Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Nubia Z20-smartphone met tweede scherm op achterkant komt uit voor 549 euro

Nubia brengt de Z20-smartphone maandag wereldwijd uit. De telefoon bevat een oledscherm aan de achterkant, dat onder andere gebruikt kan worden om selfies te maken met de drie camera's die aan de achterkant van het toestel zitten. De Z20 is verkrijgbaar voor 549 euro.

De Nubia Z20 heeft een oledscherm van 6,42" met een resolutie van 2340x1080 pixels en een helderheid van 430cd/m². Het scherm heeft gebogen randen en heeft geen inkeping. In de achterkant van de Z20 is een 5,1"-oledscherm verwerkt met een resolutie van 1520x720 pixels. Dit scherm haalt een helderheid van 330cd/m². De telefoon bevat geen selfiecamera aan de voorkant. In plaats daarvan worden de drie camera's aan de achterkant van het toestel gebruikt voor het maken van selfies. Hiervoor wordt het tweede scherm gebruikt als zoeker.

De Z20 heeft een primaire camera met resolutie van 48 megapixel en optische beeldstabilisatie. Het toestel bevat ook een 16-megapixelcamera met groothoeklens en een telefotocamera van 8 megapixel met 3x-zoom. De Z20 kan daarnaast, net als de Nubia Red Magic 3, video's opnemen in een 8k-resolutie met maximaal vijftien beelden per seconde.

De Nubia Z20 bevat een Snapdragon 855 Plus-soc en wordt standaard geleverd met 8GB ram en 128GB opslag. De accu heeft een capaciteit van 4000mAh met ondersteuning voor snelladen op 27W via usb-c. De Z20 biedt ondersteuning voor twee simkaarten, maar heeft geen micro-sd-slot. Op de webpagina van de fabrikant wordt een vingerafdrukscanner vermeld, die aan de zijkant van het toestel lijkt te zitten.

De Z20 toont veel gelijkenissen met de Nubia X, die ook een 5,1"-oledscherm aan de achterkant heeft. De Nubia X bevat echter nog een Snapdragon 845 en een kleiner 6,26"-scherm met 2280x1080 pixels aan de voorkant. De Nubia Z20 is vanaf 14 oktober verkrijgbaar op de website van Nubia voor 549 euro. Eerder kondigde de fabrikant al aan dat de telefoon halverwege oktober wereldwijd uit zou komen.

Nubia is begonnen als zusterbedrijf van ZTE, maar in 2015 werd het een zelfstandig bedrijf. In 2017 verlaagde ZTE zijn aandeel in het bedrijf naar 49,9 procent. Sindsdien zijn ZTE en Nubia geassocieerde bedrijven.

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

14-10-2019 • 11:58

58 Linkedin Google+

Reacties (58)

Wijzig sortering
Ben benieuwd naar de teardown, want zo'n telefoon lijkt mij heel moeilijk repareren.. Alleen al de batterij vervangen lijkt mij al ingewikkeld, vind ik persoonlijk wel een belangrijke eigenschap van een telefoon want door reparaties hier-en-daar ga ik al bijna 5 jaar door het leven met mijn OnePlus One :)
Een achterkant met scherm hoeft niet lastiger te zijn om het toestel open te maken.
Het repareren van smartphones is wat de fabrikanten betreft toch al verleden tijd. Veel modellen zijn zo ontwikkeld dat ze nauwelijks nog open zijn te krijgen.
Wat mij betreft is dat een slechte ontwikkeling. Een telefoon zou gewoon een jaartje of vijf mee moeten kunnen (inclusief ondersteuning met veiligheids-updates). Een keertje de batterij of het scherm laten vervangen zou eigenlijk heel normaal moeten zijn.
Ik hoop dat Tweakers de repareerbaarheid in de pricewatch gaat opnemen.
Meest vervelende reparatie is toch wel van de nieuwe Apple iPhone 11.

Check de glass reparatie van JRE op zijn YouTube kanaal..
De doorsnee consument kan zijn smartphone toch niet demonteren omdat de meeste toestellen verlijmd zijn. Dus leuk die repareerbaarheid criteria, maar daar gaan mensen hun toestel echt niet op selecteren. Vervangbare accu's is een uitzondering bij high-end smartphones.
Jij maakt er gelijk zelf repareren van. Laten repareren is wat mij betreft net zo goed.
Dat de meeste toestellen tegenwoordig verlijmd worden is mij een doorn in het oog. Als daar na twee jaar (net na afloop van de garantie) wat aan mankeert kan je hem daardoor gelijk in de prullenbak mieteren.

Minimaal de meest voorkomend euvels als een gebroken scherm en een slechte batterij zouden goed repareerbaar moeten zijn. Zeker een high-end telefoon is na een jaar of vijf nog een leuke middenklasser. Voor de eerste eigenaar zal die misschien niet meer voldoen, maar als tweedehands of refurbished kan je er best nog wel mensen blij mee maken.

Als we dingen van ruim boven de € 500 al na twee of drie jaar weg gaan gooien omdat die niet gerepareerd kunnen worden, is de wegwerpmaatschappij wel heel erg ver doorgeschoten.
Zo groot zijn de schermen: https://i.imgur.com/AY6TXNT.png.

Het always-on display: https://i.imgur.com/T4DFnh6.png.

Bron: https://global.mall.nubia.com/pages/z20.

[Reactie gewijzigd door YStec op 14 oktober 2019 12:10]

Maar bijvoorbeeld Facetime, niet dat ik dat doe, moet je dus met dat kleine scherm doen, want daar zitten alleen de camera's.
Ten eerste heb je mazzel en zal je FaceTime hier niet op vinden ;)

Ten tweede; 5,1 inch is nou ook weer niet klein. Je kan de persoon echt nog wel herkennen.
Daarnaast is het voor sporadisch gebruik bedoeld.
Ah ok, ik wist niet dat dat Apple's naam was, gewoon videobellen dus of Skype.
0Anoniem: 1092407
@JDx15 oktober 2019 00:34
Weet je ook dat wat je elke dag in je handen houdt een smartphone is en dat iphone de naam is die Apple eraan geeft? :P

Alle gekheid op een stokje, videobellen kan natuurlijk met heel veel apps. Ik doe het sporadisch maar als ik het doe dan is dat meestal met Signal of Whatsapp. Skype gebruik ik niet en Facetime dus ook niet als niet-Apple gebruiker.
sinds wanneer is 5 inch klein, veel personen zouden juist graag willen dat ze weer eens met een goede 5 inch smartphone komen
Ik zelf ook, heb de iPhone SE, het kleinere scherm dan.
4000mah.

Met 2 schermen lijkt mij dat inderdaad nodig om het in ieder geval een (klein) dagje vol te houden ivm een "always on" scherm.

Wel een grappig idee. Of het ook zal aanslaan zal me benieuwen.
Het 'Always on' scherm zal nauwelijks de accuduur beïnvloeden.
Als je al bedenkt dat je op een beetje telefoon met een vergelijkbare accu zo'n 14 uur film kan kijken, dan zal het weergeven van de klok in grijze letters op voor de rest een zwart scherm niet veel uitmaken :)
Always on op een OLED....alleen het oplichtende deel verbruikt wat. Het zwarte deel dus niet.
Had vroeger al een Samsung X460 met 2 schermen, ideaal haha.

Hoefde je hem niet open te klappen om te zien wat er gebeurde.
Ik vind dit wel een charmante oplossing. Alleen moet je er wel erg voorzichtig mee zijn want hoesjes zijn niet echt een optie.

Edit: Ik zie op hun website dat ze "1 x Transparent touch-sensitive protective case" meeleveren. Ben benieuwd hoe er dat uitziet.

[Reactie gewijzigd door Hechteleir op 14 oktober 2019 12:07]

Bumpercase ? Zijn beide kanten toch zichtbaar en zit er toch nog iets of wat op
Een bumpercase hoeft niet transparent te zijn toch? En al helemaal niet touch-sensitive.
Heel protective is het dan ook allemaal niet.

Ik vermoed dat het zo'n soort harde case is die volledig als box om de phone heen zit. Heb dat in het begin van die iPhones wel eens gezien.

/Edit
Hier zie je verschillende soorten van Nubia zelf: https://www.nubiamart.com/nubia-z20-case.html

[Reactie gewijzigd door ViTO_xp op 14 oktober 2019 12:44]

Met als extra probleem dat de telefoon (in ieder geval aan de kant van het grote scherm) gebogen randen in het scherm heeft. Tot nu toe heb ik nog geen bumpercase gezien die daarmee overweg kan.
Een bumpercase hoeft niet transparent te zijn toch? En al helemaal niet touch-sensitive.
Je hebt gelijk, er zijn bumpercases die niet geschikt zijn voor dit toestel. En bij Nubia zijn ze niet slim genoeg om er eentje bij te leveren die dat wel is, denk je?
Bumpercase ? Zijn beide kanten toch zichtbaar en zit er toch nog iets of wat op
Ik denk dat ze zulke case mee leveren.
Dit inderdaad... Mooie telefoon, maar ik vraag me af of ze er wel is bij stil staan hoe zo'n telefoon beschermd kan worden, net zoals die egde telefoons. Geef mij maar een telefoon met één groot scherm, zonder notch en edge.

[Reactie gewijzigd door Ferio op 14 oktober 2019 12:07]

Op het moment dat je zo'n plastiek doosje om je telefoon doet, maakt het niet zoveel meer uit hoe hij er onder die bescherming uit ziet. Ik denk niet dat mensen die zo'n stuk plastiek om hun telefoon doen erg kijken naar de esthetiek van zo'n ding. Om maar te zwijgen over mensen die hun telefoon wegmoffelen in een oversized portemonnee.
Ik ken ook mensen die hun hele leven op een bankstel zitten met een laken erover om slijtage te voorkomen.
Dit toestel lijkt me overigens een beetje over de top. Tijd voor een ommekeer in de markt. Aantal camera's en krom glas gaan het onderscheid niet maken. Doe anders eens iets met externe monitors en een echte desktop... Daar is vast al wel iemand op gekomen. Waarom is het zo'n probleem?

[Reactie gewijzigd door blorf op 14 oktober 2019 13:32]

Er zijn siliconen hoesjes die ook over het scherm heen gaan. Die gebruik ik al enkele jaren. Eerst op de Samsung S8 en nu op mijn S10

Belemmert niet het gebruik van het scherm.
Dus een bumbercasemet ingebouwde screenprotector
https://www.bol.com/nl/p/...QkEERFZA.1.6.ProductImage

[Reactie gewijzigd door jqv op 14 oktober 2019 14:01]

Hmmm vreemd... waarom heeft een Chinese telefoon fabrikant een Afrikaanse naam Nubia gekozen?
Daar komen de grondstoffen vandaan. :+
Watto: "Not bad, not bad. A Nubian, eh?"
Dit is wel een zeer scherpe prijs maar liefst 2 schermen en de laatste soc inbegrepen ook nog. Daar kunnen apple en samsung van leren met hun achterlijk hoge prijzen! Natuurlijk bieden die fabrikanten wel kwaliteit maar wel erg aan de hoge prijs. Ben blij dat er zoveel merken zijn die met een scherpere prijs op de markt komen vaak met de laatste soc ook. Voor ons consumenten alleen maar een win win situatie
Ja maar hoe zit het met de ondersteunig van dit niche product? Ja de bootloader is te unlocken maar wordt het 2e scherm ook ondersteund in eventuele roms?
Aan wat voor toepassing moet ik denken als ik een tweede scherm nodig zou hebben? Ik zie het nut van een tweede scherm niet echt in.
Dezelfde content kunnen tonen aan iemand die tegenover je zit. De primaire camera's kunnen gebruiken voor selfies. Always on display voor als je telefoon face-down op tafel ligt.
Gelukkig, nog een telefoon waar de bootloader te unlocken is. Hopelijk komen er veel custom roms voor :)
Het ziet er fraai uit.

Bescherming lijkt me nog niet zo'n groot probleem; gewoon een screen protector en i.p.v. een hoesje dat ook de achterkant bedekt een soort van rubberen stootrand eromheen.

Het per ongeluk aanraken en wellicht activeren van dingen aan de achterkant lijkt me een groter 'probleem'.
Ik vind dit soort dingen er op fotos altijd heel mooi uitzien, echter in de werkelijkheid zie je toch wel wat verschil. Persoonlijk wil ik het verschil tussen Oled scherm en achterkant niet kunnen zien, alsof het dus 1 geheel is. Misschien dat dit mogelijk is met frosted glass ofzo.