Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Lenovo gaat al zijn ThinkPad P-workstations voor Linux certificeren

Lenovo gaat zijn hele assortiment workstations in de ThinkPad P-serie en ThinkStation-lijn certificeren voor Linux. Het bedrijf belooft elk model en elke configuratie te testen met Ubuntu LTS en Red Hat Enterprise.

Volgens Lenovo zal het certificeren van het hele portfolio van de ThinkPad P-series en ThinkStations voor Red Hat Enterprise Linux en Ubuntu LTS leiden tot een 'moeiteloze Linux-ervaring'.

Het bedrijf gaat eraan werken dat de werkstations standaard met de Linux-besturingssystemen functioneren, en daarbij ondersteuning zoals beveiligingspatches, hardwaredrivers en bios-optimalisaties bieden. Daarnaast geldt de belofte dat drivers voor apparaten in de Linux-kernel geïntegreerd worden.

Lenovo claimt dat er veel vraag is naar een standaardaanbod dat de barrière wegneemt om enterprisehardware met Linux in gebruik te nemen. Het bedrijf certificeert al langer bepaalde hardware voor Linux-distributies, maar daarbij ging het tot nu toe om een beperkt aantal producten. Zo startte Lenovo onlangs ook de verkoop van bepaalde ThinkPads met Fedora.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

03-06-2020 • 09:15

74 Linkedin

Reacties (74)

Wijzig sortering
De certificering op zich biedt niet heel veel meer waarde, echter heeft Lenovo ook aangekondigd actief mee te werken aan bugfixes voor deze systemen onder Linux en gaan ze zorgen dat drivers en firmware beschikbaar komen, bv. de vingerafdruk scanner werkt eigenlijk nooit onder Linux maar Lenovo is bezig de driver hiervoor beschikbaar te maken onder Linux. Ook kan je door deze certificering de support van Lenovo bellen als je problemen hebt met Linux terwijl dat normaal alleen voor Windows gold.

EDIT:
Er lijkt wat onenigheid te zijn over mijn gebruik van "eigenlijk nooit", wat ik hier bedoelde is dat een van de meest voorkomende problemen op moderne laptops (niet alleen van Lenovo) is dat de vingerafdrukscanner niet werkt, uiteraard zullen er (gelukkig steeds meer) zijn waar dit wel werkt. Dit lijkt vooral te komen door het feit dat de leveranciers van deze scanners (en dus niet perse de laptop maker) geen interesse hebben in Linux ondersteuning. Er zijn wel projecten die proberen de scanners te reverse engineeren, maar in recente scanners wordt encryptie toegepast die de scanner veiliger maakt maar minder makkelijk te reverse engineeren. (Ik spreek hier vooral over mijn eigen ervaring met een HP Zbook Studio X360 G5)

[Reactie gewijzigd door gregor160300 op 3 juni 2020 13:25]

Volgens mij, maar ik kan het mishebben, is het dan zo dat Lenovo vooral druk aan het zetten.is op leveranciers.

Dus als je webcams of vingerafdrukken ets aan Lenovo wil leveren , dat je als leverancier verplicht werkende Linux drivers moet meeleveren.

Dat is een zeer welkome ontwikkeling, omdat als die eenmaal beschikbaar komen, ook niet-Lenovo gebruikers hiervan zouden kunnen profiteren als dezelfde hardware in een andere laptop zit.
Daarnaast laat het ook commitment zien naar LVFS, de service die zorgt dat je je firmware kan updaten met fwupd. Daar zijn ze namelijk al wel heel goed mee bezig, mijn P51 heeft al enige firmware-updates gezien, wat mij betreft hele goede progressie. Ik moet wel zeggen dat mijn vingerafdruk-scanner het niet doet, en aangezien ze in nieuwere modellen zijn overgestapt naar andere hardware die al wel experimentele support heeft via LVFS heb ik de hoop ook een beetje opgegeven. Er is dus echter wel progressie voor nieuwere modellen, dus we gaan de goede kant op.

Een belangrijk punt waar ik denk dat we niet echt verbetering gaan zien is de situatie omtrent Nvidia-drivers voor de Quadro-kaarten in de laptops uit de P-serie, die zijn gewoon ronduit slecht omdat Nvidia met haar eigen drivers een duidelijke eigen richting op gaat zonder rekening te houden met wat de rest van de Freedesktop-wereld aan het doen is (denk bijvoorbeeld aan dat ze geen OpenGL-acceleratie ondersteunen op Xwayland, waardoor een overstap naar Wayland op dit moment onmogelijk wordt voor mij en vele anderen die nog software nodig hebben die uitsluitend op X.org draait). Lenovo kan mensen aan Nouveau laten werken, maar ik denk niet dat dat iets is waar ze interesse in zouden hebben omdat het toch een boel gehack is. Als Lenovo op dit front echt commitment wil laten zien zouden ze voor hun workstations simpelweg Nvidia de deur uit moeten doen en volledig over moeten stappen op AMD, die wel goede support bied, maar ik denk dat dingen als CUDA die deur toch een beetje gesloten houden.

Met dat alles gezegd hebbende: als ik op dit moment een nieuwe laptop zou moeten kiezen, dan zou ik met volle overtuiging voor een ThinkPad T14 met AMD-processor gaan, die zou ergens deze maand beschikbaar moeten komen. Ik denk dat je geen betere kwaliteits-laptop kan vinden voor Linux.

[Reactie gewijzigd door jvnknvlgl op 3 juni 2020 11:00]

ze in nieuwere modellen zijn overgestapt naar andere hardware die al wel experimentele support heeft via LVFS
Ik neem aan dat je doelt op LVFS-Testing? Wat is jouw lsusb id? De "ID 06cb:00be Synaptics, Inc." heeft nog geen drivers lvfs-testing.
Ik heb een 138a:0097, van Validity. Die heeft dus ook geen drivers op LVFS.

[Reactie gewijzigd door jvnknvlgl op 3 juni 2020 14:04]

Ik heb momenteel geen vingerafdrukscanner (maar wel Linux), maar in het verleden werkten de ThinkPad-vingerafdrukscanners voor mij out-of-the-box op Ubuntu. Wat is er dan veranderd aan die scanners dat ze nu niet meer out-of-the-box werken?
Nieuwe chips met nieuwe firmware welke allemaal closed-source zijn en waar Lenovo/fabrikant van chips niet aan mee werkt. Zie bijvoorbeeld deze issue op github: https://github.com/nmikhailov/Validity90/issues/34

Daar zijn een aantal mensen al jaren bezig om de huidige firmware van de recente chips te reverse engineeren om support voor Linux mogelijk te maken. Echter lukt dit niet goed waardoor er geen support voor is.

Vind het overigens wel raar dat ze enkel de P series willen gaan certificeren, bijna al het ontwikkelwerk gebeurt tegenwoordig in de cloud waardoor een P series notebook niet meer hoeft. Ik heb zelf een T series (T580) welke het piekfijn doet. Denk dat de T series breder gebruikt wordt binnen de Linux wereld dan de P series.
Ik doe helemaal niks in de cloud, berekeningen en simulaties lopen niet zo lekker met al dat heen en weer gekopieer van mijn pc naar een harddisk van iemand anders op afstand via een brakke wifi verbinding als ik in een vergadering in China of Roemenië zit om maar wat te noemen.
En dan heb ik het nog niet eens over diefstal van mijn gegevens omdat de vpn daar gecompromitteerd is,
Ik ben daarin echt niet de enige.

Het zou fijn zijn als daarom de throttling van de cpu onder linux van mijn P52 eens opgelost werd.
Ik weet niet waarom, maar HP ondersteunt Linux ook alleen op hun Zbook workstations.
Ze beginnen bij de P series toch, en de T volgt vanzelf,.. (mag ik hopen,.. m'n oude vertrouwde W520 wordt er niet jonger op)
@gregor160300 heeft het over de situaties waarbij de hardware niet of onvoldoende werkt met die linux distributies. Dat de hardware die jij hier als werkend omschrijft werkt is geen voorbeeld dat alle hardware van Thinkpad P dat ook voldoende doet. En daarbij zou het ook voorkomen dat iets wat in deze versie van de hardware wel werkt bij een volgende minor upgrade niet meer zou werken door kleine wijziging in de hardware, zolang die certificering van toepassing is.
@gregor160300 heeft het over de situaties waarbij de hardware niet of onvoldoende werkt met die linux distributies. Dat de hardware die jij hier als werkend omschrijft werkt is geen voorbeeld dat alle hardware van Thinkpad P dat ook voldoende doet.
Nee, hij schreef dat de vingerafdrukscanners "nooit" werken onder Linux, en dat probeerde ik dus te weerleggen op basis van eigen ervaring uit het verleden.
Hij geeft het als voorbeeld. Het is volgens jou een slecht voorbeeld in combinatie met ubuntu en jou ervaring. Het lijkt me geen onderdeel van de discussie om een wel/niet over een specifieke situatie te hebben zonder dat duidelijk is of aan de eisen is voldaan. Daarom noem ik op wat @gregor160300 in het algemeen bedoelde: leuk dat veel hardware wel lijkt te werken maar met de certificering zal het hopelijk zorgen dat er geen wijzigingen komen waardoor je wel problemen krijgt en er meer aandacht zijn om alle hardware te laten werken.
Als er een andere chip inzit moet je een andere driver hebben. Als die niet beschikbaar is werk het niet meer.
Over de vingerafdruksensor ben ik zelf enorm enthousiast, samen met eventuele RFID readers in de laptops. Dat zal de noodzaak voor reverse engineering en brakke eigen drivers uitbrengen weghalen. Hopen trouwens dat het geen binary blobs zullen zijn, maar we zullen zien. Hoe dan ook voortgang!
Voor mij werkt de fingerprint scanner wel op Linux met een ThinkPad T430S
Waar ik niet begrijp is wat het certificeren voor een meerwaarde heeft. Kan iemand mij dat uitleggen?
Ik begrijp namelijk dat er (blijkbaar) een groot genoege groep is die graag Linux wil hebben als os. Maar zijn er zoveel BIOS optimalisaties waardoor Linux beter draait? Ik heb zelfs trouwens iemand die maar een klein beetje verstand heeft van Linux.
Certificeren betekent dat alle functies van de laptop normaal werken onder Linux. Vaak zie je dat een laptop in principe prima werkt op Linux, maar dat de kleine dingen zoals de functietoetsen of statuslampjes niet helemaal werken. Of dat het geluid kak is. Vaak is 't met enige tweaks wel werkend te krijgen, maar voor de gemiddelde leek is dat toch wel een barriere. Omdat Lenovo nu tijd besteed om de laptops te testen en te certificeren, kunnen ze deze problemen oplossen en integreren in de Linux kernel. Dan werken die dingen in de toekomst out of the box goed.
En batterij issues, dat een functieknopje niet werkt, kan je nog gemakkelijk oplossen, als het begint met batterij/hibernation, dat is al heel wat moeilijker om dit gefixed te krijgen. Maar goeie zaak zou ik zo zeggen. dat ze dit doen
Zelf had ik ook de vraag die @Bram_H67 stelt, want bij een zelfbouw-desktop waarbij je de componenten van tevoren zo kiest dat ze op de Linux Hardwate Compatibility lijstt stonden had ik (thuis, niet bedrijfsmatig) eigenlijk nooit problemen. Dus 90% van het werkend krijgen was vroeger altijd je component /randapparatuur-keuze.

De lange lijst van toen (~2007 of zo) kan ik nu niet meer zo gemakkelijk vinden, is er nog een soort officiële lijst?

Kan het misschien zijn, dat het vaak lastiger is met laptops, dan met desktops?

En is het misschien zo, dat er nog veel zakelijke laptops worden geleverd, met componenten die niet op de Linux Hardware Compatibility lijst staan?

@jja2000 Bedankt, dat is denk ik de moderne versie.
@Muna34 Zoiets; vroeger bevatte die lijst alleen nummers van chipsets en dan eigenlijk voor alle Linux distributies. Dus dan moest je nog ouderwets zelf uitzoeken welke chipset er in je WiFi insteek kaart zat, en of die driver met jou kernel(versie) werkt. Is nu verbeterd zie ik!

[Reactie gewijzigd door kidde op 3 juni 2020 14:03]

Vaak is het met laptops lastiger, omdat er gebruik gemaakt wordt van proprietary/oem componenten. Ook dingen als Nvidia Optimus willen nog wel eens roet in het eten gooien. Ook moet je rekeninghouden dat met een laptop je naast de "pc" hardware je ook dingen als het display, touchpad en accuduur moet managen. Bij een normale PC zijn dat allemaal standaard randapparatuur dingen. Op een laptop zitten juist die dingen vaak op een niet-standaard manier, en loopt het daarop mis. Denk aan laptops waarop het touchpad niet (goed) werkt omdat er geen drivers voor zijn, of de accu rap leegloopt omdat de power management niet geoptimaliseerd is.
Nvidia en Linux/MacOS is al enige tijd geen gelukkig huwelijk. De drivers van Nvidia zijn nog steeds ook niet open source in Linux als ik het goed begrepen heb

Edit: nvidia optimus werkt in Windows ook niet als je een gsync scherm hebt trouwens. Optimus problemen zijn niet uniek aan Linux helaas

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 3 juni 2020 10:34]

Bedoel je misschien een dergelijke tool als deze? Ik raadpleeg ook altijd even een lijst zoals die van Mint en samen met ervaringen van andere mensen kom je een heel eind. Je kan in die tool ook bijvoorbeeld Videokaart selecteren.
https://h-node.org/ is een ding, maar dat is specifiek voor de complete open source drivers waar nieuwere videokaarten en wifikaarten niet onder vallen. Als je deze website volgt weet je wel zeker dat je pc/laptop perfect gaat werken.
Omdat Lenovo nu tijd besteed om de laptops te testen en te certificeren, kunnen ze deze problemen oplossen en integreren in de Linux kernel. Dan werken die dingen in de toekomst out of the box goed.
Behalve dat dit artikel over workstations gaat. Correctie door @ShadowLabs hieronder.

Verder zijn ThinkPads notebooks onder Linux vaak geen probleem. Het lijkt alsof de meeste ontwikkelaars voor Linux een ThinkPad gebruiken, want veel notebooks worden out-of-the-box goed ondersteund door de meeste distributies inclusief de speciale functies.

Het wordt wel interessant als Lenovo notebooks gaat certificeren met een Nvidia GPU erin. Optimus werkt niet optimaal onder Linux, en dat mag wel eens veranderen. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 juni 2020 11:07]

Behalve dat dit artikel over workstations gaat.
Voor zover ik weet valt een Mobile Workstation nog steeds onder de catogorie laptops, afijn.
Ik had het idee dat het om daadwerkelijke (desktop) workstations ging. Excuses, hoewel ik niet een ThinkPad P op mijn schoot wil hebben als die mets intensief bezig is. ;) De rest van mijn post is wel relevant.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 juni 2020 11:06]

Heeft het niet ook te maken met een vorm van zekerheid? Vooral grote bedrijven zullen de zekerheid willen hebben dat een laptop (die ze in grote aantallen hebben aangeschaft) werkt en dat ze niet tegen onverwachte problemen zullen aanlopen. Ik heb het idee dat deze certificering vooral de expliciet uitgesproken garantie van Lenovo is om dit soort bedrijven over de streep te trekken.
Het betreft volgens mij vooral de keuze van onderdelen, zoals bepaalde chips. In het verleden was het bij diverse fabrikanten zo dat de ethernet en wifi-chips van Broadcom en Atheros kwamen, vaak zelfs om-en-om binnen één serie zodat van hetzelfde model de het ene exemplaar een Atheros chip had en de andere een Broadcom chip (en bij een enkele serie van Intel) maar dat Broadcom en Atheros zelf geen linux-driver maakten. Ook de gebruikte audio-chips waren vaak niet Linux-compatible.

In feite legt Lenovo zich dus er op vast in deze serie alleen onderdelen te gebruiken die volledig compatible met Linux zijn, dwz dat er Linux drivers voor beschikbaar zijn. Als ze dat heel strikt toepassen dan zou je dus in deze serie af fabriek ook geen videokaarten van nVidia moeten kunnen krijgen. Ter uitleg daarover deze reactie van @Guneyd Guneyd in 'nieuws: Lenovo gaat ThinkPads met Fedora 32 verkopen'

offtopic:
edit: Verwijzing naar post @Guneyd en link toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 3 juni 2020 09:37]

Vooral voor op het werk / professioneel vind ik het interessant.

Als ik een laptop kan kiezen waar ik zeker van ben dat Ubuntu er op werkt, dan zou ik toch wel eerder geneigd te zijn om een batch van die laptops aan te kopen dan een laptop waar je achteraf van merkt - "had ik dat geweten".

Professioneel gezien vind ik het toch wel veel minder handig om met Windows te werken t.o.v. Linux, en als er dan iets niet zo werken na de aankoop, ben je toch wel echt "gezien" (want je kan niet tegen de leverancier klagen omdat je er iets hebt opgezet wat officieel niet ondersteund is)

[Reactie gewijzigd door blinchik op 3 juni 2020 10:50]

Door jouw post vraag ik me nu wel opeens het volgende af: kan je wel bij je leverancier klagen als Lenovo de laptop gecertifieerd heeft? Je hebt een laptop met Windows, waar volgens Lenovo Linux perfect op moet draaien, en het werkt toch allemaal net niet. Mag je dan rekenen op de leverancier?
Dat veronderstel ik toch. Of toch tenminste dat Lenovo drivers aanlevert , of hardware aanlevert die door de kernel ondersteund wordt.
Als ik het statement op de Lenovo-website lees (https://news.lenovo.com/p...velopers-data-scientists/) gaat het er vooral om dat bedrijven minder risico lopen als ze ondersteuning willen bieden. Ze kunnen daarvoor dan bij Lenovo aankloppen.
Ik werk al jaren uitsluitend met Ubuntu, op mijn werk ook op een Lenovo laptop, maar kan op 0 ondersteuning rekenen van onze servicedesk. Dat brengt geen grote problemen met zich mee, maar vooral in softwarekeuzes die mijn werkgever maakt moet ik vaak meer moeite doen om te kunnen blijven werken. Ik kom er altijd wel uit, maar het zou beter en sneller zijn als de servicedesk meteen support zou kunnen bieden.
Het gaat om voldoen aan overeengekomen eisen van twee specifieke commerciële linux distributies. Wat een fabrikant als Lenovo eigenlijk koopt is een certificaat waar deze bedrijven hun naam aan geven bij testresultaten en waaruit zou blijken dat de hardware samen met specifieke linux varianten en basisconfiguraties van enkele specifieke distributies van die commerciele bedrijven werkt.
Daar kunnen dus heel veel beperkingen in zitten omdat een distributie en hardware meer is dan die specifieke configuraties. En het zegt ook niets of de hardware op andere linux distributies werkt.

De meerwaarde hangt af van wie wanneer waarde hecht aan zulke certificeringen. Bijvoorbeeld bedrijven die opdracht hebben om hardware aan te schaffen waar linux om moet werken en die gevoelig zijn voor de waarde van dit soort certificeringen. Of ze dan goed naar de eisen en beperkingen van de betekenis kijken is maar de vraag.
Mogelijk speelt het toenemende gebruik van Ubuntu Kylin (https://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_Kylin) een rol. Als Lenovo, als Chinees bedrijf, de binnenlandse leveringen zeker wil stellen op langere termijn, dan kan ik me niet anders voorstellen dat dit belangrijk is. Wellicht sorteren ze voor op aankomende certificeringseisen vanuit de Chinese overheid, zodat die nu en straks met zekerheid van goede hardware support en ondersteuning hardware bij Lenovo kan kopen.
Momenteel loop je als Linux gebruiker bij elke update van de BIOS, een firmware, of de Linux distro het risico dat iets daarna niet meer goed werkt.

Wil je dat voorkomen dan zit er eigenlijk niets anders op dan wachten tot anderen de update eerst uitvoeren en hun ervaringen delen.

Deze certificering is een belofte dat Lenovo wijzigingen test icm met Linux alvorens ze door te voeren. Dat scheelt bij elke update weer potentieel gedoe.

Bij de eerste aanschaf speelt dit probleem wat minder, maar ook daar is het prettig als Lenovo aangeeft welke workstations werken met Linux ipv dat je dat zelf moet uitzoeken.
Waar ik niet begrijp is wat het certificeren voor een meerwaarde heeft. Kan iemand mij dat uitleggen?
Ik begrijp namelijk dat er (blijkbaar) een groot genoege groep is die graag Linux wil hebben als os. Maar zijn er zoveel BIOS optimalisaties waardoor Linux beter draait? Ik heb zelfs trouwens iemand die maar een klein beetje verstand heeft van Linux.
Mijn laptop E585 valt niet onder die certificering en het was een gekloot om Linux normaal werkend te krijgen. Na wat firmware updates, werkt het beter, maar we zijn wel een paar maanden verder na aan koop.

Genoeg mensen die mijn laptop terug hebben ingeleverd omdat Linux of in dat geval Ubuntu, Manjaro en Fedora er niet goed op draaide.
Wat betekent certificeren? Er zijn genoeg laptops die volgens Ubuntu certified zijn maar in de praktijk problemen opleveren met videokaarten die niet werken, accu's die snel leeglopen, functietoetsen die niet werken, etc. Hoeveel waarde moet ik hier aan hechten?
Kan je exacte voorbeelden geven? Want dit soort problemen kom ik al 10 jaar niet meer tegen (ik gebruik Fedora trouwens). Ik heb van mijn werk 4 jaar lang Thinkpads X-series gehad en nu zo'n 6 jaar lang Dell Latitudes. Geen problemen gehad. Ik draai geen nVidia trouwens, ik gebruik de iGPU van Intel. Dat scheelt ook al een hoop.
Bijvoorbeeld de fingerprint scanner, die werkt niet op Ubuntu. Het is maar een klein dingetje en de rest werkt vlekkeloos maar ik hoop dat ze de laptops zo gaan maken dat alles werkt onder Linux.
Ik heb een recente ThinkPad laptop, de fingerprint op Fedora 31 werkt niet. En al helemaal niet out-of-the-box.

DisplayLink werkt trouwens ook niet. Te nieuwe kernel.

[Reactie gewijzigd door c-nan op 3 juni 2020 09:40]

Ik denk eerder dat kernel te oud is? je zou kunnen kijken of je hem kan upgraden.
Op mijn huidige klus hebben ze ook DisplayLink kastjes. Ik heb toen ik daar begon zonder moeite de driver kunnen installeren, ondanks dat mijn kernel te nieuw was. Alles werkte gewoon. Inmiddels is er een nieuwe driver (05-05-2020 uitgekomen) waarin ze melden nieuwere kernels te ondersteunen, tot en met kernel versie 5.5. Ook als je een nog nieuwere kernel versie draait zou je deze gewoon eens kunnen proberen, waarschijnlijk werkt het gewoon.

Het echte probleem is natuurlijk dat dit een proprietary driver is en niet een open source driver die gewoon in de mainline kernel zit. Dan heb je dat probleem niet meer.
Ik heb momenteel geen vingerafdrukscanner (maar wel Linux), maar in het verleden werkten de ThinkPad-vingerafdrukscanners voor mij out-of-the-box op Ubuntu.
De Thinkpad T490 met nVidia-videokaart bijvoorbeeld. Eerst moet je met moeite de driver installeren, en als die eenmaal werkt wordt de nVidia-videokaart altijd gebruikt. Eindresultaat: warm, luidruchtige fan en lage accuduur. Deze laptop is zo te zien ook certified, maar voor Linux-gebruik zou ik hem niet aanraden. Daarom vraag ik me wat een Ubuntu-certificering betekent.
De Thinkpad T490 met nVidia-videokaart bijvoorbeeld. Eerst moet je met moeite de driver installeren
Simpelweg een kwestie van deze ppa toevoegen en daarna de driver installeren. Dit kan via de command line of de "Additional Drivers" GUI.
en als die eenmaal werkt wordt de nVidia-videokaart altijd gebruikt. Eindresultaat: warm, luidruchtige fan en lage accuduur. Deze laptop is zo te zien ook certified, maar voor Linux-gebruik zou ik hem niet aanraden. Daarom vraag ik me wat een Ubuntu-certificering betekent.
Je moet eens kijken naar nVidia Optimus of zijn open source tegenhanger Bumblebee. Dit is software om te kunnen schakelen tussen de iGPU en de dedicated NVidia GPU. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee omdat ik nooit laptops gebruik, maar het schijnt goed te werken en inderdaad de levensduur van de accu ten goede te komen.
Ik had op mijn laptop idd zoiets in gebruik, een 4-tal jaren geleden. De installatie was toendertijd iets meer moeite, maar het werkte wel. Dan gebruikte hij standaard de iGPU en kon je de dedicated GPU gebruiken door de app te starten via een programma (ben de naam van dat programma even kwijt).

Het nadeel was wel dat de sleep-modus niet werkte, dus het was beter om de pc gewoon helemaal uit te zetten.

Sinds een paar jaar heb ik op diezelfde laptop de 'gewone' Nvidia GPU in standaard gebruik. Nu kan ik hem wel zonder problemen in slaap zetten. Dat hij nu minder energiezuinig is vind ik nu niet heel belangrjik, omdat hij toch aan de oplader ligt.

Btw: Je kunt in deze opstelling nog steeds kiezen om de iGPU te gebruiken, alleen kun je dan niet (per app) switchen tussen iGPU en Nvidia.
Ik begrijp dat er mogelijkheden zijn, alleen uiteindelijk is het toch een hoop gedoe waarvan het uiteindelijk onzeker is of het goed werkt. Van een gecertificeerde laptop zou ik verwachten (hopen?) dat het out-of-the-box werkt.
Hopelijk zorgt certifiëring ervoor dat dit out of the box allemaal werkt en je voor de installers/utilities enkel nog op de website van Lenovo moet kijken.
Out of the box, ja. Ik hoop niet dat ik straks à la Windows installers en dergelijke moet gaan downloaden van een of andere website, zelfs al is het die van Lenovo zelf. Dat zou een stap achteruit zijn ten opzichte van het systeem met repositories en een package manager.
Downloaden of een extra repo installeren maakt nu echt niet zo’n verschil. In beide gevallen zul je een handeling moeten uitvoeren
Je mag er uiteraard best wel wat waarde aan hechten als een fabrikant hun eigen hardware gaat testen en "zekerheid" kan zeggen dat alles werkt zoals het moet... dat zal inclusief accuduur zijn, kleine functionaliteit zoals beeldhelderheid in kunnen stellen (wat je toch wel regelmatig ziet dat het niet OOTB werkt) en functietoetsen etc. Zeker omdat dit is gericht op enterprise, als de boel dan niet werkt heb je wel wat meer gezeik dan een met een losse consument.
De hardware van de fabrikant zou aan specifieke testresultaten voldoen die gedaan zijn met bepaalde configuraties van geselecteerde versies. Een goede certificering is duidelijk over wat ze testen en uitsluiten en staat ook open voor gebreken in die certificering.
Aan de andere kant vraagt het dus ook aan de gebruiker dat die eerst snapt wat omstandigheden om aan certificering te voldoen zijn voor conclusies te trekken dat het een met het ander te maken zou hebben.
Ik hoop dat dit veel CAD Software producenten ook motiveert om hun software geschikt te maken voor Linux. Dat zie ik nog steeds als een gebrek.
En dan bedoel ik niet van die "cloud based" producten die geen gebruik van je eigen hardware laat maken, maar waar je "credits" voor moet kopen en bij een leverancier moet uitgeven.
Ik ken BricsCAD en ARES Commander, die gewoon native onder Linux draaien. Als het echt AutoCAD, Revit of Microstation moet zijn, zul je helaas lang moeten wachten.
Ik bedoel echt 3D parametrisch ontwerpen.
Geen AutoCAD afgeleiden.

Zoals Siemens NX die met de ondersteuning is gestopt dacht ik. Of SolidWorks/Edge.
Inventor
Al jaren geen problemen gehad met linux op mijn lenovo laptops.
Ik heb vorig jaar een splinternieuwe Lenovo ideapad en nog wat gekregen van mijn broer. Windows 10 Home voorgeïnstalleerd. Het eerste wat ik deed was Kubuntu downloaden en installeren. Ging er van uit dat de speciale [Fn] functietoetsen niet zoden werken. Fout. Alles werkt perfect, right out of the box.
Betekent dit niets anders dan: We hebben getest en het werkt en als je betaald krijg je ook nog support? Wat mij verbaasd is dat ook andere fabrikanten dit doen, en niet alleen voor de grafische zakelijke computers. Wordt Linux dan vaker gebruikt als desktop OS? Ik kom het niet vaak tegen.
Wordt Linux dan vaker gebruikt als desktop OS? Ik kom het niet vaak tegen.
Bij ons draait alleen de administratie nog op windows.
De rest (elektronica & software ontwikkeling) gebeurt allemaal op linux.
Wordt Linux dan vaker gebruikt als desktop OS? Ik kom het niet vaak tegen.
Ja hoor, veelvuldig. En mocht je dat al opvallend vinden, FreeBSD en OpenBSD komt ook voor op de desktop.
Dat is erg goed nieuws. Grote kans dat de opvolger van mijn inmiddels niet-meer-de-snelste W541 (al loopt een 4710MQ nog goed mee) dan een Lenovo wordt - al koop ik toch nooit meer laptops nieuw.

Het blijft wel jammer dat de nieuwe ThinkPads (eigenlijk alles na de xx30) serie minder repareerbaar, minder stevig en minder betrouwbaar is geworden. Ook komen ze nu met gesoldeerd RAM, echt van de zotte voor ThinkPads. Maargoed, we zullen zien wat er van gaat komen met de volgende laptops.

Ook zal ik nooit ever meer een T-serie ThinkPad kopen. Zulke slechte koeling, echt ronduit triest voor zogenaamde desktop vervangers. Altijd maar throttlen en altijd maar blazen. Dan maar een P-serie.
Die slechte koeling heb ik inderdaad op m'n T580 ook, maar enkel onder linux! (Pop Os 20.04)
M'n twee accu's zijn binnen 2-3 uur helemaal leeg, onder windows makkelijk 8-10 uur onder vergelijkbare workload.

Ik hoop dat dit soort zaken dus ook onder de certificering gaat vallen en niet alleen dat hardware 'werkt', want dat is niet altijd genoeg.

Als dit soort zaken inderdaad allemaal meegenomen worden in de certificering dan zou m'n volgende laptop best weer 's een P serie kunnen worden. (zou wel fijn zijn als ze dan ook de Ryzen 4xxx aanbieden!)
T580 - toevallig! Die heb ik ook gehad. Die throttlede en was gewoon niet betrouwbaar dus weggedaan. Bouwkwaliteit was ook bij lange na niet zo stevig als oudere ThinkPads.

Een Ryzen Linux Certified + Windows dualboot ThinkPad zou ideaal zijn voor mij! En dan ook nog een beetje user repairable.
Voor mij is de T460s de laatste echte Thinkpad, super build, volledig modulair en stevig.
Huh, waar heb je het over, ik heb al jaren thinkpads uit de T serie, koeling is prima. Hier throttled ie nooit onder volle belasting. Daarnaast, de T serie is niet bedoeld als desktop vervangen, het zijn mobiele workstations, volgens mij is mijn t480s lichter dan 1.5Kg.

Geheugen is voor de helft gesoldeerd (dat is wel jammer overigens), maar dus nog wel uitbreidbaar. Je kunt dus ook zelf storage, accu, wifi, etc vervangen.

Enige dat voor mij niet (goed) werkt, is de fingerprint scanner. Daar hebben ze helaas een of andere crappy chip voor gebruikt. Maar eigenlijk mis ik dat niet echt. Firmware updates werken tegenwoordig, met uefi, ook als een tierelier, dus eigenlijk ben ik heel erg tevreden.
T580 gehad - throttlede constant bij zwaar gamen maar ook bij zwaardere CPU workloads. Waren paar workarounds for maar nooit compleet. Nu heb ik een W541. Throttled ook. T590 throttled ook. Het is gewoon idioot hoe slecht ThinkPads zijn geworden op dat gebied. Voor de rest ben ik het met je eens maar ik had bijvoorbeeld bij de T580 een probleem dat als je hem oppakte met alleen rechts en niet linkerhand (dat hij dus al een beetje flext omdat hij groot en breed is), dat hij vaak BSODe om een NVMe error. Echt geniaal! En genoeg andere kleinere probleempjes die ik vroeger nooit had bij de oudere.
Hmm, dat is inderdaad niet best :( Ik heb eigenlijk alleen ervaring met de 14" modellen. Gamen doe ik er niet op, met integrated GPU en Linux is dat sowieso niet echt te doen denk ik. Als ik hem volle bak belast, gaat de temperatuur van de CPU naar 90 graden, dan schiet de fan aan (die staat meestal uit), en dan daalt de temperatuur naar de 60 graden. CPU blijft, afhankelijk van de belasting, rond de 3.8GHz draaien (bij meer cores tegelijk gaat ie omlaag, maar dat is normaal).

Maar waarschijnlijk is de race om alles maar kleiner te maken niet de beste. Intel is ook mede schuldig, want die moderne mobiele CPU's kunnen echt belachelijk veel vermogen dissiperen. de i7 in mijn laptop zou max 25W moeten zijn, maar op vol vermogen kan ie de 45W aantikken, dat is natuurlijk behoorlijk veel in een compacte behuizing.

Mooie is ook, dat met de 45W adapter, de laptop niet oplaadt bij volle belasting. (wel met de 65W adapter, maar ik heb de lichte reisadapter.) Op kantoor laadt ik over usb-c, de monitor doet gelukkig meer dan 45W ;)

Als je echt hard wilt rekenen, gaat er, imho, nog steeds niet boven een gewoon degelijk workstation, met adequate koeling. De laptop formfactor is daar toch minder voor geschikt.
Je hebt gelijk - toch maar die P serie bekijken als ik echt niet meer met de W541 uit de voeten kan
Voortaan koop ik alleen nog maar Lenovo workstations !
Thinkpad P70 hier, werkt prima onder Linux (NixOS & Debian), staan Thinkpads bekend om.

Ik gebruik sinds 2004 (X40) Thinkpads en nooit iets anders overwogen. Niet alleen vanwege Linux overigens, ook omdat dit degelijke apparaten zijn waar je lekker op kan tikken.

edit:
Lenovo ondersteunt https://fwupd.org/
The Linux Vendor Firmware Service is a secure portal which allows hardware vendors to upload firmware updates.
Sinds augustus 2018: https://blogs.gnome.org/h...lcome-lenovo-to-the-lvfs/

[Reactie gewijzigd door ookhoi op 3 juni 2020 10:12]