Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Signify maakt Philips Hue-ledstrip modulair met connectors

Signify heeft enkele Philips Hue-lampen een update gegeven, en een Hue White A21-lamp met E27-fitting en een lichtopbrengst van 1600 lumen aangekondigd. De Hue Lightstrip Plus heeft bluetoothondersteuning en is modulair.

Voor de Hue Lightstrip Plus levert Signify voortaan een connector om strips en afgeknipte stukken met elkaar te kunnen verbinden. Om de zoveel centimeter zijn daarvoor aansluitpunten geplaatst waar de verbinding op aan te sluiten is. Ook is voortaan bluetoothondersteuning aanwezig, zodat de installatie eenvoudiger is en bediening ook mogelijk is voor gebruikers zonder Hue Bridge. Half juni verschijnt de nieuwe versie van de Hue Lightstrip Plus. De Hue Lightstrip Plus van twee meter met alle accessoires kost 80, een verlengstuk van een meter kost 25 euro.

Signify Philips Hue Lightstrip Plus

De Philips Hue White A21 heeft zoals zijn naam al aangeeft, een A21-formfactor, waarmee de lamp iets groter is dan A19- alias A60-modellen die je meestal ziet. De lichtopbrengst van 1600 lumen vertaalt zich volgens Signify in het equivalent van een 100W-lamp. Ter vergelijking: de bestaande Hue White met E27-fitting biedt maximaal 806 lumen. Volgens de fabrikant is de A21-lamp dan ook vooral geschikt voor ruimtes waar veel licht nodig is, zoals garages. De Philips Hue White A21 verschijnt half juni voor 24,95 euro.

Ook de Bloom-tafellamp krijgt een update. De lichtopbrengst is verhoogd van 120 naar 500 lumen en ook deze lamp is van bluetoothondersteuning voorzien. Bovendien is sterkere dimming mogelijk dan voorheen. De Bloom 2020-tafellamp verschijnt half juni in het wit en zwart voor 80 euro.

Eind juni komen vervolgens de nieuwe Hue Centris-plafondlampen, bestaande uit een diffuse plafondverlichting en richtbare spots. De Centris verschijnt in zowel witte als zwarte varianten en met twee, drie of vier witte of gekleurde spots. De spots zijn 350 graden te roteren en kunnen individueel aangestuurd worden. De startprijs bedraagt 280 euro en de duurste variant kost 450 euro.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

16-06-2020 • 11:21

95 Linkedin

Reacties (95)

Wijzig sortering
Leuke update van de LED Strips. Echter:
De variant van een meter kost dan 25 euro; de versie van twee meter kost 80 euro.
Wat een belachelijk verschil zit daar tussen zeg. 8)7
Even snelle google.

Is appels met peren vergelijken:

- 1m extension: 23,95
- 2m base: 71,95

De extension is enkel dat; een verlengstuk. Zit geen controller bij, die zit bij de basis set van 2m. Die 1m extensies zijn er enkel voor om je basis set te kunnen verlengen tot max 10m.
Dus als je 10 meter wilt aan LED, dan zit je aan 400 euro, want dan heb je weinig aan die extension van 1 meter, aangezien er geen controller bij zit... Kost de controller dan 30 euro? (even redenerend dat 2x 1m ongeveer gelijk is aan de prijs voor 1x 2m).

Haal dit maar weg. Artikel niet goed gelezen. Blijft een prijzig geheel, want je bent dus voor 10 meter 1x 80 + 8x 25 euro kwijt. Nog steeds 280 euro voor een LED-strip van 10 meter.. Niet om af te doen aan de kwaliteit, maar het blijft stevig aan de prijs.

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 16 juni 2020 11:39]

Zeer duur zeg maar...
Ik heb voor een ruimte thuis 10m rgbw strip gekocht via Ali voor 23.73 euro.
Verder nog een zigbee controller van Gledopto (multichannel, dus wit en kleur is aparte lamp in Hue) voor 24 euro.
Meer was er niet nodig om deze volledig te laten werken met de rest van mijn slimme verlichting.
ok, nadeel is wel dat je geengebruik kunt maken van de entertainment area, maar dat is voor mij geen probleem aangezien ik dat niet gebruik voor die lamp :)
Snap niet waarom dat bij Philips zo ontzettend duur moet zijn.

[Reactie gewijzigd door TitusV op 16 juni 2020 13:03]

Je vergeet dat Hue met een complete software suite komt met 1001 features, cloud connectivity etc. Als je als consumer daar waarde aan hecht zul je met een Ali setje toch niet verder komen dan wat bijv. Home Assistant aanbiedt
De cheapo Chinese LEDs werken ook via Hue app via cloud. De software is idd wel ok van Hue al weet ik nog altijd niet waarom ze be sloten hebben om maar 1 actieve entertainment area per bridge te kunnen activeren.. zit je dan met Ambilight tv onder en boven en nog een entertainment kamer die niet tegelijk van de extra hue lampen in die ruimtes kunnen genieten.
Voor de app zou ik weil paar euro tikken als dat de kostprijs zou drukken met 20% of zo.
Ik heb veel soorten slimme verlichting geprobeerd maar geen enkele komt in de buurt van het niveau van het Hue ecosysteem. Helemaal als je puur kijkt naar usability en stabiliteit dan kan de competitie nog veel leren van Hue. Fijn dat de chinese LEDs werken met Hue maar dat is natuurlijk niet opgenomen in de kostprijs van zo'n goedkoop setje ;)
Omdat het kan. Er zit doorgaans nauwelijks een correlatie tussen kostprijs en verkoopprijs. Blijkbaar hebben mensen massaal dat soort premiumprijzen over voor een Philips-gevoel. Geef mij maar een no-name ledstrip voor een paar euro en ik gooi er zelf wel een controllertje aan.
Wat je bij hue led strip natuurlijk wel heb is de plastic laag op de strip die de boel nog een beetje beschermt tegen stof en vocht. Opzich best handig als je hem achter een kast of onder een bank monteert. Dat kost normaal ook best wel wat om voor elkaar te krijgen. Ligt dus een beetje aan je use case en wat je er mee wil doen of het duur is of niet.
Voor een paar cent extra heb je ook ledstrips met een waterdichte coating. Het is meer prijsstelling. Ikea zet zich bijvoorbeeld al een stuk goedkoper in de markt met Trådfri.
Trafdri heeft ook heel andere hardware en kwaliteiten. Lagere PWM frequentie, minder kleurconsistentie, niet per se de meest krachtige zenders voor Zigbee. De prijs kwaliteit verhouding is prima, maar die ligt niet per se hoger dan bij HUE. Zeker als je ook kijkt naar het volledige ecosysteem en vaste armaturen. Die laatste heeft IKEA gewoon niet.
Als je wat smart ledstrip reviews bekijkt zie je dat menig van die 'smarthome enthousiastelingen' niet enorm te spreken zijn over HUE:

- De lichtopbrengst is niet het beste.
- De kleurcorrectheid is niet het beste (vooral paars is dramatisch).
- Geen mogelijkheid tot apart aansturen zones (sommige andere LEDstrips kunnen dat wél)
- Duurder dan álle concurrentie (die dus feller, kleurrechter en/of individueel addresseerbaar zijn)

Nou moet ik zélf toegeven dat ik tóch gewoon HUE ledstrips heb gekocht, en dat is eigenlijk omdat ik liever geld geef aan een Nederlands (westers) bedrijf dan aan Chinese slavendrijvers.
Ja leuk dat je op aliexpress voor 20 euro een ledstrip kunt bestellen.. maar ik steun liever China zo min mogelijk.
Kom maar op met een bron vermelding. Dat wil ik graag lezen. Ik ben geen Phillips fan boy, sterker nog ik heb helemaal niets van HUE. Maar ik hou wel van verwijzingen naar de originele teksten.
't zijn geen teksten, 't zijn videoreviews/comparisons die ik zo gedurende een aantal weken gezien heb.

Hier zijn er een paar:
https://www.youtube.com/watch?v=fZ1pgsbHGhI
https://www.youtube.com/watch?v=xSelOWG_vBQ
https://www.youtube.com/watch?v=IiT55Gee7pg
https://www.youtube.com/watch?v=LbPODYCR7_0

Er zijn er meer die ik gezien heb, maar deze kon ik zo direct optrommelen.
Als je meer wilt, mag je zélf ook wel gewoon even wat zoekwerk verrichten hoor. ;)
Ik dank je! Ik zal later na mijn werk die filmpjes gaan kijken.
Nee maar die concurrenten besparen dan wel weer op andere dingen. Bijvoorbeeld het niet hebben van de extra warm witte LED. Of een lagere PWM frequentie, of een bepaalde kleur die gewoon niet helder is. Dat zie je ook terug bij de bulbs en volgens mij heeft Smart Home Solver hier een paar goede videos over.
Nou moet ik zélf toegeven dat ik tóch gewoon HUE ledstrips heb gekocht, en dat is eigenlijk omdat ik liever geld geef aan een Nederlands (westers)
Signify heeft zijn hoofdkantoor nog steeds in Eindhoven staan gelukkig ;)

De Philips lampen zijn duur omdat ze overall gewoon heel goed scoren en super stabiel zijn. Ze blinken niet per se uit in mogelijkheden of prijs, maar hebben gewoon wel een echt goed totaalpakket. Ik vind het soms ronduit prijzig ja, maar het werkt gewoon goed. Dat is met andere fabrikanten no maar de vraag. Ook worden daar soms komplete functies verwijderd (IFTTT ondersteuning bijvoorbeeld). ben je mooi klaar mee. Daar betalen we gelukkig wel degelijk ook aan mee.
Ja precies dat dus.

Ik hèb al een Hue Bridge v2, en omdat het Zigbee is kan ik eventueel ook zonder die bridge de lampen aansturen via de Zigbee antenne van m'n Hubitat hub.

Ik wil álles zo veel mogelijk offline hebben en sowieso onafhankelijk van cloud-services geïntegreerd met elkaar. Kijk naar Tuya (of hoe het ook heet) en dat ze gestopt zijn met IFTTT. :+
Dáár heb ik dus écht geen zin in dus nee doe mij maar lekker alles lokaal!

Okay m'n Google Home en m'n Nest Mini speakers werken via 'the cloud' maar ja, die zijn niet 'essentieel' voor het aansturen van m'n smarthome. :)
/verstuurd vanaf mijn *vul Chinees smartphone merk hier in* ;)
hahahaha. nee. ;)
Verder nog een zigbee controller van Gledopto (multichannel, dus wit en kleur is aparte lamp in Hue) voor 24 euro.
Idem hier. Mijn goedkope ledstrips werken perfect in Hue met een gledopto controller. Kleur was voor mij niet belangrijk maar wel de aanpasbare temperatuur (wit) en dat is perfect mogelijk met die controller. Ik denk dan ook dat je met de juiste ledstrip + controller combo kan zorgen dat ze niet als twee aparte lampen worden gezien in de app. :D
Maar is dat ook goedgekeurd voor de Europese markt en dan door de officiële instanties? Dat is toch wel een dingetje met electronica namelijk.
Nee, je hebt de basis van 2 mtr, en 8 x 1 mtr verlenging nodig voor een 10 mtr strip.

€71,05 + (8 * €23,95) = €263,55 voor 10 mtr.

[Reactie gewijzigd door RuudAnders op 16 juni 2020 11:44]

Of dat werkt, haal ik niet uit het artikel. De oude Hue led-sets (2 meter, inclusief trafo) hadden een zwaar ondernemerschap trafo in de vorm van een voedingsadapter. Als je er meer dan 3 meter led-lijn op aansloot, kon hij al niet meer voldoende vermogen leveren om op volle sterkte te branden. Ik verwacht dat Signify naar aanleiding van de vele klachten hierover bij de nieuwe sets een zwaardere trafo (voedingsadapter) meelevert.
Euhm die voeding levert 24V bij 0,83 A. Met 12W per meter is de basis 2 meter led strip eigenlijk al te veel gevraagd. Ik snap niet dat Signifiy op de doos kan zetten dat je tot 10 meter kunt verlengen want die voeding kan nooit de pak em beet 120W leveren die je dan nodig hebt. Ik vind het heel raar dat er niet tientallen van die dingen in de fik gevlogen zijn.

offtopic:
mooie typo though ;)
Wat veel mensen over het hoofd zien (inclusief mij voor de aanschaf), is het niet de voeding, maar de controller die de beperking van 20W oplegt. Zelfs met een aftermarket Mean Well voeding van 60W, kreeg ik maar 20W uit de 5m Lightstrip Plus.

Ik kwam in mijn zoektocht naar een oplossing hierop uit.

Jammer dat ik dit niet eerder was tegen gekomen, want dan had ik binnen het zichttermijn alle Lightstrips terug gestuurd en voor hun Bïfrost strips gekozen.
Dat is wel raar ontworpen dan. Ik zou verwachten dat die controller volledig agnostisch is voor de voeding zelf anders dan dat hij iets spanning af snoept voor zijn eigen werk, maar de rest gewoon niet aanraakt. Dimmen en aansturing doe je immers met PWM.

Zou me ook niets verbazen als je wel gewoon de 60W voeding had kunnne gebruiken als je hem direct op de lijntjes aansluit.

maar ja je wil het natuurlijk in 1 keer gewoon goed zonder gekut met splicen van kabeltjes en losse voedingen. Die Bifrost leds zijn over het algemeen wel goed, prima RGBWC kleuren en vrij hoge helderheid. Alleen zul je de rest zelf nog moeten regelen (profiel, voeding, controller) en dat is wel ff een werk.

En terwijl ik dat type zie ik op de sowilo website deze voorbij komen:

https://sowilodesign.com/...6077027376&pr_seq=uniform

Ik weet wat ik we gaan doen vandaag Phineas.
Dat is precies de oplossing waar ik al naar refereerde ;)
Oh ja ik zie het ja XD had die underline niet gezien.

Maar ja dat is dus exact de implementatie van de oplossing die ik gaf, maar dan dus iets minder DIY.

Nog steeds schandalig dat signify er mee weg komt overigens.
Wat misschien nog belangrijk is om te melden, is dat de lightstrip het vermogen van die ene adapter verdeelt over de volledige lengte van de strip. Als je verlengstukken aankoppelt, blijft het totale vermogen gelijk.
De 1 meter is alleen een verlengstuk, die van 2meter is de basisset inclusief adapter.
Staat niet duidelijk in het artikel.
Ah helder, dat verklaart het enigszins! Thanks voor de aanvulling _/-\o_
> De variant van een meter kost dan 25 euro; de versie van twee meter kost 80 euro.

Dus je kunt beter twee keer een meter halen dan twee meter? Wat apart.
De huidige sets zijn een 2 meter set met voeding/ontvanger en de 1 meter set is alleen de uitbreiding (alleen de ledstrip). Dat zal bij de nieuwe ook wel zo zijn.

[Reactie gewijzigd door BounceMeister op 16 juni 2020 11:28]

Ik ga er maar van uit dat de 2 meter de Basis strip is, die je altijd nodig heb (met een controller erin) en die van een meter een verlengstuk is die je niet standalone kan gebruiken.
Maar ja..aannames he :-)
Aanname klopt ;)
Staat dan ook (wel) duidelijk vermeld in het (waarschijnlijk) bron artikel: https://hueblog.de/2020/0...isierte-hue-produkte-vor/
De 1 meter variant is waarschijnlijk alleen het verlengstuk. Die van 2 meter zit ook de ontvanger en stekker bij in vermoed ik.
Ik denk dat 'm dat in de verzending en logistieke handeling zit,
Voor de Hue Lightstrip Plus levert Signify voortaan een connector om strips en afgeknipte stukken met elkaar te kunnen verbinden.
De variant van een meter kost dan 25 euro; de versie van twee meter kost 80 euro.
Hmm, je koopt 2x de €25,- variant, knoopt ze aan elkaar met de connector en bespaart €30,- ?

edit: ik vind Philips Hue een mooie oplossing, het werkt in 1 keer, werkt goed, alleen jammer dat die plafond lampen zo allejezus duur zijn. Je kan beter zelf een lamp kopen en daar een HUE lamp in draaien.

[Reactie gewijzigd door TTLCrazy op 16 juni 2020 11:27]

Helemaal mee eens. Die prijzen zitten echt tot het plafond (pun intended hehe). Maar ze zijn met de laatste producten echt de grenzen aan het opzoeken. Ik vraag mij echt af hoe goed die plafondlampen nou daadwerkelijk verkopen voor die prijzen. Ook de tuinverlichting is schrikbarend duur.
Schrikbarend duur, maar werkt perfect.
Je merkt het in de armaturen en in alles dat het kwaliteit is.
Ik heb 6 jaar geleden een eettafel lamp gekocht, en die is loodzwaar omdat het allemaal van gehard melkglas is. Geen plastic in gebruik aan de buitenkant. En werkt al 6 jaar naar alle tevredenheid.

De enige aanmerking die ik heb op de ledstrips is dat deze wel een update mogen hebben om over de hele strip meerdere kleuren te hebben. Als ze dat nou doen en het aanstuurbaar maken, dan kunnen ze die syncbox ook echt als ambilight om de hele tv heen gaan gebruiken met een ledstrip en extensies. Dat werkt veel beter en het effect is mooier dan 3 lampen aansturen. Ik vermoed dat ze dan ook als een malle gaan verkopen.

Bij veel goedkopere Ikea en AliExpress spul merk je toch dat het allemaal net niet lekker werkt, dat er in de aansturing net te vaak iets mis gaat, etc.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 16 juni 2020 12:11]

helaas kun je maar 10 lampen in een entertainment ruimte hebben. Anders had ik idd een Zigbee compatible ding gepakt a la LiFx Z strip.

individually addressable LED is anno 2020 toch wel een soort van must met dit soort bedragen. Die dingen zijn ondertussen alleen nog maar goedkoper geworden om te bouwen en dan moet je wel een beetje vernieuwen om dat te kunnen mogen blijven vragen vind ik zelf.
Die Sync box gaat naar mijn idee helemaal nooit goed verkopen en wel omdat het alleen maar werkt met een signaal wat door die box heen gaat. Sinds ik een fatsoenlijke smart TV heb gebruik ik eigenlijk alleen nog maar apps van de TV zelf en gebruik ik bijvoorbeeld amper de Chromecast meer.
Daarom issie ook zo achterlijk duur. €250 is echt veel geld voor dit apparaat wat 9/10 keer soort van goed werkt. Je moet het natuurlijk wel vergelijken met een Philips tv met ambilight qua totaalkosten. En dan is de philips ineens een stuk goedkoper.
omdat jij je apps van je tv gebruikt wil toch niet zeggen dat het niet goed verkoopt?

nvidia shield, xbox etc... werkt als een trein (op dolby vision na, dat werkt gewoon nog steeds niet goed),
Ik heb de badkamerlamp van Hue nu een jaartje hangen en ik heb het idee dat er roestvorming optreed aan de zijkanten. Dat vind ik dan wel weer slecht van een badkamerlamp.
Zoals andere comments aangeven, waarschijnlijk is de 1 meter verlenging zo goedkoop zoals dat nu ook met Hue Strips het geval is. Je mist bij de 1 meter versie dus de stroom toevoer en controller.
Je kan beter zelf een lamp kopen en daar een HUE lamp in draaien.
Ehhhh, heb dat gedaan een paar jaar geleden voordat de Hue plafond op de markt kwamen, maar ik was toch meer geld kwijt aan het armatuur en 4 whites
Fijn dat die ledstrip eindelijk modulair is! Ik heb ze doormidden geknipt en er connectors aanvast gesoldeerd en verbonden met een stukje CAT5 kabel.
Dan maakt dit het een stuk flexibeler, als je het bijvoorbeeld als verlichting in een buffetkast wil gebruiken.
Je CAT5 oplossing is een stuk vriendelijker. De huidige strip gaat niet om een 90 graden hoek en met die connector ook niet, met je CAT5 stukje ertussen kan je de strip perfect de hoek om laten gaan.
Je CAT5 oplossing is een stuk vriendelijker. De huidige strip gaat niet om een 90 graden hoek en met die connector ook niet, met je CAT5 stukje ertussen kan je de strip perfect de hoek om laten gaan.
Volgens mij heb ik voor de vorige strip ook al eens connectors gezien om ze weer aan elkaar te zetten en “de hoek om”. Als er vraag naar is gaat het zeker komen.
Wat is nou het verschil met de oude versie, waar je 'm ook al af kon knippen en dan een nieuwe meter in kon steken?
Je kan nu ook afgeknipte stukken waar geen connector op zit opnieuw aansluiten. Voorheen moest je ze weggooien of zelf gaan solderen.

Edit: en de zigbee module is nu los te koppelen, wat handig is voor nette montage waarbij de kabel door een plank of wand moet.

[Reactie gewijzigd door FvdM op 16 juni 2020 12:09]

Ik heb het gevoel dat Signify zichzelf uit de markt aan het prijzen is. Ik heb zelf tot voor kort een groot aantal Hue-lampen gehad en die bevielen op zich prima, maar problemen met de Bridge's die ik heb gehad, hebben me doen overschakelen op wifi-lampen (geflashed) van diverse merken. Ook was de aanschaf telkens een 'probleem'. Veel van mijn lichtpunten bestaan uit meerdere gegroepeerde GU10 spotjes en dan is het vervangen van de lampen op één schakelaar al iets wat aardig in de papieren loopt. Als alles goed werkt, dan is het ook echt een meerwaarde, want kwalitatief is het gewoon uitstekend spul van Philips / Signify. Maar qua prijs is het echt een brug te ver. Ik heb even snel becijferd dat ik alleen al aan GU10 spotjes een kleine 600 euro kwijt zou zijn voor de begane grond (mits ik alleen ga voor wit / warm wit en de goedkopere duo-packs koop), nog los van alle bulbs en strips die ik gebruik.

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 16 juni 2020 11:32]

Ik weet niet hoeveel lampjes je nodig hebt maar aanbiedingen als https://www.meerdanlicht....e-lamp-met-bluetooth.html kunnen het betaalbaarder maken. Ik vind zelf Hue ook eigenlijk te duur, maar door dit soort aanbiedingen hangt het huis er ondertussen aardig vol mee.
Kijk, die aanbieding is op zich niet slecht. Maar met wat zoekwerk ben je bij andere fabrikanten nog steeds pakweg de helft kwijt in plaats van dit bedrag. Ik heb afgelopen jaar mijn complete Hue collectie verkocht voor een kleine 200 euro, maar ik heb daar ruimschoots alle andere lampen voor terug kunnen kopen. die ik nu heb. :) En dat zijn er meer dan van Hue. Maar los daarvan, Hue is wel goede kwaliteit.
Hmm jammer dat ik die gemist heb op de v&a dan ;).

Mag straks een nieuwbouw woning gaan voorzien van lampen. Dat wordt nog wat.
Ik heb even snel becijferd dat ik alleen al aan GU10 spotjes een kleine 600 euro kwijt zou zijn voor de begane grond (mits ik alleen ga voor wit / warm wit en de goedkopere duo-packs koop), nog los van alle bulbs en strips die ik gebruik.
Dat is dan ook de reden dat ik nu even wacht totdat de nieuwe ledstrips beschikbaar zijn en ga dan eens testen met de spotjes boven de aanrecht en dergelijke te vervangen door ledstrips, hetzelfde voor bepaalde plekken in de huiskamer, werkkamer en zolder. In het verleden zijn veel van dat soort spotjes ingebouwd omdat men niet beter wist en omdat het toen veel goedkoper leek dan goede ledstrips. Ik wil kaal en met zo een difuse profiel gaan kijken hoe het licht geeft en of dat voldoet aan mijn wensen.
De ledstrips zijn no-way een vervanger van de spotjes. De totale licht opbrengst van de ledstrip aan ligt is veel, veel minder dan van spotjes zelf.
Als het alleen sfeerverlichting is kan het wel, maar als je ook wil kunnen lezen etc raad ik aan geen ledstrip te gebruiken.
Als je groepen met lampen op één schakelaar hebt èn de kennis hebt om blijkbaar lampen te flashen, is het misschien slimmer voor je om een fibaro-schakelaar in te bouwen en die aan te spreken via je smarthome, ipv alle spotjes in de groep.
Dan voorkom je ook het popcorn-effect waar lampen vlak na elkaar en random aangaan.
Lampen die random aan gaan heb ik nog niet gezien/meegemaakt; misschien komt het omdat alle domotica alleen op de 2.4Ghz-band zit (Google Nest-apparatuur uitgezonderd), de rest van de apparaten niet.. En dat ze kort na elkaar aangaan vind ik niet zo'n probleem. Vrijwel altijd is het simultaan. Daarnaast ben ik erachter dat de 4 spotjes in de eetkamer die op dezelfde schakelaar zitten, 's avonds sfeervoller zijn als alleen die boven de vensterbank aan staan op warm wit licht. Ik moet ze dus ook los kunnen aansturen, afhankelijk van het lichtplan en de IFTTT-opdrachten die ik maak. :)
Dat is de reden dat ik voor tradfri ben gegaan: Hue is te duur voor wat het extra zou bieden.
Voor meerdere lampen schakelen gebruik dan ook geen smart lampen want dat is duur en zonde (die moeten dus altijd aanstaan om aan te sturen en gebruiken dan allemaal 0,5W standby oid). Dus gewoon de dimmer in de muur vervangen door een smart-dimmer en die koppelen aan de tradfri. Ik schakel momenteel 14 lampen voor 90 euro (2x dimmer) en dan nog wat losse lichtpunten door huis heen. Met Hue was ik er niet eens aan begonnen omdat de instap al te duur is.
Dat heb ik ook gedaan, 8 lampen Gu10 waren een stuk betaalbaarder dan Hue. Grote nadeel van een (fibaro) schakelaar is dat je nooit kleurtemperatuur kan aanpassen. En als je al kan dimmen, dan moet je het met een extern systeem koppelen. Ik heb 15 Hue gestuurde lampen in mijn woonkamer. Die werken allemaal met kleurtemperatuur, dus dat matcht mooi. Het is echt vervelend als alles mooi zachtoranje kleurt en een lampje staat nog wit te schijnen
Ik gebruik een inbouwdimmer, geen schakelaar. De kleurtemperatuur kon ik al niet instellen toen het nog "dom" was. Kleurtemperatuur vind ik ook een tikje overdreven (voelt een beetje als alle fonts in Word proberen om te kijken of je schrijfsel er beter van word. Het antwoord: nee).
Voor dimmen dus gekoppeld met Tradfri (die inbouwdimmer kan ook met Hue koppelen).
En qua kleur op elkaar afstemmen: moderne leds bootsen halogeen na: bij lage dimstand zijn meer oranje, dus de matching loopt wel ok (niet 100%, maar ik zit over het algemeen niet te kijken naar de lampen en de onderlinge kleurverschillen :)
De kleurtemperatuur van het buitenlicht veranderd ook + dat het me zelf wel interessant zou lijken om de termperatuur aan te passen rond bedtijd. Lijkt me naast selectief aan/uit juist een van de leukere features van slimme verlichting eigenlijk :-)
Wat ik jammer vind aan de Hue Ledstrip is dat die maar 1 kleur tegelijk kan laten zien.
Jammer dat dit in de nieuwe versie ook nog steeds hetzelfde is.

Dat is ook de hoofdzakelijke reden waarom ik inmiddels over ben gestapt naar zelfbouw strips (WS2812B).
Dit scheelt ook nogal behoorlijk in de prijs.
Lekker bezig bij Signify. Ik gebruik de Hue producten met erg veel plezier, 41 lampen momenteel. Fijn dat de bloom een upgrade krijgt, want die geeft nu echt heel erg weinig licht.

Inderdaad jammer dat ze nog steeds geen zones inbouwen in de LED-strip zodat je meerdere kleuren per strip kan doen. LIFX kan dat al jaren!
Kan ik ook twee van die ledstrips aan elkaar verbinden met een kabeltje, waardoor het licht feitelijk een stuk onderbroken wordt?

Ik wil de strip onder m'n keukenkastjes hebben, maar wil em zo kunnen onderbreken bij de afzuigkap. Ik hoef immers geen ledstrip tegen de roosters aan te hebben :) dus wil ik er een kabeltje tussen kunnen hebben die ik dan achter de afzuigkap kan wegwerken.

Ik heb dit een tijdje geleden bij Hue gevraagd, maar hun antwoord is zo behulpzaam als altijd. Ze ondersteunen het niet. Dat vroeg ik ook niet! Ze willen me vervolgens ook niet vertellen welke type stekkers er wordt gebruikt zodat ik m'n eigen kabel kan maken, want dat raden ze af. Oftewel, ze zijn lekker behulpzaam weer.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 16 juni 2020 13:22]

Daar zijn vlg mij 3rd party oplossingen voor.
Ik denk dat je zoiets als dit soort oplossingen bedoelt?

[Reactie gewijzigd door jkrol op 16 juni 2020 14:07]

Nice, precies wat ik nodig heb O+
Jij bent niet hun doelgroep.

Stel ze zouden je vertellen hoe en wat en je krijgt kortsluiting waardoor je huis affikt, zijn ze bang dat ze aansprakelijk gehouden kunnen worden.

Bedrijven zullen daarom niet snel medewerking verlenen. Veel te groot risico.
Ondersteuning is niet hetzelfde als hulp bieden. Bedrijven moeten es leren wat het verschil is.
Gaan ze niet doen, precies om die reden.
Wel gaaf spul van goeie kwaliteit maar de service is echt ruk. Ik had 2 Bloom lampen, erg tevreden mee ware het niet dat mijn konijn een hap zette in één van de adapters, kabel door. Konijn doet het nog prima maar dan bel je hun op, verhaal uitgelegd en ook nadrukkelijk verteld dat ik een nieuwe adapter wil kopen en niet verwacht dat ik gratis een nieuwe krijg, maar dat ik hem nergens kan vinden. Lang verhaal kort, als het een garantie geval was (en ik dus had gelogen) was het geen enkel probleem maar ze verkochten ze niet los. Nu staat er dus een lamp in de hoek die niks doet :+

Ook een beetje huiverig over de LED strips gezien die van LIFX een stuk meer kunnen. Voor andere dingen blijf ik lekker Hue gebruiken, werkt echt fantastisch :)
Tja dat begrijp je dan soms ook niet. Heb zoiets ook gehad met een pootje van een Logitech toetsenbord. Dat was ook niet te koop.

Is die adapter van een Bloom dan zo speciaal dat je er geen andere voor kunt kopen? En als alleen maar de draad is doorgebeten dan kun je die toch ook prima repareren?
Het zou misschien nog wel te repareren zijn maar het is wel erg jammer.

De adapter zelf is zo speciaal niet maar wel de stekker, die is een stuk langer dan normaal en heeft iets een knikje zodat de lamp blijft staan. Mooi ontworpen maar third-party niet te krijgen.

Nog erger kan het bij Ubiquity, een AmpliFi wifi router krijgt stroom via USB-c maar accepteert alleen hun eigen lader (met vaste kabel).

Je zou toch verwachten met alle ophef over e-waste zoals dat dan mooi heet, dat bedrijven hier wel rekening mee houden maar blijkbaar gaat het dus nog steeds vaak mis.
E-waste opmerking en draad niet (laten) solderen stroken niet met elkaar.
Als ik je verhaal lees is het nog te repareren, we zitten hier op tweakers, handjes uit de mouwen en je probleem is opgelost.
Voor een tweaker misschien niet, ware het niet dat ook niet-tweakers die producten kopen ;)
Kan iemand mij vertellen waarom Hue ook Bluetooth doet? Dat klinkt als zonde want er zit al Zigbee in en een Hue zonder controller gebruiken klinkt niet zinnig. Dus je telefoon kan gewoon via de controller Zigbee aansturen. Er zal wel een flinke overlap in de elektronica zitten tussen bluetooth en zigbee, maar ik snap het voordeel niet helemaal.
Het is met BT laagdrempelig(er):
- je hoeft geen Bridge (basistation) te kopen, scheelt ongeveer EUR 50
- je kunt lampen via een app direct aansturen, want je hoeft je smartphone nu niet te koppelen aan de Bridge


Het zijn geen heel grote voordelen, maar ik denk dat de drempel om te starten met Hue een stukje lager is, waardoor meer mensen het gaan proberen. En bij Signify weten ze ook dat veel mensen gaan uitbreiden als ze eenmaal Hue hebben ervaren. Het is namelijk een erg goed product; zo goed dat veel mensen de hoge prijs op de koop toenemen.

[Reactie gewijzigd door jkrol op 16 juni 2020 14:39]

Voor mensen die maar een lampen willen hebben en aansturen. Dan ben je geen bridge/hub nodig ;)
Het (grote) voordeel is dat je in principe geen "Hue Bridge" (á ~ €50,-) nodig hebt om de lampen te kunnen bedienen.

Wil je echter meer dan je lamp via een appje kunnen bedienen dan is de Bridge wel wenselijk (gebruik je o.a. voor buitenhuisbesturing, routines en schema's).

Aangezien de drempel laag/lager is en het redelijk verslavend werkt (persoonlijke mening en is gebaseerd op 3 Bloom, 6 afstandbedieningen en 11 lampen), is het best een slimme zet, als het het mij vraagt.