Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Opslagbedrijf Vopak wil medewerkers binnen bedrijf volgen met pasjes en sensoren

Het Nederlandse opslagbedrijf Vopak is van plan sensoren in te zetten om exact te volgen waar medewerkers zich bevinden. Dat gebeurt met pasjes en sensoren waarmee het bedrijf kan zien waar bezoekers en werknemers lopen, maar ook of zij rechtop staan of dat zij op de grond liggen.

Het Financieel Dagblad beschrijft de plannen, al zijn er weinig details over bekend. Vopak is een bedrijf dat vloeibare chemicaliën en brandstoffen opslaat, en de nieuwe pasjes zijn met name bedoeld om de veiligheid in het bedrijf te vergroten. Zo kunnen de pasjes detecteren wanneer een medewerker in een horizontale houding ligt. "Als dat ongewoon lang duurt krijgen andere badges in de buurt automatisch een oproep", vertelt chief information officer Leo Brand aan het FD. Maar hoe de pasjes precies werken, welke sensoren daaraan gekoppeld zijn en hoe die met elkaar communiceren zegt het bedrijf niet.

De pasjes worden begin volgend jaar getest. Volgens het FD komt er daarna ook nog een update waarmee geluid kan worden opgenomen, maar ook daarover zegt het bedrijf niks. Volgens het bedrijf krijgt slechts één systeembeheerder toegang tot de data over welke werknemer bij welke pas hoort, en wordt de informatie gewist als iemand het terrein verlaat. Wel worden er geanonimiseerde back-ups gemaakt voor het reconstrueren van ongevallen. Naast medewerkers moeten ook bezoekers van het bedrijf een pasje dragen.

Hoewel het FD schrijft dat er onder personeelsleden grote zorgen over de plannen zijn, zegt de voorzitter van de centrale ondernemingsraad van het bedrijf dat dat door de krant uit zijn verband is gerukt. "Als dit op de agenda komt gaat de cor dit serieus behandelen en dat gaat altijd in goed overleg met de directie van Vopak", zegt Cees den Breejen tegen Tweakers. "De privacy van de medewerkers is onze eerste prioriteit, en dat wordt in overleg goed afgekaderd als het eventueel wordt geïmplementeerd. We hebben er alle vertrouwen in dat we daar goede afspraken over maken met de directie." Die gesprekken worden op dit moment nog gevoerd. Volgens Vopak voldoet het bedrijf aan 'de Europese privacyregels', maar ook daarover weidt het bedrijf verder niet uit. Experts zeggen tegen het Financieel Dagblad dat het onwaarschijnlijk is dat de regels binnen de privacywet vallen.

Vopak is onbereikbaar voor commentaar. In een verklaring zegt de communicatieafdeling dat het "jammer is dat het FD-artikel zo is verschenen", maar geeft geen antwoord op verdere vragen zoals over de technologie die wordt gebruikt. "Het gaat om een test op één van onze locaties. Doel van de test is om te kijken of deze pasjes kunnen bijdragen aan de veiligheid. Vanzelfsprekend zal privacy en de regelgeving hieromtrent onderdeel uitmaken van de test", schrijft de communicatie.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

21-11-2019 • 17:08

156 Linkedin

Reacties (156)

Wijzig sortering
Beetje verantwoording: ik wilde dit uiteraard liefst gisteren al brengen maar eigenlijk niet zonder meer informatie en weerwoord van Vopak. Maar ze zijn al twee volle dagen onbereikbaar. De communicatieafdeling is niet telefonisch bereikbaar en reageert niet meer op e-mails. Ik heb de COR-voorzitter en de CIO aangesproken op LinkedIn. De eerste gaf bovenstaande reactie maar verwees door naar de communicatie, de CIO las het bericht maar negeerde dat. Vandaar dat het nu zo laat en met de beperkte info komt.

Ik was vooral benieuwd naar welke technologie ze hiervoor willen gebruiken. RFID? Is dat accuraat genoeg om te meten wanneer iemand op de grond ligt? Maar hoe communiceren ze dan 'met andere pasjes'? Ik hoop dat ze later alsnog reageren.
Ik snap dat je als techsite de technische aspecten wil belichten maar in dit geval lijkt me dat de sociale en privacy zaken VEEL belangrijker zijn om te belichten.
Dat Vopak niet wenst te reageren zegt al veel. Als dit echt doorgevoerd gaat worden mag ik hopen dat er genoeg werknemers zijn die er de brui aan geven en een andere werkgever gaan zoeken.
Ja dat was uiteraard ook een belangrijke vraag die daarbij zat. Maar je kunt de privacyvraag beter beantwoorden als je eerst de techniek en uitvoering erachter snapt. Nu blijft het helaas speculeren voor iedereen hier.

[Reactie gewijzigd door Tijs Hofmans op 21 november 2019 18:35]

Waarom? Het is voor je eigenveiligheid, en je bent op je werk? Daar hoor je te werken, en de opdrachten van de werkgever te aanvaarden? Wat is het probleem?
Misschien dat je recht hebt op privacy?
Menselijk gedrag verandert op het moment dat duidelijk is als alles wat gedaan wordt gemonitord wordt. Een zeer onwenselijke situatie en uiteindelijk komt dit de productiviteit absoluut niet ten goede.

[Reactie gewijzigd door michielRB op 21 november 2019 18:25]

Dit is helemaal niet zo gek en privacy kent ook (vrijwillig) grenzen. Een kritieke SOC of bijv. een controlekamer van een energiesysteem hebben vaak ook gewoon ruimte-monitoring en persoonlijke monitoring; dat is geluid, luchtdruk, temperatuur, co2 enz. maar ook op het lichaam van het personeel waar je o.a. positie, hartslag en locatie mee kan vaststellen tijdens hun actieve periode.

De meeste mensen zijn niet zo bekend met de non-standaard soorten werk, om dat het meeste werk vrij standaard is. (duh) ~70% van de werkgelegenheid valt binnen 'klok in op je werk en pas toe wat je ooit geleerd hebt'. Dat zijn geen kritieke posities of functies waardoor de meeste mensen daar gewoon niet mee in aanraking komen. Als je puur naar werkgelegenheid per sector kijkt zie je in de cijfers van het CBS dat het meeste werk vooral productie of face-to-face is en daar zit dat nauwelijks in.
Op dit soort terreinen is privacy sowieso anders als in “gewone” bedrijven.

Bijvoorbeeld alcoholcontroles mogen niet in het bedrijfsleven vanwege privacywetgeving. Maar op haventerminals en vliegvelden enzo mogen ze dat wel.

Soms gaat veiligheid terecht boven privacy.
Want er gebeuren nu veel, of onverklaarbare ongelukken? Wellicht zijn de huidige methodes voldoende om de gewenste veiligheid te garanderen.
In 2014 kreeg Vopak de volgende kritiek van een toezichthouder:

"Bij het VBS-onderdeel ‘onderzoek naar zware ongevallen’ is vastgesteld dat het bedrijf niet altijd
naar de basisoorzaak heeft gezocht."


Als men dan kijkt naar een dodelijk ongeval uit 2017 bij Vopak, is het waarschijnlijk zonder dit soort data zeer moeilijk te zeggen, waarom dit slachtoffer van de tank is gevallen.

Daarbovenop, werken ze nogal met zeer gevaarlijke stoffen bij Vopak - en dat gaat wel eens mis (bijna-ongevallen). Bijv een brand met zwavelzuur, of werkemers met brandwonden na een chemisch lek. In zo'n geval moet een onderzoeker de bron-oorzaak dus kunnen vertellen; niet alleen voor de medewerkers maar zeker ook voor de "omwonenden" / buurbedrijven.

Daar komt nog bij, dat het hier niet gaat om de lullige veiligheids-cultuur met totaal gebrek aan verantwoordelijkheid die eigen is aan software- en hardwaretypes. Ontwerpfout van een antenne? Geef de gebruiker de schuld (Apple). Ontwerpfout in je software? Weet je wat, we roepen maandelijks op een dinsdag de onveilige software terug, om deze door de fabriek te laten herstellen (Microsoft - Patch Tuesday). Heartblead waardoor SSL onveilig was? Sorry, we liepen een beetje met OpenSSL te pielen waar we eigenlijk de ballen verstand niet van hebben (Debian). Te lam geweest om een veiligheids-bitje op het cache te zetten? Sorry, we sturen wel een pleistertje waardoor je 10% van je capaciteit verliest (Intel). En is daarvoor ooit iemand in de cel gegaan?

Vergelijk dat eens met Chemiepack of SE Fireworks: Als je nalatig bent bij een ongeval in de chemische industrie, kan je ook als werknemer van zo'n bedrijf (die iemand van een externe firma de opdracht gaf op een tank te klimmen), hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld voor de rechter. En ja, hiervoor gaan soms mensen de gevangenis in!

Dus de afweging tussen 'privacy' en 'veiligheid' bij zo'n bedrijf is heel anders, dan bij een soft/ hardwarebedrijf, waar veiligheid alleen om de PR draait.

In het allerzwartste scenario, mag je familieleden gaan uitleggen dat je nog aan het zoeken bent naar hun dierbaren in een inferno-achtig oorlogsgebied, en dat je geen idee hebt waar ze zijn en of ze nog leven.
Bij een bedrijf in de chemische industrie mag je vaak al niet alleen op pad. Daarnaast kan er een systeem zijn waarbij iedereen die naar een bepaald deel van het terrein gaat zich nog eens moet inschrijven aan een bemande balie. Bedwelmende gassen die gelijktijdig meerdere personen onwel kunnen maken kunnen worden gemeten met zowel persoonlijke meetinstrumenten als met een lokaal meetnetwerk en indien nodig wordt er een vluchtmasker meegenomen.Verder loopt er nog veiligheidspersoneel rond en zou je sommige sites zo in kunnen richten dat er geen/of weinig onzichtbare stukken zijn.

Er zijn bijvoorbeeld normen en regelgevingen zoals "reasonable engineering" en ALARP -(as low as reasonable practicable), je moet met getallen bewijzen of je systeem zinvol is. Die laatste maatregel is dan vaak om onnodig uitgaven te beperken zodat kosten voor veiligheid efficient worden ingezet. Je zou die kosten niet persé in geld hoeven uit te drukken, in privacy of welzijn is dat ook mogelijk.

Het kan werken, afhankelijk van wat er gemeten wordt, wat er doorgestuurd wordt en hoe dat inzichtelijk wordt gemaakt bij de werknemers. Misschien hoef je zo'n ding alleen in bepaalde ruimtes aan, of kun je persoonlijk bezwaar maken. Bij functies zoals engineering en operations heerst vaak wel een open cultuur, soms wordt streng beleid door de bedrijfsleiding gezien als contraproductief, in zo'n omstandigheid zal 'zo'n systeem ook beter werken.

Ik kan nog wel 100 vellen volschrijven over deze maatregel, maar kort samengevat heb ik meer informatie nodig om tot de juiste conclusie te komen.
Dus u vind het acceptabel dat je afgeluisterd word, elke beweging word geregistreerd en je exacte locatie waarschijnlijk op tot 5m bekend is gedurende je hele dienst?
Ter vertaling richting mensen die werken op kantoor mensen komt daar nog spyware bij op hun computer en zakelijke telefoon binnen EN buiten werktijd, thuiswerk? Ja, dan alleen via een laptop van het werk vol met spyware.
Persoonlijk zie Ik dit niet zitten, want je kan afgerekend worden op elke minuut die niet werkzaam bent en laten we eerlijk zijn, dat je per dag toch wel ergens tussendoor iets aan het doen ben niet werk gerelateerd. Tel die tijd op over een jaar en je baas heeft een leuke troef in handen op je jaar gesprek.

Bij mijn werkgever hebben we een simpel systeem dat je locatie traceert live (man down voor de veiligheid), maar niet opslaat. Bij aanbesteding was zelfs sprake dat management ook computers kreeg om te monitoren, hier heeft directie gelukkig een stokje voor gestoken.
Dus u vind het acceptabel dat je afgeluisterd word, elke beweging word geregistreerd en je exacte locatie waarschijnlijk op tot 5m bekend is gedurende je hele dienst?
Bij piloten is dat normaal.
Dus ja, afhankelijk van de situatie en de implementatie kan het best acceptabel zijn.
Ze zouden voor de specifieke ruimte(s) dan ook sensoren in de ruimte kunnen plaatsen i.p.v. iedereen maar vol te hangen met sensoren.
Krijg je op je jaar gesprek straks te horen dat je te lang op t toilet zit en dan schrijft de bedrijfarts je al vast laxer middel voor?
Zou er niet aan moeten denken. Ik ben voor veiligheid, maar iedereen en de gehele tijd volgen gaat mij te ver.
Los daarvan mis ik nog de revlevante informatie; Hoe vaak gaat het nu dan mis en wat is gedaan om dat op te lossen en in hoe verre zou dit dan wel/meer/beter helpen?
Een zeer verontrustende ontwikkeling. Helaas zal niet iedere werknemer de luxe hebben om dit (ontslag nemen) te doen. Dit zijn zo te zien geen kennisjobs waar je relatief simpel kan switchen naar een andere werkgever (zoals vermoedelijk de meeste tweakers hebben), maar meer een 'voor jou X anderen'-job...

[Reactie gewijzigd door noo op 21 november 2019 21:56]

Dit moet eerst langs de ondernemingsraad, welke bemand wordt door werknemers.
Hangt er dus helemaal van af wat die er van vindt.
(Is namelijk adviesplichtig)
Volgens mij zelfs instemmingsplichtig
Klopt inderdaad, ben er een beetje uit de medenzeggenschap. ;)
Ik was vooral benieuwd naar welke technologie ze hiervoor willen gebruiken.
Zoals ik hieronder al schreef zal het vrijwel 100% zeker gaan om de "sociometric" badges van het bedrijf Humanyze.

Deze passen maken gebruik van een microfoon, accelerometer en een bluetooth chip. Via de microfoon kunnen mensen op de werkvloer worden afgeluisterd, via de accelerometer kan gechecked worden wat ze aan het doen zijn en bluetooth wordt gebruikt voor locatiebepaling via triangulatie en data exchange.
Zeker interessant dit, ik duik hier eens verder in. Ik probeer een beeld te krijgen van hoe groot zo'n pasje is - ik denk dan aan een bankpas maar het lijkt me sterk dat daar een microfoon in past.
Tuurlijk past daar makkelijk een microfoontje in. Zoek maar eens op MEMS microfoon. Samen met een zuinige microcontroller en knoopcelbatterij past dat met gemak op een bankpas formaat kaart :)
Dit systeem bestaat al langer (in minder geavanceerde vorm) en ik ken een aantal Nederlandse bedrijven die dit toepassen. Niet alleen om de locatie van personeel te controleren maar ook om objecten (bijvoorbeeld kunstwerken) te beveiligen door middel van zogenaamde Wavetrend passen.
In dit artikel op BoingBoing, waarin ook gerefereerd wordt naar het feit dat je manager kan checken vanwege de beschikbare sensoren wanneer je je natuurlijke behoefte doet, is een foto gepubliceerd van een sociometric badge. Je moet dus niet denken aan een modelletje bankpas maar (voorlopig) meer iets wat je met een lanyard om je nek moet dragen.

En hier op ResearchGate is de grootte t.o.v. andere lichaamsdelen beter te zien.

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 21 november 2019 20:46]

Bluetooth 5.0 Low Energy was ook het eerste waar ik aan dacht, hiermee kun je prima een mesh mee opzetten en in-door location tracking doen met beacons, terwijl je het ook low power houdt (met een coincell batterij bijvoorbeeld).

Er zijn ook andere systemen waarbij je een kastje bij je draagt die een panic button heeft en een alarm stuurt als het kastje niet beweegt. Dit soort systemen worden voornamelijk gebruikt door mensen die alleen op een werkplaats zijn.
De opvolger met BLE is dan een logische volgende stap, maar ik vraag af tot in hoeverre het nodig is om die extra data te hebben.
Ze maken inderdaad gebruik van Bluetooth in combinatie met een vorm van geofencing (oftewel locatiebepaling binnen een specifiek gebied c.q. het bedrijfsterrein) en gelimiteerde batterij capaciteit om daarmee wettelijke privacy problematiek die je met een GPS voor locatiebepaling en minder beperkte batterij capaciteit wel zou hebben te voorkomen. Dat is ook letterlijk wat ze min of meer hier tussen de regels door toegeven:
No, the battery would die at that point. The battery is only designed to last a certain amount of time. Beyond that, the badges don’t have GPS, only Bluetooth, so they can only understand location within the office environment.

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 21 november 2019 20:34]

Ik weet dat er systemen zijn in de vorm van een soort 'pagers' die bijv. de bewaking kunnen inlichten als er gedurende <x> tijd niet bewogen wordt. Datacentra gebruiken die bijvoorbeeld. Ik kom daar niet dagelijks en niet bij veel verschillende dus ik weet niet hoe breed dit gebruikt wordt en de techniek erachter ken ik ook niet, maar het zal een soort veredelde stappenteller zijn en een radiosignaal sterk genoeg om interferentie van apparatuur in zo'n bunker te negeren.

Bij één van de klanten waar ik tot tussen 2000 en 2010 nogal eens kwam wilden ze ook zo'n systeem gaan invoeren, dus toen bestond het al. En dat was geen groot datacenter an sich maar meer een in-house computerruimte van pakweg 250 m²

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 21 november 2019 17:18]

Systemen voor alleen-werkenden zijn er al jaren en heel normaal in de industrie, haventerminals en bouwbedrijven. In de vorm van kastjes, telefoons met ingebouwde functie, pennen, pasjes etc.

Ik snap dan ook niet zo goed wat de nieuwswaarde is van dit artikel. Vopak had ze ook al, ze stappen alleen over op een moderner systeem.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 21 november 2019 18:20]

De nieuwswaarde is waarschijnlijk dat Experts denken dat het niet aan de regels voldoet. Ik ben redelijk goed (niet perfect, IANAL) op de hoogte van privacyregels en zou niet direct inzien in welke hoek zij het probleem zoeken. De koppeling met de persoon is niet algemeen bekend en vervalt na het verlaten van het terrein. Ik neem aan (weet ik, dat is gevaarlijk) dat er geen grotere koppeling met de personeelsadministratie is dan met een normale prikklok. Je moet natuurlijk geen Amazonachtige arbeidsomgeving krijgen.

Ik zie wel nog een beer op de weg voor het mogelijk toekomstige gebruik van de microfoonfunctie als die in andere dan noodgevallen geactiveerd zou worden.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 22 november 2019 14:10]

Ik zie wel nog een beer op de weg voor het mogelijk toekomstige gebruik van de microfoonfunctie als die in andere dan noodgevallen geactiveerd zou worden.
Misbruik is mogelijk, maar waarvoor geldt dat niet? Dertig jaar geleden hadden streekbussen al een extra, verstopte microfoon, die op afstand geactiveerd kon worden, voor het geval er een kaping of zo was. Ik kan me voorstellen dat dit intussen bij veel meer ‘gevoelige’ bedrijven geïnstalleerd is.
De meerwaarde van een microfoon lijkt me relatief klein voor noodgevallen, dus dat weegt waarschijnlijk niet op tegen het risico van latere alternatieve toepassingen (in de ogen van de bedenkers natuurlijk geen misbruik). In een streekbus is bijvoorbeeld ook geen sprake van een arbeidsverhouding tussen het tuig dat de achterbank sloopt en de chauffeur dus dat is niet helemaal vergelijkbaar.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 22 november 2019 14:11]

Het werd niet ingezet bij vandalen.

Nee, er is geen arbeidsverhouding met de passagiers maar daarom is dit juist nog veel verregaander. Sterker nog; dit werd bewust geheim gehouden.
Ja zoiets, maar dat is een peperdure oplossing en niet bijzonder geschikt om aan alle bezoekers van een datacenter even mee te geven ... die moeten gepaired worden aan iPhones met een eigen account....
Er is een systeem op basis van ultrawideband dat precies voldoet aan de omschrijving.
Oorspronkelijk ontwikkeld voor brandweerlieden in met rook gevulde gebouwen.
UWB kan zowel voor identificatie. communicatie als plaatsbepaling worden gebruikt.
Kan de naam opzoeken maar dan moet ik erg diep in mijn archief duiken.

Mits goed ingezet een zeer veilig systeem.

[Reactie gewijzigd door caipirinha op 21 november 2019 17:28]

Wij hadden, nog in het oude pand, een soort van alarm die men mee moest nemen naar de opslag van chemie en brandbare stoffen om de dagvoorraad te pakken. Dit was een kastje ter grootte van een mobiele telefoon die wanneer er lang genoeg geen beweging was af ging. Het alarm tbv dat systeem ging dan ook af in het pand. Dit hadden wij al vele jaren in gebruik.
Ik kan me voorstellen dat de techniek niet stil staat en de systemen kleiner worden, formaat pasje, misschien wat dikker
Maar hoe de hoogte draadloos bepaald wordt met een verschil van ongeveer 30 cm tot een meter??
Mag je wel 2 dagen wachten voordat je een artikel publiceert? Want volgens jullie eigen nieuwe richtlijnen mag Nederlands en Belgisch nieuws niet ouder zijn dan 12 uur.

Edit: ja hoor, -1 maar weer lekker. Ik stel toch heel netjes een normale vraag? Geef me dan een +0.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 21 november 2019 17:27]

Daarom is het een richtlijn en geen in steen gehouwen wet :) Meestal proberen we binnenlands nieuws inderdaad dezelfde dag te brengen maar omdat er nog zoveel vragen zijn heb ik een uitzondering gemaakt. Vind het zelf ook jammer dat het zo laat moet komen maar ik hoop dat de uitleg daar een beetje bij helpt.
Ah, oké, geen hele strenge richtlijn dus (en maar goed ook, eigenlijk). Bedankt voor de toelichting! :)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 21 november 2019 17:55]

Sorry maar dit zijn echt geen nieuwe uitvindingen ofzo. Kijk in de bewaking van objecten, daar loopt de beveiliging al jaren met dit soort apparaatjes op zak.
Er is wel onderzoek gaande naar localisatie en tag-to-tag communicatie voor RFID systemen, maar dergelijk onderzoek staan nog erg in de kinderschoenen en hebben vaak maar een beperkt bereik. UHF RFID kan in de praktijk tot zo'n 10m tot 20m met line-of-sight worden opgerekt. De localisatie is maar nauwkeurig tot enkele meters, echter voor een ruwe indicatie is dat vaak goed genoeg.

Ik denk dat een systeem als @mindcrash beschrijft realistischer is, aangezien Bluetooth veel meer bereik heeft, omdat het actief vermogen uitzendt (RFID tags gebruiken backscatter, waardoor ze heel zuinig zijn en door het RF veld van de reader kan worden gevoed). Deze passen zullen dan ongetwijfeld een eigen batterij en een controller aan boord hebben. Mits die batterij groot genoeg is, zou zo'n sensor de hele dag positie informatie kunnen doorgeven, maar dat kost tamelijk veel energie.

Het zou mij logischer/aannemelijker lijken dat een dergelijk systeem enkel actief wordt indien het een statisch liggende houding detecteert, en dat de andere nodes in het netwerk vaak genoeg (bvb 1x per 15s) bij de gateway checken of er incidenten zijn waarop gereageerd moet worden.

Echter kan je vanuit het oogpunt van privacy (continu real-time positie tracking) daar natuurlijk enig scepticisme over behouden, en van een dergelijk systeem eisen dat het enkel op een event actief gaat worden.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 21 november 2019 20:33]

Je hebt het zelf over sensoren en draagt dan rfid aan met de vraag of dat accuraat genoeg is om horizontale positie van de drager aan te tonen...

Whut? Natuurlijk niet, daar is dus zo'n sensor voor.
Tijs,

The Economist heeft een mooie explainer video in hun Twitter feed staan over de badges van Humanyze.

Blijkbaar gaat het nog veel verder dan het verzamelen van data van de badges zelf, maar wordt volgens het filmpje ook "gewoon" informatie uit andere bronnen rond medewerkers zoals emails en afspraken verzameld en gekruisd met de data die van de badges afkomt. WTF...

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 22 november 2019 08:03]

Vopak is een bedrijf dat vloeibare chemicaliën en brandstoffen opslaat
Vopak is wereldwijd het grootste tankterminal opslag bedrijf. Dat is van (vloeibare)gassen die gekoeld worden tot ver onder het nulpunt, olie (wat juist weer verwarmt wordt omdat het anders drop is), vloeibare levensmiddelen etc. etc.(allemaal op hun eigen terminal).

Veiligheid is een enorm belangrijk punt bij deze bedrijven. Ik vraag me af of dit juist op de teminals plaats gaat vinden of op het (hoofd)kantoor (wat me minder logisch lijkt). Op een terminal heb je geen telefoon bij je en alleen een portofoon (maar ook niet iedereen) om contact te houden dus misschien daar wel een mooie toevoeging..

[Reactie gewijzigd door jongetje op 21 november 2019 17:17]

"Op één van onze locaties", zeggen ze. Ik wil hier ook graag meer van weten. Het lijkt me ook best een goede oplossing voor veiligheidsvraagstukken! Als de uitwerking ervan goed is wel.
Dan denk ik dat het om een terminal gaat. Ben ook wel benieuwd hoe ze dat doen aangezien de grotere terminals best groot zijn en die enorme tank houden alle radio signalen tegen. En met 2 weg communicatie van en naar een pasje (en iemand die dat zal monitoren?) lijkt het me best complex.

Daarnaast zit je nog met certificatie van apparatuur wat volledig moet zijn afgeschermd, een telefoon gebruiken op een terminal is hetzelfde als je ontslag brief tekenen. De tablets die nu mondjes maat gebruikt mogen worden zijn enorm log juist vanwege deze certificatie.
Zitten medewerkers echt fysiek IN die tanks? Hoe moet ik zo'n terminal voor me zien?

Edit: leerzame comments dit, dank allen voor de uitleg!

[Reactie gewijzigd door Tijs Hofmans op 21 november 2019 18:37]

Ik heb diverse jaren op een terminal gewerkt als safety officer. Voordat er werkzaamheden werden gestart, moest ik gasmetingen verrichten voordat de werklui mochten beginnen.

Elke keer dat een een farm (diverse tanks gescheiden door dijken) betreed moest ik doorgeven dat ik bv tank farm 4 betreed voor metingen. Dan weet de centrale wie de gebied betreed en voor welke redenen. Wanneer ik klaar was met de meting en de farm weer uit ga, moest ik me weer melden dat ik er weer uit was.

Dus de nieuwe tech gaat dit automatiseren van het protocol, en wordt er gedocumenteerd, wat nu niet het geval is.

Ik denk dat de controle pas ingaat wanneer je de veilige gebied verlaat, dus er wordt niet geregistreerd als je bij de kantoor komt.
Als een systeem de melding gaat vervangen ben je denk ik niet goed bezig. Het staat dan wel goed in het systeem, maar operators moeten het wel weten.

Anders word het als het systeem ook toegang en processen kan gaan blokkeren, maar dan nog zou een operator het moeten weten, voor als het systeem op hol slaat
En waarom zou een operator het niet weten? Wat is het verschil tussen een portofoon naar operator of automatisch signaal naar operator? Dat een systeem de melding opvangt wil niet zeggen dat er verder niks mee gedaan word. Sterker nog, als het systeem weet dat ik een controle uitvoer op tank 8 farm 6 en de operator is ladderzat op werk verschenen (en ook hier horen protocollen voor te zijn) dan zou het systeem alsnog een operator fout opvangen zoals je zelf al hebt kunnen bedenken. We hebben het hier niet over een doorsnee toko maar een enorm bedrijf met zeer gevaarlijke stoffen en bijbehorende protocollen dus dat 'anders word het' kan bijna niet anders.

TLDR: het systeem vervangt niet maar automatiseert en waakt extra over.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 22 november 2019 06:26]

Alleen tijdens onderhoud, maar dan houd er iemand de wacht bij de uitgang/ingang. Normale werkzaamheden zijn het verpompen van producten van en naar schepen of een raffinaderij. Daarnaast het onderhoud aan en schoonmaken van leidingen, ventielen en de tanks.

Via google earth:
https://www.google.nl/map...2!3d51.9145336!4d4.204389
Voor info over welke terminal welke producten en capaciteit heeft:
https://www.vopak.com/tank-terminals

Als je de schaal gebruikt kunt je zien dat de diameter rond de 40 meter is van een beetje tank. En dan ook best hoog, heb weleens op een tank mogen staan. Via de pieren leggen dan de schepen aan om de producten eruit of erin te pompen. Klanten betalen om hun producten op te slaan.

Elk jaar is er volgens mij wel een open dag, zou ik zeker een keer doen, erg interresant.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 21 november 2019 17:35]

Soms wel maar (in principe)NOOIT alleen en, in mijn ervaring toen (zie reactie ongeval) pas na safety meting voor gevaarlijke gassen(neus op lange stok ;))
De nachten(boten lossen 24/24) zijn het gevaarlijkste , regen wind gladheid(oil spill), ...

Mijn werkplek 15 jaar geleden 8-)
https://www.noordnatie.be/

[Reactie gewijzigd door OxWax op 21 november 2019 17:37]

Zie maps link: alles om de driehoek (het kantoor en parkeerplaats) heen, is de terminal.
https://goo.gl/maps/apdLte4Go7PZuSGq5

Overigens geen idee of het deze terminal betreft. Maar hier ben ik wel eens geweest.

[Reactie gewijzigd door NSG op 21 november 2019 17:40]

Als zo'n tank leeg is, blijft het dak op poten staan (dak zakt dus mee met het vloeistofniveau om gasvorming tegen te gaan) zodat je eronderdoor kunt lopen om bijvoorbeeld onderhoud te plegen (roest verwijderen, onderste 'drab' opruimen, tankvloer reinigen, etc...).
Dat hangt af van wat je erin opslaat. Alleen tanks met vluchtige stoffen hebben daken die drijven, is namelijk duurder om te doen en heeft bij bijv. olie geen zin want dat verdampt niet.
Het artikel spreekt niet of het badge naar badge communicatie is. Misschien bezit de badge zelf ook enige mate van intelligentie?
Alhoewel als een medewerker plat gaat vanwege ontsnappend gas je daar niet al zijn collega's direct bij wil hebben denk ik.
Daar heb je weer gas sensoren voor gelukkig, dan komen er dus mensen met gasmaskers aansnellen als er zowel iemand nokkie is als er gevaarlijke gassen gedetecteerd zijn.
Het volgende staat gewoon in het artikel:
Zo kunnen de pasjes detecteren wanneer een medewerker in een horizontale houding ligt. "Als dat ongewoon lang duurt krijgen andere badges in de buurt automatisch een oproep", vertelt chief information officer Leo Brand aan het FD.
Gisteren bij 'ons' in het nieuws :

Polsbandje in ziekenhuis Sint-Truiden slaat alarm als patiënt verdwaalt of valt
Het Sint-Trudo Ziekenhuis in Sint-Truiden start met een proefproject waarbij patiënten een polsbandje krijgen. Dat bandje slaat alarm als de patiënten vallen of verdwalen. Volgens het ziekenhuis is dit project een primeur in de Belgische ziekenhuiswereld.

In het polsbandje dat patiënten dragen zit een gps-tracker, en zo kan op elk moment gekeken worden waar de patiënt zich bevindt in het ziekenhuis. Er kan ook een veilige zone ingesteld worden, voor mensen die bijvoorbeeld verward zijn. Als ze de zone verlaten, wordt een alarmsignaal verstuurd naar de smartphone van de verpleegkundige. En ook bij een val krijgt die verpleegkundige meteen een signaal. Miet Driesen van Sint-Trudo: "Het gaat over mensen die zich op een onverwachte plek bevinden of te lang op een plaats zijn, wat abnormaal is." De tracker meet ook hoogteverschillen. "Zo wordt een abnormale beweging, zoals een val, ook meteen gedetecteerd."


https://www.vrt.be/vrtnws...iekenhuis-slaat-alarm-al/
Interessant, had ik over het hoofd gezien. Thanks, ga ik eens dieper in duiken!
Lijkt me sterk dat ze hier GPS voor gebruiken.
Ziet eruit alsof het een goed plan is! Als je zo de techniek kunt inzetten om het veilig te maken, prima!
"We zien dat u 10% boven de norm bij de koffiemachine doorbrengt. U komt helaas niet in aanmerking voor opslag dit jaar"
Vergezocht? Je kunt er op wachten.
Vergezocht? Je kunt er op wachten.
Hoe zo er op wachten? 20 jaar geleden hadden we dergelijke ongein ook al met toegangspasjes en internet toegang/gebruik binnen een bedrijf. Je kon dus zien wanneer iemand niet op de afdeling was en wanneer wel, je moest er immers de deur mee opendoen.

Met internetgebruik was het in de eerste instantie puur om bezoek van niet toepasselijke sites tegen te gaan, maar uiteindelijk kreeg ik dus het hoofd van de IT op m'n dak over dat ik teveel op het internet zat. Niet dat dit op die manier getracked mocht worden, maar het ergste was nog wel eens dat men niet wist wat het nu exact rapporteerde en hoe. Dus mijn vraag aan het hoofd IT was dan ook "Waarom geeft dit rapport aan dat ik veel langer op het internet heb gezeten, dan dat ik uberhaupt aanwezig ben geweest? Volgens mij klopt er iets niet met je 'rapportage tooling' of wordt deze geheel verkeerd geïnterpreteerd.", nu bleek dat er voor elke webpagina een counter ging tellen als ik die nog niet had afgesloten (veel browser windows geminimaliseerd). Of ik misschien als ik klaar was ze direct wilde sluiten zodat hun rapportage klopte... Doorverwezen naar juridischezaken waar al snel bleek dat wat ze deden niet mocht nadat ik wat literatuur had afgegeven... Zo waren er meer vraagstukken over prive internet en email gebruik, toegang tot de 'persoonlijke' mailbox door de werkgever, etc. Voor dergelijke IT gerelateerde zaken moesten zelfs juristen aangespoord worden om de juiste wetgeving en de interpretatie daarvan te kunnen vinden.

Managers zien opeens tools die ze kunnen gebruiken, medewerkers die veel van dat soort tools beheren kijken niet veel verder dan hun neus lang is en doen wat hun directe baas zegt. Dit is imho vragen om problemen en als Vopak de privacy van hun medewerkers zo primair stelde dan waren ze nooit op dit idee gekomen om te implementeren!

@OxWax Je quote een Belgische site, niet Nederlandse wetgeving en zeker niet die van ~20 jaar geleden.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 21 november 2019 22:41]

Werkte jij op het niveau van vopak? Werkte jij met gevaarlijke stoffen? Je vergelijking loopt heel mank. De kans dat ze dit aanpakken voor zaken anders dan veiligheid is nihil (maar inderdaad, nog altijd wel aanwezig) dat ze camera's boven de snelweg voor van alles en nogwat zouden misbruiken dat was te verwachten maar denk in dit geval staat privacy nog behoorlijk op gelijke voet met veiligheid en hebben ze duidelijk nagedacht over de wet en privacy. Gegevens worden gewist en geanonimiseerd. Ze kunnen daar over liegen, but whyyy.

Het enige waar nog iets over te zeggen valt zijn werknemers met privacy bezwaren, als die bezwaren van de mensen op de vloer blijven staan ondanks de voordelen van zo'n systeem dan is afblazen een optie

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 22 november 2019 06:39]

uw werkgever heeft toegang tot uw mailbox.
Persoonlijke mail stuur je maar met uw persoonlijke gmail of zo ...
https://www.gegevensbesch...ezigeontslagen-werknemers
“Gezien de langere tijd dat u doorbrengt op toilet tijdens werktijd hebt u waarschijnlijk last van blaas-darm klachten.
Gaarne zo spoedig dit met een arts overleggen 🤣🤣”

Track-and-trace van werknemers is sowieso heel luguber. Je hebt dat nu al met werknemers die roken, en als je ziek thuis bent krijg je ook vaak een heel bataljon toegestuurd om maar zo veel mogelijk te pushen zo snel mogelijk terug te komen waarbij niet zelden talloze regels worden overtreden.
Ja leuk, alleen op een terminal staat niet opeens een koffie automaat en roken is al helemaal verboden. Voor allebei moet je het terrein af.
Als je een kantoor baan hebt, dan is het inderdaad onacceptabel. Als ik dagelijks tussen tonnen zeer schadelijke stoffen door moest lopen zou ik mijn werkgever erg onverantwoordelijk vinden als een dergelijk systeem NIET aanwezig was. Kleine nuance, groot verschil
Helaas, we hebben je pas de volgende ochtend dood aangetroffen. We kunnen niks meer voor je doen.

Als je afspraken maakt over het gebruik, kan het nooit tegen je gebruikt worden. Doen ze het wel dan sta je sterk.
Die techniek is er al lang, mijn oma had er dagelijks één om d'r nek hangen. ;)
Dat heet social alarm en heeft hier weinig mee te maken.
In zorginstellingen gebruiken ze anders ook zo'n sensor die om de nek wordt gehangen, samen met andere sensoren om te detecteren of iemand gevallen is of rond is aan het dwalen. Heeft in het geval van veiligheid dus daadwerkelijk iets met het artikel te maken.
Nee het gaat in het artikel om het real time volgen van mensen en de bekende social en val alarmen doen dat niet die bellen alleen een nummer als iemand niet beweegt of gevallen is
Je kunt inderdaad terecht vraagtekens zetten bij een dergelijk plan.
Lekker makkelijk om het op veiligheid te schuiven.
Verbeteringen voor de veiligheid vergen hele andere maatregelen waardoor medewerkers veiliger moeten en kunnen blijven werken. Een pasje helpt dan niet veel.
Hoeveel medewerkers zijn er de laatste jaren bewusteloos / dood aangetroffen op het terrein? Weegt dat aantal op tegen de impact op de privacy van alle medewerkers?
Hoeveel moeten er bewusteloos / dood aangetroffen worden voor je het wel een goed idee vind.? 10? 1? Zeg het maar.
Welke privacy lever je precies in op het terrein van een terminal als ze weten waar je je bevind? Als er een incident plaatsvind weet je juist precies wie er in de buurt is en kun je die alarmeren.
Maakt het uit of je weet dat persoon A bewusteloos/dood op het terrein ligt of moet je precies weten welke persoon het is voor je hulp gaat bieden?
Pasjes en sensoren? Dan denk ik gelijk aan de technologie van het bedrijf Humanyze, die alhoewel de naam anders doet vermoeden arbeid niet echt menselijker maakt.

Met deze "smart badges" wordt het bijvoorbeeld mogelijk om iedereen elke seconde te volgen (en exact te meten hoe lang bijvoorbeeld iemand dagelijks op de WC zit) en op elk gewenst moment gesprekken af te luisteren om het "sentiment" op de werkvloer te meten.

Dit noemen de oprichters van Humanyze "Sociometrics". Ik noem het, zelfs als analytics architect, Orwelliaans.
Gezien het feit dat (1) Humanyze niet een dergelijk soort pasje of badge als product op hun website heeft staat, of (2) uberhaupt iets aan sensoren, laat staan (3) sensoren en badges die gebruikt mogen worden in omgevingen met brandbare stoffen zoals bij Vopak denk ik dat we met zekerheid kunnen zeggen dat het niet Humanyze is.

Eerlijk gezegd lijkt jouw reactie zonder bronvermelding me óf een troll of een poging om Humanyze te beschadigen. Een +1 is zeker niet op zijn plaats.
Volgens mij was dat ook niet echt het punt dat mindcrash maakte. Het punt dat wordt gemaakt is volgens mij dat de naam Humanyze al snel de associatie geeft met iets wat goed is voor de mensen of iets in die geest. En dat is ook hoe Vopak het nu brengt; veiligheid verder niets....
Iedereen die die ooit ergens heeft gewerkt waar de belangen van werknemers gebruikt werden voor borstklopperij van leidinggevenden en het kunnen zetten van een vinkje voor een ISO certificering of het kunnen gebruiken van "People Planet Profit" slogans, herkent natuurlijk wel dat onder het mom van "veiligheid" dit soort pasjes ook hele andere dingen gebruikt kunnen worden. Bijvoorbeeld om een systeem zoals Humanyze te voeden met data. Helaas is het zo dat werkelijke veiligheid en de behoefte om te presteren op het Profit vlak vaak omgekeerd evenredig aan elkaar zijn.

Je snijd het punt aan dat de badges in een omgeving gebruikt worden met brandbare stoffen wat me wel doet afvragen wat deze dingen moeten gaan kosten. Ik kan me herinneren dat explosieveilige nokia 3310 achtige telefoons een jaar of 6 geleden nog voor 1200 euro over de toonbank gingen.

Ik heb nu in tweede instantie gezien wat de reactie van mindcrash is (er zat wat vertraging in plaats reactie en mijn typwerk) ik trek in ieder geval mijn nuance over mindcrash terug. Absoluut -1000 ik vind het gewoon onbehoorlijk om zo te reageren. Een beetje discussie moet kunnen daar wordt iedereen wijzer van, eens of oneens doet dan niet zo terzake.

[Reactie gewijzigd door JohnKarma op 21 november 2019 21:18]

Weggezet worden als trol is geen discussie, dat is laster. Als je dat -1000 vind prima, maar ik vind dat ik het recht heb om mezelf te verdedigen tegen een poging op karaktermoord.
En toch lees ik op de site van humanyze onder de FAQ wat anders over pasjes:
Question: Do we track when employees go to the bathroom?
Answer: No, the Humanyze Badge does not track employees in the bathroom. The Humanyze Badge does not have GPS; location data is only measured when Badges are in close proximity to beacons. The Humanyze Badge only gathers general location data to understand which office spaces are being used. For example, an organization might measure whether employees are using conference rooms or not.


Lijkt er toch erg sterk op dat er een product met pasjes geleverd kan worden.

Maar tevens spreken ze dat data niet te herleiden kan zijn naar 1 persoon en dat de manager alleen geaggregeerde data kan zien.
Ja en wat u doet lijkt op chantage! Wat een belachelijk overtrokken reactie. Vind u het normaal op zo extreem te reageren op zijn mening?

Wat MSalters zegt grenst totaal niet aan een strafbaar feit. Naar mijn mening doet u zelf uw tweakers.net naam slechte eer aan met deze overtrokken reactie van u.

Wellicht dat u er goed aan doet om uw eigen "keutel" eens goed tegen het licht te houden.

[Reactie gewijzigd door mmjjb op 21 november 2019 23:44]

In een kantoor loop je niet het risico om ergens van 16m hoge trap te donderen of door gassen bedwelmd te raken. Dit is meer de omgeving in dit geval : https://www.noordnatie.be/
De controleurs gaan in en op de tanks, 24/24
Ik ben heel benieuwd wat de hoofdreden is dat ze dit willen gaan implenteren. Ze zeggen in verband met de veiligheid, maar gebeuren er zoveel incidenten in het bedrijf dat zo'n rigoureuze maatregel nodig is? Tuurlijk ben ik het ermee eens dat elk slachtoffer teveel is en als het voorkomen of tijdig ingegrepen kan worden mooi kan zijn. Maar ik neem aan dat zoiets ontzettend veel geld kost en bovendien brengt het meer vraagtekens dan geruststelling.
Als dit om de terminals gaat dan zijn dat terreinen waar je niet zomaar op rijdt maar eerst een examen voor moet doen en een vergunning voor moet hebben.

Juist alles is ingericht op het voorkomen van incidenten.
Idd. Waar ik kom is het examen, vca, certificeren elk jaar, veiligheidskleding etc. En als ik daar ‘s avonds beheer in een serverruimte doe, speciale portofoon mee, en elk uur komen ze ff checken.
Volgens mij is het hoofdpunt veiligheid, je mag geen medewerker zonder toezicht laten werken. Ik geef een voorbeeld, je bent kraanman en je moet een lichter lossen, daarom werk je buiten de normale uren. Je wordt onwel wie gaat dit ooit weten (tijdig). Zo zijn er veel voorbeelden, een nachtwaker alleen op een bedrijf, enz.

Ik geef toe dat je dit ook kan gebruiken of iemand wel zijn controles doet. Een nachtzuster met stappentelle r op nul....
Dat dacht ik dus ook, maar de wetgeving laat gewoon toe dat iemand alleen kan werken.
Kun je allemaal prima detecteren maar voor het tijdig bieden van hulp hoef je niet te weten wie die persoon precies is. Iemand is onwel geworden zou voldoende moeten zijn voor het inschakelen van hulp.
Puur voor de veiligheid kan een anoniem systeem gewoon werken en is de link tussen drager en het exacte pasje niet nodig.
Er zijn er niet veel, maar het is eerder zo dat kleine incidenten in zo'n omgeving vanzelf groot worden. Als iemand in een tank ligt wil je niet dat er de volgende dag olie in wordt gepompt. Sterker nog je wil hem er snel uit voordat ie helemaal van de wereld vertrekt.
Zo'n systeem is echt prima voor objectief gevaarlijke ruimtes en taken. En neem aan, als je daar loopt let je op elke stap en je gaat daar niet lekker even pauzeren in een hoek. Werk doen en wegwezen. En die bedrijven staan er op dat je dat veilig doet.
Zie de ramp bij de Amercentrale - daar is fors gestraft na een ongeval. Waaronder een celstraf.