Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Planet voegt dualbootoptie toe aan Cosmo Communicator-smartphone

De Britse hardwaremaker Planet heeft de beloofde dualbootoptie toegevoegd aan zijn smartphone Cosmo Communicator. Daardoor kunnen gebruikers bij het starten kiezen voor Android of Debian. Voor de installatie is geen pc nodig.

Gebruikers verliezen wel al hun data bij het proces, blijkt uit de instructies. Dat is nodig, omdat de recoverysoftware van Planet de opslag eerst opnieuw partitioneert. Gebruikers kunnen per besturingssysteem kiezen uit partities van 90, 60 en 30GB. Partitioneren is nodig, zodat beide besturingssystemen onafhankelijk van elkaar updates kunnen ontvangen.

Na het partitioneren is het mogelijk om in de recovery een image vanaf de micro-sd-kaart te flashen. Daarbij ondersteunt Planet naast Android de recoverysoftware van TWRP en Linux-distro Debian met KDE/Plasma.

Planet had bij de release in november vorig jaar al ondersteuning voor dualboot met een Linux-distro beloofd. Gebruikers moeten daarvoor op de nieuwste versie van de firmware zitten, zo zegt het bedrijf. Tweakers publiceerde vorige maand een review van de telefoon met fysiek toetsenbord.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

27-02-2020 • 13:22

28 Linkedin

Reacties (28)

Wijzig sortering
toch een stap terug dit, de vorige versie had triple boot: android, sailfish, debian afhankelijk van welke knoppen combi je indrukt bij booten maar op een gegeven moment kon je bij de image configurator dit niet langer doen.

Om die reden maar een nieuwe phone gekocht en daar Sailfish op gezet.
Eindelijke een 100% linux phone die tevens een aparte android virtual machine heeft zodat je ook android apps kan installeren.. wat in principe prima werkt.
Sailfish op gezet.
Eindelijke een 100% linux phone
Vind je? Linux is alleen de kernel. Het is een kwestie van tijd voordat de Android-kernel weer gelijk staat aan de standaard Linux-kernel. Meestal bedoelt men met Linux eigenlijk GNU/Linux. Maar is Sailfish GNU? Nee, Sailfish is niet eens geheel open source! Begrijp me goed, ik vind Jolla veel sympathieker dan Google, maar als je wilt kun je volgens mij Android 100% open source draaien, dat gaat je met Sailfish niet lukken. Dus in de geest van Linux ben ik het niet met je eens dat Sailfish beter is dan Android.

Debian is natuurlijk wel heel erg in de geest van Linux.
[...]
Begrijp me goed, ik vind Jolla veel sympathieker dan Google, maar als je wilt kun je volgens mij Android 100% open source draaien, dat gaat je met Sailfish niet lukken.
Met Android als kaal product ben ik het wel met je eens, maar kijk je verder, dan heb je het complete ecosysteem van Google erbij, wat het juist weer volledig teniet doet.
Nokia zei tien jaar geleden over Android: "alsof je in je broek plast in de winter".
Nu zie ik goed wat er toen bedoeld werd. Sailfish is verre van perfect, maar kijk je naar het hele ecosysteem, dan doet Sailfish het juist wel veel beter dan Android.
Voordelen van Sailfish t.o.v. Android:
  • Updates: ik ken geen toestel dan geen updates meer ontvangt bij Sailfish. Zelfs het eerste toestel (6+ jaar oud) ontvangt updates.
  • Gratis apps: alle native apps in Sailfish zijn gratis.
  • Reclamevrij: alle native apps in Sailfish zijn vrij van reclame.
  • Privacy: Sailfish respecteert je privacy. Geen praktijken zoals Google Play Services
  • Root: In Sailfish kun je vrij eenvoudig roottoegang krijgen. Maar niet zomaar/per ongeluk.
Deze voordelen gelden al jaren en al jaren niet op Android. Google heeft een ontwikkelteam dat waarschijnlijk >100 keer groter is dan die van Jolla, en toch krijgt Jolla voor elkaar wat Google al jaren niet doet (ik typ bewust doet ... en niet kan ;) ).
Gratis apps: alle native apps in Sailfish zijn gratis.
Reclamevrij: alle native apps in Sailfish zijn vrij van reclame.
Meestal antwoord ik dan: alledrie. Er zijn vast meer native apps dan toen ik vier jaar geleden mijn Jolla verving door een iPhone, maar het was een hele opluchting dat er opeens weer apps waren voor de dingen die ik wil doen. Ik doe zoveel mogelijk via mobiele websites, maar luisterboeken, foto’s van mijn dSLR downloaden etc, daar ga ik echt een app nodig hebben. Dat, zoals jij al stelt, het lastig is om aan apps te verdienen maakt het er niet beter op: ik heb veel lol gehad in het maken van een treinreisplanner voor sailfish, maar als ik er een paar euro aan zou verdienen zou ik hem waarschijnlijk nog steeds ontwikkelen; nu ben ik gestopt na een werkbare testversie.

Om maar professioneel te reageren op de kern van je betoog: er zijn zelfs voor een volledig Google-vrije Android installatie meer gratis en reclamevrije apps te vinden dan voor Sailfish.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 27 februari 2020 18:33]

Met Android als kaal product ben ik het wel met je eens
Nope, Android als "kaal" product bevat proprietary software. AOSP, dat is de FOSS versie. Die is volledig open source. Overigens draai je vaak wel nog proprietary firmware. Maar dat geldt ook voor toestellen die native SFOS draaien.
Nokia zei tien jaar geleden over Android:
Nokia van 10 jaar geleden bracht ook burning platform memo uit. En ze hebben op het verkeerde paard gewed met meneer Elop en Windows Phone.

Verder is SFOS, als je ook Android emulatie wilt, niet gratis. Het kost geld, en het is deels proprietary. Ook is er een learning curve, bijvoorbeeld mbt de gestures. Ik vind dat we dat nadeel wel moeten benoemen bij een vergelijking. Je krijgt een X jaar gratis updates. Hoe lang precies, geen idee.

Gratis + reclamevrij + privacyvriendelijk is een lastige combinatie. Dat kun je moeilijk verkopen aan ontwikkelaars. Gezien ik #2 en #3 belangrijk vind (en FOSS ook), zou ik dan maar naar #1 kijken. Helaas is vooral het reclamemodel heel schappelijk voor armere landen / gebruikers. Ik vrees dan ook voor een tweedeling. De rijken zullen zich iOS en SailfishOS kunnen veroorloven, en de plebs zitten vast aan Android (de nerds hacken AOSP of SFOS community edition oid d'r op).
Voor Sailfish + android apps ondersteuning (de betaalde versie van Sailfish) heb je geen 900 pond (bijna 1000 euro!) telefoon nodig....
Het concept is prima en goed gejat van Nokia (20+ jaar na dato). maar als ik vervolgens naar de specs kijk dan denk ik... meh.... dat kan beter voor die prijs.
Daarnaast zou ik veel liever een dock optie zien voor een 'gewone' telefoon, een beetje het concept waar Canonical een aantal jaar geleden mee bezig was maar inmiddels hebben gedropped

/edit: In een eerder tweakers artikel wordt de link met psion genoemd ja, maar als we naar +/- 1996 kijken, kwam de Nokia 9000 (communicator) uit die ook een fysiek toetsenbord had. Dat is dan ook waarom ik zelf eerder geneigd ben naar de Nokia 9000 te kijken als voorbeeld voor deze Cosmo dan naar Psion. https://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_9000_Communicator

/edit2: ongewenst/troll x2? wat een faal moderatie...

[Reactie gewijzigd door michielRB op 27 februari 2020 14:56]

Gejat van Nokia? Planet is opgericht door ex-Psion-medewerkers, dus ze zetten gewoon de Psion PDA's uit de jaren '90 voort in een nieuw jasje.

Edit: en Psion kwam in 1993 al met een QWERTY PDA, en was daarmee Nokia dus voor. Goed, bellen had de Nokia dan wel weer, maar we hadden het hier over het ontwerp, niet over de functies.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 27 februari 2020 15:00]

Stap terug? Dit is een eerste stap. Sailfish voor de Cosmo wordt druk aan gewerkt, en triple boot wordt dan ook mogelijk. Sterker nog: in feite is triple boot al mogelijk omdat je kunt kiezen tussen Android, Android met root en Debian. Maar goed, triple boot met Sailfish erbij komt er dus ook aan.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 27 februari 2020 14:23]

Wat is eigenlijk je use case om 3 besturingssystemen op één device te onderhouden?

Ik ben al blij dat ik geen dualboots Windows-Linux op mijn devices meer heb. Omdat ik achteraf het gevoel heb dat ik continu achter updates, configuraties, tweaks en dergelijke aan het rennen was i.p.v. de zaken die ik daadwerkelijk wil doen. Ik optimaliseer graag mijn devices aan mijn workflow, maar er zijn grenzen.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 28 februari 2020 08:46]

Ziet eruit als een echte Tweaker telefoon. Doet denken aan de gouden tijden rond 2010 met verschillende toetsenbord telefoons zoals de Nokia communicator serie en de N900.

[Reactie gewijzigd door Bongoarnhem op 27 februari 2020 13:31]

Ziet eruit als een echte Tweaker telefoon.
Behalve de gesloten MediaTek chipset, waardoor ondersteuning beperkt zal blijven tot specifieke kernelversies en bepaalde zaken van het toestel nooit onder pure Linux zullen werken.

Linux op een toestel draaien waar je van de fabrikant afhankelijk bent om dat toe te staan is altijd een slecht idee. Denk bijvoorbeeld aan de Playstation 3.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 februari 2020 13:57]

Tot nu toe werken alle zaken anders prima onder Linux, behalve de slaapstand, maar daar wordt aan gewerkt.

Trouwens, vergelijking met Sony gaat hier niet op want het is voor Planet geen 'bonusitem' zoals bij Sony. En daarbij ben je helemaal niet afhankelijk van Planet voor Linux, ze zijn alleen de eerste die een image publiceren. Maar ieder ander uit de gemeenschap kan ook een Linux-image maken - dat was bij de voorganger, de Gemini PDA, ook het geval.

De bootloader was al te ontgrendelen voordat Planet zelf met deze mogelijkheid kwam en je kon dus ook al Linux booten als je zelf een Linux-image kon samenstellen, dus ook daar ben je niet afhankelijk van Planet.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 27 februari 2020 14:24]

Tot nu toe werken alle zaken anders prima onder Linux, behalve de slaapstand, maar daar wordt aan gewerkt.
Bellen ook? Van wat ik begreep zou Bluetooth ook nog niet werken, maar mogelijk is dat inmiddels opgelost.
Trouwens, vergelijking met Sony gaat hier niet op want het is voor Planet geen 'bonusitem' zoals bij Sony.
Dat was het initieel ook niet bij Sony. Zie de betreffende rechtszaak.
En daarbij ben je helemaal niet afhankelijk van Planet voor Linux, ze zijn alleen de eerste die een image publiceren. Maar ieder ander uit de gemeenschap kan ook een Linux-image maken - dat was bij de voorganger, de Gemini PDA, ook het geval.
OK. Nu met de laatste mainline kernel 5.5. Zonder ondersteuning van Planet.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 februari 2020 14:33]

[...]
Bellen ook? Van wat ik begreep zou Bluetooth ook nog niet werken, maar mogelijk is dat inmiddels opgelost.
Bellen wordt ook nog aan gewerkt, maar dat is niet heel belangrijk m.i. aangezien Debian/KDE meer is voor als je echte computerprogromma's wilt gebruiken. Maar niettemin wordt er aan gewerkt. Bluetooth werkt, maar nog niet optimaal, maar dat is te verwachten van een eerste release.
OK. Nu met de laatste mainline kernel 5.5. Zonder ondersteuning van Planet.
Zal het voor je uitproberen zodra ik Debian/KDE heb opgezet.
Als je op die tour wilt gaan zul je met een Pinephone moeten gaan werken(vind ik trouwens ook een echte tweaker telefoon) alleen wordt er dan weer geroeptoeters dat deze te lage specs heeft.......
Een N900 heeft ook lage specs. Wordt toch door de community al vele jaren in leven gehouden. Hoge specs zijn alleen nodig voor fabrikanten die een excuus nodig hebben om weer een nieuw toestel te kopen. Met een Android smartphone van vijf jaar oud kan je nog steeds alles doen wat de massa doet met de nieuwste smartphones. De ontwikkeling staat eigenlijk best wel stil.

Het mooiste van de ontwikkeling van de PinePhone en de Librem 5 zijn niet de toestellen zelf, maar de betere opensource ondersteuning in GNU/Linux voor smartphones (drivers, stand-by modus, grafische interfaces, ...). Latere smartphones die uitkomen en die GNU/Linux gaan draaien hoeven daarmee niet weer het wiel opnieuw uit te vinden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 februari 2020 14:58]

De F(x)tec Pro1 is de Tweaker telefoon. Dit toestel wordt gezien als de echte opvolger van de Nokia N900 (en de non-retail Nokia N950)
Van alle recente PKB toestellen heeft de F(x)tec Pro1 toch echt wel het zwakste toetsenbord. De onhandig geplaatste toetsen knoppen maken het ook niet erg aantrekkelijk. Voor een Tweaker phone zou ik naast een open bootloader en chipset toch ook wel een deftig tobo verwachten.

Edit: ik bedoelde knoppen en vingerafdrukscanner, niet toetsen, excuus.

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 27 februari 2020 15:05]

De bootloader van de Pro1 is gewoon open. Als Tweake heb je liever een Snapdragon dan een MediaTek SoC.
Overigens niks mis met de tobo van de Pro1, vind ze juist ideaal geplaatst.
De toetsen zelf zijn waardeloos. Veel spacing, weinig travel, de vorm is onder de maat, enzovoort. Probeer eens een Passport, Key² of een Titan, die typen oneindig veel beter. Het tobo op de Communicator is dan toch echt wel een hoogtepunt met z'n volledige laptop toetsen.
Helemaal mee eens! De Pro 1 heeft waardeloze platte toetsen met weinig key travel, dat was op mijn Passport en is op mijn huidige Cosmo Communicator toch echt vele malen beter :)
Kan je op de Cosmo Communicator comfortabel met twee duimen typen? Of moet je het toch elke keer op een tafel leggen om te kunnen typen?
Als je grote handen hebt misschien. Ik heb het even geprobeerd en het lukt wel, maar het is niet ideaal. Nou heb ik dat nooit gedaan, met 2 duimen typen. Ik heb de Cosmo juist gekocht om met 10 vingers te kunnen typen, iets wat ik enorm mis bij de virtuele toetsenborden.
Het typen van tekens is minder handig, omdat je daar de shift- en FN-toetsen bij moet gebruiken en niet zoals bij virtuele toetsenborden de toets ingedrukt kunt houden.

[Reactie gewijzigd door ShopHB op 29 februari 2020 07:03]

Overigens niks mis met de tobo van de Pro1, vind ze juist ideaal geplaatst.
In vergelijking met wat?

Het toetsenbord van de Nokia N900 of de Nokia N810 werkte aardig, maar het was niet geweldig. Alle symbolen waren non-standaard wat tot gevolg heeft een learning curve, en steeds als je switched moet je weer relearnen. Gebruik je symbolen (bijv in CLI) is het een ramp. Er waren zat mensen die juist de Nokia N800 prefereerden, om o.a. die reden (ook nog andere redenen zoals de dubbele SD kaart mogelijkheid iets dat later door Pyra ook werd gebruikt). Die gebruikten dan de touchscreen UI (resistief, met vinger of met stylus) om te typen.

Ik heb de f(x)tec(nog) niet gebruikt maar als ik het zo zie lijkt het toetsenbord veel op die van de N900. Het uitschuiven (waar Nokia destijds een patent op had) heeft voor- en nadelen tov Cosmo's openklappen. Voor casual gebruik on the go is het ideaal (dat was de N900 iig wel, die heb ik wel gehad). Als je even voor een stoplicht staat met de fiets of als toerist op straat Maps wilt openen schuif je makkelijker je f(x)tec uit dan dat je je Cosmo openklapt.

Er was en is zat aan te merken op de Cosmo. Updater met UI van Android <= 4, inclusief backdoor. MTK chipset bijv? Liever niet. Front displaytje (zoals Nokia N95 ook had) vreet batterij. Allemaal fair enough, en dat is slechts een greep.

Maar het toetsenbord? Dat vindt iedereen die het gebruikt unaniem geweldig. Voldoende travel, default genoeg (tov Qwerty, andere layout kun je ook voor kiezen), en je mist ze niet snel want ze zijn groot genoeg.
Maar hoe gebruiken mensen het toetsenbord? Kan je comfortabel met twee duimen typen met je toetsel in de handen, of heb je een ondergrond nodig?
Net even getest. Ik type doorgaans met ondergrond, maar je kunt inderdaad ook met twee duimen type. Je hebt dan wel slechte reach links en rechts maar dat ligt niet specifiek aan het toestel maar aan de houding. Je kunt op die manier prima even snel iets intikken. Zal ook wel moeten, want eigenlijk is alleen landscape mode praktisch (plus de kleine front screen).
Lol die is precies een jaar geleden aangekondigd (volgens een bericht op Tweakers)
En ook al uitgeleverd....