Nederlandse WO1-shooter Tannenberg komt op 24 juli uit voor consoles

De Noord-Hollandse ontwikkelaars Blackmill Games en M2H brengen Tannenberg op 24 juli uit voor de Xbox One en de PS4. Deze online fps-shooter is te beschouwen als opvolger van het eerdere uitgebrachte Verdun en heeft opnieuw de Eerste Wereldoorlog als setting.

Met de komst van Tannenberg voor de consoles komt ook een nieuw speelveld beschikbaar, waarin het draait om de strijd om het Oostenrijks-Hongaarse fort Przemyśl. Op deze locatie vond de langste belegering van de Eerste Wereldoorlog plaats, waar de Oostenrijks-Hongaarse militairen zich uiteindelijk overgaven aan de Russen. Volgens de ontwikkelaars kenmerkt de Przemyśl-map zich door grote fortificaties, wat afwijkt van de andere beschikbare speelvelden, die veelal een meer open terrein hebben, afgewisseld met bossen, uitgebrande dorpen, bergen en moerassen.

Volgens de makers is Tannenberg op het vlak van de prestaties, controls en graphics geheel geoptimaliseerd voor de consoles, wat tot een vloeiende multiplayer-ervaring moet leiden. Het maken van de versie voor de Xbox One en PS4 is door de twee studio's zelf gedaan. Mike Hergaarden, medeoprichter van M2H, zegt dat de teams met de komst van de remaster van Verdun de nodige ervaring hebben opgedaan met het optimaliseren van verschillende elementen en dat dat heeft geholpen bij het bouwen van de consoleversie. Volgens de ontwikkelaars is ook extra tijd geïnvesteerd om Tannenberg gebruik te laten maken van de extra rekenkracht van de PS4 Pro en de Xbox One X, al is niet duidelijk wat dat spelers met deze consoles precies oplevert.

Tannenberg consolesTannenberg consolesTannenberg consoles

De makers zeggen dat spelers in de consoleversie kunnen deelnemen in slagen van in totaal 40 spelers, waarbij maximaal 20 bots aanwezig kunnen zijn; bij de Steam-versie van het spel is ondersteuning voor 64 spelers. De nieuwe Przemyśl-map verschijnt op 24 juli ook voor de Steam-versie van Tannenberg. Het spel is sinds november 2017 als earlyaccesstitel beschikbaar op Steam en kwam daar officieel uit in februari 2019.

In Tannenberg kruip je als speler in de huid van een infanteriesoldaat aan het oostfront. Het spel is geïnspireerd door de Slag bij Tannenberg, die in augustus 1914 plaatsvond in het toenmalige Oost-Pruisen, wat vandaag de dag onderdeel van Polen is. De strijd werd gewonnen door de Duitsers; zij wisten het Russische leger te verslaan en een groot aantal Russische soldaten gevangen te nemen.

Tannenberg is een online shooter waarin je als deel van een squad vanuit een eerstepersoonsperspectief de strijd moet aangaan, als onderdeel van grootschalige manoeuvres om strategisch belangrijke punten in te nemen. Authenticiteit speelt een belangrijke rol, onder meer op het vlak van uitrusting, uniformen en wapens.

Door Joris Jansen

Redacteur

01-07-2020 • 13:00

82

Reacties (82)

82
78
31
3
0
38
Wijzig sortering
Het is misschien heel flauw of vals, maar ik heb toch altijd het idee dat dit niets word. Aangezien het van een Nederlands bedrijf af komt. Waarom geen idee, maar het is het vaak toch net niet. Net niet die bewegingen van de characters volledig soepel laten lopen. Net even de graphics die niet helemaal lekker gaan..

Ik hoop dat ik het mis heb, want het zou natuurlijk mooi zijn als zoiets uit Nederland komt en echt super dik is.
Wat dacht je van games als: Killzone, Horizon Zero Dawn, Age of Wonders, Overlord, Jazz JackRabbit, Toki Tori, Awesomenauts. Genoeg goede titels uit Nederland.

Check hier de hele lijst maar: https://en.wikipedia.org/...eloped_in_the_Netherlands
Anoniem: 474132 @Zeror1 juli 2020 15:20
En A2-Racer!
U hebt een boete voor te snel rijden en dient deze onmiddelijk te betalen!
Ik zat er op te wachten... wat een ´spel´ was dat ja... :Y)
Night Rider en Grachtenracer van Davilex ook lang gespeeld :+
Jeez, Grachtenracer heb ik helemaal plat gespeeld :D
Vergeet de Competitie Manager reeks niet. Fifa en PES waren er niks bij. ;)
Sorry maar de trailer hierboven voelt als 10 jaar oud. :)
JazzJack rabbit uit NL ? Vett... vroeger zo platgespeeld :-)
Lol: Yogho!Yogho! dat is een tijd geleden!
Mijn persoonlijke favoriet is Ragesquid met hun nieuwste game Descenders. Ik zweer dat dat niets te maken heeft met het feit dat ik met hen op het HBO heb gezeten... O-)
Guerrilla (uit Amsterdam) met Killzone zou ik toch niet 'net niet' willen noemen
Zijn altijd uitzonderingen op de regel !
Beetje flauw. Want je neemt nu de falende projecten als de regel?

In elk land zijn er meer falende projecten dan succesverhalen, dus zijn goede games uit Japan of Amerika nu ook opeens "uitzondering op de regel", en moeten we projecten uit die landen dan ook maar opeens bestempelen als "Ik weet niet of het wat wordt"?

Zoals aangegeven zijn er genoeg goede Nederlandse games.
Er zijn zeker goede NL games, die worden in de comments al genoemd. Echter ken ik behalve Guerilla niemand die op het hoogste niveau presteert, dus de triple-a games categorie. Daar valt een game als Awesomenauts echt niet onder.
Horizon Zero Dawn?
Heb je m'n comment wel gelezen? Wie heeft Horizon gemaakt? Precies...

[Reactie gewijzigd door Armselig op 23 juli 2024 01:51]

Maar dat is, zoals ik al probeerde te zeggen, niet eerlijk, want er zijn ook veel minder slechte games die gemaakt worden door Nederlanders. Dus je hanteert twee maatstaven die je voor verschillende landen inzet.
Verder zijn die AAA-games wel genoemd. Ze komen niet allemaal uit dezelfde generatie, maar actueel zijn inderdaad de Guerilla games en de Age of Wonders serie.
Dat zijn dan wel heel veel uitzonderingen... Zeker last van het "nieuwe" normaal... ;)

[Reactie gewijzigd door sjaool op 23 juli 2024 01:51]

en horizon zero dawn!
Het spel is al ruim een jaar uit op PC, en de reviews zijn "very positive" https://store.steampowered.com/app/633460/Tannenberg/

Zelf heb ik Verdun gespeeld van dezelfde maker, maar ik heb het idee dat Tannenberg leuker is vanwege meer afwisseling in de maps: Verdun heeft bijna alleen maar loopgraven.
en de reviews zijn "very positive"
Gebasseerd op 5K reviews. Zegt natuurlijk nog niet heel veel.
Ik hoop echt dat dat sarcastisch bedoeld was ...
nee, op steam zijn er teveel reviews met positief en gemiddeld gespeelde tijd 1-2 uur. het aantal spelers tijdens piek uren is net boven de 100. verwacht hier 0,0 van en ga hem ook zeker niet halen.
https://steamcharts.com/app/633460
85 momenteel online, 131 peak in de afgelopen 24 uur. 1139 peak all time.

Verdun (2015), het oudere spel van dezelfde uitgever, heeft zelfs een betere server bezetting.
https://steamcharts.com/app/242860
200/324/4504
En toch hoeft dat niet alles te zeggen, het kan gewoon zijn dat het spel op het verkeerde moment is gelanceerd waardoor het niet is boven komen drijven. Bedenk dat mensen sneller klagen dan dat er een positieve review wordt geschreven.
Wellicht is het de perfecte game, maar als haast niemand het speelt is dat een heel groot issue voor een pure multiplayer game. Met 64 player battles kan je net twee games vullen, maar dan ga je alleen uit van 1 server voor de hele wereld. Ik ben bang dat een enkele game/server voor een regio over het algemeen niet vol zit, dat is problematisch...

De game is nog geen anderhalf jaar uit en je krijgt een 60% discount op een al goedkope game, dat is niet voor niets, men probeert meer spelers te werven. Die weer worden afgeschrikt door het ontbreken van 'genoeg' spelers, dat noemt men een selffulfilling prophecy...
60% korting na 1.5 jaar is vrij normaal op steam hoor
Niet met zo'n game die uitzich zelf al best een lage prijs heeft voor een 'fullgame'
Nee dat was niet sarcastisch bedoeld.

5K reviews in vergelijking met al de die-hard shooter(/oorlog) fans is dat nou eenmaal gewoon weinig.
Ik heb verder geen idee betreft de game. maar als de reviews zo 'Very posistive' zijn, waarom heeft het na 1,5 jaar release eigenlijk een bizar kleine groep dit dit speelt?
Al twee maanden schommelt het maar rond de 100 man online. (Volgens de beschrijving zit er 64 man in een match, zijn dus 1,5 halve servers. Een deel van de spelers zitten dus in een half lege server?

De piek van 1000 online zijn ze al maanden niet meer in de buurt van geweest.
De groep online gamers voor het type van dit soort games is niet extreem groot. Dus het is wel relatief aan deze groep.
Zegt natuurlijk nog niet heel veel.
Hoeveel mensen moeten iets roepen voordat het wel wat zegt dan. Ik vind een "very positive" consensus tussen 5000 mensen echt wel spreken.
Als dat niet mag meetellen kunnen niche games gewoon nooit meedoen.

[Reactie gewijzigd door Nederviking op 23 juli 2024 01:51]

88 playing an hour ago
https://steamcharts.com/app/633460
Helaas ook een dode game.
dood als in? Je kan op elk uur van de dag een redelijk volle battle spelen.. Tuurlijk heeft het niet de aantallen van de grote games, maar dood is de game zeker niet. Misschien voldoet het wel aan de gamer-dood-definitie.
Kunnen wij dan zonder lag met amerikanen spelen? Want als er maar 88 spelers zijn dan is elke online speler belangrijk. Of hij nou uit Japan, Amerika, Rusland of EU is hij mag geen lag hebben. En als ik die grafiek kijk dan lopen die spelers langzaam weg.
Er zijn US en EU servers.. de EU servers zitten het meest vol. Ik heb neit veel lag in de US servers, maar andersom kan dat wel meer zijn..
het wordt echt niet veel gespeeld. ~135 man tijdens piek uren.

Als je de reviews individueel leest zie je ook dat veel mensen het maar een aantal uur hebben gespeeld.

Bron: https://steamcharts.com/app/633460
het wordt echt niet veel gespeeld. ~135 man tijdens piek uren.
Inderdaad.

Zelf speel ik nog steeds Verdun, dat nog altijd meer spelers heeft dan Tannenberg: https://steamcharts.com/app/242860

Geen idee waarom Tannenberg nooit aangeslagen is.
Zelf heb ik Verdun gespeeld van dezelfde maker, maar ik heb het idee dat Tannenberg leuker is vanwege meer afwisseling in de maps: Verdun heeft bijna alleen maar loopgraven.
Toch is Tannenberg nooit zo goed bevallen als Verdun. Die laatste heeft nog steeds meer spelers.
Veel Nederlandse games zijn indie-games. Het is niet zo dat er een enorm budget is om allerlei zaken te optimaliseren. Ik denk dat dat een van de redenen kan zijn.

Verder denk ik ook niet dat dit een enorm succes gaat worden op de consoles. Op de pc is het al geen grote naam dit spel. Dat is wel het platform waar deze tactische shooters het van moeten hebben. Console gamers zijn vaak meer casual spelers. Die willen arcade shooters als COD of Battlefield spelen.
Een enorm succes als COD en Battlefield niet nee.. maar Verdun (het voorgaande spel van dezelfde devs) heeft de verwachtingen overtroffen van de devs zelf, maar ook van sony en Microsoft..
Ik denk dat Guerrilla Games laat zien dat het wel kan ;)
Horizon Zero Dawn en Guerrilla Games zeggen hoi :P.
Want Killzone was zo slecht? Horizon Zero Dawn vreselijk? Om maar niet te spreken over Jazz The Jack Rabit.
Killzone, Horizon Zero Dawn zijn ook van Nederlandse bodem met wel internationale achtergronden (uitgever) etc. Maar die doen het ook goed. En dat nog op 1 console.

Het moet echt je aanspreken. Maar als ik zo de game zie, is het geen blockbuster.
Er is echt wel talent in Nederland.Guerilla is een voor de hand liggende optie met legendarische titels als killzone en horizon die zwaarder dan menig andere developer een stempel in de wereldwijde gamegeschiedenis zetten.
Maar ook bijvoorbeeld Nixxes (Utrecht) die werkten aan de PC versies van Deus Ex Mankind Devided en de (recente) Tomb Raider games wat ook geen b-titels zijn en naar mijn mening uitstekend werkte op de PC.

We zijn gewoon een beetje een conservatief volkje en gevolgsmatig zijn er relatief weinig mensen in de creatieve richting gegaan hier maar volgens mij heeft het gewoon nog wat tijd nodig om te groeien.
Ik zou verder niet weten waarom we hier inherent slecht in gameontwikkeling zouden zijn.

We hebben verder ook wel veel indies die gewoon mee mogen tellen. Het is makkelijker om je daar op meer casual games te storten waar tevens ook het gros van het te vedienen geld zit.
Hele zware titels zijn investeringstechnisch ook alles behalve zeker en echt nog wel een dingetje.
Die hele triple A industrie legt het gewoon af tegen de industrie die achter die facebook/mobile games zit die je schoonmoeder speelt.

[Reactie gewijzigd door Nederviking op 23 juli 2024 01:51]

Volgens mij is het juist typisch Nederlands om al te zeggen dat het niets wordt voordat het überhaupt uit is.
Als iedereen zo denkt krijgt het niet echt een eerlijke kans.
Flauw of vals zal ik het niet noemen, wel heel erg ongefundeerd.

Is dit afgezet naar andere landen waar alle game ontwikkelaars alleen maar met juweeltjes komen?
Zoiets als, oh deze game is ontwikkeld in de VS / UK / Frankrijk / Duitsland etc, dus dat moet wel een geweldig spel zijn?

Een veelgelezen artikel op Tweakers over een product van Nederlandse bodem, verdient een mooiere openingsreactie ;)

Een spel van 7 euro, kun je moeilijk gaan vergelijken met een blockbuster met een miljoenbudget van 60 euro. De kans dat dit een miskoop is lijkt mij voor dit bedrag dan ook gering.
5.000 erg positieve reacties voor een game in dit prijssegment vind ik behoorlijk goed.
Gewoon proberen dus!
Horizon: Zero Dawn is ook zo'n net niet game inderdaad.
Je hebt duidelijk nooit A2 racer gespeeld van de Nederlandse ontwikkelaar Davilex. Of vakantie Racer, hierin waren de karakters (Bv; Sjaak, Annelief, de kinderen Robje en Fleurtje, en hun labradors Tarzan en Simba) een hoogstandje.

ontopic; ik begrijp wat je bedoeld; ik hoop dat de studio kan groeien en dus ook meer resources/ervaring krijgt. Want een 'world class game' ontwikkelen doe je niet met een paar man in de polder op zolder. Om het in perspectief te plaatsen: GTA V heeft een team van 1000(!) mensen gehad voor ontwikkeling. (het core team wat het opstarte bestond al uit 300+ mensen).
Op zich prima maar GTA is wel een unieke uitschieter waar je eigenlijk niet naar moet kijken als je wil "benchmarken" wat je nodig hebt voor gewoon een solide game.
De omvang en schaal van die GTA is echt niet zonder meer levensvatbaar want de productie van die titel is echt uitzonderlijk zwaar op welk budget dan ook en je rekent dan ook echt op hele heftige verkoopcijfers.
Als ze niet zeker wisten dat die titel zo goed scoort werd die game never nooit niet gemaakt want ze zijn productie alleen al kwijt wat een beetje game überhaupt opleverd.

Het is niet voor niets dat er in die games sinds de eerste feitelijk exact precies nul gameplay technische innovaties zijn doorgevoerd buiten de verschuiving van top down naar 3D met GTA 3 en vervolgens eigenlijk alleen grafische verbeteringen in een nieuw verhaaltje te bieden hebben.

[Reactie gewijzigd door Nederviking op 23 juli 2024 01:51]

En wat denk je bijvoorbeeld van Pine, van het nederlandse Twirlbound?
https://store.steampowered.com/app/1042780/Pine/

[Reactie gewijzigd door Tirinium op 23 juli 2024 01:51]

Zowel Verdun en Tanneberg kan je in het internationale game landschap absoluut een succes noemen. Het blijft wel een niche spel, die niet voor iedereen is weggelegd en valt inderdaad absoluut niet te vergelijken met de grote titels.
Je krijgt een hoop negatieve comments, maar ik snap wel wat je bedoeld. Veel indie-games, zoals deze, zien er wat onafgewerkt uit in vergelijking met AAA-titels. Maar dat is ook waar je als gamer voor kiest: kies je voor een game waar passie en liefde in zit maar minder mooie graphics en wellicht een minder goed verhaal (uitzonderingen daar gelaten), of ga je voor de zoveelste dertien in een dozijn game van een grote uitgever waar jij een nummertje bent.

Uiteraard zijn er de games van Nederlandse bodem zoals Horizon Zero Dawn en Killzone van Guerilla en zijn er nog een handje vol milde succesverhalen (Overlord bijvoorbeeld). Maar dat is appels met peren vergelijken want een studio als Guerilla heeft veel meer budget dan deze game. Deze game zit zeer waarschijnlijk nog wel ver onder een miljoen, waardoor de vergelijking met Killzone 2 al niet op gaat.
Misschien heb je gelijk... Vond 'A-2 racer' van jaaaren geleden overigens errug leuk. Weet nu even niet meer of dit Nederlands product was.
Jij denkt nog aan de Davilex tijd met A2 racer en Amsterdoom ;)
Inmiddels hebben wij in Nederland best wat goede gamestudio's zitten. De bekendste is natuurlijk Guerrilla. Maar denk ik bijvoorbeeld aan Tiumph studio's (van Overlord en AOW), Vlambeer en Two Tribes.
Zeg, vergeet knallers als "Tempo Typen" niet!

Radarsoft ftw :Y)
Mee eens. Aan de trailer alleen al, verwacht ik niet veel goeds. Misschien is de game wel geniaal. Maar helaas laat de trailer een hele slechte indruk bij mij achter
En wat dacht je van Horizon: zero dawn? Ook net niet?
Aangezien het van een Nederlands bedrijf af komt.
Dat hoeft geen probleem te zijn, kijk naar Guerrilla Games :).
Niet helemaal hetzelfde genre, maar het Nederlandse bedrijf Guerilla is redelijk succesvol hoor :P
https://www.guerrilla-games.com
Het is alleen nauwelijks Nederlands meer te noemen. Opgericht in 2004 en overgenomen door Sony in 2005. Behalve de locatie in Amsterdam is er weinig Nederlands meer aan.

Correct me if i'm wrong......
Kijk eens naar de intro credits van Horizon. Dan zie je heel veel typisch Nederlandse namen.
Wat vind jij een Nederlands bedrijf dan? Verliezen ze die stempel als er iets anders boven hangt?
Als ik zeg maar die post-game credits van zo'n horizon lees zijn het gros van de namen die daar de revu passeren gewoon overduidelijk "jong belegen kaas" namen die ik gewoon in mijn familie zou kunnen hebben hoor.
De huidige bazen van Guerilla zijn Mathijs de Jonge en Angie Smets. Daarvoor was het Hermen Hulst die nu de baas is van Sony Worldwide Studios. Ze hebben allemaal aan Horizon gewerkt. De componist van de Killzone games heet Joris de Man.

Klinkt toch aardig Nederlands.
Ik heb deze game ooit in de sale gekocht maar nog nooit gespeeld. Is het online nog een beetje actief?
Aangezien een match met max 64 spelers kan kan je met de huidige playerbase dus niet eens 2 matches vullen.....
Dat klopt, maar net zoals Verdun is het spel hierdoor nog steeds goed speelbaar. Je ondervind niet dat het lege matches zijn!

Ik speel veel Verdun, het oudere broertje van Tannenberg en hier is exact hetzelfde. Meestal 1 volle match en 1 bijna volle match. Prima te spelen, alleen soms jammer dat mensen halverwege het spel weggaan... er zit geen ban / cooldown op ofzo...
Ik zie niet in hoe dit een goed iets is, als er wat spelers wegvallen is het gewoon online helemaal dood :S.
Op een volle match van 32 tegen 32 merk je het niet echt. Maar het is wel rot als je team captain er niet meer is, aangezien deze speciale abilities heeft. Meestal joint er dan binnen een minuut wel weer iemand anders voor hem in de plaats.
Anoniem: 316512 1 juli 2020 13:30
Ik heb wat filmpjes gekeken maar word er niet warm van (let wel: dit was de PC versie). Ik zie characters houterig lopen, gevechten zijn weinig bijzonders en grafisch vind ik Tannenberg er ook niet meer dan ok'e uit zien. De console versie zou dus er beter moeten uitzien, maar ik ben benieuwd of dat echt zo is.

En de functie om met bots te spelen vind ik zelf niet echt bijzonder. Dit soort spellen wil je toch juist online met echte mensen spelen?
Ja wat dacht je dan. Ze kunnen natuurlijk nooit opboksen tegen bedrijven als DICE (EA) of Activision, want deze uitgevers hebben een veel groter budget.
ik heb het al eens eerder gezegd. Het is heel dapper om op te boxen tegen de grote studio's. Maar met dergelijk graphics en animations had je me misschien in 2006 kunnen overtuigen. Anno 2020 voelt dit spel instant gedateerd aan.
Het is wel ongelofelijk triest dat hier een game zoals Verdun wordt gemeten naast een Killzone project waar tientallen miljoenen dollars aan development in zitten. Een kleine studio vergelijken met Guerilla. Een game van 60€ vergelijken met Verdun die flink minder kost.
Het is toch wel ongelofelijk voor de hand liggend dat dat zo niet werkt.

Verdun ziet er top uit. Je kunt altijd battles spelen. Het is qua Nederlandse niet AAA game erg mooi gemaakt. Het enige wat ik erop af kan dingen is dat de bots ook wat houterig zijn en bewegen. Maar dat is dan ook alles. Wapens, scenery, sound design en textures zijn top.
leuk om een keer te spelen.speel ook forgotten hope blijft ook nog leuk om te doen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.