Bose haalt Sleepbuds van de markt wegens accuprobleem, betaalt klanten terug

Bose haalt zijn Noise-Masking Sleepbuds uit het productengamma. De draadloze oortjes, die een betere nachtrust zouden opleveren door storende omgevingsgeluiden te verdoezelen, kampen met een accuprobleem dat niet kan worden verholpen. Ontevreden klanten krijgen hun geld terug.

De Noise-Masking Sleepbuds waarmee Bose in juni 2018 op de markt kwam, kunnen volgens de fabrikant last hebben van een accu die niet voldoende consistent of betrouwbaar werkt. Bose stelt dat de meeste gebruikers geen problemen ondervinden, maar dat er ook klanten zijn met 'een totaal andere ervaring'. Bij deze groep vallen de Sleepbuds op onverwachte momenten uit of laden ze via de bijgeleverde charging case niet volledig op. Volgens de specificaties zouden de oortjes telkens zestien uur meegaan.

Volgens Bose gaat het om een onoplosbaar probleem, waardoor de fabrikant zich genoodzaakt ziet om de Sleepbuds uit het assortiment te halen. Eigenaars worden in de komende dagen op de hoogte gebracht van deze beslissing, waarna zij de keuze krijgen uit twee oplossingen. Om te beginnen komt iedereen, dus ook wie geen problemen ondervindt, tot 31 december 2019 in aanmerking voor een volledige terugbetaling. De adviesprijs van de oortjes bij de introductie bedroeg 269,95 euro.

Eigenaars kunnen hun Sleepbuds ook houden en verder gebruiken, maar kunnen van Bose ook een nieuw stel oortjes krijgen uit een beperkte voorraad. Deze zijn volgens de fabrikant minder vatbaar voor het accuprobleem, maar 'niet volledig immuun'. In een brief op de website verontschuldigt Bose zich voor het ongemak en voor het feit dat het bedrijf in het verleden niet duidelijk genoeg over de problemen met de Sleepbuds heeft gecommuniceerd.

De Sleepbuds zijn niet te verwarren met in-ear headphones met actieve noisecancelling. Ze maken gebruik van noisemaskingtechnologie: slaapverstorend lawaai, zoals een snurkende partner of luidruchtige buren, wordt gemaskeerd door rustgevende geluiden. Via de app hebben gebruikers keuze uit een tiental zogeheten sleeptracks, zoals 'Ritselende bladeren', 'Oceaan' en 'Kampvuur'. Muziek of andere audio naar de Sleepbuds streamen is niet mogelijk.

Bose SleepbudsBose SleepbudsBose Sleepbuds

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

04-10-2019 • 10:07

117

Submitter: slicinghaunt

Reacties (117)

117
108
58
12
1
37

Sorteer op:

Weergave:

Wij hebben ze ook. Ze werken geweldig als ze werken. Helaas behoren wij tot de kleine (?) groep klanten die problemen ervaren. Vorige week contact opgenomen met Bose omdat de tweede set oplaadproblemen kreeg. We kregen de volgende reactie van Bose:
Aan de klanten van onze noise-masking sleepbuds™,

In juni 2018 hebben we na een succesvolle test met duizenden Indiegogo-financierders onze noise-masking sleepbuds™ geïntroduceerd. Onze visie was gedurfd en we hebben nooit geaarzeld bij wat we wilden bereiken of getwijfeld over onze beweegredenen. We wilden iets doen voor de miljoenen mensen die moeite hebben om in slaap te vallen.

We wisten dat onze oplossing technisch zó complex was, dat er grote investeringen nodig waren, dat er speciale componenten moesten worden gevonden en dat er meerdere innovaties moesten worden ontwikkeld. We wisten dat we iets gingen proberen wat nog nooit eerder was gedaan. Maar er was geen enkele twijfel mogelijk: het zou allemaal de moeite waard zijn. Omdat we jullie wilden helpen. Dat willen we nog steeds – en dat zal ook altijd zo blijven. En gelukkig hebben we ook veel mensen kunnen helpen. Velen hebben laten weten dat ze dankzij de sleepbuds™ voor het eerst sinds jaren weer een goede nachtrust hebben gehad en zich geen nacht zonder meer kunnen voorstellen.

Maar helaas was dat niet de ervaring van iedereen.

Er zijn problemen gemeld met sleepbuds™ die niet volledig opladen, onverwacht worden uitgeschakeld of beide. En dat hebben jullie ons natuurlijk laten weten. We hebben naar jullie geluisterd, alle posts gelezen, alle telefoongesprekken vastgelegd en we hebben de geretourneerde sleepbuds™ uitvoerig geanalyseerd en vervangen door nieuwe. Soms meer dan één keer. We hebben een speciaal team opgezet dat zich met niets anders bezighoudt dan het zoeken naar mogelijke oorzaken. We dachten aanvankelijk de problemen te kunnen oplossen met software- en firmware-updates. Maar de problemen bleven en er zijn recent zelfs meer bijgekomen. Daarom hebben we elke hardwarecomponent uitvoerig onderzocht. We hebben ontdekt dat de accu veilig is in gebruik, maar niet zo consistent of voorspelbaar werkt als onze standaarden vereisen.

Om die reden stoppen we met de fabricage van de sleepbuds™. We gaan weer terug naar de onderzoekstafel, omdat we het uiterste doen om van onze visie werkelijkheid te maken. Maar er is nog iets belangrijkers. Namelijk ervoor zorgen dat jullie niet met de problemen blijven zitten.

Zoals altijd staan we achter onze producten en we komen dan ook de garantieverplichtingen voor de sleepbuds™ na. We willen alle sleepbuds™-gebruikers ook een aanbod doen: retourneer je product uiterlijk 31 december 2019 en krijg het volledige bedrag gerestitueerd. Ga naar http://worldwide.bose.com/support/sleepbuds voor meer informatie of naar https://worldwide.bose.com/contact voor servicepunten in jouw regio.

We doen al meer dan 50 jaar uitgebreid onderzoek om ideeën te realiseren die niemand ooit voor mogelijk had gehouden. En dat doen we altijd om het leven van mensen beter te maken. We gaan soms tegen conventies in, maar dat pakt niet altijd even goed uit. We hebben soms geworsteld. We hebben soms gefaald ondanks onze toewijding. De slechtste momenten waren de momenten waarop we onze klanten hebben moeten teleurstellen, want we vinden niets erger dan dat.

We vinden het erg spijtig dat we jullie hebben teleurgesteld en dat we niet altijd even duidelijk hebben gecommuniceerd. De intentie was juist, maar dat is niet genoeg als jullie daar geen baat bij hebben.

We staan voor jullie klaar zo lang als dat nodig is.

Met vriendelijke groet,

<naam uit privacy overwegingen weggehaald>
General Manager
Bose Corp
Je kunt zeggen en vinden van Bose wat je wil maar dit is hoe een fabrikant met after sales naar zijn particuliere klanten hoort om te gaan.

We hebben nu een ASMR headband gekocht als alternatief. Maar zodra Bose V2 van de Sleepbuds op de markt brengt, gaan wij die kopen!
Voor die prijs verwacht ik een oerdegelijk product. Immers voor 125 EUR heb je al oordopjes gemaakt van een mal (die dus perfect in je oor passen). Hoewel dit goede customer support is, is het ergens ook jammer dat dit soort customer service nieuws is. Dit is hoe het standaard hoort te zijn! Voor mij geeft dit dan ook vertrouwen in het merk.
Hi Jerie,

Goed om te lezen dat Bose jouw vertrouwen heeft. Dat heeft Bose ook bij ons.

Ik ben het met je eens dat je voor € 270 een oerdegelijk product mag verwachten. Aan de andere kant: het is natuurlijk wel "bleeding edge" voor wat betreft de functie en vooral de techniek die je nodig hebt om dat te bereiken.

Ik verwacht (en hoop) dat Bose heel veel leert van dit product en dat ze op "de tekentafel" goed kijken naar V1 van de Sleepbuds.

Ik kan in ieder geval niet wachten op V2 van dit product!
Bleeding edge technologie met beperkingen mag je verwachten van een start-up. Niet van gevestigde namen. De rol van bedrijven als Bose, Apple, Philips, Sony etc is niet om het nieuwste van nieuwste te kunnen leveren, maar om techniek door te ontwikkelen zodat het op grote schaal geleverd kan worden met een kwaliteit die je mag verwachten.
De concurrentie is moordend en ontwikkelingen gaan heel snel. Ik ben geen fan van Bose, integendeel, maar elke fabrikant heeft wel eens pech dat een gok verkeerd uitpakt of dat iets in de praktijk toch minder goed werkt dan tijdens gecontroleerde tests. Sommige fabrikanten houden zich stil, maar andere nemen hun verantwoordelijkheid en handelen het netjes af. Bose doet dit goed.
Sinds april tevreden gebruiker geweest van deze sleepbuds, helaas 6 weken geleden begon het gedonder bij mij. Het rechterdopje wilde niet verder opladen dan 58%. Contact opgenomen en kreeg direct een nieuw paar toegestuurd voor ik de defecte dopjes terug hoefde te sturen. Nieuwe dopjes in ontvangst genomen, 1 week kunnen gebruiken, zelfde probleem. Weer contact opgenomen en weer nieuwe dopjes ontvangen welke 'absoluut niet hetzelfde probleem konden hebben'. Weer 1 week verder en hetzelfde probleem. Ik ben blij dat Bose deze dopjes nu terugroept en gebruikers hun geld terug kunnen krijgen.

Hopelijk komt er binnenkort een V2 op de markt.
Zou je kunnen toelichten voor iemand als ik wat het voordeel is? Slaap je er beter mee? Kun je er op liggen zonder dat het pijn doet?

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 23 juli 2024 13:56]

Ze maken geen gebruik van active noise cancelling, ze overstemmen geluiden van buitenaf en hebben wel de in-ear seal die ietwat dempt, maar pas als je geluiden aanzet sluit je jezelf af. Ze zijn dus echt bedoeld voor het buitensluiten van geluid door overstemmend geluid.
Sommige mensen vinden het bijvoorbeeld prettig om het geluid van een ventilator te horen tijdens het slapen wat hiermee dus gesimuleerd kan worden.
Ik zelf gebruikte ze als witte ruis apparaatjes waar ik niet mijn vriendin mee lastig val om geluid van buren/katten weg te maskeren en als wekker in de ochtend. Ik vind schuimdopjes erg onprettig vanwege mijn tinnitus (piep in mijn oor) welke dus door de witte ruis ook weggemoffeld wordt.

Ze waren klein genoeg om op je zij te liggen zonder dat je hier last van krijgt, qua techniek waren ze super tof, helaas qua accu dus niet.

[Reactie gewijzigd door slicinghaunt op 23 juli 2024 13:56]

Ik begrijp uit je verhaal dat je erg tevreden bent met dit product.
Gebeurde het niet dat de oordopjes gedurende het slapen (regelmatig) los gingen ?
Na het lezen van je ervaring zou ik graag zoiets ook willen proberen, klinkt erg positief!
Nee, door het vleugelrubbertje bleven ze prima zitten, het is wel belangrijk dat je daar even mee experimenteert, ik begon namelijk te klein en toen vielen ze wel uit. Bose gaf in de app een instructieanimatie wat een goede fit was, en dat klopte in mijn geval ook alleen ik was te eigenwijs in het begin.
Wat voor audio bestand of apparaatke gebruik jij om de tinitus te overstemmen, of was dat bijgevoegd bij de oortjes/app?

Heb er zelf ook al jaren last van, gelukkig niet echt problemen met in slaap komen maar is misschien eens de moeite waard om te proberen als er nog een v2 uit komt.
Ik gebruikte daar voor het eerst deze sleepbuds voor met de bijbehorende app. Het is niet mogelijk om zelf geluiden op die dingen te zetten, alleen de geluiden die de app beschikbaar stelt.

Mijn tinnitus is heel licht dus absoluut niet storend normaal gezien, maar sinds ik in een appartement woon ben ik de geluiden van buren zat en kwam ik tot de conclusie dat schuimdoppen mijn tinnitus iets te indringend maakt om comfortabel te kunnen slapen.

Zodra er een v2 op de markt komt verwacht ik zeker dat Bose die goed getest heeft op de kwaliteit van de accu, en ik zal zeker een van de eerste zijn die ze aanschaft.
Wat ik hier in de comments veel zie is mensen die tinnitus met technische oplossingen proberen dragelijk te maken. Hoe zeer ik dat ook snap (vanuit eigen ervaring met tinnitus en de Tweakers-community kennende), ik zou hier extreem terughoudend mee zijn.
Tinnitus is voor iedere patiënt verschillend in oorzaak, uiting en beleving, maar het is in het algemeen wel te typeren als chronische, psychische klacht. In de behandeling moet je het dan ook als zodanig benaderen. Ik heb hier ontzettend goede ervaring mee (snel en effectief) en ben heel blij dat ik nooit aan dit soort dingen ben begonnen. Het maskeren kan absoluut een goede manier zijn om met tinnitus om te gaan, maar het grote nadeel is dat je ervan afhankelijk wordt. Ook is het moeilijker om op de momenten zonder maskering ermee om te gaan.
Geen probleem om een chronisch symptoom van welke oorzaak dan ook te verminderen. Ik ben het dus niet eens met je stelling. Kun je gerust tegelijk aan de onderliggende oorzaak werken zonder gek te worden.
"Geen probleem om een chronisch symptoom van welke oorzaak dan ook te verminderen."

Dat schrijft hij ook. Het gaat erom dat aan onderdrukken ook nadelen kunnen zitten en dat is ook precies wat ik dacht. Mensen maken zich afhankelijk van speciale kussens, matrassen, oordopjes, pyjama's en wie weet wat nog meer, alleen om lekker te kunnen slapen. Het is een beetje het equivalent van de knuffel voor kinderen. Je kunt m.i. het best met zo weinig mogelijk hulpmiddelen door het leven gaan.

Helaas heb ik ook lichte tinnitus die ik gelukkig alleen hoor als ik er op let of als het stil genoeg is. Maar ik stoor mij er dus niet aan omdat ik er niet actief mee bezig ben. Dat heb ik liever dan dat ik mezelf afhankelijk maak van speciale dopjes om te kunnen slapen.
Je wordt er niet afhankelijk van zoals hij suggereert. Het wordt er ook niet erger van, juist minder erg. Als je tinnitus hebt van de stress is het wel erg fijn als de tinnitus niet zelf nog meer stress geeft (wat bij veel mensen het geval is, omdat ze niet rustig kunnen worden van het geluid). Goede nachtrust is bovendien in alle scenario's gezond. Het zijn allemaal hulpmiddelen die het leven makkelijker en dus ook minder stressvol maken.

Als je begrijpt hoe stress in elkaar zit, begrijp je ook dat dit soort dingen juist niet maskeren, maar rustgevend werken. Door je gedachten af te leiden met geluid. Vergelijkbaar met een vorm van meditatie of mindfulness.
Je wordt er niet afhankelijk van zoals hij suggereert. Het wordt er ook niet erger van, juist minder erg.
Je kunt dit echt niet in het algemeen zo stellen, daar geef je mensen valse hoop mee. Er zijn zoveel mensen bij wie tinnitus zelfs juist erger wordt door dit soort hulpmiddelen.

Het is gewoon sterk afhankelijk van de oorzaak en het individu of een methode werkt. De psychologische benadering werkt ook lang niet voor iedereen.
Nee dat is dan voorbehouden dat het een psychische oorzaak heeft, waar ik op reageer. Andere oorzaken reageerde ik niet op. Dat werd niet benoemd.
Het gaat er om dat je de beste optie kiest voor de lange termijn en dat betekent dat je op de korte termijn misschien juist iets moet laten wat in eerste instantie goed lijkt te helpen. Missschien maken dit soort oordopjes je tinnitus juist erger. Alleen omdat je constant geluid in je oren hebt, valt dat in eerste instantie niet op. Ik ben dan ook gewoon erg terughoudend met dit soort lapmiddelen. Wat jij doet, moet je lekker zelf weten maar als je het in de groep gooit dan is het prima als er ook een argument tegen dit soort middelen wordt opgeworpen.
Je drukt het beter uit dan ik: mijn punt is inderdaad dat er nadelen kunnen zitten aan hulpmiddelen.
Ik ben natuurlijk geen tegenstander van iets wat helpt tegen tinnitus (wat echt je leven kan ontwrichten). Echter, ik zou altijd eerst andere methoden proberen die het vanuit de psychologische kant benaderen.
Er is sinds begin dit jaar ook een behandeling in het basispakket mogelijk voor tinnitus die het idd van de psychische kant benaderd. Daar gaat mijn interesse wel naar uit om daar aanspraak op te maken maar vergeet het elke keer te vragen als ik weer es een keer bij de huisarts beland (wat amper gebeurd) Het is gelukkig niet heel erg maar zeker wel de hele dag hoor en merkbaar.
Ook heeft een operatie aan mijn oor (stijgbeugel vervangen) het licht verergerd. Ach.. ik kan het zelf redelijk blokkeren tenzij het rustig is en als ik er over praat en dus aan denk. We will see...
Er is sinds begin dit jaar ook een behandeling in het basispakket mogelijk voor tinnitus die het idd van de psychische kant benaderd.
Dat wist ik niet, heel goede ontwikkeling!
Daar gaat mijn interesse wel naar uit om daar aanspraak op te maken maar vergeet het elke keer te vragen als ik weer es een keer bij de huisarts beland (wat amper gebeurd)
Zou het zeker doen, baat het niet dan schaadt het niet
Al klinkt het alsof je er al goed mee omgaat, dus ik kan me ook voorstellen dat je er niet veel aan zult hebben en wellicht dus ook niet de doelgroep bent

[Reactie gewijzigd door M.K. op 23 juli 2024 13:56]

Ah duidelijk. Ik had wel verwacht dat er wat meer slimmigheid in zou zitten voor dat geld. Maar ze detecteren dus niet of je slaapt? Om dan het geluid uit of zachter te zetten?
Nee, wat dat betreft waren ze erg dom. Er zaten wel timers in om ze na een bepaalde periode uit te zetten. Ook kunnen ze notificatiegeluidjes spelen als je telefoon een melding kreeg, maar dat vind ik persoonlijk achterlijk als je probeert te slapen :)
Mja, dat laatste zou dan voor m'n vriendin wél weer handig zijn als haar glucosesensor (diabetes type 1) een te lage waarde oppikt :).

Klinkt wel alsof deze dingen (als de problemen zijn gefixt) ook iets voor haar zouden kunnen zijn. Hoewel het wel weer zo is dat zij ook continue geluiden niet altijd fijn vindt, dus active noise canceling was beter geweest.
Vraag me eigenlijk af of het niet ook effect kan hebben tijdens je slaap. Je gehoor blijft ook tijdens slaap actief. Je hersenen filteren onbelangrijke geluiden weg, maar onbekende geluiden kunnen je uit je slaap halen door "waakzaamheid" van je hersenen.
Ik heb ook een ventilator naast mijn bed staan,goedkoop en werkt prima slaap er goed bij... :)
Tikkende klok. Ook handig (als je niet iemand bent die er gek van kan worden)
Ventilator vind ik ook heerlijk. Heb ook járenlang met ronkende PC's op m'n slaapkamer geslapen. Heerlijk, het geluid van echte draaiende harde schijven en fans. Maar oprecht: heerlijk geluid. Ik kan er nóg rustig van worden als het stil is in de woonkamer en m'n NASje druk aan het werk is met een backup.
Zo iets lijkt me inderdaad ideaal als je gevoellig bent voor geluiden of last hebt van gesnurk.
Ik heb wel eens een Bose Noise cancelling koptelefoon op gehad en was echt onder de indruk bij andere merken werkt dat niet zo mooi.

Met dopjes is dat effect natuurlijk wel iets beperkter maar kan mij goed voorstellen dat dit helpt. En voor Tinitus in combinatie met witte ruis geeft dat was meer rust.
Voor mensen die goed slapen is er geen voordeel, maar als je bijvoorbeeld last hebt van oorsuizen, een rumoerige partner of veel omgevingsgeluid kan het wellicht helpen. :)
Ik hoop het ook. Ik had er opzich wel wat interesse in (eigenlijk vooral in het product dat Bose heeft overgekocht en waar ze dan de "SleepBuds" van gemaakt hebben), maar ik vond ze wel echt veel te duur dus daarom dat ik er nooit voor gegaan ben uiteindelijk.
Ik vond ze ook erg duur, daarom heb ik ze toen bij Bose direct gekocht zodat ik ze 30 dagen niet goed geld terug kon proberen. Na een week was ik al overtuigd dat ik ze nooit meer weg wilde doen. Helaas gaan ze nu dus alsnog terug :(
Je hebt op online-aankopen sowieso 14 dagen, en bij Amazon 30 ;)
14 dagen is kort om zoiets te proberen, in ieder geval in mijn geval. De meeste dingen die ik geprobeerd heb werken maar tijdelijk, na een paar dagen of weken heeft het geen invloed meer (vraag me niet waarom)

EDIT: overigens heb ik deze oordoppen niet geprobeerd ivm de prijs

[Reactie gewijzigd door AmazingDreams op 23 juli 2024 13:56]

Ik heb ze zelf ook gekocht in januari toen ik op skivakantie naast een enorm zware snurker lag. Na 2 nachten geen oog dicht gedaan te hebben, heeft dit (de rest van) mijn skivakantie gered. Thuis heb ik ze normaliter niet nodig, dus echt veel gebruik ik ze niet.

Toch begon één oortje na een tijd te haperen: het bekende 58% probleem. Later volgde de tweede, die laadde toen ook niet verder dan 58%. Nu geven ze allebei 58% aan, maar de linker valt binnen het uur uit. Lekker handig nu ze al weken aan het heien zijn in de buurt :'(

Ik ben dus ook redelijk teleurgesteld in de sleepbuds, terwijl het concept prima is. Wel goed van Bose dat ze de knoop hebben doorgehakt, en terug gaan naar de tekentafel. En natuurlijk prima dat ze het aankoopbedrag vergoeden.

Ik moet nu wel weer op zoek naar een vervanger, ik ben een moeilijke slaper dus het is voor mij handig om dit soort sleepbuds tot mijn beschikking te hebben.
En als er nou een rookmelder afgaat? Hoor je dat nog wel?
Ja, heb dit zelf meegemaakt. Ik werd gewoon wakker (gelukkig loos alarm, vermoed dat er door de verbouwing stof in is gekomen).
Dit is wel erg jammer. Mijn vriendin is er erg blij mee. Ze is verpleegkundige en vooral na nachtdiensten is het erg fijn om te slapen zonder te ver omgevingsgeluid. Dit was echt een geweldige uitkomst.

Dit is wel echt balen!

Nu kan ik niet meer snurken na een bier avondje met vrienden..
Als je goed leest, lees je dat merendeels deze problemen niet hebben. Je vriendin kan deze dus gewoon blijven gebruiken (tenzij ze nou juist wel die problemen heeft met de sleepbuds).
Ik bedoel: het is jammer dat ze van de markt gaan. Ze heeft geen problemen met de buds.
Toevallig was ik ook op zoek naar een oplossing. Deze Bose en QuietOn vond ik het overwegen waard. Vooral bedoeld tegen het snurken van mijn partner.
Ik vond over beide oplossingen wisselende reviews. Blij om hier ook positieve ervaringen te lezen over Bose. Werkt het echt beter dan foam doppen? Daarmee lig ik toch nog vaak wakker bij luid snurken.
Hopelijk brengt Bose in dat geval inderdaad een V2 uit.
Zodra je wakker wordt dan doe je haar een neusklem op :D Kost 1 eurie :O
Misschien beter om het probleem aan te pakken ;).
Je hebt gelijk. Done that. Ze heeft slaaponderzoeken gehad en al een tijd een snurkbeugel (voor de apneus). Desondanks snurkt ze nog vaak. Apart slapen (logeerkamer) is echter ook niet zo gezellig. En niet praktisch tijdens vakanties. Ze sport veel, maar het helpt niet. Dus ik zoek de oplossing noodgedwongen bij mezelf.
Maar terug ... On topic ...
Als Bose niet meer levert, iemand ervaring met QuietOn of zijn er andere ANC oplossingen voor slapen?
Ik bedoelde eigenlijk een bezoekje aan de KNO arts :-)
Ik heb zelf last van tinitus, een constante piep in mijn oren (om gek van te worden, vooral met slapen), wellicht is dit voor mij een uitkomst, ik wist niet dat deze ''doppen'' bestonden!

Normale oordoppen geprobeerd maar dit ligt niet comfortabel, ik lig ook altijd op m'n zij. Ben benieuwd hoe deze dingen zitten.

[Reactie gewijzigd door BlasterXL op 23 juli 2024 13:56]

Probeer eens Sleepphones. Ik gebruik die al jaren voor mijn tinnitus ‘s nachts.

Het is een band om je hoofd met de 2 oortjes er in, waar je zonder problemen op kan liggen. Er zit een accu in en hij verbind met bluetooth met telefoon waar ik een variatie van apps gebruik om regen en onweer ‘s nachts zachtjes op te zetten.

Mijn vrouw hoort er niks van.

Ze werken en ze zijn veel goedkoper dan deze Sleepbuds. Daarnaast kun je er alles naar toe streamen, niet enkel de ingebakken geluiden.

[Reactie gewijzigd door OverSoft op 23 juli 2024 13:56]

Tinitus is geen echt geluid, dus je kan het niet maskeren (als in: weg filteren) met een externe bron. Je kunt het hoogstens overstemmen met witte ruis, ik gebruik daar zelf gewoon een simpele ventilator voor (ook omdat ik een fris briesje fijn vind ivm nachtzweten).

Ik vind die Bose een hele mooie oplossing, maar persoonlijk vind ik het veel te duur. Ook verwacht ik dat de accu bij dagelijks gebruik binnen een jaar of twee totaal aan gort zal zijn (dat is mijn ervaring met de Apple EarPods, en die gebruik ik niet eens dagelijks een hele nacht) en dan kan je weer 270 euro uitgeven.

Dan is een goeie ventilator (die niet ratelt, maar alleen echt witte ruis veroorzaakt) of een externe white noise generator toch een stuk voordeliger...
Tinitus is geen echt geluid, dus je kan het niet maskeren (als in: weg filteren) met een externe bron. Je kunt het hoogstens overstemmen met witte ruis, ik gebruik daar zelf gewoon een simpele ventilator voor (ook omdat ik een fris briesje fijn vind ivm nachtzweten).
Ja en nee. Tinnitus komt juist op wanneer het stil is. Een beetje geluid dat zachter is dan tinitus kan er al voor zorgen dat de tinitus zelf niet meer hoorbaar is.
Dan is een goeie ventilator (die niet ratelt, maar alleen echt witte ruis veroorzaakt) of een externe white noise generator toch een stuk voordeliger...
Een ventilator is niet makkelijk mee te nemen. Ook kunnen er andere mensen zijn in de kamer die slapen, die geen behoefte hebben aan white noise.

Men onderschat de waarde van goede nachtrust. 270 EUR voor twee jaar is een koopje.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 13:56]

Ik heb zelf tinnitus helaas, ik weet wat het is. Mijn ervaring is dat het er altijd is, als het stil is ervaar je het inderdaad wel extra dan wanneer er omgevingsgeluid is. Maar wat ik bedoelde te zeggen: geluid van buiten kan je dempen met noise-cancelling, tinnitus kan je niet weg poetsen op die manier :)

Een ventilator kan je prima meenemen, ik gebruik voor op reis een kleine Artic USB fan die ik op een battery pack of USB lader etc aansluit en op het nachtkastje zet. Dat levert mij voldoende witte ruis op.

In gevallen van extreme herrie slaap ik wel eens met oordoppen, maar door de stilte heb ik (zoals je zelf al zei) juist extra last van mijn interne piepjes.

Ik snap je punt over de waarde van een goede nachtrust, maar ik vind dat Bose hier echt een schandalig hoge prijs rekent over de rug van mensen die het wellicht nodig hebben. En daar komt bij dat een ventilator voor mij dus werkt, maar ik besef me dat het voor andere mensen misschien niet werkt.
Ik snap je punt over de waarde van een goede nachtrust, maar ik vind dat Bose hier echt een schandalig hoge prijs rekent over de rug van mensen die het wellicht nodig hebben.
Voor een 'medisch' apparaat vallen de kosten wel mee. Al wil je je boos maken over misbruik van mensen die zaken nodig hebben, kijk dan naar de farmaceutische industrie.
Het een sluit het ander niet uit :)
TIL: dat wat ik ‘hoor’ wanneer het stil is en het erger wordt wanneer ik er op focus, het tinnitus is. :/
Ventilator ook wel gebruikt inderdaad, heel herkenbaar!
Ik heb vaak de tablet even aan met wat regengeluiden e.t.c. :)
Bij mij is het zo, dat wanneer het doodstil is, dat je er meer last van hebt.
Door ander omgevingsgeluid kan ik het beter negeren op 1 of andere manier.
Ik kan ook niet op m'n linker oor liggen (waar de piep ook zit) want dan hoor ik dus alleen maar een zeer hoge frequentie pieptoon. Bij mij zit de piep ergens tussen de 12.000Hz en 14.000Hz.

Inderdaad is 270 euro echt peanuts, als het helpt heb ik dit er zeker voor over.
Ik draag een tinnitus maskeerder/gehoorapparaat die constant ene geluid geeft. Het is erg prettig en kan niet meer zonder! Helaas in de nacht mis ik zoiets wel
Ik heb ook tinnitus en vrij hard, slapen is moeilijk, zelf heb ik voor in de nacht een mp3 speler met lange batterijduur (Sony) met regengeluiden en een kleine passieve speaker voor boven mijn bed (heb er ook 1 voor onder de kussen maar die gebruik ik niet).
Toen mijn tinnitus nog niet zo erg was heb ik wel eens actieve speakertjes gebruikt die hoefde ik alleen maar aan te zetten en die produceerden al genoeg witte ruis uit hunzelf.
Stukje offtopic, maar er is therapie bij Adelante zorggroep om te zorgen dat je beter met je T om kunt gaan. Je hersenen filteren veel geluiden (hartslag, ademhaling) omdat deze niet belangrijk zijn. Ook kun jij je hersenen leren om je T te filteren, het is er wel maar wordt veelal weggefilterd. Persoonlijk was deze therapie een ommekeer en heeft mij echt veel gebracht!
270 euro en je kan er geen eigen muziek naar streamen? Wat verantwoord de hoge prijs dan? (iig. niet de accu :+ )

Ben wel benieuwd wat de details van het onoplosbare probleem zijn, het lijkt er op dat ze het zelfs met een revisie van het model niet op kunnen lossen.
270 euro en je kan er geen eigen muziek naar streamen? Wat verantwoord de hoge prijs dan? (iig. niet de accu :+ )
Een goede nachtrust. Dat is ongeveer 1/3 van je tijd die men een stuk comfortabeler kan beleven, en heeft ook invloed op de andere 2/3 van de tijd. Qua dat is 270 EUR een koopje als het slaapproblemen oplost.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 13:56]

Hoop geld voor passieve oordopjes waar je eigen muziek niet eens mee kan luisteren. Zo kennen we Bose weer
Absoluut waar, qua onderdelen/opties is het product denk ik het geld niet waard. Ik heb ook lang getwijfeld om ze te kopen. Maar na twee nachten had ik alleen maar spijt dat ik ze niet eerder had gekocht. Om een reclame-cliche te gebruiken:
schuimdopjes: € 1,-
Bose oordopjes: € 270,-
Perfecte nachtrust: onbetaalbaar

Denk dat een concurrent goed geld kan verdienen door ze voor € 200,- op de markt te brengen, mits de pasvorm net zo goed is en de accu beter :+
Tis onwaar wat u zegt.
Het zijn geen passieve oordopjes.
Aangezien het geluiden kan afspelen die andere geluiden onhoorbaar of minder merkbaar kunnen maken.

Jouw 1 euro voorbeeld kan dus geen geluid afspelen en in mijn ervaring als je naast iemand slaapt die snurkt dan hoor je het nog steeds.

Je hebt wel gelijk in dat het duur is, maar je kan ze niet vergelijken met een product dat letterlijk alleen bestaat uit schuim...
Het zijn geen passieve oordopjes.
het een aantal rustgevende geluiden afspelen.
om geluiden te masken
Ben het met je eens dat het duur is,
Maar het zijn geen passieve of simpele oordopjes.

[Reactie gewijzigd door Micahve op 23 juli 2024 13:56]

De doppen zijn wel passief. Met passief wordt bedoelt dat de doppen geen active noice cancelling hebben.

De doppen zijn wel simpel echter er zijn geluidsbronnen ingebouwd die de doppen afspelen zodat je niet zelf een bron hoeft aan te sluiten en dus ook geen stroom aan de draadloze verbinding kwijt bent.

Hiermee wil ik niet zeggen dat de doppen niet handig zijn echter ik zou verwachten dat ze met active noice cancelling nog veel beter zouden werken. Waarschijnlijk is dit momenteel niet mogelijk in verband met het stroomgebruik maar wie weet komt het op een dag nog.
ik bedoel active noice canceling hoef je geen internet te hebben.
Aangezien geluid bestaat uit golven met verschillende versies heb je dus alleen een microfoon nodig en een speakertje aan de buitenkant die diezelfde golven met dezelfde sterkte weer terug sturen.

Dan cancel je dus de golf.
Net zoals als je 2 stenen in het water gooit zie je wel eens dat de golven of minder sterk worden doordat de golven elkaar opheffen.

Hier heb je natuurlijk geen internet voor nodig :)
Apart dat ze de accuduur niet doorgrondig getest hadden. :+
Ik ben ook wel benieuwd hoe ze dit testen en waarom dit probleem kennelijk pas bij de klant aan het licht komt.
Dingen als accuduur, aantal laadcycli lijken mij voor de hand liggende dingen om te testen.

Of wisten ze wel dat er iets was maar had de verantwoordelijke manager te hard aangedrongen om het product toch maar op de markt te brengen?
Als ik reactie van bose zo lees was het blijkbaar inconsistent. Kan prima zijn dat het pas na lang gebruik (en wat pech) optreden door factoren waar ze niet op getest hebben.

En het is gewoon een feit dat je een product niet de levensduur van dat product kunt testen in de praktijk voor je het op de markt brengt. Dat duurt veel te lang. Dus simuleren ze langdurig gebruik met test opstellingen, maar dat blijft een (onvolledige) simulatie.
Het lijkt mij dat je als fabrikant een bepaalde termijn garantie geeft, dan toch eventjes het apparaat test voor die tijd.
En als het zo inconsistent is, het lijkt mij logisch om aan te nemen dat Bose toch wel een fatsoenlijk aantal van de producten test.
Deze tests zijn overigens vaak zwaarder dan wat ze in de echte wereld gaan ondervinden.
Toch apart dan dat ze dus blijkbaar niet genoeg test producten hadden.

Maar evengoed het is al een wonder dat ze mensen geld terug geven of als mensen liever willen houden een nieuwe krijgen.
Dat is echt netjes en dat gebeurd niet vaak in de industrie tegenwoordig
En daar wil ik Bose echt een punt voor geven :)
Ik ben vooral benieuwd hoe jij nu denkt dat er getest wordt. Heb je het idee dat alle problemen te voorzien zijn door te testen?
Dat weet je niet, lijkt mij wel. Maar een probleem die na een half jaar gebruik opspeelt viel misschien net buiten de gebruikte test.
Veel producten worden niet veel langer dan een paar weken getest.
Daarnaast stelt Bose dat lang niet alle gebruikers er last van hebben. Het zou zomaar zo kunnen zijn dat 1% van de dopjes deze problemen vertonen. Dat zijn er redelijk veel in een productierun, maar bij een testrun zou je makkelijk 0 'defecte' units kunnen hebben.
Ja klopt, het laat dus weer zien dat producten beter gestest moeten worden.

Je vergeet natuurlijk ook dat deze producten niet in een jaar eventjes in elkaar worden gepiept.
Daar zitten vaak meerdere jaren in.
De onderdelen en de combinaties van onderdelen zijn dus niet goed getest.
Batterijen / accu's kunnen snel achteruit gaan als ze te koud of warm worden.
Of als je ze helemaal leeg laat lopen.
Daarom nooit een telefoon in de zon laten liggen of in de winter buiten.
Ook sluiten moderne telefoons zichzelf ook al uit als ze op 1% batterij capaciteit zitten.

Het zou dus kunnen dat de sleepbuds te warm / te koud(onwaarschijnelijk) of dus te vaak compleet leeg gingen.
Dit is ook waarom electriceauto's de batterijen packs dus met klimaatcontrol voorzien. Zodat ze altijd op de goede temperatuur blijven en wordt er aangeraden als je in een land woont met koude winters dat je de auto in een garage plaatst. Want het is er dan warmer.
Ik wist helemaal niet dat zulke oortjes bestonden! Iemand ervaring mee?
Even de problemen zoals in het artikel daar gelaten. Mijn vriendin is er erg blij mee. In het begin was het even wennen maar nu wilt ze niet anders meer. Je kunt er gewoon op liggen en het is ideaal tegen omgevingsgeluiden. Voor de wekker hoef je je geen zorgen te maken. Dat kan ook in de Bose app ingesteld worden zodat je toch op tijd wakker gemaakt wordt.
Oke goed om te horen! Ik heb namelijk tinnitus en slapen is soms lastig. Ik heb wel eens zitten denken aan een muziek kussen maar
Misschien is dit ook een optie!
Als je door muziek of andere geluiden minder last zou hebben van je tinnitus, dan zou dit wel kunnen werken.
Helaas verkoopt Bose deze niet meer, aangezien de problemen die een aantal mensen hadden.
Er zijn natuurlijk ook andere merken die aangeboden worden.
Je kan ook op internet opzoeken: Sleepbuds tegen tinnitus?

Ik hoop dat je een goede oplossing kunt vinden. :)
Weer er iemand of dit ook bestaat van andere merken die wel goed zouden werken?
Sleepphones. Die gebruik ik al jaren en zijn aanzienlijk goedkoper.
Heeft Sleepphones ook een noise cancelling functie of zijn dit grof gezegd gewoon bluetooth oordoppen in een hoofdband?

[Reactie gewijzigd door Borkus op 23 juli 2024 13:56]

Dat laatste, het zijn ook geen doppen, maar platte speakers in stof, soort van over-the-ear moffen dus.
De titel zegt het al:
Bose haalt Sleepbuds van de markt wegens accuprobleem
En als je verder leest:
Bose stelt dat de meeste gebruikers geen problemen ondervinden, maar dat er ook klanten zijn met 'een totaal andere ervaring'. Bij deze groep vallen de Sleepbuds op onverwachte momenten uit of laden ze via de bijgeleverde charging case niet volledig op. Volgens de specificaties zouden de oortjes telkens zestien uur meegaan.
Dan lees je dat de meeste (volgens Bose) deze problemen helemaal niet ervaren. En dat diegene die dit ervaren gewoon hun geld terug krijgen. Goede service in mijn ogen. Ze proberen het op te lossen, wat in dit geval niet gaat. En daarmee krijgen klanten hun geld terug.
Ik neem aan dat deze opmerking grappig was bedoeld. Ik moest erom gniffelen iig.

Zelf ook nooit van gehoord terwijl ik het zelf soms wel handig zou vinden. :)
Je wordt gemind terwijl je gewoon het correcte antwoord geeft.
Ze zijn ruk, en dat is een feit want anders doet Bose zoiets niet.

Tweakers gaat nergens meer over de laatste tijd. Moderatie systeem kan op de schop.
Wat ik bij dit soort dingen dan af vraag. Stel je ligt in je bed met deze dingen op / in en vervolgens gaat je brandalarm als een gek loeien. Wat gebeurd er dan?
  • Je hoort het niet en je overlijd
  • Het geluid is dermate hard dat de buds dit toch door laten?
het lijkt mij namelijk een uitzonderlijk slecht plan om dit soort dingen in te doen
Deze earbuds dempen het geluid, zoals alle oordoppen. Daarnaast kan je dus rustgevend geluid (white noise) afspelen die omgevingsgeluiden maskeren. Daarvan kan je via je telefoon het volume instellen.

Een hard geluid zoals een brandalarm komt hier met gemak nog doorheen. Maar de earbuds werken prima tegen een snurkende partner, verkeer, etc.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.