Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Android 11 laat camera-app van derden nooit openen vanuit andere apps

Google heeft een beperking in Android 11 gebouwd, zodat camera-apps van derden niet langer als optie tevoorschijn komen als een app de gebruiker naar een camera-app wil leiden. In plaats daarvan gaat de gebruiker altijd naar de in de firmware meegeleverde camera-app.

Google bevestigt dat het geen bug is, maar werkt zoals het bedoeld is. Ontwikkelaars van camera-apps kunnen in hun code wel een app aanduiden die hun camera-app als optie mag geven, maar Android zal niet langer gebruikers laten kiezen uit alle camera-apps op een toestel. Google neemt de stap vanwege beveiliging en privacy. Apps kunnen wel gebruik blijven maken van een eigen in-appcamera. Onder meer apps als Instagram en Snapchat maken daar gebruik van. De stap staat ook in de ontwikkelaarsdocumentatie van Android 11.

Het gaat om apps die gebruik maken van 'android.media.action.IMAGE_CAPTURE' en een paar aanverwante intents. Zelfs als gebruikers een camera-app van een derde als default hebben ingesteld, zal die intent leiden naar de in de firmware ingebouwde camera-app.

Als gebruikers die hebben uitgeschakeld, dan is het niet mogelijk een foto te maken met die intent in een app, schrijft Commonsware, die dit heeft aangekaart bij Google. De ingebouwde camera-app is vaak van de fabrikant.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

19-08-2020 • 20:24

127 Linkedin

Submitter: AnonymousWP

Reacties (127)

Wijzig sortering
Goede zaak dit. Als je kijkt hoe slecht de 3rd party camera oplossingen zijn qua kwaliteit en scherpstellen (Whatsapp, Snapchat etc.)
Een app als OpenCamera is juist behoorlijk superieur aan veel camera apps. En die mag nu ineens niet meer? Wat een onzin.
Goed lezen, je kan gewoon OpenCamera gebruiken om foto's te maken. Alleen kan een andere app deze niet aanroepen.
Maar dat is dan toch juist het probleem. Als ik OpenCamera als default camera app wil gebruiken dan moet dat ook zo werken. Het is dan niet aan Google om te bepalen dat ik de waardeloze standaard camera app moet gebruiken of omslachtig moet doen om de camera app te kunnen gebruiken die ik wil.
En voor welke app wil je dit gebruiken die niet zelf al een ingebouwde camer-app heeft? Misschien gebruik ik mijn telefoon te weinig, maar de enige apps waar ik zo op kom die je gebruikt om foto's te maken waar kwaliteit misschien een klein beetje interessant is zijn instagram, facebook en whatsapp. En naar mijn weten hebben die alledrie een ingebouwde camera-app. Daar gebruik je dus ook OpenCamera niet. Andere apps als de internetbankieren apps, barcodescanners, vertaalapps, etc zie ik het verlies niet in.
In de launcher/lockscreen die ik gebruik zit de mogelijkheid om via dubbelklik op de aanuitknop de default camera app te openen zonder dat je de telefoon verder hoeft te ontgrendelen.
Nu wil Google dat dus onmogelijk maken, want OpenCamera kan ik dan nog wel als default instellen, Google vind dat ik de uiterst matige standaard camera app moet gebruiken.

Ik gebruik het sowieso best veel on even gauw een foto te schieten als de kat schattig doet, of ik ergens een mooie vogel ofzo zie. Dus hoe minder tijd het kost om dan een foto te nemen, hoe beter.
Maar ook in een restaurant (nu even niet vanwege corona) is het fijn dat ik mijn telefoon niet hoef te ontgrendelen als de ober even een groepsfoto maakt. Of op een verjaardag, dat je niet gelijk of je telefoon moet unlocken of je nummer aan tante Sjaan van de buren moet geven om even een foto te laten nemen met de jarige job.

En ik heb geen behoefte aan zeurende foutmeldingen over "camera kan niet gestart worden zonder Google Play Services". Ik heb niet voor niets mijn telefoon ontgoogeld.
Als dat inderdaad niet meer kan, snap ik de frustratie. Ik gebruik dat ook regelmatig, inderdaad om op momenten even snel een foto te kunnen maken. Dat was een standaard optie op zowel m'n S7 Edge en Pixel 4. Dat dat blijkbaar niet op alle telefoons standaard aanwezig is, is jammer. Of dat nou komt doordat dat niet in de meegeleverde ROM zat of de custom ROM + launcher voor het ontgoogelen terzijde ;). Daarnaast mag ik over de Google camera app op de Pixel niet klagen.
Dat is dus juist niet de strekking. In-app camera's zoals die in WhatsApp en Snapchat die inderdaad af en toe problemen hebben met scherpstellen (volgens mij omdat ze een soort screenshot maken van wat de camera ziet i.p.v. een echte foto maken), die blijven werken. Als je in WhatsApp kiest voor bijlagen en dan long-pressed op Camera, kun je je eigen camera app kiezen. Met Android 11 gaat deze dus automatisch naar de camera app die in de firmware als standaard staat ingesteld. Je kunt dan dus geen aparte camera app meer kiezen.
Als je in WhatsApp kiest voor bijlagen en dan long-pressed op Camera, kun je je eigen camera app kiezen.
Wat? Hoe? Welke bijlage, waar bijlage? Die paperclip? Daar zit geen camera onder bij mij
Ja, onder die paperclip staat bij mij op Android een optie voor Camera. Long-press daarop zorgt voor een "Foto nemen" of "Video opnemen" keuze. Dus geen long-press op de paperclip, maar juist op het camera icoon.
Ja precies. Maar dat ziet er bij mij echt anders uit. Camera icoon zit naast de paperclip en lang drukken doet niets. Open ik een fotogalerij dan vraagt ie wel welke fotogalerij.
Idem hier. Zit op de meest recente WhatsApp. Ervaar exact hetzelfde als dat jij beschrijft. Maar...als het ooit kan defaulten naar de camera-app van de firmware, dan is dat alleen maar beter. Dan kan ik ten minste m'n wide-angle gelijk gebruiken, night-mode en is de kwaliteit ook veel beter.
Klopt er is ook een camera-icoon naast de paperclip, die moet je dus niet hebben. Je moet eerst op de paperclip drukken en dan inhouden op het camera-icoon in dat submenu. Vervolgens krijg je de keuze om een foto of video te nemen. Kies een en daarna krijg je de keuze om een camera-app te kiezen.
Bij mij ziet het er gewoon zo uit:
https://tweakers.net/ext/i/2001568759.png

Als je deze camera gewoon lang inhoudt komt dat menu wel tevoorschijn.
Het werkt bij mij wel met de foto bijlage knop (ik kan dan kiezen tussen de Samsung galerij en Quickpic), maar als ik lang druk op de cameraknop (zit bij mij naast de paperclip) dan opent hij de (overigens echt waardeloze) Whatsapp camera... Ik krijg helaas ook geen keuze optie...
Je moet ook niet de cameraknop lang indrukken maar eerst 1x drukken op de paperclip, en dan het camera icoontje dat daar in staat lang indrukken. 'Take Photo', en voila, mijn SS camera komt tevoorschijn :)
Ja dat is de grap, er staat bij mij geen camera icon onder de paperclip, alleen ernaast... Als ik het zo lees ziet Whatsapp er om de één of andere reden bij iedereen anders uit... Ik heb overigens een Samsung Note 10+, misschien dat dat er iets mee te maken heeft? Of misschien dat ik geen alternatieve camera apps heb geïnstalleerd. Maar ik zou in ieder geval graag de standaard Samsung camera app gebruiken in plaats van de waardeloze Whatsapp implementatie :P

[Reactie gewijzigd door Theratron op 21 augustus 2020 09:02]

Wat misschien een verschil kan maken: ik heb Whatsapp BETA geinstalleerd staan. Misschien is het een relatief nieuwe feature?
Ik heb geen beta, maar ik zie wel wat jij omschrijft.

@Theratron, waar kun je dan wel uit kan kiezen als je op de paperclip drukt.
6 iconen: document, ruimte (blijkbaar een link met Messenger), galerij, audio, locatie en contact...
Geen idee wat "ruimte" moet betekenen, maar bij mij staat er op de plek daarvan inderdaad "camera". Misschien dat de nieuwste versies van WhatsApp zich al voorbereiden op de change uit dit nieuwsartikel, of misschien was het gewoon een bugje dat camera 2 verschillende aanroepmogelijkheden heeft.
Was wel een heel handig bugje dan ;) ik zou willen dat die er bij mij ook nog in zat!
Holy fuck. Thanks voor deze, dit irriteerde me mateloos (lage kwaliteit pics). Nu nog een manier vinden dat whatsapp niet al gemaakt fotos compressed bij verzenden.
Volgens mij kan dat door je foto's te selecteren als document (dus paperclip -> document) en niet vanuit je galerij (paperclip -> galerij)
Ja die manier heet Telegram ;)
Dit werkt trouwens ook in Telegram! Thanks man!
Je argumentatie klopt niet. Soms werken "3rd party camera oplossingen" juist béter dan de oorspronkelijke (geldt onder andere voor goedkopere toestellen) en bovendien heeft dit nieuwe beleid geen invloed op de apps die je noemt (Whatsapp, Snapchat); het artikel benoemt namelijk: "Apps kunnen wel gebruik blijven maken van een eigen in-appcamera. Onder meer apps als Instagram en Snapchat maken daar gebruik van."
Dus ? Het is niet omdat er software slechter is geschreven, dat er geen andere software beter is geschreven. Dit is echt iPhone-achtig gedrag en de reden waar ik ben afgestapt van iPhone. Ik wil dingen kunnen open met de apps die ik kies.

Gelukkig zullen andere varianten zoals die van Xiaomi deze bug (het is een bug, al is die dan opzettelijk ingebouwd), waarschijnlijk wel corrigeren.
Dit is geen iPhone-achtig gedrag. Dit is puur ter bescherming van de gebruiker. Daar komt bij dat als jij een foto wilt maken, je gewoon de gewenste camera app kunt openen om een foto te maken. Alleen niet vanuit een andere app.

Wat AJediIAm hieronder zegt is één van de manieren hoe je beschermd wordt.
AJediIAm
@Flipm0de • 19 augustus 2020 20:36
Stel een bank app vraagt om een foto van je ID. Een 3rd party camera app zou (met de beste bedoelingen) deze foto kunnen uploaden naar een cloud dienst voor beeldbewerking of opslag.
Door dit uit te sluiten krijgt de gebruiker de garantie dat dit soort foto's niet buiten de bank app komen.
Tja, zo kan je natuurlijk over alles beginnen redeneren. SIP dialers blokkeren, want anders zou je wel eens met een malicious dialer naar een andere hotline kunnen bellen die je gegevens wil stelen. Geen bleekwater verkopen, want je zou het wel eens kunnen opdrinken. Geen klinken op de ramen, want je zou er wel eens kunnen doorspringen.

Ik kan je vastketenen en opsluiten in mijn kelder, en er zal je niets meer overkomen. Het is zeker één van de manieren hoe je beschermd wordt - geen verkeersongevallen meer, geen valrisico meer, etc. De vraag is of je die vrijheid wel wil opgeven om dat te bekomen en hoe groot de andere risico's zijn.

Ik wil geen app openen en die foto dan nemen en die dan in de andere app terug gaan zoeken en die dan kiezen. Dat was net de hele onzin bij iPhone, waarbij *ZIJ* beslisten welke app je kon koppelen. Omwille van die onzin ben ik net afgestapt van iPhone.

Zoals anderen reeds aanhaalden, je kan gerust een permissieniveau inbouwen, zodat de developer (bv. van een bank-app) kan beslissen dat hij enkel de ingebouwde camera wil gebruiken. Maar als ik bv. instagram of een social app wil gebruiken, dan wil ik een camera met meer funcitonaliteiten.
Dit is wel iPhone achtig gedrag. De privacy en veiligheid van de gebruiker boven de noden van de ontwikkelaar stellen is iPhone achtig gedrag. Het is ook zeer goed dat Android dit doet. Zoals dit voor blinchik een reden is om het neer te sabelen is het een reden voor mij om Android meer serieus te nemen.

Het zegt ook veel over veel van die rechtszaken die tegen Apple lopen want ze gaan niet allemaal over de cut van 30%
uhh, maar het gaat hier dus om apps die juist de API voor een camera compont aanroepen en het dus aan jou overlaten welke app je wilt gebruiken om de foto in hun app te maken. Als jij in Whatsapp bezig bent zal die nog steeds gewoon de versie van whatsapp zelf blijven gebruiken.
Ik snap niet helemaal hoe dit qua privacy beter is? Jammer dat gcam dan niet meer als default is in te stellen.
Stel een bank app vraagt om een foto van je ID. Een 3rd party camera app zou (met de beste bedoelingen) deze foto kunnen uploaden naar een cloud dienst voor beeldbewerking of opslag.
Door dit uit te sluiten krijgt de gebruiker de garantie dat dit soort foto's niet buiten de bank app komen.
Ik snap de strekking, maar ik vertrouw OpenCamera meer met een foto van mijn ID dan de systeemcamera van Xiaomi, Huawei of Oneplus.

Veel Tweakers sideloaden ook een (gemodificeerde) versie van de Google camera omdat die zo'n goede night mode heeft.

Zet zo'n optie dan achter een vinkje in de developer options ofzo, want ik gebruik nog wel eens een alternatieve camera voor betere scherpstelling en het zou erg jammer zijn als dat niet meer kon...

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 20 augustus 2020 08:12]

Ik snap de strekking, maar ik vertrouw OpenCamera meer met een foto van mijn ID dan de systeemcamera van Xiaomi, Huawei of Oneplus.
Dan ben ik wel benieuwd naar jouw beweegredenen om de systeemcamera van die merken niet te vertrouwen, terwijl je blijkbaar wel het vertrouwen hebt om hun telefoon te gebruiken. Die beelden gaan nog steeds langs hun firmware he.
Ik heb in de software van alles uitgezet, maar de Xiaomi-camera is in de preview een enkel vinkje weg van alles uploaden naar de Mi Cloud. Het data delen zelf valt wel mee na alle troep uit te hebben gezet (en Pihole filtert de rest eruit), maar het constant pushen van de Mi Cloud is bar irritant. Als je je telefoon vergeet te locken voor je hem in je zak steekt, kun je die cloud-onzin bijna met puur broekbellen aankrijgen.

Ik wil niet automatisch foto's uploaden naar de cloud en alternatieve camera's zitten niet vol met eigen cloud-features die ze je koste wat het kost door je strot drukken.

Ik denk niet dat de Chinese overheid op afstand een trojan naar mijn telefoon pushen en mijn foto's stelen ofzo, ik wil alleen niet die vage fabrikantservices gebruiken; als ik data wil delen, deel ik die met één partij, in dit geval Google. Ik heb geen interesse in andere vage clouds. In mijn ervaring zijn de Aziatische merken, en dan vooral de Chinese, erg agressief in het pushen van die onzin. Nogal wiedes, aangezien ze een hele cloud-infra moeten aanleggen voor binnen China en ze de boel net zo goed naar Europa kunnen exporteren, maar desondanks bar irritant. Het is de prijs die je betaalt voor goedkope hardware.
Volgens mij vraagt/pusht android en/of de photos app al jaren om alles automatisch naar Google te backuppen. Om dan dit als reden te geven om andere camera-apps te blokkeren is nogal bijzonder.
Juist en daarom probeer ik zo min mogelijk de Google apps te gebruiken, maar het wordt steeds meer door je strot gedouwd.
Klopt heeft ons in het verleden een hoop geld gekost
Goeie uitleg, stukken beter dan de titel van dit stuk :P
@arnoudwokke ik denk dat de titel niet klopt. Ik verwacht eerder
Android 11 laat apps alleen ingebouwde camera-app openen
Of
Android 11 laat alleen ingebouwde camera-app openen vanuit andere apps
Maar nog duidelijker zou zijn
Android 11 laat third party camera-app nooit openen vanuit andere apps
Dank, ik heb je suggestie opgevolgd, want dat is inderdaad beter!
Het artikel schrijft:
Zelfs als gebruikers een camera-app van een derde als default hebben ingesteld, zal die intent leiden naar de in de firmware ingebouwde camera-app.
Je moet dus maar vertrouwen op de camera-app in de firmware. Gelukkig zijn alle Chinese (kuch) of Amerikaanse (ook kuch) leveranciers van firmware volkomen te vertrouwen, in tegenstelling tot een camera-app die mogelijk open source is en waar de koper van de telefoon in ieder geval expliciet zelf voor gekozen kan hebben.
Als je de firmware niet vertrouwd maakt de camera-app zelf niet meer uit natuurlijk.
De oproepen die de eigen camera app naar het OS doet kunnen dan natuurlijk ook opgevangen worden.
Als het om vertrouwen gaat, waarom beslist de OS fabrikant dan dat ik alleen de OS fabrikant mag vertrouwen?
Dat wekt weinig vertrouwen op in de OS fabrikant.
Dan vind ik dat de bank app dat dan maar moeten kunnen enforcen zoals het nu momenteel al met screenshots werkt. ENFORCE_DEFAULT_CAM of iets dergelijks ...

Dit voegt weinig tot geen waarde aan de security toe. Voor de 0.5% van de gebruikers die een sketchy camera gebruikt ...
Dan ga je er van uit dat die Bank (en andere) app ontwikkelaars weten wat ze doen?
Ik mag toch hopen dat een bank weet wat hij doet anders zijn er andere grotere problemen.
Alle banken in de wereld? En alle andere betaal apps? En alle andere niet bank/betaal apps? Reken maar dat er mensen aan werken, en dat mensen fouten maken. 1 promille met fouten zijn nog tienduizenden apps, en zelfs in de Apple app store komen af en toe meldingen van geïnfecteerde apps voorbij terwijl daar nota bene extra gescreend wordt ten opzichte van Android apps, oftewel, beveiliging is niet iets wat alleen bij de app developer zou moeten liggen.
Google play store heeft ook gewoon screening hoor. Google hanteert in grote lijnen eenzelfde beleid. Iets meer vrijheden met betrekking tot defaults en OS API calls, maar daar houd het ook mee op.

Edit: sterker nog. Het zijn dit soort dingen die mij doen vermoeden dat Google juist exact hetzelfde wil gaan doen qua restricties. Opzich best wel jammer, maar aan de andere kant begrijpelijk. Er zitten behoorlijk wat functionele dingen in android die echt enorm hard misbruikt kunnen worden (en dat zal dus ook al gebeuren) die ook runtime geactiveerd kunnen worden en dus niet opvallen in een screening.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 19 augustus 2020 23:23]

Gezien de vele downtime banken hebben dingen als case insensitive authenticatie of third party tracking, hebben ze daar imho niet echt veel kaas van gegeten.

Dan vertrouw meer op main developer van het os.
Ze hebben screenshots geblokkeerd, dus ik ga er vanuit dat ze het snappen :)
Maar je kunt in veel Bank-apps die screenshots ook weer aanzetten.... Niet dat je dat perse zou willen, maar soms wil je wel ff een bewijs sturen van je betaling, vooral als er vertraging in de betaling zit....
Bij mijn bank (belfius) is daar geen optie voor zover ik weet. (In Android)
Je kan daar wel je betalingen individueel delen met een deel-optie in de app.

Op IOS word er dan al weer helemaal niks van screenshots geblokkeerd in de app. 8)7
Ik heb sinds kort ook die Duitse Online Bank "N26" en daar zag ik het toevallig een paar dagen geleden in de instellingen staan.... Standaard staat ie op blokkeren van screenshots, maar je kunt het dus wel aanzetten.... IK laat het natuurlijk uit staan, maar wanneer misschien een keer nodig, even aanzetten en na de screenshot weer uitzetten....
Voor zover ik weet kan dat bij de ING (m'n andere bank) dus niet, of ik heb er overheen gekeken....
Vaak schrijven centrale banken voor hoe zo'n app moet worden opgezet en aan welke eisen die moet voldoen. En voldoet die daar niet aan, dan keurt de centrale bank de app niet goed en mag ie niet gebruikt worden.
Goede uitleg! Thanks. Dan klinkt het als een prima feature. En voor je gewone foto's kan je altijd gcam gebruiken.
Dit vind ik een matig voorbeeld, een bank app zou dan de interne cam functie zoals de ing app nu doe behoren te gebruiken net als dat de bank app ook een eigen keybord voor pincodes gebruikt. Je voorbeeld is een gezocht en niet bestaand probleem in mijn ogen.
Met dit soort upgrades zou je bijna blij zijn dat je maar een beperkt aantal versies updates krijgt op de meeste telefoons.
Da's dan een redelijke draconische maatregel. Wanneer ik een scan app gebruik om kopietjes te maken kan ik dus niet meer de, mijn inziens, superieure 3rd party app gebruiken. Het lijkt mij dan beter om een app zelf een enforce commando te laten gebruiken, zoals @Single Core voorstelt.
Dat is toch een probleem wat je überhaupt heb? Aka, het is een keuze dat je een third party app gebruikt?

Daarnaast zou de bank-app überhaupt al zelf een camera component moeten hebben zodat je ID dan ook niet lokaal opgeslagen wordt (en daarmee waarschijnlijk ook vrolijk naar een cloud).

Vind het daarom nogal een onzinnige actie :/
Daarvoor gebruik je als bank app gewoon een in app camera. je wilt als bank app helemaal niet afhankelijk zijn van wat andere apps naar je pushen.
Aan de andere kant, geeft het heel veel macht aan de smartphone fabrikant. Nu ben je verplicht Samsung Camera te gebruiken bijvoorbeeld in dergelijke situaties, waar je anders gewoon een eigen app kon gebruiken?

En wie zegt dat de standaard meegeleverde camera jouw foto's niet doorstuurt?

Wellicht is dit voor de gemiddelde gebruiker beter, maar voor een Tweaker... Niet echt.

[Reactie gewijzigd door jhnddy op 20 augustus 2020 13:02]

En waarom zou de firmware app dat niet gelijk naar een Dropbox of Samsung cloud kunnen uploaden?
Ik denk dat dit de achterliggende gedachte goed illustreert, gebruikers (over het algemeen geen tweakers) hebben geen idee wat sommige software op de achtergrond doet met de data, in veel gevallen is dat voor de gebruiker ook (nog) niet relevant. Dat wordt het pas in het genoemde geval van de bank-app en het uploaden van je ID naar een vreemde cloud foto service die wel nét even beter je foto cropped of je tekst duidelijker maakt. (Want dat zal dan wel sneller geaccepteerd worden door de bank, toch?; Aldus gebruiker). Tot je ID met alle gevolgen van dien op een server in een land zonder verplichtingen/principes staat.
De privacy reden ontgaat mij maar feit is dat de interne camera veeeeel beter is en meer opties biedt dan de camera van andere apps.
dat is zeker NIET waar.

zoiets geldt wellicht voor jouw s20ultra of hoe dat ding tegenwordig ook heet. en waarschijnlijk ook voor de pixel, maar toestellen als de oneplus of toestellen van huawei en anderen hebben doorgaans geen al te beste camera apps en zijn daarmee prima te 'upgraden' naar iets beters. zoals de camera apps uit de pixel via 3rd party ports.
Ik heb S2, S4, S6, S8 en nu de S10.
In alle gevallen schoot ik liever foto's/filmpjes met de native interne camera dan met de camera's van bijv FB, Snap en Insta ( let's be honest..zijn de 3 meest populaire apps waar er een camera voor wordt gebruikt )
Gebruik maken van de native camera zorgde gegarandeerd voor hogere kwaliteit foto's en filmpjes waarna ik dat materiaal onnline gooide. Zou ik gebruik maken van de camera in 1 van de 3 apps dan zou ik flink walgen van het resultaat. Er werd niet voor niets altijd geklaagd over de kwaliteit van de foto's/filmpjes puur vanwege het feit dat android teveel rekening moest houden met veel verschillende telefoons en de resoluties daarvan.
Is dus compleet afhankelijk van je toestel of de 'interne camera' veel beter is. Bij sommige toestellen zal dat zeker waar zijn, bij genoeg toestellen is dat verre van.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk liever heb dat ze langzaamaan met Android eens afstappen van dat fabrikanten hun eigen laag er overheen leggen. Was tevreden met mn Oppo Reno Z, maar telkens als ik eens iets moet uitzoeken om uit te zetten, blijkt het niet te gaan omdat ze dus hun eigen ColorOS hebben draaien die een zwik functionaliteiten die wel in standaard Android aanwezig zijn, niet aanwezig zijn in ColorOS. en helaas de release van ColorOS 7 hebben ze ook behoorlijk verneukt, voor de Reno Z in iedergeval, sinds dien hangt de browser regelmatig, ding reageert vaak trager, een reboot helpt dan wel weer even maar helaas niet erg lang, dag later begint het al weer (of soms nog eerder). Het is als ik zo rondkijk een veel voorkomend probleem bij de Reno Z sinds ColorOS7 (android 10), maar helaas nog steeds geen oplossing voor, en teruggaan kan niet meer.
Dat is 1 van de USP's van Android geweest.. Doe met de code wat je wilt..leg er je eigen schil desnoods overheen zoalng men daardoor in het eco systeem van Google terecht komt.

Ik moet eerlijk zeggen..ik werk alleen met Samsung telefoons...Galaxy S2, s4, s6, s8 en nu de s10 en ja...de interne camera biedt veel meer opties dan als een andere applicatie ( FB, Insta, Snap etc etc ) zijn eigen camerafunctie gebruikte.
Wil ik hoge kwaliteit foto's of full HD filmpjes..dan gebruik ik daar liever de interne camera voor wetende dat de andere apps die optie niet bieden wat dus ontzettend in kwaliteit scheelde. Dat probleem had iOs niet maar dat had ook te maken met het feit dat er ontzettend veel verschillende Android telefoons in de omloop waren met verschillende afmetingen. Geen wonder dat er altijd werd geklaagd over de verschrikkelijke kwaliteit van Snapchat, FB, Insta filmpjes.
Voor mijn moeder heb ik paar jaar geleden een Galaxy J3 telefoon gekocht en ook al beschikte die niet over de hogere specs dan een gemiddeld S of A serie telefoon..toch waren de interne camera foto's vele malen beter dan als er bijv via de fb app foto's werden geschoten.
Dat is absoluut niet waar. Er zijn een tal van 3rd party camera apps die veel meer controle bieden en je echt alles uit je sensor laten halen, iets dat geen enkele ingebouwde camera app doet.

Daarmee vind ik dit toch wel kwalijk:
Zelfs als gebruikers een camera-app van een derde als default hebben ingesteld, zal die intent leiden naar de in de firmware ingebouwde camera-app.
Misschien..maar leg dat de gemiddelde leek uit. Zal voor veel meer verwarring zorgen
Het gaat niet om de standaard camerafunctie in andere apps, zoals WhatsApp. Het gaat om apps die gebruik (kunnen) maken van een andere camera-app op de telefoon (ik weet even geen voorbeeld). Deze werken in Android 11 alleen nog met de default camera app die op de telefoon voorgeïnstalleerd is. Je krijgt dan geen keuzemenu meer wanneer je meerdere camera-apps geïnstalleerd hebt.
Een uitzondering hierop is wanneer camera-app X zelf specifiek aangeeft dat het vanuit random-app Y geopend mag worden.
Heel teleurstellend weer van grote papa Google die vind dat gebruikers zelf niks meer mogen bepalen.
De meeste gebruikers weten niet waar de risico's liggen. Secure by default is een prima uitgangspunt. Het enige jammeren is dat het niet meer uit te zetten is, maar in dit geval denk ik niet dat iemand er wakker van ligt.
De ingebouwde camera app is toch altijd al de default? Qua beveiliging is ook nogal vergezocht, volgens mij staan je photos haast automatisch op google drive, en daar worden ze ook gescant etc.
Als een app het een risico vindt, moeten ze maar een eigen implementatie van een camera app functionaliteit inbouwen. Er zijn er zat die dat al doen (en crappy foto's afleveren, bv kopieID).
Secure by default betekend dat je nog altijd keuze hebt. Die ontneemt Google je weer maar eens in Android 11. En zo wordt Android steeds meer en meer een gesloten ecosysteem in plaats van het open platform dat het ooit was. De afgelopen jaren hebben we Google steeds meer en meer functionaliteit zien verplaatsen van AOSP naar de play services en nu beginnen ze stilaan met het verplichten van gebruik van hun applicaties. Ik vind dit een zeer ernstige zaak en ik hoop dat de EU hier naar gaat kijken.
Android is open source. Je zou je eigen versie kunnen compileren met andere camera app en dit zal vanuit de community ook gebeuren. Je hebt dus nog steeds keus, enkel niet meer tijdens runtime.
Ik dacht dat dit altijd het sellingpoint was voor Android, de vrijheid.
Dat is eigenlijk alleen een selling point geweest naar ontwikkelaars, en dan vooral in het begin. Bedrijven willen helemaal niet dat consumenten hun telefoon anders instellen, want dan zou niemand meer Bixby gebruiken of vage alternatieve browsers.

Als je met je telefoon wil klooien is Android nog steeds je enige optie (tenzij je de 12 uur batterijduur van de PinePhone accepteert), maar het is niet meer een van de selling points die fabrikanten en Google gebruiken om telefoons te kopen.
Apple doet dit al heel lang met iOS... Het is verder geen probleem. Dit zorgt ervoor dat je in ieder geval niet al die random codecs meer gebruikt die komt met apps die ingebouwde camera functionaliteiten bieden zoals whatsapp, snapchat (regelrechte drama op Android) etc....
Alleen kan je op Apple ook niet een andere ROM op je telefoon zetten. Als je dus LineageOS hebt zonder camera-app, dan kan je volgens het artikel geen foto's meer nemen in apps die niet hun eigen camera-implementatie hebben (zoals Snapchat).
Je toestel is geroot als je een andere rom erop hebt. Je kan dus een GCam variant installeren en die aanwijzen als de camera app.
En juist daarom wil ik geen iOS |:(

Naast dat juist de apps die jij noemt dus gewoon blijven zoals ze zijn, die spreken direct de camera aan en vragen niet op een foto via het OS.
Bijzonder vreemd dat je ook geen keuze krijgt om het te overrulen. Standaard prima, maar wat wint de gebruiker hiermee? Android's kracht is juist dat je met intents verschillende apps kan gebruiken.
Dat verandert toch niet? Je kan nog perfect gelijk welke camera app gebruiken. Het gaat gewoon niet de default app kunnen zijn die zonder toestemming vragen opduikt in een app die potentieel gevoelige informatie gebruikt.
Dat verandert zeker wel. Niet alle apps staan je (op een makkelijke manier) toe om een foto te kiezen die al op je toestel staat, maar de camera's in die apps (bijv. whatsapp maar ook snapchat en instagram) zijn verre van ideaal.

Het gaat hier niet om een default, het gaat er expliciet om dat een app nooit een 3rd-party camera app kan openen. Je zit dan dus altijd vast aan de camera view die ingebouwd zit in de app of de camera app die standaard met je telefoon meegeleverd werd. Die mogelijkheid is dadelijk compleet verwijderd, niet alleen standaard verborgen o.i.d.
Het kan nog steeds. Maar dan moet de 3rd-party camera-app specifiek aangeven dat deze vanuit random-app X aangeroepen mag worden.
Binnen no-time zullen de meeste 3rd-party camera apps een hele lijst met veelgebruikte programma's hebben waarmee ze toch te openen zijn.
Lijkt mij ook niet ideaal, dat gaat er alleen voor zorgen dat populaire apps nog meer benadrukt worden in de gebruikservaring, en andere apps niet.

Hopelijk krijg je een situatie waar camera-apps in hun eigen instellingen een lijst van apps tonen zodat de gebruiker het in ieder geval zelf per app aan/uit kan zetten, maar dat is dan weer extra development overhead
Maar wanneer zou het echt een probleem zijn?
Misschien ben ik een heel a-typische gebruiker, maar ik voel maar weinig de behoefte om vanuit een app een andere camera app aan te roepen. Wanneer de situatie zo is dat de (vaak belabberde) standaard camera van de app zelf niet voldoet, maak ik eerst ee foto met de camera-app van mijn keuze en gebruik ik die in de andere app.
Inderdaad. Als ik behoefte heb om een "kwaliteitsvolle" foto te maken met GCam, spendeer ik sowieso ook paar seconden of minuten in Snapseed en/of Kuji Cam om deze te editten. Vervolgens open ik de social of messenger app waar ik die foto wil openen/delen en open ik de foto, niet een camera app. Dus persoonlijk ga ik hier weinig last van hebben.

Als ik ergens in een app een snelle foto wil nemen en delen ("Is het deze koffie links of de koffie rechts die ik moest kopen?"), maakt het mij toch niet uit dat dit alleen met een standaard app kan :)

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 20 augustus 2020 11:25]

Dus als ik het goed begrijp, is het dan niet meer mogelijk om op mijn OnePlus vanuit een app gelijk naar de Gcam camera te gaan? Wel jammer. Dan willen ze liever dat ik een Pixel koop zeker ;)
Niet helemaal. Je kan alsnog de camera-app (van bijvoorbeeld de Google Camera port) via het startmenu openen.
Dus als ik het goed begrijp, is het dan niet meer mogelijk om op mijn OnePlus vanuit een app gelijk naar de Gcam camera te gaan? Wel jammer. Dan willen ze liever dat ik een Pixel koop zeker ;)
- dan moet je je toestel maar rooten en de 'gcam' app aanwijzen als 'in firmware camera'

is wel grappig dan is er eindelijk weer eens een 'goede' reden om je toestel te rooten, met het voordeel dat je dat vermoedelijk alleen maar hoeft te doen om '1 de originele app te verwijderen, en 2 de nieuwe app te installeren, en 3 na een fabrieks update dit proces te herhalen. maar een perm root (en de bijhorende issues zou dan niet nodig hoeven zijn.
Je hele smartphone resetten en rooten om één ipv twee camera icoontjes in je app drawer te hebben... beetje overkill.
Je hebt even het artikel gemist? Door het te doen zoals I-chat voorstelt, schertsend, kun je toch die camera app gebruiken vanuit andere apps.

Wel on topic blijven, hoor. 😁😉

Ik verwacht niet dat er veel mensen zijn die dat gaan doen, want dan ben je ook je fabriekscamera app kwijt. En dat voert in veel gevallen tot slechte foto's. Ik vond de gcam app niet fantastisch, vergeleken bij de Mi Mix app.
Vreemde wereld.

Apple begint met de intent open te stellen en Google gaat hem hier nu juist inperken.
En waarschijnlijk komen ze ergens in het midden uit met de conclusie dat Apple wellicht te weinig vrijheid gaf en wellicht Google teveel.
Ze gaan Apple neigingen vertonen.
Ondanks alle belofte heb ik eigenlijk nog nooit een 3PP camera-app gezien die beter was dan die van de firmware. Wel anders, maar zeker niet beter.
Denk dat het bestaan van 'fake camera' apps hier wel iets mee te maken hebben. Deze apps doen zich voor als camera apps, maar geven de mogelijkheid een foto te kiezen i.p.v. te maken. De aanroepende app denkt echter dat er een 'live photo' gemaakt is.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True