Sony brengt 360 Reality Audio deze herfst naar enkele streamingdiensten

Sony gaat aan het einde van deze herfst het eerder aangekondigde 360 Reality Audio uitbrengen voor enkele muziekstreamingdiensten. Deze technologie moet de luisteraar het idee geven dat hij midden in een muziekoptreden zit en het geluid dus van alle kanten komt.

Sony omschrijft 360 Reality Audio als een objectgebaseerde, ruimtelijke audiotechnologie en maakt deze beschikbaar voor luisteraars in de VS en Europa. Zij krijgen toegang tot ongeveer duizend muzieknummers van verschillende artiesten en kunnen daarvoor gebruikmaken van de streamingdiensten Amazon Music HD, Deezer, nugs.net en Tidal.

Bestaande geluidsopnames met meerdere sporen kunnen worden geconverteerd naar een formaat dat compatibel is met 360 Reality Audio. Sony heeft samen met het Europese Fraunhofer IIS een codec voor de technologie gemaakt die is gebaseerd op de open mpeg-h 3d-standaard.

De Japanse consumentenelektronicafabrikant introduceerde 360 Reality Audio begin dit jaar tijdens de CES in Las Vegas. Sony gaf toen aan dat elementen als de positie, afstand en hoek van bijvoorbeeld instrumenten in de studio meegenomen worden in de geluidsopnamen. Dit resulteert volgens Sony in een muziekbelevenis die aanvoelt als het bijwonen van een liveconcert. Het is overigens niet direct een alternatief voor surroundgeluid, aangezien de muziek niet afkomstig is van een vast aantal gepositioneerde kanalen rondom de luisteraar; het idee is dat de muziek uit allerlei verschillende ruimtelijke posities komt, ook van boven.

Volgens het Japanse bedrijf is 360 Reality Audio geschikt voor koptelefoons, mits er dan ook een smartphone wordt gebruikt met een app van een van de genoemde streamingdiensten. Daarnaast zijn speakers er geschikt voor, maar dan moeten ze wel het 360 Reality Audio-formaat kunnen decoderen, zoals de Echo Studio. Volgens Sony werkt het verder op speakers die Amazon Alexa en Chromecast-ondersteuning hebben ingebouwd, maar ook die apparaten moeten een decoder hebben. Sony zegt dat het samenwerkt met chipontwerpers als MediaTek, NXP en Qualcomm om de audiotechnologie te introduceren in apparaten waarin socs van deze bedrijven belanden.

360 Reality Audio

Door Joris Jansen

Redacteur

16-10-2019 • 07:50

38

Reacties (38)

38
38
6
0
0
31
Wijzig sortering
Ben wel benieuwd of de opvolger van de xm3 dit gaat ondersteunen.
Ben wel benieuwd of de opvolger van de xm3 dit gaat ondersteunen.
Lijkt er wel op. Want, zoals ik het lees, is het vooral de smartphone die het signaal interpreteert en doorstuurt.

Het lijkt enigszins op Auro 3D wat ik ook op mijn Marantz heb. Heb het zelf alleen nooit gebruikt omdat je 150,- voor de licentie moet betalen of iets dergelijks. Kortom, geen gratis download.

Echter bakt Sony het nu direct in een aantal van de streams.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 22 juli 2024 17:36]

Als het alleen software is zou het de adoptie ervan versnellen. Ben er wel benieuwd naar
Absoluut. En het is wel slim dat Sony hiermee de drempel verlaagt. Het is wel vaker dat ze komen met hele toffe tech, maar ze maken het zichzelf soms moeilijk door iets heel duur of minder toegankelijk te maken.

En ongetwijfeld zal het effect op verschillende hardware merkbaar zijn. Dat heb je met Atmos ook als ik me niet vergis. En dat merk je nu ook al in termen van geluidskwaliteit. Vanuit dat perspectief ben ik zeeeer benieuwd naar een mogelijke XM4! En Sony zou slim zijn om deze set als 'geoptimaliseerd voor' te positioneren. Als je dat technisch gezien kunt claimen.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 22 juli 2024 17:36]

Anoniem: 120539 16 oktober 2019 08:26
Het is overigens geen alternatief voor surroundgeluid, aangezien de muziek niet afkomstig is van een vast aantal gepositioneerde kanalen rondom de luisteraar
Surround is er natuurlijk in vele varianten. 360 is inderdaad wel beter dan het traditionele Dolby surround, maar ik denk dat de omschrijving nu toch aardig overeenkomt met wat Dolby Atmos doet, al ligt daar de focus meer op films.

Meer kanaals audio is vaak geprobeerd, en ook al heel lang geleden. Ook door Sony trouwens.
Toen was het quadrofonie, geluid uit 4 kanalen. Ook nu verwacht ik niet dat muziekluisteraars er heel snel warm voor zal lopen, zeker niet als ik zie dat de gemiddelde (audio-)"installatie" alleen maar kleiner wordt, in plaats van groter.

Waar met video de toegevoegde waarde van multi-kanaal audio duidelijk is, is zelfs daar 5.1 nog wel aardig ingeburgerd, is 7.1 al bijzonder en 'echte' Atmos installaties moet ik in mijn omgeving toch echt met een vergrootglas gaan zoeken, misschien is er iemand die iemand kent die dat in huis heeft.
M.a.w.: ik zie het voor puur audio nog niet heel snel gebeuren dat dit gemeengoed wordt en denk dat het nu vooral een licentie-ding is.
Ik denk juist omdat de installaties kleiner en portable worden dit kans heeft. Vroeger moest je een installatie en bekabelde grote koptelefoon pakken om te luisteren, nu een klein Device en een goede IEM of zelfs Bluetooth over ear headphone. Ik ben erg benieuwd.
Ik blijf al versteld staan van mn redelijk goedkope logitech headset die 7.1 surround faket. En dat doet die prima. Verbazingwekkend gewoon. Het is me wel uitgelegd hoe het werkt, maar ik blijf het een prestatie vinden.

Ik ben erg benieuwd naar dit van sony. Als ik het geld had had, en geen buren, nam ik dolby atmos. Is het dan zo mef deze sony techniek dat dit werkt met dolby atmos sets bv voor de ruimtelijke geluidsweergave?
En dat niet veel mensen 5.1 of meer speaker set hebben op hun PC, ik ken in ieder geval niet veel mensen die dat hebben ik ben een van de weinige mensen, en ja 5.1 audio maakt een spel veel mooier.
Volkomen mee eens. 100%
Volkomen mee eens. 100%
Ik zou echt niet meer terug willen gaan naar stereo in spellen (in films en TV series ook niet trouwens), je zit nog dieper in je spellen met goed 5.1 geluid, is gewoon geweldig.
Ik heb ook issues met 2 van mn beste vrienden te geloven dat ze het verschil niet horen of voelen... echt.
Ja vervelend is dat ja, als jij duidelijk kan bewijzen dat het veel mooier is 5.1 geluid dan de standaard stereo, het klinkt echt geweldig als je goede speakers heb en goed afgesteld staan.
Heb ze zover nu dat we star wars in dolby atmos gaan checken. We shall see ;)
Ow je heb een Dolby Atmos speaker set, heb je 2 speakers in/aan de plafon?
Nee. Heb buren helaas. En tekort aan cash over hahaha.

Nee ik neem ze mee naar utrecht om die film te kijken, vanuit groningen. Cine nogwat, star wars comiccon feestje, film met dolby atmos in de bios.
Ow ok, ja begrijp het, ja ben van de wiekend nog naar de bioscoop (Vue) geweest, ook Dolby Atmos, de film Joker en Gemini Man, alle twee in Dolby Atmos en een ook in HFR.
Ja jammer dat we hier in groningen 2 prima bioscopen hebben, maar geen van beide atmos... ik ken het vanuit soundbars en testopstelling, ik ben erg benieuwd en ik ben gek genoeg om ervoor naar utrecht te gaan dus, wil het wel eens echt meemaken nu!
Ja is een goede belevenis, al is het wel zo dat het het beste naar buiten komt met films met veel Actie.
Ik ga er vanuit dat star wars die actie gaat brengen... we hebben 2 films gehad in de trilogie zonder fatsoenlijke spacebattle dus, mag nou wel eens.
Ja ik zelf ga niet naar Star Wars: The Rise of Skywalker, vond Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi echt vreselijk, en vond trouwens Star Wars: Episode VII - The Force Awakens ook niet heel veel aan, omdat het meer van het zelfde was, WEER een Death Star die ze moesten vernietigen, vond 2x meer dan genoeg, vond Rogue One: A Star Wars Story wel heel leuk.

Je gaat naar een vervroegde voorstelling van Star Wars: The Rise of Skywalker dus?

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 17:36]

Nee de film is dan al 3 dagen uit. En ja kga de 18e naar een vroege voorstelling dan ook nog idd.

Force awakens beetje teveel rehash van ouwe films, last jedi leidde nergens heen (merk je aan gebrek aan theorien over waar verhaal dan heengaat). Ik kan alleen pas echt oordelen over de films als de trilogie af is. En met alle nieuws en dergelijke verder heb ik meer vertrouwen in deze film dan in de vorige 2.

Rogue one en solo vond ik zelf echt heel goed en tof. Allebei. Hoop stiekem wel op iets van vervolgverhaal van solo. Ben fan, en ga ook heen voor de atmos en het feestje :)
Nee voor mij hebben ze het helemaal verpast, en Solo ook trouwens, ben ik ook niet naar geweest, ik heb eigenlijk bijna niks meer met Disney, maar ik hoop dat je met je vrienden een erg leuk tijd gaan mee maken.
Ik snap het, maar ik denk dat solo sws niet voor de standaardkijker bedoeld was. Voor mij was de film wel een feest der herkenning.

Ik ging met mn zus heen, gaf haaf briefje voor de film begon met een voorspelling die ze pas na de film moest openen. Kon het nauwelijks inhouden. Op briefje stond: "maul zit in de film, waarschijnlijk als leider van de maffia bende". En dan namen als aura singh, teras kasi, crimson dawn... dat schip ook bv, de kessel run vond ik ook prima.

Rogue one vind ik misschien tot nu toe de beste van disney.

Maar de trilogie... oh man ik weet het niet. Vind de films wel tof, los van elkaar dus, maar ben benieuwd hoe de trilogie straks als geheel is. Pas dan kan ik oordelen... the last jedi heb ik ook nogal problemen mee, niet alleen dat de film superlang was en alsnog letterlijk en figuurlijk nergens heen ging en geen progression had... maar ook hoe weinig we zagen van de situatie verder. Hoe ist met de galaxy dan? Waarom lijkt het zoveel.op eps456 terwijl first order geen keizerrijk is? Waarom geen lightsaber gevechten? Waarom is elke opzet van force awakens kapot gemaakt (zoals luke boven op de bult op eiland....bouwde dus op naar luke die gewoon de saber weggooit? Zoals snoke, wie hij was boeit al niet meer dus. Etc. Heb er genoeg problemen mee ja). En dan nog rian johnson zn gedrag erbij poeh...

Maar ik las dat boek van bob iger. Ik had het vrij snel al gehad met hearsay, dus boek gehaald. Enerzijds werd ik fucking pissed off, anderzijds getuigt het boek nogal van zelfreflectie en moed. Ik weet het niet, ik denk dat het wel goedkomt.

En ook als deze trilogie als verloren beschouwd kan worden, het starwars universum kunnen we onbeperkt verhalen in plaats laten vinden dus... no problems for me. Vond clone wars ook vet. Rebels ook heel goed. Resistance vond ik niks... holiday special is zo slecht en dat was voor disney aan... is zo slecht. Heb je die shit wel es gezien? Of de ewok adventure films (zoals honest trailers zegt: is this the prequel to captain phasma?)
Ben met alles wat je zegt eens, maar het probleem is de WOKE Disney en de rest van Hollywood, dat maakt alles kapot en ook nu de Marvel films die er gaan komen, met veel SJW en Alphabet troep, en daarom kan ik je het nu al zeggen dat het niks meer woord met Star Wars, al helemaal niet de volgende Star Wars films hierna, al helemaal niet de Double DD (David Benioff, D.B. Weiss) schrijvers/directors, die Game of Thrones laatste seizoen helemaal kapot gemaakt hebben, en waar VEEL fans boos en teleurgesteld waren (me included), en die gaan nu verder met Sar Wars films na Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker, Untitled Star Wars Project (2022).

Ja heb de ewok adventure films gezien toen ik klein was, vond het op die leeftijd best leuk, en ja ze konden een fantastisch universum maken van star wars, maar wat deden ze, weer het zelfde weer een gevecht tussen de Empire en Rebels en Death Star, heb ik al allemaal gezien in de 1977 en 1980 en 1983 films, waarom niet een gevecht met een nieuw soort wezen, waar alle mensen en wezens van de bekende Star Wars Universe tegen moet vechten including Luke Skywalker en Han Solo en Princess Leia en de rest tegen moed vechten, maar nee het moet WEER over het zelfde gaan, Disney en Hollywood hebben geen fantasie meer, zijn ze jaren terug al verloren, daarom dat de grootstengedeelte van de nieuwere films geen bal meer aan zijn.

Nee ik zelf ga geen geld geven aan een bedrijf die totaal geen respect heeft voor haar oudere Star Wars fans, Directors en scrijvers included, hoop voor jou dat je veel lol zal hebben met je vrienden en sus.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 17:36]

Kan me goeddeels wel vinden in wat je zegt. Als de trilogie als geheel tegenvalt of afdoet aan de eerdere 6, dan zal mijn gevoel ook meer aangetast worden hoor.

Dat hele woke verhaal kan ik minder mee. Dat rey teveel een mary sue is, volledig mee eens. Achteraf gezien, however, is luke ook wel een beetje zo. Use the force luke, en ja hoor zn torpedo maakt een 90 graden hoek naar beneden in een put van 2 meter... kijk naar de comments hier op tweakers bij het "geek" artikel over de vrouwelijke ruimtewandelaars eens, dat is die andere kant... die wel erg non-woke is. Anti-woke is. Kan ik net zo min iets mee als met teveel sjw. Only a sith deals in absolutes and extremes, right? Extreem enig welke kant op is niet goed. En zelfs vrouwen om me heen zeiden: "ok, nou wel erg veel vrouwen in star wars en rey is te sterk". Dus wat ik zeg, beide extremen niet goed, maar die toxic shit heb ik zelf minder graag dan teveel sjw.

Game of thrones ben ik nooit een fan van geweest. Ik denk ook dat die serie nooit afgemaakt moest worden, boeken zijn ook niet af kwa verhaal. Ik kan er slecht over oordelen. Maar aangezien ze een verhaal kunnen maken die er nog helemaal niet ligt, ik denk dat het vermakelijk kan worden.

Met star wars is het ook wel zo dat elke keer als er nieuwe films komen dat de kritiek geen grenzen kent. Ik weet nog dat ik de eerste films zag. Was 8 of 9 en hooked. Paar jaar later, special editions. Ik naar de bios, en dat was een mooie ervaring. Groot beeld, dik surround geluid. Blij dat die re-release kwam (mijn enige 2 kritiekpunten 30 jaar later zijn: han schoot eerst en jubnub). Liep naar buiten, na die films op 1 dag te hebben gezien... allemaal oudere lui boos! Vonden de re-release niet ok, ofzo...

En toen ep1. Ep1 was zoals ik verwachtte, misschien raar... maar ik verwachtte een more civilized age, before the dark times, before the empire. En een reden dat die shit kapot ging moest er ook inzitten, maar die zag ik nog niet tot de laatste scene met die crematie. Liep naar buiten, en leek wel alsof mn pa een geheel andere film.had gezien dan mij. Hij hield niet op over hoe kut jar jar was. Ik heb 0 problemen met jarjar, vrijwel niemand die ik persoonlijk ken (behalve mn pa) heeft een probleem met jarjar. En toch, ik vraag het me af... was het dan een vocal minority die van de jarjarhaat een meme maakte? Ik zie vele star wars youtubers ook zeggen: ik heb geen problemen ooit gehad met jarjar. Ik vond de prequel trilogie goed dus, kon beter... ik.geef het een 8 plus een bonuspunt voor star wars. Mn favo is en blijft empire, maar daarna weet ik niet. Ik kan die nieuwe pas plaatsen als ik ze allemaal.heb gezien

Met die nieuwe trilogie... ik.heb geen idee nog. Shit wat luke zei over de republic en jedi was precies hoe de prequels moesten zijn (arogant, full of hubris), anderzijds valt veel.shit me tegen... ik weet het nog niet. Ik geef in januari ofzo wel een update. Of volgend jaar als ik alle films weer 10 keer heb gezien haha.

[Reactie gewijzigd door ImperatorTiber op 22 juli 2024 17:36]

En paar dingen. Kathleen kennedy, die ceo van lucasfilm, is aangenomen door george lucas en niet door disney. Zover ik het begrijp, uit zowel de data opzoeken als hoe bob iger erover schrijft in zn boek, was dat een shocker voor hem en disney.

Hij schrijft ook bv hoe het afstand nemen van eerder geschreven zaken minder handig is geweest van hem. Zoals de scripts voor eps789 die lucas had geschreven.

Maar schrijvers zoals kazdan zijn er nog, dave filloni deed de animatie al onder george lucas met de clone wars, pablo hidalgo werkt er ook al sinds 2000. Dus dit zijn best wel oude garde. Wat ik me vooral afvraag is of ze wel een verhaal hebben geschreven voor de trilogie als geheel en welke kant het opmoest, of dat ryan johnson echt de vrije hand kreeg. Als die de vrije hand kreeg echt, en eigenlijk als een tegenwerkende kracht heeft gewerkt storywise... poeh... dan weet ik niet welke kant het nog op kan gaan idd.... en geruchten zeggen dat jj abrams zelfs lucas erbij heeft gehaald om het op te lossen...... ik heb nog hoop, ik ga het meemaken. In dolby atmos, net als in 97 een reden om naar de bios te gaan echt

[Reactie gewijzigd door ImperatorTiber op 22 juli 2024 17:36]

Nou George Lucas had al het verhaal grotendeels gemaakt van Star Wars 7,8 en 9, en zelf gegeven aan Kathy Kennedy en J. J. Abrams, en George Lucas voelt zich verraden door Disney Star Wars, want ze hebben letterlijk alles in de vuilnisbak gegooid wat George Lucas aan ze gegeven hebben, en dat had veel beter geworden dan wat J. J. Abrams en Rian Johnson gemaakt hebben, maar ja George Lucas had het nooit moeten verkopen aan Disney.

https://www.youtube.com/watch?v=1kN3xThRU6c

https://www.youtube.com/watch?v=56FsSmUi0Yk

Maar het is wel belachelijk dat Rey zo goed als meteen alles kon, dat sloeg letterlijk nergens op, Luke Skywalker kon dat niet en maakte VEEL fouten, en hij trainde ook een lange tijd met Yoda, pas in de derde deel (Episode 6) kon hij pas eindelijk goed vechten aan het einde van de film, en zelfs toen kon hij The Emperor nog steeds niet aan, nee sorry ook al is deel 9 goed dan nog hebben ze het voor mij verpest met deel 7 en 8, en dat ze de oude personages (Han Solo en Luke Skywalker) afgemaakt hebben is ook boelshit, en waren de oudere Star Wars fans en nieuwere fans die deel 4, 5 en 6 goed vonden ook boos over, en sloeg ook nergens op, maar behalve Princess Leia want ja dat is een vrouw, en kwam in Star Wars: The Last Jedi ook duidelijk naar boven, nee zo als ik al zij, voor mij en veel andere Star Wars fans hebben ze het helemaal verpest, ook waarom Star Wars: The Last Jedi $736,- miljoen minder verdiende dan Star Wars: The Force Awakens, en waarom Solo: A Star Wars Story een flop was.

En geruchten dat Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker potentieel tot 75% van de film opnieuw gefilmd moest woorden, en nog was slechte geruchten.

https://www.youtube.com/watch?v=Y4cLkCtaYIs

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 17:36]

Ook wel stereo genoemd? Lijkt het ook net als of je erbij bent met een koptelefoon op!. :X
Klinkt prachtig en met hoge kwaliteit opname krijg je inderdaad mooi geluid, luister maar naar een flac bestand! Klinkt super mooi maar met een koptelefoon (2 speakers) blijft het stereo niet meer en niet minder. ;)
Binaural met head tracking levert wel weer 3D geluid op door een stereo hoofdtelefoon. (VR)
Heb je ooit een surround sound headset geprobeerd? 2 drivers, ruimtelijk geluid. Met delays en wat niet al. Het is me uitgelegd, maar ontging me teveel. Ik kan je in elk geval vertellen dat het werkt. Die koptelefoons hebben een chip daarvoor die dit doet, als ik het goed begrijp gaat sony dit met software nu doen en ik zie het probleem ervan niet nee.
Ben benieuwd hoe dit klinkt. En hoe het te vergelijken is met Binaural opnames. Als je die afspeelt met in-ears klinkt dat ook echt alsof je ter plaatse bent. Benieuwd of ze die kwaliteit kunnen benaderen, of overtreffen. Mooie is dat bovenstaande gewoon een stereo opname is, en eigenlijk alle apparatuur er voor geschikt is.
Ligt het aan mij, of is dit een verwarrend artikel ?
Dat het een techniek is om 360 graden audio te coderen, is me wel duidelijk. Maar het gaat dus blijkbaar ook om het decoderen naar een stereo-signaal voor virtuele surround voor koptelefoons ?
EDIT: even de link gevolgd en naar het Sony filmpje gekeken, en het is dus 'with any headphones'. Hopelijk brengen ze deze technologie ook naar game console.
Daarnaast zijn speakers er geschikt voor, maar dan moeten ze wel het 360 Reality Audio-formaat kunnen decoderen, zoals de Echo Studio.
Hoe kunnen speakers nu geschikt zijn voor een audio-formaat ? Speakers moeten aangestuurd worden door een versterker/receiver en het is die die het formaat moet begrijpen, en dan wellicht nog decoderen naar 5.1 of 7.1 om dan de speakers die in de ruimte staan zodanig aan te sturen dat ze ongeveer een 360 ervaring zullen recreëren (wat niet evident is, want 5.1 of 7.1 zijn helemaal niet bedoeld voor 360 graden geluid). En met stereo-speakers lijkt het me al helemaal een no-go tenzij ze ook daar een soort virtual surround voor genereren.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 22 juli 2024 17:36]

Hopelijk brengen ze deze technologie ook naar game console.
Is volgens mij al aangekondigd voor PS5.
Wat erg exciting is, gezien ik doorgaans al erg te spreken ben over het surround geluid in sommige games.
Hoe kunnen speakers nu geschikt zijn voor een audio-formaat ? Speakers moeten aangestuurd worden door een versterker/receiver
Lijkt me ook dat dit over de versterker gaat.
Of je moet een slimme speaker hebben die dit kan.

Als dit ook maar enigszins wordt geadopteerd zal het ongetwijfeld ook in receivers komen. Hoop het wel althans!
Het zou gaaf zijn als Pink Floyds nummer 'TIME' uitgebracht kan worden zoals ik dat ooit in de Kuip heb gehoord. Met de kerkklokken die werkelijk van alle kanten komen. De Rotterdammers rond mij konden toen precies zeggen waar zij de kerkklok vandaan hoorden komen, ook vanuit de haven en zo.

Zo uit mijn hoofd was dat gedaan met 2 speakers links en rechts van het podium (veld lokatie: doel1), 2 speakers links en rechts van het veld (uiteinden van de middenlijn), 1 speaker (toren/veelvoud) op de PA (op de middenstip) en 1 (of 2) speakers achter (veld lokatie: doel 2). Dus met 7 of 8 kanalen moet het kunnen.
Dat was er aantal jaar terug op "super audio cs's" ofzo!
Nu ik er nog een keer naar gekeken heb is het dus niet zoals met de huidige systemen dat er 2, 4, 8 of 20 verschillende kanalen zijn waar het geluid langs tot de luisteraar komt. Maar dat het geluid zo gecondeerd wordt dat elk geluid apart haar eigen richting mee krijgt. En dan mogelijk ook de afstand, als kan/zal dat wel gecombineerd zijn met het volume.

Bij een klassiek concert zou je dus de positie van de dirigent kunnen krijgen en dan de vioolen op 300 graden (vanuit recht vooruit zo'n 60 graden naar links) en de pauken elk op 10, 15, 20 en 25 graden naar rechts. Dan hoor je dus van iedere pauk-slag van welke pauk ze af komt.

Dus krijgen we in potentie nog meer dan op de cd de rauwe data binnen zoals die ook op de PA binnen komt.

Wel grappig dat dan het lopen met de gitaar over het podium achteraf veranderd kan worden, gewoon door de richting van het geluid van die gitaar aan te passen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.