Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Far Cry 6 lijkt op 26 mei uit te komen volgens melding in Microsoft Store

In de digitale winkel van Microsoft staat bij de productpagina van de nog niet uitgekomen game Far Cry 6 dat de titel beschikbaar is vanaf 26 mei 2021. Ubisoft heeft deze datum nog niet officieel bevestigd.

Op de pagina in de Microsoft Store staat geen nadere informatie over de releasedatum; geïnteresseerden kunnen de titel daar wel alvast vooruitbestellen. De Microsoft-winkel is al vaker een correcte bron geweest voor releasedata die tot op dat moment onbekend waren.

Een release op 26 mei 2021 zou in lijn zijn met het recente besluit van Ubisoft om Far Cry 6 op z'n vroegst in april volgend jaar uit te brengen. Dat is een uitstel van minimaal twee maanden; oorspronkelijk had de game op 18 februari moeten verschijnen. Specifiek zei Ubisoft dat Far Cry 6 pas in het volgende fiscale jaar van het bedrijf zou worden uitgebracht. Dat loopt van april 2021 tot maart 2022.

Spelers kruipen in het spel in de huid van Dani Rojas, die als man of vrouw te spelen is en die met guerrillatactieken probeert om dictator Antón Castillo omver te werpen in het fictieve Caribische land Yara. De acteur Giancarlo Esposito, die onder meer bekend is van Breaking Bad en Better Call Saul, vertolkt de rol van Castillo.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

19-11-2020 • 13:44

76 Linkedin

Reacties (76)

Wijzig sortering
Ze gaan met FarCry wel meer de politieke heikele situaties aan.
Had het misschien liever als een film gezien.
Vond de vorige best aardig, maar ging wel beetje vervelen.
En dat is wat ik zo jammer vind aan de game-industrie van tegenwoordig... de politieke agenda die in games voorkomt, of reviews die klagen dat er geen politieke agenda in zit. Een recent voorbeeld is Last of Us Part 2. Als je de Metacritic User reviews moet geloven heeft het niets mee te maken met het eerste deel.

Waar is de tijd gebleven dat games gewoon een alternatief universum mochten zijn waar je jezelf kon losweken van de realiteit en de waan van de dag? Waarom moet alles een afspiegeling zijn van 'onze' wereld? Zou wel weer een fase zijn en ik hoop dat die snel voor bij is.
Een aanzienlijk deel van de games is alsnog bijna compleet fantasie, net als films, boeken en series. Zo enorm wijdverspreid is het gebruiken van een echte setting ook weer niet. Far Cry gebruikt niet letterlijk de echte wereld maar wel soortgelijke situaties, en al vanaf het eerste deel. Dat is niet van de laatste jaren.

Tegenwoordig is overigens de keuze tussen een mannelijke of vrouwelijke hoofdpersoon, of beide, al politiek; dan ontkom je er ook moeilijk aan. Stop je één donker getinte persoon in je game, dan is het politiek. Doe je het niet: ook politiek. Lesbische relatie in je game? Politiek! Wil je dit compleet omzeilen, dan hou je maar een beperkte ruimte over voor verhaalvertelling. Dan moet het steeds heel bewust juist totaal niet lijken op de echte wereld; dat is toch behoorlijk beperkend.

Ben het wel met je eens dat er minder hysterisch geschreeuwd zou mogen worden over dit soort elementen in games/vermaak. Maar ook dat is niet echt anders dan vroeger, alleen meer zichtbaar. Nu zijn het Twitter-schreeuwers en elke dorpsgek heeft z'n eigen spreekbuis, maar een paar honderd jaar geleden stond de lokale dominee op een sinaasappelkistje op het dorpsplein om te zeggen wat er wel en niet zou mogen of kunnen. Er werden zelfs "aanstootgevende" woorden weggelakt van posters in de publieke ruimte, bijvoorbeeld. Dus we zeuren al sinds jaar en dag dat alles aanstoot geeft, of toch weer niet, en dat dit heel erg is, of toch weer niet, enz.

Ook in compleet bedachte werelden zit politiek: in Dragon Age zijn de elven onderdrukt en leven in sloppenwijken, Lord of the Rings is een aanklacht tegen oorlog en vervuiling, Fallout is een waarschuwing tegen menselijke hoogmoed, enz. Een oude Western-film bijvoorbeeld is grotendeels fantasie, maar bevat toch ook maatschappelijke denkbeelden over bijvoorbeeld etniciteit en groepsverhoudingen. Je ontkomt niet echt aan maatschappelijk commentaar of politiek als je een verhaal vertelt; welk verhaal dan ook. Dus games zijn amper ooit volledig apolitiek geweest. PacMan en Tetris misschien, maar sinds de verhalende games bestaan zijn ze ook tot op zekere hoogte politiek. Spelers kunnen het zich er wel meer of minder van aantrekken.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 19 november 2020 15:11]

En dan heb je Minecraft wat gewoon heerlijk puur-puur gamen is, zonder enige storytelling, of wat dan ook. Je hebt gewoon je twee handjes en de vrijheid om te doen wat je wil. Wellicht een compleet ander voorbeeld, maar ik heb het idee dat die vrijheid ook echt een reden is van het succes van Minecraft.
Maar niet elke game kan een Minecraft-kloon zijn. Je kan dit bijvoorbeeld niet verwachten van een narrative-based game.
Inderdaad. Zolang games worden ontwikkeld door mensen (die elk hun eigen mening en politieke opvatting hebben) en dit bewust of onbewust in de game verwerken zal er altijd een goed-fout discussie ontstaan.
De negatieve reacties (op 'politiek' gebied zoals je dat noemt) op TLOU2 waren vooral rechtse huilmensen die het eng vonden dat er homoseksualiteit in voorkwam. Had op dat moment weinig te maken met de inhoud.

Daarnaast kan ik je als geschiedenisstudent verzekeren dat ALLE kunst, cultuur en media een afspiegeling is van de tijd waarin het geproduceerd wordt. Geen uitzonderingen.
al vele jaren zijn alle shooters gebaseerd op stoere Amerikaanse iconische soldaten die slechte gemene Aziaten doodschieten, hoezo tegenwoordig...
Waar is de tijd gebleven dat games gewoon een alternatief universum mochten zijn waar je jezelf kon losweken van de realiteit en de waan van de dag?
Volgens mij zijn er recentelijk toch echt wat Wolfenstein spellen uitgekomen waarin je Nazi-kont kan schoppen. :P Verder zijn er zat andere spellen die een fantasie/alternatieve wereld voorleggen.

Net als met kunst is het met spellen hoe de speler het interpreteert. Sommigen zien het Fallout-universum als commentaar op doorgeslagen consumptie, anderen zien het enkel als alternatief universum waarin je wel eens gemuteerd leven over de klink moet jagen of het vlees van medemensen moet eten.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 november 2020 14:50]

Er bestaat al een far cry film (https://www.imdb.com/title/tt0400426/?ref_=nv_sr_srsg_7) maar die was nu niet bepaald goed. Ik heb liever dat ze het bij games houden! Ik heb overigens FC5+New Dawn beide met veel plezier 2x uitgespeeld. Ben benieuwd naar deze. Ik krijg hem hopelijk "gratis" bij mijn AMD 5900X bestelling en zoals het er nu naar uitziet zal die ook niet voor 26 mei binnen zijn...
Het kan best zo zijn dat ze nu op dit moment hebben besloten om het op 26 mei 2021 te zetten, maar ik ga hier niet vanuit. Veel van deze games worden uitgesteld en uitgesteld, dus of het nou bevestigd is of niet. Ik houd er niet teveel rekening mee. Pas als het spel uit is ga ik er vanuit dat de datum die ze als laatst hadden vastgesteld de goede was :p
Het kan best zo zijn dat ze nu op dit moment hebben besloten om het op 26 mei 2021 te zetten, maar ik ga hier niet vanuit. Veel van deze games worden uitgesteld en uitgesteld, dus of het nou bevestigd is of niet. Ik houd er niet teveel rekening mee. Pas als het spel uit is ga ik er vanuit dat de datum die ze als laatst hadden vastgesteld de goede was :p
Je vergeet alleen even dat dit Ubisoft is. Die is niet vies van om games te vroeg uit te brengen, inclusief bugs.

Ik hoop dat ze Far Cry 6 wel wat beter maken dan Far Cry 5, die verveelde bij mij echt heel snel. Heb hem daardoor ook niet uitgespeeld.
Ja die zelfde ubisoft die WD legion rainbow six en gods en monsters heeft uitgesteld.
Ik vermaak me in de tussentijd wel met far cry 5.
Heb hem sinds 2 week ook. Goed vermaak ondanks het een beetje repetitief is, zeker als je 3 en 4 ook heb gespeeld.
Grootste minpunt aan de serie vind ik de 'spacende' / gedrogeerde missies en opdrachten..

[Reactie gewijzigd door Chaise op 19 november 2020 15:05]

Ik vond het grootste pijnpunt aan het verhaal de hoeveelheden dat je weer eens knockout gaat en ze "je weet niet waar je bent, maar je moet ..." starts kunnen toevoegen. Serieus, die gasten moeten een schedelbasisfractuur hebben van hoe vaak dat ondertussen gebeurd in elke game.
Repetitief bedoel je toch?
Inderdaad, niet goed aangepast. Thanks.
Strontirritant zijn die scenes idd. Ik snap ze ook echt niet. Snap ook niet waarom ik die dame overal zie opduikt en vervolgens een beer moet afschieten.
ik vond 5 en 6 niet echt wat, 2 heb ik grijs gespeeld. ik vond de sfeer briljant
Waar ik me enorm aan stoor in alle Far Cry versies is dat een camp meteen weer gefixed als je bij wize van je rug even omdraait inclusief all vijanden. Dat doet enorm afbreuk aan het progress gevoel, en heeft een erg hoog fake gehalte ten opzichte van de rest.
Geen idee wat je bedoeld, kun je dit verder uitleggen?
Als je bedoeld dat een veroverd kamp na verloop van tijd weer opnieuw veroverd moet worden, dan was dat alleen in FC2. Daarna (FC3 tot nu) werden kampen / outposts bewaakt door friendly's en heel soms opnieuw aangevallen, maar vielen ze eigenlijk nooit meer in handen van de vijand.
Ik denk dat @FlyEragon bedoelt dat als je bezig bent een kamp aan te vallen (en er b.v. 1 bandit over is) dat wanneer je het strijdtoneel even verlaat en daarna weer terug komt, het kamp ineens weer vol bezet is met vijanden.
Inderdaad, dit precies.
Waar ik me enorm aan stoor in alle Far Cry versies is dat een camp meteen weer gefixed als je bij wize van je rug even omdraait inclusief all vijanden.
Dat is in Far Cry 5 toch redelijk opgelost? Daarin is opgeruimd volgens mij ook echt opgeruimd.

Ik herinner mij Far Cry 2 nog... Die had dat echt heel erg. 200 m wegrijden, terugrijden, weer vol bewapend en klaar om je leven zuur te maken.
Bij Far Cry 1 blijven ze zo dood als een pier hoor :)

Tenzij je een savepoint opnieuw inlaad.
Feit blijft dat elke Farcry meer van het zelfde is... sterker nog alle UbiSoft games zijn meer van het zelfde... zelf in hun race games moet je torrentjes veroveren om meer van de map vrij te spelen
Heb het een week gespeeld en dan ben je er wel klaar mee. Zo voorspelbaar net als alle Ubisoft games tegenwoordig. En dan hebben ze ook nog eens verplichte "droomscenes" erin waar je lekker mega langzaam door een gang mag lopen terwijl je net ff lekker bezig was in de game.. ughh
Huh? Ik heb het gevoel dat ik deze trailer een jaar geleden ook al had gezien.
Ik had geen enkele far cry game uitgespeeld door de vele herhalingen in het spel.
Vorig jaar heb ik de eerste Far Cry (5) uitgespeeld, omdat het mooi was, leuke eindbazen en leuke gadgets. O en of heb ik hier zin in, en wat is er nou niet vet aan dat de eindbaas de schurk van Breaking Bad is ! :D
redelijk offtopic:

Ben ik de enige die gelijk aan Gus (gustavo) van BB moest denken bij het zien van de personage?


Edit: laatste regel over het hoofd gezien, het is dus wel dezelfde acteur :| sorry Tweakers

[Reactie gewijzigd door mugen4u1987 op 19 november 2020 14:14]

Het is dan ook dezelfde acteur.
De acteur Giancarlo Esposito, die onder meer bekend is van Breaking Bad en Better Call Saul, vertolkt de rol van Castillo.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 19 november 2020 13:57]

Moff Gideon van Star Wars: The Mandolorian!
Ben je nu aan het trollen of heb je het laatste stukje van de tekst niet gelezen?

Op een andere noot, wel een hele vette trailer. De setting lijkt me zeker wel iets, en is weer lekker Farcry zoals vanouds.
... "De acteur Giancarlo Esposito, die onder meer bekend is van Breaking Bad en Better Call Saul, vertolkt de rol van Castillo."
Dacht zelf meer aan "the doctor" van Payday2, maar goed, is ook dezelfde acteur :)
Ben ik de enige die het een beetje vreemd vind dat je bij de nieuwe AMD Ryzen 5000 series een voucher krijgt voor een game die pas na meer dan een half jaar uitkomt ? Ik denk zelf dat zoiets als een Valhalla een betere keus was geweest.

edit: suggestie

[Reactie gewijzigd door fatraaij op 19 november 2020 14:22]

Je zal de processor dan ook waarschijnlijk pas hebben tegen Mei 2021... 8)7

Ik heb de mijne besteld maar sta in een wachtrij van meer dan 150 bestellingen dus misschien tegen Mei?
Dan heb je nog geluk bij Megekko ben ik 621 van de 800 nogwat :Y)
Iik bestelde de 5950X ... 135 van 160 :-/
Towers, towers, ik moet een tower scoren!

Wat is er toch allemaal aan de hand met mij? :P
Ik heb erg genoten van Far Cry 3 en 4. De verhaaltjes waren niet bepaald literatuur of zo, zeker niet. Maar de personages waren wat mij betreft leuk (de slechteriken).

Deze games klopten voor mij qua sfeer en vibe.

Far Cry 5 heb ik wel uitgespeeld maar met tegenzin. Ik had niets met het verhaaltje of de personages. De gameplay vond ik saai.

Het lijkt wel alsof moderne games alleen nog maar op safe spelen om een groot publiek te bereiken en daardoor inspiratieloze drek worden, wat mij betreft.

Ik merk steeds meer dat kleinere indy games mij veel meer kunnen bekoren en dat ik beter daar mijn heil kan zoeken.

Ik ben wel benieuwd wat FC6 wordt maar ik vrees het ergste.

[Reactie gewijzigd door Q op 19 november 2020 14:27]

Far Cry 5 heb ik wel uitgespeeld maar met tegenzin. Ik had niets met het verhaaltje of de personages. De gameplay vond ik saai.
Klopt, heb het zelf ook niet zo op met dat hele sekte-verhaal, ook New dawn kon mij niet echt boeien. Maar Farcry 6 staat gewoon weer op m'n lijstje. Echter wacht ik wel tot hij 2e hands beschikbaar is.
Misschien is dat wel de juiste tactiek, want ik heb nog het volle pond betaald voor Far Cry 5 en de game was gewoon wat mij betreft het geld niet waard.
Yep, hier ook. Iets van €80 voor de Goldeditie. Kreeg er FC3 ook bij, die had ik nog niet. Overigens nog niet uitgespeeld, ik kom niet voorbij de helikopter ontsnapping.
Wow, da's wel een prijs. Maar met Far Cry 3 er bij, misschien wel ok. Far Cry 3: Het verhaaltje met die jonge mensen is een beetje cheesy, maar Vaas is leuk wat mij betreft, dus ff doorbijten ;)

[Reactie gewijzigd door Q op 19 november 2020 15:50]

Tsja, kosten om early adopter te zijn. Zaten ook nog 3 DLC's bij, waarvan ik alleen de Jungle versie een beetje te pruimen vond.
Ik hoop wel dat ze hem niet als simpele bad guy afschilderen. In Breaking Bad was hij natuurlijk de bad guy, maar wel intelligent en met een goed achtergrondverhaal. Gezien het promofilmpje heb ik er wel wat vertrouwen in.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.