Google stopt met productie Home Max-speaker

Google is gestopt met de productie van zijn Home Max-speaker. Google blijft wel software-ondersteuning bieden voor de speaker, die in 2017 uitkwam en nooit officieel in de Benelux te koop is geweest.

Er zijn geen voorraden meer van de zwarte en witte versie in de Amerikaanse Google Store en die komen ook niet meer, zegt Google tegen The Verge. Op andere verkooppunten is het ook klaar als de voorraad op is. De Home Max is de grootste versie die Google tot nu toe uitbracht van zijn slimme speaker en met een adviesprijs van 399 dollar ook de duurste. Het is bovendien de enige die geen opvolger kreeg tot nu toe: voor de Home Mini verscheen opvolger Nest Mini en de Google Home heeft een opvolger in de dit najaar verschenen Nest Audio.

De Home Max is nooit in Nederland en België te koop geweest, als enige van de slimme speakers van Google. Gebruikers met de speakers kunnen in de toekomst wel ondersteuning verwachten in de vorm van updates, zo zegt Google. De Home Max kwam in december 2017 uit. Tweakers heeft de speaker gereviewd in 2018.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

15-12-2020 • 07:36

81 Linkedin

Reacties (81)

Wijzig sortering
Heb er met Black Friday nog 1 gekocht en mijn Sonos de deur uit gedaan.
Verwacht eigenlijk dat er komend jaar een update komt.
Die update gaat er niet komen. Google geeft immers zelf al aan dat je beter twee nest audios kunt kopen.
We’ve sold out of Google Home Max and will no longer be manufacturing the device. With the launch of Nest Audio, we’re offering a range of great home audio solutions, particularly with two Nest Audios paired for stereo sound.
Bron
Zou kunnen, ik zie het echter nog wel gebeuren volgend jaar september dat er een nieuwe komt. Heeft het retail kanaal ook mooi de tijd om het bestaande model uit te verkopen.
Neem aan dat men toch wel een antwoord wil hebben op de HomePod en de Echo Studio.
Het splitten van L/R naar verschillende speakers was als eerst alleen een feature op de google home max. Pas na popular demand werd het ook beschikbaar voor de home en mini.

De max was volgens mij gewoon een grotere en krachtigere speaker. goed voor tuinfeestjes of gymzalen. Vreemd dat ze denken dat er geen markt voor is. Zeker nadat het uitverkocht is.
Dat splitten (stereo splitter naar 2 Home Max speakers) werkt bij mij niet goed, ik hoor het geluid in volume variëren. Dat geeft het effect dat de ene speaker plots luider wordt dan de andere. Ik heb dit getest met meerdere splitters, wel allemaal goedkope dingetjes, maar zou dat uitmaken?
Ik heb het over het softwarematige splitten. Het was een software functie binnen je Google Home app om 2 Google Max Speakers als 1 te gebruiken, waar elke speaker een ander kanaal kreeg. Hardware splitters heb ik al een klein decenniumpje niet meer mee gespeeld.
De hardwarematige splitters gebruik ik net omdat er enorme lag zit op het softwarematig splitten, dit is een bekend probleem.
Zo blij met mijn analoge speakers die alweer 20 jaar perfect dienst doen, geen updates, geen app die stopt. Niet hopen op updates en niet bang zijn voor obsolete verklaring van een geldbeluste CEO.

Bijzonder dat iedereen om het hardst roept dat alles duurzamer moet maar tegelijk volledig meegaan in de ver-gadget-isering van werkelijk alles, van koelkasten tot speakers.

Audio apparatuur behoort minimaal 25 jaar mee te gaan, alles daaronder is prul, verspillling en asociaal ten opzichte van toekomstige generaties.
Hahaha, inderdaad 😁 hier twee ouderwetsche zuilspeakers die beter geluid geven dan welk compact speakertje dan ook. En ze gaan nog minstens 20 jaar mee.
Ik heb 30 jaar geleden zelf 2 zuilspeakers gebouwd met kwaliteit luidsprekers erin (Vifa, luidprekermodel Vifa max naar voorbeeld in luidsprekerspecial van een elektronicamagazine). Beter geluid ben ik niet snel ergens anders tegen gekomen. Ze gaan dus al 30 jaar mee en ik zie geen reden waarom er niet minstens nog 30 jaar bij kan komen.
Ik geeft je helemaal gelijk dat analoge speakers lang mee gaan, maar een "Home max speaker" is natuurlijk niet alleen maar een speaker.

Ik heb op mijn speaker een receiver aangesloten, die geen 4K/120Hz ondersteunt en steeds meer moeite met internet radiostreams krijgt door nieuwe protocollen, dus die moet op een dag vervangen worden. Ik heb een CD-speler, maar die is fysiek aan het verslijten, dus die moet op een dag vervangen worden. Er zit ook een Blu-Ray-speler aan, maar die ondersteund uiteraard ook geen HD. Er zat een Raspberry Pi aan, maar die ging na een paar jaar kapot. De Chromecast doet het nog prima, maar opnieuw: alleen HD en geen 4K. Ik heb dus een heleboel apparaten die ik op termijn wel moet vervangen, en een deel van die apparaten zitten geïntegreerd in slimme speakers. Natuurlijk heb ik dingen op mijn receiver aangesloten die een slimme speaker niet kan, maar dat geldt andersom ook. De vergelijking tussen analoge en slimmer speakers gaat dan ook volledig mank.
Niet helemaal: je electronica moet weliswaar ge-upgrade worden: je CD speler begeeft het eens, nieuwe protocollen enz. Je speakers daarentegen gaan langer mee. Voor geluidsweergave is b.v. een Echo dot, 3.5 mm stekker naar versterker en boxen geen slechte oplossing. Echo dot wordt om de haverklap vervangen, de rest kan heel ang blijven staan... het is vaak handig het smart deel te scheiden van de speakers, wellicht versterker en monitors, vaak het meeste materiaal dus kosten en milieubelasting inzit en de rest met tv sticks e.d. op te lossen.
Mwah. Ook op dit gebied gaan de ontwikkelingen snel. Dingen als SMC “wood fiber” cones en ribbon tweeters vinden zich ook een weg naar de goedkopere speakers. Zo denk ik dat een setje speakers van nu zich echt prima kan meten met een veel duurdere set van 30 jaar terug.

Neemt niet weg dat ze nog wel even meekunnen hoor :)
Maar dan heb je het over een periode van 30 jaar, plus dat je dan nu ook nog maar heel fatsoenlijke speakers moet kopen om bij een bovengemiddeld goed model van 30 jaar terug in de buurt te komen. Kijk nu even naar je smart electronica: een jaar 5 lijkt me wel het maximum dat je die met goed fatsoen kunt gebruiken..
Naja ligt er aan wat je bovengemiddeld noemt natuurlijk, maar ja 30 jaar is een behoorlijke periode. En in die tijd zijn er wel verbeteringen aangebracht in het lagere segment.

Smart spul is inderdaad een jaartje of 5 en dan kan het ergens anders gaan liggen chillen. Tenzij je er zelf nog echt moeite in gaat steken. Vaak kun je er dan nog wel wat dingen mee doen.
Het grote verschil met dat soort luidsprekers (ik heb ook een set van al meer dan 25 jaar oud) is dat tegenwoordig luidsprekers met een vergelijkbare kwaliteit goedkoper kunnen worden geleverd, o.a. doordat de ontwikkeltijd door allerlei simulatiesoftware flink verkort kan worden. Zeker voor producten waar er relatief weinig van verkocht worden is dat een groot vorodeel.

Mijn luidsprekers waren destijds zo'n 3200 euro (7000 gulden). Een vriend van me heeft onlangs een set Monitor Audio luidsprekers gekocht voor 1800 euro of zo, en die doen niet onder voor wat ik heb.

Maar verder: luidsprekers slijten niet, en destijds wisten we ook hoe een goede luidspreker in elkaar zat.
ze slijten niet tot je kinderen hebt :-)

poke...
idd, helaas ervaring mee.
B&W 802 speakers uit 1982, jaar of 7 terug gekocht, toen nog vrijwel in nieuwstaat. Nu zit er een barst in de klankkast doordat ie omvergelopen is :(

In het geluid hoor ik gelukkig geen verschil, en lelijk waren ze toch al 8-)


Eens met de comments hierboven dat betaalbare speakers veel beter zijn gaan klinken. Maar in het high-end segment hoor ik eigenlijk niet zo veel verschil.

Wat ik wel merk is dat het duurste model steeds duurder wordt. Waar je vroeger wel klaar was met een goedkope auto aan geld voor de duurste B&W speaker, kan je er nu een mooie Mercedes voor kopen. Een 8-serie B&W speaker van 30 jaar oud is dan ook beter te vergelijken met een 7-serie van nu. En dan hoor ik eigenlijk niet zo veel vooruitgang.
Een zuilspeaker zal een minder goede beeldweergave hebben dan een degelijke boekenplank. Als je een goede subwoofer er bij neemt, zal het gebrek aan bas ook niet zo'n probleem zijn en zal de speaker nog beter klinken dan voorheen omdat de woofer minder diep hoort te gaan en minder extreme bewegingen hoeft te maken.

Maar goed, dan hebben we het wel over een degelijke boekenplank speaker en niet consumerfi onzin, en ben het verder gewoon met je eens dus. Alleen een allesomvattende uitspraak als "m'n zuilspeakers geven beter geluid dan welke compacte speaker dan ook" ben ik het niet mee eens.
Daar had Google een geweldig apparaatje voor, de chromecast audio. Helaas ook gestopt. Google heeft helaas geen multiroom mogelijkheid meer met 3,5 jack of optical out :( i.t.t. de echo van Amazon.

Gelukkig heb ik nog een paar chromecast audio's liggen :)
Die heb ik laatst gekocht om via mijn versterker/analoge speakers te kunnen casten. Goede geluidskwaliteit met optische kabel, werkt prima. Geen idee waarom Google ermee gestopt is, maar weet wel dat ik er daardoor een 2ehands heb moeten kopen voor meer als de adviesprijs :(
Prachtig stukje hardware, ben er ook altijd nog blij mee. Jammer dat spotify casting alleen zo bagger werkt.
Geen problemen mee. Cast via zowel een nest hub als een Pixel 4. Werkt eigenlijk altijd.
Spotify desktop app werkt niet met de Chromecast Audio zonder eerst via je telefoon met de Chromecast the verbinden
Ik heb 7 jaar terug een 5.1 set van JBL 2de hands gekocht, gewoon degelijke klankkasten.
Dat klinkt stukken beter dan die kleine setjes.
Hier hetzelfde inderdaad ik heb gewoon nog een surround set van LG. Door hem te besturen via mijn chromecast is ie nog enigzins smart omdat ik hem overal in huis op pauze kan zetten volgend nummer of harder of zachter. Zie mezelf ook nog niet zo snel overstappen naar Smart speakers. Tevens hoor ik heel veel mensen klagen over de Sonos app.
De Tweaker bestaat niet. En net zoals met alles heb je een groep die mee gaat met de nieuwste trends en bij wenst te blijven en een groep die de voorkeur geeft aan het oude, vertrouwde.

Niet iedereen roept dat alles duurzamer moet. Er is een groep die dat roept maar dus ook een groep die vind dat het allemaal zo een vaart wel niet zal lopen.

Ik denk trouwens dat er vandaag maar weinig audio apparatuur (goede luidsprekers daar gelaten) te koop is die nog 25 jaar zonder defecten mee kan gaan. Daarvoor wordt te veel bespaard op kwaliteit van onderdelen, zelfs bij de premium merken.

Mijn luidsprekers van mijn home theater zijn ondertussen ook al goed 10 jaar oud, maar de tweede versterker die deze nu aanstuurt vertoond ook al weer een hele tijd problemen en ze lijken steeds erger te worden. Denk dat die het einde van 2021 niet zal halen.
ot:
>maar dus ook een groep die vind dat het allemaal zo een vaart wel niet zal lopen.

Daar is niets over te vinden. Het moet nu eenmaal allemaal duurzamer. De denkwijze die je aanhaalt (ik ga er niet van uit dat het jouwe is) heeft er juist voor gezorgd dat we in de huidige situatie zitten.
Geen idee waar je last van hebt. Mijn Google smart speakers doen al 5 jaar onafgebroken dienst, en zullen niet snel stoppen met werken.
Ik verwacht dat als jij stopt met het gebruiken het zal zijn vanwege de software, deze werkt niet meer is of verouderd. Dat is natuurlijk zonde.
Leuk zo'n glazen bol. Maar heb nog niet één slimme speaker gehad die niet meer werkt.
Je hebt geen glazen bol nodig om te weten dat software verouderd. Dat API's niet meer werken, of servers waar het mee communiceert niet meer bestaan.
Software kun je updaten. En in tegenstelling tot gewone speakers heeft Google er baat bij deze money makers, werkend te houden.
Hoe verklaar je dan de niet update bare Android telefoons die je weg kunt gooien, niet vanwege de hardware, maar omdat er geen software updates meer uitkomen?
(en je daardoor niet de nieuwste appstore/market meer kunt gebruiken, geen betaalmethodes meer kan updaten, chat programmas niet mer werken, etcetc)

Dit is een allom bekend probleem, en Android en de Market is toch echt van Google.
android en de market krijgen nog altijd updates...
De verkoper van de smartphone is hier het probleem (en dat is niet google)
Tja, fair enough... Ik wilde gemak en ben geen audiofiel.

Ik heb dus een google home speaker (en nog wat kleintjes) en roep gewoon 'speel radio 4 af' of 'luister naar die artiest' Hoef ook geen kabels te trekken, handmatige dingen te doen, etc.

En de devices die ik dan weg doe gooi ik niet weg, die worden of verkocht (dat is weer het voordeel van regelmatig updaten he, de oudere apparaten zijn ook nog interessant) of ik geef ze weg.

Tegelijkertijd is mijn koelkast 20 jaar oud en mijn vriezer ook 15 jaar oid (maar ja, dat is natuurlijk ook niet goed he, want niet zuinig).

En je laatste statement, tja... dat is echt grote onzin wat mij betreft. Los van dat uberhaupt tegenworodig bijna niets meer 20 jaar meegaat.
Welkom in de nieuwe wereld van "time-to-market" = 0
Ik vind het wel iets te kort door de bocht, maar ben het wel ergens met je eens.

Ik heb ook actieve B&O speakers en daar op chromecast.
Lang heb ik ook een dumb-tv gehad met daarop een rasp pi, omdat de tv vaak goed is maar de software verouderd. Ik hoefde dus maar een klein stukje hardware te updaten en niet een hele nieuwe tv.
Mijn zuilspeakers hebben nooit een update gehad. :|


Maargoed, er zit ook geen cpu of geheugen in...
:+
Hmmm, hoe vaak zie jij audio-apparatuur van meer dan 25 jaar oud in iemands huis?
Ik zie het nooit, maar ik heb ontdekt dat deze dingen in de schuur, slaapkamer en op zolder worden gebruikt.
Uiteraard hebben zij de stereotoren niet meer. :X |:(
Ik heb ze nog wel (kast van 42 cm breed) waarbij ook LP's opgeslagen kunnen worden. 8-)

[Reactie gewijzigd door MedionAkoya op 15 december 2020 10:06]

hele kasten vol LP's in huize DDV :D

en een Thorens platenspeler die uit hetzelfde jaar als ik is :D

Die Thorens is nog wel puntgaaf
Als hecht zo'n grote collectie hebt, misschien een idee om met hen te delen.
Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2

Het Grote Vinyl Topic Deel 3

[Reactie gewijzigd door MedionAkoya op 15 december 2020 18:12]

Ik heb ook een 5.1-installatie thuis en de speakers van m'n vader overgenomen toen hij over ging naar nog beter. Dus ook zeker 10 jaar oud en nog steeds topgeluid.
Daarentegen heb ik wel een receiver die ook muziek kan streamen, wil ik gewoon YouTube kunnen streamen naar mijn OLED tv, maar wel met het geluid van deze analoge speakers.
Ook heb ik van HEOS een boxje staan in de keuken, om daar muziek af te kunnen spelen. Google Home Max in de woonkamer, maar deze gebruik ik niet om muziek vanuit af te spelen.
Ik gebruik mijn Google Home vooral om mijn verwarming, voordeurbel en verlichting (en later raamdecoratie) aan te sturen.

Zo zie je dat het echt wel mogelijk is om het beste van twee werelden te pakken. Ik vind het chill om zoveel mogelijk smart te hebben, maar geluid wil ik wel via analoge speakers (daarentegen wel weer een vrij recente receiver).

Hangt er vanzelfsprekend ook helemaal vanaf waar je voorkeur naar uitgaat, maar ook zeker interesse is een dingetje.
Leuke redenatie en als je de speaker puur en alleen als speaker gebruikt dan heb je helemaal gelijk. Maar je gebruikt je auto ook niet puur en alleen als opslag toch?
Een slime speaker is niet echt bedoeld om je analoge speakers te vervangen eerder om je een manier te bieden om zonder scherm dingen op te zoeken, producten te bestellen, muziek af te spelen, een restaurant te boeken (als de overheid ze niet allemaal de nek omdraait de komende paar maanden) en ga zo maar door.

Het speaker deel is dan ook puur functioneel en niet echt noodzakelijk. Je zou heel goed een slimme speaker kunnen maken zonder speaker waar je alleen een microfoon en het slimme deel (de verbinding met de cloud die de slimmigheid beid) hebt. Je kan dan zelf de amplifier/receiver etc op kiezen. Het is niet zo belangrijk om al dan niet goed geluid voort te brengen het is met name van belang om goed genoeg geluid voort te brengen omdat de overgrote meerderheid van de bevolking toch niets geeft om hoe veel beter het geluid zou kunnen zijn.

Dat het een beetje zonde is dat je een, in jouw ogen, mooi product koopt en dat je dan afhankelijk bent van het bedrijf er achter om al dan niet updates te krijgen ondersteuning te krijgen en alle functionaliteit te behouden ben ik helemaal met je eens. Dat het niet goed is voor het milieu ben ik ook met je eens. Maar dat je net zo goed een analoge speaker kunt gebruiken om al die functionaliteit die een slimme speaker levert te kunnen krijgen is onzin.
Leuke redenatie en als je de speaker puur en alleen als speaker gebruikt dan heb je helemaal gelijk. Maar je gebruikt je auto ook niet puur en alleen als opslag toch?
Over leuke redenaties gesproken :+

Een speaker is een speaker bedoeld om geluid te maken, dat is de hoofdfunctie, de rest is voor mij een bron, meer niet, of het nu een cassettebandje is of een stream.

Een auto is een automobiel, bedoeld om jezelf te verplaatsen, niet als opslagmedium, ik heb ook geen idee waar ik mijn auto in zou moeten pluggen. Of bedoel je dat je je auto als schuur gebruikt? Hoe dan ook, beide is niet de primaire functie van een automobiel

Dus, nou ik ben verrukt dat je mijn redenatie leuk vindt, ik vind die van jou zo mogelijk nog leuker

[Reactie gewijzigd door DeDooieVent op 15 december 2020 11:33]

:+ Mooi...

Ik bedoel dat je een slime speaker niet als "speaker" gebruikt die je bijvoorbeeld aan een hifi systeem hangt. Het is eerder andersom dat de naamgeving te wensen overlaat is een ander verhaal.

Daarom ook mijn auto is geen schuur, dat is ook niet de bedoeling van een auto, het doel is om je te vervoeren van A naar B. dat je er ook dingen in kunt opslaan is leuk maar dat is bijzaak net zo als een slimme speaker toevallig ook een speaker heeft maar het hoofd doel is de slimmigheid die het ding je brengt dat er een speaker aan hangt is leuk maar niet noodzakelijk. (je zou het geluid ook via een andere speaker ten gehoren kunnen brengen)
Maar het hoofddoel van een speaker is toch niet slim zijn? Dat is mijn functie... :+

Nee maar je snapt mijn kant toch ook wel, een speaker geeft geluid, dat geluid moet goed zijn, binnen je budget zelfs perfect, want als het goed is koop je zoiets 1 of 2 keer in je leven.

Maar, ok, zo sta ik sowieso in het leven, als ik iets koop dan wil ik dat het mijn leven mee kan, of zo lang als redelijkerwijs verwacht kan worden. Ik heb persoonlijk dan ook bijvoorbeeld geen mobiel. Wel één van mijn werk, ze zien maar. Ik wil kunnen bellen en gebeld kunnen worden, en ach daar heb ik niet elke keer een nieuwe telefoon voor nodig.

Toch wordt het als vanzelfsprekend gezien dat je iedere 4 jaar een nieuwe telefoon hebt, dat vind ik prima, maar ik vind het vreemd dat juist de generatie die zich het drukste maakt om het verbruik van voorgaande generaties zo onverstandig omgaat met de nog beschikbare bronnen, sterker, het gaat alleen maar sneller, koelkasten met een app... hoe gaaf!!!

Duurzaamheid is een intrinsiek iets en niet de verantwoording van een producent, maar juist van de consument. Zolang die accepteren dat ze elke x jaar de hele bende kunnen vervangen bevreemd het me dat diezelfde mensen uit oogpunt van duurzaamheid hun dat volplempen met solarpanels bijvoorbeeld.

het is cognitief dissonant naar mijn idee
Helemaal eens. Ik heb een tijdje terug ook een aantal Google speakers in huis gehaald, en deze na een dikke maand weer verkocht. Het besturen met je stem werkt wel aardig, maar heel vaak ook niet. Speakers die het ineens niet meer doen. Maar na een reset weer wel. Geluid wat gewoon niet kan tippen aan een basic stereo set (marantz + mission speakertjes 2e hands ooit op de kop getikt). Daar een chromecast aan gehangen werkt veel fijner dan het spul van Google. Heb alleen nog een 'slimme' wekker in m'n slaapkamer. Die doet het tot nu toe prima, en het instellen met je stem werkt met 1 device wel goed gelukkig. Maar meerdere devices door je huis = drama.
Hoewel ik het met je eens ben is het geen hele terechte vergelijking.
Tenminste, naar mijn idee koop je zo'n speaker niet om goed geluid te horen, maar om de slimme features. Misschien dat daarom de goedkopere varianten het beter doen. Zelf ben ik niet echt onder de indruk van de "slimme" speakers. Het idee dat je tegen 'n kastje roept dat je artiest x wilt horen, en dat het dan op je qualitative afspeelt is wel leuk. Jammer alleen dat in elk geval Google, vooral goed is in de verkeerde artiesten selecteren.

Ik hoop eigenlijk dat al die Sonos speakers e.d. ook gewoon lang meegaan, momenteel heb ik voor de proef een van de Ikea in huis staan de twee SL speakers op kantoor waar ik nu naar luister hebben prima geluid als die over 20 jaar nog prima werken dan wil ik er wel wat aanschaffen; streamen is toch praktischer dan zelf die zwarte platen elke keer in je antieke B&O te proppen, ik vraag me wel af wat de impact van zo'n streaming service is op het ecosysteem...

[Reactie gewijzigd door Gopher op 15 december 2020 15:10]

Ah, nog een fossiel onder de bezoekers.
Ik heb exact dezelfde mening.

Mijn hifi installatie gaat ondertussen 26 jaar mee en de luidsprekers moeten naar de 30 jaar gaan. Nog steeds werken ze perfect en klinken ze voller dan dit soort dingen.
Er zijn genoeg mogelijkheden om allerhande input te laten afspelen, dus ja. Geen probleem.
Zo kan je investeren in goede apparatuur dat zich enkel concentreert op versterken en afspelen en koop je speelgoed om aan te vullen.
Zo kan je investeren in goede apparatuur dat zich enkel concentreert op versterken en afspelen en koop je speelgoed om aan te vullen.
Dat is ook de oplossing die ik thuis heb ingericht. Ik voelde me daarmee superieur aan mensen die een dure alles-in-een oplossing hadden, maar ben daarop teruggekomen. Ik ben nog steeds voortdurend speelgoed aan het kopen en vervangen, heb veel meer ruimte nodig, voortdurend gehannes met kabels en afstandbedieningen etc. Ik heb nog geen spijt van mijn oplossing, maar ik kan niet met droge ogen beweren dat het beter, mooier of goedkoper is dan het alternatief.

Maar je hebt mijn vraag niet direct beantwoord: vindt jij dat een apparaat dat spraakcommando's accepteert, informatie naar het internet stuurt en ophaalt en op die manier content af kan spelen via een speaker in een klankkast, hetzelfde als een apparaat met alleen een speaker en een klankkast?
ik moet dat soort dingen niet hebben, dus de vraag stelt zich gewoon niet bij mij.
Dus je bent het met mee eens dat het een ander apparaat is. Dat jij geen behoefte hebt aan dat apparaat veranderd daar niets aan.
Ik juist andersom (althans Google Nest Audio). Wat was voor jou de reden te switchen? Voor mij de API van Sonos. Voicecontrol is leuk natuurlijk, maar als iets op voor geprogrammeerde tijden kan, vind ik dat nog net iets handiger. Heb nu beide.
Maar kan dat niet met de Nest Audio dan? Ik kan prima instellen dat de lampen aangaan om 7:30 als de kinderen uit bed rollen, dat de lampen 's avonds aangaan bij zonsondergang of dat 's avonds wat easy listening muziek gaat afspelen op vrijdagavond na 21:00 uur met routines, etc. Kerstboom gaat hier ook rond 23:30 uit, automagisch met Google.. :)

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 15 december 2020 08:37]

Yep kan allemaal, maar kan het ook op bepaalde dagen/tijden een andere zender of harder/zachter gaan? Dat vind ik beperkingen in Google Home, vandaar dat ik het liever met Domoticz aanstuur.
Tja Google staat voor de meeste mensen nou niet gelijk aan kwaliteit. Iets wat je in een audio speaker wel graag wil hebben. De google minis in mijn huis zijn leuk voor gewoon de spraak dingetjes. Maar mijn muziek gaat gewoon over de sonos heen. Denk dat de meeste mensen wel zoiets hadden van voor 400 haal ik toch liever een speaker van een echt audio merk in huis.

Edit: was al beetje bang voor de audiofielen trigger en er nu allemaal mensen even moeten laten weten wat echt spul is. Ik denk dat jullie heus wel snappen wat ik bedoel. Sonos is een audio merk als in ze maken puur audio producten en zullen heus wel een beetje verstand hebben van hoe een speaker goed moet klinken. Een bedrijf waar je eerder 400 euro aan uitgeeft dan een Google welke tot nu toe nou niet bepaald heel hoge kwaliteit hardware levert.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 15 december 2020 09:18]

Ook Sonos staat voor veel mensen nou niet bepaald gelijk aan kwaliteit. Zelf heb ik een aantal Bose Soundtouch speakers waar ik best tevreden over ben. Maar laten we niet net doen of dit spul zich ook maar op enige wijze kan meten qua geluid met een paar echte zuilspeakers (met bijbehorende componenten) van een gerenommeerd audiomerk.

[Reactie gewijzigd door Retrospect op 15 december 2020 08:42]

Als of Sonos voor geluidskwaliteit staat haha! Verder komt de Home Max komt uit bijna alle reviews beter uit de bus dan de Sonos Play 5.
Overigens zijn ze geen 400 euro. Ik heb vorig jaar 1 paar (dus 2 stuks) gekocht voor in totaal voor 400 euro.
Sorry moest even lachen, 'allemaal mensen', twee, twee mensen :+

Ik heb zelf overigens ook nog wat oud sonos spul staan en vind het prima. Ik ben zelf tevens absoluut geen audiofiel, mijn gehoor is te slecht, ik hoor het verschil tussen goedkope troep en kwaliteit niet. Ene kant heel zonde, want ik mis daardoor wel een beleving die mensen met goed gehoor wel kunnen ervaren, maar aan de andere kant kan ik ook goedkoper spul gebruiker zonder het gevoel te hebben wat missen. You win some you lose some.
Ik heb een goed gehoor en heb echt wel wat audio kennis in huis en kan je vertellen dat Sonos speakers voor wat ze zijn echt wel bovengemiddeld presteren.
Helaas geld er in de audiofiel wereld een soort tendens van dat alles wat niet van de oer merken afkomt en geen uitgebalanceerde van XLR voorziene buizenversterkers bevat in hun ogen per definitie al niet goed is. Audio spelers die snel in opkomst zijn en populaire (vaak gewoon prima presterende) producten maken moeten in dit wereldje eigenlijk meteen met de grond gelijk gemaakt worden, want is geen Redgum of Beyerdynamic. Terwijl in alle eerlijkheid een Sonos Play 1 presteert voor zijn geld en gemak gewoon hartstikke goed. Kwa geluidskwaliteit is het voor 99% van de mensen gewoon prima. De response is mooi plat en je hoort alle tonen op de juiste volume zonder vervorming, de beleving van je muziek is gewoon goed. De speakers zijn ook helemaal niet zo overpriced, want wil je een setup van speakers van je favo hifi merk welke beetje dezelfde kwaliteit benaderd zit je gauw op hetzelfde / dan wel niet meer bedrag. Zeker als je daarvan verwacht dat ze ook gewoon alle muziekdiensten en wireless streaming etc ondersteunen. Niemand claimt ook dat Sonos concurreert met high end hifi systemen van 10.000 euro. Maar in de prijs categorie dat ze zitten, doen ze het echt wel bovengemiddeld goed.
Blijft een gek iets dat Google z'n producten niet wijd en breed op de markt brengt, maar in plaats daarvan enkele landen kiest. Op zich werken al die producten lekker intuïtief en doen wat ze moeten doen.
Ah 2017, toen we nog niet goed wisten wat we wilden van smart speakers. De belangrijkste reden lijkt toch vooral de voice clients te zijn. De consument wil echter goede kwaliteit televisie en daarbij muziek. Daarvoor heb je een surround setje nodig. Die komen tegenwoordig ook met assistenten. Dat komt van meer specialistische bedrijven als Sonos, Harman Kardon en vergelijkbaar of beter (Ik laat hier ruimte open voor een audiofiel met betere suggesties).

Al met al zijn de grote en dure speakers van Amazon, Apple en Google geen succes geweest. Als je als gezin zoveel geld uit geeft aan speakers, dan wil je al snel ook surround sound voor de TV. Ben je audiofiel dan wil je betere speakers en een manier om spotify daar mee te verbinden. Er zijn weinig niches waar een grote en dure smart speaker van deze 3 een serieuze rol kan spelen.
Ben je audiofiel dan wil je betere speakers en een manier om spotify daar mee te verbinden.
IEL! Spotify.

Ik denk dat echte audiofielen gaan voor een roon ready setup zodat je een centrale library hebt van je eigen muziek en streaming services als tidal en qobuz (lossless streaming) maar ook spotify voor de wat meer “music first” approach.

Voor surround systemen met multiroom support heb je dan een mooie partner in de vorm van BlueSound. Zitten in hetzelfde vaarwater als Sonos qua prijzen en lineup, maar bieden wel wat extra met onder andere integratie met Roon en ze leveren losse modules met BluOS voor bijvoorbeeld NAD versterkers (zijn die ook direct Roon ready en met multiroom support.


Roon is overigens wel een vet product. Soort Homey van de audio wereld. Multiroom support voor native players, maar ook Airplay en chromecast audio/video.
Toch curieus, want het scheen geluid technisch een van de betere te zijn: https://www.dxomark.com/rankings/#speakers-advanced
Waarschijnlijk is het minder curieus als je de verkoopcijfers van dat ding erbij haalt ;). Een Nest mini kost bijna niets en vervult voor de meeste mensen de primaire behoefte.
Goh, toch benieuwd hoe lang de, in de eerdere review aangehaalde Apple HomePod nog ondersteuning krijgt? En zou dat achteraf nog de uitkomst van die review beinvloed hebben?
- Oeps - betreft de Home Max, niet de Nest Hub Max! Onderstaand is dus n.v.t!

Bijzonder jammer. Fijn apparaat met een prima geluidskwaliteit. Destijds op eBay vanuit de VS besteld. Uiteraard is het geen high end HiFi, maar dat is een Sonos overigens ook bepaald niet. Voor het echt luisteren naar muziek of films gebruik ik andere apparatuur. Voor een stukje 538 in de keuken is het prima. De interne camera maakt het een ideaal apparaat om vanuit de keuken en woonkamer een Duo gesprek te kunnen voeren. Camera volgt de spreker en de beeldkwaliteit is goed. Bij afwezigheid thuis doet het ook prima dienst als beveiligingscamera met meldingen als er beweging wordt gedetecteerd. Scheelde weer een lelijke camera in huis. Erg spijtig, maar zoals het nu lijkt blijven ze voorlopig nog ondersteund (al weet je dat maar nooit met Google).

[Reactie gewijzigd door powadha op 15 december 2020 08:49]

Camera? ben je niet in de war met de Nest Hub Max?
Verdraaid, je hebt helemaal gelijk!
De naamgeving van de Google/Nest lijn is inderdaad verwarrend soms en de Nest Hub Max is een fijn apparaat zoals je al aangaf :)
Hopelijk stopt Google ook met het slechter maken van Assistent. Zo vaak verstaat Google het verkeerd of zie je in het balkje dat ie t goed verstaat maar doet vervolgens iets totaal anders met die opdracht. Heb ik al vaker over geklaagd dat het bij de introductie veeeel beter werkte dan nu. De dalende lijn lijkt zich helaas voort te zetten.

-"set sleeping light to blue"
+"here are some pictures for you" van blauwe slaapkamers..... duss.....
hahaha ja, heel herkenbaar.
Hoewel ik het idee heb dat die van mij soms ook verstaat, zet alarm van arlo aan als ik bedoel zet woonkamer lamp aan. :/ |:(
En op dat moment gaat dus ook dat alarm af, wat echt vreselijk irritant geluid is.
Ik gebruikt mijn home mini onder andere als wekker. Heb nu al meerdere keren meegemaakt dat ik s'ochtends roep dat hij moet stoppen, waarna hij al mijn wekkers verwijderd. Echt ontzettend irritant. Ging iets van 3 jaar goed en sinds begin vorige maand deze problemen. Ook hoort hij vaker dingen verkeerd. Best bijzonder, hoop dat ze hen nog kunnen verbeteren.
Vorige week voor 150 euro gekocht in Frankrijk. Prima geluidje. Veel detail en lekkere bas.
Ik ben voorstander van goede audio, maar mijn versterker en cd speler van 20 jaar terug zijn lomp en vertonen ook gebreken.
Ik was sceptisch tov de Google home mini en nest hub maar gemak en omvang wegen ook door. Zeker met kids in huis.
Verder zeer aangenaam verrast indien je er een klankkast zou rond bouwen... Inmiddels 2 nest hubs en een 3 tal mini's in huis. De mini in de badkamerkast geeft een zalig geluid: gewoon kastje open en Spotify casten tijdens het douchen... Nooit gedacht dat ik zo'n goede audio zou hebben in de badkamer _/-\o_

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee