Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Horrorgame The Medium voor Xbox is uitgesteld tot januari 2021

Ontwikkelaar Bloober heeft de game The Medium uitgesteld naar begin volgend jaar. Dat doet de ontwikkelaar vanwege de coronacrisis. De horrorgame zou een van de games worden die nog dit jaar voor de Xbox Series X en S uitkomen.

De ontwikkelaars van het spel schrijven op Twitter dat de game tot 28 januari van volgend jaar wordt uitgesteld. Dat zou komen door de aanhoudende coronacrisis en de bijbehorende maatregelen in thuisland Polen. Ook zou 'het huidige schema van andere games op de markt' meespelen in de beslissing. De makers hebben het niet over nieuwe toevoegingen aan de game, maar willen de extra tijd gebruiken om het spel 'verder op te poetsen'.

The Medium werd in mei van dit jaar aangekondigd als een van de eerste titels die zou uitkomen voor de aankomende nieuwe Xbox. Op de Series X draait die in 4k met 60fps, en maakt de game gebruik van raytracing. The Medium is een psychologische horrorgame die wordt gemaakt door de Poolse uitgever Bloober Team. De game zou aanvankelijk rond de feestdagen uit moeten komen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

06-11-2020 • 20:42

41 Linkedin

Reacties (41)

Wijzig sortering
Wordt de release lineup voor de nieuwe console generatie op die manier niet wel heel karig?
+1Anoniem: 1463186
@Cergorach7 november 2020 11:45
Maar als je even kritisch kijkt naar de release line up van de laatste paar generaties, die zijn altijd karig. De echte goede games komen vaak pas veel later in de lifecycle, en zoals @McBoom al aangeeft zijn er juist veel meer spellen om te spelen. De launch line-ups van de afgelopen jaren zit vrijwel geen enkele game in die memorabel is, of waarvan mensen denken 'dat heeft die console zo groot gemaakt'.

Je koopt een console van 500 euro ook niet om nu alle spellen te spelen die er ooit zijn, je koopt hem zodat je de exclusives kunt spelen in de toekomst. Release line-ups zijn vrijwel altijd niche games en remakes, nooit echt games die het platform verkopen.
Waarom zou je die console dan al kopen voordat die exclusives uit zijn? En zoals iemand al eerder aangaf, voorlopig zijn er slechts twee games exclusive aan de nieuwe Xbox...

Daarnaast is de Xbox One X pas 3 jaar oud, worden veel games ook gewoon uitgegeven op de X1X, ook als de nieuwe consoles al uit zijn. Games worden duurder voor de nieuwe console. Dat betekend dat je voorlopig gewoon games kan blijven op je bestaande console zonder iets te missen.

Ik plan nu bv. een nieuwe game PC in omdat ik er tegenaan loop dat ik met mijn zes jaar oude GTX970 tegen spellen aanloop die ik niet meer fatsoenlijk kan spelen zonder naar extreem lage settings/resolutie te gaan. Een aantal games, zoals Doom Eternal werkt prima op 1080p, maar niet alles meer.

Ik kan me zo voorstellen dat een publiek die een generatie consoles heeft overgeslagen hier interesse in heeft, maar voor velen is het eerder een hebbe dingetje...
Games worden niet duurder voor de Xbox Series X. Bijna alles gebruikt smart delivery dus het maakt niet eens uit welke versie je koopt.
Wij hebben een Xbox One S. Op de nieuwe series X kun je alle games van de One X perfect spelen met verhoogde en of stabielere framerates. Bovendien zijn de snellere laadtijden e.d. ook niet verkeerd.

Maar zelfs als je een One X hebt, wat heeft het voor zin om te wachten? Stel dat je over een jaar over stapt? Wellicht dat de series X dan iets goedkoper is geworden, maar de verkoopprijs van de One X zal ook gedaald zijn. Je praat dan over hooguit paar tientjes prijsverschil ipv al een jaar genieten van de nieuwe.
Wachten heeft niet heel veel zin wat mij betreft.
Niet specifiek naar jou, maar is dat bij de laatste generaties echt een probleem door de BC en spellen die daarbij een update krijgen naar 4K? Daardoor zijn er genoeg andere spellen nog te spelen. Als er (bijvoorbeeld) bij de release van SNES geen spellen bij launch waren kon je echt niets spelen. De cardridges van de NES kon je er niet in stoppen. Natuurlijk wil je je next-gen spellen spelen als je een nieuw console van €500 hebt gekocht, maar het is ook weer niet zo dat ie de eerste maanden staat te verstoffen omdat er (nog) geen games voor zijn.
Maar koop je een €500 console om spellen te spelen die je al heb gespeeld?
helemaal waar ! het is op dit moment gewoon een upgrade Xbox met niks nieuws !
Want er komt dit najaar niks uit? Cyberpunk gaat toch echt wel een stukje beter draaien op de Series X. Veel bestaande games krijgen een upgrade, al op dag 1. Ik blijf echt nog wel even Sea of Thieves spelen dus is mooi meegenomen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 7 november 2020 19:10]

Cyberpunk koop ik voor mijn pc :-)

Upgrade games zijn geen nieuwe helaas
Niet iedereen heeft een game pc en niet iedereen heeft de tijd om alle games die uitkomen te spelen. Mijn game pc heeft een GTX 960 en om nu up te graden kost te veel geld: alles moet vervangen worden.

Met een Series X speel ik spellen straks stabieler dan op mijn One S of pc. Plus kan ik beginnen aan games waar ik nog geen tijd voor heb gehad maar wel wil spelen. Star Wars Jedi Fallen Order bijvoorbeeld.

Als je alles al gespeeld hebt wat je wil spelen snap ik dat upgraden het niet waard is. Maar niet iedereen zit in jouw situatie Pascal.

[Reactie gewijzigd door jangel op 8 november 2020 11:56]

Misschien ook relevant om te vermelden dat deze game ook gewoon op de PC uitkomt?

Denk trouwens dat het verschuiven dan de release date van Cyberpunk 2077 hier ook wel invloed op heeft gehad.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 6 november 2020 20:52]

Dat zijn alle Xbox exclusies hoe dan ook. Is niet nodig om aan te geven meer. Alle Xbox exclusives komen op 1 of 2 uitzonderingen na gewoon op de PC uit.
Dat is het geval voor de 1st party games van Microsoft. Maar is dit niet gewoon een 3rd party game?
Ik geloof dat zoiets door de media in het hokje 2nd party wordt gestopt.
Een studio die geen 1st party is maar wel voor die partij een exclusief spel maakt.
Remedy deed dit met Alan Wake en Quantum Break. Insomniac deed dit met Sunset Overdrive. Om een paar andere voorbeelden te noemen.
Misschien makkelijk dat je dan meteen die uitzonderingen benoemd...

Edit: Laat ik het zelf dan maar doen...

CrossfireX
Devil May Cry 5: Special Edition

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 6 november 2020 22:30]

Denk trouwens dat het verschuiven dan de release date van Cyberpunk 2077 hier ook wel invloed op heeft gehad.
Ja precies. Cyberpunk 2077's release date is verschoven naar 10 december 2020. Wat ook de release date van The Medium was.
Ik geloof dat niet zo die corona excuses.
Is het zo lastig voor te stellen dat vanuit huis werken trager is dan op kantoor? Zeker als je regelmatig zaken moet bespreken en snel met collega's moet schakelen.. Even iets visueel op je scherm laten zien aan een collega die naast je zit is aanzienlijk sneller dan een call inplannen, je scherm delen, etc. Hier zijn verder duizend voorbeelden op te verzinnen.
Is het zo lastig voor te stellen dat vanuit huis werken trager is dan op kantoor?
Voor mij is dat zeker lastig voor te stellen! Maar dat komt omdat ik dit al 12+ jaar doe, vanuit huis werken en ik denk alweer bijna 20 jaar ervaring heb met remote support. Mijn productiviteit is behoorlijk wat hoger dan in het 'kippenhok' bij veel klanten. Daarnaast is mijn setup beter en krachtiger dan elk andere werkgever/klant waar ik ooit heb gezeten (niet alleen qua hard/software, maar ook qua ergonomische werkplek).

Als je 'even' iets kan laten zien aan een collega die naast je zit, kan je dat ook heel makkelijk laten zien aan een collega dmv. chat/belletje en je beeldschermdelen. Dat kan je ook met die collega die tegenover je zit en nu niet helemaal hoeft om te lopen om te zien wat je bedoelt, die collega die 7 etages boven je zit of die collega die in een ander pand zit aan de andere kant van de stad/land/werelddeel/wereld.

Dat veel mensen nu issues hebben is omdat ze niet 'flexibel' kunnen en/of willen zijn. Maar wat ik voornamelijk zie is dat mensen keuzes in hun leven hebben gemaakt waarmee ze niet kunnen leven als ze daarmee 24/7 in hetzelfde huis mee moeten zitten (aka. partners/kinderen). Een ander deel is niet de juiste tools en/of juiste inrichting.

Als voorbeeld, ik bel iemand via Slack "Kan ik je effe storen?" "Ja, kijk effe mee" en met drie klikken van de muis heb ik mijn scherm gedeeld. En dat zonder het achtergrondgeluid/afleiding van 5-40 andere collegae op de achtergrond.

Ik zal niet zeggen dat een persoonlijke meeting geen eigen kracht heeft, maar dat is echt niet nodig op een dagelijkse, wekelijkse of zelfs maandelijkse frequentie. Die vergader/meeting cultuur is juist waarbij zo enorm veel productiviteit verloren gaat!

Maar niet iedereen is gelijk en aan alle 'nieuwe' dingen moet aan gewend worden. Maar ik vind het wel frappant dat bedrijven en mensen die thuiswerken al jaren beoefen hier veel minder issues mee ondervinden dan de rest...
Ik denk dat je zelf precies de kritische punten benoemt: jij en je werkomgeving zijn het gewend. Voor de mensen die sinds dit voorjaar thuiswerken geldt:
1. Hun werk is niet ingericht op thuiswerken. En zeker in niet-ICT-werkgebieden gaat de transitie langzamer.
2. Hun thuissituatie is niet ingericht op thuiswerken. Denk enerzijds aan een suboptimale werkplek en anderzijds aan meerdere gezinsleden die ook ineens in die situatie zitten.
3. Mensen hebben het niet alleen op hun werk, maar ook daarbuiten lastig. Dat geeft een negatieve vibe die de productiviteit sowieso verlaagt.

Alle situaties zijn dus niet 1-2-3 aan te passen en met de combinatie van dat alles vind ik dat je jouw situatie niet zo makkelijk op andere, net nieuwe thuiswerkers kunt projecteren.
Denk dan ook nog eens aan langere buildtimes of tools die noet goed werken buiten het netwerk,
Dingen als lightmaps baken etc.
Motion capture? Vergeet het maar,

Dat het voor sommigen werkt betekent niet dat dat in alle gevallen zo is
Builds and lightmaps baken moeten geen probleem zijn als de continuous integration goed is uitgewerkt. Zo gaat er dan een server automatisch een build starten als er een nieuwe versie op de repository staat. Zelfde geldt voor lightmaps, met een dedicated baking server kunnen de artists hun werk in een queue plaatsen en dan creëert de server de maps die na een controle van een artist naar een asset server worden gepusht. Bijna elke reputable game studio heeft zo'n soort setup. Daarvoor hoeft de IT infra niet heel speciaal voor remote werken worden ingericht, want een CI setup is ook waardevol bij alleen maar onsite kantoor werk. Zolang de medewerkers het netwerk maar veilig kunnen bereiken. Dit werkt natuurlijk niet als de medewerkers bagger internet thuis hebben.

Edit: besef net dat je niets aan een build hebt als je thuis geen devkit hebt staan. Die mogen vaak, volgens het contract, het pand niet verlaten. Dus als ze intern aan QA deden dan kan dat inderdaad een enorme struikel blok zijn.

[Reactie gewijzigd door ashwin911 op 7 november 2020 09:45]

Ja en dat is meestal een distributed systeem op 1 lokaal netwerk, nu dus niet, of mensen moeten met remote viewers werken.

Ooit geprobeerd 3d content te doen over teamviewer of iets dergelijks?
Het is enorm pijnlijk.

En idd devkits mogen niet mee naar huis zeker de nieuwe consoles niet. Dus je pc moet on site blijven en dan remote inbellen.

Dat is gewoon een flink pijnlijke workflow en ja dat vertraagt dingen zeker,
Wat jij noemt vind ik ook handig, maar wat ik vooral wel mis is dat je met zijn allen op kantoor toch wat makkelijker even in de groep roept van weet iemand zus of zo? Of juist dat je andere collega's om je heen hoort spreken kan ook juist positief zijn omdat je wat meer mee krijgt van wat er speelt.
Ik ben zelf een aantal maanden geleden naar een nieuwe functie gegaan en heb mijn nieuwe collega's ondertussen 2 keer in het echt gezien. Op zich gaat het leren van nieuwe zaken prima, maar ik merk dat het lastig is om in de breedte dingen te leren. Als ik al weet wat ik wil weten en ik weet wie me dat kan vertellen dan werkt het top, ik msg die persoon en in een teams sessie zijn we er meestal zo uit. Maar het is lastig om het grotere geheel mee te krijgen.

Wat game development betreft heb ik vaker ook gelezen dat het probleem zit in dingen als motion capture en studio tijd voor de voice actors... Dingen die je niet zomaar even thuis kunt gaan doen.
Ik denk dat ik een week op kantoor ben geweest een maand of 9 geleden. Verschillende mensen waarmee ik samenwerk heb ik nog nooit in persoon ontmoet. Ik herken je issue om informatie boven water te krijgen binnen een organisatie als je niet weet waar je moet zijn. De enige tip die ik je kan meegeven is dat je het beste mensen/contacten kan gaan aanleggen met mensen die veel van de organisatie weten en er al veel langer rondhangen. Als je die niet al op je schoot krijgt geworpen bij de introductie, dan is de kans groot dat je een na een korte speurtocht alsnog bij de juiste persoon uitkomt door collegae/managers te vragen wie zo iemand is.

Daarnaast zijn channels in bv. Slack of Teams een goed idee voor bepaalde onderwerpen of organisatie onderdelen. Als je echter de tools mist om zaken geregeld te krijgen wordt het heel lastig en als adoptie van dergelijke tools niet wordt gedaan blijf je met dat soort issues zitten. Ik heb bv. vaker meegemaakt bij een bedrijf dat ze geen organogram, geen directe telefoonnummers, etc. hebben en je 0,0 begeleiding heb. Als je toegang heb tot het AD/Exchange en de telefoon centrale kom je zelf al een heel eind. Maar ik ben ook wel eens gewoon de receptie blijven bellen, de situatie uitgelegd en voortaan als ik iemand op positie x of functie y moest hebben gewoon receptie bellen. Sommige worden dan gek van je en anderen begrijpen het helemaal. Op een gegeven moment heb je dan zelf zo een organogram gemaakt met telefoonlijst...

Motion capture kan inderdaad een probleem zijn. Ik heb verschillende freelance voice actors gehoord/gezien/gelezen welke eigen studio's hebben thuis. Moet je natuurlijk wel de ruimte/apparatuur voor hebben.
Niet mee eens, het ligt namelijk heel erg aan het type werk wat je doet. Voor mijn werk is het belangrijk om interactieve sessies te hebben met collega's en klanten. Daarnaast mis je echt heel erg veel in de communicatie met andere in alleen een remote sessie. Lichaamstaal, elkaar echt goed in de ogen kunnen kijken. Dat gaat prima voor op feiten gebaseerde gesprekken, maar heel goed een persoonlijke band opbouwen met een collega gaat toch echt minder goed. Tevens mis je veel informatie die normaal informeel wordt gedeeld op kantoor.

Als je heel taakgericht werkt en bepaalde handelingen technisch moet afwikkelen, dan geloof ik best dat remote werken prima gaat.
We hebben het over kantoor werk, specifiek het ontwikkelen van een computergame en IT werk. Natuurlijk zijn er beroepen en functies waarvoor dat niet werkt. Remote muziekles (fluit bv.) geven lijkt me bv. extreem lastig.

Ik ben absoluut geen fan van video calls omdat lichaamstaal en gezichtsuitdrukking in 99% van de gevallen behoorlijk slecht is omdat mensen niet in de ogen kijken, camera pov. uit positie is, mensen vaak veel te gespannen of te ontspannen achter de camera zitten, etc. Puur voice call met beeldsharing heb ik veel betere ervaring mee. Daarmee kan je prima sollicitatie gesprekken mee voeren, meetings, instructies, opleidingen, etc. In mijn ervaring kan een mens veel makkelijker zijn lichaamstaal en gezichtsuitdrukking beïnvloeden dan zijn stem en de emotie die er wel/niet in zit.

Informele informatie wordt onderling ook gewoon verspreid via telefoon en chat. Het enige wat je mist is dat je je oren niet open heb voor zaken die door anderen worden besproken. Maar dat is nu exact ook waar veel productiviteit verloren gaat: Het gekakel in het kippenhok onderscheiden van de zaken die belangrijk zijn, maar eigenlijk zou dergelijke informatie aan de hand van procedures sowieso bij de juiste mensen terecht moeten komen.
Ja en game design heeft heel veel te maken met feel, voelt net niet lekker, dat ijn persoonlijke conversaties waar iets net even verschoven moet worden, of waar je iets op een whitebord tekent.

Of met art, feedback geven op art kan remote maar os zeker niet zo snel als normaal. Ja we werken ook met outsourcing, maar dat is te doen omdat outsourcing zoveel goedkoper is dan inhouse, dat die miscommunicatie overhead een minder groot probleem is.
+1Anoniem: 1463186
@Cergorach7 november 2020 11:41
Maar ik denk dat het heel erg ligt aan in wat voor fase je zit, en dat je een steeds groter gat gaat krijgen tussen de 'oude rotten' die thuis zitten, en de nieuwe medewerkers die wel behoefte hebben aan contact.

De meeste mensen die echt fan zijn van thuiswerken zitten al lang in het vak en hebben al genoeg ervaring op kantoor. Voor jongere mensen is thuis beginnen juist echt een drama, want je hebt geen contacten, iedereen die iets weet zit thuis (en je kent ze nog niet, dus hogere barriere).

Het ligt daarnaast ook heel erg aan de sector. Bedrijven die uberhaupt al thuiswerkten hadden dus al minder behoefte aan die samenwerken. Denk aan consultancy, waar je niet met 10 collega's hoeft te praten. Om te stellen dat die er minder moeite mee hebben heeft denk ik meer met het soort bedrijf te maken, dan dat ze al gewend waren. Natuurlijk, nieuw moet wennen, maar nieuw is niet altijd beter en ik vind dat er te makkelijk wordt gezegd 'We doen alles thuis'.
Ja dat werkt nu, maar zodra je mensen aan gaat nemen ga je zien dat die nieuwe collega's veel trager er in komen, veel minder bonding hebben met het bedrijf (want die irritante small talk is wel belangrijk om je werk leuk te vinden voor veel mensen, als je niemand van je bedrijf kent waarom doe je er dan werk voor).

Er zitten natuurlijk voordelen aan, en hybride zal (helaas vind ik) toch wel blijven. Maar ik vermoed dat we over een paar jaar wel gaan zien dat thuiswerken op de lange termijn een invloed heeft op bedrijven. Wellicht in de vorm van sneller verloop, want waarom zou je blijven bij een bedrijf waar iedereen die iets weet alleen maar thuis zit. Wellicht in de vorm van minder productie, want je leert gewoon minder snel als je niet weet waar je dingen moet halen.

Het heeft voordelen, maar ook zeker nadelen. En ik vind dat die nadelen, zoals geestelijk welzijn van jonge mensen, heel snel worden afgedaan door de mensen die lekker thuis willen zitten en eigenlijk geen fuck geven om hun bedrijf. Want juist die combinatie van nieuw en oud, en van verschillende denkbeelden, dat is wat een bedrijf waarde geeft. Als daar een harde scheiding in komt gaan bedrijven dat op de lange termijn wel voelen denk ik.
Je zult voor het gros van de mensen gelijk hebben. Echter, thuis werken is vooral lastiger voor mensen die normaalgesproken op kantoor werken. Even iets visueel op je scherm aan een collega laten zien is misschien nog wel minder snel dan die collega even bellen en je scherm delen, tenzij de collega die je moet hebben toevallig naast je zit.

Voor veel manier van samenwerken die je op kantoor doet zijn gewoon digitale oplossingen. Daar is men op kantoor alleen niet aan gewend en dat gebeurt ook niet een twee drie na een paar maanden thuis werken. Er zijn veel bedrijven waar men alleen maar thuis werkt met een gestroomlijne manier van samenwerken.

Wordpress is zo'n bedrijf, waar men vrijwel alleen maar remote werkt. Deze podcast met de founder Matt Mullenweg is een leerzame listen voor managers.
Niet een game waar ikzelf naar uitkeek maar toch wel weer jammer voor de liefhebber. Het wordt wel schaars zo qua echt nieuwe games dit jaar op de next gen consoles.
Ene game na de andere game word uitgesteld zo... jammer
Dacht dat het specifiek over de Xbox versie zou gaan aangezien deze game ook gewoon in de Steam store staat. Maar nu lijkt het net een Xbox exclusive.
Iedereen doet net alsof het spel een jaar word uitgesteld maar we hebben het hier maar over één maand!

Het is geen Cyberpunk, die pas in 2077 uit gaat komen..
Ik denk echter wel dat Cyberpunk de megareden is van het uitstellen van deze game ;)
Maar daardoor vind ik het wel handig dat deze game uitgesteld wordt. Kan ik mij eerst concentreren op Cyberpunk :)
mwa, Ik vind hem medium..
ik vind hem net zo passend als de tv serie die zo heet. the medium, over iemand die met de doden communiceert, en zo iemand heet in het engels een 'medium'.
dus debiel vind ik wel een overdreven kwalificatie.
Sorry, ik bedoelde de naam van de studio, niet de naam van 't spel. Ik kan 't eigenlijk alleen als blooper lezen (wat ik trouwens wel een leuke naam had gevonden)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True