Google gaat bij nieuwe accounts data na anderhalf jaar verwijderen

Google gaat bij nieuwe accounts de zoekgeschiedenis en locatiedata na anderhalf jaar verwijderen. Dat zegt de zoekgigant. De kijkgeschiedenis op YouTube gaat Google na drie jaar verwijderen.

Voor bestaande accounts verandert er niets, zegt Google-directeur Sundar Pichai. Wel hebben gebruikers al langer de optie om in te stellen dat Google data verwijdert na drie maanden of achttien maanden en die opties blijven bestaan.

Tot nu toe was er geen standaardtermijn waarna Google de data verwijderde. Google zegt dat de data zolang bewaard moet blijven als het nuttig is voor gebruikers. Volgens Pichai staat bij Google 'privacy centraal' in alles wat het bedrijf doet. Daarbij wil de zoekgigant naar eigen zeggen informatie veilig bewaren, data verantwoordelijk behandelen en gebruikers meer controle geven over data. Google verdient geld met gepersonaliseerde advertenties op basis van data van gebruikers.

Google Privacy-optie

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

24-06-2020 • 19:18

83

Reacties (83)

Sorteer op:

Weergave:

Ik ga misschien een vreemde eend in de bijt zijn, maar ik vind die locatie history juist erg gemakkelijk.
Hoe lang was het alweer geleden dat ik hier was? --> even checken....
Waar was die winkel ook al weer? ---> even checken....
Zijn we daar ooit al eens geweest? ---> even checken....
Hoe zijn we ook al weer gelopen toen we in die stad waren....
Waar was ik die dag 3 jaar geleden...... Of zelfs zes maand geleden.....

Ik vind een handige feature.
soms wel...maar er mag wel keuze zijn en die zou default op 0 moeten staan en als iemand er voor kiest mag deze best tot oneindig gaan
Helemaal mee eens, die van mij gaat ook jaren terug. Dat Google het allemaal weet vind ik ook geen probleem, er zit echt daar geen mannetje mijn locatie geschiedenis door te pluizen.
Nee, dat klopt het is niet een mannetje dat uw locatie gegevens en internet geschiedenis door pluist.
Dat zou namelijk veel te te duur zijn, daar hebben ze gewoon een computer systeem voor.
Een tijdje terug was Facebook ook weer in het nieuws, want als je een foto upload naar hun database(ofwel dus gewoon naar Facebook) en hun systeem herkent bijvoorbeeld het merk van je bier flesje, dan werd je foto direct naar hun gestuurd of ze de foto wilde gebruiken voor internet reclame.

Mensen moeten minder naïef doen. Deze bedrijven, aka Google, Apple, Microsoft, Facebook, Twitter die bieden hun websites en services niet gratis aan. Maar omdat mensen het een gewoonte zijn gaan vinden dat alle dingen op het internet gratis zijn, hebben ze besloten data te gaan verkopen en dat is waar jij mee betaalt, met je Data. Iedere gebruiker levert hun 10-20 euro op, per jaar. En daarmee heb jij geen privacy om over te spreken.
De vraag is, zijn mensen wel naïef, of betalen mensen gewoon liever met hun gegevens dan euro's? Persoonlijk vind ik niet dat mijn privacy wordt geschaat door Google. De Nederlandse wet omschrijft privacy als: "het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer". Iedereen zal een andere, persoonlijke, invulling geven aan of zij het verzamelen van gegevens wel of geen eerbiediging vinden. Ik weet dat Google informatie over mij verzameld (waar ik hun ook toestemming voor heb gegeven) en dat is prima. Zij moeten immers ook geld verdienen om te kunnen blijven bestaan (Alhoewel geld verdienen tegenwoordig ook als iets vies wordt gezien).

Uiterraad ben ik wel van mening dat mensen goed moeten worden voorgelicht over wat er wordt verzameld en wat er met die gegevens wordt gedaan. Ook het recht om de gegevens te laten verwijderen vind ik belangrijk. Maar naar mijn mening voldoet Google daar ook aan.

Belangrijk punt is naar mijn mening dat privacy volgens mij iets persoonlijks is, wat de een inbreuk op zijn/haar privacy vind hoeft een ander niet te vinden. Als iemand wil dat Google/Facebook/Twitter geen persoonsgegevens van hem/haar mag opslaan moet dat een optie zijn. Aan de andere kant moeten mensen die het gebruik van hun persoonsgegeven prima vinden daar ook vrij in kunnen zijn.
Een voorbeeld uit een New York Times artikel. Iemand met overgewicht eet vaak in junk food restaurants. Besluit te gaan afvallen en gaat op internet zoeken naar informatie. Er vervolgens in zijn zoekresultaten op websites advertenties getoond van fastfood ketens.

Dat is hoe het systeem werkt.
Amoreel.
Leuk verhaal, maar ik snap je punt niet helemaal m.b.t. privacy. Voor mij is het vooral een goed voorbeeld van verkeerde marketing.
Mhhh inderdaad, daar zit wat in. Mijn aanvulling zou dan zijn dat er een optie naast het betalen met gegevens er dus een mogelijkheid moet zijn om met geld te betalen. En als je met geld betaald, dan verzameld Google geen data, of in ieder geval dan verkoopt Google geen enkele byte van die data. Het hoeft geen eens super veel te zijn per jaar. Met een tientje per jaar zit het al goed!
Wat ik jammer vind is dat de "Agenda" van Google maar 1 jaar terug kan zoeken, alles staat er wel maar niet met de zoekfunctie.

Dus als jij iets wil weten wanneer je iets hebt gekocht of een afspraak ergens heb gehad in 2017, dan moet je handmatig terug scrollen in die agenda tot dat je ergens in 2017 zit, vroeger had je een vel met jaarkalenders en kon je zo op 2017 klikken en zat je kompleet in dat jaar.

Dat zou toch geen extra data opslag of veel moeten kosten het staat er toch al in, ja dat vind ik jammer.

[Reactie gewijzigd door djfox741 op 23 juli 2024 19:40]

Dat probleem heb ik enkel in de Android app, met de web applicatie kan ik verder terugzoeken en dingen ook vinden in 2016 bvba.
Dank voor je reaktie, wist dat niet omdat ik de agenda nooit gebruik op de PC. O wacht je bedoel dat op Android via Chrome naar google agenda te gaan.

Dat heb ik nu net even geprobeerd maar kom daar niet dan alleen dat ik hem kan installen op PC of Android maar dan stuurd hij mij naar de PlayStore.

Dus heb jij een Url of een link hoe ik daar kan komen?
Zou fijn zijn.
In de browser openen op een PC.
En er zit ook echt niet een mannetje naar de opnames van je Google home te luisteren.
Ow het zal vast wel eens gebeuren, spraakherkenning verbeteren gaan nu eenmaal niet vanzelf. Maar met wat ik tegen mijn Google Home zeg maakt me dat niks uit.
Helemaal mee eens geweldige feature. Kwam voor corona nog weleens voor het werk in het buitenland. Erg fijn dat je jaren nadat je ergens geweest bent zo weer dat leuke restaurant terug kan vinden.
Echter browser geschiedenis remote opslaan langer dan een paar weken? Lijkt me echt wel overbodig.
Oh maar het is ook heel erg handig. Maar handig en privacy gaan soms niet echt samen.

Onderhand log ik mijn eigen locatie gegevens op mijn server omdat ik het inderdaad handig vind om te hebben. Maarja dat is ook niet per se handig, want als mijn server stuk gaat o.i.d. dan kan ik er niet bij.
Bij deze nog zo'n vreemde eend.

Laatst nog een restaurant opgezocht waar ik een jaar geleden geweest was. Wist alleen de naam niet meer en lag in het centrum, dus genoeg mogelijkheden.
Na een keer of drie klikken op een willekeurig restaurant kwam ik op een restaurant waar ik inderdaad, volgens Google, een jaar geleden was geweest.
Waarom gebeurt dit niet bij bestaande accounts?
Waarom gebeurt dit niet bij bestaande accounts?
Omdat het ongewenst is als je dit gaat forceren. Het is opt-in en niet opt-out
Omdat zei zelf mogen kiezen hoelang.
En wat als ik die keuze niet heb gemaakt? Waarom zou dit dan langer bewaard moeten blijven ten opzichte van nieuwe accounts?
Om gezeur te voorkomen van vaste gebruikers die die wijziging niet meekrijgen en data verliezen. Nieuwe gebruikers “tekenen” ervoor.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 23 juli 2024 19:40]

Maar het gaat toch enkel om de zoekgeschiedenis en locatiedata, of mis ik iets? Hoe erg is het om dat soort data te verliezen? Sowieso ontgaat mij het nut om dat soort data zo lang te bewaren. Weet iemand misschien wat de toegevoegde waarde voor een gebruiker kan zijn om dat soort data zo lang te bewaren?
Jij ziet er geen nut in, maar iemand anders misschien wel. En omdat vooraf was afgesproken dat het áltijd bewaard zou blijven kan het zijn dat er mensen zijn die daar op rekenen.
Je stelt vragen die niet relevant zijn.
Het is nou eenmaal zo afgesproken met de gebruiker en Google moet zich aan afspraken houden.
Ik vind het wel handig dat ik tot vanaf het begin terug kan kijken waar ik allemaal ben geweest en wat ik heb bezocht. Met het verwijderen van mijn zoekgeschiedenis heb ik minder problemen, als ik eenmaal een oplossing ergens voor heb gevonden, zorg ik dat ik dat ergens opsla, indien ik dat nog niet uit mijn hoofd weet.
Maar verder is dit niet relevant, het gaat er alleen maar om dat je bij het maken van je account een soort contract hebt afgesloten, en daar moet Google zich aan houden. Ze kunnen dus niet zomaar de geschiedenis van bestaande accounts ook gaan verwijderen. De reden waarom iemand het zou willen bewaren is daar verder niet belangrijk.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 23 juli 2024 19:40]

Weet iemand misschien wat de toegevoegde waarde voor een gebruiker kan zijn om dat soort data zo lang te bewaren?
Open Youtube maar eens in een private tab of op een nieuwe computer. Zolang je niet inlogt zijn alle aanbevelingen generieke zut. En als er al een keer iets interessants tussen zit, dan is het meestal iets wat je al gezien hebt. Zodra je inlogt (of als je nooit inlogt: op je "eigen browser", in een gewone tab), dan zijn de suggesties niet altijd interessant, maar komt het wel veel beter in de richting. Ook worden video's die je al gekeken hebt er automatisch uitgefilterd. Alles bij elkaar wordt de "aanbevolen" sectie een stuk nuttiger door het bijhouden van je geschiedenis.
Voor de een heeft het meer nut dan de ander, het feit dat Google dit blijft aanbieden is een mooi goed.
Voor de mensen die het niet nodig hebben, kunnen kiezen tussen niks veranderen, of eerder al die date te verwijderen, maar mensen die wel het nut er van in zien, die hebben dus de optie om de data gewoon te blijven bewaren.
Gewoon ToS aanpassen en laten accorderen? Doen ze nu ook al om de haverklap, zelfs al je niet ingelogd google bezoekt.
Je kan dit dus zelf instellen in je Google account. Na het instellen wordt oude data gelijk verwijderd
Het wordt gemarkeerd als 'disregard' en die actie zal zich langzaam propageren over de gehele Google Cloud, inclusief de backups. Dus 'gelijk' is niet de juiste benaming, het kan een tijd duren voordat alle data disregarded is. Dit staat trouwens in hun voorwaarden m.b.t. tot dit.
Ok, daar zijn ze bij het instellen niet heel duidelijk over. Er wordt gesproken over het feit dat het verwijderd wordt. Maar goed, het is ook wel wat anders dan een paar bestanden verwijderen van 1 hdd :)
Ik lees uit de post van @AquaL1te juist wel dat het verwijderd wordt, maar dat dit een tijd duurt voor het uit alle systemen verdwenen is.
Dat klopt, staat er ergens dat dit niet zo is dan?
Er staat alleen dat data ouder dan een bepaalde leeftijd verwijderd wordt. Er staat dus niet bij dat het direct gebeurt. Dat zouden gebruikers wel kunnen aannemen natuurlijk, maar op zich lijkt de huidige situatie me niet heel verkeerd. Met zo'n grote hoeveelheid data als Google heeft is het niet meer dan logisch dat zulke bewerkingen wat tijd kosten.
Volgens mij missen jullie mijn punt dat ik dat volledig begrijp en logisch vind :)

Ik quote: "Maar goed, het is ook wel wat anders dan een paar bestanden verwijderen van 1 hdd". Hiermee doel ik erop dat het niet in 1 keer gebeurt, en dat de data op meerdere plekken staat en niet op 1 hdd om het maar even cru te zeggen.
Dat snappen ze ook wel denk ik, maar of het nou op 500 HHDs staat of op 2 HDDs, zou in theorie niet uit moeten maken hoe snel de Data verwijderd wordt. In principie, zou het juist sneller kunnen zijn :)

Ga maar eens na, als Google niet Gigabytes per seconden kan verwijderen, hoe zijn wij nu dan aan het communiceren? Deze servers zijn niet gelimiteerd aan snelheid van hun schijven :)
De reden waarom het geleidelijk gebeurt en niet direct zal te maken hebben met 1: De totale hoeveelheid data van iedereen en 2: Het feit dat als je 1 dag op het internet hebt gezeten je dus meerdere websites hebt bezocht. Zullen ze dus met periodes van een paar seconden tot minuten dus 6 maanden oud worden, door ze te markeren als disregard en op een later tijdstip de "Vuilnisbak op te halen" krijg je niet 500 request om te verwijderen met een minuut ertussen. Dan is de load dus een stuk lager. De vuilniswagen komt in de echte wereld natuurlijk ook maar periodiek en niet iedere keer als je een fles cola leeg drinkt! :)
Omdat je die keuze impliciet hebt gemaakt toen je jezelf registreerde. Google kan niet weten of je dit bewust of onbewust op de standaardinstelling hebt gelaten.
Juist omdat je die keuze niet hebt gemaakt. Zoals ook in de bron staat.
Als je die keuze niet hebt gemaakt dan heb je op dit moment geen Google account.
Als bij mij alle History ineens weg is zou ik het erg vervelend vinden en er is geen enkele manier om hem weer terug te krijgen. Een hint naar de instelling zou wel wenselijk zijn maar automatisch alles weggooien... Nee.
.......
.............
......................
Zucht...........
.............................

Als u het artikel eerst goed leest, voordat u een reactie maakt staat er dus dat als u al een bestaand account heeft dan is de instelling juist NIET veranderd.

De hint waar u naar zoekt, staat in het plaatje onder het artikel, als u het analyseert dan kunt u precies zien waar in de Google Account instellingen u het zult aantreffen.
*** Zucht terug *** :)

Ik reageerde op deze post:
En wat als ik die keuze niet heb gemaakt? Waarom zou dit dan langer bewaard moeten blijven ten opzichte van nieuwe accounts?
Maar dat staat zo ver omhoog dat het niet bijzonder duidelijk is.
Ah... Mijn fout, excuses
Als jij zelf niet op knopjes drukt, dan is dat jouw probleem/schuld
Je moet blij zijn dat bedrijven geen nieuwe dingen forceren op bestaande gebruikers.
Ik heb het geluk gehad dat mijn hersenen nog niet gespoeld zijn door de "Apple manier" van werken, ik wil de vrijheid om te doen wat ik wil, en een bedrijf hoeft voor mij geen keuzes te maken!
Omdat zij mogen kiezen uit lang, nog langer en heel erg lang. Dus niet bijvoorbeeld 3 dagen.
3 dagen niet automatisch wel met de hand uiteraard.
Of: is er een optie om het als bestaande gebruiker toch te activeren?
is er een optie om het als bestaande gebruiker toch te activeren?
Volgens mij is het artikel daar duidelijk over.
Wel hebben gebruikers al langer de optie om in te stellen dat Google data verwijdert na drie maanden of achttien maanden en die opties blijven bestaan.
Ja dus!
edit:
Ik heb deze reactie incrementeel geschreven om te voorkomen dat ik tegelijk met een ander hetzelfde antwoord zou geven

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 23 juli 2024 19:40]

Maar kun je het wel aanzetten op een bestaande account?
Vind ook de periode veel te lang. Ik zou het bijvoorbeeld op 3 maanden willen zetten (ook voor de email, ruimt lekker op).
Denk dat dat de reden was waarom ik op mijn google accounts gister een privacy check kreeg om deze instellingen te controleren.
Stel je voor dat je dit niet wilt terwijl je al 6 jaar een account hebt. Dan zou Google plotseling 4,5 jaar aan data verwijderen. Het is daarom veel logischer om het voor bestaande accounts niet automatisch in te schakelen.
Ik wist helemaal niet van het bestaan af. Moet ook zeggen dat ik niet maandelijks die instelling in de gaten houd.

Net even bekeken en je kan dus kiezen uit na 3 maanden of na 18 maanden automatisch verwijderen. En het is apart in te stellen voor 3 categorieen: websearch & apps, location en youtube.
Bij dit soort zaken is het altijd opletten wat juist niet genoemd wordt. Denk bijvoorbeeld aan het overal tracken of het profiel dat opgebouwd wordt. Locatie en search is maar een klein deel.
Daar zal je zeker gelijk in hebben. Ik zeg ook niet dat je daarmee alles dekt, alleen dat je het dus kan toepassen op 3 categorieen met ieder hun eigen instelling.
Zouden ze het écht verwijderen? Ik betwijfel het in ieder geval... (leest vaker dingen die achteraf niet waar bleken te zijn ;) )

[Reactie gewijzigd door born4trance op 23 juli 2024 19:40]

Ze hebben in principe niets meer aan die data. Het profiel op basis van je verleden hebben ze op dit moment, en die wissen ze natuurlijk niet. Wat je precies zocht,deed,keek doet er dan ook eigenlijk niet meer toe.

Edit: Maar..... zullen bepaalde steekwoorden, zinnen niet zomaar verwijderd worden neem ik aan.

[Reactie gewijzigd door Droepy op 23 juli 2024 19:40]

Ja, dat dacht ik ook. Maar eerlijk gezegd wordt er zoveel data verzameld, dat waarschijnlijk het niet meer de moeite loont om het te bewaren.
Dan kun je overal wel wat van denken. Bijvoorbeeld 5g, chemtrails etc.
Nou ja, er zijn heel veel gevallen geweest waar bedrijven de gewiste data toch nog hadden. Ik denk dat Google daar zorgvuldiger mee is, maar velen in elk geval niet. Ashley Madison is denk ik een bekend voorbeeld.
Terechte vraag.

Er wordt namelijk nergens vermeld hoe lang Google de backups van die gegevens bewaard, en hoe de ops van Google met de harde schijven van de servers om gaan.

Dat die op het einde van de rit door een shredder en verbrandingsoven gaan, verbaasd me niet. Maar het lijkt me stug als er eentje elke dag naar een verbrandingsoven rijdt. Zoiets wordt vaak opgespaard in een magazijn en pas als er genoeg is om een container te vullen, wordt het afgevoerd.
Ik geloof ook niet dat Google de data écht verwijderd, maar wel dat zij de data anonimiseren.
Klopt, omdat zij gebruiken die gegevens nog wel voor search trends. Hoeveel views.

Alleen de koppeling met jou id wordt uit de database verwijderd
De adder zit hem in het feit dat ze van al je data een profiel maken. Dat ze dan de bron van hun data verwijderen is omdat die data al processed is.

Erg handig voor targeted advertising. En wij maar denken dat ze niks meer van ons weten, behalve dan wat voor personen we zijn.
In mijn optiek verandert er voor een bedrijf dat leeft van gebruikersdata niet zoveel. Het maakt daarbij niet uit of jij jouw data 3 maanden of langer laat bestaan of zelfs direct weg laat halen. Jouw webgedrag is daarmee nog steeds duidelijk. Stel dat je alles laat weghalen, dan wordt er gesteld dat Google erg op ‘privacy’ is gericht. Ook dit is statistisch interessante informatie. En binnen die drie maanden of langer is jouw standaard webgedrag allang bekend. Het is allen een marge binnen de tijd die verschuift. Maar zij kunnen zich daarna gewoon beroepen op het feit dat jij al jarenlang een account hebt.
Hebben ze het dan enkel over data die ze van jou verkregen hebben (views, locatie, zoekopdrachten etc), of ook over data die ze zelf gegenereerd hebben op basis van die gegevens? Want dat laatste is niet "jouw data", ze hebben die immers zelf geproduceerd. Als je jouw data opvraagt zal je hun data niet kunnen zien of verwijderen. Idem voor facebook en dergelijke.
Een iets meer to the point titel voor dit artikel zou zijn: "Google gaat bij nieuwe accounts data standaard na anderhalf jaar verwijderen".

Nu lijkt het een beetje alsof nieuwe gebruikers geen optie meer hebben om hun zoek- en locatiegeschiedenis onbeperkt te bewaren...
"Volgens Pichai staat bij Google 'privacy centraal' in alles wat het bedrijf doet."
Ja, alleen in welk opzicht? Beschermen of ondermijnen? /retorische vraag
Echt zonde. Hoeveel wetenschap over de maatschappij gaat zo verloren?
Mooi feature moet ik zeggen. Maar al te vaak zie ik ergens reviews staan van Google Accounts die al meer dan 5 jaar niet meer worden gebruikt. Jammer dan dat die accounts niet weggaan.
Daarnaast zal het het voor Google zelf ook wel een pakje emailadressen en ID's vrijmaken gok ik.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.