Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Consumententak Sennheiser wordt verkocht aan Zwitserse Sonova

Sennheiser verkoopt zijn bedrijfstak voor consumentenaudio aan het Zwitserse bedrijf Sonova Holding. De Duitse audiofabrikant wil zich meer op de zakelijke markt gaan richten en verkoopt daarom de consumententak.

Begin dit jaar maakte Sennheiser al bekend op zoek te zijn naar een partner voor de consumententak van het bedrijf, waarbij de verkoop aan een andere partij niet werd uitgesloten. Sennheiser wil zich focussen op de drie zakelijke branches: Pro Audio, Business Communications en Neumann.

Vrijdag melden Sonova en Sennheiser dat ze een deal hebben gesloten. Sonova neemt de consumententak over, maar zal audioproducten onder de Sennheiser-licentie blijven uitbrengen. De deal moet nog wel goedgekeurd worden door de autoriteiten.

Sonova produceert voornamelijk audioapparatuur met een medische toepassing, zoals gehoorapparaten en implantaten. Met de aankoop van de consumententak van Sennheiser krijgt Sonova er een groot aantal audioproducten bij. Deze tak was in 2019 bij Sennheiser goed voor 393 miljoen euro omzet, wat in dat jaar 52 procent van de omzet was van het bedrijf.

De bedrijven hebben niet bekendgemaakt hoeveel er gemoeid is met de overname. Het is de bedoeling dat de overname nog voor het einde van 2021 wordt afgerond.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Robert Zomers

Nieuwsposter

07-05-2021 • 18:28

113 Linkedin

Submitter: Mathieu_Hinder

Reacties (113)

Wijzig sortering
Ik werk voor Sennheiser. De overname van Sonova lijkt in mijn mening een goede zaak. Ze hebben veel meer budget voor R&D en gaan de teugels aanspannen als het op geluidskwaliteit aankomt. Er zal veel aandacht gegeven worden om de naam Sennheiser in ere te houden. Het geeft de consumerdivisie ook ademruimte om te innoveren in projecten die in de kast lagen omdat het budget te beperkt was. Er gaan nog knappe producten uit de pijplijn komen en dit zeg ik als audiofiel. :)
De kip die gouden eieren legt verkoop je niet.
Er zijn vele voorbeelden waarbij een bedrijf een afdeling afstoot om weer rendabel te worden.
Die afdeling is meestal waar het minst op wordt verdiend.
vb: Philips heeft de consumenten tak recent verkocht om verder te gaan met de medische tak.
Philips is nu juist een voorbeeld van het verkopen of het op eigen benen zetten van de kroonjuwelen. Chipsdivisie werd NXP, die later is gekocht door Qualcomm. Chips fabricage is verbijzonderd naar ASML. Nou, over ASML hoef ik je niets te vertellen. Philips Lighting is op eigen benen gezet als Signify.

Philips doet dit verkopen of afstoten ook al even. Zo werd mediabedrijf Polygram (een samengaan van Polydor van Philips en Phonogram van Siemens) al in 1998 verkocht aan Universal.

Philips kan op deze manier geld vrijmaken om zichzelf te veranderen. Verandering is kostbaar. Zo zet Philips nu vol in op medische technologie. Jezelf ontwikkelen in mechische technologie is een no brainer. Dit werkgebied staat aan de vooravond van een stormachtige ontwikkeling. En een bedrijf als Philips, dat mede heeft bijgedragen heeft aan de ontwikkeling van die bouwstenen nodig voor deze ontwikkeling, heeft als geen ander het besef van potentie van dit vakgebied.

Wat interessant is aan Philips is dat het bedrijf die keuze compromisloos doet. Het is geen opportunistisch "hierin investeren we ook wel wat, je weet maar nooit".

Misschien is een dergelijk beleid niet zonder risico, maar dit wordt geneutraliseerd door de slagkracht die het bedrijf zo vrijmaakt waardoor ze makkelijker een plek in de voorhoede van het werkgebied kan bemachtigen/behouden.

Dit verhaal met Sennheiser is hiermee best vergelijkbaar. Het bedrijf maakt een duidelijke keuze door een op zich goed draaiende productgroep af te stoten. Sennheiser ziet vermoed ik te weinig ruimte om met haar achtergrond en kunde dit werkveld nog door te ontwikkelen, en zo waarde toe te voegen. Die productgroep bereikt dus het eind van zijn life cycle, zoals SniperEye ook mooi benoemd.

Zou de productdefinitie echter ondersteboven worden gegooid dan kan de bestaande kennis worden ingezet voor de definitie van een nieuwe productgroep. En hier komt Sonova in het verhaal. Het investeringskapitaal, dat SolarGlider al noemt, is namelijk niet het enige dat Sonova inbrengt. Dat bedrijf bezit kennis uit een ander werkveld. Door die te combineren met de gekochte kennis van Sennheiser zou een nieuwe productgroep kunnen opleveren. Er is geen garantie voor succes, maar de beloning is groot, een nieuwe productgroep aan het begin van zijn life cycle.

Edit:taal

[Reactie gewijzigd door teacup op 8 mei 2021 19:47]

Chipsdivisie werd NXP, die later is gekocht door Qualcomm
NXP staat nog gewoon op eigen benen, verhandeld op de NASDAQ onder de ticker $NXPI. De deal ging niet door wegens gebrek aan goedkeuring van de Chinese overheid.

https://www.reuters.com/a...-a-qualcomm-idUSKBN1O20BG
NXP is niet gekocht door Qualcomm. En dat Philips zich nu richt op Medical is eerder geluk dan wijsheid. Men wil namelijk eerder van de Medical tak af omdat dit niet paste bij de andere activiteiten. En jaren later is eigenlijk alleen die Medical tak nog over.
De kip die gouden eieren legt verkoop je niet.
(...)
Dat is nou een complete misvatting. Dat heeft met vele factoren te maken waarvan ik twee belangrijke kort zal noemen:
  • Product life cycle, en
  • nieuwe strategie
Om te beginnen product life cycle. De kent vier fases: introductie, groei, volwassenheid en neergang. In de volwassenfase is er niets nieuws meer aan, is toetreden tot de markt vaak eenvoudig en concurrentie groot. Je kan kiezen om te innoveren en een verbeterd product op de markt te brengen.

Philips is juist een sterkt voorbeeld. Zij scherpten en pasten hun missie & visie aan, gevat in een slogan: We strive to make the world healthier and more sustainable through innovation. (Was ooit "sense and simplicity" en nog wat anderen).
Ze gingen van lampenfabriek in de beginjaren naar fabriek met medische toepassingen in 2021 (daarvoor eigenlijk al). Interessant is om een keer in het Philipsmuseum te gaan kijken.
Ik snap Philips heel goed, maar ergens vind ik het toch jammer om te zien hoe zo'n groot bedrijf alles heeft verkocht. Dit had de Samsung van Europa kunnen zijn. En dit is precies waarom er zo weinig grote Europese multinationals zijn.
De lijst van nu gigantische bedrijven die zijn afgestoten door Philips is enorm. (ASML, TSMC, ...)
Dit had de Samsung van Europa kunnen zijn.
Tegenargument: alsjeblieft niet zeg. Samsung is zo groot geworden dankzij gigantische corruptie. Niet echt iets om trots op te zijn. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat je hun ethiek terug ziet in hun producten. Bijvoorbeeld: de lekke bloatware die ze op hun telefoons installeren rechtstreeks uit die onetische cultuur voorkomt. Onethisch, gevaarlijk en irritant, maar het brengt wel geldt in het laadje om de concurrentie te verdrijven.

Philips is o.a. groot geworden, omdat Nederland het laatste land was in Europa dat octrooirechten invoerde. Dat gaf Philips de kans de Amerikaanse lampenfabrieken te kopiëren (en verbeteren) om zo in Europa de octrooiwetten te omzeilen (want die waren er nog niet in NL). Toen octrooiwetten in Nederland ingevoerd werden zijn ze ironisch genoeg als een gek gaan patenteren om kleine concurrenten geen kans te geven en uit te groeien tot het giga bedrijf dat ze nu (zouden) zijn.

De EU heeft genoeg grote bedrijven. Het zwakke punt van de EU is juist dat kleine bedrijven amper een kans krijgen en er geen goede voedingsbodem voor startups is. Dit door o.a. juist lobby van grote bedrijven bij de EU die expres het leven van startups onmogelijk maken door bijvoorbeeld onzinnig bureaucratische regelgeving.

Groot is niet automatisch goed. Grote bedrijven = monopolies = geen concurrentie = slechtere en duurdere producten voor consumenten.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 8 mei 2021 10:13]

Uiteindelijk is karma een bitch want ik kan me echt nog zoooo goed herinneren wat er als nieuwsbericht overal te zien was '' Philips vergeet patent te verlengen van Senseo en de pads daarvan'' 8)7

Ik geloof dat je binnen een paar weken alternatieve pads kon kopen voor je Senseo apparaat.
Een patent kan niet (steeds opnieuw) verlengd worden.
Ja dat kan wel, als je maar het product op de markt zet maar het was toen der tijd heel groot in het nieuws dat ze vergeten zijn het patent te verlengen. Hij verloopt elke 5 jaar.
Groot gelijk. Als er één bedrijf is dat je echt niet moet willen zijn is het Samsung wel…. Zelfs de topbestuurders daar zitten gewoon in de bajes.
De grote vraag blijft of die bedrijven ook zo groot zouden zijn geworden als ze niet weten afgestoten. De focus van deze takken hebben gezorgd voor het succes en die focus was er anders misschien niet geweest. Dat zullen we nooit weten.

Voor Sennheiser: ik vind het veel net niet en misschien dat dit zorgt voor wel. Hoewel ik tevreden ben met mijn MB660 zijn Bose en Sony heer en meester.

Speaker phones zijn net niet en worden toch door Jabra en Poly (Plantronics) gedomineerd. Ook headsets is veelal Plantronics en Jabra wat de klok slaat.

De recente plafond mic "tegels" voor conference rooms is daarentegen wel een succes.

Afsplitsing zou een betere focus kunnen geven op de producten. Professioneel en voor de consumentenproducten waar de concurrentie met Sony en Bose als 2 voorbeelden bijv erg groot is
Aan de andere kant: onder Philips hadden die bedrijven misschien nooit zo groot kunnen worden. Het gaat om behoorlijk verschillende takken van sport die binnen één bedrijf voor een extreem lastig en moeizaam beleid kunnen zorgen. Het afsplitsen van die bedrijven geeft beide partijen meer ruimte om te groeien en innoveren.

Daarnaast had Philips een extreem gevaarlijke monopolie kunnen vormen door de hele lijn van productiemachines tot eindproduct in handen te hebben (Van ASML en ASM International tot televisies). Dat klinkt leuk en goed voor het bedrijf, maar het geeft zo veel extra kopzorgen dat het ook een doodsteek kan zijn.

Ik denk oprecht dat Philips er erg goed aan heeft gedaan om alles af te splitsen en grotendeels te verkopen.
is dit luidop wishful thinking of deel van de intenties bij de overnamegesprekken? Je kan dan wel een kast hebben met ideeën, maar als die in het oude bedrijf blijft staan en voor de professionele markt voorbehouden blijft, dan mag je daar niet zomaar dingen uit halen nadien.
Sonova neemt 100% van Sennheiser consumer over, inclusief ideeën die op ijs staan voor de consumerdivisie iig. Aangezien de twee divisies rechtstreeks invloed op elkaar hebben is het voor iedereen belangrijk dat de ene divisie de andere niet naar beneden haalt ook al hoort deze bij een ander bedrijf. Dit kan nefaste consequenties hebben voor de gezamenlijke resultaten. Ik weet welke producten er dit jaar nog lanceren, het gaat er zeker niet op achteruit. De bedoeling is het merk zo goed mogelijk te laten groeien voor beide divisies.

[Reactie gewijzigd door SolarGlider op 7 mei 2021 21:33]

Komt er nog een waardige vervanging/herlancering van de HD 205-ii? :)
Probeer nog een HD 206 te pakken te krijgen indien mogelijk.
22 ekkies bij Expert ;)
Doe dan maar gewoon een Sennheiser Orpheus 😜
Wat was dat ding ook alweer, iets van 20.000 bij launch en nu 50.000? Dat heeft niet iedereen even liggen...
Moderne vervanging van de HD-205 máken met de specs van de Orpheus 😜

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 8 mei 2021 17:29]

Sennheiser blijft mijn go-to merk.
Dus maakte mij in eerste instantie zorgen over deze overname. Leer mij de geschiedenis kennen van andere merken... Maar dit bericht van jouw geeft gelukkig wel het vetrouwen dat t mee zal vallen of zelfs een goede zal zijn.
Het gaat zeker meevallen. De gebroers hebben er alles aan gedaan dat de naam zeker niet bezoedeld wordt.
IK hoop het inderdaad. Ik heb een paar hele goede en fijne oordopjes van sennheiser die ik veel gebruik in het vliegtuig. Heel fijn draagcomfort en zeer goede geluidskwaliteit. Als die kapot gaan zou ik in eerste instantie weer naar sennheiser kijken.

Ik ben zo'n figuur die nog een hele oude cowon muziekspeler heeft die ook gewoon mijn 24bits/96Khz muziek bibliotheek kan afspelen. In de wereld van MP3's en blueutooth (welke ik af en toe ook gebruik) ben ik waarschijnlijk een soort dinosaurus and happy about it
Wanneer komt de HE 1 in de uitverkoop dan? :+
Staat bij stassen nu te koop:
uitverkoopprijs : € 60500,00 per stuk en incl. BTW.

Pak je winst.
Leuk om te lezen.

Als Sonova/Sennheiser het voor elkaar krijgt noise cancelling in de buurt te krijgen van wat Sony doet, dan ben ik direct om.

Alleen al, omdat: Sennheiser = knopjes. Sony = niet werkende touch bediening :P
Mooi om te zien dat jij positief naar de toekomst kijkt. Ik vraag me alleen af van wie je al deze toezeggingen hebt gekregen?
Als je er voor werkt, hoe gaat het met driver software goedkomen dan?
Mijn Sennheiser 363D heeft ongeveer bij elke update van een game of W10 of VR-Bril (Occulus) wel een nieuwe driver nodig om te blijven werken....

En als ik moet kiezen tussen mijn Sennheiser 363D, mijn Teufel Mute BT, en mijn Sony WH-1000XM3 is de absolute winnaar op gebied van muziek de Sony, en op gebied van trouwe weergave de Sennheiser 363D, als hij maar ondersteund word....
Correctie, Epos 363D. Deze zit niet meer in het gamma van Sennheiser. Je zult met hen contact moeten opnemen.
Valt hier ook de 800 serie van high-end koptelefoons onder?
Ja, dit valt ook onder consumer.
Ik ben benieuwd of er nog een opvolger van de 800S gaat komen :)
Zonde. De Sennheiser momentum 3 is echt goed. Nu mag een onbekend merk gebruik maken van de Sennheiser licentie, maar zal het qua geluidskwaliteit er alleen maar op achteruit gaan.

[Reactie gewijzigd door Koning-Admiraal op 7 mei 2021 18:33]

Ook voor jou geld, ga eerst eens kijken wat Sonova voor een bedrijf is voordat je uitspraken doet, ik kan je vast verklappen dat het geen investeerder is.
Sonova richt zich vooral op medische audiovisuele producten. Maar dat zegt niks zoveel. Ze moeten zich nog bewijzen in deze branche. En resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.
Koning-Admiraal typt:
Dat is geen voorbarige conclusie. Zijn maar weinig merken erop vooruit gegaan met het verstrekken van een licentie. Vaak is het orgineel beter.
Koning-Admiraal typt:
Sonova richt zich vooral op medische audiovisuele producten. Maar dat zegt niks zoveel. Ze moeten zich nog bewijzen in deze branche. En resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst
Wat is het nu? Geloof je nu wel of niet dat resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst bieden?

[Reactie gewijzigd door dafallrapper op 7 mei 2021 19:34]

Sonova richt zich vooral op medische audiovisuele producten. Maar dat zegt niks zoveel. Ze moeten zich nog bewijzen in deze branche. En resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.
Als men hier toch al aannames zit te doen (niet doelend op jouw reactie) doe ik er ook maar één:
Een bedrijf wat zich op medische audiovisuele producten richt lijkt mij kwaliteit hoog in het vaandel te hebben en daarom zou het zomaar eens erg positief kunnen zijn.
Zonde, dat jouw beperkte merkenkennis blijkbaar als maatstaf gebruikt moet worden.
Dat jij niet bekend bent met Schoonenberg, Unitron, Hansaton, Roger, Phonak - of als niets anders meer helpt - Advanced Bionics, doet niets af aan hun expertise op akoestisch gebied.

Dat Jabra onder dezelfde paraplu valt als ReSound, heeft ze ook niet gehinderd om een naam te maken in professionele headsets.
Phonak - nu Sonova - is oa bekend van hoortoestellen. Phonak is zo'n beetje de Rolls op die markt. Andere toonaangevende A-merken zijn Resound, Widex, Siemens, Oticon, Beltone (Beltone is overigens voormalig Philips, verkocht aan Resound dat dankzij de algoritmes van Beltone/Philips mee kon uitgroeien tot een topmerk).

Unitron en Hansaton zijn zeg maar de Ford's in de markt.

Schoonenberg is een retailer die producten van deze fabrikanten groepeert in zijn huismerk, zoals bv ook Amplifon doet. Zijn geen producenten of hoortoestel merken.

Jabra was lang een probleem product voor Store Nord, de moeder van Resound, maar had veelbelovende technieken. De synergie met de hoortoestellen tak heeft mee geholpen Jabra een succesvol product naast Plantronics - voornaamste concurrent - te worden.

De synergie Sonova-Sennheiser zou op termijn dus best hele interessante produkten kunnen opleveren.

Heb jarenlang in die branche gewerkt 😉.

[Reactie gewijzigd door Hamiko op 8 mei 2021 01:47]

Als Sonova vroeger Phonak heette dan zijn ze ook niet nieuw. Je had vroeger namelijk Phonak Audeo welke verrassend goede iems maakte welke een bizar goede pasvorm hadden. Vind het nog steeds jammer dat mijn paar toen gesneuveld is.

Het goedkopere broertje
https://theheadphonelist....iew/phonak-audeo-pfe-112/

Het duurdere broertje
https://theheadphonelist....iew/phonak-audeo-pfe-232/
Om nou Phonak als de Rolls op de markt te noemen. Het is het merk hoortoestel met het grootste marktaandeel o.a. doordat ze voorlopen met technologie.
Voor zover mij bekend is Siemens de grootste wereldwijd. Phonak zou dat geworden zijn als de fusie met Resound/Beltone niet afgeketst was. Phonak wordt onder audiciens nog altijd als de Rolls gezien al wordt de marge met de concurrenten steeds kleiner.
In gehoorapparaten is siemens eerst met audio service samengegaan, wat nog wel een apart merk is. Nu is het door Signia overgenomen/afgesplitst. Siemens als hoorapparaat is niet meer.
Als zijnde werkzaam in deze branche, denk ik idd dat het een mooie aanvulling voor Sonova is. Dit stond al een paar jaar op het lijstje om over te nemen. Ik verwacht een win-win. Mooie overname van deze concurrent 😉
Of je reageert gewoon niet (gelijkend) op zijn aanval met iets tè persoonlijke toon
Dat lijkt me een wat voorbarige conclusie. Meer of minder geld is niet altijd direct ‘hoorbaar’… men kan ook simpelweg de range aan hoofdtelefoons wijzigen of meer/minder produceren. We weten niet wat men met Sennheiser van plan is. Overigens is de Momentum 3 bluetooth, dus echt groots gaat het nooit worden.
Dat is geen voorbarige conclusie. Zijn maar weinig merken erop vooruit gegaan met het verstrekken van een licentie. Vaak is het orgineel beter.
Ondanks dat je misschien gelijk hebt zijn er ook tegenovergestelde voorbeelden.
Phillips televisies waren vroeger echt minder dan de concurrentie op beeldkwaliteit, en zijn onder TP Vision toch behoorlijk vooruit gegaan.

Daarnaast wilt Sennheiser niet uit de Audiomarkt stappen. Er zullen dus afspraken gemaakt moeten worden over de technologie en het naamgebruik.
Als de concurrent straks alleen nog maar negatieve ervaringen heeft met Sennheiser zal de zakelijke lijn daar ook behoorlijk onder gaan lijden.
De lijn tussen privé en zakelijk is kleiner dan ooit te voren, en het is voor een merk dus belangrijk de naam op alle takken in een goed daglicht te houden als je je op het premium segment richt.
Dat ligt maar net aan welke periode van Philips je pakt als het om TVs gaat. Vroeger in de CRT tijd waren de Philips Matchline toch echt wel hele goede TVs.
Ik doelde vooral op lcd-Phillips inderdaad, de enige reden waaronder tak heeft kunnen overleven is dankzij Ambilight (wat nog steeds een functie is die ik zeer graag op mijn LG had gezien)
Op de hopeloze Smart functies na is mijn in 2008 gekochte Philips tv nog steeds prima en de primaire tv in het huis. Wat mij betreft mag die nog wat jaartjes mee tot micro LED goed betaalbaar is.

Mijn vorige huisbaas had een TP tv en heeft deze 2x moeten laten vervangen door problemen.

Is het niet allemaal een kwestie van geluk hebben met je gekochte product?
Ze nemen een licentie op de naam. Niet op het product. Het huidige productenaanbod blijft dus gewoon gehandhaafd.

Uiteraard zegt dat niets over de kwaliteit van toekomstige producten, maar die kan je dan ook niet vergelijken met 'het origineel' want Sennheiser maakt daarna geen origineel meer voor de consumentenmarkt. De consumenten-Sennheiser zal dus nooit slechter zijn dan het "origineel".

Dankzij deze deal kan Sennheiser het zakelijke deel wel verbeteren (omdat zij daar nu wel het geld voor hebben) maar dan nog zegt dat niets over het consumenten-deel.
Duidelijk is wel dat Sennheiser zelf (zonder Sonova) inschat dat ze op de consumenten markt niet kunnen verbeteren.

Als consument ben je niet slechter af met deze deal, en hopelijk pluk je er op termijn de vruchten van. En anders kun je (mits je dat het geld waard vindt) uiteraard proberen om een zakelijk Sennheiser product te verkopen.
Ik ben bang dat je gelijk gaat krijgen.
Dat lijkt me een wat voorbarige conclusie. Meer of minder geld is niet altijd direct ‘hoorbaar’… men kan ook simpelweg de range aan hoofdtelefoons wijzigen of meer/minder produceren. We weten niet wat men met Sennheiser van plan is. Overigens is de Momentum 3 bluetooth, dus echt groots gaat het nooit worden.
Nee vind ik ook niet een voorbarige conclusie, je ziet het zelfde met veel andere bedrijven, Philips is een goede voorbeeld, meeste merken die overgenomen woorden woorden minder, natuurlijk heb je uitzonderingen, maar vaak woorden de merken slechter dan ze waren, in de game wereld is EA een hele goede voorbeeld, en Activision en meer.
Mooi hoe Philips zowel voor als tegen gebruikt kan worden :) andere periodes!
Mooi hoe Philips zowel voor als tegen gebruikt kan worden :) andere periodes!
Ja, precies, het is erg jammer dat je hou maar niks nieuws meer kan kopen van Philips, en dat zo goed als alles alleen de naam nog draagt en dat is het.

Wow wat zeg ik nou weer fout, Philips maakt al jaren (bijna) niks meer voor consumenten, hun naam/logo woord letterlijk geplakt op producten.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 7 mei 2021 22:56]

Nokia is een goed voorbeeld van hoe snel het slecht kan worden. Ken zat wat minder tech savy mensen die gewoon een Nokia kochten omdat ze altijd een nokia hadden. Was wel even schrikken toen ze een windows telefoon in hun handen kregen. ;-)
Nokia is een goed voorbeeld van hoe snel het slecht kan worden. Ken zat wat minder tech savy mensen die gewoon een Nokia kochten omdat ze altijd een nokia hadden. Was wel even schrikken toen ze een windows telefoon in hun handen kregen. ;-)
Ja precies, ook een goede voorbeeld.
rustââââg. Er zijn genoeg mensen op tweakers die de Windows phone veruit prefereerden boven een android of IOS apparaat. Mezefl incluis. Ik hoop nog steeds op een revival en vond het ook nogal spijtig te lezen dat ze gingen leunen op Android bij een nieuwe poging op de mobiele markt.
Ze waren er gewoon te laat bij. En natuurlijk waren ze al heel wat "mobiele" versies van hun software verder, waarbij ze support min of meer gewoon dropten. En dat ze deze markt gingen verlaten was voor mij een self-fullfilling proficy. Mensen investeren niet omdat ze er niet in geloven... Ik ken heel wat mensen die blij waren met hun tiles enzo en de Nokia hardware was prima.

Verder moet je voor de open markt - waarmee Microsoft toch groot is geworden - niet bij Microsoft zijn. Je had Nokia en....
Je worden woorden een beetje vreemd neergezet. :X
Je worden woorden een beetje vreemd neergezet. :X
Ok, ja kan ik niks aan doen, heb me hele leven al dyslexie.
De hele bedrijfstak wordt verkocht, dus dat lijkt me inclusief technologie. De licentie gaat in dit geval over de naam, zodat Sonova de hoofdtelefoons, met dezelfde technologie als voorheen, kan uitbrengen onder dezelfde naam.
De naam is niet in zijn totaliteit verkocht, zodat Sennheiser dezelfde naam kan blijven gebruiken voor pro audio. Dus ik ben niet zo bevreesd dat de kwaliteit achteruit gaat.
Er is toch een reden voor zorg. Dezelfde technologie gebruiken als voorheen is geen garantie voor de bekende Sennheiser kwaliteit. Het is vooral de bedrijfsfilosofie dat waarborgt voor de kwaliteit van producten.
En hoe het nu eruit ziet is de bedrijfsfilosofie kunstmatige marktsegmentatie waar dus ook kans bestaat voor kunstmatig lagere kwaliteit om een groter contrast te maken tussen consumenten en pro versies.
Ik kan helaas geen waarderingen meer toekennen (opgelegd). Maar ik snap niet waarom je 0 krijgt.
Ik ben het niet met je eens, maar je reactie is on-topic en nuttig voor de discussie. +1 :)
Laat me raden jij hebt de momentum 3? ;)

Echt heel bijzonder is sennheiser al jaren niet meer, en ze zullen vast een paar pareltjes hebben maar ze hebben ook erg veel "plak er maar sennheiser op" en voor 50 tientjes in de schappen mikken.
De Momentum 3 is een fijne maar ook één van de betere koptelefoons, voor Bluetooth maatstaven ;). Zou graag willen dat ze deze blijven ontwikkelen en verbeteren. Maar dat is nu even de vraag.
Heb zelf nog de 1. Geweldig design en zit perfect. Kwa bluetooth is het feilloos, waar andere headsets wel eens problemen geven idd. Mocht het niet de kwaliteit behouden, dan maar eens verder kijken.
Ach, AKG was mijn merk boven Sennheiser. Dat is door Harman overgenomen, wat in z'n geheel weer is overgenomen door Samsung. Ik heb niet het idee dat het inhoudelijk heel veel veranderd heeft, maar soms pakt een overname inderdaad niet super uit. Uitmelken van de naam en winstmaximalisatie liggen op de loer. Het hoeft echter niet zo te zijn.
Voor de mensen die zich ook afvroegen wat Neumann voor een bedrijfstak is, dat is de oorspronkelijke bedrijfsnaam waar studiomicrofoons gemaakt worden.
En studio monitors en tegenwoordig ook een studio hoofdtelefoon Neumann NDH-20 (closed back model).
Ahhh dat is zo zonde. Sennheiser maakte echt wel een van de beste in ear oordopjes zoals de Sennheiser ie80 en de ie800 zelfde geld voor koptelefoons en blue tooth varianten zoals de momentum 3 die echt wel beter klinkt dan de sony xm4! En de legendarische hd800s niet te vergeten. Zo jammer.
Ja, ze hebben decennia lang prima spullen gemaakt. Doorgaans degelijk in de high end, soms verbazend goed in budget en mid range segmenten. Maar daar tussendoor genoeg zeperds om er geen blind go-to merk van te maken.

Een overname door een bedrijf met diepere zakken en de wil om er weer een echt topmerk van te maken, zoals @SolarGlider 's posts suggereren kan juist heel gunstig zijn.

Edit: ik heb het alleen over consumenten producten want dat zijn de enigen die ik ken. Onder de naam Sennheiser wordt ook professioneel spul gemaakt, daar heb ik niet vaak iets slechts over gehoord.

[Reactie gewijzigd door TheekAzzaBreek op 7 mei 2021 22:19]

De gamingaudio is al een tijdje weg bij Sennheiser, dat heet tegenwoordig Epos en die doen aardig hun best. Hopelijk kan de partij die de de rest van het consumentengedeelte overneemt de kwaliteit laten behouden.
Epos maakt ook headsets voor Teams/Zoom/… meetings. Heb hier zo eentje liggen, klinkt een pak beter dan mijn Jabra headset.
Als iemand die noodgedwongen gehoorapparaten van Sonova/Phonak gebruikt ben ik hoopvol gestemd over wat hieruit voort kan komen.
Sennheiser ziet voordeel in het beperken van diversificatie en Sonova ziet voordeel in het diversifiëren. De geschiedenis leert dat dat laatste een grotere kans op succes geeft als je consumentenproducten wilt leveren.
Ik vraag me wel af wat dit voor invloed gaat hebben op de ontwikkeling van toekomstige producten. De HD600 bijvoorbeeld is een legendarische koptelefoon. Zullen toekomstige modellen ook deze technieken en kwaliteiten behouden die bij Sennheiser horen :?
De vraag is misschien of een HD600 pro audio of een consumentenproduct is. Wordt in beide velden gebruikt?
Maar ze staan ook bij audiophile

https://en-us.sennheiser....by=created_at-desc&page=2

Dus die categorisering is niet helemaal duidelijk.

Zelf nog erg blij met mijn HD820. Vraag me af of die lijn onder consumenten electronica valt.

[Reactie gewijzigd door Hemingr op 7 mei 2021 19:02]

Maar audiophile is ook consument, niet pro. Alleen de zendsystemen, studio/podiummicrofoons en de echte DJ-headsets blijven dan over.

Lijkt me dat de kwaliteit van de bestaande koptelefoons overigens niet snel gaat zakken, want alle partijen hebben er baat bij als die gewoon as-is blijven. Zelfs al valt de HD820 onder consumenten audio, dan nog zal dat voorlopig wel een van de betere opties op de markt blijven
Ook de HD820 is gericht op consumenten.
Ik heb nog nooit een professioneel in cans gezien waarop marketeers "audiophile" wagen te smeren... Heel die nichemarkt is vierkant op de (over)consumer gericht.
HD600 is eigenlijk een totaal mislukt "Home Audio" product in de zin van dat het nooit de bedoeling van Sennheiser was, dat de HD600 legendarische status zou krijgen in vrijwel elke professionele studio ;). Voor een professionele hoofdtelefoon is de HD600 namelijk "te goedkoop". Je wilt als fabrikant meer marge hebben op je "pro" producten.

Ik heb de HD600 sinds 1997 en is voor mij nog steeds the King voor gewoon Home Audio alsook voor Mixing en Mastering! Ook als ik duurdere hoofdtelefoons probeer, ik kom steeds weer terug voor de levensecht natuurlijke klanken van de HD600. Dat die geen sub-bass heeft neem ik dan voor lief.
Ze worden weleens in studio's gebruikt (al niet zo vaak omdat die dingen bij prof gebruik verdomd kwetsbaar zijn) maar het is gewoon een home audio koptelefoon en is nooit echt een 'mislukking' geweest. Het is, objectief gezien, een van de meest perfecte koptelefoons ooit als je de Harman curve als maatstaf neemt.
In studio's zie je meestal die schrale Beyerdynamics, Tascams, Sony MDR enz.

Een mislukking in home audio dat een heel groot studio-succes werd was de Yamaha NS-10 speaker, klonk nergens naar, extreem shouty en vermoeiend maar hebben precies de kwaliteiten die goed zijn voor afmixen, een beetje net zoals Auratones.

[Reactie gewijzigd door Notenkraker20 op 7 mei 2021 22:31]

Heb je überhaupt wel gekeken wat Sonova voor een bedrijf is? Misschien de moeite om je eerst te verdiepen voordat je uitspraken doet, misschien zal het antwoord je verrassen. :)
Ik ben benieuwd wat Sonova met het Sennheiser merk gaat doen. We zullen op termijn gaan zien wat de kwaliteit van nieuwe producten is, en hoe deze stand houden naast de huidige en oude producten.

In mijn hoofd zal het winst maximaliseren worden en daarbij marges omlaag doen. Dat kan op allerlei manieren natuurlijk...
Ze nemen in ieder geval de hele businessunit over, inclusief 600 man personeel. Dus op zich zou er niks hoeven te veranderen, kwa kwaliteit.
Vroegah was Sennheiser absoluut mijn merk, echter sinds ik op bluetooth ben overgestapt is het Sony geworden Nu de 1000-XM3. Ik houd het merk echter wel in de gaten en deze ontwikkeling stemt mij ietwat somber en vraag ik me af of ik ooit nog Sennheiser ga kopen.