Hack op hostingprovider legt duizenden websites en tv-zender in Georgië plat

Duizenden websites in Georgië zijn offline door een grote digitale aanval. Ook is de nationale tv-zender uit de lucht en zijn rechtbanken aangevallen. Wie of wat er achter de aanval zit is niet bekend.

Door de aanval zouden zeker 15.000 websites niet meer bereikbaar zijn, meldt de BBC. In sommige gevallen zijn de homepagina's vervangen door een afbeelding van de voormalige Georgische president Saakashvili, met daaronder de tekst 'I'll be back'. Het gaat om websites van zowel bedrijven als de website van de president van het land zelf, en van verschillende overheidsinstanties. Een expert zegt tegen de BBC dat alles erop lijkt dat het gaat om een aanval door een land.

Naast websites is ook de nationale tv-zender niet bereikbaar. Op Facebook schrijven medewerkers dat alle computers in het netwerk zijn getroffen en dat er geen signaal is. Inmiddels is duidelijk dat de aanval afkomstig was van Pro-Service, een lokale webhostingprovider. Het bedrijf zegt dat het slachtoffer is geworden van een hack waarbij de websites werden verwijderd. Het bedrijf zegt dat al meer dan de helft van de websites weer terug online is gezet. Het ministerie van Binnenlandse Zaken geeft aan een onderzoek te beginnen naar de oorzaak van de hack.

Update: de expert die de BBC aanhaalt heeft het niet specifiek over Rusland, maar alleen over 'een state sponsored attack'. Dit is aangepast.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

29-10-2019 • 10:15

38

Reacties (38)

38
35
13
2
0
14
Wijzig sortering
@TijsZonderH "BBC Caucasus correspondent Rayhan Demytrie said people on social media were speculating that Russia might be behind it."

People on social media = experts? :?
"Experts zeggen tegen de BBC dat alles erop lijkt dat het gaat om een aanval door een land, waarschijnlijk Rusland.

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 juli 2024 14:51]

AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @OxWax29 oktober 2019 11:22
Ja je hebt gelijk. Ze halen een expert aan die het heeft over 'a state sponsored attack' maar die noemt daar inderdaad Rusland niet specifiek bij. Aangepast!
BBC Caucasus correspondent Rayhan Demytrie said people on social media were speculating that Russia might be behind it.

She added that she had been told by cyber-security experts that Georgian government websites were "poorly protected and vulnerable to attack".
Het lijkt er op dat je in de tekst 2 dingen samen voegt tot een. De eerste regel is dat mensen op social media speculeren dat het misschien wel eens Rusland zou kunnen zijn. Nergens staat dat dit door een expert is gezegd.

Vervolgens staat in de tweede regel dat Rayhan Demytrie van cyber-security experts heeft begrepen dat de websites van de overheid slecht beveiligd en daarmee vatbaar waren voor aanvallen.
.

[Reactie gewijzigd door Randleman op 23 juli 2024 14:51]

AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @Randleman29 oktober 2019 11:44
"The scale of this attack is something we haven't seen before," said Prof Alan Woodward, cyber-security expert at Surrey University.

"With the scale and the nature of the targets, it's difficult not to conclude that this was a state-sponsored attack."
Yep, overheen gelezen :)
Indeed he didn't en die expert is geen part of "people on soc med" dus ...niet mengen is de boodschap ;)
Beetje prof gaat geen claims maken die hij niet kan onderbouwen

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 juli 2024 14:51]

En in Georgië krijgt Rusland van bijna alles wat niet goed gaat de schuld. Soms terecht, maar vaak is het sentiment uit de recente geschiedenis die daar voor zorgt. Ik zou people on social media hier dus inderdaad niet als bron willen aanhalen :)
Anoniem: 1248170 @OxWax29 oktober 2019 10:26
Heeft die toch gelijk, iedereen op social media is een expert. Op Fok! heb je zelfs een compleet forensisch team die ieder misdrijf weet op te lossen.
Ja, maar anders is het toch niet interessant/spectaculair... En tegenwoordig is iedereen toch een expert.........
Anoniem: 392841 29 oktober 2019 10:20
... Beeld van Saakashvili die pro-Westers is en door de huidige pro-Russische regering wordt beschuldigd van allerlei dingen? Terwijl de aanval echt een typische Russische manier van vervelend doen is?

WTF? Ben echt benieuwd naar wat daar aan de hand is en wie er achter zit.
Er zijn een paar maanden geleden ongeregeldheden geweest in Georgië nadat een Russisch parlementslid tijdens een bezoek symbolisch op de stoel van de voorzitter is gaan zitten en Russisch sprak ter provocatie. Uit protest braken er rellen uit, en uit wraak voor de rellen heeft Rusland toen alle vluchten van Georgië naar Rusland geannuleerd en verboden. Ik verwachtte eigenlijk wel dat Rusland ook standrechtelijk wraak zou nemen met dit soort gedrag, dat is ze helaas niet vreemd.
Enige nuance: Dit parlementslid was daar op uitnodiging en sprak een groep parlementariërs van landen met het Orthodoxe geloof toe. Dat deed hij in zijn eigen taal op de stoel die hem was toegewezen.
En dat moet in het Russisch? Waar ze in veel van die landen niks meer van moeten hebben.
Anoniem: 1268648 @Ulas29 oktober 2019 11:20
Het is grappig dat je dit zegt want in Georgië gaat de voorkeur inderdaad uit naar het Engels, zelfs als allebei de partijen Russisch spreken. Ik heb twee vrienden, Oekraïens en Georgisch, en die spreken Duits met elkaar. Ze weigeren faliekant Russisch te spreken, ondanks dat het de moedertaal is van beiden.

(Edit: onder de jongere generaties)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1268648 op 23 juli 2024 14:51]

Tja het probleem is dat veel jongere generaties gehersenspoeld worden door alle onzin wat er verkondigd wordt, helaas is dit best een groot probleem... je moet goed je geschiedenis weten en je bronnen checken voordat er wat geroept wordt. Het mooie is wel wel aan Georgië dat het merendeel van de toeristen jawel Russisch is. Laatst iemand gesproken die in Georgië was en die gaf aan dat de meeste mensen gewoon goed met russen kunnen omgaan en het is maar weer zoveel % + parlements leden die er ''problemen van maken''.
in Oekraine hebben de mensen die ik daar heb gesproken ook niet direct een hekel aan alle Russen, meer aan het beleid wat de Russische regering voert.
Gehersenspoeld vind ik wel een hele sterke bewoording hoor. Je moet de Sovjet-Unie niet onderschatten, de jongens en meiden van eind twintig hebben de gevolgen daarvan nog meegemaakt. En als Rusland dan nog steeds niet ophoudt en vol trots doorgaat met landen aanvallen en annexeren om hun eigen politieke falen te verhullen, kan ik heel goed begrijpen dat deze mensen schijtziek worden van Rusland. Conservatieve schattingen hebben het over 13.000 doden in Oekraïne, dat is geen hersenspoelen, dat is hartstikke valide dat ze daar boos om zijn.

Bron en geschiedenis: у меня мама русская, я наполовину русский и говорю по-русски.
(Mijn moeder is Russisch, ik ben half Russisch en ik spreek Russisch)
Annexeren is een groot woord, de mensen zelf in de Krim wouden dit.
Ik weet niet of je de politieke situatie en de leefbaarheid van mensen goed kent in Oekraïne, maar ik ken daar mensen die daar ook nog wonen. Als je die verhalen hoort hou je dat zelf niet voor mogelijk..

Kijk maar eens een filmpje over het oekraïense rada (parlement) en hoe ze elkaar (als ze ergens niet mee eens zijn) als een oer mens (slaan) gaat gedragen. En dat bestuurt het land en wil bij de EU horen? :+

Bron en geschiedenis: (У меня тоже самое и даже больше). Bij mij is het ook zo hetzelfde en meer zelfs

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 23 juli 2024 14:51]

Als jij echt Russisch bent en de taal spreekt kan ik me niet voorstellen dat je de verkiezingen op De Krim serieus neemt. Dat was nog corrupter dan de reguliere Russische verkiezingen. Vergeleken met de Russische overheid is Erdogan een engel, dus verkiezingen trek ik me al niks van aan. Nog los van het feit dat verkiezingen überhaupt al niet eerlijk zijn als je de lokale bevolking deporteert en vervangt met je eigen mensen, nog los van het feit dat de lokale bevolking die bleef hevig onder druk is gezet door gewapende militairen, nog los van het feit dat de lokale bevolking helemaal niks te zeggen heeft hierover, net zoals Rotterdam niet zomaar een moslimstaat mag worden toevallig omdat er meer buitenlanders dan Nederlanders wonen. En Rusland had er al helemáál niks over te zeggen.

Oekraïne maakt fantastische stappen mee. Zelensky heeft in een korte tijd veel bereikt, met als hoogtepunt een einde aan de wetteloosheid van parlementsleden. Als jouw argumenten zich beperken tot een compilatie op YouTube, ben jij precies het soort Rus wat Rusland zo problematisch maakt. Alles simplificeren en bagatelliseren, en beperken tot slappe argumenten zonder diepgang. En blijf vooral kijken naar die YouTube video's zodat je de ellende in ons eigen land niet onder ogen hoeft te zien.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1268648 op 23 juli 2024 14:51]

Een RUSSISCH parlementslid...zou het kunnen dat die alleen Russisch spreekt?
Ik moet ook niks hebben van het Frans en velen met mij, maar daarom mag Macron nog wel Frans praten als 'ie hier op bezoek komt.
Denk ook niet dat er nog veel mensen zijn die het Bataafse Republiek, de vassaalstaat van Frankrijk herinneren tegenwoordig. Ook is Frankrijk niet recent ons land binnen gevallen met doden als gevolg. Heel groot verschil denk je niet?

Oh en Macron spreekt gewoon Engels als die op staatsbezoek is.

[Reactie gewijzigd door Ulas op 23 juli 2024 14:51]

Macron kan vrij goed Engels ja (vrij uniek voor een Frans politicus!), maar dat neemt niet weg dat 'ie niet altijd Engels praat tijdens staatsbezoeken.

Maar goed, slecht voorbeeld. In dat geval is Merkel met Duits wellicht een beter voorbeeld omdat dat een steuk recenter is? Van mij mag ze gewoon Duits praten als ze hier komt, maar van jou dus niet?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 14:51]

Ondanks dat ik inderdaad niets met het Frans heb kan ik vaak behoorlijk goed vinden met Fransen als we beide Engels praten.
Anoniem: 567735 @Ulas29 oktober 2019 15:32
In de Baltische Staten mag dat zo zijn (en daar mag je ook wat vinden), maar op de Kaukasus is Russisch in mijn ervaring gewoon nog veel als Lingua Franca in gebruik.

Misschien in Georgië wat minder (is touristisch ook meer ontwikkeld), maar in Armenië kom ik in Yerevan buiten de bubble van 1,5 km rondom het centrale plein echt helemaal nergens met Engels. Met Russisch kun je je nog aardig verstaanbaar maken, als ze je accent tenminste (proberen) te begrijpen.

Da's ook wel logisch, want er zijn legio Armenen die in Rusland als gastarbeider werken en het is ook nog steeds het gidsland voor vrijwel alles, als je even afziet van families die vanwege de diaspora vertakkingen hebben naar Europa, Libanon of de Westkust. (en met Iran kun je je niet vertonen, met Azerbaijan en Turkije hebben ze oorlog, alleen Rusland en in mindere mate Georgië zijn regionaal echte vrienden)
Niks mis met Russisch, Georgiers zijn niet zo bekrompen en verstaan toch nog beter Russisch dan wij Duits verstaan in mijn ervaring. (ouderen uiteraard meer en beter) Waar ze soms wel wat tegen hebben is de Russische regering en ze zijn prima in staat dat te scheiden van de taal en de mensen.

In sommige regio's van Oekraïne word je soms wel vies aangekeken als je Russisch spreekt, tot het 3 tellen later duidelijk is dat je Nederlander bent. Dan is alles vergeven, van basten, verstappen, en spreken ze ineens ook Russisch.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 23 juli 2024 14:51]

13 jaar oud script kiddie ipv. allerlei grote overheidsorganisaties? Zoals dat in het verleden wel vaker is gebeurd...
Die Saakashvili moet je vooral niet serieus nemen, wat een enge man is dat zeg...
Kijk maar eens wat een puinhoop in Georgië heeft achtergelaten en ook Oekraine.
Je twee berichten bevatten voor mijn gevoel een hoog trol-gehalte.
Zo afhankelijk zijn van iets dat zo breekbaar is (internet)..
Triest waar dit heen gaat.
en ondertussen met zijn allen voor een euro hosting kopen op een overboekte gedeelde webserver met 10.000 andere websites....
lekker als er dan één van breekbaar is en er via die weg toegang is tot elke andere "vhost" zoals je nog heel vaak ziet.
in het tijdperk tripod/lycos, of wat de naam was, al een probleem en anno 2019 nauwelijks beter op orde.

[sarcasm]dit is echt niveau russische staatshackers weer. [/sarcasm]
lol vind die hele staatshackers onzin misselijkmakend de laatste tijd.
beargumenteer dan fatsoenlijk.
vind dat Tweakers en andere media ook best wat meer verantwoord mocht omgaan met dergelijke quotes of moet iedere outlet tegenwoordig mee doe aan de politiek.
terugpesten van rusland omdat rusland vermeend ook via de media beïnvloed... kom toch op...
vooral alles lekker "neutraal" overnemen zodat de influencers in spé hun spierballen kunnen tonen

[Reactie gewijzigd door Stealthy op 23 juli 2024 14:51]

Het eerste wat ik dacht is dat het de Russen weer eens waren maar voor zo ver ik weet heeft niemand van enige betekenis in Georgië op dit moment ruzie met Rusland. Nog heb ik berichten gezien dat Rusland een toepen macht heeft klaar staan om weer eens op bezoek te gaan in het buurland.
Ik denk eerder dat zeker omdat het zo'n simpel idee is dat het een simpele aanval lijkt waarbij sites gewist zijn (toevallig van de grootste provider in het land??) Ik denk eerder dat het een simpele hackers groep is die toevallig het TV station als bijvangst heeft dan dat het om een door een staat gesponsorde actie is gericht tegen de Georgische overheid.
Ik denk niet dat de ruskies zo'n fans zijn van Sacoshvillain... Van de andere kant hebben zij uiteraard altijd wel zo van die morbiede humor. Wie weet???
Je geeft nu zelf een reden waarom het voor Rusland aantrekkelijk zou zijn om hem zwart te maken. Door de schuld op hem (of zijn aanhangers) af te schuiven zal hij in de publieke opinie niet stijgen.

Denk jezelf de volgende situatie in: Je bent fervent aanhanger van Greenpeace. Op een dag staat echter op de helft van de Nederlandse sites die je bezoekt voor entertainment of omdat het voor je werk nodig is, een actiefoto van Greenpeace. En wanneer je 's avonds de TV aan zet, zie je daar hetzelfde. Krijg je daar dan een warm gevoel van of begin je een flink potje te schelden op Greenpeace? Ik denk het laatste, zelfs wanneer ook de sites van een paar grote vervuilers getroffen zijn.

Edit: Ik zou trouwens je feiten eens gaan checken

[Reactie gewijzigd door CivLord op 23 juli 2024 14:51]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.