Xiaomi toont 'watervalscherm' dat over vier randen van smartphone buigt

Xiaomi heeft een conceptsmartphone met een quad-curved waterfall display getoond. Het scherm loopt door over alle vier de randen van de smartphone, waardoor geen ruimte meer is voor poorten in die randen.

Het scherm buigt aan alle kanten om de randen van de smartphone, maar bij de hoeken van het toestel is dat niet het geval. Die hoeken zijn in de voorbeelden van Xiaomi gewoon zwart uitgevoerd. De randen buigen met een hoek van 88 graden af, net als Oppo's concept met watervalscherm uit 2019. Xiaomi brengt met het concept naar eigen zeggen een formfactor van 'alleen een scherm' bij smartphones een stap dichterbij. Het bedrijf spreekt verder van een unibody no-port-ontwerp omdat knoppen en interfaces in de zijkanten ontbreken.

Het bedrijf claimt dat de functies van fysieke poorten en knoppen te vervangen zijn door 'elegantere alternatieven'. Het bedrijf noemt onder andere esim, draadloos laden en drukgevoelige sensoren. Daarnaast spreekt het bedrijf van de aanwezigheid van camera's onder het scherm.

Xiaomi benadrukt verder de moeilijkheden bij het polijsten van stevig glas dat aan vier kanten gebogen moet worden. Het bedrijf claimt zelfontwikkelde apparaten voor het verwerken van het glas te gebruiken. Details geeft Xiaomi nog niet over een eventuele release van smartphones met een quad-curved waterfall display. Xiaomi toonde in 2019 de Mi Mix Alpha, een conceptsmartphone waarvan het scherm volledig om het toestel gebogen was. Die smartphone is ondanks eerdere toezeggingen niet verschenen.

Xiaomi quad waterfall Xiaomi quad waterfall

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

05-02-2021 • 10:21

128

Submitter: Skagerak

Reacties (128)

128
127
69
2
0
50
Wijzig sortering
En vervolgens doe je er een case omheen wat die mooie functionaliteit onzichtbaar en onbruikbaar maakt.

Bovendien mag je je telefoon niet meer laten vallen want dan is direct je hele scherm in stukjes...
Ik gebruik geen case. Ik heb nog nooit een scherm kapot gehad dus heb wellicht geluk of ben niet zo onhandig :) Ik denk het eerste ;) Case vindt ik ook zonde van het ontwerp, zeker in dit geval.
Je kunt je telefoon gewoon in een oude sok doen om mee te nemen, toch? :)
ik heb dus meerdere pantalons liggen met gaten die zijn dichtgenaaid door de fabrikant!
dan heb je dus zegmaar een oude sok voor je smartphone, maar dan in je broek! ge wel dig!
Tot je een keer hurkt en het ding schuift zo je zak uit.......

Je zal niet de eerste zijn. :)
Moet je geen muntgeld maar alleen biljetten in de sok doen.
Wie gebruikt er noch cash tegenwoordig......zo 2020....🤣
Je bent wel heel modern met je noch 😂
Je kunt je telefoon gewoon in een oude sok doen om mee te nemen, toch?
Je wilt van je telefoon een echte l*lpantoffel maken !?

[Reactie gewijzigd door tweazer op 22 juli 2024 18:14]

Red Hot Chilli Peppers?
dat dacht ik ook.. dit maal voor een wat duurdere uitvoering gegaan om direct wat future proof te zijn 4/5 jaar dezelfde telefoon.

nooit gebroken schermen oid na een geregelde valpartij. (wel altijd met hoesje / geen protector)

ditmaal was het dus wel na een paar maand raak. en zit een vervangend scherm op een 350 euro :/
Bovendien mag je je telefoon niet meer laten vallen want dan is direct je hele scherm in stukjes...
Is je telefoon laten vallen een functie van de telefoon? want volgens mij is het nooit de bedoeling dat je laat vallen, hoesje of niet ;)

Maar eens dit lijkt me zeer onhandig, en ook vrij nutteloos net zoals de curved schermen van Samsung
Lijkt meer op een omdat het kan, en niet omdat het goed is
Het is ook niet de bedoeling dat je je auto om een boom heen vouwt of je huis in de fik zet, toch nemen we daar allemaal maatregelen voor (kreukelzones, gordels, brandwerend/vertragend materiaal). Dat doen veel mensen ook met telefoons, hoesjes.
goh je meent het... ik dacht dat het knipoogje wel duidelijk maakte was dat dit geen serieuze reactie was
Oh nee, het kwam eerder over als; "laat je telefoon gewoon niet vallen want daar is hij niet voor gemaakt, dan heb je ook geen hoesje nodig." ;)

Een hele serieuze reactie, waar een knipoog ook gepast is :)
Eigenlijk komt het daar wel op neer.
Je voorbeeld van auto. De eerste regel zou zijn : rij gewoon niet tegen die boom.
Waarom mag dat niet zo zijn voor andere objecten ? Een vaas is toch ook kapot als je die laat vallen.
Meestal worden er middelen gebruikt om het ergste te voorkomen. Bij auto's is een kreukelzone, gordels ook niet altijd een volledige oplossing.

Ik vind deze smarphone wel leuk. Een hoesje zal met genoeg vraag wel komen denk ik.
En anders gewoon voorzichtig zijn met je spullen ;)
een vaas loop je niet de hele dag mee in je handen.. ik niet in ieder geval.
Ook niet in de kroeg ?
Ik krijg meer het idee ... dat Xiaomi een Concepten fabrikant is ,en concepten toont in de hoop om het aan een fabrikant zoals Apple of Samsung te verkopen... een ideeen fabriek :Y)

Ikzelf wacht nog steeds op de telefoon die men in de expanse heeft , een stuk transparant glas :D
hadden ze zo'n glasphone ook al niet in sommige Black Mirror afleveringen ?
Daar wachten we allemaal wel op :*)
Men blijft dit maar roepen. Wanneer jij een case gebruikt betekent dat niet dat iedereen dat doet.

Ik gebruik al jaren geen case meer en geniet nu veel meer van mijn telefoons. Natuurlijk, na twee jaar gebruik zonder case kan ik het toestel nu voor 15% minder slijten dan met vanwege wat gebruikerssporen. Maar ik heb er wel aanzienlijk meer van genoten. Dat is mij die vijf tientjes meer dan waard.

Overigens zie ik ook om mij heen steeds meer mensen zonder case. Wellicht anecdotisch, maar het lijkt een trend te worden.
Ik heb nooit cases gebruikt, totdat Smartphonefabrikanten bedachten dat een glazen achterkant heel mooi is. Het scherm van mijn telefoon heb ik altijd heel weten te houden, maar glazen achterkanten gaan bij mij juist steeds kapot.
Vervolgens zit ik weer vast aan een bumpercase, met als onbedoeld gevolg dat die mooie glazen achterkant niet eens zichtbaar is.
Hetzelfde probleem zie ik met dit ontwerp.
Daarvoor zijn slickwraps/dbrand skins handig. Mijn glazen achterkant heeft een hout printje er overheen. Het frame van mijn telefoon is alu dus ik hoef er verder geen hoesje omheen.
En designs waarbij er zo min mogelijk onnodig breekbaar materiaal geïmplementeerd wordt. Die werken verdomd goed tegen het breken van breekbaar materiaal.
Dan nog is dat veel fragieler tov een glazen achterkant. Ik heb nog nooit een plastic achterkant gebroken zonder hoesje, n wel een glazen achterkant met een hoesje. Kun je nagaan alleen met skin 😅. En hoogwaardig, stroever plastic is qua gevoel ook veel beter dan dat spekgladde glas
Natuurlijk zou je liever een plastic achterkant willen. Maar mijn punt was alleen dat als je een glazen telefoon hebt, dat een dikke case niet de enige oplossing is. Een wrap kan er prima uit zien, is niet zo glad en maakt het glas eronder een stuk minder gevoelig voor krassen/barsten.

Ik heb mijn telefoon al aardig wat keren laten vallen, ik heb alleen de (harde) screenprotector een paar keer vervangen. De achterkant breken terwijl die wrap erop zit kan ik me moeilijk voorstellen. Maarja als het jou in een hoesje gelukt is zal het met een wrap ook wel lukken,
Bij een wrap zal de impact niet enorm veel anders zijn vrees ik, tov zonder hoesje. Zal wel iets schelen, maar een hoesje is imo de betere oplossing omdat de impact dan niet direct op de achterkant zelf is.

Mn telefoon is al meerdere keren uit mijn zak/hand gegleden en op een betonnen plaat of trap beland. Daar gaat alleen een wrap niet bij helpen, maar dan kan een hoesje lifesavend zijn. Mijn telefoon heeft meerdere cornerbackdrops gehad, was toen heel blij dat er nog iets omheen zat 😅.
Glas breekt over het algemeen doordat hardere materialen krasjes maken en dat word een nucleus voor een barst. Door de wrap komt het glas niet in contact met sleutels/hard wallet/harde ondergrond of wat dan ook. En als je toch een kleine barst hebt, zorgt de wrap ervoor dat het niet spreid. Zelfde reden waarom je een plastic wrap over plexiglas hebt wanneer je het zaagt/snijd.

Het zal niet helpen als je je telefoon van een betonnen trap af laat donderen. Ik beweer ook niet dat het dezelfde bescherming bied als een hoesje, maar ik zie een hoesje als een veel grotere concessie dan een wrap. Ik waardeer een dun profiel, strak design, etc.

Ik zou dus ook geen telefoon kopen waarbij ik een hoesje nodig acht. Maar een glazen achterkant met metalen frame vind ik dus wel acceptabel omdat het bij normaal gebruik(af en toe een 1 meter val) met een wrap niet kapot gaat. Liever plastic, maar ik bepaal niet wat fabrikanten op hun high end telefoons doen.
Ah ja, tegen verspreiding zal t vast wel helpen indd op die manier, maar met een flinke dreun vrees ik dat een wrap dat niet tegen gaat houden 😅. Maar zou wel fijn zijn als t niet steeds verder verspreidt.

Ik ben dan weer de persoon die hoesjes gebruikt om een toestel iets dikker te maken, zodat ik t toestel niet lekkerder vast kan houden (scheelt ongelukken), maar moet zeggen dat premium plastic zonder hoesje echt heerlijk is.om te gebruiken tov glas
Reparatiekosten: 100% van de aanschafwaarde
Net hetzelfde wat ik dacht. Ik heb hier een samsung s9 daar is niks aan te zien, maar er is wel een tempered glass screen protector over heen gegaan de eerste 2 jaar, en nog altijd een otterbox case rond. Ik laat mijn gsm wel al eens vallen. Ja dat is gewoon "lomp" zijn noemt men dat. Daarom dus de case. Ik koop zelfs geen telefoon als er geen "goeie" case beschikbaar is. Zelfs die randen op mijn samsung vind ik al hatelijk en gebruik ik dus ook niet. Dit is voor mij meer het showcase gehalte dat omhoog moest, en kijk wat wij kunnen. Natuurlijk bij een telefoon kan je niet veel baanbrekends meer doen op het moment. Alleen dubbel scherm, opvouwbaar ofzo. Voor de rest denk ik dat voor een normaal toestel er niet veel meer dingen mogelijk zijn, of zelfs nuttig. Dit valt bij mij onder de categorie, leuk, maar totaal overbodig en met een case heb je er toch niks aan. Zelfs moest die 100% transparant zijn, dan zal je nog altijd vervorming hebben op je beeld
Er kan toch prima een stevige screen-protector-film (zoals armorsuit) overheen? Kan dan zelfs zonder problemen helemaal doorlopen tot aan de achterkant, moffel je meteen de eventuele oneffenheden (randjes die loslaten) uit beeld :)
Is ook een Business Model...
Ziet er erg tof uit. Voor alle roepers die zeggen dat dit onpraktisch is: tuurlijk. Heb je helemaal gelijk in. Maar dit moet je vanuit een esthetisch oogpunt benaderen. Er zijn zoveel dingen onpraktisch in de wereld. Hoge hakken voor vrouwen of te lage sportauto's bijvoorbeeld.
Hoge hakken accentueren bepaalde kenmerken en bij mensen leidt verhoogde aantrekkingkracht wel degelijk tot andere voordelen :*) - dus praktisch nut :P
Lage sport-auto's hebben minder luchtweerstand en kunnen daardoor sneller rijden en beter/sneller/veiliger bochten nemen (lager zwartepunt).
Allebei dus wel degelijk een praktisch voordeel.

Ik meen dat de gebogen randen aan een telefoon ook een praktisch voordeel werd toegekend; je kan van opzij zien dat een melding binnenkomt (dus i.p.v. knipperend led-je aan de voorkant).

Maar verder is jouw punt niet minder waar - enkel een estisch voordeel kan genoeg zijn om extra kosten te maken.
Hoge hakken accentueren bepaalde kenmerken en bij mensen leidt verhoogde aantrekkingkracht wel degelijk tot andere voordelen :*) - dus praktisch nut
En tegelijk verhogen ze de kans op kuitproblemen zeer drastisch.
Lage sport-auto's hebben minder luchtweerstand en kunnen daardoor sneller rijden en beter/sneller/veiliger bochten nemen (lager zwartepunt).
En tegelijk kunnen ze sommige plaatsen gewoon niet bereiken vanwege te hoge drempels.

Een regenboog scherm
Verhoogt de screen to body ratio voor een kleinere telefoon met meer scherm

Je kunt overal wel een voor en nadeel bij bedenken, mensen vinden het alleen zo leuk om te zeiken over dingen zoals dit en dat ze na 3 jaar ineens geen updates meer krijgen bijvoorbeeld...
(...) Mensen vinden het alleen zo leuk om te zeiken over (...) dat ze na 3 jaar ineens geen updates meer krijgen bijvoorbeeld...
Dat is geen zeiken, dat is een serieus probleem benoemen. Een telefoon die hardwarematig nog prima functioneert bij wijze van spreken weg moeten gooien omdat er geen (veiligheids)updates meer binnenkomen, is op het randje van verspilling.

Weliswaar kan zo'n toestel op zich nog wel gebruikt en in het uiterste geval gerecycled worden, maar het blijft zonde dat je niet gewoon vijf jaar veilig met een telefoon kunt doen. Het gros van de mensen heeft geen behoefte aan flagship models met alle toeters en bellen, die willen gewoon een telefoon om te bellen en te (Whats)appen. En dat moet eigenlijk gewoon vijf jaar lang veilig kunnen.

[Reactie gewijzigd door PCG2020 op 22 juli 2024 18:14]

Over dat recyclen, onderstaand lijstje. Interpretaties proberen toepassen op smartphones, maar lastig.

refuse - koop het niet als het overbodige prullaria zijn (zie Action, Wish...) of een merk waarvan je weet dat het toestel volgend jaar al niet meer ondersteund is
reduce - Nu alweer aan een andere toe? Kan ie echt niet nog een jaartje langer mee? mits software-ondersteuning dus.
reuse - kapot. Kan ie gefixt worden? Custom ROM? In goede staat -> doorverkopen?
repurpose - Lastig voor smartphones. IoT sensor?

... and then recycle
Mijn originele reactie was inderdaad wat kort door de bocht, ik heb 'm iets genuanceerd.
En tegelijk verhogen ze de kans op kuitproblemen zeer drastisch.
Daar kan ik goed mee leven.... :P en de dames die de voordelen uitbuiten zien dit als een heel klein nadeel.
En tegelijk kunnen ze sommige plaatsen gewoon niet bereiken vanwege te hoge drempels.
Drempels zijn altijd een ramp. En een sport-auto heeft bijna niets te zoeken in een woonwijk en gelukkig hebben ze daar ook weer wat op gevonden (de voorkant kan dan elektrisch omhoog).

Dus ja: dat zijn nadelen maar wegen flink op tegen de voordelen, toch?

De vraag is of zo'n gebold scherm niet vooral een gimmick is.
Misschien is een quad curved waterfall screen ook wel een <voorkeur-gender>-magneet. De tijd zal het leren :P
Hoge hakken accentueren bepaalde kenmerken en bij mensen leidt verhoogde aantrekkingkracht wel degelijk tot andere voordelen :*) - dus praktisch nut :P
Maar ik vind ze juist lelijk 😔. Loose-loose situation dus.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 22 juli 2024 18:14]

<offtopic>maar vind je de hakken zelf lelijk? De hoge hakken hebben als effect dat de benen en wat daarboven zit anders aangespannen worden. De overall houding verandert. Dat wordt meestal wel als aantrekkelijk gezien.
<ontopic>
Eigenlijk wat zo'n curved scherm probeert de bereiken; door een gimmick die weinig toevoegt en zelfs wat nadelen heeft, wordt geprobeerd de overall look beter te maken dan het - non-curved - toestel wat er naast ligt.
(offtopic)
Zowel de hakken als de houding vind ik niks. Ik ben inderdaad raar wat voorkeur betreft. Heb ook nooit begrepen wat aan grote borsten mooi moet zijn en zo kan ik wel doorgaan.

(Ontopic)
Voor mij moet een telefoon functioneel zijn, dus zijn die speeltjes idd niet nodig.
Nee zo werkt het niet, dat een aantal redelijk onzinnige dingen (heb zelf een mg tf, volledig onzinnig) ook heel toevallig voor een zeer beperkt moment toevallig een voordeeltje hebben, maakt het niet opeens nuttig.

Zo kan je zelfs het gooien van een atoombom als nuttig wegzetten als je maar graag genoeg wil.
Het is ook niet voor niks een concept smartphone. Die zijn er niet om in de handen van de consument te komen, maar gewoon om te laten zien wat mogelijk is. Ik weet niet waarom mensen massaal ingaan op hoe kwetsbaar dit is, want dit toestel zal in geen enkele winkel te vinden zijn.
Maar heel vaak wordt een concept na bepaalde tijd ook effectief werkelijkheid. Denk maar aan de vouwbare smartphones. En wanneer dit concept werkelijkheid wordt zijn al deze argumenten wel terug van toepassing.
Ja, vorm volgt functie: mobiel heeft als hoofdfunctie "kijken" gekregen (vgl. praten/luisteren). De volgende stap volgt dit natuurlijke patroon en is gericht op een bolvormig geheel met 3D beelden.

En zo zijn we eindelijk weer aangekomen bij de "glazen bol" van een voorgaande beschaving ... :+
Onpraktisch tot er degelijke ondersteuning is en de massa niet meer zonder wil.
Erg mooi, maar dat gaat ook voor veel kapotte stoot onder- en bovenkanten leveren.
En dat levert dan mooi weer wat op voor de fabrikant.
Dikke hoes eromheen en gaan.
:+
Ik heb geen hoesje en mijn randen en scherm zijn nog helemaal gaaf (S9+), de achterkant daarentegen zit vol met krassen. Ik heb hem al paar keer laten vallen maar volgens mij zijn die gebogen randen juist heel erg sterk en moet je je eerder druk maken om de rest van je telefoon.
Ook @Avalaxy

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 22 juli 2024 18:14]

Misschien wat voorzichter zijn met je telefoon? Heb zelf een OPPO Reno Z sinds dat die uit kwam, en gebruik EN geen vast hoesje EN zelfs niet eens de beschermlaag over het scherm (die ging er af toen ik em in de Lenovo Star Wars AR headset probeerde te stoppen), en dat ding is nog steeds net zo netjes als de dag dat ik em kocht.
Nog meer schermruimte die kapot kan vallen! En bovendien is een hoesje gebruiken dan niet meer mogelijk, dus ook die bescherming ben je kwijt.
Geen hoesje mogelijk, screen protector pakt ook niet, doet het nu al niet goed met die afgeronde schermen. En wat denk je van de vette vingers?
En dan elke keer dat je je telefoon in je broekzak steekt schaaft hij langs de zijkanten.

Het voelt weer echt als verandering om maar te veranderen, waar is de visie?
Visie is dat er heel veel mensen zijn die dit willen hebben om het hebben en daarmee de ontwikkeling van gebogen schermen betalen.
Wellicht heb je gelijk hoor. Maar ik denk dat de grote bedrijven de markt steeds meer verkeerd inschatten. We zien regelmatig dat de verkoopcijfers tegenvallen, aanschaf nieuwe toestellen omlaag gaat. En logisch ook, de prijzen gaan omhoog, de innovatie stagneert.

Als je kijkt wat afgelopen jaren is gebeurd:
- 3.5mm jack eraf (maar 1 USB-c aansluiting, dus altijd bluetooth of je moet een splitterkabel kopen die ook nog eens werkt met je telefoon (soms dac-chip nodig, soms niet)
- vlakke schermen zijn zo goed als verdwenen, terwijl er toch genoeg liefhebbers zijn (kijk maar naar de S10)
- SD-kaart slot begint nu te verdwijnen
- Geen lader meer meegeleverd

En dan vergeet ik vast nog wel iets. Maar wat doen we ondertussen met de telefoons? Whatsappen, browsen, filmpjes kijken en whatsappen. In Azië is die gamemarkt op de telefoons veel groter, dus ik denk dat het Westen en het Oosten daarin ook steeds meer uit elkaar gaan liggen qua marktbehoefte.

Met mijn S10+ zie ik nog steeds geen waardige opvolger. Maar ik denk dat de volgende gewoon een Samsung A lijn wordt als de camera's daar beetje ok zijn. Want wat valt er nog te winnen voor de echte massa? 1000+ euro voor een telefoon neerleggen gaat eigenlijk nergens meer over.
In veel landen zijn smartphones de enige computer die mensen hebben. Xiaomi richt zich niet op Europa en Noord-Amerika maar de opkomende economieën.
Het is eigenlijk een beetje zonde als je een mobiel van €700 alleen voor WhatsApp gebruikt want je kan er tegenwoordig van alles mee.
Daarom zeg ik ook, het verschil tussen Oosten en Westen zal steeds groter worden. En lees Oosten dan even als wat jij de opkomende economieën noemt. Ik begrijp de verschillen. Maar juist voor die landen waar mensen over het algemeen niet vermogend zijn worden de additionele kosten wel steeds groter.

Waar je vroeger gewoon een telefoon uit het schap pakte en je kon gaan. Moet je nu nadenken over een lader, en welke laadkabel, wel of niet draadloos laden. En oh ja als je geluid wilt hebben moet je een bluetooth koptelefoon kopen, die ook weer duurder zijn.

Ik denk dat dat ook zaken zijn waarom veel mensen nu wachten met een nieuwe telefoon, de investering is direct groter dan alleen de telefoon zelf.
Ik ben ook van flagship naar midrange van Samsung gegaan, en heb een headphone jack (wel mindere kwaliteit dan op mijn LG), sd-kaartslot, lader en oortjes. Alleen draadloos Laden mis ik, maar verder mis je echt weinig meer. Snel genoeg ook, tegenwoordig hoef je niet meer een fortuin neer te leggen voor een goed toestel
Ik heb net de nieuwe S21 Ultra nog wat.

Ik kan zonder laadpoort en zonder sim slot. Zal niet voor iedereen gelden maar ik zou ze niet missen. Zelfs root of adb kan via de wifi tegenwoordig
Weleens verdiept in de ROG phone van Asus ?

- een echt grote accu van 6000 mah
- front firing speakers
- plat scherm met de hoogste refreshrates maar ook manual instelbaar
- mega veel storage opties
- echte dual nano sim
- 2x usbC poort
- echte notification led
- close to Stock Android
- snelste Android toestellen, keer op keer
Hoe is de ondersteuning? Bij Asus routers is het ofwel Kerstmis, ofwel Halloween... als er een update is.
Mijn ervaring is vrij goed.
Moet wel zeggen dat de grote updates erg lang duren (dus naar een nieuwe Android versie) maar de bugfixes en security patches volgen wel vrij vlot en zeer regelmatig.
Het is niet een merk waar ik zou rekenen op 3 tot 4 grote Android updates dus als dat je boeit is het wellicht geen goede keuze.
Dat ziet er goed uit! Geen negatieve punten? Ik zal me eens verder inlezen. Bedankt voor de tip!

Enige wat me nu nog vaak weerhoudt is het VoWifi bellen dat KPN voornamelijk alleen op de Samsungs toestaat. En ik had voor dat ik dat gebruikte problemen met bereik doordat ik in een geïsoleerd huis woon en in een semi-buitengebied.
Negatieve punten zijn er zeker:

Zwaar, 242gr en dus geen lichtgewicht. Als je een S21 ultra wilde dan moet dat geen bezwaar zijn.

Geen wireless chargen, vind ik jammer.
Gemiste kans.

Geen IP rating, ook jammer maar vind ik minder een issue.

Geen SD card slot. Heb zelf een 512GB versie dus mis het niet maar had leuk geweest en past makkelijk want hij is flink.

Vanaf ROG3 geen headphonejack. Ik heb hem wel en vind dat een pré op een gaming dedicated toestel.
Op de 3 zit die op de bijgeleverde koeler, maar dat vind ik onhandig. Echt een bullshit keuze want er is ruimte zat.
Persoonlijk vind ik dit het grootste nadeel.

Camera's zijn goed maar niet van het niveau premium Samsung, Huawei, iPhone.
Met Gcam erop van de pixel wordt je weleens verrast over de geweldige foto's maar soms ook niet. Dus niet zo constant.
Thanks voor de uitgebreide toelichting! Ga er eens goed naar kijken :).
Het fijnste is de Mega accu en niet meer die battery anxiety, echt niet. De hele dag door rammen !
Facial recgonition is ook supersnel en werkt echt goed, veel beter als op andere toestellen, zelf tot in schemer, donker. Als het echt donker wordt pak je de betrouwbare indisplay fingerprint.
Speaker zijn ongekend en het laden gaat echt snel met de 'hyper' charge mode met de bijgeleverde lader.
2e usb C zit aan de zijkant dus ook in landscapemode kan je opladen. je kunt ook andere toestellen of devices opladen vanaf je ROG phone, dus usbC naar usbC.
OS is ZenOS en is een soort Oxygen OS dus stock Android met de nodige aanpassingen.
Ik mis OneUI totaal niet en dat zeg ik als voormalig Samsung fan.
De Air triggers zijn ook fijn voor het gamen, hardware sensoren op de zijkant dus als je hem in Landscape hebt kan je die als shoulder triggers gebruiken.
Normaal gebruik ik ze als Squeeze triggers om met 1 knijp beweging de zaklamp aan te zetten bijv.

Oh ja, nog 1 nadeel. Vind de Always On Display te beperkt. Bij Samsung was ik veel meer mogelijkheden gewend.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 22 juli 2024 18:14]

Laat mij daar dan maar eens cijfers zien. Ik denk persoonlijk dat het wel meevalt met die wens vanuit gebruikers. Ik denk dat de meeste mensen er wel de onhandigheid van inzien.
Nouja, heb geen vast hoesje, heb geen screenprotector (meer), alleen een sleeve voor als ik em in mijn broek ofzo moet doen. Ding is inmiddels meer dan 1.5 jaar oud en ziet er nog uit als de dag dat ik em kocht, en ja, hij is ook wel eens gevallen. Maar misschien dus gewoon wat voorzichter zijn met een apparaat dat honderden euro's kost.
Een hoesje werkt nu ook prima met curved naar de zijkanten, dit zou dus niet direct een probleem moeten zijn.
En wat heb je aan een curved scherm als er een hoesje omheen is? Mooier wordt het niet met een hoesje, en functioneel levert het ook geen voordeel. Of kan je niet meer zonder een curved scherm;. Ik ben toch benieuwd welk voordeel een curved scherm heeft behalve esthetisch.
Inderdaad! Maakte ze maar een zonder scherm... Hoesje zou nog kunnen als deze vast zitop de hoeken. Niet zo stevig als helemaal er omheen, maar ze vinden hier vast wel wat op.
Terug gaan naar van die nokia koelkasten dan maar? Stuk minder scherm dus er kan minder kapot vallen!
Dat is toch niet wat ik zeg?
Mooi concept.
Natuurlijk is het op deze manier praktisch niet bruikbaar maar we hebben dit soort ontwikkeling nodig om vooruitgang te boeken.

Kijk over een paar nog eens naar quadcurved smartphones en zie hoe we hiervan hebben geleerd :)
Eerlijke vraag: hebben ze er al iets van geleerd van de gebogen zijkanten? 5-6 jaar geleden zat het bij m'n telefoon (Galaxy S6 edge) en na een half dagje uitproberen nooit meer aan gezeten en alleen maar aan geërgerd. Zit nog steeds af en toe bij Samsung erin maar snap nog steeds niet wat het punt was en is.

[Reactie gewijzigd door Seditiar op 22 juli 2024 18:14]

Ik heb toevallig ook een s7 Edge gehad, kortstondig.
Ik vond het persoonlijk verschrikkelijk werken, en kon geen case en tempered glass gelijktijdig gebruiken.
Het zag/ziet er wel gelikt uit. Wat ze ervan geleerd hebben durf ik niet te zeggen maar ik kan me iets voorstellen over stevigheid, productieproces, UI optimalisatie etc.
Ik ben na de "straight" S6 bij Samsung weggegaan.. Vond het heerlijk stabiele telefoons die het gewoon altijd goed deden. Maar die curves... Net zoals 3D tv's iets wat hoop ik gewoon uitsterft. En nu naar alle tevredenheid bij de Pixels.. Gewoon een "kleine" telefoon recht toe, recht aan.. Geen poespas.
En voor er zullen echt mensen zijn die hun telefoon zonder case nooit laten vallen... Jammer genoeg hoor ik daar dus niet bij... Ik wil niet zeggen dat het wekelijks gebeurt, maar 2 tot 3 x per maand is het wel weer raak. Ik investeer dus in een goede valbestendige case en heb in al die jaren ooit 1x een scherma moeten laten repareren, een S4. En dat was nog gewoon losschroeven en nieuw scherm erin zetten.....
Curved betekend dus voor mij never nooit..
Zit nog steeds af en toe bij Samsung erin maar snap nog steeds niet wat het punt was en is.
Het ziet er cool uit. Maar daar houd het inderdaad op. Heb 1 keer een dergelijk toestel gehad en daarna nooit meer. Het is simpelweg niet praktisch.
Ik denk dat edge-to-edge beeldschermen veel te danken hebben gehad, en gaan hebben, aan de curved schermen. Als je naar de iPhone kijkt zit het scherm letterlijk gecurved in de behuizing.

https://www.quora.com/Why...splay%20on,Sheer%20genius!

Zonder dit soort innovaties (zoals @John Doos ook aangeeft) was deze, veel praktischere implementatie, niet mogelijk geweest.

[Reactie gewijzigd door Flappiewappie op 22 juli 2024 18:14]

Als je naar de iPhone kijkt zit het scherm letterlijk gecurved in de behuizing.
Echt? Ik vind de bezels bij iPhone altijd nog zo dik.
Die snap ik even niet, je eigen link stelt dit:
The renders in their advertising imply that there is a continuous curved panel folding 180 deg and extending back underneath the display portion. That’s not accurate and would be an expensive, irrational idea as you can’t see inside the phone so why waste money including OLEDs on the panel inside?
Dat hele linkje is 1 grote bash naar Apple toe dat er helemaal niets aan dat beeldscherm gebogen is.

Dan nog is de extra ruimte alleen voor de aansturing/stekker etc. nodig, en die zit niet aan alle 4 de kanten.
Wat dan het voordeel is van het mogelijk maken een beelscherm aan alle randen te buiden voor niet gebogen beeldschermen snap ik niet. Als er al een techniek nuttig is, dan gaat het veel eerder over sensoren/lenzen achter een beeldscherm, zodat je de druppel kwijt kan raken en de vingerafdruk scanner weer aan de voorkant van een telefoon kan hebben.
Maar dat soort innovaties komen niet door gebogen schermen.
Heb er nooit problemen mee gehad en heb er eigenlijk alleen maar goede woorden voor over.
Kan niet wachten tot we volledig zonder poorten en fysieke knoppen gaan. Al zou ik niet zonder de fysieke mute switch kunnen die je o.a. op de iPhone en OP hebt. De power button en volume buttons raak ik al nauwelijks meer aan, en opladen gaat in 95% van de gevallen draadloos.
Maar in die 5% van de gevallen loop je dus overal met je draadloze schijf te sjouwen. En als er problemen met het toestel zijn, hoe ga je die dan te lijf? Hoe zet je het toestel aan? Hoe herstart je het? Hoe herstel je het?
Ik heb ooit een bad firmware gehad op mijn Apple Watch, dan ben je dat ding dus 5 dagen kwijt, terwijl had er een poort opgezeten dan had ik hem zelf kunnen herstellen.
De MagSafe voor iPhone zijn net zo handig / onhandig dan een normale kabel. Geen problemen mee.
Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met vastlopers / reboots etc. Daarnaast gaat mijn telefoon gewoon aan zodra die weer genoeg power heeft en aan de lader hangt. Ik denk dat ik sinds de release van de 12 mini mijn telefoon nog nooit opnieuw heb opgestart en dat ie nog nooit uit geweest is sinds ie uit de doos kwam (enigste keer is met een software update geweest).

Er zijn zeker nog wel wat obstakels te overwinnen, maar draadloze data overdracht via een Magsafe oplossing moet niet onmogelijk zijn, zeker nog aangezien hij best stevig vast zit dankzij de magneten.

DFU mode e.d. is makkelijk op te lossen door drukgevoelige knoppen te maken, dan zijn je knoppen er nog alleen niet zichtbaar.
Ik vindt het wel mooi en zou zoiets best willen hebben. Ik snap alle negatieve reacties niet zo eigenlijk. Ik gebruik nu al jaren een Galaxy S8 zonder huisje/screenprotector en er zitten alleen een paar oppervlakkige krasjes op de achterkant. Het is ook maar net hoe je met een telefoon om gaat.

Daarnaast, stilstand = achteruitgang. Dus ook al slaat dit niet aan, het is goed dat ze blijven komen met nieuwe features die vervolgens weer leiden tot andere ideeen.
Eens, het is ook een gebruiksvoorwerp. De meeste mensen doen toch ook geen hoesje (wrap) om hun auto, tv, laptop. En anders plak je zo'n ring aan de achterzijde als je onhandig bent.

Al die oordelen zonder dat iemand ook maar gebruikt heeft. Alleen maar gebaseerd op 2 foto's en een kort filmpje en wat ervaringen van een Samsung telefoon. Wacht het nou maar gewoon af.
En welke fabrikant durft het eens om weer terug te gaan naar een platte scherm zonder de fancy "curved" design in een high end telefoon?

99.99% van de gebruikers hebben een hoesje, die hebben allemaal een wat hogere rand, of hoekranden om precies dat kwetsbare scherm te beschermen. Een gebogen rand heeft alleen maar nadelen en is alleen "mooi" om naar te kijken op marketing filmpjes.

Om maar niet te beginnen over de beschermlaag die velen van ons er ook nog eens op doen voor extra bescherming. Door die gebogen randen is het een technische uitdaging geworden, of je nou tempered glass neemt of plasctic folie.

Soms is 'vooruitgaan' en stap achterwaarts. Het is duurder, kwetsbaarder, reparaties lastig, voegt functioneel niks toe enz.

Graag weer terug naar 100% platte schermen. Bij voorbaat dank'
Oef, nee bedankt. Zeer fancy, maar het lijkt mij niet alleen zeer duur in aanschaf, productie maar ook ter reparatie. En laten we het vooral niet hebben over de breekbaarheid en wat voor vingermagneet je wel niet hebt.

Terug naar de tekentafel dunkt me.
Heb hem niet gebruikt en misschien herinner ik het me verkeerd maar had de galaxy edge niet al iets vergelijkbaars?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.