Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Spotify verhoogt prijs Premium Family in België naar 16 euro

Spotify licht klanten in België in over een prijsverhoging voor het familieabonnement. De prijs van het pakket stijgt met een euro per maand en kost daardoor maandelijks 16 euro in plaats van 15 euro.

Tweakers kreeg van meerdere gebruikers de melding dat ze een e-mail van Spotify hadden ontvangen over de prijsverhoging van het familieabonnement. Inmiddels staat de nieuwe prijs ook op de site van het bedrijf. De prijsverhoging van 15 euro naar 16 euro per maand geldt vanaf 1 oktober en wordt voor bestaande klanten toegepast vanaf de factuurdatum per november.

Als reden voor de verhoging noemt het bedrijf in de e-mail dat deze nodig is 'om te blijven innoveren en investeren en onze Premium Family-gebruikers de beste ervaring te bieden, zoals nieuwe inhoud en meer functies waarvan je samen als gezin en als individu kunt genieten'.

De prijzen voor een individueel-, duo- en studentenabonnement blijven respectievelijk 10, 13 en 5 euro. In Nederland lijkt de prijsverhoging nog niet aangekondigd te zijn en niet bekend is of deze, en zo ja wanneer deze doorgevoerd wordt. Het Family-abonnement is Spotify's abonnement voor maximaal zes accounts voor gezinsleden die op hetzelfde adres wonen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

01-10-2020 • 19:15

184 Linkedin

Submitter: Canifchaos

Reacties (184)

Wijzig sortering
Als ze dit in Nederland ook gaan doorvoeren is dat net het stapje dat ik nodig heb om over te stappen naar Apple One (incl. Music, iCloud, Arcade, Apple TV+) voor 19,95 euro.

Ik heb al iCloud 200GB dus dit zou dan bijna even duur worden (1 euro verschil) maar krijg ik wel Arcade en TV+ erbij).
Zolang Apple Music geen Chromecast ondersteuning heeft is dit voor mij een 'no go'.

Daarnaast, ik heb best wel de nodige apparatuur van Apple in huis maar een beetje competitie tussen diensten is wel belangrijk. Ik blijf daarom gewoon bij Spotify, ook als dat met 1, 2 of 3 Euro om hoog gaat.
voor mij is de bitrate nog een vraagteken dat het een no-go maakt.

What HiFi (niet meer wat het ooit was, maar toch) roept weliswaar dat "Apple Music’s streamed songs sound clean, snappy and detailed. Compared with similar tracks on Spotify Premium (which are 320kbps Ogg Vorbis streams), Apple’s have greater subtlety and more space around instruments." En dat is vaak allebei prima, zelfs met dure headphones on the go, maar thuis met een goede dac, headphones en wanneer je bitperfect af wilt spelen om écht te luisteren, dan zijn 256 en 320 Kbps wat karig. Absoluut doable, maar als je dure gear hebt en een snelle verbinding, is de step-up wel welkom inmiddels.

Dus ik heb een gedeelde spotify family voor het gemak en een gedeelde Tidal, voor wanneer ik thuis zit. Maar ik zou het liefst één streaming service hebben met goede kwaliteit, aanbod, UI en ondersteuning.
What HiFi vindt alles mooi en verhult het in een flinke zweem audiotechnische zweefteverij zonder enige vorm van onderbouwing.

Ik hecht meer waarde aan Tweakers’ gamescores dan de toegekende sterren op die site. ;)
Probeer het anders zelf eens in plaats van Ad Hominem aanvallen te maken:
http://abx.digitalfeed.net/list.html

Mogelijk dat jou apparatuur het niet kan... maar met sommige albums, de juiste apparatuur, en niet teveel omgevingsgeluid, kun je het horen. Of dat boeit, is een tweede. Uiteindelijk draait muziek ook om compositie, instrumentale vaardigheid, en tekst.
Dank voor de link, precies daarom hecht ik ook weinig waarde aan de uitspraken van WhatHiFi omdat er geen enkele indicatie van een objectief en enigszins correct opgezette test is gedaan tussen de platformen. Men blijft daar in wollige termen hangen die op geen enkele manier verifiëerbaar zijn of inzichtelijk worden gemaakt. :)
Je hebt ze er echt wel tussen zit hoor, maar het is niet zwart-wit... Mijn SPDIF kabel kostte een tientje, maar volgens sommige moet ik een kabel hebben van ten minste 100.- omdat het anders afbreuk doet aan de geluidskwaliteit. 8)7

Het zal je ook opvallen dat de meeste audiophilen niet naar concerten gaan. Als je met een halve liter lauw bier tussen 500 juigende headbangers staat, dan heb je ook niet altijd de beste geluidskwaliteit.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 2 oktober 2020 10:42]

Daarom, dus om maar even bij WhatHiFi te blijven:
https://www.whathifi.com/lindy/hdmi-cable-2m/review
https://www.whathifi.com/audioquest/pearl-hdmi/review

Het is HDMI waarbij simpelweg geldt dat het werkt of dat het niet werkt. Als beide kabels volgens specificaties werken is er geen verschil tussen de datastreams en dus per definitie niet aan de kleuren en al helemaal niet het geluid. Maar AudioQuest zal wel wat vaker met een snoepreisje komen dan Lindy.

Wat betreft die 500 juichende headbangers: Als je een slechte audiokwaliteit merkt brul je niet hard genoeg mee. }>

Zonder gekheid, ik denk niet dat je dat uit kunt sluiten. Concerten pak je mee voor de beleving, of men thuis nog wat fatsoenlijks heeft staan om naderhand van een registratie te kunnen genieten staat daar los van. Ik ben in ieder geval erg blij daarin geen keuze te hoeven maken, zeker in deze tijden van krasse schaarste wat live muziek betreft.
Wat betreft die 500 juichende headbangers: Als je een slechte audiokwaliteit merkt brul je niet hard genoeg mee. }>
Meeklappen, daar erger ik mij aan, maar voor de rest mag het best wat ruwer langs de randjes :X

Verder vindt ik het juist schitterend als live anders is dan op de CD. Ik zie graag dat artiesten alternatieve versies spelen, of dat ze het anders mixen. Ook de incidentele cover is leuk, omdat de betere artiesten daar toch vaak hun eigen draai aan geven.
in deze tijden van krasse schaarste wat live muziek betreft.
Ik begrijp je pijn :'(
Kijk we kunnen die discussie weer gaan voeren natuurlijk, maakt mij niet zoveel uit, maar er zijn gewoon een aantal basisprincipes die vberschillende audiophiles gewoon fout hebben.

Fout 1 is dat je nooit geluid hebt wat gelijk is aan de instrumenten op opname locatie. Ook Live.

Shit wordt namelijk gemasterd door iemand die er zijn eigen interpretatie aan geeft. Gaten Compressie, limiters, sidechains. Allerlei tools beschikbaar om het niet te laten lijken op het origineel wat je hoort als je er naast staat.

Fout 2 De gebruikte kabeltjes zijn hoogstens 2 euro de meter. Meer is zonde van het geld, want het gaat op een gegeven moment toch kapot. Een XLR kabel is flinterdun in verhouding met sommige interlinks.
Mijn SPIF kabel
met SPIF bedoel je SPDIF? It depends welke versie je gebruikt. Optisch hoeft het niet zo denderend te zijn, want dan heb je geen last van ruis(, zolang je het licht uit hebt ;))

maar goed. ik ben voor dure audio hardware hoor, puur omdat het vaak gewoon echt serieus mooie apparaten zijn of technisch echt wel goed gemaakt, maar voor het geluid zelf heb ik soms ook mijn bedenkingen. Op een gegeven moment kan je gewoon niet veel verder en kost het gewoon serieuze euro's voor iets wat je eigenlijk niet gaat merken.
Het zal je ook opvallen dat de meeste audiophilen niet naar concerten gaan. Als je met een halve liter lauw bier tussen 500 juigende headbangers staat, dan heb je ook niet altijd de beste geluidskwaliteit.
Dit lijkt me zeer sterk en een beetje mensen over 1 kam scheren. Ten eerste ga je niet naar een concert voor de muziekkwaliteit, maar voor de ervaring. Het publiek dat mee doet met de artiesten is daar een deel van. Een ervaring van gezamenlijkheid. Ten tweede zijn niet alle audiofielen "snobs" die zich te hoog en ontwikkeld voelen om op een festival te staan. Ook normale mensen kunnen audiofiel zijn.
Weet je zeker dat die site wel goed werkt? De Opus 160 kbps klinkt afgrijselijk.
10 jaar geleden klonk een mp3 op 160 kbps vbr al goed. Dit klonk alsof het 80bps of zo was.
Niet vreemd dat ik een 100% correcte score had. Terwijl ff googlen laat zien dat opus 160 behoorlijk goed zou moeten zijn. In dat geval gaat er echt iets mis op die site.
320 MP3 / 320 Vorbis / 256 AAC is gewoon transparant hoor, iets anders horen is placebo. FLAC gebruik je voor archiveren.
Gelukkig is dat getest en kun je de resultaten eenvoudig googelen:
https://listening-test.coresv.net/results.htm

Spoiler:
Opus > Apple > MP3 / Vorbis
Alleen was die vergelijking op basis van 96 kbps (met MP3 op 128 kbps) en was daar het verschil niet overdreven groot (MP3 op "perceptible but not annoying", de rest iets hoger).

Ik kan me voorstellen dat als alle codecs meer 'ruimte' krijgen, de verschillen kleiner worden.

[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op 2 oktober 2020 09:02]

Ik wil me niet te veel in de discussie mengen, maar jouw link heeft het over een vergelijking tussen Opus, AAC en Ogg Vorbis op 96 kbps versus MP3 op 128 kbps.
Ik denk Placebo,ik durf wel te stellen dat je het verschil in een blinde test niet zal merken
heb je wel eens een vergelijkende test tussen Spotify en Tidal gedaan?
Ik wel. ik heb heel veel nummers A-B geluisterd, en tot mijn verrassing maakte het onder de streep weinig uit. Sterker nog, sommige nummers klonken zelfs beter op Spotify. Bij een paar nummers won Tidal, en bij 90% van de tracks hoorde ik gewoon geen verschil. Dit was op een Marantz 7011 met Dali Rubicon 2 speakers, niet boven in het high-end spectrum maar VEEL beter dan wat er in de gemiddelde woonkamer staat en zeker in staat om slechte of teveel compressie aan het licht te brengen..
Precies. Ik gebruik thuis wel veel FLAC's voor het rippen van CD's, maar de reden daarvoor is anders:
ik stream op lagere kwaliteit onderweg om bandbreedte te besparen. Van een 320kbps MP3 naar een 128kbps OPUS word er niet beter op, terwijl van FLAC naar 128kbps OPUS echt prima is.

Maar dan heb ik voor mijn doel de voordelen ook wel gehad 8)7
Ik dacht dat Apple music dit wel had maar enkel voor de Android versie 8)7
Klopt. Iets waar ik me echt dood aan kan ergeren. De lay-out en het gebruik van de Apple Music app is over het algemeen veel prettiger. Voor mij dan. Maar ik ga niet overal van die dure Homepods neerzetten, dus zolang het geen Google Cast ondersteunt wordt het voor mij geen Apple Music...
Misschien is de Ikea Symfonisk dan wel wat voor je. Deze wordt wel ondersteund door Apple Music.
Of als je een AV receiver gebruikt, elke recente AV receiver heeft AirPlay (2) ondersteuning. Ikzelf gebruik een Apple TV om daarop Apple Music te draaien.
Zolang Apple Music geen Chromecast ondersteuning heeft is dit voor mij een 'no go'.
Muziek stream ik nooit via Chromecast. Maar het is oer-vervelend dat Apple TV+ niet via chromecast kan streamen of dat er geen Android TV app van is. Heb nu al bijna een jaar Apple TV+ (kreeg ik bij mijn iPhone) En er staan best interessante series op die ik wil kijken... Maar heb er nog geen minuut van gekeken omdat ik geen mogelijkheid heb om op een fatsoenlijk scherm te kijken.
Je word gedownmod, maar dit is exact wat mensen gaan doen, prijzen vergelijken en kijken wat voor hun het voordeligste is. De vraag is of ze bij bv. Apple hebben wat je luistert en wel (of niet) op Spotify te krijgen is en hoe is de gebruikers ervaring van de apps op de devices die je gebruikt? Wellicht gewoon eens een idee om een maandje een andere dienst te nemen, dan zeg je de ander op...
Ik heb een jaar Apple Music geprobeerd. Het is niet slecht, maar eenmaal terug op Spotify vind ik de muziek suggesties bij Spotify toch beter aansluiten bij mijn smaak. Hier heeft Apple nog wat werk te doen..
Zelfde hier. Spotify suggesties zijn niet ideaal, maar vond het fijner dan apple music (3 maanden trial). Ik ben nu zelfs ook Youtube Music aan het proberen. Benieuwd of dag goed werkt met google assistant.
Ik vind dat YouTube Music prima suggesties heeft, beter dan Spotify. Ook hebben ze volgens mij iets meer muziek dan Spotify. Ze hebben alleen nog wat werk te verzetten met de interface van de webspeler en de knop 'Abonneren', die je wel kunt aanklikken maar vervolgens nergens iets van terugziet of -hoort.
Ik ben al 2 jaar bij YouTube Premium.
En ik moet zeggen dat ik Spotify heb laten vallen ervoor.
Met Premium heb ik mijn vergelijking gedaan en vind hier meer dan Spotify, zeker kwa remixen en speciale versies.
Wekt goed met ok google en alexa.
Je krijg YouTube plus YouTube music zonder advertenties.
Ik heb de familie pakket en word gedeeld met mensen buitenhuis dat is ook en pluspunt voor mij.

Geluidskwaliteit is in te stellen.
In de auto draai ik iets minder hoog dan thuis.
Via Bluetooth in de auto en thuis via firestick 4k in aan reciver.

YouTube music herken heel goed jou muziek smaak en stel heel goede playlist samen.
Let wel op druk altijd op duim omhoog voor iets leuks en omlaag voor iets minder leuk muziek.
Na een paar maanden krijg je bijna alleen maar jou stijl. Als je nieuwe muziek wil ontdekken heb je ook een optie voor.

Zonder advertenties.
Voorlopig ga ik echt nergens anders.
Tip zet je vpn op oekraine, koop youtube premium voor 3€/maand en zet je vpn weer terug op NL :Y)
Is Oekraïne zo goedkoop?
Haha bedankt voor die tip!
Maar ik betaal 2.19€
Via YouTube India voor familie pakket. Dus toch iets goedkoper dan Oekraïne 💶😉
Dat hebben ze dus gedaan, vooral in IOS14 welke veel goede suggesties geeft. Hier hebben ze een grote stap gemaakt. Persoonlijk vindt ik de suggesties van spotify dodelijk saai, vooral de daily mix is bij mij zeer eentonig.
Het verschilt nogal. Sommige nummers die gesuggereerd worden zijn inderdaad in dezelfde sfeer, maar bij de 'radio' functie krijg je nog steeds de meest uiteenlopende combinaties. Bij Ziggy Stardust van David Bowie krijgt je net zo makkelijk The Clash als Neil Young, net als Bob Dylan na Jimi Hendrix en The Who na Kraftwerk. Het enige wat overeenkomt, is dat het allemaal 'Veronica top 40' en jaren zeventig is. Zo ontdek je nooit wat nieuws.
Dat heb ik inderdaad ook gemerkt. Ik ben nu veel intensiever like/hate markeringen aan het uitdelen in Apple Music.
Spotify loopt voor mij op alle andere vlakken nog mijlen ver achter.
Spotify loopt op andere vlakken achter voor jou zeg je? Waarop dan?
Interface (is persoonlijk natuurlijk) en eigen muziek toevoegen zijn er 2 zo uit mijn hoofd. Het is lang geleden dat ik Spotify nog gebruikte...

[Reactie gewijzigd door iAR op 2 oktober 2020 11:33]

Qua UI kan ik zeggen dat mits je op iOS zit de ui geweldig is. Dit omdat het direct integreert met de native muziek app en je eigen verzameling. Op Windows en Mac krijg je iTunes wat ik ook altijd wel fijn heb vinden werken.
Oef, dan ben je volgens mij één van de weinige, want zowel op Tweakers als elders op internet ben ik nog bijna niemand tegengekomen die iTunes fijn vond.
Die nieuwe iTunes werkt prima op Windows. Staat ook in de store.
Ja maar is nog altijd oude brakke 32-bit app in een wrapper.
🙋‍♂️
Dat valt wel mee hoor. Dat we een vocale klagende groep is wil niet zeggen dat er niet een grotere groep tevreden gebruikers kan zijn die zich niet zo op fora begeven.
Ik heb nooit een grote aversie tegen iTunes gehad, zelfs niet op Windows.
Present!

iTunes altijd een fijne applicatie gevonden, zeker toen ik mijn paar honderd GB grote library helemaal op orde had.

De haat online rond iTunes heb ik nooit echt begrepen, zal wel door de Windows versie komen, die was een stuk minder heb ik wel eens begrepen.
Ik zet gewoon 70GB aan muziek op mijn toestel . Dit is genoeg muziek en zo nu en dan wat nieuw albums erbij en daarnaast gewoon een radio app.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 1 oktober 2020 21:59]

Inderdaad heb aantal keer geprobeerd spotify enzo vind niks, gewoon radio aan werkt prima kost me helemaal niks.
Met of zonder eigen muziek? Want radio is leuk, maar je kunt niet even de muziek opzetten die je zelf graag luistert.
De online radio stations zijn wel oneindig, ik gebruikte dat altijd voordat ik spotify gebruikte, je kon zelfs sorteren op artiesten die op dat moment live op elk station afspeelden, ook veel stations dedicated naar 1 artiest, van bijna alle bekende artiesten is er wel een station, het is geen spotify, maar wel een veel betere ervaring dan hoe we vroeger radio luisterden op alleen de lokale radio stations.
Met eigen muziek lijstjes gemaakt enzo ook, echter pakte ik altijd het lijstje waar ik laatst muziek in had toegevoegd =.
En spotify sloot dan nog wel eens op de telefoon af in de loop der dag, dan vergeten waar ik gebleven was dus begon ik maar weer boven aan.

Ik heb 99% van de tijd geen flauw idee wat ik wil luisteren, vind wel vaak de muziek van mijn ouders 70/80 leuker dan muziek van nu.
Dus de muziek van jaren 70 tot 90 vind ik altijd leuk, maar nu is er ook nog wel leuke muziek maar gewoon minder(Veel pling pling/ boem boem of rare praten wat ze rap noemen en vaak onverstaanbaar zijn).

Ik zet gewoon 1 radio zender op Q-Music ofzo, en vermaak mij de hele dag prima(ook met het geklets tussendoor geweldig op sommige zenders).
Hier ook Spotify, maar toch meestal online radio.
Radio Paradise ftw! App werkt ook prima én je kan er een paar uur muziek in bufferen om off line af te spelen onderweg bv. _/-\o_
Deezer free is ook wel goed voor radio. Ik gebruik die app om radio te luisteren
Even rekenen:
Icloud 200Gb = 3 euro
Spotify 1 user = 10
Spotify 1 user op family pakket = 3

Dus 13 of 6 euro (spotify en icloud) vs 20 euro (apple) per maand. Je betaald dan 7 of 14 euro voor arcade en apple tv (waar bij dat laatste echt geen hol/kneit op te zien is voorlopig).
Niet de moeite imo.

Lekker downmodden 😂 top zo

[Reactie gewijzigd door miyapow156 op 1 oktober 2020 23:57]

Ik denk (hoop) dat je een denkfout maakt. Voor die 20 euro bij Apple One Gezin krijg je Apple Music Gezin (ook 6 gebruikers).

Dus dan krijg je Arcade en TV+ voor 1 euro. Verandert niets aan het feit dat op TV+ nog niet heel veel te zien is maar toch.
Spotify is gescheiden plus arcade en apple tv vind ik waardeloos. 6 euro, can’t beat it

[Reactie gewijzigd door miyapow156 op 2 oktober 2020 09:17]

FYI: Homekit en de rest stel je zelf in of je dat wel of niet deelt, heeft niks met Family stuk te maken.
Je conclusie slaat de plank een beetje mis 😉 We hebben het hier over Apple One, wat 14,95 of 19,95 voor het hele gezin gaat kosten en daar zit voor 6 gebruikers Apple Music, AppleTV+, Arcade en iCloud storage bij, plus.... je appstore aankopen gelden voor het hele gezin.

Oftewel, Spotify Family kost 14,95 vs 19,95 voor alles van Apple voor het hele gezin.

[Reactie gewijzigd door tcviper op 1 oktober 2020 20:19]

Die 14,95 is niet voor hele gezin. Dus je zit minstens al aan 20 euro. Zie site apple, jij slaat het weer helemaal mis.

Bovendien, heb geen gezin en ik share spotify met vrienden. Wil mijn vrienden niet zomaar toevoegen aan mijn apple family.
Plus arcade en apple tv heb ik niet nodig dus 6 euro vs 20 euro (dan) doet me ook niets.
Maar als het voor jullie allemaal werkt, top doe zo verder 🐵

[Reactie gewijzigd door miyapow156 op 2 oktober 2020 00:06]

Ik schrijf toch duidelijk; Spotify Family kost 14,95 en Apple One Family kost 19,95!?

En het stuk daarbij zeg ik; 14,95 OF 19,95 voor het hele gezin.
iCloud 2Tb = € 9,99
Spotify Family = € 16
Apple Arcade= € 4,99

Ik ben alvast goedkoper uit met de overstap naar Apple One Family... Ook al is er een opleg om weer 2Tb per maand te hebben, dit zal nooit meer dan € 9,99 zijn. Eerder iets van een €5 denk ik.
Bedoelde je 2TB is geen 200GB?
:+
zit op mobile 😂 maar ontwijk maar lekker jouw redenering
Nee, inderdaad, daarom spreek ik over een opleg om 2Tb te krijgen.
Apple Family One komt op € 20, vandaag betaal ik voor de drie diensten (Apple & Spotify) apart € 32. Ja, €20 is met « slechts » 200Gb, maar mits opleg (wat nooit meer zal zijn dan € 7, ben ik nog steeds goedkoper uit.
In Nederland is er geen One Family voor de 2TB. Dus of je moet terug naar 200 GB of alles los.
In de duurste zit Fitness+ en News+ en dat is er in Nederland niet.
De structuur van Apple One is veel te beperkt.
Je hebt zeker en vast een punt. Het is een feit dat ondertussen binnen het totaalpakket van Apple services een relatief flink deel van deze niet toegankelijk (of met een erg flinke vertraging) op de BeNe, respectievelijk Nederlandstalige markt verschijnen.

Dit begint stilaan op te lopen, temeer daar de prijzen hier hetzelfde of hoger zijn ... :/
In de duurste zit Fitness+ en News+ en dat is er in Nederland niet
Om maar te stellen. Het is niet dat het hen ontbreekt aan financiële draagkracht. Enige vertaging voor een kleinere markt, ok ;) Echter jaren achterstand ... :|

Maar goed... van Spotify naar de globale beschikbaarheid van Apple Services is in deze niet helemaal bij de les blijven ;)

Edit: linkje toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door 1DMKIIN op 2 oktober 2020 08:01]

Vroeger was Apple daar veel beter in: alles was in één of twee stappen voor de wereld beschikbaar. Maar hoe meer diensten ze leveren (waaronder ook dingen als keyboards, maps en Siri) hoe lastiger het is.
Bij Apple Pay was dat misschien een voordeel: het was niet meer nieuw en het is praktisch overal te gebruiken met elk toestel dat in Nederland circuleert.
In Nederland (en België) heb je wel One Family voor 2Tb. De standaardprijs is inderdaad voor 200Gb. Maar het is mogelijk om dit te upgraden. De prijs hiervoor is nog niet geweten, maar gezien er vandaag een prijsverschil is van €7 tussen beiden, kan ik me niet inbeelden dat dit duurder gaat zijn om een One Family te upgraden.
Waar staat dat? Hier staat het namelijk niet: https://www.apple.com/nl/apple-one/

Overigens, 2 TB of 200 GB zijn geen prijzen maar de hoeveelheid data. De prijzen, in Nederland zijn 15 individueel (50 GB) en 20 GB family (200GB). En dus geen 200GB variant.

[Reactie gewijzigd door iAR op 2 oktober 2020 14:10]

Daar staat toch echt:
Apple One Gezin - Music, Arcade, TV+, iCloud 200GB = €19,95

Onderaan staat er bij de FAQ:
Wat als ik meer iCloud storage nodig heb? Je kunt los extra iCloud-opslag­ruimte aanschaffen als aanvulling op de ruimte die je Apple One-abonnement je biedt.

Dus ik herhaal: de standaardprijs voor Apple One Family (of gezin) is € 19,95 - met 200 Gb data. En het is mogelijk om dit te upgraden naar 2Tb data. Zoals ik dus eerder al heb geschreven.
Het is even goed mogelijk om Apple One Individueel te upgraden met meer geheugen. 50Gb is tenslotte niet veel als je bv. al je foto’s upload.
Precies, de 200 GB family versie, niet de 2TB versie. Niet de versie met Fitness+ en News+
Extra iCloud storage bijkopen is niet dát pakket (want geen Fitness+ en News+). Daarnaast is de vraag of je dan nog iets bespaart.

Ik zie overigens op https://www.apple.com/apple-one/ dat de 2TB optie premier heet en niet ook family. My bad.

[Reactie gewijzigd door iAR op 2 oktober 2020 17:00]

Precies, ik betaal al 3 euro per maand voor icloud. Spotify is prima, maar als voor en paar euro,'s extra al die Apple diensten kan krijgen dan is de overstap snel gemaakt.
Ik zat er precies zo over na te denken 😀 Heb mijn playlists sowieso alvast synced 😛
Via welke dienst heb je dit gedaan? Ben er ooit aan begonnen, maar liep zo stroef...
Thanks, net wat ik zocht :)
Bedankt. Heb het uitgevoerd. Alles netjes overgebracht!
#held :-)
Ik neem dat bijvoorbaat... heb al Apple TV+, iCloud en Apple Music.
Ik neem dat bijvoorbaat... heb al Apple TV+, iCloud en Apple Music.
En is er een reden dat je ons dat laat weten?
Dan is Amazon Prime goedkoper en daar krijg je dan ook nog onbeperkte foto-opslag en gratis verzending bij, naast Video, Gaming en Muziek.
Alleen is hun muziek niet om aan te horen. Handig je het er gratis bij krijgt maar zodra de CD op de mat ligt kan je zelf gaan rippen. Werkelijk ondermaats voor een betaalde dienst.
Voor 18 euro heb je YouTube Family. Dan heb je via YT Music alle muziek en ben je op YouTube zelf gelijk verlost van alle reclames.
Klinkt ook interessant maar dan mis ik zelf alleen nog iCloud wat ik actief gebruik voor de backup van al mijn Apple apparaten. Dat kan alleen via iCloud. Zou voor mij dan op 21 euro uitkomen, ook geen ramp.

Daarnaast is de privacy bij Apple beter geregeld dan bij Google.

Maar YouTube zonder reclame zou wel echt een uitkomst zijn.
Je weet dat er vrijwel niks op tv+ staat? En arcade schijnt ook geflopt te zijn als ik verschillende websites mag geloven.
Ik zit er ook over te denken .... Mag je wel echt delen en ben je NIET adres afhankelijk !
Ik heb al iCloud 200GB dus dit zou dan bijna even duur worden (1 euro verschil) maar krijg ik wel Arcade en TV+ erbij).
Dus een enkele Euro per maand maakt voor jou het verschil uit? Marketing afdelingen wereldwijd houden van je!
Het is niet zozeer die ene euro maar wel:

Een product (Spotify music) vs drie producten (Apple Music, TV + Arcade). En dat voor 1 euro meer.

Ik laat iCloud (drie euro maar die betaal ik al, dat maakt de vergelijking interessant voor mij).
Huh het gaat toch over het Family abonnement van Spotify? Deze wordt dus 1euro duurder voor 6 personen. Krijg je dat dan ook bij Apple? 6 personen die een premium abonnement krijgen voor 1 prijs?
Ja, bij Apple ook 6 personen. Ik heb hem in een eerdere post al uitgelegd maar dit is mijn situatie nu:

Spotify Family - €14,99 + iCloud 200GB - €2,99 = samen €17,98.
Als Spotify Family een euro duurder wordt komt dit op €18,98.

Het Apple One gezinsabonnement (Apple Music Family - 6 personen + iCloud 200GB + Arcade + TV+) kost straks €19,95.

Dus voor een eurootje meer krijg ik 4 diensten ipv 2.
I'm with you, maar nu zien de Belgen wél weer wat wij doen voor een euro. :+
Spotify zijn 6 losse accounts en Apple is 1 familie waar ieder toegang heeft tot alles. Voor aantal mensen groot verschil gezien
Tot op zekere hoogte heb je gelijk.

Spotify integreert niet met andere diensten zoals Apple One wel doet. Ik mijn eerste bericht schrijf ik ook dat het voor mij de reden zal zijn om over te stappen naar Apple One omdat ik het daadwerkelijk binnen mijn gezin gebruik.

Spotify heeft wel in zijn voorwaarde staan dat de familieleden binnen het Spotify Family abonnement op hetzelfde adres moeten wonen. Ook proberen ze het misbruik actief tegen te gaan.

Volgens mij zijn ze hier nog niet heel succesvol in maar ik heb er zelf wel last van gehad. Ik had een abonnement met mijn zwager en binnen twee weken werd mijn account geblokkeerd met als reden dat ik niet op hetzelfde adres woon (ik had wel zijn adres ingevoerd).

Dus ja, de overwegingen om te kiezen voor Spotify Family en Apple One zullen voor iedereen anders zijn.
Ja, het One-abonnement waar over gesproken werd heeft family sharing.
Je wordt helemaal niet opgelicht, je staat vrij om ermee te stoppen. Ik vind het helemaal niet duur, vroeger kocht je een singletje op cd voor 10 gulden en een album voor 44 gulden ofzo :Y) you do the math..
Amen. Als ik naar mijzelf kijk dan tik ik al eenvoudig duizenden unieke artiesten aan per jaar waar ik naar luister. Als ik voor al die nummers verschillende singles en/of albums zou moeten komen dan zou het aardig in de papieren lopen.
Het is een koopje. Als ik kijk wat ik vroeger uitgaf aan cd's. Zo blij dat dit nu kan.
Je kan je natuurlijk afvragen of de muziekindustrie toen wel zo eerlijk was qua prijzen. We gingen van vinyl van 25,- gulden naar de CD van 40,- gulden. En die prijs is nooit naar beneden gegaan terwijl CD's veel goedkoper waren om te maken en bovendien niet zo krasvast en toekomstbestendig waren als ons werd verteld.... De industrie heeft heel goed aan ons consumenten verdiend want er was geen alternatief...

Naar ik vind Spotify een goedkope service voor de casual luisteraar die gewoon wat wil luisteren zonder veel gedoe tegen lage kosten..

[Reactie gewijzigd door Furious5 op 1 oktober 2020 23:30]

Daar heb je een heel goed punt te pakken. Ik vond het ook rete duur toen en kocht niet zoveel cd's.
Dat is ongeveer hetzelfde als nu nog prijzen omrekenen naar guldens.
Een album dat je kocht was je eigendom. The end.
€16,- p/m voor 6 personen onbeperkt muziek = €2,67 p.p. (of €10,- voor 1 gebruiker) voor naar hartelust vrijwel ieder album / single luisteren welke je wil horen.

Ik lees nu alweer berichten over uitmelkerij. Ik vind het gewoon een verdomd mooi aanbod.

Al jaren trouwe klant en ik zie mij de komende jaren Spotify niet verlaten. Veel gemak tegen een relatief laag maandbedrag.

Mag gezegd worden vind ik.

[Reactie gewijzigd door robcoenen op 1 oktober 2020 19:40]

Als ze 20 personen toelaten is het nog maar 1 euro. Zo kun je jezelf rijk rekenen. Maar daar heb je niets aan als je maar 2 of 3 personen in je huishouden hebt. Buiten je huishouden delen mag immers niet.
Dan nog €10,- voor een individueel account. Dat is nog goedkoper dan het aanschaffen van één CD. Voor €10,- krijg je maandelijks toegang tot miljoenen nummers met slechts 1 klik van je verwijderd.

Ook Spotify en de artiesten moeten geld verdienen.
Alleen is het geen eigendom. Na 5 jaar zit je al op 600euro. Zijn veel mensne die vroeger dat bedrag in 5 jaar tijd niet uitgaven aan cds
Dat klopt

Toch denk ik dat niet iedereen muziek perse wil bezitten.
Ik durf met enige zekerheid te stellen dat dit zo is voor de meerderheid van de mensen die muziek luisteren.

Als dit niet het geval was had Spotify nooit zo groot geweest zoals ze nu zijn. :)
Dit vind ik dus zo interessant.

Ik heb tussen mijn 16e en 20e honderden cd's gekocht die ik fanatiek opborg in Tombox opbergsystemen, maar tegelijkertijd werd ik een filmbuff en ging ik over op VHS, en daarna dvd en in mindere mate blu-ray. Alle VHS banden (zelfs de kringloop wilde ze niet gratis hebben) zijn in de container gegaan, en 5 jaar later heb ik de 400 dvd's voor 80 euro verkocht. Best offer.

De trotse (kijk eens hoe mooi ik het gesorteerd heb) eigenaar van een collectie is daardoor wel een beetje exit. Ik heb nog steeds een flinke muziek map (omdat spotify en Tidal niet alles hebben, of niet in hoge kwaliteit) en heel veel terrabytes met films, maar ik wil er eigenlijk wel vanaf.

ik heb een hoop uitgegeven aan onnodig 'verzamelen'.
Maar die mensen hebben nu ook geen betaald Spotify abonnement.

Nu heb ik vroeger jaren op de CD&Video afdeling gewerkt bij de V&D en die CD's waren echt niet goedkoop. Onder een tientje kreeg je slechts verzamelcd's met oude of wanstaltige muziek, of oude albums van one-hit wonders, met het prijzencircus kon je misschien een Marco Borsato album krijgen voor een tientje, maar doorgaans zat je boven de 20 Euro, voor verzamelcd's die meestal per twee kwamen al eerder bij de dertig Euro.

Een gemiddeld gezin kwam dus makkelijk boven de 100 euro per jaar, daar hoefde je niet bepaald grootverzamelaar voor te zijn.

Niet voor niks waren de illegale MTV CD's superpopulair, die kon je met een juiste contacten iedere maand wel voor een tientje of vijftien Euro in huis halen. Wat dat betreft is dit toch een betere en vooral goedkopere oplossing.
In 4 VWO heb ik een aantal keer mijn complete maandsalaris naar de Free Record Shop (of een variant daarvan) gebracht toen ik eindelijk ontdekte hoe tof muziek was. Voor die 200 gulden was het inderdaad een CD of tien, en als ik kijk wat ik uitgaf aan gare VHS banden met Rocky, Nightmare on Elm Street of Indepence Day (shoot me, I was 16) dan voelt het nog steeds als een habbekrats wat ik nu krijg bij Netflix en Amazon.

"ooooh ik moet zoveel betalen bij al die verschillende VOD aanbieders". Nee, het moet niet, je kunt ook aan en uit zetten. En zelfs als je er meerdere neemt heb je nog steeds enorm veel waar voor je geld. Dat vind ik althans :-)
Het is geen eigendom, maar daarentegen heb je wel toegang tot een enorme kast aan CD's. Waar je anders een best aardige CD niet zou kopen omdat je die niet "toekomstbestendig" genoeg vindt, kan je die nu zonder probleem wel een aantal keer luisteren. Ook loop je niet het risico dat je een hele CD koopt, terwijl je maar twee of drie nummers echt goed vindt. Als je meerdere personen in huis hebt met een totaal andere muzieksmaak was de aankoop van een CD ook wel een bron van irritatie. Ik heb dat met mijn vrouw best een aantal keer gehad.
Nu betaal ik € 15,- voor vijf gebruikers (€ 3,- per persoon). Eén daarvan woont officieel nog thuis, maar die stuitert in de praktijk nogal over de hele wereld heen. Al zo ik het voor drie personen moeten betalen, vind ik het toch een goedkope oplossing om een flinke muziekverzameling te hebben die altijd bij de tijd is en voor iedereen wel voldoende luisterplezier bevat.
Het grootste deel van de CD's in eigendom ligt na een jaar toch voornamelijk stof te verzamelen.
Tsja...dan zo kun je alles natuurlijk wel benaderen.

Lidmaatschap van de bibliotheek bij jou op de hoek kost ook zo'n € 50,-- per jaar.
Na 5 jaar is dat € 250,- en dan heb je ook geen enkel boek gekocht.

Het gaat natuurlijk om het gebruik van de bibliotheek van Spotify. Die heb je voor € 600,-- onbeperkt kunnen gebruiken in die 5 jaar. Daar heb je voor betaalt.
Heb er geen problemen mee....maar als je dat niets vindt belet je niets om online muziek te kopen.

[Reactie gewijzigd door versc049 op 1 oktober 2020 20:02]

Alleen is het geen eigendom. Na 5 jaar zit je al op 600euro. Zijn veel mensne die vroeger dat bedrag in 5 jaar tijd niet uitgaven aan cds
Tuurlijk, en die mensen zijn nu ook geen klanten van Netfluixe luisteren naar de radio, kijken TV en kopen 6 Cd's per jaar en 4 DVD's per jaar. Persoonlijk heb ik liever de keuze tot miljoenen nummers en tienduizenden flims. Maar ieder zijn meug. RTL4 staat klaar! Maar waarom je dat als argument gebruikt? (oops, RTL uitzendingen en radio zijn ook noot je eigendom....).

En na vijf jaar 600 euro! Na vijftig jaar 6000 euro!!!! De meeste spotify gebruikers betalen 30 cent per dag. Als toegang tot miljoenen nummer je dat niet waard is en je liever een CD per twee weken koopt, prima. Vrijwel altijd nogal duur omdat 99% van wat de meeste mensen willen horen op Spotify staat, maar als die CD in je kast is wat je wil, niemand zal je tegenhouden. Persoonlijk gaat het me om de muziek en niet het medium. Omdat ik een freak ben met belachelijk dure hifi doosjes, kies is Tidal, maar dat maakt in principe natuurlijik niets uit).

Als je het me toestaat zet ik nu wat muziek op. Ik kan kiezen uit 65.000.000 nummers. Hoeveel CD's heb jij in de kast staan? Hoeveel daarvan kan ik niet luisteren? Hoeveel daarvan kan ik niet luisteren in BETERE kwaliteit?
Het gaat niet om de keuze, het is meer de huidige cultuur waarbij men zegt dat de prijs rechtvaardigt is omdat je een bibliotheek van miljoenen nummers hebt waarvan je er maar een paar vaker beluisterd.

Het is normaal geworden zeg maar, maar iedereen vergeet dalijk dat je eigenlijk goedkoper uit was geweest door albums te kopen ipv maandelijkse abonnement
Vroeger nam ik alles op met een cassettebandje van nummers die afgespeeld werden op de radio.
‘In the mix’ van Ben Liebrand op vrijdagnacht tussen 2 en 3 uur. 😃 En halverwege snel het bandje omdraaien om zo weinig mogelijk te missen.

Pinkt een traantje weg.
Bandje omdraaien? In mijn tijd heette dat autoreverse 8-)
Nieuwerwetse onzin! 🤪
Iemand die op 5 jaar tijd geen 30 CDs kocht is wellicht sowieso geen doelpubliek. Die blijft gewoon naar de radio luisteren.
Dan nog €10,- voor een individueel account. Dat is nog goedkoper dan het aanschaffen van één CD. Voor €10,- krijg je maandelijks toegang tot miljoenen nummers met slechts 1 klik van je verwijderd.

Ook Spotify en de artiesten moeten geld verdienen.
Ja alleen die artiesten krijgen bij bijvoorbeeld Apple Music wel meer per stream :)
Dus als je het daar voor doet zou ik overstappen.

Verder volledig eens, 10,- voor “onbeperkt muziek” is een koopje.