Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

T-Mobile komt begin volgend jaar met cloudopnames voor tv-dienst Thuis

Provider T-Mobile laat klanten vanaf begin volgend jaar opnames maken in de cloud. Dat heeft een medewerker bekendgemaakt nadat een klant in de code van de website van de provider een verwijzing vond naar de functie.

De functie lijkt 5 euro per maand extra te gaan kosten, zo blijkt uit de post van gebruiker TMTV. Een medewerker van T-Mobile bevestigt in reactie wel dat de dienst eraan komt, maar niet de prijs. "Als alles volgens planning gaat, zullen we deze dienst begin volgend jaar gaan introduceren. Meer details zullen we tegen die tijd met jullie delen", aldus Hans-Juriën de Boer van T-Mobile.

Er gingen al eerder geruchten dat de provider werkt aan de functie, die bij concurrenten in sommige gevallen al jaren beschikbaar is. Met cloudopname kunnen klanten tv-programma's opnemen, die de provider vervolgens op een server bewaart. Vaak zijn die opnames beperkte tijd beschikbaar, maar daarover zegt de provider vooralsnog niets. T-Mobile biedt tv aan als onderdeel van zijn Thuis-dienst.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

13-11-2019 • 18:20

52 Linkedin Google+

Submitter: TAVL

Reacties (52)

Wijzig sortering
5 euro extra betalen om niet te beschikken over je eigen opnames 8)7
Dat is bij KPN al jaren zo. Werkt prima. Wat is er mis mee?
Dat je vroeger gewoon een recorder naar keuze kon kopen en die kon gebruiken om tv op te nemen zoveel je maar wilt zonder maandelijks te blijven betalen. Hooguit een nieuwe hdd of nieuwe cd-rw’s (afhankelijk van je apparaat) wanneer alles vol zit en je niets weg wilt gooien. ;)

€5 per maand is €60 per jaar. Volgens mij kon je daar best al een goedkope hdd recorder voor krijgen.
Ja maar dat kan wegens drm akkoorden niet meer, wordt steeds strenger.

Vroeger had ik met casema een recorder waar ik (weliswaar met een lage resolutie/bitrare) de opnames kon kopiëren naar een computer.

Paar jaar later bij Ziggo een HDD recorder waar alles daar bleef, kon je niks kopiëren, maar ik had nog steeds de keuze om los bij een elektronica zaak een recorder te kopen, en nu worden die "opnames" gewoon van een server opgehaald en heb je null keuzen in je apparatuur. Je kunt wel in meerdere apparaten bekijken (hoop ik).
Ik heb nog steeds een HD HDD recorder met dubbele tuner bij Ziggo.
Zit maar 1 smartcard in, maar kan dus 2 opnames maken, of 1 opnemen ander kanaal kijken.
Werkt prima.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 14 november 2019 01:09]

Dat kan bij Ziggo omdat zij (gelukkig) het standaard CI+ aan houden, iets dat bij de UPC gebieden niet mogelijk was voor de fusie zo ver ik het weet.

Maar op het moment dat Ziggo zegt we gaan geen digitale tv via kabel leveren als een aparte signaal maar gaan we met IP tv werken, dan is de lol over.
Hoezo 'kan' het niet meer ?
Ik neem Ziggo even als voorbeeld omdat ik dat werkend heb;
Panasonic recorder met ci module van ziggo op je coax aansluiten, los van de tv.
En je kan opnemen a 2 euro per maand (voor de ci module) .
Tot voor kort kon het ook zonder ci module, al had je dan stuk slechter beeld (analoog) .

Met IPTV kan het ook nog steeds, heb het al eens uitgezocht, je split eerst je vlans en kan zo de streams gewoon oppakken met een vu solo waar een hdd schijf aanhangt, die alles opneemt.
(let wel, nog niet getest maar puur uitgezocht, leek plausibel)

Bovenstaande vu werkt ook met schotel, je kan dan zelfs met 1 ci module tegelijk kijken en opnemen, als de zender maar in de zelfde transponder zit.


edit: En je kan dan gewoon alles (reclames of wat je al hebt gezien) door skippen, wat nu vaak nog tegen gehouden word door providers.

edit2: Je kan ook de ci module klonen (voor intern thuis gebruik!!), dan kost het je maandelijks niks meer. Clone+ heette dit volgens mij

[Reactie gewijzigd door robbinwehl op 14 november 2019 12:12]

Daar hoef je geen vlans voor te splitten, alleen de meeste IPTV streams hebben volgens mij wel een vorm van versleuteling. NPO123 HD werken wel zonder problemen.
Welkom in 2019. Opslaan op HDD of CD-RW is toch wel geweest? Alles staat in de cloud. Lokaal opslaan is uitstervend.

Maar als het je niets past, waarom zou je het product dan afnemen? Bij T-Mobile Thuis (en KPN) kan je sowieso geen recorder gebruiken. Dus als je die keuze al gemaakt hebt, wat is dan nog het probleem?
Waarom is dat dan "geweest"? Omdat cloud hip is? Omdat maandelijkse abo's hip zijn? Omdat hip zijn bepaald wordt door degenen die geld aan je willen verdienen? Iets is pas "geweest" als er niemand meer is die er gebruik van wil maken. Er zijn extra mogelijkheden bij gekomen, maar die zijn niet beter dan het oude, alleen anders. Verschillende voordelen, verschillende nadelen.

Als jij graag €5 per maand betaalt voor een functie die, op de aanschaf van een apparaat na, al gratis was sinds de jaren 80, be my guest. Maar ik doe er niet aan mee. Nou kijk ik uberhaupt geen TV kanalen meer, het concept lineaire TV valt bij mij onder "geweest", maar als ik dat nog deed en op wilde nemen zou ik gewoon lekker een HDD recorder kopen en een dienst gebruiken waar die wél mee werkt (dus geen T-Mobile of KPN), ongeacht wat hippe cloud-loving tieners daarvan vinden.
Dat is geweest omdat het enerzijds ontmoedigt wordt (Ziggo levert geen CI+ kaarten meer en KPN e.d. leveren enkele simpele decoders) en anderzijds omdat de gewone mens blij is met de nieuwe oplossingen van Ziggo en KPN. Ik ken werkelijk niemand, buiten wat Tweakers om, die ontevreden is met cloud opnames van tegenwoordig.

Ik ben benieuwd welke HDD recorder jij zou kopen en hoe je die zou aansluiten bij welke provider.

En qua kosten, of je nu in het verleden een dure videorecorder of HDD recorder moest kopen of het nu maandelijks afneemt. Dat maakt niets uit. Uitgaande van een levensduur van 5 jaar heb je pas na 5 jaar extra kosten (60 euro per jaar maal 5 = 300 euro). Als je al een fatsoenlijke recorder kon vinden voor dat geld die voldeed aan je eisen. Sinds de jaren 80 is het nooit gratis geweest, je moest een duur apparaat kopen en zeker in de begintijd ook nog dure videobanden.

En dan krijg je voor dat geld nog voordelen ook, zoals via meerdere methodes kijken (2 decoders en een app bijvoorbeeld) en geen gezeik met kapotte apparatuur.

Ik ben alles behalve een 'cloud-loving' persoon. Voor veel zaken vind ik het duur en gevaarlijk. Maar zaken als een mail account als bv. Gmail of wat opnames is het bijzonder geschikt voor de privé persoon.
ik ben eens dat 5e per maand veel is, bij KPN zit de formule dacht wat anders in elkaar bij een wat groter Alles-In-1 pakket.

Het mooie van een Cloud oplossing is, is dat de 'opgenomen' content op alle apparaten beschikbaar is. Dus je kan terugkijken op de bank, in bed, of de kinderen zelf in de speelkamer... of zelfs online via de App.
Het mooie van een Cloud oplossing is, is dat de 'opgenomen' content op alle apparaten beschikbaar is.
Nah. Alleen op apparaten die ze ondersteunen. Er daar vallen waarschijnlijk niet m'n Linux laptop en de Playstation onder. Het enige ding waarvan ik verwacht dat ze die ondersteunen is m'n iPhone, maar op zo'n klein k*schermpje ga ik geen video kijken.

En jouw argument is eigenlijk nauwelijks van belang. In de praktijk zal het er op neerkomen dat ik toch alleen beneden op de bank kijk. Die ervaring heb ik namelijk ook met Netflix. Die werkt wel op de Playstation in de woonkamer, op m'n iPhone en zelfs op Linux. Maar hoe vaak kijk ik Netflix op iets anders dan de PS? Nooit. Ik heb de app niet eens op m'n telefoon staan. Heel af en toe open ik het wel eens in de browser om even de zoekfunctie te gebruiken om te kijken of ze iets hebben, maar een show kijken op de laptop heb ik nog nooit gedaan. Waarom zou ik, als ik ook op het grote scherm kan kijken met 5.1 geluid? Misschien dat het voor sommigen anders is (ik heb wel eens mensen in het vliegtuig uren naar hun telefoon zien staren |:(), maar mijn ervaring is dat die "overal terugkijken" functionaliteit een voorbeeld is van voordelen zoeken om de nadelen te bagatelliseren.

Het grote probleem met al die cloud oplossingen is altijd dat je vast zit aan de beperkte ondersteuning van de aanbieder. Je bent nooit vrij om je apparaten te kiezen. En door dit soort cloud diensten zijn er dus weer zo veel mensen die dan maar Android apparaten kopen, omdat ze iets nodig hebben waar "die app" op draait, en krijg je zo'n neerwaartse spiraal. Cloud diensten dwingen ons allemaal richting eenheidsworst.
Nah. Alleen op apparaten die ze ondersteunen. Er daar vallen waarschijnlijk niet m'n Linux laptop en de Playstation onder.
Ik bedoelde ook alle TV kastjes, en de App.

Was als reactie op je bericht;
Dat je vroeger gewoon een recorder naar keuze kon kopen en die kon gebruiken om tv op te nemen zoveel je maar wilt zonder maandelijks te blijven betalen.
Een oude recorder is leuk, maar dan moet je het daarop altijd terugkijken. Iedereen die ik ken die iTV heeft van KPN is super te tevreden dat ze nu op de verschillende televisies in huis kunnen terugkijken in plaats van alleen in de woonkamer, (alleen op de TV waar de recorder bij staat).

Ik heb het dan ook over de apperaten met een HDD, niet met een VHS of DVD recorder, dat is helemaal niet meer van deze tijd.

[Reactie gewijzigd door don spike op 14 november 2019 11:46]

Dat ze opnames weggooien zonder dat je het weet.
Dat is natuurlijk onzin. In de voorwaarden staat hoelang de opnames worden bewaart. Bij Ziggo is dit 1 jaar en ik heb nooit iets later dan een jaar teruggekeken dus zie het probleem niet. Alleen maar voordelen in mijn ogen want je kunt het op al je decoders en via de app. overal terug kijken en inplannen.
Klinkt eigenlijk erg aannemelijk dat je iets langer dan een jaar later niet meer terug kijkt. Als het belangrijk voor je is, kan je het eventueel ook nog downloaden? Of is dit niet mogelijk?
Met de opname decoder van T-Mobile kun je het ook niet downloaden. Als die kapot gaat ben je de opnames ook kwijt, dan zul je een alternatieve manier moeten vinden om het te downloaden.

Daarnaast als je decoder stuk is ben je ook alles kwijt. En als je even geen internet hebt ga je lekker iets anders doen. Boek lezen, spelletje doen (bij sommige spelletjes worden er opeens kinderen geboren na 9 maanden), goed gesprek, rondje fietsen, naar de sportschool etc.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 13 november 2019 19:07]

Als je decoder stuk is, staan de opnames toch nog steeds in de cloud?
Dat is mijn punt idd.
Daarnaast kan je in elk geval bij Ziggo je opnames ook terug kijken via Ziggo Go, wat ook best fijn is.

Hoop dat t-mobile ook die kant op gaat.
Niet alles, er zijn opnames die je op ziggogo niet terug kan kijken (je ziet ze wel staan).

Maar wat ik mooier vond is dat ik opnames van een betaalzender die ik niet meer heb nog wel terug kan zien. En dat je op de laatste minuut nog een volle opname kan maken van alles ervoor (gebruik ik vaak omdat je bij een opname wel kan doorspoelen maar bij replay niet)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 13 november 2019 22:06]

Hoezo? Als er duidelijk staat dat opnames 1 jaar bewaard worden, hoe kan je het dan niet weten?

Als jij een jaar te kort vindt, dan moet je dit product niet afnemen. Want dan is het niet een product wat jou past. Niemand verplicht je tot iets toch?

De voordelen zijn voor veel mensen groter dan de nadelen. De meeste mensen kijken binnen een jaar wel een opname terug en zijn blij dat er geen groot zoemend apparaat meer staat en ze kunnen terugkijken via diverse decoders en apps.

[Reactie gewijzigd door Drardollan op 14 november 2019 10:01]

Ik ben juist wel verkocht tot dit product. Moest namelijk verplicht overstappen van ons Brabant net waarbij ons verzekerd werd dat er niks zou veranderen. En die voorwaarden leest natuurlijk niemand, anders heb je daar een dagtaak aan. Alleen voorwaarden is ook wel summier, je kan iets visueel bijvoorbeeld duidelijk maken. Of met een bericht in de berichtenbox.
euhm, alles?

ik betaal en dan bepaal ik, niet de dienstverlener.
dat is voor mij ook de reden geen tv pakket af te nemen indien mogelijk, afzetters ten top

[Reactie gewijzigd door mschol op 13 november 2019 23:24]

Dan betaal je niet, en dan bepaal je dus niet. Want dan krijg je niets.

€ 5 voor opnames die een jaar beschikbaar zijn is een, in mijn ogen, prima prijs. Als je dat niet vindt, dan neem je het niet af. En kijk je dus geen opnames terug via de cloud. Er is toch niemand die je het mes op de keel zet?

Of jij wel of geen TV pakket afneemt, dat moet jij weten. Als je TV wil kijken zal je er niet aan ontkomen, tenzij je je kan redden met uitzending gemist en dergelijken.
Dus jij zou nog 5 euro per opname betalen als ik je zin letterlijk neem?
Het is 60 euro per jaar, of weet je al op voorhand in welke maanden je wel of niet gaat opnemen?
Alsof de moeite gaat steken in elke maand je abbo aanpassen (en laat TMobile dat uberhaubt toe?)
Nee, ik betaal geen 5 euro per opname. Dat wordt ook nergens gesteld, en zeg ik ook nergens 'letterlijk'.

Bij ons wordt elke week wel wat opgenomen, soms 1 programma en soms 10.

Waarom zou ik moeite steken in een abo aanpassen? € 5 per maand is toch een duidelijke prijs? En is niet per maand opzegbaar bij Oxxio/KPN wat ik heb (soortgelijke dienst als van T-Mobile).
In de praktijk wel gewoon handig hoor.. Stel je hebt 2 ontvangers kun je op een ieder opnemen en de andere terug kijken. KPN had dit al jaren en was best fijn. Ga er alleen echt geen 5 euro voor betalen
Inderdaad handig. Als je ergens van huis bent, en je komt tot de ontdekking dat je -pak hem beet- Studio Sport niet kan zien, of je bent het vergeten op te nemen, kon je hem bij KPN gewoon ergens-vanaf je phone of iPad van te voren instellen en later vanaf je TV terugkijken.

Edit- zou ook prettig zijn als je op zou kunnen nemen vanaf je mobiele apparaat.

[Reactie gewijzigd door Javaantje_75 op 13 november 2019 19:42]

Ga er alleen echt geen 5 euro voor betalen
Een box met opnemen kost ook €5 per maand, dus ik denk dat dat binnen dezelfde optie valt.
Dit is goedkoper dan de huidige manier als je meerdere decoders hebt. Nu betaal je 5euro extra per maand per HDD-decoder waarmee je op kunt nemen.

Voordeel is dat je de opnames op al je apparaten en waarschijnlijk in de app. terug kunt zien ipv alleen op de decoder waarop je hebt opgenomen. En bij 2 of meer apparaten een leuke maandelijkse besparing.

Is nu zo dat mensen met een langzame verbinding maar 1 opname decoder kunnen hebben en met opnames in de cloud is dat nadeel ook weg.
En natuurlijk dat je je opnames niet kunt gebruiken als je niet kunt Netflixen als internet eruit ligt. Want je opnames staan ook in de cloud...
Als ik hem omdraai: Als je internet eruit ligt dan kun je ook niets opnemen. In de cloud lopen je opnames wel door, zelfs meerdere tegelijk. Dat lukt je niet met een 20Mbit verbinding.

Zo heeft elk voordeel een nadeel, maar dat blijft altijd. Ik vind het persoonlijk meer voordelen dan nadelen hebben.
Ehm, ja, maar juist als je internet eruit ligt wil je dus opnames kunnen kijken. Nog een dienst die afhankelijk is van je verbinding.
Hoe vaak gebeurd dat? Dat is hier echt zelden.

En anders koop je een DVD-Bluray speler en ga je een filmpje kijken als je perse naar een scherm wilt kijken.

Ik snap je punt wel, maar ik heb liever:
- 1 keer 5 euro betalen dan 5 euro extra per HDDdecoder
- Veel tegelijk kunnen opnemen zonder dat het van mijn DSL bandbreedte afgaat wat al beperkt is
- Overal terug kunnen kijken
Maar ook als je internet er uit ligt wil je dat wat er eventueel op tv komt later gewoon kan kijken. En dat lukt niet als je lokaal wil gaan opnemen.
En als je het thuis kunt opnemen, lopen mensen vaak (massaal) te klagen dat de recorder zo enorm traag is met zappen of naarmate de harddisk voller raakt ook geregelder crasht.

Over alles valt wel iets positiefs of negatiefs te vertellen. Geef mij maar liever het snellere zappen en het eenvoudig terugkijken via de cloud waarbij ik zelfs opnames kan inplannen via mijn smartphone, tablet etc. als het dan ook nog in combinatie is met terugkijken via smartphone of tablet is het helemaal perfect. Kun je zelfs terugkijken terwijl je internet thuis eruit ligt :-)
Toen KPN nog met harde schijven werkte voor opnames (heel lang geleden) had je ook pech als je internet down was. Dan kon KPN namelijk niet controleren of je wel een abo had en kreeg je een foutmelding.

Als je dat niet wilt, zit je vast aan coax.
Pfffff, ik vind dit zo hopeloos ouderwets. Alsof T-Mobile allemaal harde schijven heeft snorren voor alle privé opnames van klanten.

Biedt toch gewoon een terugkijk functie aan, zonder dat je daarvoor bewust een persoonlijke opname moet instellen. Alleen dan kun je op tegen de Netflixen, Disney+en en NPOstarts van deze wereld.
Terugkijken kan niet op alle zenders en mag zelfs niet. Daarvoor moeten providers overeenkomsten sluiten waardoor je juist weer hogere abonnementsprijzen krijgt (a-la KPN en Ziggo). Hierom tref je dus bijvoorbeeld ook geen RTL gemist aan bij T-Mobile.

Ik vermoed zelfs dat - zodra de overeenkomst bij KPN en Ziggo erop zit - dit mogelijk ook bij hen gaat verdwijnen. Vergeet bijvoorbeeld niet dat het aanbieden van RTL Gemist in feite een directe concurrentie is van Videoland.
En waarom ben je voor T-Mobile tot wel +31 euro kwijt voor 2 decoders, en bij NLziet voor 8 euro ben je klaar. En kan je tot een jaar RTL terugkijken..
Gewoon NLziet pakken (7,99) en het abonnement eruit (2 decoders = 31,50 pm).

Toegang tot 100.000 afleveringen. Alles is by default opgenomen :)

Het resterende geld (24,49) Gaat op aan Netflix, videoland en spotify.
Hier dus ook :).

Zeker sinds NLZiet op AndroidTV en div andere platformen ook een optie heeft om Live en replay in 1080p te streamen is het echt een zeer acceptabel alternatief voor TV afnemen via de provider. Zeker als je toch niet veel meer kijkt dan NPO, RTL of Talpa Network.

Zeker icm. Internet bij Tweak ( 1 Gbps voor 32 euro per maand ) een no-brainer.

En fijn alles binnen de omgeving van 1 box: een NVidia Shield. 1 box voor TV, Kodi, Netflix, Disney+, etc.
Heeft nlziet ook ondertiteling beschikbaar bij Nederlandstalige programma's? Zoals de npostart app+website, en de Ziggo go app inmiddels wel hebben, en normale tv ook?
Maar bv live uitzendingen op nos.nl niet... Dan ga ik altijd naar NPO start.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 14 november 2019 01:06]

Hoe dat zit met ondertiteling zou ik even moeten bekijken. Gebruik dat zelf niet, dus geen idee.
Hoe reken jij? Internet abonnement heb je sowieso nodig. Ook voor NLZiet. Dus die kun je niet meerekenen. Dan TV abonnement a 15 euro inclusief 1 decoder. Tweede decoder is 5 euro, maar kun je uitsparen door de TV Anywhere app te casten. Opnemen straks dus 5 euro. Dan kom ik niet aan 31,50 euro, maar aan 25 of 20 euro als je cast?

Heeft NLZiet inmiddels al 5.1?

[Reactie gewijzigd door TAVL op 14 november 2019 08:27]

TV abonnement van 15 euro + extra decoder is dus al 20 euro per maand.

En dan zit je dus vast aan een decoder die door T-mobile wordt gedicteerd, met alle nukken en andere onhebbelijkheden die deze dingen vaak hebben.

En TV Anywhere casten geeft je nog steeds niet zo lang terugkijkmogelijkheden als NLZiet (bij NLZiet vaak minimaal een jaar, ipv een paar weken). Plus dat de beeldkwaliteit van tv-anywhere tegenwoordig een stuk minder is dan via NLZiet.

OK, bij TV van t-mobile via de settopbox heb je dus wel 5.1 geluid en nog altijd een beter beeld dan via NLZiet, maar daar betaal je dan ook naar.

NLZiet heeft nog geen 5.1 geluid (wat ik zelf ook niet mis, met de gemiddelde content van TV )
Ga ik dus ook doen. We zitten nog in de proefmaand van NLZiet maar we zijn tot nu toe zeer tevreden. Internet only abo erbij en we gaan eindelijk betalen voor wat we gebruiken in plaats van nog 100 baggerzenders waar we toch niets mee doen.
Kan me niet voorstellen dat dit interessant is. Ten eerste kun je alles bijna terugzien via "Gemist" websites. Ten tweede: wat is er nou überhaupt nog de moeite waard is om op te nemen en te bewaren van TV?
Het was zo bij T-Mobile dat je €5,- per ontvanger waar je mee wou opnemen moest betalen. Elke ontvanger was dan ook voorzien van een eigen harddisk met eigen opnames. Als ze nu €5,- gaan vragen voor een opname dienst die werkt op alle ontvangers dan kan dit flink schelen (wanneer je met meerdere ontvangers zou willen opnemen).
Dat ze hier naar toe gaan zal wellicht ook verklaren waarom de recorders op dit moment niet meer verkrijgbaar zijn bij T-Mobile(je kan opnemen ook niet bestellen op dit moment).

Voordeel van de cloud oplossing zoals die bij KPN wordt gebruikt vind ik zelf dat die opnames over je gehele account beschikbaar zijn. Dus op alle ontvangers maar ook via de ITV app. Ander voordeel is om opnames in te stellen via de app. Ben ik niet thuis en zou ik toch nog iets willen opnemen (en bv later thuis) dan kan ik het via de app instellen.
Dit zijn voor mij allemaal voordelen die voor mij zwaarder wegen dan de nadelen.
Enkele nadelen die het cloud systeem van KPN nu wel heeft:
Opnames maximaal een jaar houdbaar (al heb ik nog nooit gehad dat ik een opname later dan een jaar terug wou zien)
Opnames verdwenen als een zender uit het zenderpakket gaat of je een zenderpakket opzegt. Je film van Film1 die je hebt opgenomen is weg wanneer je Film1 hebt opgezegd.
Best raar dat dit nu pas kan, zal wel met capaciteit van whosale seller KPN te maken hebben, T-Mobile neemt dit toch af van KPN.