Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ziggo biedt 1Gbit/s-abonnementen in gemeente Rotterdam aan

Ziggo heeft de technische voorbereidingen voor de komst van 1Gbit/s-abonnementen op zijn Rotterdamse kabelnetwerk afgerond en gaat weer van start met het aanbod in de gemeente Rotterdam. De uploadsnelheid ligt bij het abonnement op 50Mbit/s.

Ziggo heeft in de afgelopen maanden naar eigen zeggen meer dan 560.000 nieuwe connectoren bij huisaansluitingen geplaatst en 53.000 aansluitkabels in 29.214 straatkasten vervangen. In totaal zou meer dan zeventig kilometer nieuwe bekabeling in straatkasten en wijkcentrales geplaatst zijn. Bij het laatste deel van het netwerk, de coaxkabel van de wijk tot in de huiskamer, past Ziggo docsis 3.1 toe voor het 1Gbit/s-aanbod.

Eigenlijk was de planning dat Ziggo vanaf 24 maart 1Gbit/s zou aanbieden in Rotterdam en omgeving. De gevolgen van de coronacrisis maakten dat het bedrijf de aanleg moest stilleggen. Op 28 juli hervatte het bedrijf de aanleg en het aanbod in het Rotterdamse stadsdeel Hoogvliet. Vanaf dinsdag is het 1Gbit/s-aanbod dan alsnog beschikbaar in Rotterdam, Vlaardingen, Pernis, Rozenburg en Hoek van Holland.

Ziggo meldt dat na Rotterdam de volgende steden volgen met de aanleg van 1Gbit/s: Almere, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Groningen, Heerenveen, Leeuwarden, Lelystad, Nijmegen en Wageningen. Ten opzichte van de planning die het bedrijf in juli communiceerde ontbreekt Eindhoven in dat rijtje, terwijl Almere, Heerenveen en Lelystad zijn toegevoegd.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

15-09-2020 • 10:39

356 Linkedin

Reacties (356)

-13560350+1126+215+30Ongemodereerd191
Wijzig sortering
Ik heb dit al vaker gemeld, maar ik doe het weer...

Mensen, jullie eigen ervaring of jullie eigen gebruik van een bepaalde dienst of een bepaald abonnement is geen maatstaf voor hoe een ander het gebruikt. Opmerkingen als: "Ik krijg thuis 250Mb/s al niet vol, laat staan 1Gb, dus dat is sowieso overkill voor een thuisgebruiker" slaan nergens op. Er zijn altijd mensen die het wel gebruiken en het is de keuze aan Ziggo of ze die markt willen bedienen.

Toegevoegd:

Wederom zie je in de reacties op mijn verhaal mensen hun eigen ervaring delen of een berekening maken of iets wel of niet nodig is. Daar gaat het wat mij betreft niet om. Het gaat er om dat bijna iedereen vanuit zijn/haar eigen ervaring spreekt. Of het nu een directe ervaring is of een die als basis voor een berekening dient, het is en blijft eigen ervaring en interpretatie. Wat mij betreft (zei de gek), mag iedereen vinden wat hij/zij wil, maar kan je nooit je eigen ervaring doortrekken en als basis gebruiken voor de rest. Maar goed, wie ben ik... ;-)

[Reactie gewijzigd door MIB75 op 15 september 2020 14:14]

Mijn probleem met dit abonnement is voornamelijk dat de upload 20x lager is en hoe dit abonnement soms verkocht wordt aan voornamelijk onwetende consumenten.

De return is slecht.

Dit abonnement is alleen voor mensen welke enorm veel downloaden.
Mensen, jullie eigen ervaring of jullie eigen gebruik van een bepaalde dienst of een bepaald abonnement is geen maatstaf voor hoe een ander het gebruikt.
Maar niet onredelijk. Tweakers zijn niet bepaald de 'lichtste' internetgebruikers, dus als daar significant aantal van aangeven dat ze het niet vol krijgen, dan is dat een indicatie.
De use cases voor hoge download
- meerdere 4k streams (komt niet echt veel voor, denk ik zo...)
- grote game-updates (komt redelijk vaak voor, bij console-eigenaren, maar is geen doorlopende use case)
- fileservers/torrenting (een percentage van gebruikers, die echt zwaar zijn, maar ja, is het legaal)
Of een combinatie van bovenstaande.
Als je dat extrapoleert naar een lekker zware gebruiker, dan kan je wel eens piekbelasting hebben van laten we zeggen 2x 4K stream van 50 Mbps per stuk, 2 game-updates waar elk met 50 Mbps draait en op de achtergrond een fileserver die op 100 Mbps beperkt is.

Nou heb ik echt mijn best gedaan om het heel ruim te nemen en kom ik uit op 100+100+100 = 300 Mbps... En dit is verre van een doorsnee use case.
Er zijn altijd mensen die het wel gebruiken en het is de keuze aan Ziggo of ze die markt willen bedienen.
Ziggo heeft nogal een dominante positie en de ACM laat het nogal afweten*. Dit is niet echt een markt bedienen, dit is vooral marketing waarbij met grote getallen mensen gepusht worden naar zo duur mogelijke abonnementen, omdat er toch nauwelijks serieuze concurrentie is op de markt voor snelle verbindingen.

*Zie de debacles rondom vrije modemkeuze en het openstellen van de kabel. De eerste duurt al jaren en jaren, in het tweede heeft de ACM het voor elkaar gekregen om de openstelling van het koper/glasnetwerk van KPN in gevaar te brengen!

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 15 september 2020 11:31]

cc @MIB75

Als je een ‘thuisgebruiker’ definieert, zelfs een fanatieke, veeleisende, dan kom je nooit uit op dit soort abonnementen uit.

Maar hé, mij hoor je niet klagen! :D

Laat die mensen maar betaken voor een duur abonnement als ze dat denken nodig te hebben. Zolang ik voor mijn 50/5 niet omhoog ga, vind ik het best.
Ik kom er wel aan. Ik trek regelmatig (beroepsmatig) iso’s binnen (installs van Linux distro’s) of docker pulls. Hoe sneller hoe beter. Ik wil niet moeten wachten, dat kost me veel te veel tijd.

Als we niet aan het werk zijn, dan is 2 of 3 MBit/s wel zo’n beetje de Max wat het netwerk doet. (TV)

Goed, ik hou het zelf ook op 300 Mbit/s. Straks als we verhuisd zijn downgrade ik de ziggo naar de goedkoopste variant, en wordt die backup lijn, de hoofd verbinding wordt dan 500/500 glas. Ik zie mezelf nog niet upgraden naar gigabit als dat beschikbaar komt.
- meerdere 4K streams --> een gezin met oudere kinderen, die zijn er genoeg
- grote game updates --> nee, is niet doorlopend, maar als je voor elke nieuwe game(-installatie) veel langer moet wachten ben je het gauw zat, pieksnelheid is juist een voordeel van zo'n lijn
- fileservers/torrents --> zal minder gebruikelijk zijn inderdaad

máár:
- thuiswerken -> bestanden heen en weer naar werk, citrix/remote desktop/applicatie sessies, zoom/teams
- thuisonderwijs
- cloud-storage -> al je files continue van en naar de cloud, bij elke foto/video, upload/download naar google/icloud/dropbox
- game-streaming

en dat alles maal het aantal gezinsleden (twee thuiswerkende ouders, een gamende puber en tiktokkende tiener, en dat allemaal met hun continu verbonden iphones erbij.

[Reactie gewijzigd door phYzar op 15 september 2020 11:59]

Jep, dat laatste. Voor het inkomende verkeer is de 250mbit+ genoeg, het is de upload die te klein is (en blijft) daar zit de beperking. Ik zou liever een 250/250 mbit verbinding hebben dan een 1000/50.
Absoluut mee eens. De naam Gigabit dekt de lading ook niet, geldt alleen voor download.
Jep, dat laatste. Voor het inkomende verkeer is de 250mbit+ genoeg, het is de upload die te klein is (en blijft) daar zit de beperking. Ik zou liever een 250/250 mbit verbinding hebben dan een 1000/50.
Jij wel, ik niet. Even MS Flightsim proberen a 127GB gaat net ff wat fijner met 500Mbit/s. En ik zit nooit op extra upload te wachten(doe niks met cloud services), dus die 250 upload zou voor mij kompleet overkill zijn. Ook bij thuiswerken heb ik op geen enkele manier last van een lage upload. Nou moet ik wel zeggen dat de 500Mbit toch echt wel voldoende is, dus het zal een aantal jaren duren voor ik 1000 overweeg. Maar naar 250 wil ik dan weer never nooit terug.

Ik snap prima dat andere mensen andere wensen hebben, maar zo lang ik de keuze heb prefereer ik down boven up.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 15 september 2020 13:43]

En dan nog kom je de 200mbps niet voorbij :+ en vaak zelfs niet een de 100

Even zonder grappen, laat mensen het vooral voltrekken als ze dat lukt, mij lukt het iig niet. Wellicht dat we in de toekomst wel wat meer vraag naar bandbreedte is
Ligt eraan wat je streamt, sommige BluRays op Plex pieken op 130mb/s. Ik zou die niet zonder bufferen buitenhuis kunnen kijken als mijn upload maximaal 100mb/s is.

Niet dat ik hiermee ook maar in de buurt van een "gemiddelde" Nederlander kom, maar ook Netflix et al zullen de bitrate opschroeven in de toekomst. Nu is 4k 25mb/s of zo bij Netflix maar dat kan nog flink omhoog voordat je uberhaupt bij originele kwaliteit zit.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 15 september 2020 15:20]

Helemaal eens met je antwoord hoor :)
een volledige bluray topt idd 100+mbit maar netflix komt niet verder dan 15mbit (en na de verlaging eerder dit jaar in veel landen niet eens voorbij de 7mbit), maar ik ken geen locatie waarvandaan ik volledige blurays kan stream (van het internet).

Ik zou het zelf wel fijn vinden als er meer ondersteuning zou komen voor hogere kwaliteit video (en audio) streaming
Ja maar dat is natuurlijk een kip en ei verhaal! Als niemand meer dan 100mb/s thuis heeft gaat geen enkele aanbieder die kwaliteit aanbieden.

En dat is het natuurlijk vooral: toekomstbestendig zijn. Ik kon mij 15 jaar geleden ook niet voorstellen dat 100mb/s op een mobiel netwerk kon halen en 200mb/s down thuis.

Als je me toen had gevraagd of ik dat ooit nodig zou hebben had ik waarschijnlijk nee gezegd. Maar dat is wel ongeveer te tijd waarin KPN begonnen moet zijn met de plannen voor die snelheden.
Tweakers zijn niet bepaald de 'lichtste' internetgebruikers, dus als daar significant aantal van aangeven dat ze het niet vol krijgen
Maar er wordt vaak even voorbijgegaan aan de piekmomenten. Sure, natuurlijk is het fijn dat al het dagelijkse gebruik in ieder geval tegelijk door de pijp past, dan heb je aan 250mbit doorgaans wel genoeg. Maar het betekent ook dat je bijvoorbeeld 4x zo lang (langer als je nog uitgaat van ander continu gebruik) moet wachten op die ene Steam download. En die gaan al een beetje richting de honderden gigabytes.

Nodig? Natuurlijk niet. Het is een luxeproduct, en er is vraag naar :)
Precies dit dus. Mensen vragen altijd "hoe veel netflix streams doe je tegelijk dan" of "ben je continu aan het seeden?". Nee. Maar ik vind het wel fijn als een steam-game van 12GB in no-time klaar is (90-100 MB/s). Hoef ik ze ook niet altijd op m'n schijf te hebben staan.

Daarnaast maakt het me gewoon blij om die hoge snelheden te zien pompen.
Dat je het nu niet volledig kan gebruiken, zegt niets over de nabije toekomst. Vroeger was 640kb geheugen ook meer dan genoeg volgens Bill Gates.

Prima toch dat ze voorzien in een behoefte waar vraag naar is. Zijn voldoende mensen die sneller internet willen.

Je opmerking dat de ACM het nogal laat afweten is mijn inziens niet terecht. Ze zijn inderdaad al jaren bezig met de openstelling van de markt, maar het is de wetgeving (rechter op basis van de huidge wet) die daar een stokje voor heeft gestoken. Daarnaast zijn het lange (juridische) trajecten, zoals met de vrije modemkeuze, maar dat komt niet door afwezigheid van de ACM, maar door de ISP die gebruik maken van hun recht om bezwaar en beroep aan te tekenen.
Vroeger was 640kb geheugen ook meer dan genoeg volgens Bill Gates.
Heeft ie nooit gezegd. Zullen we eens stoppen met die mythe? :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 15 september 2020 17:35]

[...]

Heeft ie nooit gezegd. Zullen we eens stoppen met die mythe? :)
Geef het nog een paar maanden. De arme man wordt nu continue beschuldig van 5G microchips in het Corona vaccin te proppen zodat ie ons allemaal kan volgen. ;) (welk vaccin kan niemand me vertellen, misschien omdat er nog niet echt een vaccin is)
Vroeger was 640kb geheugen ook meer dan genoeg volgens Bill Gates.
Zo'n dooddoener vind ik dit, alsof er nooit bovengrenzen aan behoeftes zitten. Of praktische limieten.

Vroeger was 2 bar waterdruk ook voldoende, waarom gaat de waterleiding niet naar 10 bar?! Waarom is het voltage nog steeds 220v? Waarom zijn er geen waterkokers van 20.000 watt?


Wat ACM zullen we verschillen, het klopt dat het uiteindelijk de rechter/wetgever is, maar ze hebben beide zaken ongelooflijk lang laten doorslepen en uiteindelijk verprutst. De klacht van de rechter inzake openstelling kabel was 'gebrek aan onderbouwing'. Tsja, dat lijkt mij dan toch echt slecht huiswerk van de ACM.

@quarkstar lol.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 15 september 2020 16:06]

De netspanning al naar 230V gegaan :)
Geen 16 Bar omdat de infra het niet aankan/niet voor ontworpen is, meestal is het PN 6, 6 Bar dus.(oude leidingen)(k'heb 16 genomen omdat je 10 af en toe wel eens tegenkomt in grotere appartementen)
In nieuwe wijken krijg je 3x 380-400 +N, waarvan je 230v maakt door slechts 1 faze en de N te gebruiken.
Waterkoker van 20KW bestaat, maar niet voor huishoudelijk gebruik. Kheb er 4 van 63KW, maar dan in de vorm van stoomgenerators.

Maar voor de rest begrijp ik je punt wel ;)

[Reactie gewijzigd door X_pl0visi0n op 15 september 2020 16:57]

Ben een zwaar internet gebruiker en sorry krijg me 100 Mbps nog niet eens vol (NL bij me pa).. Thuis in de Filipijnen met geluk 2 Mbps is daar roeien met de riemen die je heb! Zelfs daar gaat alles mee ;) Dus wat je nu uberhaupt met die 1 giga moet snap ik dus ook even niet ;)
Een nieuwe Mercedes heb je ook niet nodig, want een tweedehands Suzuki brengt je er ook. Maar toch zijn er mensen die een nieuwe Mercedes wel fijn vinden.

Ik heb zelf 60/30, want meestal ruim voldoende is in een huishouden van twee mensen. Maar als ik een update moet downloaden op mijn Xbox duurt het wel wat langer.
Wat een rare vergelijking.

In een nieuwe Mercedes kom je er waarschijnlijk een stuk comfortabeler dan in een oude suzuki.

Een Netflix stream zal exact hetzelfde zijn over een 50mbit of een 1gbit verbinding. Die is namelijk rond de 8 a 12mbit.

Daarnaast vinden mensen het blijkbaar een lekker idee om een snelle verbinding te hebben, ook al hebben ze het niet nodig. Voor ziggo pure marketing om met giga te adverteren om op papier met glasvezel te kunnen concurreren.
Een betere vergelijking is misschien dat een Mercedes E200 net zo prima rijdt als een E63s. Volkomen nutteloos in het dagelijks leven.

Toch blijft Mercedes hele snelle AMG's maken omdat er mensen zijn die dat leuk vinden.

Ik heb 1000/1000 bij Tweak en ik vind het heerlijk.

[Reactie gewijzigd door MaxHardcore op 15 september 2020 13:00]

Mijn vergelijking is geen literair hoogstandje, maar ik vind wel dat hij opgaat. De vergelijking gaat over basisverwachtingen van een standaardproduct, en hogere verwachtingen van een luxeproduct.

Netflix kijken op een standaard internetabonnement staat tot op je bestemming aankomen met een tweedehands auto.

Je games x keer vlotter binnentrekken staat tot comfortabeler aankomen in je Mercedes.
Nee. Maar dat zeg ik ook niet.

De vergelijking maakt onderscheid tussen de basiservaring van internet en de luxe-ervaring. Netflix kijken hoort bij de basiservaring. Net als op je bestemming aankomen bij de basiservaring van een voertuig hoort.

De luxe-ervaring heeft geen betrekking op Netflix, maar wel op andere dingen zoals sneller grote games downloaden. Zo geldt ook, de luxe-ervaring van een vervoersmiddel heeft geen betrekking op op je bestemming aankomen, maar wel op andere dingen zoals comfortabelere stoelen en een mooi leren stuur.
Je hebt gelijk, ik denk dat dit net zo'n race is als de meer megapixels=beter race.
Maar, snellere technieken in de top van de markt maakt dat over de hele linie de prijzen omlaag gaan. Voor iedereen gunstig. Ik heb nu 100/30 mbit voor 30 euro per maand. 10 jaar terug niet kunnen denken.

Vergeet niet dat dit soort snelheden weer nieuwe mogelijkheden opent. Denk bijvoorbeeld aan holografische / volumetrische video. Die technieken zijn er al en over 10-15 jaar zit het in onze telefoons.
Maar, snellere technieken in de top van de markt maakt dat over de hele linie de prijzen omlaag gaan.
Snellere technieken alleen is niet voldoende, er moet ook concurrentie zijn. En daar is helaas voor consumenten een behoorlijk gebrek aan. De kabelmarkt is zwaar geconsolideerd en alternatieven zijn er maar mondjesmaat en zeker niet overal.

Misschien dat 5G nog een deuk in de markt-domintantie van Ziggo kan brengen. Op zich is de '4G voor Thuis'-optie van T-mobile al een alternatief.
Denk bijvoorbeeld aan holografische / volumetrische video
Maar net zoals met 4k zal ook hiervoor sowieso goeie compressie-algoritmes moeten komen. Het issue is dat bandbreedte veel minder schaalt dan de data-volumes van grafische stromen, dus je zult sowieso moeten comprimeren.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 15 september 2020 13:49]

Ik denk dat deze snelheidsrace al een bewijs is van concurrentie. Waarom zouden ziggo en kpn dan zo investeren?

Ik snap dat je in het buitengebied er weinig van terug ziet, maar daar wordt half (meer zelfs) Nederland verglaasd door particuliere iniatieven.

Idd moet holografische content gecomprimeerd worden - die datavolumes zijn anders echt te groot. Net als 720p, 1080p en 4k. Het staat nu nog in de kinderschoenen.
Ik denk dat deze snelheidsrace al een bewijs is van concurrentie. Waarom zouden ziggo en kpn dan zo investeren?
Ik sta er vrij dubbel in, moet ik toegeven en mijn positie is uiteindelijk enigszins subtiel:

Er is (eindelijk) enige investering op gebied van techniek. Dit is voor zover ik kan inzien vooral gedreven door marketing. Het staat zo lullig als je concurrent getalletje X kan leveren en jij alleen maar getalletje X/2.

Wat dat betreft ben ik, grappig genoeg, juist niet overtuigd van de benodigdheid van een groot getalletje X.

Het doet me denken aan de Ghz-race rond de millenniumwisseling. Of de megapixel race. Hier is aan het einde van de rit wel enige winst voor consumenten in 'kwantiteit', hoewel niet per se in kwaliteit. Maar al met al werd de technologie inderdaad ook vooruit gejaagd.

Maar dan is er ook nog de prijsconcurrentie. En die vind ik heel belangrijk! En de investeringen van KPN en Ziggo ten spijt: de prijzen voor vast internet staan op geen enkele manier onder druk.

Ja, voor DSL, omdat je daar een dozijn aanbieders kunt krijgen (alhoewel KPN de wholesale ook aan het opschroeven is). Maar voor glas en kabel gaan de prijzen alleen maar omhoog!

En dat is geheel anders als je kijkt naar bvb. de hardware markt. Omdat daar veel makkelijker in te wisselen valt, zie je dat de kosten omlaag schieten terwijl de kwaliteit toeneemt.

Bij KPN/Ziggo zie je dat de kwaliteit maar heel langzaam toeneemt, maar helaas de prijzen heel snel.
10 jaar geleden hadden we 20 mbit voor 35 euro per maand? Nu 100/30 voor 30€. Ik vind helemaal niet dat het vast zit, sterker nog de stappen 100/200/500/1000 mbit volgen elkaar sneller op dan 1/2/5/10 mbit.

Ik ben het met je eens dat zoveel snelheid "niet nodig is" maar ik vond videostreamen over internet 12 jaar geleden ook zo'n onzin, helemaal niet effectief, je hebt toch dvd's en videotheken? En kijk waar we nu staan... Bedenk wel dat dit gewoon weer nieuwe dingen mogelijk maakt, net zoals raytracing cores op een videokaart. Of, iets als domweg een snellere videokaart.
Ik vind het erg fijn als mijn vrouw kan thuis werken. En mijn editor rig 4k films kan uploaden naar YT. En ik gewoon kan blijven livestreamen.
En mijn kind eventueel ook nog iets kan doen. Dan is het wel handig dat je niet aan je maximum zit.
Bij T-Mobile kan je voor 2 EUR of 2.50 EUR van 500mbit naar 1000mbit gaan... Waarom niet? Kost geen drol.
Als je bij alles zo denkt, 2 euro hier 5 euro daar, 3 euro daar etc. Dan is het alsnog geld wat je maar 1 keer kunt uitgeven. Zeker voor iets wat je niet nodig hebt.
Mee eens hoor, gelukkig wordt je bij Ziggo wel geforceerd om elk jaar een verhoging te betalen, dat maakt de beslissing wat makkelijker denk ik. ;-)
Als je met 300 baud, 1200 baud en op het Natlab de onvoorstelbaar snelle trailblazers van 9600 baud (1987) bent groot geworden kan ik inderdaad instemmen met dat 1 Gigabit allemaal wat over the top is.
piep piep tudeluut yes connection :)
toen ik op de hoge school werkte hadden we een 512 kbit connectie. Dat was op dat moment een van de allersnelste verbindingen in nl en vergeleken met mijn 14k4 modem en bliksem snel
IDD dat waren tijden.. Maar goed er kan nu ook wel veel meer dan toen.
Video streamen was er toen echt niet bij.
Om even Chriet Titulaer (1985) te citeren;
Wat we nodig hebben in Nederland is dat er één zo'n glasvezeltje in elk huis in Nederland komt. Dan kun je door dat ene glasvezeltje honderd televisieprogramma’s gelijktijdig brengen en telefoon en beeldtelefoon en alarmering en telewinkel en telegiro en alles wat je maar zou willen.
Technologie gaat snel en het kan best zijn dat er in de toekomst iets word bedacht waar je deze snelheden voor nodig bent. Ergens rond 1993 werd het internet zoals we die nu kennen (HTML) geboren. Een paar jaar later was het internet algemeen bekent.. 10 jaar later dan die citaat van Griet.
Nu is het internet verweven met ons leven en een soort van NUTS voorziening geworden.

Ziggo doet zijn best en de snelheden zijn voor de meeste gebruikers nu al meer dan genoeg zou je zeggen. Ziggo zal zijn best doen het maximale uit de kabel te halen, maar zal uiteindelijk zijn meerdere moeten erkennen in de glasvezel.
Over de top todat we holografische video kunnen kijken. Of holografisch videobellen. Of holografisch met andere mensen op vakantie vanaf je thuisadres etc etc etc. Het maakt toepassingen van de toekomst mogelijk.
Het gross denkt inderdaad het te gebruiken, maar ik denk als je echt gaat tellen dat het behoorlijk tegenvalt hoeveel mensen echt dat gebruiken.

Ik zelf heb een 100mbit lijntje. Die krijg ik al niet eens vol.. En het is niet dat ik niks gebruik.
Ik denk niet dat iemand constant die 100mbit vol trekt, maar tijdens pieken is de capaciteit erg nuttig. Denk bijvoorbeeld aan een update van een game (PC of console, je mag bij sommige games zomaar 80GiB binnentrekken) of bij het uploaden van een backup.

Ik zit op kantoor waar momenteel iedereen een 50/20mbit VDSL-lijn gebruikt. Dat gaat prima maar je merkt dat videobellen terwijl een collega zijn systeem updatet toch wel stoort, en dan heb ik het nog niet over offsite backups die letterlijk dagen duren.

Een paar jaar terug toen ik nog bij de klantenservice werkte kreeg ik de vraag of er iets was met internet, want de PlayStation deed er te lang over om te updaten. Een van de kinderen had een nieuw spelletje voor hun verjaardag gekregen en stond te springen om het te spelen, maar de download duurde al bijna twee uur en was nog niet op de helft. Die mensen hadden dagelijks genoeg aan 30mbps voor YouTube en Netflix, maar nu leek het internet ineens wel heel traag. Voor dat soort situaties is snel internet heel fijn (al is Sony nog wel eens heel traag met updaten al is je internet snel natuurlijk).

Gigabit is een mooie stap omhoog en voor iedereen meer dan voldoende. De meeste mensen gaan die gigabit maar heel sporadisch gebruiken natuurlijk, maar dat betekent niet dat het geen marktwaarde heeft. Ik ben in ieder geval zo gewend aan/verwend door gigabit dat ik niet meer terug wil naar 100/10 zoals KPN die aanbiedt.
Maar een gigabit verbinding wil niet meteen zeggen dat je dat altijd haalt met alles.
Neem Fortnite update op de xbox.. zelden haal ik daar boven de 20mbit aan download.. Kun je wel gbit verbinding hebben maar zolang de partij dat niet ondersteund dan heb je er ook niks aan.
klopt, maar ik spreek dan ook namen iets meer dan 300 thuis gebruikers. Erfenis van een leuk studenten bedrijfje. En natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar als je een gezin neemt met 5 personen (groot gezin) Alle 5 een HD netflix stream (je kijkt natuurlijk niets samen) = 25Mbps. Zullen we het voor het gemaak maar gewoon keer 4 doen? Dan kom je uit op 100Mbps. Dan is nog maar 10% van de 1Gbps.
Maar je heb weinig upload.

Als nou gaat kijken wat meer dan 100Mbps nodig heeft door 1 gebruiker. Dan kom ik niet veel verder dan download van grootte bestanden (films/Games). Ik ben er van overtuigd dat 90% van de mensen daar eigenlijk best wel iets langer op kan wachten...

Backup maken (wat 99,9% niet doet en dus eigenlijk al geen homeuser meer is) plan je natuurlijk op een tijdstip dat je slaapt...
Natuurlijk spreekt iedereen vanuit zijn/haar eigen ervaring/beleving. Dat is namelijk je persoonlijke referentiepunt.
Van mijn part bieden ze 10Gbit aan, allemaal prima. Ik heb het niet nodig en zal geen abo nemen, maar begrijp dat er zeker vraag naar is. Zelfs naar die hoge snelheden.

Wel zou ik graag een beter verdeling tussen de verschillende abonnementen zien en ook een fix voor de upload ratio (ja ik weet dat dit technisch minder eenvoudig is dan het klinkt en dat daar wellicht andere zaken zoals download snelheid en zenders voor opgeofferd moeten worden).

Het instap abo is met 50/5 wellicht voldoende voor opa of oma, maar thuiswerken kan met 5mbit al problematisch worden. 250/25 zal voor veel consumenten een te hoge download zijn, maar een upload waar je eigenlijk alles prima mee kan doen (je sized je abo dus op de upload en niet op de download). Daarbovenop komt dan nog 500/40 en 1000/50 waar de vraag beperkt naar zal zijn en alleen voor specifieke use cases.

Wat mij betreft (again, persoonlijk) zou ik liever een 100/20, 500/80, 1000/150 verdeling zien. Dit zal Ziggo nooit doen want dan valt de use case voor het "middelste" pakket volledig weg voor het gros van de klanten die massaal over zullen stappen op de goedkoopste variant, inclusief ondergetekende want een tientje in de maand is toch weer een tientje in de maand. Kan natuurlijk nooit kwaad om te dromen :)
Dit is een zelfde discussie dan die van auto's of huizen. Wat moet je met een Audi S8+ (305 kmh) in Nederland, als je nergens sneller mag dan 130 km/.uur. Of een woning met 10 slaapkamers, terwijl je maar in eentje kunt slapen.
Gewoon omdat het kan en omdat mensen dat 'cool' vinden om te gebruiken op verjaardagsfeestjes etc.
Ik heb al maanden 1000/1000 bij T-Mobile. Icm hun unlimited mobiele abbo betaal je daar maar €25 voor. Mobiel kost ook €25 en dan ben je voor €50 klaar. Ik kan het iedereen aanraden.
Na het eerste jaar ga je 65€ betalen ipv 50. Dat is niet zo'n scherpe deal meer.
Proof?
Op de t-mobile website is het toch duidelijk 1000/1000 incl unlimited mobiel voor totaal €50 per maand. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik wil deze combi mogelijk binnenkort aanschaffen.

*T-mobile klantenservice bevestigd dat deze prijs (€50) blijft als je beide abbo's niet wijzigt.

[Reactie gewijzigd door KaasDoosNL op 15 september 2020 15:25]

Als je naar https://www.t-mobile.nl/mobiel-thuis gaat en daar naar beneden scrollt en klikt op glasvezel vergelijken staat er de prijs na het eerste jaar €65 per maand.

Screenshot: https://tweakers.net/foto...Aj2cTq3AOvGTV78pFlL6T.jpg

Als je dit gaat afsluiten zou ik het contract goed doorlezen of zwart op wit krijgen dat het 50€ blijft.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 15 september 2020 19:03]

Het gedeelte onderaan die pagina is een vergelijking met andere providers. Als je het Uit & Thuis kiest met Internet Only i.c.m. SimOnly kom je op €25 + €25 per maand uit. Als je daar dan ook nog interactieve TV selecteert kom je inderdaad op ~ €65.

Leuk prijsje voor 1000/1000 en 'onbeperkt' SimOnly
Ah ik zie het nu ook idd, verwarrend zoals ze het presenteren. Goede deal idd!
Kun je dan eens laten zien hoe je aan een 1 gbit internet abo plus een unlimited mobiel abonnement komt voor minder dan €65 per maand?
Goed punt. Wat voor mij meespeeld is dat ik geen unlimited abonnement nodig heb. Ik betaal nu 11 euro per maand voor mijn mobiel en kan gewoon doen wat ik wil met mijn abbo.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 15 september 2020 19:03]

Ik kan het alleen maar afraden. 1 storing bij 1 provider en al je connectivity ligt eruit. Tevens is het business model van T-Mobile niet bevordelijk voor de gezondheid van het Nederlandse internet (schending netneutraliteit & herrineren we het Duitse routing akkefietje nog?)
Kan je even uitleggen waar je "schending netneutraliteit" vandaan haalt?
Duitse routing was een slechte management beslissing die ook heel snel weer teruggedraaid is na klachten. Iedereen maakt wel eens een fout en daar hebben zij van geleerd.

Met betrekking tot de storing bij 1 provider; dit kan ook het geval bij Ziggo zijn... Als Ziggo eruit ligt heb je ook geen internet.
Of bedoel je, als er storing is bij een andere provider dat via KPN Netwerk loopt dan heb ik als T-Mobile klant ook storing? Dat klopt niet. Mijn collega heeft glasvezel van een andere provider (via KPN Netwerk) en hij heeft een aantal maanden geleden 2 dagen storing gehad. Ik merkte daar niks van.

En dan ook "gezondheid van het Nederlandse internet".
Weet je wat ongezond is? De monopolie die KPN (heeft gehad, minder geworden omdat KPN Netwerk hun verbinding nu opengooit voor andere providers) en Ziggo nog steeds heeft. Dat is pas ongezond.

[Reactie gewijzigd door Joao op 15 september 2020 12:36]

- Kan je even uitleggen waar je "schending netneutraliteit" vandaan haalt?
Zover ik weet bieden ze nog steeds "datavrije muziek" aan voor diverse diensten. Mits de dienst kan/wil voldoen aan de voorwaarden van T-Mobile.

- Duitse routing was a slechte management beslissing.
Dat was het zeker. Pin me er niet op vast maar ik heb het vermoedden dat mobiel internet verkeer nog steeds via (duitse) omwegen gerouteerd is.

- Met betrekking tot de storing bij 1 provider;
Wanneer je er voor zorgt dat je mobiele internet van een andere provider/netwerk is dan je vaste lijn. Dan heb je iets om op terug te vallen.

- Weet je wat ongezond is? De monopolie die KPN...
Helemaal mee eens. De Ziggo kabel zou asap open moeten. Better yet; Alle transport netwerken (kabel en koper iig) in de grond naar de staat of een stichting.
Punt 1 is voor de rechter geweest en die zaak heeft T-Mobile gewonnen. Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar het is geen schending van de netneutraliteit gebleken.
Iedereen kan zich inschrijven om mee te doen aan de datavrije muziek, inderdaad onder de voorwaarde dat die service voor iedereen toegankelijk is.
Iedereen kan zich inschrijven om mee te doen aan de datavrije muziek, inderdaad onder de voorwaarde dat die service voor iedereen toegankelijk is.
Dat is vast niet de enige voorwaarde. Er is een heel stel grote aanbieders, voor 'iedereen' toegankelijk, dat niet onder de regeling valt 'omdat de aanbieder niet wil'.

En, met inschrijven is het nog niet actief. Als je het aanvragenforum doorneemt, zie je dat er maanden (jaren?) geen diensten meer toegevoegd zijn, of heel mondjesmaat.
Je eerste punt kan inderdaad kloppen. Dit weet ik ook niet zeker.
Je tweede punt is al gedebunked op de community forums van T-Mobile waar er verschillende test door gebruikers uitgevoerd waren dat liet zien dat de internet nu via een nette routing loopt.
Je derde punt is juist een voordeel voor alle providers (mits Ziggo een Vodafone Internet SIM kan sturen om als hotspot te gebruiken als er storing is).
Je vierde punt, wij mogen allemaal heel erg blij zijn dat de monopolie niet zo erg is als in Australië of de VS. Dat is pas erg ;-).
Met het derde punt bedoelt hij dat als T-Mobile plat ligt je zowel bekabeld als via 4G/5G geen internet meer hebt. Je wilt dus je risico spreiden door bij twee providers te zitten.
Robin had het erover dat het goedkoper is om bij dezelfde provider te zitten, wat niet heel verstandig is.
Is er uberhaupt wel eens een storing geweest waar beide netwerken(zowel vast als mobiel). Niet werkte maar de overige netwerken wel functioneel waren?
Ja, niets meegekregen van die DDOS aanvallen de afgelopen week? Ik heb collega's die 2 dagen geen internet had erdoor. Gelukkig had zijn vriendin wel onbeperkt internet van een andere provider dus hij kon basis dingen wel doen.
Niet op t-mobile netwerken. Of wij waren de dans ontsprongen.
T-Mobile mobiel internet werd (en voor zover ik weet nog steeds) al door DTAG gerouteerd.
Thuisinternet loopt nu inderdaad meestal via AMS-IX zoals het hoort maar dat heeft ook een ruim weekend geduurd voordat T-Mobile door had dat een groot deel van hun klanten geen bruikbare verbinding had dus echt snel valt het niet te noemen helaas... Van 2x100Gbit op AMS-IX naar 1x10Gbit op DTAG en dan verbaasd zijn dat je niet zoveel data door 10GbE kan duwen, dat dit dan nog bijna 72 uur duurde voordat T-Mobile dit simpele rekensommetje ook gemaakt had is nou niet echt snel of goed te noemen...
- Kan je even uitleggen waar je "schending netneutraliteit" vandaan haalt?
Zover ik weet bieden ze nog steeds "datavrije muziek" aan voor diverse diensten. Mits de dienst kan/wil voldoen aan de voorwaarden van T-Mobile.
Voorwaarden die bovendien nergens te vinden zijn (waren? Meermaals gezocht, dit jaar nog niet).
Ik denk dat hij doelt op het feit dat T-Mobile zero rating toepast (https://www.t-mobile.nl/datavrije-muziek) op Muziekstreaming.

Dus data voor streamen van muziek (spotify, tidal, deezer etc) telde niet mee. Dat is technisch gezien schending van netneutraliteit, ook al mag het.

Verder KAN het zo zijn dat bij storing bij KPN alle andere partijen op het Netwerk er ook uit liggen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Dat ligt er maar aan waar de storing zit. Een storing aan "het internet" kan ook gewoon de eigen DNS zijn.

En KPN heeft al sinds begin deze eeuw de verplichting zijn netwerk open te stellen voor concurrenten. Dat is niet iets van nu pas.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 15 september 2020 12:53]

Dus data voor streamen van muziek (spotify, tidal, deezer etc) telde niet mee. Dat is technisch gezien schending van netneutraliteit, ook al mag het.
Niet meer, sinds kort:
https://techcrunch.com/20...ity-rules-bar-zero-rating
Ah dit lijkt mij een T.net artikel waardig, want dit is zo nieuw dat zelfs TMobile de site nog niet geupdate heeft.

Thanks
En KPN heeft al sinds begin deze eeuw de verplichting zijn netwerk open te stellen voor concurrenten. Dat is niet iets van nu pas.

Dank voor de informatie. Van ADLS wist ik het wel maar ik dacht dat glasvezel recent gedaan is.
Wel een leuk weetje, T-mobiles mobiele netwerk en grond netwerk zijn niet op het zelfde aansluitingspunt verbonden.

In Den Haag is dit bijvoorbeeld uitbesteed aan volkerswessel, die voor T-Mobile het glasvezel regelt (regelde? Waren best wat klachten over hun monteurs)

Dus als er storing is en die zijn er zeker hier in Den Haag omdat ze er nog flink aan sleutelen, dan heb ik gewoon nog steeds mobiel internet waar ik gebruik van kan maken.
Klopt inderdaad.. Ik was het zat na een half jaar heen en weer met hun support over packetloss. Uit eindelijk maar overgestapt naar het vele duurdere KPN waar ik geen last heb van packetloss. Dus er gaat zeker nog wat verkeerd in hun routering volgens mij..
Problemen met packetloss zijn al een tijdje verholpen. Volgens de community staff lag het probleem bij een externe partner en die heeft het netjes verholpen.
Oh dat is wel lastig dan. Maak anders even een topic aan op de community forums. Die gasten daar zijn best goed en helpen je zeker verder!
Na een half jaar contact te hebben gehad met T-Mobile over deze situatie heb ik het heft in eigen handen genomen en overgestapt op KPN. Sinds de overstap draait alles super stabiel.
Ah ja, dat was in idd vergeten. Toch goed om lezen dat met KPN het beter is, hopelijk blijft het ook zo!
Ik hoop het ook! In ieder geval bedankt voor je tip.
Ik had zeer regelmatig storing met T-Mobile en de downloadsnelheid vrijwel altijd ver onder niveau, dat was voor mij de reden om over te stappen naar KPN. Sindsdien geen storing en altijd de volle snelheid zowel up als down (meestal zelfs sneller). T-Mobile lijkt te beknibbelen op de bandbreedte die ze afnemen van KPN o.i.d...
Dan ligt dat eerder in jou regio. In Almere heb ik bijna nooit storing. En haal 99 van de 100 keer 95% van de snelheid.
Wellicht, toch zie ik zeer regelmatig T-Mobile storingen voorbij komen uit het hele land. Ze zijn gewoon een beetje cheap geworden volgens mij. Toen het nog Vodafone Glasvezel was had ik echt nooit problemen, kort na de overgang begon de ellende.
Het verscheeld erg per maand.
Want augustus was echt een slechte maand voor KPN. En een normale maand voor T-mobile. In juli hadden beide ongeveer evenveel storingen.
Dat had ik naast Packetloss ook inderdaad. Dit lijkt ook alleen te gebeuren in regio's waar T-Mobile over het KPN netwerk levert en geen gebruik kan maken van eigen apparatuur in de POP.
De vraag is of je voor €50,- het dan maar laat voor wat het is. Bij mij ligt geen glas, na een goede deal gemaakt te hebben met Ziggo en bovendien niet het 'max tv' abonnement af te nemen betaal ik 85 euro per maand ALLEEN voor 1000/50 en TV complete. Wel heb ik ook de Mediabox Next wat officieel niet zou kunnen bij mijn huidige abonnement.

Als ik glas zou hebben dan zou ik het wel weten ja, maar helaas in Delft niet heel veel opties, of Ziggo of KPN met ADSL (Max 100 Mbit/s op zijn best). De upload van Ziggo is ook matig, maar in de afgelopen 3,5 jaar dat ik hier woon heb ik maar één uur geen internet gehad wegens een storing. Dat is toch wel een serieuze prestatie wat mij betreft.

En dan hebben wij in huis ook nog eens Vodafone waar je natuurlijk ook los voor betaald...
€50,- is een geweldige deal voor onbeperkt internet mobiel en 1000/1000.
De rechtbank van Rotterdam heeft geoordeeld dat de Nederlandse wet in strijd is met de Europese wet- en regelgeving. T-Mobile mag dus gewoon datavrije muziek aanbieden.

Overigens is zero rating alleen maar positief voor de klant. Wanner ze beperkingen gaan opleggen is het een ander verhaal en dan komen ze ook wel in de knel met de Europese wetgeving denk ik.
Klopt ja. De Europese wetgeving is op dit vlak (en vele andere, denk ook aan consumenten recht) simpel: je mag afwijken van de eu wetgeving als dit in het voordeel van de consument is.
Dat is echt een fantastische snelheid. Het nadeel van Ziggo is echter dat de upload heel laag is bij de 1gbits snelheid.
Nadeel van Ziggo is dat de upload langzaam is bij alle snelheden. Doe mij maar 400/100 i.p.v. 1000/50.
Van zodra analoog volledig uitgeschakeld is kan 125Mbps Upload zoals in Zeeland.
https://www.delta.nl/nieu...-in-zeeland-tot-125-mbps/
Delta
  • 100/35
  • 200/75
  • 400/125
  • 1000/125
Ziggo
  • 50/5
  • 250/25
  • 500/40
  • 1000/50
Dat is een groot verschil qua download:upload ratio.
Voor Zeeland was het niet zo moeilijk die hebben maar 15.000 aansluitingen waar ze analoog hebben afgesloten.Zodra Ziggo klaar is met al hun aansluitingen te ontdoen van analoog komt de upspeed ook naar 125Mnps.
Hier wel glas (Rotterdam), maar max 500/500. Vreemd...
Wet van de remmende voorsprong. Op dit moment zijn de zouden veel wijkcentrales en Straatkaste in de problemen komen als er te veel 1Gb verbinding daadwerkelijk gebruikt zouden worden. Die kunnen die data dan niet kwijt. Upgraden kost geld. Kosten verdien je moeilijk terug.
En laten weer eerlijk zijn. Beste mensen (er zijn altijd uitzonderingen) hebben meer dan genoeg aan 500.

Je apparatuur kan overigens minimaal 1gb aan. Dus als ze echt willen...
helaas is het niet voor iedereen bereikbaar, T-Mobile heeft maar op een paar plekken eigen glas.... ik heb voor hetzelfde bedrag slechts 100/100, via KPN glas.
Hetzelfde hier in Enschede. Tot heden amper tot geen problemen gehad en is veel goedkoper dan Ziggo, Kpn of wie dan ook en voor €40 1Gbs internet alleen was voor mij toe al de reden om over te gaan naar Tmob toen ik ging verhuizen 😌.
Iedereen praat er wel heel makkelijk over, maar dan ben je afhankelijk van KPN om glasvezel aan te leggen.

Ik heb de jarenlange strijd tegen de leugens en smoesjes van KPN inmiddels opgegeven. Er komt bij mij thuis nooit meer een product binnen waar die partij iets aan verdient.
Zou het ook graag willen, maar ze hebben bij ons geen glas :( :(
Ik heb wel glas, maar Caiway heeft hier helaas monopolie op...
t-mobile heeft ook een eigen glas netwerk (en er is er nog een die me even ontschoten is) dus die zou dan ook bij caiway aan kunnen sluiten. aangezien dat niet is gebeurt denk ik dat Timo002 gelijk heeft en dat caiway daar een regionaal monopoly heeft.
Is per gebied verschillend. Hier is een glasvezel initiatief geweest waar slechts 4 aanbieders op waren, eigenaar is Delta (Caiway) maar een van de aanbieders is een dochter van KPN. Ik vermoed dat er met de aanbieders is afgesproken dat het netwerk de eerste jaren minder makkelijk toegankelijk wordt gemaakt voor andere aanbieders (lees: hoge instapkosten).
Nee, KPN is te beroerd om met Caiway een verbintenis aan te gaan - waarschijnlijk vanwege de kosten. Anyhow, de kern van het verhaal is dat de bal bij KPN ligt, niet bij Caiway.
Dat is niet helemaal waar, want KPN dochter solcon biedt wel aan op caiway glas. (In Uithoorn iig wel)
Hier ook, alleen dan niet met 1000/1000 maar voor een scherpe prijs ben je dan klaar
Ziggo is mijn enige optie alleen voor hoge snelheid. internet die dsl, vdsl etc etc gaat maar tot 37mbit/s in mijn wijk, ongeacht de provider.....dus dat ze 1000/1000 aanbieden heb ik weinig aan.
overigens gaat ziggo ook "maar" tot 500. maar heb genoeg aan 250
Dat is niet duur. Bedankt voor de tip.
Ja kon dat maar. In mijn woning en veel andere steden is nog steeds geen glasvezel internet beschikbaar.
Wat is de dekking van T-Mobile glasvezel in vergelijking met Ziggo? Niet iedereen heeft glasvezel voor de deur liggen. Ziggo is de enige provider hier die fatsoenlijke snelheden kan leveren.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 15 september 2020 13:19]

Ik heb al 'n jaar 1000/50Mbps over coax.Dik tevreden.
Hier geen glasvezel verkrijgbaar.
Mijn tele2 abonnement met onbeperkt bellen en internet kost €26. T-mobile gebruikt weer (op mijn adres) gebruik van DSL ipv de kabel (wat Ziggo weer wel gebruik van maakt).
50 mbit upload is toch wel iet wat triest.

Kunnen ze dit niet wat meer naar het midden trekken?
Geen gigabit maar een 500/500 lijn bijvoorbeeld.
sowieso is ziggo - in mijn ogen - erg duur met wat het aanbied.

Dit specifieke pakket is €76.50 zonder interactieve TV.
Daarvoor krijg je dan enkel digitale tv en 1000/50 mbit internet.
Wil je interactieve tv erbij? dan kost dit pakket gewoon €98.50!

Ze zullen dit soort pakketten vooral aanbieden omdat er concurrentie komt van glasvezel.
NetwerkNL (KPN) is druk bezig met de aanleg in grote delen van NL. Iets wat ik erg kan toejuichen.
Maar tot die tijd probeert Ziggo vooral te cashen.

ter vergelijking: 1000/1000 mbit bij tweak is 41 euro, incl. interactieve tv is dit 59.95 euro.
Ziggo mag echt wel iets aan zijn prijzen gaan doen....

Hier heb ik momenteel de keuze DSL tot 50mbit of ziggo. Glasvezel is nog in aanleg.
50 mbit bij ziggo betaal je €48.50 voor, terwijl ik momenteel €35 betaal voor dezelfde snelheid op DSL.

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 15 september 2020 11:04]

Vreemd, tweak biedt mij een 100mbit (!!) glas aan voor 68 euro terwijl ik bij KPN een 500/500 lijn heb liggen. Zo goedkoop is tweak niet bij mij.
Tweak bied op hun eigen netwerk nergens 100/100 aan, als ze op jouw adres 100Mbit aanbieden dan zit je dus in een gebied waar ze op het netwerk van KPN meeliften, wat ook de absurde kosten verklaart.
Bij mij komt alleen de 100/100 pakket naar voren na invoering van mijn postcode voor de prijs van bijna 60 euro. Of ze meeliften op het netwerk van kpn weet ik niet. De prijs en snelheid is bij mij van belang.
Bij mij komt er überhaupt geen pakket naar voren, dus wees blij dat je die keus al hebt.

Dit omdat er in Zoetermeer namelijk alleen glasvezel voor bedrijven is (https://www.glasnetzoetermeer.nl/)
ondertussen is er maar 1 pakket terug te vinden op de website - heb je recent nog gekeken toevallig?
Vreemd, tweak biedt mij een 100mbit (!!) glas aan voor 68 euro terwijl ik bij KPN een 500/500 lijn heb liggen. Zo goedkoop is tweak niet bij mij.
Dat is het 'm nu net... 9 op de 10 mensen gillen maar wat maar beseffen zich niet dat het maar een select aantal huishoudens zijn die het ook daadwerkelijk kunnen krijgen.

Die Gbit snelheid is alleen beschikbaar in beperkte (ODF/E-Fiber/L2Fiber/Coanet) gebieden. Woon je erbuiten heb je gewoon dikke pech.
De meeste mensen klagen, maar willen niet intekenen op de glasvezelfaanleg. Waardoor ze uiteindelijk geen keuze hebben.
Ik betaal 34,15 per maand (jaarbetaling) bij tweak. daarbij een NLziet account, en een mobiel abbo. In totaal goedkoper dan een abbonement bij ziggo. Waarbij hier geen mobiel abbonement erbij zit.

Ziggo was best prima qua prijs, maar tegenwoordig echt niet meer.
Punt is dat ik bij ziggo dubbele data krijg via vodafone, ziggosport F1 kan kijken en mijn emailadres (Wat overal ingevuld is) gebruik. Als je dat vergelijk is het verschil echt niet zo groot.
Ja die koppelverkoop zou wat mijn betreft verboden moeten worden.

Overigens net als met banken en IBAN faalt de EU ook al jaren met e-mail adressen. De vendor lock die mensen hebben is soms gewoon heel erg.
Als je verhuisd naar een ander huis ga je toch ook niet klagen dat je een verhuisbericht moet sturen? Ik snap het probleem niet. Ja, het is een beetje werk maar ik zie overstappen met e-mail juist als een kans om de hoeveelheid spam te verlagen.
Of helemaal af te stappen van het het gebruik van een e-mailadres van een provider. Ik snap dat veel mensen wellicht de kennis niet hebben of hadden om dat in te zien maar het is altijd al een heel slecht idee geweest. Je ziet zelfs transportbedrijven met x@ziggo.nl/planet.nl/... op hun vrachtwagen gedrukt :/
Yup. Ik heb een eigen domein, maar dat is niet voor iedereen een optie.
Gmail/hotmail(outlook) wel natuurlijk.

Een eigen domein kost (bijna niks) dus dat moet voor zo ongeveer iedereen als bedrijf bereikbaar zijn.
Yup. Ik heb een eigen domein, maar dat is niet voor iedereen een optie.
Waarom niet?
3 stuivers voor een eigen domein en deze koppelen aan een Outlook of Gmail adres is toch te doen?
Zolang veel mensen geen goed alternatief hebben kan Ziggo doen en laten wat ze willen. Er wordt toch wel betaald. Het enige wat je kan doen is, dat wanneer een goedkoper pakket snel genoeg voor je is, een goedkoper pakket te nemen.

Vaak is 50mbit niet genoeg voor gezinnen dus daar wordt al snel vanaf gezien.
Dat is t m nu net - er is een glasvezel project bezig in rotterdam.....

https://l2fiberrotterdam.nl/aanbod/
Ja, in één wijk :|

Delfshaven en Spangen vallen buiten de boot
"ter vergelijking: 1000/1000 mbit bij tweak is 41 euro, incl. interactieve tv is dit 59.95 euro.
Ziggo mag echt wel iets aan zijn prijzen gaan doen.... "

Dat ligt eraan of je in een WBA gebied zit of niet, anders betaal je een stuk meer.
De reden voor de hoge prijzen voor internet is heel simpel. Ziggo heeft veel geïnvesteerd in TV en dankt historisch gezien daar ook zijn grote klantenkring aan, dus wil klanten ‘aan de TV abonnementen’ houden.

Je zou nu ook prima aan je TV-trekken kunnen komen via een puur internet-verbinding met Netflix, NL Ziet etc maar dan zet Ziggo de deur open voor (TV) concurrentie met alle ISP’s van Nederland.

Kortom zodra er concurrentie is op het gebied van internet, kunnen al die ‘TV-klanten’ kiezen voor een ‘alleen internet’ abonnement. (Of zelfs weglopen. Echter, de meeste klanten hebben alleen keus uit Ziggo en KPN dus nauwelijks concurrentie dus dat kunnen ze nu nog niet.)

Om te voorkomen dat Ziggo-klanten alleen een internet-abonnement nemen, houden ze de pakketten van internet + TV praktisch even duur (wat feitelijk nergens op slaat). Dan zegt iedereen: Tja, voor die ene euro verschil ga ik niet zelf een ‘kastje’ kopen, abonnement nemen bij OmroepNL etc of de TV wegdoen en via de tablet/smartphone/computer kijken.


En ja 1 Gb/s is prachtig maar gemiddelde gebruiker gebruikt daar bijna niks van, dus voor Ziggo maakt het weinig uit of ze 200 Mb/s aanbieden of 2 Gb/s, maar qua snelle upload is het een ander verhaal: Dat is vooral interessant voor bedrijven en daar willen ze meer aan verdienen dan dit consumentenabonnementje. Dus dat scheiden ze door de upload onhandig laag te houden.
Helaas is zakelijk internet bij Ziggo ook max 1000/50. Ze hebben gewoon geen product wat kan concurreren met een symetrische glasverbinding zelfs als je er meer voor wil betalen (ik heb ze ook al gebeld hierover, maar ze hebben het gewoon niet). Ziggo is gewoon van oudsher gericht op de particuliere markt, dat merk je aan alles.
Wat ik hier in de buurt zie, is dat bedrijven toch glasvezel kunnen krijgen, omdat ze op een industrieterrein zitten. Daar zijn ze de laatste decennia naartoe gedwongen, voor zover ze nog niet weg waren uit de woonwijken.
Wacht even hier zit u dus helemaal mis! Ziggo is ontstaan door een fusie die u en ik hebben betaald.Ziggo was een kabelaar die middels de belastingen door ons betaald is. Dus we hebben betaald via de belasting via kijkgeld ( dus belasting) En nu mogen wij er weer voor betalen.
Zeker hebben we er aan meebetaald, op verschillende manieren, zoals via gemeentes die garant stonden voor leningen aan toen nog lokale kabelbedrijven.

Maar omdat onze overheid het wel prima vond, dat het allemaal onder de commerciële noemer viel en geprivatiseerd werd in plaats van er een nutsbedrijf van te maken, zijn al die bedrijfjes nu door elkaar opgekocht. Dat houdt niets anders in dan dat de eerste eigenaar een zak geld krijgt, die daarna door de nieuwe eigenaar – met rente – moet worden terugverdiend.

Klanten en werknemers schieten dus niets op met zulke overnames en fusies. Sterker nog, zij moeten er voor bloeden terwijl zij in feite de enige reden zijn dat het bedrijf überhaupt iets waard is!

Dat zou nog één probleem zijn maar daarbovenop zitten we nu met een mono/duopolie. Kortom, de nadelen van een nutsbedrijf én de nadelen van een commercieel bedrijf.
Ze zullen dit soort pakketten vooral aanbieden omdat er concurrentie komt van glasvezel.
NetwerkNL (KPN) is druk bezig met de aanleg in grote delen van NL. Iets wat ik erg kan toejuichen.
Maar tot die tijd probeert Ziggo vooral te cashen.
En waarschijnlijk zullen het alleen de dochters van KPN zijn die deze snelheden aan gaan bieden omdat voor toko's als Tweak, T-Mobile etc. de wholesale prijzen gewoon niet interessant zijn. Dit zie je nu al aangezien de maximum snelheden in WBA-gebied niet boven de 100Mbit uitkomt.

Wat juist te hopen is, is dat T-Mobile, E-Fiber of L2Fiber hun netwerk(en) snel uitrollen waardoor het voor KPN niet meer interessant is er ook nog een vezel in de grond te leggen. Juist via één van deze twee partijen zijn de tarieven voor de consument interessant.
ter vergelijking: 1000/1000 mbit bij tweak is 41 euro, incl. interactieve tv is dit 59.95 euro.
Ziggo mag echt wel iets aan zijn prijzen gaan doen....
Dat abonnement welke jij vergelijkt (Ziggo), lijkt duur maar kost je bij KPN € 99,97 met als enige verschil een upload van 500Mbit i.p.v. 50Mbit. Dat zelfde abonnement zou nagenoeg het zelfde kosten als je dit zou afnemen bij Tweak of T-Mobile wanneer ze via het WBA netwerk van KPN zouden leveren. Maar is pas echt goedkoper wanneer ze gebruik maken van T-Mobile's eigen netwerk, E-Fiber. L2Fiber of via ODF.

ODF wordt niet langer uitgerold, dus zijn we aangewezen op WBA, E-Fiber. L2Fiber of T-Mobile.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 15 september 2020 12:09]

Ik ben van Ziggo (40/4) overgestapt naar online (100/30) en betaal daar voor ook nog eens ruim € 30 per maand minder (goed: ook TV kwijt, maar dat gebruikte ik toch nooit)
Adsl is hier maar 35 Mbit tops.

Moet er niet aan denken dat ik daarmee Battlefield V mee moet downloaden. Dan ben ik 10 uur verder.
Met glas kan ik tot 400GB per uur uit de muur trekken. Tijd is kostbaar dus is adsl echt onacceptabel voor alles behalve email en een dedicated beveiligings systeem.
Maar hoe vaak moet je zoiets groots downloaden? Dat is de vraag. Als je het hebt om 1 keer een game te downloaden dan is het leuk dat die sneller binnen is, maar betekend dat niet dat je verder niet met dsl zou kunnen.

Hier in huis hebben we dsl, en kijken er 2 tegelijk series op Netflix, downloaden we nog wat en gamen we ook nog. En dat op een dsl. Enkel en alleen omdat ik weiger een overpriced abo bij ziggo te nemen.
Toch wel zon 20 a 30x per jaar. Reken dus uit hoeveel uur dat kost met een trage verbinding.

En dan reken ik de 1500gb aan films en series ennde soms enorme game updates niet mee.
Dat gebeurt hier altijd Snachts - ik snap je punt maar voor mij is t geen probleem wat langer te wachten dan wel t snachts te doen.
Helaas niet, DOCSIS, het protocol wat bij jouw thuis binnenkomt, heeft standaard meer downstream dan upstream.
Nu nog wel, maar met DOCSIS 4.0 is full duplex wel mogelijk, alhoewel de download daar alsnog een beetje sneller is. Zie o.a. hier, maar voordat dit in NL wordt ingevoerd zijn we nog wel 10 jaar verder denk ik :'(
Maar ze kunnen als het goed is de upload wel iets verhogen zodra meer kabel bandbreedte vrij krijgen toch? Daarom willen ze bijvoorbeeld analoge TV eruit hebben zodat die frequentie weer vrijkomt op d ekabel.
Binnen DOCSIS 3.1 is de maximale upload maximaal 10% van de download. Voor een gigabit aansluiting moet de analoge tv dan echt van de kabel af.
Voor een full-duplex aansluiting is DOCSIS 4.0 noodzakelijk. Als de analoge radio dan ook van de kabel af is, kan de snelheid zelfs tot 10 Gb/s opgevoerd worden (zelfs door de koperen COAX draad). Helemaal full-duplex gaat het dan niet worden, want er blijven een paar kanalen exclusief voor download gereserveerd, terwijl de andere kanalen kunnen schakelen.
Ja en nee. De 3,1 spec is 10 gigabit down en 1 gigabit up. Niemand behalve aandeelhouders stopt ziggo om dus gigabit up en down te leveren. Ze willen niet maar het kan wel.
De specs dateren ook al uit 2013. Zo traag is ziggo.
Ondertussen is docsis 4.0 wat voorheen 3.1 full duplex heette alweer 3 jaar oud.

Ziggo wil gewoon niet omdat het specht is voor de absurde winsten en dus aandeelhouders.

En in amerika hebben ze VEEL meer radio en tv zenders op de kabel en daar is het allemaal geen enkel probleem op dezelfde coax kabel. Verklaar dat eens. Ziggo maakt zich er gewoon goedkoop van af voor een maximale winst.
Tijd voor landelijk glasvezel onder het mom van vergroenen. Het scheelt namelijk zon 200 kwh per huishouden als we al die ziggo apparatuur afschaffen. en iedereen houd vele honderden euros over voor andere vergroenings acties. Win Win lijkt mij.'Dat het zigo de kop kost hebben ze dan aan zichzelf te danken.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 15 september 2020 13:06]

10 gigabit kan Ziggo niet leveren, veel wijkkasten voldoen daar gewoon niet aan. Of je 10 gigabit download terug kan knijpen om ook nog 1 Gb/s upload te leveren weet ik niet. Het protocol is daar niet voor bedoeld.

Ziggo investeert natuurlijk zo min mogelijk en zal investeringen ook over een zo lang mogelijke periode uitsmeren. Dat is nu eenmaal inherent aan bedrijfsmatig investeren. Het gros van de consumenten heeft geen behoefte aan een upload van 1 Gb/s, Voor velen is het goedkoopste pakket al goed genoeg, al zullen velen zich gemakkelijk over laten halen om een stapje duurder te kiezen. Wij Tweakers willen wel graag een flinke upload, maar wij zijn met te weinig om zo'n vraag grote vraag te creëren dat Ziggo dat ook gaat leveren. Ziggo investeert nu liever weinig om in een later stadium nog een paar upgrades te kunnen doen. Met DOCSIS 3.1 kunnen ze bijvoorbeeld nog naar 2,5 of 5 Gbs down, 100 Mbs up voordat ze over moeten naar DOCSIS 4.0 of ze slaan die stap over en gaan gelijk naar een volgende DOCSIS standaard. Ziggo is nu eenmaal een commercieel bedrijf en daar staat het maken van winst natuurlijk hoog in het vaandel. De aandeelhouders zijn alleen maar geïnteresseerd in hoge winsten op de korte termijn.

Het aantal radiozenders is overigens niet bepalend voor de bandbreedte die wordt gebruikt. In Amerika zijn veel zenders die via de middengolf uitzenden. Ze zitten daar dicht op elkaar gepropt. In Europa zijn relatief veel FM zenders actief. Dat kost meer bandbreedte. Met digitale radio is er helemaal geen probleem. Dan kunnen er gemakkelijk honderd keer zoveel zenders worden doorgeven op maar een tiende van de ruimte die de analoge zenders nu innemen.

Wat het "vergroenen" betreft: ook de glasvezel apparatuur verbruikt stroom. De huidige Ziggo modems (in bridge mode) en de mediabox Next verbruiken niet zo gek veel.
Ondertussen is docsis 4.0 wat voorheen 3.1 full duplex heette alweer 3 jaar oud.

Dit klopt niet helemaal. De volledige DOCSIS 4.0 specificatie is pas dit jaar vrijgegeven. Er bestaat nog geen hardware laat staan dat er een provider is die dit had kunnen implementeren.

https://www.cablelabs.com...-docsis-4-0-specification

[Reactie gewijzigd door Jay-B op 16 september 2020 10:18]

Het is de analoge FM radio die de bovenkant van de upstream frequenties bepaalt.
De bandbreedte van analoge FM kabelradio is nodig om de upstream van DOCSIS 3.1 te ondersteunen. Liberty Global geeft aan dat door het uitzetten van analoge FM kabelradio een grotere afstand tussen downstream - en upstream verkeer gerealiseerd kan worden. Analoge FM kabelradio neemt in Nederland bij VodafoneZiggo 20MHz aan bandbreedte in beslag.
https://www.totaaltv.nl/n...nternet-bij-ziggo-wijken/
De specificatie zegt voor 3.0: 1Gbit down/200Mbit up (of 10Gbit down/1-2 Gbit up). Dan zou het mogelijk moeten zijn om 500 Mbit down/250Mbit up te leveren? Of zit men vast aan die 10:1 ratio? Dan is die 1000:50 ratio nog steeds scheef.
De meeste mensen kijken alleen naar de downloadsnelheid, daarom is er bij Ziggo waarschijnlijk een push dit zo hoog mogelijk te maken.
Met toenemend thuis werken veranderd dit bemerk ik in ieder geval binnen mijn directe omgeving. Data transfer, video conferencing met meerdere binnen een huishoden, etc. i.c.m. de lage uploadsnelheden is gewoon al snel te weinig.

Indien deze manier van werken blijvend is, vermoed ik dat velen waar mogelijk glasvezel eerder boven kabel zullen gaan verkiezen. Die 500 of 1000 down zit voor velen niet zoveel meerwaarde meer in.
DOCSIS 3.1 kan gewoon 10 gbit down en 1 gbit up. Ik zie dan ook niet in waarom we geen 500/500 of 1000/1000 zouden kunnen afnemen of wat mij betreft 5000/500 en 10000/1000 :-)

Ik denk dat dit gewoon de beginfase is. Ik moet wel zeggen dat ik zeker met het vele thuiswerken echt behoefte heb aan veel meer upload. Die magere 25 of 40 mbit die ze nu leveren voor een veel te hoge prijs is echt te weinig. Nou ben ik op kantoor ook wel verwend (we zijn eigen isp met 2 x 10gbit op locatie) maar een verhouding van 10 op 1 zou toch wel minimaal doorgetrokken moeten worden willen ze mij meer laten betalen. Ik snap niet waarom dat ineens 20 op 1 moet zijn.
DOCSIS 3.1 kan gewoon 10 gbit down en 1 gbit up. Ik zie dan ook niet in waarom we geen 500/500 of 1000/1000 zouden kunnen afnemen of wat mij betreft 5000/500 en 10000/1000 :-)
Omdat specs en realiteit niet altijd hetzelfde zijn.
Zou al tevreden zijn gewoon met een 100/100 lijntje..
Is ook zat. Ter vergelijk, de bitrate van een bluray is max 54mbit
Netflix vraagt 25mbit voor een 4k stream. full hd iets van 8 ofzo.

1gbit is alleen leuk als je een keer die game update .
https://www.reddit.com/r/...enough_to_direct_play_4k/ Bluray remuxes gaan ruimschoots over de 100mbit heen. Als ik op mijn LG met 100mbit nic een 4K remux wil afspelen kan ik het vergeten. Maximaal bufferen.

[Reactie gewijzigd door Justevo op 15 september 2020 16:15]

Maar als ik het goed snap van DOCSIS hadden ze ook kunnen kiezen voor 200/200. Wat in veel gevallen veel fijner is.
Maar maar... "Giga" verkoopt veel beter!
Het huidige docsis zou dat wel verder omhoog kunnen, maar de radiozenders op de kabel zitten in de weg. Die bevinden zich in het upload spectrum van docsis3.1.
Dus waarschijnlijk kunnen de uploads pas verder omhoog als de hele kabel naar digitaal is overschakelt, waarbij tv en radio er analoog niet meer op zitten. Dan pas komt alle ruimte vrij.
Niet alleen triest. Ik heb een 1 GBit glasvezel lijn, en wanneer ik het verschil merk is vooral bij de upload.

Bij normaal gebruik merk ik geen verschil tussen 30 mbit of 200 mbit (of 20 mbit overigens).
Als ik een game download van 100GB is het verschil tussen 20 mbit of 200 mbit zo'n 10 uur. Dat maakt dus het verschil tussen vandaag een game spelen of morgen.

Diezelfde 100GB downloaden op 1 gigabit t.o.v. 200 mbit is 13 minuten tegenover net iets langer dan een uur. Dit is dus ook het verschil tussen een boodschap halen of een kopje koffie zetten.

Het is maar net wat je als normaal gebruik ziet denk ik :)
Normaal gebruik is met 1 of 2 man youtube/netflix streamen. Webbrouwsen en overdag met 2 man thuiswerken (nu dan ;-) ).

Ik snap het theoretische verschil maar downloaden doe ik juist vrij weinig als echte data. Uploaden relatief vaak (foto's) waarbij die 1 gbit up erg handig is.
Het gebruik van Steam (of een game console) valt voor veel mensen ook onder normaal gebruik ;)

Zeker als je wel eens Multiplayer wilt doen met vrienden is 30 vs 200Mbit bij een grote game-update gewoon het verschil tussen even drinken halen + WC en je gameavond kunnen schrappen.

Misschien is er voor jou inderdaad geen use-case waarbij een snelle download nuttig is, maar internet abonnementen worden niet alleen bepaald aan de hand van jou gebruik, en zo theoretisch is het downloaden van games anno 2020 echt niet meer
Idd. en als je het online wil laten staan tot dat het nodig is wordt een snelle verbinding misschien nog wel belangrijker.
Als ik een game download van 100GB is het verschil tussen 20 mbit of 200 mbit zo'n 10 uur.
Dan ga je er van uit dat de server waar je je game haalt, ook 200mbit/s upload haalt en enkel maar jou bedient...
Game downloads van bijvoorbeeld Steam, lopen via grote server clusters, waarbij elke server vaak meerdere 10gbit aansluitingen heeft. Dit alles staat in datacenters met meerdere immense verbindingen. Dus ja, die 200mbit haal je makkelijk tegenwoordig.
Met het verschil dat je de kabel mag delen met je buurman(nen). Met glas heb je je eigen directe lijn. Scheelt toch wel een aardige slok op de borrel.
Dat is niet waar. De kabel vanuit de kast naar mijn huis is geheel van mijzelf.
Bij glas heb je datzelfde principe. Uiteindelijk komt je lijn vanuit huis aan bij een centrale kast en gaat er vanuit daar weer een lijn met overboeking door.
ja.. en heb je het antwoord gelezen?
Coax deel je met andere abonnees vanaf de wijkcentrale tot aan de verdeelkast bij je in de straat. Vandaar uit enkele kabel naar jouw huis. Glasvezel is echt vanaf de wijkcentrale naar alle woningen een eigen kabel.
Uhh, ja, maar daar staat toch dat bij een glasvezel je ook vanuit de wijkcentrale gezamelijk verder gaat. Dus jou buurman zit ook op jou glasverbinding volgens die tekst (die komt immers uit in dezelfde wijkcentrale). In alle gevallen komt het samen en gaat het gezamelijk via een overboeking door naar de volgende centrale.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 15 september 2020 12:06]

Nee je leest niet goed
Glasvezel is echt vanaf de wijkcentrale naar alle woningen een eigen kabel.
Wat staat daar nou echt?
Hetzelfde als:
Vandaar uit enkele kabel naar jouw huis
Vanuit je huis loopt er één kabel. Dus zowel bij glas als kabel deel je de kabel niet met de buurman.

Vanuit de centrale (maakt niet uit welke) komen alle buurtbewoners en wijkbewoners bij elkaar om vanuit daar via één kabel met overboeking verder te lopen.

Sterker nog: Als bij glas een aantal bewoners in de wijk vervelend doen en heel veel gaan downloaden, heeft de hele wijk er last van. Als bij coax een aantal mensen in de straat vervelend doen, heeft alleen die straat er last van (10-30 huizen) en niet de hele wijk. Gaan er een paar mensen in verschillende straten vervelend doen, dan pas heeft de hele wijk er last van bij coax.

In beiden gevallen eindigt je buurman op dezelfde verbinding als jij. Bij coax mogelijk iets eerder dan bij glas. Maar vanaf de wijkcentrale sowieso altijd.
Meest gebruikte FTTH netwerken zijn GPON en daar deel je wel degelijk je verbinding met een aantal anderen in je wijk.

Hier staat een duidelijke uitleg:
Volgens mij moet je dit topic van ArChie een paar jaar geleden nog even lezen.
De coax-situatie is inmiddels wel iets verandert maar in principe deel je bijna overal in Nederland de beschikbare snelheden met de hele wijk.

Is dit een probleem. Neu, meestal niet. Overboeken gebeurt overal, wel is het ergerlijk dat providers daar erg schimmig over doen. Een aantal storingen liggen inmiddels wel op de loer, met name tv-terugkijken en andere videomogelijkheden waar de hele buurt steeds meer gebruik van maakt, maken het zwaar voor de coax. Data versturen voor wijkgebruikers bij elkaar opgeteld blijft gemiddeld steken op 1 MB per huishouden. Leuk transparant voorbeeldje is Veendam waar je real time kunt zien wat er wordt verstookt.
De bijna 10.000 huishoudens verstoken in de spits iets meer dan 10 GB https://www.skv.nl/dataverkeer/
Zegt niet alles maar wel sympathiek ;)
Niet met GPON, wat voor de KPN gigabitaansluitingen gebruikt wordt. Die zijn wel gedeeld met een aantal huizen.
Gedeeld op basis van tijd, niet op data. Maar je zult altijd te maken hebben met overboeking bij een verdeelkast bij welk medium dan ook, of dat nou op straat-, buurt-, of wijkniveau is.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 15 september 2020 11:58]

Nee hoor. Stop maar eens met Ziggo betalen. Jouw lijn wordt er vroeg of laat uitgetrokken in de wijkkast, en je buurman kan gewoon doorgaan met TV kijken / internetten op Ziggo. Het 'gedeeld' zijn van Ziggo is een onzin verhaal wat denk ik door de glasvezelboeren bedacht is. Vanaf de wijkkasten zitten er gedeelde lijnen naar verderop in het Ziggo netwerk, maar dat is met glasvezel niet anders. Je hebt niet een glasvezel lijn van je huis naar de datacenters van KPN, dat gaat vanaf de PoPs ook met een paar flinke verbindingen waar al die lijntjes overheen gaan. Glas is daarin weinig beter dan coax.
Nee hoor. Stop maar eens met Ziggo betalen. Jouw lijn wordt er vroeg of laat uitgetrokken in de wijkkast, en je buurman kan gewoon doorgaan met TV kijken / internetten op Ziggo. Het 'gedeeld' zijn van Ziggo is een onzin verhaal wat denk ik door de glasvezelboeren bedacht is.
Nee dat verhaal blijft stug ronddwalen uit de oudheid.

Lange geleden, nog vóór de Casema's, Essent's en UPC's was de coax een draadje wat door de straat liep, en elk huishouden had een aftappunt.
Je betaalde een bedrag aan de aanbieder ( meestal gemeente ) en je had TV.
Toen werden die netwerkjes allemaal één voor één opgeslokt door de middleman ( casema, UPC / in elke regio wel één )
Die werden weer opgenomen door nog grotere, of fuseerden met elkaar.
Ergens in die periode zijn ze van één lange kabel :+ dus gedeeld, naar wijkpunten gegaan ( want beter beheersbaar bij niet betalen ;) )
Toen liep het nog over coax naar de hoofdpunten, maar ook die zijn ondertussen al een jaar of 10/15 verglaasd.

Volgens mij ( maar ik kan het echt mishebben ) deel je meer overboeking bij xDSL, dan bij Ziggo
Bij de woningen die ik bewoond heb waar vanaf begin jaren 90 de kabel is aangelegd, is daar nooit meer wat aan veranderd dus ineens een eigen lijntje naar de wijkkast neem ik aan.

Ook met een eigen kabel naar de wijkkast kon je last van je buren hebben als het daar equivalent aan ethernet in een ster-topologie (met hub, geen switch) was ingericht.
Mijn eerste kabelinternet in '96 leek op die manier te werken. Als het druk was veel collissions (speciaal lampje op het modem) en er bleef van de performance niks over en de hele flat klaagde als als ik met 300kB/s een CD-tje aan data over het netwerk naar een vriend 15m verderop verzond...

Het zwartmaken van de kabel werd destijds door de ADSL-boeren gedaan, zij adverteerden met "je eigen oprit naar de digitale snelweg". De 1:40 overboeking in de centrale werd dan "vergeten".
Dit heeft niets van doen met zwartmaken en ja overboeken gebeurt overal.
En het is ook niet door glasvezelboeren bedacht @Rataplan_
er staat op de website van Ziggo al jaren een disclaimer
De snelheid van je internet is van veel factoren afhankelijk. Vaak valt de snelheid hoger uit, soms wat lager. Als iedereen tegelijk online is bijvoorbeeld. Op zo'n druk moment kan het gebeuren dat de snelheid onder het maximum ligt.
Maximale download- en uploadsnelheid - Gelijk aan de geadverteerde snelheid
Normale download- en uploadsnelheid - Hoger dan 80% van de geadverteerde snelheid
Minimale download- en uploadsnelheid - Hoger dan 40% van de geadverteerde snelheid
Eerder laat dan vroeg. helemaal nu ze bezig zijn met de analoge signalen er af te halen. Als er geen analoge signalen meer zijn hoeven ze de kabel niet meer los te halen. alles zit dan achter een decoder met kaart. buurman kijk ook alweer 4 jaar analoge tv op zijn slaapkamer gratis
Nee hoor, er zitten nog steeds een stuk of 20-25 FTA (free to air) zenders ongecodeerd op dvb-c. Dat is ook wat ik gebruik. Ik hoef en wil geen decoder van Ziggo, maar heb wel nog de kabel via een usb tuner aan mn Kodi boxje hangen (want mijn tv is uit 2006 en heeft zelf geen DVB-C). Genoeg tv zenders en een hoop radio gewoon te ontvangen. NPO1 tm 3 zelfs in HD.

Analoge tv overigens zit er niet meer op (Ziggo althans), je buurman is uitgekeken als het echt analoog is. Digitaal zou dus wel kunnen, met de standaard gratis zenders.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 15 september 2020 20:27]

Nee hoor. Stop maar eens met Ziggo betalen. Jouw lijn wordt er vroeg of laat uitgetrokken in de wijkkast, en je buurman kan gewoon doorgaan met TV kijken / internetten op Ziggo. Het 'gedeeld' zijn van Ziggo is een onzin verhaal wat denk ik door de glasvezelboeren bedacht is. .
Ik heb de (N=1) indruk dat als je je abonnement opzegt je kans hebt dat Ziggo het signaal erop laat staan, en bij wanbetaling ze als pressiemiddel het signaal eraf gooien.

Het waren de ADSL boeren die de kabel "zwart maakten" en adverteerden met "je eigen oprit naar de digitale snelweg".
Dat dit maar tot de telefooncentrale was en het daar alsnog overgeboekt bij elkaar werd gegooid zeiden ze er niet bij... Overboeking was destijds 1:40.
Bij bijvoorbeeld BBNed (ff uit het hoofd) kon je tegen meerprijs een andere overboeking tot zelfs 1:5 of 1:1 krijgen (daar was de standaard 1:25).

Bij mijn eerste kabel-internet in '96 werkte het nog "ethernetachtig" en had je bij zwaardere belasting heel veel collisions waardoor de prestaties in elkaar donderde. Maar bij Ziggo dat nooit meegemaakt.
"Het 'gedeeld' zijn van Ziggo is een onzin verhaal wat denk ik door de glasvezelboeren bedacht is. "

Het is geen onzin. Ik kan niet vinden wat de huidige topologie is maar ik zie online opmerkingen dat het "meeliften" met iemands analoge signaal pas werd gestopt met de upgrade naar Docsis 3.1 (een bericht van 2018). In het begin was het zeker een gedeelde coax met aansluitingen naar de centrale. Later werd dat de wijkkast en nu klaarblijkelijk is dat ook weg - maar of dat overal zo is kan ik zo snel niet vinden. En daar ik vroeger ook idd last had van verstoring van het TV signaal door de buren lijkt het me duidelijk dat het toen een lijntje was.

Of het daadwerkelijk interessant is is een ander verhaal. De overboeking is veel belangrijker. En in die zin heb je gelijk. Die verstoring was er alleen als mensen de spullen verkeerd aansluiten; de spullen komen immers nog steeds alleen bij de kabelboer vandaan...
Die 1Gbps haal ik nooit, Steam en PSN zijn capped op 500Mbps, behalve dat Steam een korte burst snelheid heeft die hoger kan liggen (of de machine waar Steam op draait heeft een bottleneck).
Het voordeel zit hem meer in dat verschillende personen/diensten elkaar niet zo snel in de weg zitten.
Daarvoor moeten ze eerst alle analoge radio en tv eruit gooien en wat gaan schuiven met kanalen. Als ze die werkzaamheden hebben uitgevoerd zouden ze 1000/200 moeten kunnen.

Edit: Ergens in 2021 dus: https://www.totaaltv.nl/n...aan-alle-klanten-leveren/

[Reactie gewijzigd door Toettoetdaan op 15 september 2020 10:52]

Ziggo is toch bezig met het analoge signaal stapsgewijs uit te zetten? Toen corona uitbrak is het (samen met regulier onderhoud) op een lager pitje gezet, maar ondertussen is men weer bezig.

In onze woonplaats is het iig al gebeurd.
Alleen analoge tv wordt uitgezet, niet analoge radio, die blijft vooralsnog bestaan.

[Reactie gewijzigd door Raven op 15 september 2020 11:27]

En laat de analoge radio nou precies in het upload spectrum van docsis bevinden....
En last dat nu het enige zijn wat echt niemand gebruikt op de kabel....analoge radio. Dan ze je toch gewoon een fm-radiootje open?
Ik gebruik nog altijd gewoon radio via de kabel op mijn receiver (ondanks dat ik ziggo de deur heb gewezen).
FM antennes word je echt niet blij van hier en de kwaliteit is ook fors lager of moet ik zeggen belabberd.
Ik ook, Radio via de kabel. Werkt prima. Receiver aan en meteen geluid. Zodra Ziggo dat eruit gooit ga ik naar glasvezel. Dan heeft Ziggo geen toegevoegde waarde meer voor mij.
Grappige is dat ik nog betere kwaliteit digitale radio op de receiver kan krijgen via deezer of andere sources zoals mijn tv box maar voordat ik bij de zender ben ben ik 5 minuten verder. En zappen naar een andere zender is niet 1 klik maar een heel proces.
Ik vind de digitale radio niet altijd beter dan analoog. Maar het gaat mij ook vooral om het gemak.
Kwalitatief is het op papier natuurlijk beter maar het versterkt ook slechte zaken zoals zeer zware bas tonen waardoor je hele setup slecht klinkt. Bij analoog is het geluid wat vlakker door de lagere bitrate en is dat minder een probleem.

Vooral Q-Music heeft daar heel erg last van bij digitale radio. Mijn subwoofer is echt niet af te stellen voor dat station.

Maar ja qua gemak is het gewoon veel makkelijker. Er komt geen menu aan te pas.
Ook de reden dat ik download ipv mijn netflix gebruik. Het menu is gewoon traag en onhandig.
Analoge radio zou voor 31 december dit jaar worden uitgeschakeld. Door het coronavirus hebben werkzaamheden om het uit te schakelen vertraging opgelopen en heeft Ziggo het uitschakelen met onbepaalde tijd uitgesteld. In 2021 blijft Ziggo nog analoge radio aanbieden, maar het startpakket wordt al geleverd met een netfilter zonder radio aansluiting.
Kan volgens mij alleen met glasvezel.
Had glasvezel van KPN paar jaar geleden, en dan kon ik 500/100 krijgen volgens mij.
Meeste animo is toch voor hogere download dan upload snelheid / bandwidth.

Al snap ik wel dat thuiswerkers soms tegen problemen aanlopen als zij bestanden van GB's moeten uploaden vanaf hun thuis netwerk ineens.
Maar meeste kantoren hebben toch geen enorm hoge upload anyway
Zelfs met de koperen coax-kabel moeten snelheden van 10 Gb/s full duplex mogelijk zijn. Dan moet men wel overstappen naar DOCSIS 4.0. Die modems zijn al in de handel.
Ziggo kan dus nog wel een tijdje toe met de bestaande bekabeling tussen wijkkast en gebruiker. Voor de rest ligt er al bijna overal glasvezel.
50 mbit upload is toch wel iet wat triest.
Klopt, maar "Ziggo biedt 0,050 Gbit/s-abonnementen in Rotterdam aan" trekt niet zoveel aandacht. Dus Ziggo doet haar best de aandacht maar vooral op de download snelheid te richten. Op de "gigabit" pagina van Ziggo wordt zelfs helemaal niets geschreven over de bedroevend lage upload:
https://www.ziggo.nl/internet/gigabit
Bingewatch ongestoord Games of Thrones
Ugh, nee. Nooit meer. Wat een dramatisch slecht einde van een anders fantastische serie was dat zeg.
De reden dat ik eigenlijk ben weggegaan bij Ziggo. Ik heb liever een hogere upload en als ik de upload van KPN bij Ziggo minimaal (van 30 Mbit/s) wil hebben, betaal ik 20 euro meer per maand. Speelde ook mee dat ik merkte dat Ziggo vaak aan het knijpen was qua download snelheid...

Snap niet dat ze tegenwoordig nog willen denken dat iedereen maar zo snel mogelijk internet willen hebben. Ik ben tevreden met 110Mbit/s download.

[Reactie gewijzigd door vali op 15 september 2020 11:34]

110Mbit/s is 13,75MB/s download. Als ik games wil downloaden die groter zijn dan 100GB, dan heb ik liever een hogere downloadsnelheid. Dit geldt helaas wel voor de meeste mensen in Nederland, waardoor bedrijven als Ziggo niet snel uploadsnelheid zullen gaan aanpassen voor "die paar mensen" die wel degelijk een hoop willen uploaden.
In deze tijd waar mensen steeds vaker thuiswerken en veel gebruik maken van streaming is het bezuinigen van upload zeker niet iets wat gewenst is. Hoop serieus niet dat providers het ook zo zien en er eventueel een goed onderzoek naar doen. Ik val er in ieder geval niet onder en als ik zo de comments leest zijn er ook een hoop andere. In mijn vriendenkring (ook niet IT-ers) hebben ook liever een hogere upload dan de hoogste download.

In het geval van een spel van 100GB, ik vind het niet erg om iets langer te wachten maar heb er wel een hekel aan als mijn stream naar buiten toe van lagere kwaliteit is. Ook upload ik heel veel bestanden naar de cloud en dan ga je ook snel tegen de max aanzitten. Liefst had ik glasvezel maar daar moet ik nog even geduld voor hebben.

Vergeet niet, we praten over 20 euro per maand om dezelfde upload snelheid te krijgen. Mijns inziens veel geld op jaarbasis en daarom voor mij niet waard om bij Ziggo te blijven.

[Reactie gewijzigd door vali op 15 september 2020 12:20]

Dit is dusdanig scheef dat je beperkte upload snelheid ook je download kan gaan bottlenekken, zelfs als je alleen maar download. Je moet toch requests en confirmaties sturen dat pakketjes zijn aangekomen...
Doorsnee klant heeft niets aan meer dan 40Mbps up.Ook niet aan 1Gbps downspeed.
Velen die al glasvezel hebben liggen voor de deur,nemen het niet eens.
Ziggo is de grootste internet aanbieder van Nederland .
Over coax kom je er vandaag en in de toekomst ook wel.


https://www.computable.be...n-op-tweeweg-10-gbps.html
1 Gbit/s down, 50 Mbit/s up... Dat slaat toch helemaal nergens op.
Om te voorkomen dat mensen te veel uptraffic gaan genereren denk ik.
Nee het is geen samenzwering; het is een technische beperking. Er zijn een boel factoren die een impact hebben op de upstream bij Docsis 3.1. De belangrijkste zijn de frequenties die gebruikt worden voor FM. In de Docsis 3.1 specificatie worden deze gebruikt voor upstream kanalen. Ziggo heeft FM radio nog niet uitgefaseerd dus ze kunnen deze kanalen niet gebruiken. Dat is een keuze.

Kijken we naar Delta dan zijn die FM frequenties wel beschikbaar. Delta is er dan ook met de botte bijl ingegaan en heeft zowel analoge TV en FM in 1 keer van hun netwerk afgegooid. Geweldig voor het netwerk, maar dat is ze op veel kritiek komen te staan en heeft ze daarnaast een aardige prijs gekost. De 'afschakeling analoog' campagne was zeker niet goedkoop en het was behoorlijk lastig uit te leggen aan ouderen. STB's werden aan kostprijs verkocht en monteurs mochten gaan uitleggen dat mensen voor radio ontvangst nu maar de TV aan moesten zetten of nog erger: een antenne moesten gebruiken.
Het voordeel was dat Delta dit kon doen voor de coronacrisis en Ziggo er helaas middenin zIt.

Er is overigens een alternatief voor de FM frequenties beschikbaar , maar de implementatie hiervan is behoorlijk duur. Er zijn wereldwijd maar enkele kabelboeren die DAB-C gebruiken.

Zelfs na het droppen van de FM frequenties kon Delta overigens ook niet direct 100mbit of hoger aan US aanbieden. Het Coax Redesign team moest daarvoor eerst alle WC's en EV's gereed maken voor het grotere spectrum. Monteurs werden aangestuurd op bij iedere klant het AOP te vervangen. Pas nadat dit grootschalig gereed was steeg de US capaciteit en kunnen mensen nu 100 tot 125mbit upload krijgen. Netjes van Delta dat ze dit niet hebben voorbehouden aan de snelste abonnementen, maar dat zelfs het oude 400mbit abonnement 100mbit upload kreeg.

Wat betreft Docsis 4 (ik noem het nog steeds Docsis 3.11) reken er maar niet op dat dit nog gaat komen in NL. Delta steekt nu al zijn geld in glas (hence de naam Delta Fiber) en gaat de concurrentie aan met KPN. Het is goedkoper voor Ziggo om hetzelfde te gaan doen, want de overstap naar Docsis 4 is erg kostbaar.. wellicht te kostbaar
En dan lekker marketen met 1Gbit/s en het Giganet noemen. Ze weten het mooi te verkopen. Toen ik werd gebeld voor een overstap van Ziggo naar KPB Fibre, zeiden ze ook nog "Ja maar weet je wel dat ons netwerk ook voor 98% uit glas bestaat?" 8)7
Zeker misleidend. Ziggo komt hiermee weg.
De reclame code commissie heeft hierover uitspraak gedaan.
Ziggo denkt nog steeds dat mensen alleen downloaden terwijl dit al lang niet meer zo is.
Vooral met thuiswerken is meer uploaden heel normaal geworden.
De reclame code commissie heeft hierover uitspraak gedaan.
De reclame code commissie is helaas wel vaker partijdig geweest.
Ziggo denkt nog steeds dat mensen alleen downloaden terwijl dit al lang niet meer zo is.
Neen, Ziggo denkt niet dat mensen alleen downloaden Ziggo maakt bewust misbruik van het gebrek aan kennis bij de gemiddelde consument.
Totdat de “gemiddelde” consument merkt dat uploaden tòch wel belangrijk is als het uploaden van foto’s en backup maken in de cloud opeens heel traag gaat met hun duurste 1Gbits abonnement!
Klopt, en het is ook nog eens extra scheef in vergelijking met de andere abonnementen (50/5, 250/25, 500/40, 1000/50)
Waarom niet? Wat kun je nu niet met 50Mbit upload. Ik hoor mensen continu zeggen met het thuiswerken heb je toch meer nodig, ik upload af en toe een bestand en werk de hele dag op afstand met teams etc. Ik heb 250/25 en dat werkt prima.

Of gaan we hier nu continu de excessen neerzetten die wel meerdere GB's per dag moet uploaden en dat ook nog binnen een bepaald tijdsbestek want anders loopt de zaak spaak.
Twee dingen die ik doe met mijn 750mbit upload snelheid:
- Ik heb een mediaserver thuis staan. Ik kan nu overal waar ik ben hoge kwaliteit 4K streamen vanaf mijn server naar het apparaat waar ik op kijk (gegeven dat de DL snelheid hoog genoeg is, natuurlijk)

- Ik werk veel met MRI data. Een paar TB kopieren vanaf thuis naar het werk doe ik vaak. Dan ben ik ook blij dat dit maar een paar uur duurt ipv een paar dagen/weken.

Zo zijn er nog wel meer dingen waarbij een hoge upload echt heel handig is.
Ik denk wel vier keer na voordat ik ga verhuizen naar een huis waar geen glasvezel ligt.
Ben het wel met je eens dat het fijn is als je weet wat je er mee doet. Maar Ziggo gaat dat niet doen voor een handje vol techneuten die toch altijd de grens gaan opzoeken van het haalbare. Soms omdat het kan of omdat ze technisch interesse hebben en graag zaken willen proberen.

Ik praat daarom ook vooral uit de henk en ingrid variant, en dan denk ik na bij mijn ouders/familie en vrijwel alle vrienden. Mijn ouders komen niet verder dan hun telefoon en wellicht Netflix op de TV en vrienden spelen nog op de PS4, werken thuis met teams en zetten af en toe een bestandje over via teams in de cloud.

Ik ben zelf denk ik de meest technisch onderlegde van mijn vriendengroep en heb ook een server om mijn slimme meter uit te lezen/Plex veelal intern maar soms extern te streamen(1080P). Maar dat gaat prima met mijn 250/25, ik heb nog niet eens een reden om over te stappen naar 1Gbit/50mbit. Al wil ik het soms wel als Call of Duty weer een update uitbrengt, maar dan ga ik vaak niet sneller dan 10Mbps vanwege de servers van COD. Dus dat heeft 0 zin. :+

[Reactie gewijzigd door Marnix1988 op 15 september 2020 13:09]

Het is alleen jammer dat er voor dat handjevol techneuten vaak helemaal geen optie is.
Eens! Dat is alleen wel een nadeel van een commercieel bedrijf, die doet niet aan liefdadigheid :9 .
Met die redenatie heb je helemaal geen 1gbit down nodig....
Ik snap de quote, maar het is vrij simplistisch en legt niks uit. Je kan dan ook metaforen bedenken zoals, maar wat als er een file staat op de snelweg waar je 130 mag? Heb je er dan nogsteeds wat aan? Terwijl de weg van 50 allemaal rustig door kunnen rijden.

Voorbeeld: Als ik een update doe van Warzone, die vaak ontiegelijk groot zijn. Dan kan ik nog 1Gbit down of upload hebben maar omdat de servers volstromen haal ik niet meer dan 10-50~mbit.

Tuurlijk wil ik ook wel meer upload, maar betrap maar weinig mensen die nou echt een reden geven waarmee Ziggo zal denken nu gaan we upgraden, vaak is vanuit eigen behoefte wat logisch is, maar daarvoor gaat Ziggo geen tientallen tot 100-en miljoen investeren, want vervolgens krijgen ze klachten dat de prijs omhoog gaat :+.
maar wat als er een file staat op de snelweg waar je 130 mag
Dit heb je ook in netwerken, dat heet congestie en gebeurt ook bij ziggo. Tijdens piektijden haal je niet de volledige snelheid. Dit hoeft inderdaad niet beide richtingen op te zijn.
...omdat de servers volstromen haal ik niet meer dan 10-50~mbit
Dat is nou eenmaal het internet. Je hebt niet alles in eigen hand. 'Het internet' is ook een Autonoom Systeem van netwerken aan elkaar geknoopt (link).
...maar weinig mensen die nou echt een reden geven...
Simpel; Techinek. De docis 3.0 en 3.1 standaarden zijn al relatief oud. De 3.1 die ziggo gaat gebruiken voor 'Giganet' komt uit 2013. Docsis / Coax is de nieuwe DSL. Ziggo gaat het nog uitmelken. Want de upgrades zijn inderdaad duur.
Plus daarbij, is het noemen van Giganet best 'vals'. Vandaar ook mijn referentie naar 'Snelweg' / Giganet.

Hopelijk legt dat wel iets uit.
Eh.. Ze doen al jaren de prijs elk jaar al een eurootje of zo omhoog hè? Dus ja, dat gaat al gauw om tientallen miljoenen na een paar jaar.

Terwijl daar vaak niks tegenover staat.

Je hebt geen controle over hoe ze tv-pakketten aanpassen. Wat voor media-box ze nou weer uitgezocht hebben. Of ze de WiFi verplaatsen van de modem in de meterkast naar de woonkamer.. Wat misschien wel helemaal niet handig is in jouw situatie.

Daarom heb ik een hele oude mediabox gehouden, maar ik betaal natuurlijk wel net zo hard mee aan alle uitrol waar ik niets aan heb, want het zit bij het abonnement inbegrepen.
Tja, ik krijg ook jaarlijks inflatie verhoging op mijn salaris. Je zou zeggen daar zou ik ook elk jaar wat extra's voor moeten zien, de praktijk valt helaas tegen ;).
Gefeliciteerd, want niet iedereen heeft dat gekregen
https://www.ad.nl/ad-werk...n-en-extraatjes~a4403137/

Heel veel CAO's zijn ondertussen ook verlopen, en er is weinig zicht op 'verbetering'
De werkgevers hebben DE perfecte reden gevonden 'Corona'
Dankje!

Je haalt met je eigen artikel wel je standpunt onderuit:"Een loonstijging van 2 procent of meer, zoals de afgelopen jaren gebruikelijk was, lijkt er sinds de corona-uitbraak niet meer in te zitten." Dus de afgelopen jaren heb je altijd een stijging gehad van 2% of meer. Corona is nog maar sinds dit jaar en danwel sinds maart dit jaar een issue. Dus mogelijk dat je een keer een jaar overslaat, maar Ziggo heeft ook wel eens een jaar niet verhoogd. De laatste jaren zijn ze aardig structureel maar daarvoor hebben ze ook wel eens een jaar overgeslagen.Oftewel, dit voegt weinig toe aan de discussie.
Ik heb Ziggo omdat er geen alternatief is voor een beetje snel internet in mijn wijk (Rotterdam).
Maar als die er wel komt ben ik gelijk weg aangezien er altijd van alles mogelijk is voor nieuwe klanten range extenders voor de wifi een een betere media box ed, maar voor bestaande is altijd alles moeilijk.
Ik heb als bestaande klant:
- 1x 6 maanden 50% korting gekregen
- 1x 12 maanden gratis upgrade van 50/5 naar 100/10 gekregen
Hoe krijg je dat voor elkaar? :P Spontaan krijg ik dat in ieder geval niet van Ziggo, kan ik na 15 jaar klant zijn vertellen.
- 6 maanden 50% korting heb ik gekregen omdat ik had opgezegd, ik zou overstappen naar NLE. Ziggo heeft mij toen gebeld om toch te blijven, om te blijven wilden ze 6 maanden 50% korting aanbieden.

- 1x 12 maanden gratis upgrade heb ik gekregen nadat ik actief ben benaderd of ik interesse had om te upgraden naar 500mbps (of 1000mbps, weet niet meer). Aangegeven dat ik geen interesse heb. Waarop hij aangaf dat hij mij 12 maanden gratis een upgrade mag aanbieden. Ik vroeg wat is het addertje? Als je na 12 maanden niks doet, ga je vanaf dat moment betalen voor de upgrade.
Ik snap dit niet. Waarom houd Ziggo je tegen om je WiFi te verbeteren? Ik heb zelf ook Ziggo (bij gebrek aan beter hier in Delft), maar ik heb die gare Ziggo Connectbox lekker in bridge mode staan met mijn eigen router erachter met een WiFi mesh systeem.

Range extenders en repeaters zijn troep.
Ik blijf het wonderlijk vinden dat de uitrol van snelle netwerken zo lang duurt.
In mijn buurt ligt nu bijna 15 jaar glasvezel (100mbit bij aanleg) is het aanleggen van een landelijk glasvezelnetwerk op geen enkele manier te verkopen bij de gemeentes?
Smalle weggetjes en straatjes openbreken om glasvezel neer te leggen doet een gemeente idd niet zomaar graag. Het grootste probleem is: Wie wilt voor alles betalen?
Vaak hoeven de weggetjes en straatjes niet meer helemaal open, gezien de glasvezel kabel onder het wegdek doorgeschoten kan worden.

https://www.youtube.com/watch?v=5BF9CLLDkDc
Dat is een mooie oplossing voor bepaalde stukken, zoals een weg oversteken maar ook niet gratis 99% zal toch gewoon gegraven moeten worden en blijft een prijzig en praktisch vaak lastig gebeuren.

Begrijp me goed, als het aan mij lag maakten we er een nutsvoorziening van waar iedereen recht op heeft. Regie in handen van de overheid. Iedereen weet waar hij aan toe is. Goed voor de werkgelegenheid en ook bij een crisis stabiel werk. Vaste, beschaafde prijs voor iedereen. Maar nee, hoewel iedereen dit nodig heeft laten we het helemaal aan ‘de markt’ over. Terwijl nu juist het probleem is, dat er gaan echte ‘markt’ is.
Helemaal eens. Dit is de kern van het probleem. Wanneer ziggo met dit soort abonnementen in een echte open vrije markt de concurrentie aan moest gaan dan was de userbase van Ziggo een stuk kleiner denk ik.
Misschien is het nu uitgerold naar alle delen van Rotterdam, maar ik heb sinds juni al hun 'GigaNet' op Rotterdam-Zuid (Feijenoord).
Als ze nou eens iets gaan doen aan die upload...
Mocht je zo'n poweruser wezen die echt iets kan met 1gbit download, dan kan ik mij voorstellen dat je die snelheid ook graag wilt hebben op de upload anno 2020.
Ik heb nu 50/5. Die 50 is snel genoeg, ik zie niet waarom ik dat sneller zou willen. Die 5 up... ja die is met backups maken soms wat traag. Doe mij maar 50/50!!
Kan me voorstellen dat ze Eindhoven de investering niet waard vinden, aangezien het er op lijkt dat nu ook het laatste stukje glas krijgt.
Eerst zien, dan geloven. Ze houden ons nu al vijftien jaar aan het lijntje. Een aantal jaren terug heeft KPN hier nog een upgrade van het koper gedaan (mijn buurman van 86 geloof oprecht dat hij nu glasvezel heeft), dus toen leek me de kans helemaal verkekeken.

Maar volgens deze roadmap van T-mobile zouden we eind 2021 -als allerlaatste van Eindhoven - dan toch de keuze uit glasvezel moeten krijgen. Ik hoop het echt, zodat we dan verlost zijn van het monopoly van Ziggo.

[Reactie gewijzigd door aap op 15 september 2020 11:14]

Ziggo monopoly? Je kan in Eindhoven toch gewoon uit tig providers kiezen? Volgens mij zijn er tig mogelijkheden qua providers hier.

Woon zelf ook in Eindhoven (zou in Maart '21 aan de beurt zijn mbt glasvezel), heb nu XS4all, waar ik (met een beetje telefonisch onderhandelen) ruim goedkoper uit kwam dan Ziggo. En dat is knap, want XS4ALL is gewoon duur (bewust voor service gekozen), vergeleken met andere providers.
Bij Ziggo zou ik ruim 10 euro duurder uit zijn per maand, voor hetzelfde abonnement.
Nou, geweldig alternatief voor Ziggo hier: 105/32 max via de koperdraadjes. Maar alleen 100/10 is te koop.
Bij Ziggo betaal ik ook nog voor TV die ik niet nodig heb...
Kom op met die glasvezel.
Ik woon dan niet in Eindhoven, maar in Nieuwegein. Toch wil ik even reageren. Ja, ik kan kiezen voor T-Mobile, Online, Xs4all, etc aan de ene kant en Ziggo aan de andere kant.

Maximale snelheid via koper (en ja, dat is met bundling): 13 Mbit down, 4 Mbit up
Maximale snelheid via coax: 1000 Mbit down / 50 Mbit up

Natuurlijk heb je technisch gelijk, het is geen monopolie. Geloof me, voor mij voelt het wél zo ;).


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.