Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Visual Studio Code kan voortaan draaien op Raspberry Pi en Chromebook met ARM

Microsoft heeft Visual Studio Code geschikt gemaakt voor Linux ARMv7 en ARM64. Ontwikkelaars kunnen de ARM-builds draaien op bijvoorbeeld de Raspberry Pi, Odroids, Chromebooks met ARM-socs en andere apparaten met ARM-processors.

De Linux ARM-builds van Visual Studio Code voor Debian, Ubuntu, Red Hat, Fedora en SUSE zijn verschenen bij de release van versie 1.50 van de software, oftewel de september 2020-release. Gebruikers moesten tot nu toe community builds van Visual Studio Code inzetten als ze de editor op Chrome OS op ARM, Raspberry Pi's en Odroids wilden gebruiken. Deze zijn op de opensource-editie van VS Code gebaseerd.

Microsoft wijst er bij zijn eigen release voor Linux ARM op dat gebruikers extensies voor Remote Development kunnen gebruiken als ze krachtiger systemen dan de ARM-apparaten nodig hebben. Gebruikers kunnen dan bijvoorbeeld een container of het Windows Subsystem voor Linux inzetten als ontwikkelomgeving.

Andere wijzigingen van versie 1.50 van Visual Studio Code op Windows, macOS en Linux zijn een verbetering bij het filteren in de debugconsole, nieuwe functies bij de JS-debugger, zoals het in real-time kunnen zien van de prestaties, ondersteuning voor Webview Views en verbeteringen bij de weergave van gepinde tabs.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

12-10-2020 • 16:30

115 Linkedin

Reacties (115)

Wijzig sortering
Ligt het aan mij, of is er ineens meer aandacht voor software op ARM na de aankondiging van Apple's overstap?
Alleen als je in de Apple bubbel leeft, zou je dat denken. Microsoft heeft Windows al ruim voor Apple's aankondiging geschikt gemaakt voor ARM. Dan is het niet meer dan logisch dat steeds meer applicaties ook voor ARM komen.
Alleen is ARM altijd in de marge gebleven voor desktop / laptop gebruik. Apple gaat echt een enorme boost geven aan ARM.

Windows 8 was er volgens mij al in een consumenten ARM versie. Microsoft is dan al redelijk laat met dit ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door HEY_DUDE op 12 oktober 2020 17:04]

Apple gaat echt een enorme boost geven aan ARM.
Ik denk dat je overschat hoe groot het marktaandeel van Apple is. Mobiel hebben ze vlak na launch van de iPhone X een flinke boost gehad maar zijn ze daarna meteen weer uitgezakt, waar ze nu rond de 15% zitten. Desktop zitten ze rond de 25%, waar Windows rond de 66%-75% zit. Let wel dat ze deze markt dan ook nog eens delen met partijen buiten Apple en Microsoft.

Apple's boost aan ARM zal iets minder gebalanceerd zijn omdat Apple's klanten sneller geld uitgeven en dus een interessanter doel zijn voor veel developers, maar zelfs daarmee blijft dat er gewoon een overgrote meerderheid is die Android gebruikt op mobiel en Windows op desktop.

Microsoft is ook nog niet zo lang echt aan het investeren in Windows op ARM, dus dat gaat nog zeker verschil maken.

[Reactie gewijzigd door Oon op 12 oktober 2020 17:58]

Hoe kom jij aan deze getallen, als ik vragen mag?
Meerdere bronnen. Een voorbeeld is https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide (waar Windows zelfs meer dan 75% is), maar je moet toch meerdere bronnen vergelijken om tot een betrouwbaar getal te komen.

Het is wel lastig om hier nuttige data uit te halen, want je zit met hardware en software van verschillende fabrikanten (terwijl Apple zowel hardware als software heeft), maar de kern komt toch wel duidelijk in beeld
Ik ben uiterst wantrouwend tegenover jouw getallen. Apple op de Desktop had altijd single-digit marketshare en dat kan niet opeens 25% zijn.

Als ik zo rond kijk dan zie ik getallen van rond de 9% tot andere - waarschijnlijk minder betrouwbare bronnen die hoger inschatten.

Maar Apple spul zit allemaal in het hogere prijssegment dus ik vind het ook zo onwaarschijnlijk dat Apple - zeker op de desktop - een groter marktsegment zou hebben.

Eerste google hit

[Reactie gewijzigd door Q op 12 oktober 2020 18:06]

In de consumentenmarkt klopt die 25% ook redelijk met mijn ervaring. Veel mensen hebben thuis geen eigen laptop/computer meer. En van de mensen die dat nog wel hebben, heeft +/- 1 op de 4 een macbook.

Werklaptops zijn vaak Windows, maar zakelijke systemen worden niet meegenomen in die statistieken.
Als we het hebben over het marktaandeel van besturingssystemen dan lijkt het me handig om de gehele markt mee te nemen. Niet enkel consumenten toestellen.
Tenzij je de cijfers gunstig wilt presenteren.
Zo is iedereen wel ergens de grootste of de beste.
Er zijn gevallen bekend waar de assen van een grafiek omgekeerd gepresenteerd werden om krimp er positief uit te laten zien.
Microsoft geeft die statistieken niet uit en veel zakelijke systemen komen niet of nauwelijks op de websites waar die stats bijgehouden worden.

De gehele markt is zo niet bij te houden en zal altijd een gok zijn. De consumenten markt is de enige markt waar de cijfers een beetje voor kloppen. Als je elk zakelijk systeem meerekent dan valt Apple weg in de foutmarges en mag je de markt opdelen in ~50% Windows/Linux.
Zelf verzonnen denk, Apple mocht willen dat ze een kwart van de desktop markt hadden. Andere berichten hebben het over minder dan 10% van de desktop/laptop markt. En aangezien het grootste deel een laptop heeft blijft voor de desktop maar een paar % over.
Laptop en desktop zie ik als hetzelfde: het gaat dus om laptop + desktop marketshare, maar dat is nog steeds ~10% volgens mij.
Om het maar niet te hebben over het feit dat ik tegenwoordig meer Apple laptops met Linux dan met OS X tegenkom :X
Dat hangt ook een beetje van de omgeving af denk ik, de meeste mac gebruikers zijn best tevreden met OSX.
Ja ik ken dan weer helemaal geen mensen die op een Mac Linux zetten. Mijn kring bestaat dan voornamelijk uit software ontwikkelaars waar de Mac dichtheid wat hoger ligt dan gemiddeld.
Kan je nu al fatsoenlijk twee instanties openen? Zoals twee rekenmachines door twee keer op dat icoon te klikken? Heb een imac. En zelf draai ook op een laptop ubuntu en gebruik verder Windows 10 op mijn werk. Maar ik snap echt TOTAAL niet waarom mensen OSX beter vinden als Gnome of Windows 10. Volgens mij zijn die mensen gewoon hun aankoop aan het goedpraten. OSX is met mijn iMac een waardeloze ervaring.. leuk voor simpele dingen. Maar echt werkverzetten? Nee.
Dat zijn dan waarschijnlijk oude macbooks die geen ondersteuning meer krijgen. Kan een overigens uberhaubt zonder macOS partitie?
Het gaat niet per se om het marktaandeel, maar Apple is wel vaak trendsetter ook al zijn anderen eerder met ideeën/technieken/etc.
Zou ze geen trendsetter noemen. Het duurt lang voordat ze nieuwe ideeen overnemen. (face scan vs. vingerafdruk scanner)
Als ze het overnemen is de techniek meestal al volwassener en kunnen ze een betere "out of the box experience" geven ipv gebruikers zelf dingen afregelen.
Beide hebben voor en nadelen, daarom zijn er twee systemen voor de tweakers (Android/Linux & Windows) en meer gesloten system (Apple)
Sorry, zo moet je natuurlijk niet naar de cijfers kijken. :) Het ARM ecosysteem van Apple is net heel groot zodra ze de overstap maken. Je moet , iOS, IpadOS, AppleTV, Apple watch, en MacOS optellen om de echte impact en relevantie in de markt kunnen vatten.

Microsoft heeft geen mobile OS en bijgevolg een beperkt ecosysteem voor desktop en mobile. Android heeft dan weer geen desktop OS.

Ook gaat Apple all-in in de ARM switch. Binnen een paar bestaat er gewoon geen intel Mac meer. Je moet al van slechte wil zijn om niet in te zien dat dit een giga boost zal geven aan alles wat met ARM te maken heeft. Iets wat bijvoorbeeld met Windows RT helemaal niet het geval was.
Klopt ik bedoelde eigenlijk niet een boost aan ARM, maar het gaat zeker een boost geven aan ARM compatible applicaties. Apple is goed in die compatibiliteit af te dwingen bij ontwikkelaars.
Desktop zitten ze rond de 25%,
Sorry? Wellicht in Cupertino maar dat heb je echt van een Apple fansite gehaalt want dat is echt onzin.
Ik denk dat ARM liever op serieuzere ondersteuning van Microsoft en opensource developers zit te wachten dan op Macs die op ARM draaien. Vergeet niet dat Mac gebruikers echt een heel erg beperkte software suite erop nahouden. Ik zie ze vaak niks anders doen dan wat webbrowsen, en op adobe creative suite werken. Hoewel het schrijven van emails vitaal is voor elke business, zie ik weinig "heavy" software gebruik op Macs gebeuren.

Ik denk dat dat de grootste doorn in ARMs oog is. Het feit dat de meeste serieuze software nog steeds exclusief voor x86 of amd64 geschreven en gecompileerd wordt. Macs gaan daar geen verandering in brengen. Dus de revolutie zal uitblijven. Maar het zal de afzet goed doen ja.
Ligt er aan wat in jouw ogen 'serieus' is. In mijn werk als software developer zie ik vrij veel macs, niet alleen bij (front-end) designers, maar ook bv. Java developers. Zeker icm zaken als Docker best 'serieus' te noemen. Daarnaast is Logic vrij gangbaar bij muziekproducers en zijn er ook best wat filmproducties in Final cut afgemonteerd. Die twee pakketten werden ook gebruikt om de nieuwe Mac Pro te demo-en, en zullen nu ook zeker voor ARM beschikbaar komen.

Uiteindelijk wordt er maar weinig software 'voor x86/amd64' geschreven. Ja, de runtime voor dingen als Java of NodeJS met een JIT compiler, maar voor de meeste 'serieuze' business software is er geen reden om dingen instructieset-specifiek te maken. Uiteindelijk gaat de Mac over en applicatiebouwers gaan gewoon mee als ze er geld aan willen verdienen.
Windows 8 voor ARM stond dan ook alleen maar Store apps toe. Sinds 2 jaar komen er ook desktop apps uit voor ARM en Electron heeft zich pas enkele maanden geleden volledig ARM-geschikt gemaakt. Geen van allen was een reactie op Apple.
Windows CE en hun Mobile/Phone versie draait op ARM.
Dit is natuurlijk een ander OS dan voor de consument.
Sterker nog, al 20 jaar terug had je Windows Pocket PC's met ARM chips :)
Windows RT tablets?
Edit link:
https://nl.m.wikipedia.or...ft_Surface_(productreeks)

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op 12 oktober 2020 17:36]

Zijn nooit echt aangeslagen toch? Beetje Windows zonder de voordelen.
Mwa het was een prima systeem maar inderdaad jammergenoeg niet aangeslagen. Een beetje het kip en het ei verhaal. Developers blijven weg want geen gebruikers en gebruikers blijven weg want geen software.
Die iedere ontwikkelaar en iedere gebruiker links liet liggen. Dat vergat je even te vermelden.
Ja, want dat leidde tot een enorme toename van de populariteit van ARM...

/s
Alleen als je in een Microsoft bubbel leeft zou je dat denken ;) ARM bestaat al heel wat langer dan Microsoft's pogingen om het te gebruiken. Tot voor kort was daar echter helemaal geen echte aandacht voor in het nieuws.

Toen Microsoft met Windows RT kwam (jaartje of 8 geleden) was het ook even kort nieuws omdat Windows voor het eerst sinds lange tijd op niet-x86 draaide. Dat werd geen groot succes en Microsoft stopte er ook al snel mee. Daarna kregen we de Raspberry Pi die ook ARM gebruikte maar al het nieuws ging vooral om het feit dat dit computeronderwijs nieuw leven in moest blazen en welke leuke projecten je wel niet met de goedkope Pi kon doen. Al die Linux- en BSD-projecten die hun software naar ARM zijn gaan porten kwam je vrijwel niet tegen op techsites. Idem voor de ontwikkeling van ARM op de servers. Voor al dat nieuws moest je vooral naar specifieke websites gaan over open source, Linux of servers (denk aan Phoronix en ServeTheHome). Zelfs met de tweede poging van Microsoft voor een ARM device (de Surface Pro X) veranderde dat niet echt. Er was nauwelijks oog voor. Meer dan een review van het ding zag je eigenlijk niet.

Vervolgens doet Apple de aankondiging dat de Macs naar hun eigen SoCs gaan en ineens is er overal op ARM gebied nieuws voor: Nvidia die ARM wil overnemen, AWS die met de Graviton2 komt, de Windows 10 ARM versie die 64 bit x86 software gaat kunnen draaien, Visual Studio Code die op ARM gaat draaien, enz. Als je ARM al geruime tijd (en daarmee bedoel ik de afgelopen 10+ jaar) in de gaten hebt gehouden dan is dit wel erg verdacht. Al die tijd is er vrijwel geen aandacht voor deze architectuur geweest en nu is er ineens veel nieuws en is iedereen ARM-kenner.

Of het ook daadwerkelijk zo is zal de vraag blijven en is wat mij betreft ook niet interessant. Het feit dat we het nu zoveel over ARM hebben is wat mij betreft alleen maar positief. Het begint gewoon daadwerkelijk een serieuze architectuur te worden voor veel zaken. Eigenlijk heeft ARM nu de aandacht gekregen die het verdiend.

Voor Visual Studio Code is dit een hele mooie release omdat je nu een versie hebt die je op een low end machine kunt draaien qua GUI waarbij je het echte werk middels de Remote extensions op veel krachtigere hardware kunt laten draaien. Daar valt vast ook het nodige aan te scripten dus voor een developer is dit heel erg mooi. Bovendien zou je hier ook de conclusie kunnen trekken dat Microsoft heeft geleerd van Windows RT. Ik hoop dat ze dit ook vol blijven houden en niet, zoals ze vrijwel altijd doen, afhaken wanneer men moeite moet doen. En natuurlijk dat ze ook meer 3rd parties meekrijgen. Windows RT heeft namelijk destijds laten zien dat dit hard nodig is wil je zo'n ARM device succesvol maken. Het ontbrak toen vooral aan software en de mogelijkheid om x86 spul op het ding te draaien.

Note: dit valt ook een beetje samen met de aankondiging van de nieuwe Surface Pro X.
Voor Visual Studio Code is dit een hele mooie release omdat je nu een versie hebt die je op een low end machine kunt draaien qua GUI waarbij je het echte werk middels de Remote extensions op veel krachtigere hardware kunt laten draaien. Daar valt vast ook het nodige aan te scripten dus voor een developer is dit heel erg mooi.
Niet echt waar, de nieuwigheid zit m in de ARM compatibiliteit. Al het andere, remote extensions, heb je al jaren. Ik draai het daarnaast ook al jaren op een low spec device (mijn chromebook met daarop gallium os)
ARM is regelmatig in het nieuws gebleven sinds 2008/2009 omdat de meeste android phones op ARM-based processoren draaien. Ik heb geen tekort gehad aan ARM nieuws sinds ik ervoor ontwikkel zeg maar. Maar misschien ben ik biased, aangezien ik knee deep in de Android NDK zit sinds 2011.
Wat ik begreep is dat een matige effort die beperkt is tot Microsoft's eigen hardware, geen algemeen beschikbare versie.
Dat is niet correct, o.a. HP heeft al laptops met ARM processoren en Windows uitgebracht.
Het niet losstaand kunnen downloaden wilt niet zeggen dat het alleen voor Microsoft's eigen hardware is, er zijn genoeg ARM-toestellen met Windows te krijgen.
Zoiets als wat Apple nu doet?
Juist voor dit soort ontwikkeltools zie ik meerdere platformen wel als bonus. Je weet maar nooit wanneer je hem nodig hebt.
Azure draait al jaren op ARM, reden is omdat er heel veel cores kunnen worden gestapeld en relatief goedkoop vs Intel. Qua energieverbruik etc.

Ik denk dat apple eens goed naar Microsoft heeft gekeken en daarom de ARM markt ook ineens aantrekkelijk vind. Zal de dominante positie van Intel dan eindelijk over zijn?

On topic, Visual Code draait echt op elke OS inmiddels, ik vind het echt geweldig. Goed bezig hoor met deze open source projecten.

[Reactie gewijzigd door ITGeneral op 12 oktober 2020 19:02]

Ik denk dat apple eens goed naar Microsoft heeft gekeken en daarom de ARM markt ook ineens aantrekkelijk vind. Zal de dominante positie van Intel dan eindelijk over zijn?
Apple heeft in 2010 z'n eigen eerste ARM processor gelanceerd (A4). De iPhone was het eerste logische target, maar na de lancering van de iPad met A-processoren i.p.v. Intel-processoren (wat het eerste plan was) werd duidelijk dat Apple grotere plannen had. De aanstaande lancering van ARM voor Mac is een evolutie daarvan. Het feit dat Intel de laatste jaren weinig vorderingen maakt met de kleinere nodes heeft Apple's tijdslijn versneld. Hetzelfde gebeurde met de transitie van PowerPC naar Intel: IBM kon de ambities van Apple niet bijbenen, wat ertoe leidde dat Apple naar Intel overstapte. Nu vindt hetzelfde plaats: Intel kan Apple's ambities niet bijbenen. Er wordt al jaren gespeculeerd over een overstap naar AMD, maar blijkbaar heeft Apple ervoor gekozen zijn ervaringen met ARM vanuit de iPad en iPhone te gebruiken.
Nah. Was al tijden, sinds de eerste CE-Windowsjes waar ook Linux op gezet werd, en Windows RT (wat geen emulatie had, maar wél sideloaden ondersteunde). Ook de hele Android/iOS wereld (waar Android wat vrijer was en ook zaken als QT-based apps ging ondersteunen) was al lang en breed een ARM wereld (Intel heeft het geprobeerd...), en Microsoft heeft ARM eigenlijk nooit losgelaten, sterker nog: heel veel ARM vind je ook terug in andere werelden, waaronder Linux, IOT, tot zelfs waarschijnlijk je PC moederbord aan toe (soms zelfs meer). De secure coprocessor van een Ryzen CPU is bijvoorbeeld een ARM Cortex A5 CPU (yup, je hebt een ARM core in je PC!), en ze komen ook voor in microcontrollers (op SSD's), of zelfs als onderdeel van offline BIOS recovery zaken (waar ze de inhoud van een USB stick zelfs zonder CPU geïnstalleerd naar de UEFI ROM kunnen flashen om je machine te recoveren).

Ik ga niet ontkennen dat ARM géén impuls heeft gekregen van de beslissing van Apple om ook vol desktop te gaan er op, maar het is niet nieuw. Sterker nog: AMD heeft heel lang een ARM opteron reeks gehad als "grote" ARM CPU's (waar de focus niet energiezuinigheid is -- mijn idee is dat de richting dat Apple op gaat met hun "high end" ARM)

Overigens is eigenlijk alle software van de laatste 10-15 jaar (zelfs oude games als Word of Warcraft... er is een ARM build) vrij architectuur agnostisch. De compiler bepaalt veelal hoe, mits er geen framework met iets als JIT tussen zit, er optimaal gebruik wordt gemaakt van CPU's. Dit is tevens waarom instructies als AVX512 zo veel kritiek krijgen... en waarom men "schuw" is met het hele 'nvidia neemt ARM over'-verhaal; ook nVidia heeft al tijden natuurlijk ARM CPU's (die ze in massa's verkopen in set-top boxen en de Switch), waar de vrees is dat ARM + CUDA een lock-in genereert.

Misschien dat Apple wel voor wat verandering zorgt in hoe software gebouwd wordt (waarschijnlijk meer multicore/threaded waar Apple zelfs op mobile devices heel lang op single threaded inzette...), en zo krijgen we wel weer wat voordelen, maar om heel eerlijk te zijn: de instructieset (RISC-V, MIPS, ARM, X86-64) zal zelfs mij als techniche gebruiker boeien. Ik wil gewoon goede hardware, snelle hardware (budget qua geld + power, natuurlijk), en werkzame software hebben, terwijl ik genoeg kan uitbreiden. Dat is waarom ik een Windows/Linux hybride omgeving gebruik op een Ryzen Threadripper 3rd gen workstation. Als dat ARM-based zou zijn, boeien!
(yup, je hebt een ARM core in je PC!)
Zo verbazingwekkend is dat niet. Alles dat firmware draait, draait op een of andere embedded architectuur (en is dus "een computer" op zichzelf). Er zitten legio ARM en MIPS chips op je computers (PC, laptop, smartphone, tablet, enz). Bijvoorbeeld een WLAN of Bluetooth chip (wat dan weer mogelijk kwetsbaar is voor KNOB). T2, die recent is gekraakt, draait ook ARM. Maar ook een controller op een microSD kaart of een HDD/SSD draait firmware. Sprite_tm heeft bijvoorbeeld Linux aan de praat gekregen op een HDD. Overigens is er veel interesse voor RISC-V door bedrijven als WD. Scheelt ze kosten op de lange termijn. Ik denk dan ook dat RISC-V in het vaarwater van ARM (en MIPS) gaat zitten, zoals ARM in het vaarwater van x86-64 is gaan varen.
Overigens is eigenlijk alle software van de laatste 10-15 jaar (zelfs oude games als Word of Warcraft... er is een ARM build) vrij architectuur agnostisch.
Verschilt. Overwatch is Windows-only. Dat men intern ports heeft voor andere platformen en architecturen geloof ik graag. Doen ze bij Microsoft al jaren, zelfs nadat ports van Windows NT waren stopgezet.
ARM voor general computing was al opkomend in de laatste jaren met de ARM-gebaseerde Chromebooks, Microsoft Surface laptops en vele andere ARM machines van kleinere bedrijven zoals Pine64.

Ik denk niet dat Apple veel impact heeft gemaakt op het PC ecosysteem, maar het heeft misschien wel want mensen aan het denken gezet. Met een beetje geluk gaan grotere OEMs ARM machines leveren aan consumenten in de nabije toekomst.

Ik zie zelf x86 in de komende 10 jaar verdwijnen uit het consumenten hardware segment. x86 is niet ideaal voor consumenten hardware voornamelijk omdat het transistor budget word verspild aan instructie sets die de meeste gebruikers nooit zullen gebruiken. Het transistor budget kan veel beter worden benut, of de chip kan kleiner en goedkoper worden gemaakt of het kan worden besteed aan meer simpele processorkernen.

Voor zij die twijfels hebben over de prestaties van ARM chips zie de benchmarks van de HoneyComb LX2K op Phoronix, het is een passief gekoelde ITX-formfactor machine met een 16 core LX2160A processor. Deze chip afhankelijk van de workload staat ongeveer gelijk aan een Ryzen 1600/1700 in benchmarks. En dit apparaatje kost 750 dollar. Deze chips kunnen prima op tegen onze x86 processors.

[Reactie gewijzigd door Omega op 12 oktober 2020 18:54]

Het is een mooi bord en ik ken sommige mensen die het hebben, maar ik kijk zelf uit naar een NXP SoC met ARM Neoverse N2 en/of V1 cores. Hopelijk wordt deze ook niet duurder geprijsd dan de Layerscape LX2160A, die in de huidige Honeycomb LX2K zit.
Voor zij die twijfels hebben over de prestaties van ARM chips zie de benchmarks van de HoneyComb LX2K op Phoronix, het is een passief gekoelde ITX-formfactor machine met een 16 core LX2160A processor.
Hij is niet passief gekoeld:

https://www.solid-run.com...-cx-lx2160-carrier/#specs
Cooling CPU air-cooled with heatsink + fan configuration
Ik heb dit bordje :9
Veel embedded apparaten draaien op ARM. Ook .NET Core is jaren geleden ook al geschikt gemaakt voor ARM. Dit heeft niets met Apple van doen.
Deze port heb ik al jaren wat versies van geprobeerd op de Pi. Dit was al een tijdje een work in progress.
En een betere ARM ondersteuning op een Raspberry Pi heeft weinig impact op het Apple "ecosysteem". Mocht je voor Macos willen ontwikkelen, moet je dit toch uiteindelijk op een Mac doen.
Het feit dat VS Code draait op ARM processoren is een goede indicatie dat het straks op Apple Silicon Macs (ARM architectuur) ook draait zonder al te veel aanpassingen. M'n punt is niet dat je op een Raspberry Pi kunt ontwikkelen voor een Mac (al zie ik niet in waarom niet), maar dat ik hierdoor verwacht dat VS Code op Apple Silicon draait op dag 1.
De API's waarmee moet worden gewerkt per systeem vergt veel meer moeite dan gewoon het target van de build veranderen van AMD64 naar ARMv8. Vs code is al in een hogere programmeer taal, dus is dat helemaal geen probleem. Als de APIs dus anders zijn, heeft dit veel meer impact, en dat zal moeten worden gefixt op een ARM Mac.
Niks van het werk voor rpi vscode zal impact hebben gehad op de ARM Mac versie.
Aangezien de API's voor Mac al bestaan (die veranderen niet tussen Intel en ARM) zal VS Code dus geen enkel probleem zijn. Mooi!
Zou je denken, maar die kunnen best veranderen met Apple. Doen ze wel vaker.
De x86 versie zou al moeten kunnen draaien met hun emulatie, dus was dat nooit echt een probleem geweest.
Of Mac in de toekomst wel zo'n goed platform is voor software ontwikkeling als ze van x86 af gaan is dan maar de vraag.
Het besturingssysteem (mac OS 11 Big Sur, nu nog in beta) draait op zowel Intel als ARM met dezelfde APIs, dus daar zal niets in veranderd zijn. Emulatie klinkt natuurlijk leuk, maar hoe zal dat werken met bijv. Python dat voor ARM gecompileerd is?
Als je specifiek voor x86 software wil ontwikkelen (wat waarschijnlijk slechts een paar % van developers doet), natuurlijk, maar het meeste werk is toch platform-agnostisch.
Sorry, maar mis denk ik het nut om het op een RPi te draaien...
Misschien is dat persoonlijk, maar ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die code wilt schrijven en werkt op een Raspberry Pi, of een Chromebook..

Dat het werkt op ARM socs is natuurlijk mooi, want er komen wel wat meer devices met een ARM er in (macbook, windows laptops).

Maar ik zie niet zosnel iemand een raspberry pi te voorschijn toveren om daarop te gaan coden.

Edit: Ik denk dat we kunnen concluderen dat ik er naast zat! Ik had niet stil gestaan bij de argumenten die hieronder worden gegeven. Ik heb nog een RPi over, dus wellicht dat ik er wat meer mee ga spelen!

[Reactie gewijzigd door Qlusivenl op 13 oktober 2020 08:41]

Gezien het oorspronkelijke doel van Pi's lijkt me dit juist een uiterst wenselijke ontwikkeling voor mensen die met de Pi aan de slag gaan op de manier waar hij oorspronkelijk bedoeld is.
Het tegenwoordige doel van de RPi reeks is "Omdat het kan!" en daar sluit het draaien van VSC prima op aan.. :Y)
Precies dit. Ik heb vorige week nog gesproken met mensen in zuid amerika die hun programmeren (middelbaar niveau) examens op papier moesten doen. Paar foutjes en opnieuw schrijven maar. Een PI is echt wel een goedkoop genoeg alternatief voor minder de minder bedeelde; het is een prima PC als je ziet wat je er allemaal wel niet mee kan voor de prijs. Ik zie hier use cases voor en een geweldige kans voor veel mensen met minder dan velen hier.
Op een RPi grijp,ik altijd terug naar VI. Veel lichter (native).
Hi, je bent me misschien nog niet tegengekomen, maar ik programmeer (ook) op een RPi.

Er zijn best een zwik editors en IDE's beschikbaar op de RPi, dus noodzakelijk is VCode niet, maar het is wel een fijne editor, en ik kan me voorstellen dat mensen het wel fijn vinden als ze dezelfde editor op verschillende systemen kunnen gebruiken.
Oke, cool om te horen. Dan is mijn perceptie mis.
Wat programmeer je zo allemaal op een Pi? Misschien een betere vraag: Waarom op een pi? Je kan toch ook vanaf een macbook/windows/linux systeem voor een Pi programmeren? Wat is de toegevoegde waarde omdat op een Pi zelf te doen?
Is niet bedoeld als kritiek, ik ben op recht geinteresseerd!
Ik vind het makkelijker om remote op een RPi te werken (ssh, al dan niet met X forwarding) dan een cross-compiler omgeving op te zetten op meerdere machines.
Op deze manier kan ik ook overal bij/alles doen als ik niet achter een van mijn eigen machines zit.
Hier in Nederland misschien niet, en waarschijnlijk al helemaal niet zakelijk.
Maar voor studenten in ontwikkelings landen bijvoorbeeld is een RPi natuurlijk ideaal :)
Wellicht niet, maar het kan wel handig zijn om bestaande files op de Raspberry Pi te editen/zaken te debuggen. Ben dan ook benieuwd wat de performance is t.o.v. een remote sessie optuigen. Daarbij is dat laatste niet altijd mogelijk, wanneer je een offline Raspberry Pi hebt.
Ik zie mogelijkheden om eindelijk te kunnen coderen op de iPad Pro via een raspberry pi (met remote screen oid).
De hele bedoeling van de Pi is juist om er Code voor/op te schrijven.

Maar de titel van het artikel klopt niet helemaal. Er is geen release specifiek van VScode voor de Pi, maar voor AArch64, en de Pi is toevallig een AArch64 apparaatje dus VScode voor ARM zou er op moeten werken.

Je zou deze release van VScode op elke AArch64 Linux machine moeten kunnen draaien.
Sorry, maar mis denk ik het nut om het op een RPi te draaien...
Misschien is dat persoonlijk, maar ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die code wilt schrijven en werkt op een Raspberry Pi, of een Chromebook..
Beide devices worden veelvuldig in het onderwijs gebruikt. De Pi was hier oorspronkelijk ook voor ontworpen. De Pi is dan ook uitgerust met enorm veel programmeermogelijkheden (zowel software als hardware) en drijft enorm op Python. Daar wil je natuurlijk wel een goede IDE of iets in die geest hebben. Met Visual Studio Code krijg je dat. Het is, naast Python, op dit moment 1 van de meest populaire tools om mee te programmeren.

Een ander nut is dat je met deze versie niet hoeft te investeren in een dikke vette laptop maar kunt volstaan met iets als een Chromebook en een ontwikkel vm op bijv. AWS, Azure, etc. Het is vrij makkelijk om even snel een dikke vette tijdelijke vm op te spinnen op zo'n cloudplatform en daar je ontwikkelwerk te doen. In sommige gevallen zelfs goedkoper omdat je gebruik kunt maken van de rest-capaciteit van het platform (denk aan de AWS spot instances).

Vergeet hierbij ook niet dat Microsoft tegenwoordig ook weer een eigen apparaat op basis van ARM heeft: de Surface Pro X. Die heeft gewoon software nodig; ieder stukje software (ook Visual Studio Code) maakt dat apparaat interessanter.
Reden nummer 1 is natuurlijk: "omdat het kan". Verder kan ik me voorstellen dat als je op locatie iets moet fixen en je pc of mobiel uitvalt, er wellicht wel een reden is om een raspberry bij je te dragen. Dan kun je in ieder geval iets doen (mits je wel bij scherm en tobo/muis kunt).

Verder zie ik een Android-versie dan wel snel komen eigenlijk, dus dan zou je VS Code native op een android device kunnen draaien om zo geen pc of virtuele pc meer nodig te hebben voor bepaalde taken en toch snel genoeg je werk kunt doen, zonder internet op je netwerk.
Een ander voorbeeld is het draaien van VSCode in de webbrowser als Home Assistent Add-On. Veel mensen draaien Home Assistant op een RPi en zullen graag overstappen naar VSCode om hun config te kunnen aanpassen, ik in ieder geval wel!
Je hebt een build nodig die draait op het platform waarop het moet gaan draaien. Je kan dan vanuit je Mac of Windows machine een node.js app schrijven die je op je pi wil draaien. Doormiddel van de remote development plug-in voor VSCode kan je dan breakpoints zetten in de code terwijl de code wordt uitgevoerd op de PI.

Dus dat is super handig voor als je iets ontwikkeld dat moet gaan draaien op een PI of vergelijkbaar device.
Heb je gelijk in. Maar meer omdat het kan natuurlijk. Zo kan je ook aan de slag met libre office.
Ik zie zelf eigenlijk totaal geen reden om een pi te gebruiken als desktop.
Nog niet eens als Grafana dashboard omdat die ook om de haverklap vastloopt.
Nou zeg je dat wel, maar toen ik mijn eerste Pi had gekocht was dat het eerste dat ik heb geprobeerd. En het werkte prima.Voor het simpele huis-tuin-en-keuken-gebruik van een tekstverwerker en een spreadsheet performt het gewoon goed. De snelheidsbeperking zit in je hersens die moeten bedenken wat je gaat schrijven, en vervolgens in je vingers die het in moeten kloppen. Maar je kunt zo wel voor een paar tientjes je TV ombouwen tot "PC".
Hier is er een! (en zo te lezen niet de enige :) )
Ik heb honderd leerlingen aan het werk op rpi's. Python, HTML, Lazarus (object Pascal).
Iedereen een computer voor zichzelf. En ze leren dingen die op een schoolnetwerk of Chromebook niet of moeilijk kunnen.
Ik ben een ervaren developer en vrijwilliger bij CoderDojo en de RPi is fantastisch, het draait alles van Scratch tot Python met IDE tot zelfs Java ontwikkelen met Eclipse zonder ooit een keer het gevoel te hebben dat het traag is of power mist. Alleen bij IntelliJ lukte het me niet om vlot te werken. Dus ik durf met een gerust hart te zeggen dat alles wat hobby is tot zelfs professioneel experimenteren gewoon gaat op een RPI 3+ en zeker op de 4. Zonder toegevingen op gebruiksgemak.
Ik zag vandaag een video waarin eigenlijk wel een beetje de trend duidelijk wordt gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=EFwa5Owp0-k

Waar het op neer komt is dit:
- Iedereen kan snel even wat coderen, maar echt programmeren is gecompliceerder.
- Veel mensen worden er in gelokt voor het geld en niet meer omdat ze het leuk vinden.
- Programmeren wordt tegenwoordig neergezet als een essentiële vaardigheid net als lezen en schrijven.
- Er zijn veel andere banen die cruciaal zijn en ook voor lange tijd nog wel zullen blijven (bijv. zorg)
Die "trend" speelt natuurlijk al 20 jaar. In 2002 kreeg iedereen die een computer aan kon zetten een baan als programmeur aangeboden, met sollicitatiegesprek in de showroom van de autodealer. De hype zelf stortte snel in maar de principes bleven staan - er is zo'n enorm tekort aan programmeurs dat grote bedrijven nog steeds graag de hoofdprijs betalen voor een slechte, en omdat mensen houden van geld zitten veel IT-opleidingen dus vol met mensen die er niet zitten omdat ze computers gaaf vinden. Ze lokken zichzelf erin overigens, niemand zet ze een mes op de keel. Het is gewoon makkelijk goed verdienen en de kwaliteitscontrole is belabberd.

Je derde statement raakt echter aan de kern, die is namelijk wat mij betreft enorm waar en het onderwijs draait daar al veel te lang omheen. Programmeren hoort een basisvaardigheid te zijn. De zorg krijgt ook steeds meer robots en programmatuur. Net als de logistiek, de fabrieken, het onderwijs zelf, you name it. 10 jaar geleden werd Word als basisvaardigheid gezien voor veel beter-verdienende banen. Vandaag is dat complexe rapportages en rekenmodellen kunnen opstellen in Excel. En over 10~20 jaar is degene die een beetje kan programmeren de spekkoper die de sollicitatieronde wint, ook in zorg, transport en onderwerk. Omdat die snapt hoe en waarom systemen op een bepaalde manier werken, en er een scriptje omheen kan bouwen, of ze op een andere manier kan inzetten dan getraind.

We hoeven echt niet allemaal een 3D engine te kunnen bouwen, maar het staat buiten kijf dat echt inhoudelijk begrip van hoe computers en software werken de komende jaren steeds meer waarde gaat betekenen op de arbeidsmarkt. En dat leer je van programmeertechnisch inzicht.

Ik ben mijn dochter van 5 al spelenderwijs kennis aan het laten maken met de principes achter programmeren en computerlogica. Vindt ze fantastisch, en heeft het amper door. Maar over 20 jaar gaat ze me heel dankbaar zijn voor die basis, ook als ze verder weinig mee gaat doen met echt programmeren.

[Reactie gewijzigd door curry684 op 12 oktober 2020 16:55]

er is zo'n enorm tekort aan programmeurs dat grote bedrijven nog steeds graag de hoofdprijs betalen voor een slechte
Welke bedrijven zijn dit dan? Ik ben al 15 jaar aan het programmeren en ik krijg echt geen hoofdprijzen aangeboden. Ze hebben allemaal een tekort aan developers, maar je moet wel precies bekend zijn met wat zij gebruiken (wat voor een ervaren developer niet heel relevant is, zolang je de taal en principes kent pik je iedere library/framework ook zo op) want anders dan kan de HR-medewerker je CV niet matchen. Zelfs als je zo ver al komt, krijg je in veel gevallen een stuk minder aangeboden dan je freelance kan verdienen met 3-4 dagen in de week werken.
Dat is dan ook de reden dat je begint als consultant, waar je bureau je eigenlijk voorbij de HR machine krijgt.
Het bureau gaat wel met een deel van je loon gaan lopen, maar na enkele jaren kan je freelancen en veel meer verdienen dan moest je ergens vast werken.
Snap niet dat er in de IT sector nog mensen als interne medewerker willen werken.
Programmeren hoort een basisvaardigheid te zijn. De zorg krijgt ook steeds meer robots en programmatuur. Net als de logistiek, de fabrieken, het onderwijs zelf, you name it.
Tip: als je over bepaalde beroepen begint dan is het wel zo verstandig om je in te lezen wat die beroepen inhouden en wat je daar zoal voor aan onderwijs krijgt. Bovendien maak je hier heel wat aannames en cruciale denkfouten. Je lijkt je bijvoorbeeld totaal niet te beseffen dat je voor programmeren zelf al het nodige aan basiskennis dient te hebben. Probleemoplossend denken en een beetje wiskunde bijvoorbeeld.

Laten die zaken nou ook basiskennis zijn voor iets als verpleegkundige. Dit zijn dan ook zaken die je tijdens de HBO-V opleiding zal krijgen. Je moet namelijk wel de juiste doseringen kunnen uitrekenen van de diverse medicamenten die je later aan je patiënten gaat geven. Bovendien is het ook wel zo handig dat je een beetje dingen als een ECG e.d. kunt lezen.
Verder is het pertinent onjuist om te denken dat wanneer je gebruik maakt van iets als robotica je dan ook moet kunnen programmeren. Zeker niet met hedendaagse robotica waarbij programmeren niet anders is dan het leer-knopje indrukken en vervolgens de robotarm met je eigen handen naar de juiste positie te bewegen. Dat ontwikkelt zich nu steeds verder waardoor robotica heel wat laagdrempeliger wordt en daarmee ook de vereiste om te kunnen programmeren vervalt. Dit zal voor heel veel meer aspecten gelden. Je maakt hier dan ook de enorme fout door te denken dat dit soort technische zaken pas nu hun intrede doen terwijl de werkelijkheid is dat dit al meer dan een halve eeuw aan de gang is. Machines in bijv. de instant film fabrieken van Polaroid zijn ook niet bepaald eenvoudig. Dat vereist ook enorm veel instelwerk en inhoudelijk technische kennis. Het hele CNC verhaal is niet anders. Mensen in de fabrieken hebben al jarenlang eenzelfde soort basiskennis aangeleerd gekregen als die je nodig hebt voor programmeren of ander technisch werk.

Programmeren an sich moet dus ook helemaal geen basisvaardigheid zijn. Sterker nog, het is ook nergens voor nodig omdat de basisvaardigheden die je voor programmeren weer nodig hebt via andere wegen ook aan te leren zijn en dit ook al sinds jaar en dag gebeurd. Het gaat immers om het denkproces en niet om je vermogen om iets in bijv. Python te kunnen schrijven.
Omdat die snapt hoe en waarom systemen op een bepaalde manier werken, en er een scriptje omheen kan bouwen, of ze op een andere manier kan inzetten dan getraind.
Als ie niet van wanten weet ja. Iemand die dat wel weet, weet dat je systemen op een dusdanige manier in elkaar moet draaien dat er weinig tot geen kennis voor nodig is om er mee om te gaan. In bepaalde gevallen is dat ook een wettelijke vereiste omwille van veiligheid.
We hoeven echt niet allemaal een 3D engine te kunnen bouwen, maar het staat buiten kijf dat echt inhoudelijk begrip van hoe computers en software werken de komende jaren steeds meer waarde gaat betekenen op de arbeidsmarkt. En dat leer je van programmeertechnisch inzicht.
Onzin. Kennis van computers en software is maar beperkt nodig. Het volstaat om te weten hoe je er mee om moet gaan en dat leer je met algemene IT lessen op school en zaken als ECDL. Daar zijn die lessen ook specifiek voor bedoeld. Dat leer je dus niet van programmeertechnisch inzicht en dat heb je er ook niet voor nodig.

Daarnaast is hetgeen je hier schetst helemaal geen vaardigheid gelieerd aan programmeren. Wat je noemt zijn allemaal beheertechnische zaken en vereisen wat andere vaardigheden dan programmeerwerk dat doet. Dat is iets wat ik in de praktijk in de afgelopen jaren ook heel erg goed heb gemerkt. Programmeurs weten feilloos hoe ze een stuk software moeten maken maar op moment dat er geen netwerkverbinding meer is dan kloppen ze bij de systeembeheerders aan omdat ze niet weten waar ze het moeten zoeken. Niks mis mee, ieder zijn eigen werkterrein ;) Of van die programmeurs die alles vanuit hun IDE doen omdat ze helemaal niets snappen van de commandline (lekker handig als je dan met iets als git moet werken...dit zegt overigens totaal niets over hun programmeerwerk, er zijn er die gewoon geniaal zijn).

Verder mis ik hier ook een stukje didactische kennis. Wat in je verhaal enorm mist is het feit dat niet iedereen gevoel voor techniek heeft en al dat technische gedoe begrijpt. Hoe zinvol (en ethisch) is het om iemand die a-technisch is, iets wat nogal technisch is aan te proberen leren? Mij lijkt dat trekken aan een dood paard. Dat is ook gevaarlijk omdat dit iemand erg demotiveert en depressief maakt.

Programmeren als basisvaardigheid? Onzinnig. Je hebt 1000x meer aan leren rekenen (doen we al eeuwen) en leren hoe je een probleem moet aanpakken (iets waar het onderwijs in de afgelopen 18+ jaar al op gebaseerd is: het welbekende projectmatig werken). Digitale vaardigheden leert men nu ook meer. Er worden namelijk ook steeds meer digitale apparaten in de klas gebruikt. Daarnaast is er ook nog gewoon technisch onderwijs in de vorm van natuur-/scheikunde en techniek. Deze vakken geven je ook al heel wat aan basiskennis van het programmeren mee. Je moet het alleen wel willen zien ;)

Het bedrijf waar ik nu werk kijkt dan ook niet meer naar diploma's maar naar vaardigheden. We hebben inmiddels meer niet-ict'ers in dienst dan ict'ers. Die doen van alles van programmeren tot testen. Programmeren is echt niet de enige manier om die vaardigheden op te doen.

Hoe dan ook, een discussie als deze onder een artikel dat over Visual Studio Code dat op ARM apparaten kan draaien is zwaar offtopic.
Wat gebruik je voor je dochter? Ik kreeg de interesse nog niet zo aangewakkerd, maar mn zoontje is nu 5..
Jaar of 2 geleden begonnen met Robo Turtles (https://meestersander.nl/...rlandstalige-instructies/), leren ze de basisprincipes van procedureel vooruit denken, en die kan ze al perfect.

Ben sinds kort wat bezig op https://www.spelletjesplein.nl/programmeerspelletjes/, bijv. die Minecraft game die daar staat is vrijwel hetzelfde principe als de Robo Turtles dus goede overgang.
Je bekijkt het te zwart-wit. Er is een verschil tussen aan de slag gaan als developer en kunnen programmeren. Ik kan ook schrijven, maar laat me geen boek schrijven. Iedereen zou in mijn ogen basis programmeren moeten kunnen zodat ze beter kunnen werken met computers en programma's. Net zoals iedereen zou moeten schrijven om beter te kunnen lezen (of iets in de aard.)

Edit: Om uit breiden. Iemand uit de zorg die basisprogrammeren kan zal beter aan de slag kunnen gaan met de technologie dat nu in de ziekhuizen te vinden is.

[Reactie gewijzigd door Paterpor op 12 oktober 2020 16:48]

Iedereen zou in mijn ogen basis programmeren moeten kunnen zodat ze beter kunnen werken met computers en programma's.
Iemand uit de zorg die basisprogrammeren kan zal beter aan de slag kunnen gaan met de technologie dat nu in de ziekhuizen te vinden is.
Mooie stelling, maar zo simpel is het niet. Ik ken genoeg ontwikkelaars die 'slecht' zijn met computers en eigenlijk alleen de weg erg goed kennen in hun ide. Als je wilt dat ze beter kunnen werken met computers en programma's dan moet je ze dat leren.
Iedereen zou in mijn ogen basis programmeren moeten kunnen zodat ze beter kunnen werken met computers en programma's.
Dat noem je ECDL en basiscomputervaardigheden die je inmiddels al op de basisschool, middelbare school, vervolgonderwijs en zelfs het bedrijfsleven krijgt. Programmeren is een compleet nutteloze vaardigheid voor het kunnen bedienen van een computer of computergestuurd apparaat. Die basis die je wil bestaat al heel erg lang.
Iemand uit de zorg die basisprogrammeren kan zal beter aan de slag kunnen gaan met de technologie dat nu in de ziekhuizen te vinden is.
Nope. Je hebt een behoorlijke dosis medische kennis nodig en je moet weten hoe je apparaten bediend. Daar hebben ze allerlei cursussen voor in de zorg. Het gros zal men echter al op de opleiding leren. Zorg is namelijk al behoorlijk technisch. Als je goed kijkt naar wat een dokter of verpleegkundige doet dan zul je heel erg veel overeenkomsten zien met IT beheer en programmeren. IT is ook maar een voortvloeisel uit andere technische vakgebieden zoals de elektrotechniek ;)

Gezien de huidige pandemie waardoor de zorg continu in de spotlights is gestaan zou je verwachten dat mensen toch enige mate van kennis hebben hoe het in de zorg er aan toe gaat. Helaas, niet dus.

Om even terug te komen op dat schrijven van je: wat mij heel erg opviel is dat er in het Nederlandse onderwijs weinig aandacht wordt besteed aan het schrijven zelf. Ja, je leert een brief schrijven maar dat is in de vorm van waar hoort wat op het papier. Het hele proces van het schrijven zelf komt niet aan bod. Niemand die je leert om dingen eerst op papier te kwakken, dan in de juiste volgorde te zetten, dan als klad over te schrijven, dan fouten eruit te halen en vervolgens in het net weer over te schrijven. Ik heb de mazzel gehad dat ik een tweetalige opleiding deed. In het Anglosaxische deel was namelijk wel aandacht voor dit deel van het verhaal. Ik zou dan ook meer dit soort zaken op school willen zien.

Om met iets anders te pareren: om een auto te besturen hoef je echt niet een benzinemotor of elektromotor te kunnen ontwikkelen noch te begrijpen hoe deze werken. Als je een auto wilt besturen dan moet je weten wat de verkeersregels zijn, hoe je stuurt, waarmee je sneller kunt en waarmee je kunt stoppen. Daarom is een cursus om een auto te besturen ook compleet anders als die van een automonteur. Sterker nog, een auto besturen kun je als cursus doen, voor automonteur moet je een opleiding volgen (cursus is kort, opleiding is lang).
Dit kon allang al met code-oss de open source versie.
Dat is een beetje mierenneuken. Code-OSS is de benaming die ze hebben gegeven aan de broncode in de github repository van Visual Studio Code. Er zit wat verschil tussen wat je krijgt als je de code uit die repository bouwt en wat je hebt als je de builds van de Visual Studio website download (in feite heb je met code-oss geen Microsoft tracking/telemetry crap en met de officiële builds van de website wel). Uiteindelijk is het vrijwel 99% hetzelfde ding.

En om even verder te mierenneuken: van Visual Studio Code is er ook nog iets als een Insiders build. Dat is een soort van beta/rc versie (in feite is het de latest-greatest versie). Die kon ook al langer dan de stable versie (waar dit artikel over gaat) op ARM spul draaien. Maar ja, dat is ook het idee van een latest-greatest versie.
Een tijdje geleden is ook VS Code voor Windows op ARM64 live gegaan. Werkt als een trein op m'n Surface Pro X! Het VS Code team is goed bezig :)
VSCode is volgens mij bijna volledig uit web based tech gemaakt.
VSCode draait op ElectronJS :)
Ja ik wist even niet meer welk framework precies, maar die dus haha.

VSCode kan in principe gewoon op elk platform draaien waar ElectronJS ook op draait dus.
En hun eigen Monaco editor (die ze voor de webversie gebruiken).

Verder zie je ook dat ze qua code editor VS Code vooral zijn gaan richten op de webontwikkelaars. Er zit heel veel JS ondersteuning e.d. in. Inmiddels doen ze ook aan C++ via een extension. Die werkt overigens ook met deze ARM versie van VS Code.
Ik snap dat het ook is omdat het kan, maar waarom zou je op je Pi gaan zitten te developen?
Omdat dat het oorspronkelijke doel van de hele rPi is, misschien? Mensen goedkope toegang geven tot eenvoudig te leren programmeer-tools en - kennis?
Ik zou deze dan eerder gebruikt zien worden in een cluster omgeving, waar je code wel draait maar niet schrijft op het apparaat zelf. Je IDE hierop gebruiken is compleet overbodig, zelfs al is het leuk om een keer te proberen.
Dit. In Europa lijkt dit niet zo heel relevant, maar je kunt nu bv in de armere delen van de wereld wel Pi's gaan gebruiken voor programmeren. Dan zijn ineens een heleboel banen voor mensen binnen handbereik. Als we straks een app explosie krijgen uit Azië of Afrika, dan kan dit het startsein zijn geweest. Want bovenop de prijs is dit natuurlijk een device met een grote community, veel bronnen om in te zoeken en te prielen en veel laagdrempelige tutorials.
Het is voor meerdere ARM devices, inclusief Chromebooks (zie artikel) die zich natuurlijk prima lenen voor coding.
Die snapte ik, lijkt me ook volkomen logisch. Maar een Pi? Je hebt altijd nog toetsenbord en scherm nodig. Ja, het is een erg goedkoop ding, maar is een laptop dan niet stukken handiger en sneller? Kun je ook mee tegen Arm aan compileren.
is er een groot verschil tussen dit en het draaien van remote server op een RPI? Want dat kon volgens mij al een tijdje
super fijn om te horen! ik hoor veel mensen zeggen dat het niet zo nuttig is, maar ik denk dat de meeste mensen die HomeAssistant op een pi draaien dit wel fijn vinden. Nu wordt het eindelijk ondersteund op ARM gebaseerde Hassio installaties.
Ik denk dat de meeste mensen daar geen scherm en toetenbord en muis aan hebben hangen. Dus denk dat het daarvoor weinig toevoegt..
Klopt. Maar je kan binnen home assistent een plugin installeren die visual studio code beschikbaar maakt in home assistent. Zo kan je de configuratie via een browser direct aanpassen. Dit is tot nu toe nog niet beschikbaar voor raspberry pi system die op 32 bit draaien: https://github.com/hassio-addons/addon-vscode
De plugin kan je benaderen in het HomeAssistant dashboard. zelf vind ik het een hele handige manier van mijn YAML files editen, sinds ik anders via samba mijn files moet benaderen.
Het compilet al een hele tijd voor arm64, heb het een tijd geleden zelf gecompiled voor mijn Pinebook Pro. Moest toen wel compilen op een AWS instance, want de 4GB werkgeheugen van het Pinebookje waren niet genoeg :+

Ik denk dat het verschil nu is dat ze officiële builds/packages aanbieden, in plaats van dat je het zelf moet doen.
Interessanter vind ik Codespace. Dat is Visual Studio Code in de browser. Momenteel kan je alleen met een uitnodiging gebruik maar ik ben heel benieuwd hoe dat straks gaat werken.
Gelukkig dat VSCode opensource is :-) Er zijn al verschillende manieren om het in de browser te draaien, zo heb je code-server om het zelf te hosten of bijvoorbeeld CodeOnline wat al een kant-en-klare oplossing is.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True