Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vlaamse gamesector krijgt 100.000 euro steun tijdens coronacrisis

De Vlaamse regering gaat de game-industrie in Vlaanderen honderdduizend euro aan financiële steun geven. Het gaat om steun voor 65 bedrijven om de coronacrisis te kunnen overleven. Het gaat om een potje uit het noodfonds voor de filmsector.

De steun komt van de Vlaamse minister van Media, Benjamin Dalle. Hij zegt dat de release van de nieuwe consoles deze maand, te weten de PS5 en de Xbox Series S en X, 'belangrijke kansen biedt' voor Vlaamse ontwikkelaars. Bovendien zouden games tijdens de coronacrisis een belangrijke uitlaatklep voor jongeren zijn en een bijdrage leveren om hen dichter bij elkaar te brengen. Volgens de minister wordt de gamesector ook hard getroffen door de pandemie en verdient de sector daardoor extra economische ondersteuning.

De steun komt volgens een woordvoerder van het ministerie beschikbaar voor bedrijven die vertraging opliepen, promoties niet konden laten doorgaan, of waarvan medewerkers ziek werden. Vlaanderen kent zo'n 65 gamebedrijven die aanspraak op het geld kunnen maken.

Het geld komt uit het Vlaams Audiovisueel Fonds. "Bedrijven kunnen de steun aanvragen bij het VAF, dat zal kijken of de gameontwikkelaar productieverlies heeft geleden door de coronacrisis", zegt een woordvoerder tegen DataNews. De bedrijven kunnen nu aanspraak maken op de extra steun, maar in de toekomst wordt er uit het fonds ook 1,5 miljoen per jaar opzijgezet voor de gamesector. Dat is tien procent van het totale bedrag voor de audiovisuele industrie. Met dat jaarlijkse extra geld moet de sector ook op de lange termijn gezond blijven.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

19-11-2020 • 13:41

111 Linkedin

Reacties (111)

Wijzig sortering
100 duizend gedeeld door 65 bedrijven? Dat is echt niets voor een softwarebedrijf... Een ontwikkelaar kost al gou 3k per maand... Schiet niet op zo.
Klopt. Er is dan ook een beetje een schandaal aan het losbarsten over een andere subsidie van "996.000 euro strategische transformatiesteun aan DPG Media nv in Antwerpen".
https://beslissingenvlaam...&ministerLastName=Crevits

Dat is een bedrijf dat het gros van de Vlaamse media in handen heeft en vorig jaar een winst van 129 miljoen euro had.
https://www.mediaspecs.be...-2020-is-nog-onduidelijk/

Je vraagt je af of ze gunstige krantenkoppen aan het kopen zijn met deze zet.

De kritiek kwam voornamelijk omdat kinderen een éénmalige extra kinderbijslag van 33 euro zouden krijgen om armoede te bestrijden.

In vergelijking met die 100.000 euro voor 65 bedrijven lijkt dat dus ook buitensporig.
Tweakers is ook in handen van dpg dacht ik.
De dev verdient er 3. Hij kost 2,5 / 3 keer zoveel.
Netto brengen ze geld in de kassa, het is maar net hoe je het ziet.
Dat kan goed zijn, maar neemt niets weg van het punt dat 100k gedeeld wordt over 65 bedrijven en dat een ontwikkelaar gauw 5-6k per maand kost.
Ik zie niet in waarom medewerkers van een game ontwikkelaar (net zoals andere bedrijven) niet van thuis uit zouden kunnen werken.
Ze mogen dus al blij zijn dat er steun IS.

Overigens moet je ook niet gaan denken dat de overheid 100% gaat vergoeden.
In de horeca krijgen ze ook maar een beperkte vergoeding en dat is met verplichte sluiting...
Ik zie niet in waarom medewerkers van een game ontwikkelaar (net zoals andere bedrijven) niet van thuis uit zouden kunnen werken.
Vaak staan de assets op een server binnen het bedrijf, het is echt niet altijd dat iedere programmeur een kopie van alle resources heeft. Veel succes met je game dev tools die dan via je VPN thuis 15GB aan resources moet inladen. Vaak is de software ook niet echt gemaakt met het idee dat je materiaal met een snelheid van max. 100Mbps binnen komt 8)7

Bedrijven zoals dat zijn hier gewoon niet op voorbereid en de productiviteit zou in de meest optimale gevallen van thuiswerken nog steeds lager zijn.

[Reactie gewijzigd door smiba op 20 november 2020 01:28]

Dat is prima op te lossen door te remote desktoppen naar je ontwikkelmachine. Sterker nog mijn Dev Machines staan al 10 jaar lang in de Cloud, qua beleving merk je het niet eens dat je remote werkt.
Er zijn 65 bedrijven die mogelijks aanspraak maken. Ze zijn daarom niet allen getroffen.
niet Vlaams, maar goed voorbeeld is Booking.com *kots*. Liever meer geld naar cultuur sector.
Dus? Het blijven kosten. Staan de salaris kosten opeens niet als kosten in de boekhouding omdat het personeel geld oplevert?
Pas na een tijdje. Iets wat nu gemaakt wordt (en waarvoor je nu dus kosten hebt) gaat op z'n vroegst over een paar maanden geld opleveren.
Dat inderdaad, een ik weet niet bij wat voor bedrijf je zit maar 3k is een hongerloon voor een dev
Ligt dat niet geheel aan de situatie? Een groot bedrijf red je er misschien niet mee maar een ZZP kan het misschien net het verschil zijn (om de kosten te dekken). De gamesector is volgens mij geen sector die heel zwaar getroffen is door de crisis dus verwacht dat de verliezen daar ook niet zo groot zijn als de horeca en dergelijke.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 19 november 2020 13:54]

Ik denk dat je hier wel gelijk in hebt.

Denk dat er zeker wel wat release dates verschoven zijn door covid, vooral voor kleine bedrijven met vaak minder liquide middelen is het dan prettig om een paar extra weken aan buffer te hebben.
Door Covid is mogelijks vertraging, maar ik zou toch geen release uitstellen omwille van Covid.
Ik denk dat 2020 een zeer goed jaar wordt voor games (toch qua verkoop).
Hier kun je idd de kosten van 30 mensen 1 maand van betalen.
Dat is 3333 euro per persoon. Dat lijkt me wel erg weinig. Dat verdient een net afgestuurde TU-er bij ons al (en een HBO-er 200 euro minder).
Een persoon met een inkomen van 50k kost een werkgever snel 80k all in per jaar. Dus echt een enorme bijdrage.

Misschien kan je hiervan net de mondkapjes van de werknemers van die bedrijven betalen.
Bedrijven die getroffen waren door een lockdown konden hun personeel in een statuut van tijdelijke werkloosheid plaatsen. Hierdoor kwamen de loonkosten op rekening van de overheid. Personen die in financiële problemen kwamen door de tijdelijke werkloosheid konden aankloppen voor steun via het OCMW. Bij ons OCMW werden de mensen die in dat statuut zaten actief benaderd wat de gemeente en OCMW voor die mensen konden betekenen.
De premie is bedoeld om de bedrijven te redden, niet werknemers. Als het bedrijf met minimale bezetting kan overleven dan is het doel gehaald, personeel vinden ze altijd wel.

Dat mag heel cru klinken, maar het is nu eenmaal zo. Voor Corona-tijdelijke-werklozen zijn er al andere maatregelen genomen.
Ik snap hier eigenlijk niet veel van. Nu is het een laag bedrag, dus zal het mogelijk gaan om bedrijfjes die wat doen tijdens de productie van games waar je natuurlijk wel een impact kan zien in doorlooptijden e.d.

Maar over het algemeen wordt de gamesector juist niet hard geraakt door Corona, je ziet publishers record na record scoren qua earnings (vooral qua digital net bookings).

Zie o.a. EA

https://ir.ea.com/press-r...cial-Results/default.aspx
https://ir.ea.com/press-r...cial-Results/default.aspx
https://ir.ea.com/press-r...cial-Results/default.aspx

Met quotes als
“This was an extraordinary quarter, and we’re deeply proud of everything our teams at Electronic Arts are doing for our players and communities,” said CEO Andrew Wilson. “We launched new games, deeply engaged players in our live services, and welcomed tens of millions of new players to our network. It was an unprecedented first quarter of growth in our business, and we will continue building on that strength with more innovative experiences, more groundbreaking content, and more ways to connect with friends and play great games throughout the year.”

“Player engagement through the first quarter was exceptionally high, and well above our forecast,” said COO and CFO Blake Jorgensen. “Our Stay Home, Play Together initiatives have been a strong tailwind for the business, as players look for safe and social entertainment in these difficult times. We are focused on delivering high quality titles for our players, combined with our incredible ongoing live services and increasing reach across platforms and geographies which should continue to expand our business over time.”
Maar ook bijv. Activion Blizzard vaart wel bij de Corona Crisis.

https://investor.activisi...pected-third-quarter-2020
https://investor.activisi...ecord-second-quarter-2020

En ga zo maar door bij de verschillende publishers en dev's, je ziet dit trouwens ook bij hardware, consoles (PS5, Xbox), maar ook cpu's (zie de Zen 3 release 5 november) , gpu's (zie bijv. de RX6000 release gister en de Nvidia releases in september en oktober). Allemaal zeer lastig tot zelfs bijna niet te krijgen vanwege enorme vraag naar deze gaming producten.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 19 november 2020 14:05]

Dit is wat ik ervan gehoord heb:
  • Omdat de game sector een relatief kleine sector met hoge risico's is, wordt veel belang gehecht aan relaties. Dat is nu een stuk slechter op te bouwen/ bij te houden.
  • Bedrijven die het moeten hebben van beursen om gezien te worden zitten nu zonder investeerders, press coverage en market feedback. Vooral de kleine studio's hebben hier last van.
  • Zoals anderen al aangeven lopen heel veel games vertraging op. T werkt toch blijkbaar niet helemaal lekker dat thuis zitten, of iig de overgang naar het thuis werken verloopt niet soepel.
  • Ja er zijn er die dik binnen harken momenteel, maar dat zijn niet de titels die nu gemaakt worden. Dat zijn de games die net zijn of al een tijdje op de markt zijn.
  • Veel studio's zitten (deels) in b2b. Die bouwen bijvoorbeeld voor evenementen, attracties, tentoonstellingen, culturele creaties, team building, bedrijfsinstructies, (medische) hulp, etc. Dat zijn toch de sectoren die onevenredig zwaar getroffen zijn dus als leverancier zit je dan ook in zwaar weer.
TLDR; ja er zijn meer mensen die gamen, maar het (profitabel) runnen van een gamebedrijf is momenteel lastiger.

(edit: Ps. Ik ben per 1 januari gestopt bij mijn baas en voor mijzelf begonnen als freelance game dev. Man, wat snak ik er nu naar om gewoon naar een meeting van fellow game devs te kunnen gaan! T digitale werkt redelijk maar is geen vervanging. De hele industrie is er gewoon niet op ingericht.)

[Reactie gewijzigd door Xorgye op 19 november 2020 23:14]

Ik dacht dat de gamesector juist niet te lijden had van de corona crisis. Nu er meer mensen thuis moeten blijven wordt er meer gegamed toch? Als het alleen maar aankomt op productieverlies dan zijn er nog wel 100 sectoren die dezelfde steun kunnen aanvragen.

[Reactie gewijzigd door 3raser op 19 november 2020 13:50]

De hele game sector heeft natuurlijk wel een klap gehad maar niet in die zin dat ze echt er aan onderdoor gaan. Net wat je aanhaalt het zal hem meer in productie verlies zitten wat ze lijden omdat het desbetreffende tech bedrijf onder corona lijd.
Niets, maar dan ook echt helemaal niets van de corona maatregelen zit gamers in de weg.

Overigens, waar ik werk zijn we een stuk productiever geworden sinds het thuiswerken. Geen management die je afleid, en komen er nu achter welke vergaderingen net zo goed een mailtje hadden kunnen zijn.

Als je verliest draait in de game industrie in deze tijd, kun je misschien beter stoppen. Risco moet geld kosten, anders gaan mensen allerlei achterlijke inefficiente dingen doen. Soms is het goed als een bedrijf omvalt.
Wat een eenzijdige reactie zeg. Denken al je collega's er ook zo over, dat het allemaal beter is, dat thuiswerken?

Ik werk zelf niet in de game-sector, maar toch wel in de software ontwikkeling. Ik merk dat een aantal mensen en teams nu inderdaad veel productiever zijn. Maar ik merk ook dat er een hele hoop mensen zwaar depressief aan het worden, vooral ook door gebrek aan contact met anderen.

Bij sommige teams is de productiviteit ingekakt naar bijna nul, omdat ze gewoon met type (IT) problemen te maken hebben waarbij je graag veel overlegd, en dan het liefst met een whiteboard erbij ook. Daar zijn wel wat on-line alternatieven voor om het toch een beetje te kunnen doen, maar ik moet de eerste nog horen die die alternatieven ook beter vindt werken dan samen op een whiteboard kliederen.

En dit zijn geluiden die ik overigens ook hoor van anderen die in de softwareontwikkeling werken.

Ik wil niet zeggen dat de gamesector dan maar hoog op de lijst moeten staan van sectoren die steun moeten krijgen hoor. Maar wel heel cru om te zeggen dat (game) ontwikkelbedrijven die het lastig hebben maar moeten stoppen. Het gaat hier wel om mensen uiteindelijk he. Denk aub ook even verder dan de fijne bubbel waarin jij terecht bent gekomen door de coronacrisis.
Maar ik merk ook dat er een hele hoop mensen zwaar depressief aan het worden, vooral ook door gebrek aan contact met anderen.
Dit is niet echt een resultaat van thuis werken, maar meer van alles wat er daarnaast nog speelt. In een wereld zonder pandemie met 100% thuis werken zouden deze mensen geen depressie hoeven voelen dmv sociaal isolement. Dat gebrek aan contact heeft volgens mij niets met de manier van werken te maken.
Voor mijzelf zijn (waren) werk contacten een groot aandeel in mijn sociaal leven. Ik werkte altijd al 2/3 dagen thuis en dat was een mooie combo.

Maar inderdaad het grootste deel van de misere komt van de maatregelen tegen covid.
Eens, voor mij net zo. Werkte bijna altijd thuis, maar zag ze wel voor borrels e.d. precies wat ik bedoel met dat t thuiswerken opzich niet t probleem is, maar juist de rest van de maatregelen.
Ik denk echt dat het aan jullie teams liggen. Ook hier industriële sector heb ik het nog nooit zo druk gehad. En veel minder onzin en gezeur / Mensen/ leveranciers die langs komen. Is gewoon.heerlijk . Nee ik werk niet thuis zit in een sector die gewoon moet door draaien. Ook is er veel meer structuur .. alles wordt nu gepland met foto's er bij in de email wordt beter na gedacht en veel minder onzin vergadering die met een email veel constructiever en minder tijd rovende zijn .. wel is het enorm goed opletten op email telefoon dat je niets iets mist.

Onze it afdeling werkt van uit huis dat is wel vervelend.... Maar gelukkig.zijn er zzp'ers die wel komen problemen oplossen. Ik hoef nu niet meer eerst it te bellen dat hun de zzp'er laten komen bij netwerk problemen ik kan nu zelf bellen.
Het gaat toch niet om de gamers?

Gameindustrie heeft ook medewerkers, die kunnen toch ook besmet raken? Uitvallen of wat dan ook?
Dit levert vertraging op!

En wat dacht je van productie teams voor hardware en dvd/bluerays etc? Die hebben ook zware vertragingen door ophoping van orders en het niet tijdig kunnen verkrijgen van grondstoffen omdat er in hun sectoren wel corona heerst. Of simpel dat ze niet kunnen werken door maatregelen.

De game sector is idd niet hard getroffen en zal er ook weinig van merken denk ik persoonlijk, maar om maar te zeggen dat ze beter kunnen stoppen om de simpele reden dat ze verlies draaien in deze tijden? Dat is wel heel kortzinnig, wat ben je? 12?
Welke klap is dat dan? Ik ben heel benieuwd.
development from home is niet echt geweldig, dit zorgde zelfs bij de big companies voor problemen:
Halo infinite: delayed
Cyberpunk 2077: delayed
deathloop: delayed
dying light 2: delayed
Kena: Bridge of Spirits: delayed

om er maar eens een paar op te noemen.
En met de marges in de game industrie is een delay niet echt geweldig. Xbox series X en S releasen nu zelfs zonder exclusives, en playstation heeft alleen een remaster exclusief op het menu staan, een bar slechte lineup voor de big console release van dit decenium.
Aan de andere kant zijn delays niet bepaald een uitzondering in de game industrie, ook voor covid niet.

Natuurlijk is het nu makkelijk om de schuld daarop te schuiven.
Dit hoef ik toch serieus niet te gaan uitleggen he? Denk je nou echt dat de game industrie enkel draait op spelletjes maken die verkocht worden via steam?(of een ander platform)
Ja een klap geld, weet niet of je het nieuws hebt gevolgd maar de omzet is nogal toegenomen t.o.v. van vorig jaar.
Er zijn verschillende games in de problemen gekomen met tijd. Er moet opgeleverd worden, maar ineens moest alles op afstand, en dat is toch wel even wennen. Dan maar halfbakken opleveren want anders pleeg je contractbreuk.
En dan zit je met een duur project dat flopt.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 19 november 2020 14:52]

En de ander heeft niks. Daar heb je beide niks aan.
Op dezelfde dag wordt dit bericht ook online gezet:
https://www.hln.be/games/...n-na-een-vaccin~af190778/

Dit is gewoon Belgie op zijn best. Waren ook mensen die in maart vertelden dat ze technisch werkloos meer kregen dan hun normaal loon (was een grote groep trouwens).

Belgie komt altijd geld tekort, maar gooien het aan de andere kant buiten langs ramen en deuren, meestal zinloos.
Als een game net klaar is rond deze tijd is de kans dat je inderdaad meer verkoopt goed. Maar als je nog in productie zit en je kunt niet doorwerken aan een project is dit financieel toch wel nadelig.
De verkopers van de games profiteren, de ontwikkelaars niet. Er is immers een prijs afgesproken voor het project.
Ik werk in de gamesector, voor een bedrijf dat hier regelmatig in nieuws artikelen voorkomt. Ik kan wat jij zegt bevestigen, het gaat echt ongekend goed met de gameindustrie. Er worden iedere maand mensen bij ons aangenomen, maar ik ben nog vaak aan het overwerken, zoveel werk er is. Ook worden er telkens records gebroken met aantal players/users. Het lijkt mij dat de game bedrijven die het nu slecht hebben, kleine bedrijfjes zijn die geen draagkracht hebben, en het bij iedere verandering moeilijk hadden gehad.
Voor die 1500 per bedrijf kunnen ze een keer gezellig eten bestellen met het bedrijf. Verder kun je weinig met dit bedrag als ontwikkelaar lijkt me.
Nja vaak gaan dit soort bedragen 'op' aan verloren inkomsten, je moet immers wel het pand betalen waar je niet in kan werken, ontwikkeltijden worden langer en daarmee je lasten dus zwaarder (want je gaat pas verdienen als iets uitgebracht is!) .. het is nog steeds een druppel op een gloeiende plaat, maar het verlicht allicht *iets*.
Het bedrijf in kwestie moet de steun aanvragen door het omzetverlies te bewijzen. Dus iets zegt me dat niet iedereen gewoon 1500 euro krijgt, maar proportioneel volgens omzetverlies zal uitbetaald worden.
Wow, dat is echt bijna een insult! Kun je 1 developer voor een jaar aan het werk zetten.
dacht ik ook al , ik zou beschaamd zijn met dit bedrag in het nieuws te komen. Zegt veel over de prioriteiten en het onkunde van die overheidsinstanties. Of ze het nu wel of niet doen is een strategie, maar deze peulschil slaat nergens op, dat bedoel ik.

Edit : aan de boomknuffelaars die hier een -1 op geven, bereken eens hoeveel een programmeur kost , en hoeveel FTE's je kan betalen met 100000... en dat bedrag is dan bedoeld om een ganse sector te ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door MPAnnihilator op 19 november 2020 16:26]

ja eens, het klinkt alsof het een soort raar compromis is tussen een groep die niets wil geven en een groep die wel iets wil geven.
Maar afgezien daarvan; de gaming industrie heeft toch juist voordeel van Corona? Mensen gamen meer.
Het IS een insult, als je straks een klepper hebt van een spel, dan weten ze je wel te vinden om met open handjes hun deel op te eisen... Politici snappen nog steeds niet dat dit de grootste entertainment business op deze aardbol is en dat de return on investment enorm is als ze deftige budgetten kunnen bieden met een deftig team dat verstaat wanneer een project valabel is om gesteund te worden.
Zijn er dan games beschikbaar voor PS5 en de Xbox Series S en X... made in Belgium ?
Veel opdrachtwerk voor de grotere games, net als bij grotere films worden verschillende kleine studios ingeroepen voor wat extra werk. Wat klein animatieserie, geluid of zelfs wat QA.

Secondair verwacht ik elk land wel een dozijn studios heeft voor mobiele games, dat is makkelijk geld graaien.
onze vlaamse en BE regering geven steun aan alles dezer dagen, de sociale verdeler van alles wat ze niet hebben.
Niemand stelt zich de vraag wie dit achteraf allemaal gaat betalen in een land dat al miljarden schulden heeft en er in normale situaties miljarden schulden bijkomen.

moraal van het verhaal... de gewone werkende mens kan het binnenkort weer gaan ophoesten

[Reactie gewijzigd door d3x op 19 november 2020 15:43]

Deze subsidie komt wel van de Vlaamse regering, niet de Belgische. Gelieve de zaken niet ingewikkelder te maken dan ze al zijn.
Bovendien kan België voor dit soort maatregelen aan negatieve rente lenen via de EU.
Er zo al 7 miljard binnengesleept. Wie betaalt dat terug? De mensen die dankzij die lening niet failliet gingen, tiens...
En jij denkt dat de EU gewoon dat geld liggen heeft en geen invloed uiteindelijk op inflatie - devaluatie? Gewoon geld drukken en uitgeven zonder achterliggende waarde ...

[Reactie gewijzigd door d3x op 20 november 2020 09:59]

De EU (ECB) zou een beetje meer inflatie niet erg vinden; die is nu historisch laag.
De EU en de ECB zijn natuurlijk niet één en dezelfde, en zelfs de DB is niet identiek aan Merkel.
Algemeen genomen wil iedereen in die sector een zekere inflatie, ongeveer 2% per jaar. Maar er zijn verder twee kampen:
Team A -De nood aan parachute-geld is voorbij, de economie is terug gezond, het is nu aan private actoren om geld te lenen aan private actoren, anders riskeren we in 'stagflation' terecht te komen
Team B -We zijn helemaal nog niet klaar, en parachute-geld is nu eenmaal het effectiefste werktuig dat we hebben, en regeringen kunnen dat het effectiefste inzetten.

De beste inkijk in welke visie de opperhand heeft is steeds de aanstelling van de President van de ECB. Draghi, uitgesproken team B, had ongelofelijk succes.
Team A is op dit moment bij de ECB nog steeds niet aan de beurt, en bovendien is er nu zoveel werk voor regeringen dat het nog maar de vraag is of dat ooit nog terug zal gebeuren.
Wel is het zo dat vooral de Duitse Wolfgang Schäuble, zowat mister team A, zijn invloed probeerde te gebruiken om de ECB te dwingen de geldknip te sluiten.

Op dit moment is de visie dat de huidige door de EU gedekte uitgave van COVID bons slechts een proefballon is en dat de mark hongert naar meer.
Of dat goed of slecht is op termijn zal afhangen van hoe goed dat geld aangewend wordt, maar de kraan toedraaien zal altijd de slechtste optie zijn.
De EU haalt dat geld op bij investeerders die dat geld liggen hebben (of zelf lenen).
Dit is dus geen geld drukken.
Waar voor de Schauble-aanhangers het probleem zit is complexer; maar samengevat zijn er twee issues:
-Dat de EU uberhaupt leningen ronselt voor member states die eigenlijk niet zouden mogen lenen
-Dat de EU als blok garant staat ook voor leningen die bij 'slechte' lidstaten terecht komt.
Vergis je niet, bij de kiezer zijn dat mischien morele beslissingen, maar voor de aanhangers van austeriteit gaat over het geld voor henzelf.
Bijvoorbeeld het voordeel dat lidstaten als Duitsland hebben bij het lenen tov lidstaten als Italie. Dit uit zich in een betere positie voor de Duitse economie ten koste van Italie en uiteindelijk winst voor Duitse kapitalisten. Meteen ook de reden waarom de DB dit standpunt vaak vertegenwoordigd.
Bovendien blijft het punt dat er voor deze groep liever zo min mogelijk staat is, waarbij dus geprivatiseerd moet worden ipv. geleend. Wie dan vriend is van Schauble en mensen als hem kan miljarden uitsparen. Schauble deed het met alle Oost-duitse staatsbedrijven, maar recenter zagen we hetzelfde bij privatiseringen in het VK.
En bij bailouts zeker zien deze mensen liever dat de bakker een dure banklening moet halen (wederom bij de vrienden) dan dat hij hulp krijgt van een goedkope publieke lening.

De vraag is of Schauble en co uberhaupt nog 'de kapitalisten' vertegenwoordigen. Die hebben bij de crisis namelijk zo veel geld verloren, dat ze ondertussen wel snappen dat een geredde Europese economie winstgevender is dan een uiteengebarsten platliggende boel lidstaten.
Je vindt zeker nog wel extremisten, maar op dit moment ziet het er naar uit dat de meerderheid klaar is met dat austere riedeltje.

[Reactie gewijzigd door L2GX op 20 november 2020 16:37]

Je wordt op "0" gezet omdat dit een stukje onprettige waarheid is.

De pijn komt straks vanzelf, als volgend jaar de recessie in gaat treden en iedereen zich ineens afvraagt waar de miljarden gebleven zijn.
Maar één ding is zeker: Niet bij de vakkenvullers in de supermarkt of de verpleegkundingen in het ziekenhuis.
Ach dit gaat om letterlijk 1 cent per Belgische inwoner. Dus daar zal de kern van het probleem toch niet echt liggen.

Overigens is het 'voordeel' van de covid crisis dat deze wereldwijd is dus iedereen heeft meer schulden. Dat maakt de schulden minder belangrijk aangezien schuldenopbouw in deze tijd 'normaal' is.
wat is "de gewone werkende mens".

Definitie, cijfers, duiding.

Anders is dit inhoudsloze Vlaams Belang Geert Wilders niveau roeptoeterij.
Diegene die niet kan ontvluchten aan alle achterpoortjes van de Belgische wetgeving en enkel kan toezien waar het afgedragen loon, extra taksen, btw etc voor gebruikt worden....

Roeptoeterij. Prachtig woord.

[Reactie gewijzigd door d3x op 19 november 2020 20:01]

Oh, de game-industrie... door de titel dacht ik even aan een kerstbonus voor de thuiszittende lockdown-gamers. :+
Is de game sector niet juist groeiende in de lockdown?
Tuurlijk niet elke game, maar als je game niet aanslaat zal je ook zonder corona het hoofd niet boven water kunnen houden.
Game developers kunnen toch van thuis uit werken ? Hebben die dan meer afgezien dan de andere sectoren die de Vlaams Audiovisueel Fonds moet supporteren ? ;( Klinkt als alweer een minister die in het nieuws wil komen...

Overigens had ik er nog nooit van gehoord maar ja, met 8 gezondheidsministers in dit land hebben we het buikje al vol.