Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Windows 10-gebruikers melden crashes na recente update

Verschillende Windows 10-gebruikers melden sinds de recentste update van het besturingssysteem installatieproblemen, systeemcrashes, problemen met de prestaties en bugs in gebruikersprofielen.

De recentste update, KB5001330 voor versie 20H2/2004 van Windows 10, werd begin vorige week naar gebruikers gepusht als grote cumulatieve update voor april. In de update zit onder andere een belangrijke beveiligingsupdate die verschillende kwetsbaarheden aanpakt. Sindsdien melden gebruikers problemen die zelfs tot systeemcrashes leiden.

Een deel van de gebruikers die zich melden op sociale media, de community van Windows en het forum van Windows Latest, geeft aan dat ze de update niet geïnstalleerd krijgen, schrijft de website. Ze krijgen foutmeldingen 0x800f081f, 0x800f0984 en 0x800f0922.

In sommige gevallen leidt het updaten tot een temporary user profile bug, meldt Windows Latest. In feite wordt dan een nieuw profiel aangemaakt als het OS start na de update. Bestanden en instellingen van gebruikers kunnen dan verdwijnen. Administrators worden ingelogd als gebruiker of kunnen niets meer als administrator uitvoeren. Deïnstalleren van de update of handmatig de gebruikersbestanden verplaatsen lost dit probleem op.

Andere gebruikers melden fps-problemen bij het spelen van games en gamecrashes sinds de update. Ook melden gebruikers systeemcrashes en Blue Screen of Death. Windows Latest meldt daarnaast problemen met DNS en gedeelde folders. Ook daar is een work-around voor, door Multicast Name Resolution uit te schakelen in de DNS-client en vervolgens ipconfig/flushdns in de command-prompt in te voeren, moeten de problemen voorbij zijn.

De cumulatieve update van Windows 10 fikst onder andere vijf zerodays en 102 andere kwetsbaarheden. Ook moest juist deze update problemen oplossen die ontstonden na de vorige update, zoals issues met Blue Screens of Death die worden veroorzaakt door printers, en een kapotte zoekbalk in File Explorer.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Stephan Vegelien

Redacteur

19-04-2021 • 10:15

171 Linkedin

Reacties (171)

Wijzig sortering
Ik heb een week lang last gehad van BSOD's tijdens het installeren van deze KB5001330 update en kreeg steeds error (0x800f0845). Na een paar keer restart, dan "disk check" en "uninstall update", lukte het opstarten steeds wel weer. Uiteindelijk is het me gelukt deze update te installeren.

Ten eerste stond er steeds nog een rijtje andere updates op "pending restart". Ik heb toen een keer opnieuw opgestart terwijl de KB5001330 nog aan het downloaden was, zodat die updates tenminste wel werden geïnstalleerd. Ook had ik bij "View optional updates" alle updates aangevinkt. Uiteindelijk bleef allleen de KB5001330 over.

Vervolgens de tips in dit artikel uitgevoerd https://howtofixwindows.com/windows-10-update-install-error/:
  • services uitzetten
  • updates verwijderen
  • restart services
  • updates- troubleshooter
  • restart
  • KB5001330 uitvoeren
  • BSOD
"Delivery Optimization: Updates from other PCs" uitgevinkt, nog een keer geprobeerd:
  • services uitzetten
  • updates verwijderen
  • restart services
  • updates- troubleshooter
  • restart
  • KB5001330 uitvoeren
  • BSOD
Via Powershell (Admin) de volgende stappen uitgevoerd:
  • DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
  • DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
  • DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
Nog een keer geprobeerd:
  • services uitzetten
  • updates verwijderen
  • restart services
  • updates- troubleshooter
  • restart
  • KB5001330 uitvoeren
En gelukt! Draait nu een paar dagen stabiel. Wellicht heeft iemand hier iets aan.


Edit: DISM stappen vergeten, toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door LB Back op 19 april 2021 16:45]

Ben ik de enige die iedere dag windows clock handmatig moet syncen omdat ie anders een uur of twee uur achterloopt? of zie ik iets over het hoofd.
Als je dual-boot hebt, komt het waarschijnlijk daardoor:
https://superuser.com/que...oot-wrong-time-on-windows

Als je dat niet hebt, kan je dit proberen:
https://answers.microsoft...43-4a06-9c34-ec9bdc8f4fd7
Ik heb geen dual-boot en je 2e link is uit 2015.. met tips die niet werken.

Edit: inmiddels een op time.google.com gezet, hopelijk is dat beter.

[Reactie gewijzigd door Daikirai op 19 april 2021 14:34]

een dual boot naar linux toevallig? Dat zijn bij mij in ieder geval de enige momenten waarop ik een desync heb van de klok als ik het nog niet aangepast heb.
Dit. Linux of Windows (sorry, ik weet even niet meer welke van de twee) past de BIOS tijd met of zonder tijdzone aan waar de ander weer op leunt. Als ik me goed herinner schrijft Windows de tijd plus tijdzone naar de BIOS, terwijl Linux alleen de tijd zonder tijdzone naar de BIOS schrijft.

Hier is volgens mij een registry fix voor in Windows. Even googlen, dan heb je 'm zomaar gevonden.

#edit: @Trousercough was me voor. Zie zijn reactie hier onder met de links naar juiste uitleg.

Trousercough in 'nieuws: Windows 10-gebruikers melden crashes na recente update'

[Reactie gewijzigd door MokaNi op 19 april 2021 10:55]

Dat komt vermoedelijk omdat Linux 'verwacht' dat de "BIOS-tijd" in UTC is en Windows verwacht local time.

Je kunt Windows wel aanleren om er vanuit te gaan dat je RTC (realtime clock), zie bv. https://help.ubuntu.com/c...ot_Systems_Time_Conflicts
Een dualboot met Ubuntu idd. In Ubuntu gaat de clock wel goed overigens, nooit gedacht dat dat de oorzaak zou kunnen zijn
Deinstaleer wiresharks loopback adapter
Draai je toevallig linux?

Lees hier:
- https://support.system76..../#fixing-the-system-clock

[Reactie gewijzigd door Single Core op 19 april 2021 10:42]

Een retorische vraag lijkt me.
Tuurlijk ligt dit aan jouw spulletje.
Kijk eens of je nog een knoopcel in je PC hebt, mogelijk is tie plat?
Knoopcellen zijn altijd plat toch :+
Uiteraard. Maar hij heeft wel een punt. Na een jaartje of 4, 5 wordt de batterij steeds zwakker en het eerste symptoom is dat je klok en kalender achter gaan lopen. En vervolgens start je steeds op in 1970 of zo.
En nog later kan het gebeuren dat de pc helemaal niet opstart.
Zonder CMOS batterij start je pc helemaal niet op?

Dat is volgens mij absoluut niet waar. Alle moederborden waar ik ooit mee heb gewerkt starten zelfs zonder batterij.
Klopt. Eerst een tijdje verkeerde tijd bij na opstarten en later deed de PC helemaal niets meer.

Zelfs een nieuwe voeding aangeschaft en moeizaam ingebouwd; toen de PC het nog niet deed, kwam het vermoeden op de batterij. En ja hoor ... mmm

[Reactie gewijzigd door JantjeKlaasen op 19 april 2021 18:02]

Ik bedoel de situatie waarin de batterij HELEMAAL leeg is, zodat deze "doorslaat". Dus niet zonder batterij. Dan kan gebeuren dat hij niet opstart. Dit is bij mij wel eens gebeurd. Na vervangen van de batterij startte de pc wel op.
Aah oké, op die manier. Het klinkt als een design flaw in dat moederbord, zou namelijk niet moeten gebeuren.
Die batterij gaat je klok echt niet steeds precies 1 uur terug zetten.. Dit is softwarematig/iets met zomerklok.
Pssst, in Vlaanderen is een platte batterij een lege batterij ;) .
Dat ie leeg bedoelde snap ik, ik maakte maar een geintje ;)
Tja, humor is niet aan iedereen op gelijke wijze besteed... ik heb er in ieder geval smakelijk om moeten lachen! Dank voor de gevatte opmerking.
volgens mij zijn knoopcellen per definitie plat ;)
ik had daar vroeger ook last van op een windows tablet.
Ik heb een alternative tijd server geïnstalleerd die opstart met windows en sindsdien geen problemen mee had, buiten het feit dat hem kapot gegaan is 8)7
ik heb gisteren wel een freeze frame gehad het beeld van de videokaart bleef hangen maar ik heb geen problemen met de tijd.Ik weet ook niet of ik deze update al binnen gelepeld heb.
ik heb dit probleem eens gehad met zonder dat ik dual-boot had. Op een gegeven moment is het vanzelf opgelost. Daarvoor gebruikte ik een 3rd party NTP sync utility
Beste Greeg, mijn advies: synchroniseer met de Google klok ipv met de Microsoft-klok.
Dit kun je aanpassen in: Configuratiescherm, Datum en tijd, tabblad Internettijd, klik op de knop Instellingen wijzigen, en vul in de regel in: time.google.com en klik op Nu bijwerken.

Succes!


Willem.
Ja maar dat kan niet he. Dan weet google ook hoelaat het bij mij is. Ze weten a zoveel :-p van me
time.apple.com werkt ook. Dat wil bij mij ook weleens klok problemen oplossen.
De .clock app? Werkt bij mij goed. :( wel slecht dat hij in het alt-tab zit bij het wisselen van programma's :( . En ik weet niet hoe dat op te lossen. Alleen bij het opstarten krijg ik een foutmelding. Wegklikken en hij werkt weer.
Loopt alleen 5 seconden achter op mijn radiografische-atoom-tijd klok.

[Reactie gewijzigd door Marc050 op 19 april 2021 15:02]

Ik had dit probleem en heb het op kunnen lossen.

Na de laatste update leek mijn windows installatie inderdaad overleden te zijn. De harde schijf werd 90% van de tijd niet meer gevonden. Dit ging dan al mis tijdens het boot proces van Windows. De Blue screen error die ik dan kreeg was: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR.

Na heel vaak proberen te booten lukte het me om in het recovery menu te komen en de laatste update te verwijderen. Daarna was het probleem opgelost.
Toen ik deze Windows Update vervolgens opnieuw installeerde ging dit vlekkeloos en leverde het geen problemen meer op.

Lang verhaal kort: Trial&Error met wat geduld en geluk hebben mijn Windows installatie gered. Geef dus niet direct op als je dit probleem ook hebt ;)
Problemen zouden zitten in de EFI partitie die updates krijgt, check of je disk wel in GPT staat. Mogelijks heb/had je corruptie op je EFI partitie.

Eventueel ook de UEFI/Bios zelf een update geven indien van toepassing.
Dankejwel @sprankel !
M'n UEFI is al up-to-date, en je andere tips ga ik eens uitzoeken :)
Ja Windows is dan ook enorm complex geworden, als je weet hoe Windows in elkaar zit en waar ze allemaal rekening mee moeten houden.

- Geen limiet aan hardware combinaties (dus onmogelijk allemaal of grotendeels te testen).
- NT Backwards compatibility.
- Verschillende hardware platformen x86, x86_64, arm_vX.
- Verschillende software platformen (Windows 8.1, Windows 10 verschillende base versies (grote anniversary updates.)
- Vast wel meer wat ik over het hoofd zie.

Zoiets als MacOS lijkt me ook niet makkelijk, maar ze zijn sneller met droppen van compatibility en hebben maar gelimiteerd aantal hardware combinaties, en software versies die ze ondersteunen.
(Ook daar gaat wel eens wat fout, maar in het algemeen minder)

[Reactie gewijzigd door Zezura op 19 april 2021 10:27]

Klopt, maar Microsoft is ook afgestapt van hun testing platform met veel verschillende hardware combinaties en wacht nu op feedback uit het wild, dus van ons. Dat maakt het voor hun goedkoper, maar voor ons wat vervelender. Ik zie daar veel meer de oorzaak dan hardware combinaties....
Microsoft is niet volledig afgestapt van hun testing platform. Microsoft gebruikt al meer dan 20 jaar automatische testplatformen die hun software door hele stapels situaties en edge cases heen trekt om te kijken of er wat fout gaat. Ze hebben alleen recent een deel van hun handmatig inhouse testing platform afgeschaald en verschoven naar de insiders. Microsoft staat nog altijd vrij eenzaam alleen op grote hoogte met slechts 1-2 fouten per 1000 regels code, tegenover het industrie gemiddelde van 20-25 fouten per 1000 regels code. Er is maar 1 partij die enkele keren op 0 fouten per 1000 regels code kon komen en dat was de NASA.

Het punt wat Zezura aanhaald is zeker een goed punt, Windows is een belachelijk complex stukje software. Met meerdere gigabytes aan gecompileerde code (dat is echt bizar veel) is het gewoon niet te doen om een bugvrij product te leveren, daar kan geen test platform tegenop.

[Reactie gewijzigd door batjes op 19 april 2021 11:18]

Heb je van die fouten per x regels code ook een bron?
MS zit zelfs op ~0,5 in hun gereleasde software.
... in 2012. Ik vermoed dat het nu wat meer zal zijn, gezien de krimp bij afdelingen bij Microsoft.
Persoonlijk denk ik zelfs dat het te complex geworden is. MS heeft nu zoveel in de basis van het besturingssysteem gekoppeld. Hardware enzo was altijd al zeer divers (misschien zelfs wel diverser, er is veel meer gestandaardiseerd tegenwoordig). Ik denk wel dat het minder testen (en meer in het wild testen) icm steeds meer producten in verweven tot in de laagste lagen, er wel toegeleid heeft dat er vaker problemen ontstaan.
Begrijp me niet verkeerd. Ik snap ook wel dat er aan Windows niet veel meer te verdienen valt als je alles optioneel zou maken. Dat zou de ontwikkeling ook in de weg kunnen gaan staan. De tijd dat ze er honderden euros voor konden vragen is voorbij. Dus het is of dit of een abonnement.

[Reactie gewijzigd door pookie79 op 19 april 2021 14:01]

Ze hebben een afdeling met ruim 200 man test personeel ontslagen; sindsdien is het hard bergafwaarts gegaan met de kwaliteit van de Windows updates.. het is momenteel OM TE JANKEN, helemaal als ik het vergelijk met een ander OS wat ook op miljoenen verschillende configuratie draait, namelijk Linux.

Toelichting: Complexiteit mag niet het excuus zijn, want 4 jaar geleden veroorzaakten de Windows updates significant minder BSOD's en andere issues. Voor gebruikers die van dit huidige issue last hebben die OOK nog een van de 3 printers hadden die eerder dit jaar al getroffen waren, hebben nu al 2x een update gehad die ze BSOD's heeft bezorgd, en dat vind ik nogal veel, gezien Microsoft's track record met de hoge kwaliteit van updates van voorgaande jaren (toen die afdeling er nog wel was).

Ik heb letterlijk sinds van VOOR Windows 7 niet meer zo'n onstabiele zooi meegemaakt als in de afgelopen 2 jaar met Windows 10

[Reactie gewijzigd door cappie op 19 april 2021 14:56]

Op meer dan een miljard installaties valt het aantal problemen dat Windows 10 heeft met haar updates reuze mee. Persoonlijk heb ik er nog helemaal geen last van gehad en in mijn directe omgeving ook niemand. Dit is een schil contrast met Windows 7 en ELKE Windows de daar aan vooraf ging.

Sinds Windows 10 (8 eigenlijk al) hoef ik niet meer de handige IT Harry te spelen voor familie en vrienden, het aantal support calls naar mij toe in mijn directe omgeving is drastisch afgenomen. Van bijna maandelijks mensen moeten helpen ten tijde van 98, XP, Vista, 7. Naar ... helemaal niets meer. Geen geborkte installaties omdat een SP fout ging, of omdat men tig toolbars en malware installeerde/downloadde, of omdat men heeft lopen kloten.

Linux draait op heel wat minder verschillende hardware configuraties, het is voornamelijk een server en modem/router OS met doorgaans vrij specifiek geselecteerde hardware. Buiten dat komt een deel van de verantwoordelijkheid voor ondersteuning voor hardware componenten bij de partij te liggen die Linux implementeerd op hun eigen hardware. Je kan deze 2 op dit vlak niet 1 op 1 vergelijken.

Persoonlijk heb ik de afgelopen 5 jaar veel meer ruzie gehad met Linux, die na een onaangekondige powerloss gewoon een complete partitie vernaggeld had (wtf, het is 2021, kut ext), tot 2 keer toe. Ik ben nu super agressief alles dagelijks aan het backuppen om dat soort jaren 90 gezeik te voorkomen. Of dat bij een dist-upgrade bepaalde config files gereset werden, altijd leuk.

Geen OS is perfect en ze hebben allemaal hun issues. De hoeveelheid issues waar je vandaag de dag tegen aanloopt vallen echt reuze mee vergeleken met het verleden. Windows 7 had ook meer dan genoeg eigen problemen.
Linux draait op heel wat minder verschillende hardware configuraties, het is voornamelijk een server en modem/router OS met doorgaans vrij specifiek geselecteerde hardware.
Dat is nogal een behoorlijke uitspraak... Ik denk niet dat veel mensen het er mee eens zullen zijn al is het maar dat MS zelf adviseerde om op oudere pc die ze niet meer kunnen ondersteunen Ubuntu te installeren.
Ik ken geen computer die het niet ondersteund

[Reactie gewijzigd door pookie79 op 19 april 2021 16:04]

Bij welke van de 2 is de kans veel groter dat een obscuur hardwarecomponent ondersteund wordt?

Het zijn vooral desktops die belachelijk veel hardwareconfiguraties hebben en waar randapparatuur op aangesloten wordt, laat het Linux aandeel in die markt nou wegvallen in de statistieke afwijking.

Servers, modems, zelfs IoT wijken in de meeste gevallen niet zo heel veel af van de standaard hardware configuraties.
Desktops hebben ook niet meer zo veel obscure hardware als vroeger. Er zijn echt maar heel weinig apparaten die niet door linux ondersteund worden. En een fabrikant kan de ondersteuning relatief makkelijk toevoegen als het niet werkt onder zowel Linux als Windows. Dat ze eerder driver voor Windows maken lijkt me logisch de markt is inderdaad groter. Maar dat wil dan ook niets zeggen over wat Windows ondersteund maar wat fabrikanten ondersteunen.

Mensen worden beter met computers. Anderen die er niets mee hebben gebruiken eerder een tablet. Dat je minder hoeft te helpen hoeft dus niets te zeggen dat het stabieler is geworden.

Veel problemen lijken ook niet meer in de hardaware laag te zitten zoals ten tijde van windows vista. (Overigens lag dat toen aan de fabrikanten want Windows kon niet alles maar ondersteunen, het kwam door de drivers. En nu het goed werkt is het: Windows is zo complex want zij ondersteund alles en ligt het niet meer aan de drivers van de fabrikanten. (natuurlijk weet ik dan MS meer eisen is gaan stellen))

Ik ben ook geen Linux man maar laten we niet zeggen dat Windows het allemaal goed doet. Er valt echt wel wat op af te dingen.

[Reactie gewijzigd door pookie79 op 19 april 2021 16:28]

Cappie geeft enkel aan dat de complexiteit niet goed hoeft te praten waarom er zo veel mis gaat de laatste tijd. Hij geeft als voorbeeld dat menig Linux distro die dit zonder problemen kan. Het lijkt mij een valide opmerking in deze context. Hij geeft ook een andere mogelijkheid aan wat er werkelijk bij MS speelt. Het zou een beetje raar zijn om niet inhoudelijk te kunnen beargumenteren omdat je alleen het onderwerp van het nieuws (windows) mag benoemen... Ik bedoel dus dat er niet wordt gezegd dat Linux beter is een iedereen moet overstappen of zo.
Dankjewel voor je toelichting, pookie79.. het ging inderdaad niet om Linux, maar het feit dat 'miljoenen verschillende configuraties' geen issue hoeft te zijn wanneer je voldoende testers hebt en het niet constant laat afhangen van dit soort "piep deployments" ("we gaan pas kijken naar problemen als gebruikers gaan piepen") die Microsoft nu hanteert met z'n updates.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel eens moe wordt dat als ik bv kritisch ben op het marketing verhaal van Apple ik meteen een Android fanboy ben. (En grappig genoeg als ik dan kritisch ben op de verzamelwoede van Android wordt ik meteen gedownvote als Apple fanboy...) Ik slik niet alles voor zoete koek, maar ik ga niets afkraken omdat ik iets anders leuk zou vinden. Mensen die meteen praten over evangelisten van (product X) moeten misschien toch eens het verschil tussen bashen en kritisch zonder afkraken leren. (zelfde geld ook voor ophemelen vs waarderen) Vandaar dat ik de tijd wilde nemen om uit te leggen waarom een vergelijking of kritiek soms gewoon kan (behalve misschien in Rusland :+ )

[Reactie gewijzigd door pookie79 op 19 april 2021 15:44]

https://www.ghacks.net/20...indows-updates-increased/

Microsoft heeft hun automatische test-straat gebaseerd op echte hardware ook er uit gebonjourd en grotendeels vervangen door virtuele machines. Dus de meer esoterische categorie van hardware interop problemen en race conditions door hardware timing worden bij lange na niet zo makkelijk meer geregistreerd als voorheen.

Hiervoor is MS letterlijk afhankelijk geworden van de Insiders, en in bredere zin: het grote publiek wat als eerste de ::kuch:: 'stabiele ::kuch:: updates opgedwongen krijgt. De huidige procedure is dat er een klein percentage systemen een update eerder gepushed krijgt; en als uit o.a. de automatische telemetrie van Windows 10; de handmatige feedback via de Feedback Hub app; en gemonitorde social media zoals Twitter en Reddit, niet blijkt dat er (te veel) issues zijn met die update, wordt deze verder uitgerold.

Zijn er wel issues, dan hangt het er even om hoe zwaar deze zijn of de update ingetrokken wordt (en totaal niet meer te vinden is) of enkel niet meer actief gepushed wordt (en dus nog wel wordt geinstalleerd als gebruikers bewust op de knop duwen om op updates te zoeken).

Het probleem is alleen dat telemetrie je in negen van de tien gevallen geen ene hol vertelt. Ja: er ging 'iets' fout. Maar wat dan? Waar? Onder exact welke omstandigheden? Wat zijn de reproductie-stappen?
Daarvoor heb je meer nodig. Een echt bugreport. En veruit de meeste mensen kunnen die niet leveren. En - heel begrijpelijk - hebben ook geen zin om die te leveren en gratis betà-tester te spelen voor MS.


Overigens een andere mooie is:
https://arstechnica.com/g...ates-its-developing-them/

Microsoft heeft niet alleen de test-procedures aangepast, maar ook de development procedures.
Het is in hun nieuwe proces gewoon mogelijk om compleet kapotte code te committen en te mergen, en dat zal dan later tijdens de tweede helft van de ontwikkel-cyclus wel uitgekristaliseerd en verholpen worden. En het laat zich raden wat er dan gebeurd wanneer je tijd tekort komt omdat er een vaste datum geprikt is. Of omdat ... oh... bijv. er 5 zero-days die je al gepatched had ineens actief misbruikt worden en ze nu echt de deur uit moeten in een security patch, ondanks dat de rest van de development branch nog steeds één grote ongecorrigeerde teringbende is terwijl je misschien nog maar op een week of 2 aan extra rek-tijd qua uitstel hoeft te rekenen bij allerlei instanties die in verschillende vormen responsible disclosure administreren. Veel geluk om er dan nog iets goed werkends van gebrouwd te krijgen. Ga je nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 19 april 2021 19:38]

Toch dropt Microsoft behoorlijk snel z'n Windows versies. Volgens mij vervalt een feature release om de 1,5 jaar. 1909 is iets langer ondersteund geweest in verband met covid maar die verloopt toch echt op 11 mei. (Tenzij je Enterprise Windows 10 hebt dan krijg je een jaar extra)
Is voor veruit de meeste thuisgebruikers niet zo'n ramp, maar bedrijven zullen daar niet blij mee zijn, want die willen het liefst 10 jaar of langer door met één versie.
10 jaar is voor bedrijven ook wel erg lang hoor. Vooral voor de laptops en desktops. Servers is dan weer een ander verhaal.
Oké, dat was misschien een beetje overdreven, maar ik bedoelde maar aan te geven dat voor bedrijven 2,5 jaar te weinig is.
Gisteren toevalig. Start een game... poef hele pc gaat uit. Weird.
Lijkt me geen software issue ;) dan zou je eerder een BSOD hebben bijvoorbeeld
Zou toch goed kunnen, ik had vlak na de update vrijwel zelfde probleem, voor de update nergens last van (laatste crash ergens 9 maand terug ofzo). Nu 3x gebeurd. Merk wel dat niet hele PC uitgaat, maar geen video output meer, geluid gaat wel door. Enige dat werkt is harde reboot van PC.
Kan het zelf ook bevestigen dat ik laatste paar dagen een paar vage BSOD's heb gehad terwijl ik niks geks aan het doen was. Met code ''0xcfcfcfc''...
Uit het artiekel: Ze krijgen foutmeldingen 0x800f081f, 0x800f0984 en 0x800f0922.

Dit zijn BSODs
Ik reageer toch ook op het bericht van @hoenens dat zijn PC zomaar uitvalt?

Van deze KB kun je idd BSOD's verwachten...
ja zou je denken, toch kan het een software crash zijn, want zelfs een BSOD is software.
En als het zo fout gaat dat de processor hangt, en je niet kan jumpen naar BSOD, dan of hangt de computer helemaal of gaat hij uit (maar eerlijk gezegd is dat een logisch geredeneerd antwoord en dus een aanname: want ik weet feitelijkniet wat een processor of moederbord doet op het moment dat zoiets gebeurd).
Ik had hetzelfde, in maanden geen crash of niks. Sinds laatste update tweemaal ploef alle drie mijn monitoren zwart. Hoorde nog wel game geluid op de achtergrond (kingdom come deliverance). Opnieuw inpluggen van displayport kabels hielp niet. Alleen volledige restart van PC, daarna werkte alles wel weer.

En ik heb sinds de update dat als mijn pc in standby wakker word ik handmatig mijn ethernet adapter moet disablen / enablen voor ik weer een werkend IP adres krijg, die is nog het meest irritant.
Tja, maar er is ook net oa een nieuwe driver geweest voor nvidia.. dus mogelijk dat jouw probleem juist daar door komt.
Ik heb een AMD RX5700 dus dat lijkt me sterk. Daarnaast zit ik qua Radeon op de stable releases en is de laatste driver update daar ook al enkele weken geleden geweest.
Ik had gisteren en zaterdag exact hetzelfde, BSOD, Reboot, 1 memory module uit, handmatige reboot alles werkte weer totdat ik ging gamen...
Hier heb ik het ook met Control, maar niet met Titanfall 2. Ik vermoedde eerst dat het misschien aan de bèta bios van mijn mobo lag (had nog niet gegamed sinds de update), of aan de nieuwe Nvidia driver, maar krijg dezelfde BSOD dus het zal wel Windows zijn.

Los van gaming krijg ik ze ook nu en dan gewoon, maar veel minder dan bij het gamen.

Hopelijk fixen ze het snel, behoorlijk vervelend.
Exact zelfde hier. Twee keer tijdens een game gewoon POEF hele pc uit en beeld zwart. Half jaar geleden nieuw gebouwd en so far nergens last van gehad.
Dat lijkt mij meer een probleem met de hardware, ik zou even kijken naar de voeding
Thnx zal het eens checken, al is die nog geen naar oud volgens mij haha.
Dat zegt niet veel :)
De voeding van mijn niveau PC begaf het binnen 2 maanden. Maandag-ochtend modelletje gok ik.
Een dieet met lite-updates? :+
Hoe? Bedoel alles werkt gewoon prima.. maar gewoon HEEL af en toen nu bij games valt alles zwart, power off op de PSU en dan weer aan en alles doet het weer... Hoe test ik hem?
Ik zou sws even kijken wat het wattage is en of het een goed merk is en vervolgens optellen wat jouw PC aan peak power kan verbruiken
Ik ga eens nieuwe bestellen. Wat gek is is dat me mobo ook het witte vga ligt aanlaat nadat de pc is geboot.. maja of dat met de psu te maken heeft, no idea
Denk t wel
anders is het je mobo
Je kunt die voeding altijd nog terugsturen mocht dat t niet oplossen!
Ik heb deze update (zonder problemen) geinstalleerd, maar merk sinds een paar dagen dat mijn internet verbinding weg is als ik mijn PC uit slaapstand haal. Opnieuw opstarten lijkt de enige werkende oplossing. Zou dat hier ook mee te maken kunnen hebben?

Verder geen last crashes/random reboots ofzo en heb afgelopen week ook niet gegamed, dus geen idee of ik FPS mis.)
Ook daar is een work-around voor, door Multicast Name Resolution uit te schakelen in de DNS-client en vervolgens ipconfig/flushdns in de command-prompt in te voeren, moeten de problemen voorbij zijn.
Wie kan me vertellen of dit met mijn specifieke probleem te maken kan hebben/het op kan lossen? Windows troubleshooting gaf geen specifiek DNS probleem weer.

Zo ja, waar kan ik stap voor stap instructies hiervoor vinden? Via google kom ik snel bij de Registry uit, maar voordat ik daarin ga klooien kan ik wel wat advies/bevestiging gebruiken van iemand die hier meer verstand/ervaring mee heeft. Alvast bedankt!
gpedit.msc, local computer policy, computer configuration, administrative templates, network, dns client, turn off multicast name resolution, ENABLED
apply, save
ipconfig /flushdns

[Reactie gewijzigd door PetervdM op 19 april 2021 11:43]

Bugs zoals deze lijken zo vaak voor te komen bij Windows Updates, worden deze dan niet genoeg getest voor release?
Jawel, en in 99% van de tijd gaat het gewoon goed. Maar dat lees je niet in de media: "Windows updates zonder problemen geïnstalleerd op 100 miljoen computers".
Wat je wel hoort is wanneer een aantal gebruikers een specifiek issue ervaren, wat vaak bij een kleine groep voorkomt. Dat lees je dan en onthoud je en denk je dat er altijd problemen zijn met updates onder Windows. Teveel media aandacht.
"Windows updates zonder problemen geïnstalleerd op 100 miljoen computers".
Wat men vergeet is dat er 800 miljoen w10 devices zijn, als slechts 1% issues ondervind is dat nog steeds 8 miljoen devices...

Het grote verschil met 'vroeger' is ook nog eens dat de meeste gebruikers gewoon niet regelmatig hun Windows PC update, nu hebben ze weinig keuze. Dat maakt het voor de rest van ons een heel stuk veiliger, maar doordat je significant meer mensen hebt die updaten, kom je ook veel meer issues tegen.
Ik vind 1% van de gevallen een probleem nog steeds heel hoog.

Neem bijvoorbeeld een internet verbinding met een uptime garantie van 99%. Dan mag de provider gewoon 3,65 dagen per jaar offline zijn.
Zijn er 8 miljoen meldingen? Niet dat we weten, momenteel zijn het nog niet eens 80 unieke gebruikers die het hebben gemeld met de bovengenoemde social media. Dat is 0,00001% De echte cijfers zullen zeker hoger zijn dan dat, maar als een provider van 1% naar 0,1% gaat is het opeens minder dan 9 uur per jaar downtime, de gemiddelde ISP heeft meer downtime dan dat, meestal in de nacht.

We gaan gewoon geen zinnige cijfers krijgen behalve anekdotisch geneuzel.
Is dat zo, komen ze vaak voor?
Ik merk er zowel op mijn werk als privé eigenlijk niets van, maar ik ben natuurlijk maar een statistisch kleine waarde. Wel lees ik er eigenlijk weinig over en hoor ik het ook niet binnen mijn netwerk/omgeving terug.

Niet dat ik nu persé fan ben van MS, het is meer gewoon een gegeven dat het platform wordt gebruikt en als het werkt zoals bedoeld dan is dat prima ongeacht het OS.
Over 'vaak' kun je discussiëren, maar als het je raakt is de impact wel fors.

Zit hier met een tablet convertible die niet meer wil opstarten. Hardnekkig een BSOD. En dan is 't wel lastig. Niet alleen omdat 't allemaal moervast zit, maar nog verergerd doordat het touch screen niet in alle 'basic troubleshooting' schermen ondersteund wordt en de bluetooth voor toetsenbord + muis 'uiteraard' niet beschikbaar is :(.

Inmiddels een USB on the go kabeltje erbij gekocht + hubje . Nu verder zien.
Geen idee maar bij de Windows server updates zie ik zelden problemen, het lijkt vooral bij Windows 10 vaak problemen te geven, wellicht een combinatie van bijv 3rd party drivers. Die kun je moeilijk allemaal testen.
Het is ook maar de vraag hoeveel mensen hier nou echt last van hebben. Een software of update zonder bugs op miljoenen unieke systemen is onmogelijk.

Het is dus eigenlijk onmogelijk om een update te testen op al die varianten.
Maar ja, het komt wel heel vaak in het nieuws nu, maar wellicht was het hiervoor ook al zo, maar zonder deze aandacht..
Ik heb tot nu toe nooit last gehad van de update bugs.
Ik heb sowieso het gevoel dat de end user vaak een betatester is. Maar eerlijk is eerlijk; het is ook vrijwel onmogelijk om uit te sluiten dat miljoenen apparaten na een patch probleemloos draaien. Vergelijk het met het coronavaccin; zeldzame bijwerkingen zijn lastig uit te sluiten. Hopelijk fiksen ze dit probleem snel!
Weet je wat het probleem is? Er gaat iets kapot, en daar klagen mensen over. En klagende mensen, die hoor je.

Ik heb naar aanleiding van dit artikel even mijn updates gecheckt, en verdomt. Ik heb de betreffende updates al geinstalleerd. En vervolgens heb ik daar 0 aan problemen mee gehad (en ik neem zomaar aan dat dit voor de overgrote meerderheid van de windows-gebruikers geldt... niet alleen met deze, maar ook met alle vorigeprobleem-updates). Ik heb dus niets te klagen, en zou -als ik dit topic niet gelezen had- niet eens weten dat er een issue is.

Dus... bij iedere update waar iets, ergens, soms, misgaat, zijn er mensen die daar iets over roepen. En als je alleen daarop richt, dan lijkt het inderdaad altijd fout te gaan... Maar als je die groep af zou zetten tegen het volle aantal gebruikers, is de kans dat het allemaal gigantische problemen zijn erg klein.
Daarbij bagataliseer ik de problemen van die groep gebruikers niet... het is k*t als het je overkomt. Maar ik durf zomaar aan te nemen dat het percentage fouten keurig binnen acceptabele marges blijft
Het kan van alles zijn dat dit veroorzaakt. Het probleem is gewoon dat er ontelbare configuraties zijn en ook mensen rare zaken instellen. Ook kan het gewoon weer opgeblazen zijn en dat in verhouding maar een paar gebruikers ergens last van hebben, tegenwoordig wordt soms een simpele reddit post al aangenomen alsof iedereen er last van heeft, maar de 'media' pakt het maar al te graag op en blaast het vaak enorm buiten proporties.
Ja het is zeker vervelend als zoiets bij jou toevallig gebeurd, maar het probleem is echt niet alleen bij Windows, ook andere OSsen hebben vaak genoeg last van zulke zaken, alleen hoor je het daar wat minder van omdat die gewoonweg niet zoveel gebruikt worden nog steeds.
Bugs zoals deze lijken zo vaak voor te komen bij Windows Updates, worden deze dan niet genoeg getest voor release?
Microsoft heeft een aantal jaren geleden haar test-straat gedecimeerd en leunt tegenwoordig sterk op de insiders cirkel. Denk daar maar van wat je wilt.
Yep, het software testteam vervangen door de klant. Ik stel tegenwoordig het updaten van Windows zo lang mogelijk uit. En het insiders programma zou ik sowieso helemaal links laten liggen als je een stabiel systeem wil.
Het probleem blijft dat Windows op 1000 en 1 systemen draait. Als er net 1 variabele anders is en deze optie is niet getest, je kan immers niet alle mogelijkheden testen, dan gaat het fout!
En waarom komen bugs van dit niveau dan niet voor bij Linux?
Linux draait wel op wat meer machines en soorten hardware dan Windows (er is meer dan alleen pc's)
En waarom komen bugs van dit niveau dan niet voor bij Linux?
Ik ben met Linux gestopt omdat ik altijd gedonder heb met Nvidia drivers.
Windows schoont juist drivers steeds beter op.

Wat me wel stoort is het onzinnige gepush naar allerlei MS flauwekul.
Ik wil geen Xbox, geen 365, geen cloud, geen rewards, geen gegraai in mijn portemonnee.
Tjah Nvidia. Daar praat je ook over het bedrijf dat pruts close source Linux-drivers maakt.
De 2 andere kampen voor GPU's (Intel/AMD) werken wel prima.

Maar inderdaad rot als je aan hun hardware vast zit.
Al mijn hardware doet het prima op Windows. Ook stokoude.
En verder Linux heeft meer varianten dan een corona virus. Elke variant heeft zo zijn nukken.
Linux is leuk om aan/mee te prutsen. Maar software die af is moet uiteindelijk naar Windows.
Als het niet in Windows beschikbaar is dan is het vaak nog experimenteel, niet af. Dat is dus vragen om ergernis.
Wens je verder veel plezier met je LInux hoor.
Maar ik wil dat bepaalde dingen het gewoon doen.
Niks moet, maar je ervaringen zijn geval n=1.
NVidia sucks onder Linux (zoek maar eens op "Fuck you NVidia" op Youtube), ik ben de laatste die dat ontkent.
Ik werk al jaren met Linux zonder problemen die niet hardware-gerelateerd zijn. Van oude hardware t/m state of the art. Privé en professioneel. Nu gebruik ik wel hardware die gegarandeerde Linux-support heeft ;)
maar je ervaringen zijn geval n=1. :+

linux veel problemen, windows veel minder problemen.
Maar dat is n=2 dan of feitelijk n=3 met W=2 L=1 :)
Ik ben Linux gebruiker met Nvidia GPU kaarten. Op zowel desktop als laptop heb ik de drivers werkend gekregen. Op de laptop was het iets meer werk om het goed in te stellen (vanwege de dubbele GPU kaarten in gebruik in laptops). Op de desktop is het zeer eenvoudig, klik op Stuurprogrammabeheer en selecteer de driver, de rest gaat automatisch. Dat het geen Open-Source drivers zijn maak ik me niet heel druk om. Ik mix Open Source en commerciële programma's, ik gebruik gewoon wat voor mij het fijnste/beste is.

Ik heb een stabiel systeem met die gebruikte drivers. Wat ik wel gemerkt heb, is dat als er een update is van de driver, ik dan ook de kernel van Linux moet updaten/vernieuwen. (btw, niet moeilijk, gebeurt praktisch automatisch). Anders kun je crashes krijgen. Dus doe ik meestal een Nvidia update tegelijk met een kernel update.

Alleen is dit dus wel een probleem van Nvidia, en niet van Linux, en ook 1 van de hoofdredenen waarom mensen zeggen niet Nvidia te gebruiken als je Linux gebruikt.
MS is natuurlijk geen filantropische instelling maar gewoon een bedrijf dat elk jaar groei moet laten zien voor de aandeelhouders.
Bugs van dit niveau komen wel degelijk voor bij diverse linux-en. Sterker nog, je heb zoveel stromingen binnen die wereld: de "we houden alles stable"-wereld die pas als ze 100% zeker weten dat alles stabiel is naar nieuwe versies gaat, de "we zijn 100% ideologisch"-club, die alleen zéér specifieke software gebruikt en zaken als closed source drivers uitsluit, en "alles latest, greatest" wereld die snel update, maar mogelijk stabiliteitsproblemen heeft. En in eigenlijk alles heb je problemen. De conservatieve tak moet je super specifiek hardware selecteren (intel graphics, intel NIC, specifieke chipset, etc...): ook het hele business model van redhat: certificeren en bundelen!. De "alles open" tak heeft ook problemen, en de "alles nieuw" vanzelfsprekend ook (kernel panic op een sound driver ooit gezien?). En daarnaast zijn er ook legio andere problemen... naast dat graphics drivers altijd drama zijn, is er ook een hoop afhankelijk van JUIST constant upgraden en je hyper bewust zijn van wát er aan de hand is... hoewel de grotere distro's bepaalde belangrijke zaken zoals het zoveelste OpenSSL lek vrij snel aanpakken: nieuws: OpenSSL dicht kwetsbaarheid die denial-of-serviceaanval mogelijk maakte -- waarna je dat nog steeds moet installeren (patch Tuesday is nog zo gek niet), heb je ook dáár problemen. Broadcom nics die ineens zeggen: NOPE, bijvoorbeeld... Het erge is echter wel dat je je er veel bewuster van moet zijn, en anders een écht risico kan lopen... en bij kleine distro's is dat erger. De patch kan lang duren, óf erger nog gewoon niet komen. En dan zitten sommige patches dan weer niet in de container images etc. die we ook veel gebruiken!

Het is vrij eenvoudig om af te geven op MS, maar in dit geval gewoon feitelijk onjuist. Dit soort problemen komen juist óók veel voor bij Linux-based OS-en. Linux zelf niet, de kernel is doorgaans onschuldig en stabiel.

Gek genoeg kan je van Windows hetzelfde zeggen: de iOT versie is bijvoorbeeld al eeuwen stabiel op m'n Raspberry Pi3!

Het soort problemen is bovendien érg specifiek: sommige mensen hebben het wel, sommige mensen hebben het niet. Het zal niet de eerste keer zijn dat een gek soortige printer driver die onder water een of andere vage GDI+ kernel-hack gebruikt de schuldige is... kan Microsoft niks aan doen, printer fabrikanten hebben al jaren de tijd gehad om GDI+ los te laten en toegang tot het insider programma (waar iedereen in kan komen om z'n software te testen op nieuwe versies). Net zoals die nVidia driver van laatst veel Ubuntu bakkies naar recovery mode stuurde :P.

Persoonlijk, kijkende naar de kring om me heen, ben ik doorgaans blij dat Microsoft wat agressiever updates pushed. Ik wou dat meer fabrikanten dat ook deden... veel geluidskaarten/printers echter zijn na één jaar gegarandeerd van nooit meer drivers, en dat is dood zonde. Ik denk dat dankzij Windows 10 namelijk dat het bruikbare leven van een PC tegenwoordig langer dan ooit is! De kern-hardware (CPU, moederbord, GPU) is zó robuust qua drivers onder Windows: je kan voor de GeForce 8800 serie nog Windows 10 drivers vinden. Dat is 14 jaar geleden. Maar het werkt nog wel.
De bleeding-edge distro's zijn inderdaad wel eens instabiel, maar persoonlijk vind ik dat je daar dan ook om vraagt. Je krijgt het nieuwste van het nieuwste, maar er kunnen nog bugs in zitten. Ik vergelijk die met de insider-versies van Windows.

Maar de normale stable distro's? Zoals Ubuntu/Mint, Suse Leap, Red Hat, e.d.? Nu zijn mijn ervaringen n=1, maar ik ben nog nooit bugs van dit niveau tegen gekomen bij die distro's.
Wel bij Suse Thumbleweed, maar again: bleeding edge test-versie.

MS deed het zelf een stuk beter voor Windows 10, de verhalen zijn pas zo geworden sins Windows 10 waar ze duidelijk iets niet goed doen qua testen.
de verhalen zijn pas zo geworden sins Windows 10 waar ze duidelijk iets niet goed doen qua testen.
Ideaal in combinatie met het forceren van updates en je gebruikers daar niets over te laten zeggen.
Het komt ook doordat mensen nu meer platformen hebben om hun ervaringen te delen, dus negatieve ervaringen bereiken je ook veel vaker en sneller. Met daar bovenenop dat de hoeveelheid potentiele hardwarecombinaties waar windows op 'moet' draaien iedere dag toeneemt.

Een vriend van me had Windows ME; die had geen updates nodig om te crashen, in mijn herinnering was dat systeem bespottelijk instabiel. Nu had hij in het begin nog geen internet, dus updates binnenhalen zat er ook niet in, wellicht dat dat wat bugs geplet zou hebben.

Dat Microsoft bij oude windows versiesr beter testte en zijn zaakjes beter voor elkaar had is in mijn ervaring niet zo.

[Reactie gewijzigd door Niekleair op 19 april 2021 17:17]

Op Linux komen deze bugs ook prima voor, het haalt alleen het nieuws gewoon niet.
Het is te weinig in gebruik als je vergelijkt met Windows, daarom zal je vaker nieuws van Windows zien dan Linux.
Het is te weinig in gebruik als je vergelijkt met Windows
Dit is onzin. Linux wordt een stuk meer gebruikt dan Windows. Windows heeft alleen een meerderheid op de PC. Heel veel servers zijn Linux, heel veel apparaten draaien op Linux (ik heb het even niet over iot, maar dingen als routers, setup-boxes, etc)

Het nummer 1 mobiel OS (Android) is Linux-based.
Howto run Garmin express on Linux... https://www.youtube.com/watch?v=hjdkWT033W0

Het kan, maar vraag niet hoe, en je moet er een Youtube-cursus voor volgen.
Hetzelfde als je MSoffice wil.
En zo zijn er 10-tallen mogelijkheden om met Linux moeilijk te doen wat standaard met een muisklick kan in Windows.

Ik ben van de clickerdeclick en wil niet typen. Dat is voor diehard programmeurs. Die mogen (en willen) Linux hebben.
Je wilt voorbeelden laten zien van hoe 'moeilijk' Linux is, en dan kies je twee programma's die gewoon geen Linux ondersteuning aanbieden.

Ik ben Linux gebruiker, en gebruik ook liever de muis om dingen te doen in het OS. 'Vroeger' was het misschien dat Linux moeilijk was in alles, maar die tijd is allang achter ons.

Als voorbeeld Linux Mint 19.x:
- App runnen: Klik op app.
- App installeren: Klik op Programmabeheer, typ naam programma, klik op Installeer, klaar.
- App installeren buiten de 'store': Ga naar website, download een bestand, dubbelklik en kies Install, klaar.
- Drivers installeren: De meeste hardware werkt out-of-the-box, voor de rest: Stuurprogrammabeheer, klik op hardware, klaar.
- Instellingen: Klik op Systeeminstellingen, klik op optie, klaar.
- Spellen (Steam): Klik op spel, klik op Install, wacht, klaar. En dat is exact hetzelfde voor native Linux spellen als voor native Windows spellen.

En natuurlijk zijn en situaties te bedenken waarin iets onder Linux moeilijker is te doen. Maar hetzelfde geldt voor Windows. Ik heb vroeger ook zorgvuldig registry-bestanden en batch-files liggen maken om Windows in een situatie te krijgen die je niet kunt door simpel te klikken.

Wat is wil zeggen is dat de 'linux' die jij kent allang niet meer (perse) de gebruikersonvriendelijke, niks werkt, alles moeilijk versie is van vroeger. Ik gebruik nu juist Linux omdat het zo simpel is, omdat het niet bloated is, omdat het snel is, omdat het gebruikersvriendelijk is, maar vooral omdat ik het helemaal kan aanpassen zoals ik wil.

Verder maakt het mij niet uit welk OS je zelf wilt gebruiken. Wil je Linux gebruiken, mooi, ik help je eventueel als je wilt. Wil je Mac gebruiken, waarom niet. Wil je Windows gebruiken, dat kun je gewoon (blijven) doen. Maar ga geen mis-informatie verspreiden, daar help je niemand mee.
Software die niet voor Linux gemaakt is, is lastig aan de praat te krijgen op Linux. Stop the pres :X 8)7
Andersom is het ook gedoe of zelfs onmogelijk.

Native Linux software:
1) Open package manager (store onder Windows)
2) Zoek applicatie
3) Klik applicatie aan, geef wachtwoord in
4) Gebruik applicatie zoals je gewend bent.
Mwah is dat echt zo? De gemiddelde Linux gebruiker zul je niet snel horen over bugs lijkt me, want die troubleshooten zelf een hele hoop. Heel andere doelgroep en soort gebruiker. Je mag blij zijn wanneer de gemiddelde Windows gebruiker meer weet dan dat zijn desktop aangaat door het scherm knopje in te drukken ;)
Tjah ik gebruik al jaren Linux op de desktop en op servers en zo goed als nooit problemen.
Heel soms begint wat te nukken tot ik herstart, maar meer niet.
Ook de mensen om me heen die (stable) Linux gebruiken hebben nooit last van bugs van dit niveau.

I know, n=1, maar still.
Op mijn machines durf ik rustig gewoon blind te updaten. Boel blijft gewoon werken.
De machines van mijn ouders en familie staat op auto-update en behalve distro upgrades elke 2 jaar heb ik er geen omkijken naar.

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 19 april 2021 10:54]

Serieus? Linux is een, in verhouding tot MS Windows, een relatief kleine speler op de markt waarbij slechts een fractie van de (rand-)apparatuur ondersteund wordt. (Rand-)apparatuur dat vaak nog tientallen jaren ondersteund wordt, zelfs mijn meer dan 20 jaar oude HP matrixprinter, welke ik sporadisch gebruik, wordt nog steeds ondersteunt. Tel daarbij op dat Linux niet door de gemiddelde eindgebruiker gebruikt wordt maar vooral door mensen met meer diepergaand kennis op dit gebied.
Met deze wetenschap kun je waarschijnlijk zelf wel een antwoord op jouw vraag geven.
Zijn dit soort fouten dan ook terug te vinden in Linux kernels? Kampen zij met dezelfde problemen? Die moeten immers ook op 10.000 en 1 systemen draaien.

Gevoelsmatig kom ik vaker NT update fouten tegen ten opzichte van andere besturingssystemen. Er moet dus een andere reden zijn dat NT zo foutgevoelig is.
Ik vroeg dat me dus ook af.

Een snelle Google search leverde me op dat er 1 miljard+ Windows 10 devices zijn.
Stel dat 1% of 1‰ er last van heeft dan heb je het nog over 10- of 1 miljoen PC's uitgaande van 1 miljard. Combineer dat emt een groot aantal unieke devices en dan krijg je sowieso altijd wel problemen ondanks uitvoerig testen.
Eindgebruikers zijn de testers, doh.
Je wordt gemint, maar dat is inderdaad letterlijk het beleid van MS.

Ze hebben hun geautomatiseerde teststraat gedecimeerd (veel minder hardwareconfiguraties als vroeger; meeste draait zelfs op virtuele machines) en ze hebben hun handmatige teststraat vziw zelfs volledig de zak gegeven.

In plaats daarvan leunen ze nu hevig op feedback van hun nieuwe 'testers' - de Windows Insiders. Insiders die vaak alsnog volledig genegeerd worden, want bijv. deze BSODs waren volgens sommigen al langer bekend. En kennelijk zo goed bekend, dat deze personen nu zwaar verontwaardigd zijn dat MS het gore lef heeft gehad de update in kwestie alsnog gewoon volgens schema door te zetten.

Daarnaast werkt MS met een gefaseerd rollout systeem waarbij ze updates naar een kleine groep echte gebruikers pushen; en als dan er via de ingebouwde telemetrie van Windows 10 of via de handmatige feedback van de Feedback Hub app maar een klein percentage issues terug komt, duwen ze de updates breed eruit.

Iedereen mag in potentie kanarie spelen voor MS, tenzij je dat via group policies uitzet. (Policies die enkel in Windows 10 Pro en 'hogere' SKUs gerespecteerd worden.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 21 april 2021 13:02]

Ik heb sinds kort inderdaad vage game crashes, met name The Division 2.
ik ook dacht eerst dat het aan mijn VPN lag, maar als ik speel dan wordt compleet uit datzelfde spel gegooid zonder foutmelding of iets terwijl het daarvoor met name aan de DX12 lag (staat uitgeschakeld). Soms gaat het goed en soms binnen 10 minuten crash.
Kan sinds windows 20H2 update geen games meer spelen , continue crashes.
Cleaninstall van windows dan werkt alles prima, totdat die update naar 20H2 (ook bv Roblox van dochterlief, fortnite, etc maakt allemaal niet uit)

Flink wat uren aan gespendeerd maar geen oplossing. Behalve evt voor de 3e x een cleaninstall te doen ...of een fatsoenlijke oplossing van MS
Al geprobeerd na de 20H2 update de videokaart driver opnieuw te installeren? Schijnt sommige problemen bij sommige mensen op te lossen.
ja meerdere keren zelf, ook via DDU voor een complete cleaninstall, allemaal zonder succes. Zoals gezegd weer terug fabrieksinstellingen en vervolgens niet update naar windows 20H2 zal wel werken.
Ik kreeg deze update ook al niet geïnstalleerd (foutmelding 0x800f0984). Omdat hierin een fix zit voor het haperende HDR probleem (veel donkerder beeld dan bedoeld in sommige situaties) zat ik hier wel op te wachten. Omdat ik deze melding kreeg ben ik het weekend met vriend Google aan de slag gegaan maar niets hielp. De update laat zich bij mij niet installeren. Gelukkig heb ik de laatste stap (herinstallatie Windows met behoud van bestanden) niet gewaagd en zo te lezen maar goed ook!


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.