FIFA 20 krijgt volgende week gedetailleerde scans van gezichten Ajax-spelers

Ajax-spelers krijgen in voetbalgame FIFA 20 'officiële headscans'. De gedetailleerde scans worden op 30 oktober toegevoegd. Ajax is de eerste Nederlandse voetbalclub waarvan de gezichten van spelers in hoge resolutie zijn vastgelegd.

Volgens Ajax is er een team van EA Sports ingevlogen om de spelers van het team vast te leggen. Dat is gedaan met een systeem van zeventien camera's en flitsers. Dergelijke scans zitten al in de game van andere grote teams, bijvoorbeeld Paris Saint-Germain, Manchester United en Real Madrid. Van Nederlandse teams waren er nog geen gedetailleerde gezichtsscans.

Een promotievideo uit augustus over het vastleggen van spelers uit de Duitse Bundesliga toont kort de opstelling en de resultaten van de gezichtsscans. FIFA gebruikt de techniek al jaren, maar niet bij alle clubs worden spelers op die manier vastgelegd. Ajax meldt dat de gedetailleerde scans van zijn spelers vanaf 30 oktober beschikbaar zijn via een update voor FIFA 20.

Ajax in FIFA 20

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

25-10-2019 • 13:51

47

Submitter: Anoniem: 1259094

Reacties (47)

47
44
34
6
0
4
Wijzig sortering
Zou je als speler mogen weigeren of is dat een contractuele verplichting?
Er is een CAO voor contractspelers die voorkomt uit de VVCS (http://www.caovoorcontractspelers.nl/), maar daarin wordt mediaverplichtingen niet geregeld van wat ik zo snel kan vinden. Wel is het zo dat je een overeenkomst met de VVCS moet hebben om de Eredivisieclubs in je spel te kunnen hebben. Grote kans dat er in het contract van de speler dus afspraken zijn over vergoedingen voor commercieel gebruik van je naam, uiterlijk, etc. Zeker bij grote spelers.

Vroeger waren de rechten van spelers en clubs nog apart geregeld, maar volgens mij is dat momenteel niet meer. Maar helemaal zeker ben ik daar niet van.

De enige persoon die ik persoonlijk ken die in Fifa zat heeft daar nooit iets voor gekregen in ieder geval. Maar die was dan ook vooral heel blij dat hij met naam en toenaam in de game zat. Uiterlijk leek van geen kanten ;)
Inderdaad staat dat volgens mij in het contract tussen speler en club. Vervolgens heeft de club de rechten weer verkocht aan EA. Dat kan al dan niet via de landelijke voetbalbond of bijvoorbeeld de VVCS geregeld zijn.

Dit zag je ook terug bij de ploegen waar de rechten niet bij EA lagen, dat zag je echt aan de kwaliteit van de gezichten. Uitzonderingen waren daarop dan weer de spelers bij betreffende ploegen die ook international waren, waardoor via die constructie weer rechten waren gekocht.

Volgens mij was dit ook één van de redenen dat de transfer van C. Ronaldo zo lang duurde. Zijn rechten lagen bij Konami (getuige het hoesje van PES2019) en Konami heeft geen rechten voor Juventus gehad.
En wie was dat dan?
Geen idee maar waarom zou je?
Het is dat niet dat de combinatie naam + gezicht voor een eredivisiespeler (en dan vooral een van een topclub) niet voor iedereen al vindbaar is via TV en andere media.

@emphy Op echte voetbal uitslagen wordt nog veel en veel meer gegokt dan die pakjes in FIFA :P

[Reactie gewijzigd door !mark op 25 juli 2024 18:03]

> waarom zou je?

Wellicht omdat een speler het er niet mee eens is dat de beeltenis ingezet wordt voor het promoten van het omstreden legaal-gezien-net-niet-gokken deel van fifa?
Nou dan kunnen die spelers maar beter alle Engelse clubs in te toekomst ontwijken, want daar staan sport en gokken altijd in 1 zin. Zolang een sport populair is, is gokken dat ook, dus dan zou je in princiepe ook niet moeilijk moeten doen over EA met FIFA. Ik snap je wel vanuit een gamers oogpunt, maar als voetballer moet je dat toch niks uitmaken..?
Het grote verschil is dat gokken in "het echte leven" beregelemendeerd is. Lootboxes zijn dit in zowat alle landen buiten België niet.
En ik woon in België en kan nog steeds Fifa puntrn kopen...gewoon ea account op Nederland zetten. Ik moet niet eens nieuw account maken. Xbox
Daar heb je gelijk in. Ik hoop dat de rest van de EU snel volgt, dan komt er misschien verandering in. Met 1 klein land dat een verbod heeft gebeurd er helaas nog niks.
Er is een groot verschil tussen de gok op een wedstrijduitslag, waar een voetballer niks aan verdient, en wat er in fifa gebeurt, waar er een geldstroom van ea, via de voetbalorganisatie en de club direct op de bankrekening van de speler terecht komt. In het ene geval is duidelijk dat de speler er normaal gesproken niets tot weinig mee te maken heeft (er kan immers op van alles gegokt worden, inclusief op wat de uitkomst van brexit gaat worden), in het andere wordt de beeltenis (en stats) van de speler direct ingezet als prijs voor het gokken.

[Reactie gewijzigd door emphy op 25 juli 2024 18:03]

Ik denk dat geen enkele speler het zal weigeren. Het is extra inkomen (of ze het nu nodig hebben of niet) en je smoel in heel Europa bij alle kinderen, tieners en jong volwassenen in de huis/slaapkamer. Naamsbekendheid helpt 100% mee bij het vinden van een nieuwe club. Een club zoals Juventus zal echt geen Jan Jansen aankopen als hij bij zijn huidige club als enige niet voor de camera verschijnt na de wedstrijd, of als enige zijn gezicht niet in Fifa 202x wil hebben terwijl hij wel elke wedstrijd scoort.
Jammer dat PSV geen gescande gezichten krijgt.

[Reactie gewijzigd door DonRoger op 25 juli 2024 18:03]

Helaas heeft Psv internationaal veel minder aanzien. Desondanks denk ik dat er in de volgende editie meer Nederlandse clubs zullen volgen zodra de techniek gemakkelijker is in te zetten.
PSV heeft een aantal maanden geleden
'n partnerschap gesloten met EA, dus laten we hopen het Philips stadion en gescande gezichten niet al te lang op zich laten wachten.
Waarom is dit niet eerder gedaan?
Bij PES is dat al een heletijd erg realistisch namelijk zonder deze techniek (or i could be wrong?).
Heb zelf nu nog FIFA 19 en als ik zie hoe sommigen spelers hun hoofden er uit zien lijken sommigen er niet op.
Kosten van de portretrechten van de spelers.
Ahzo, tja ene kant wel jammer. Maar ja in deze tijd begrijpelijk.
Bij PES ligt het ook maar net naar welke spelers je kijkt, er zitten er genoeg tussen waar je ook niets van kunt maken. Heeft met zowel budget als licenties te maken.
Ik denk, als ze alle spelers van het hele spel (ook china en australie bv) moet scannen, te duur ws.
Nu ze ver zijn gekomen met champions league, komen ze net in aanmerking, ofwel goed genoeg ervoor.
Althans, lijkt me logisch reden. :)
Zou hun GSM hiermee ontgrendeld kunnen worden? :?
Niet als ze foto's van net na de wedstrijd tegen Chelsea gebruiken :>
Waarschijnlijk doen ze dat wel gewoon met hun eigen gezicht..

Leuk dat de clubs hier aan meewerken.
Stukje vereeuwiging voor de spelers zelf.
In hoge uitzondering als je het beveiligde bestand decrypt en zodanig kan uitlezen dat is dus uitdaging 1, Dan moet wel de Biometric Artificial Intelligence aan de eisen voldoen 'nodal points' overeenkomen. En dan uiteraard een gezicht 3D uitprinten ook in hoogwaardige kunstmatige kwaliteit en voor de camera houden van het persoon.

Vergelijkbaar met kunstmatige Fingerprints voor biometric systems. Niks nieuws
waar een wil is is een weg

edit: je moet natuurlijk ook nog eens het digitale game-bestand gaan converteren naar begrijpbare taal voor kunstmatige doeleinden. Allemaal niet zo makkelijk

[Reactie gewijzigd door interlude op 25 juli 2024 18:03]

Ik vraag mij ook af of nu ook de juiste Ajax spelers beschikbaar zijn.
Bij mij staan Dolberg en de Wit nog steeds bij Ajax.
Komt waarschijnlijk met de winter transfer update (ergens in januari meestal). Je kan het altijd even checken door de laatste squads te downloaden in het menu.
Die heb ik al geladen (ps4).
Of er is iets niet goed gegaan bij mijn versie.
Dan zijn die nog niet opgenomen in de transfer updates gok ik, fifa doet er meestal 2 eentje net na release en een na de winter transfers. In de tussentijd gebeurd er niet zoveel met de playerrosters. Ik heb zelf fifa 20 nog niet, ik kan het daarom niet voor je controleren.

Altijd leuk met seasons online is opeens je vaste team opeens anders. :9
Dat is gek, bij release van de game liepen de transfers inderdaad wat achter. Maar inmiddels is toch alles doorgevoerd.
En wanneer kan je eens je eigen gezicht laten scannen in de game??? :(

[Reactie gewijzigd door LordLuc op 25 juli 2024 18:03]

Inderdaad, dit lijkt mij echt een leuke toevoeging aan de careermode!
Niemand heeft de apparatuur thuis om dat te kunnen. Ze gebruiken 17 camera's en flitsers
Een aantal (sport)games hebben de mogelijkheid om je smartphone te gebruiken voor een gezicht scan. Natuurlijk lang niet zo accuraat en gedetailleerd als wat EA hier doet, maar het komt toch al een heel eind.
Dat kon een aantal spellen geleden, je moest dan bepaalde foto's van je gezicht uploaden en dan kon jezelf gemaakte speler dat gezicht krijgen. Werkte alleen erg slecht dus hebben ze het er weer uit gesloopt.

https://www.easports.com/nl/gamefaceweb/
Waarom alleen ajax spelers en niet gewoon de gehele eredivisie? Beetje raar.
Omdat ze volgens mij een samenwerking hebben en voor EA is het interessanter, want Ajax is in het buitenland vele malen populairder dan andere eredivisieclubs voor al door de Champions League.

Zo heeft EA een contract met de premier league waardoor alle spelers in die divisie gescant worden en alle stadions in de game zitten. Dit is al een paar jaar.

[Reactie gewijzigd door sjepper op 25 juli 2024 18:03]

Niet zo raar als je redelijk succesvol Champions League hebt gespeeld afgelopen seizoen. Dan ga je internationaal toch weer wat in aanzien omhoog.

Ik vraag me bij dit soort dingen alleen af waarom EA niet gewoon een scan-sessie ergens in Nederland organiseert en daar veel teams naartoe laat komen. Of een plekje op hun hoofdkantoor in Nederland waarbij teams de kans krijgen om wat spelers te laten scannen. Voor hen is dit toch ook gewoon pure marketing?

Het lijkt me dat je prima aan mensen door kunt geven hoe ze dingen moeten scannen en desnoods realtime doorsturen naar een studio in bv Engeland waar alles wordt samengezet. Waarom al die mensen moeten worden ingevlogen snap ik niet helemaal. De apparatuur is vast duur, maar als het een seizoen of 10 mee kan gaan zijn het echt de kosten niet. Het belangrijkste is meestal toch het gezicht voor veel gamers, de rest (manier van lopen, trucjes) kun je ook nog wel op andere manieren verkrijgen.

En met zo'n vaste basis kun je meteen voor andere sporten ook een scan maken zodat Nederland ook een keer meedoet met de NHL/NBA/NFL games als internationale teams (en wie weet nog meer). Ook het toevoegen van bekenden aan hun shooters of andere games moet dan een stuk makkelijker zijn voor een kleine camo-rol.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 25 juli 2024 18:03]

Wat een succesvol seizoen vorig jaar allemaal wel niet oplevert :P
Ik ben geen fan van een bepaalde club, dat moet je tegenwoordig altijd verantwoorden.

Maar Ajax heeft een van rijkste histories uit het voetbal. Veel prijzen en een legio aan wereldvoetballers geleverd.
Zal het spel weinig goed doen. Laat ze focussen op het echte probleem de gameplay en de 100000 bugs die het spel telt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.