Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Intel verlaagt adviesprijzen van desktopprocessors zonder igpu

Intel verlaagt de adviesprijzen van zijn KF- en F-processors. Met name de goedkoopste modellen krijgen een lagere prijs, zo daalt het bedrag dat voor de Core i3-9100F betaald moet worden met bijna 26 procent. Bij de Core i9-9900KF is de prijsdaling maar 5,4 procent.

In hoeverre en wanneer de aangepaste adviesprijzen in dollars te zien zullen zijn in de europrijzen is nog niet duidelijk. De prijzen die Intel opgeeft zijn de adviesprijzen die afnemers betalen bij bestellingen van duizend stuks. In de praktijk komen de dollarprijzen redelijk overeen met de europrijzen in de Pricewatch, al zijn sommige processors in de praktijk al goedkoper dan de nieuwe dollarprijs van Intel.

De Intel-processors met KF- en F-aanduiding zijn varianten van de gelijknamige versies maar dan met een uitgeschakelde gpu. Intel begon vorig jaar met het leveren van deze aangepaste processors, vermoedelijk om het 14nm-procedé optimaal te benutten. Intel kan chips met defecten op de gpu zo alsnog verkopen als KF- of F-versie.

De versies met uitgeschakelde grafische chip zijn goedkoper dan de reguliere varianten, al is dat prijsverschil bij de duurdere modellen gering. Bij de goedkoopste processors kan dat wel flink oplopen. Mogelijk zorgt de prijsaanpassing voor een groter verschil in prijs tussen de cpu's met en zonder igpu.

Processor Nieuwe prijs ($) Oude prijs ($) Prijsdaling Pricewatch (boxed)
Core i9-9900KF 463 488 5,4% € 475,-
Core i7-9700KF 349 374 7,2% € 400,11
Core i7-9700F 298 323 8,4% € 363,-
Core i5-9600KF 237 262 10,5% € 195,-
Core i5-9500F 167 192 15,0% € 191,-
Core i5-9400F 157 182 15,9% € 146,90
Core i3-9350KF 148 173 16,9% € 157,51
Core i3-9100F 97 122 25,8% € 87,50

Intel KF-prijzen

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

07-10-2019 • 15:00

81 Linkedin Google+

Reacties (81)

Wijzig sortering
Gaat bij elke chip gewoon precies 25 dollar vanaf. Zeker niet verkeerd voor de goedkopere SKUs. Core i5-9400F is op 157 best wel aantrekkelijk (zeker voor gamers), terwijl je op 182 dollar misschien eerder voor een Ryzen 5 3600 met 12 threads zou kiezen.
de i5-9400f ziet er zeker heel aantrekkelijk uit voor een budget cpu.
Maar is AMD niet van plan om een soortgelijke cpu uit te brengen in dit prijsklasse? Ik had gehoord dat ze de ryzen 5 3500x uitbrengen met 6 cores en 6 threads als concurent tegenover de i5-9400f.

[Reactie gewijzigd door Gabriel19 op 7 oktober 2019 15:24]

de i5-9400f ziet er zeker heel aantrekkelijk uit voor een budget cpu.
Maar is AMD niet van plan om een soortgelijke cpu uit te brengen in dit prijsklasse? Ik had gehoord dat ze de ryzen 5 3500x uitbrengen met 6 cores en 6 threads als concurent tegenover de i5-9400f.
Dat klopt, nog even de € prijs afwachten. die moet echt wel rond de €150,- liggen, ander heeft het geen nut
De ryzen 5 3600 was voorheen al eerst in china geleaked waarbij de yen omgerekend naar euro's 200 euro was. Nu blijkt het ook echt 200 euro te zijn geworden.
Hetzelfde is gebeurd met de ryzen 5 3500x. wat dus ook geleaked is. Waarbij de yen omgerekend naar euro's 150 euro was.
Ze gebruiken Yuan in china, Yen is japans ;)
Ik heb de 9400f in een game pc en ik ben er blij mee, de prijs/prestatie is behoorlijk goed ten opzichte van duurdere 9xxx modellen. In game benchmarks zie je maar weinig verschil met duurdere Intels, de gpu is de limiterende factor.
Ryzen 2600X kost tegenwoordig +- 145 euro, en heeft praktisch gelijk single-core performance en dubbel het aantal threads. En kost nog een 10tje minder :)

[Reactie gewijzigd door Single Core op 7 oktober 2019 16:42]

Heb je daar linkjes van? Ik kan namelijk alleen vinden dat overall gezien de 9400f sneller is, vooral qua single-core performance. Hij krijgt het moeilijk met games die erg goed multi-threaded zijn zoals BF5 bijvoorbeeld. Gaan we naar een workload kijken waar je ook andere dingen doet dan is de 2600x natuurlijk de betere keuze. Voor 100% games weet ik het zo net nog niet.

Op moment van spreken is de 9400f zelfs goedkoper te krijgen dan de 2600x.

Voorbeeld:
https://www.techspot.com/...00f-vs-amd-ryzen-5-2600x/

De buren:
https://nl.hardware.info/...w-bommetje-onder-de-2600x
Op moment van spreken is de 9400f Niet goedkoper dan de 2600x.
De 9400f presteert beter in games. Het is maar wat je net nodig hebt.
De 2600x heeft zo zijn eigen voordelen en nadelen tegenover de 9400f

Hoewel je zeker een aantal goede punten hebt opgenoemd denk ik niet dat het handig was om een link als voorbeeld te nemen van bijna een half jaar geleden :)

[Reactie gewijzigd door Gabriel19 op 7 oktober 2019 18:29]

Is met verzending goedkoopste volgens Pricewatch. 2600x Was trouwens op moment van schrijven 2 euro duurder 😂. Het verhaal ging over gaming, niet over all Round. Ik reageerde op iemand. Vandaar dat ik aankaart dat de 2600x betere keuze is voor all round. Dat de test een half jaar oud zijn begrijp ik niet helemaal. Beide platformen hebben updates gekregen.
Ik maak uit de HW.info test juist op dat de 2600x overall iets sneller is. SingleCore is de intel inderdaad sneller, maar games is stuivertje wisselen en multicore is de AMD een stuk sneller.

Prijs is beide atm 145,-

Als je echt elke frame uit je GPU wilt halen is de intel inderdaad de betere keuze, maar het verschil is waarschijnlijk niet eens merkbaar en op alle andere vlakken is de 2600x sneller.

Persoonlijke voorkeur, maar ik zou voor de allround keuze gaan.
het ging ook om single core ;)
350 EUR voor een 9700KF zonder iGPU....ik kocht mijn 8700K met iGPU toen ie een maand uit was voor 350 EUR....echt waar ben je ingodsnaam mee bezig Intel 8)7
Flink cashen, voordat het marktaandeel echt inzakt vanwege AMD en ARM processoren?
Dat denk ik inderdaad ook. Uit angst snel alles de deur uit
Als je in de jaarverslagen van Intel terugkijkt, zie je het volgende:

1e helft 2018: De voorraden van "kant en klaar product" (CPU's, geheugen enz.) neemt nagenoeg niet toe vanaf oud en nieuw tot en met "de zomer".

1e helft 2019: De voorraden van "kant en klaar product" (CPU's, geheugen enz.) neemt 17% toe vanaf oud en nieuw tot en met "de zomer".

Voor de fact-checkers: Zoek op "finished goods" in de "Inventories"-tabel; de getallen zijn in miljoenen dollars.

Wat vertelt mij dat?

Welnu, Intel heeft een overschot aan kant-en-klare producten die nog niet echt als warme broodjes over de toonbank vliegen. Wat is hier het probleem: De $2,3 miljard aan "voorraad gereed product" die Intel kennelijk 1 juli 2019 op haar planken had liggen, wordt iedere keer dat AMD met nieuwe competitieve producten komt, minder waard. Dus die $2,3 miljard moet zo snel mogelijk afgebouwd worden!

Prijsverlagingen vallen dus te verwachten: De prijs van 10e generatie 99xx serie ging al door de helft als ik me goed herinner, de prijs van Xeons voor "kleinere gebruikers" gaat ook al door de helft (als de klanten aangeven dat ze een AMD-alternatief evalueren), en nu volgt ook het goedkopere 9xxx spul. Intel probeert de hele voorraad z.s.m. te verkopen, voordat niemand hem meer wil!
Op de markt dumpen heet dat. Maar dat zou alleen zo zijn als ze tegen enorme kortingen of prijsverlagingen worden verkocht en dat is hier vooralsnog niet het geval.
Lees hier net dat in het grote Intel-prijzencircus de (duursten van de) Xeon-W nu ook gehalveerd is qua prijs!
Ed: Series X ook! Zie onderaan!!
Voor de niet-kenners onder u (zoals ikzelf een halfuur geleden): Dat is een Xeon voor workstations.

Heb geprobeerd een overzichtje te maken, in tweede "tabel" als 1e kolom, hoeveel de nieuwe generatie goedkoper is dan de oude 'vergelijkbare' processor.
Oud: Xeon W-21xx
Mo__ RCS_____Base____Max__Cor__TDP_DDR___MaxMem
2195_$2553____2.3______4.3__18___140__2666___0.5TB
2175_$1947____2.5______4.3__14___140__2666___0.5TB
2165_$________3.3______4.5__10___140__2666___0.5TB
2155_$1440____3.7______4.5___8___140__2666___0.5TB
2145_$1113____3.7______4.5___6___140__2666___0.5TB
2135_$ 835____3.7______4.5___6___140__2666___0.5TB
2125_$ 444____4.0______4.5___4___120__2666___0.5TB
2123_$ 294____3.6______3.9___4___120__2666___0.5TB

Nieuw: Xeon W-22xx
-%___Mod____RCS__Bas_AC__Max_Cor__TDP_DDR___MaxMem
48%_2295___$1333__3.0__3.8__4.8__18__165__2933__1TB
43%_2275___$1112__3.3__4.1__4.8__14__165__2933__1TB
_____2265____$944__3.5__4.3__4.8__12__165__2933__1TB
46%_2255____$778__3.7__4.3__4.7__10__165__2933__1TB
40%_2245____$667__3.9__4.5__4.7___8__155__2933__1TB
34%_2235____$555__3.8__4.3__NA___6__130__2933__1TB
0%__2225____$444__4.1__4.5__NA___4__105__2933__1TB
0%__2223____$294__3.6__3.7__NA___4__120__2666__1TB

Series X
_9900___$800
10900___$570 (-26%)

_9980___$1700
10980____$979 (-42%)

[Reactie gewijzigd door kidde op 7 oktober 2019 22:03]

Is een CPU zonder geintegreerde GPU beter voor mensen met een videokaart in hun pc? of maakt het niks uit vergeleken met de andere versies.
Het voordeel van een CPU met een iGPU is wel handig want mocht je discrete GPU ooit een keer kapot gaan of er is iets aan de hand, kan je dan de iGPU gebruiken zodat je zeker weet of het aan de discrete GPU ligt of niet. Of als je GPU bij de RMA ligt, kan je ondertussen de iGPU gebruiken.
Maakt niets uit, interne GPUs worden niet gebruikt als je een videokaart er bij plaatst.
Je mist quicksync ook, al heb je geen monitor op de igpu aangesloten. Verder leek het wel alsof de 9900KF net een tikkie hoger zou kunnen klokken dan de gewone K, maar ik heb niet echt meer gevolgd of dat ooit bevestigd is.
Precies dit. Is bij mij de reden om 1 monitor op de igpu aangesloten te hebben.
Dit was voor mij ook een van de redenen om naar een 9700KF te kijken in plaats van de 9700K. Uiteindelijk bleek de 'silicon lottery' (mazzel hebben met je chip) een stuk meer overclock ruimte te geven dan wel of geen iGPU. De reviews die enigszins relevant en kwalitatief waren ten tijde van de keus gaven dusdanig weinig verschil dat ik maar gewoon de 9700K heb genomen om toch Quicksync te kunnen gebruiken, dat geeft her en der toch wel vlotte resultaten.

Bijzonder dat Intel nu pas de prijs verlaagd, gezien je in essentie toch een mindere CPU koopt had de prijs dat eerder al moeten reflecteren. Denk toch een teken dat de (welkome) concurrentie vanuit AMD eindelijk iets positiefs voor onze portemonnee brengt.
Blijkbaar ...
"Out of 200 tested 9900Ks, here are the results of binning out the top 23 chips. Nineteen of the processors could do 5.3 GHz during a Cinebench R15 test with normal water cooling, but none could do 5.4 GHz. Out of a much smaller sample size of just five 9900KF processors, one of them does 5.4 GHz! It actually completes three-quarters of an R15 benchmark at 5.5 GHz on normal cooling, which is miles above any of the 9900Ks."
https://www.tomshardware....lock-comparison,6038.html
Nee hoor, dat ligt maar net aan je BIOS/UEFI instellingen. Zo heb ik drie monitoren, en zit er 1 op de onboard gpu, en de rest op een losse gpu.
Tijd voor een nieuwe GPU? ;)
Volgens mij ondersteunen praktisch alle GPU's tegenwoordig 3 monitoren.
@FireDrunk Zal het waarschijnlijk hebben gedaan om load weg te halen bij de dedicated gpu
Kwestie van niet de goede verloopjes in huis hebben :+ Maar het maakt niks uit qua load. Toch alleen voor desktop.
Meeste laptops schakelen toch om energie te sparen?
Dit gaat om desktop CPU's.
Lijkt me stug dat desktops dat ook niet kunnen.
Die doen dat ook inderdaad. Wanneer nodig wordt de dedicated kaart ingezet, maar bij een YouTube filmpje of wat office heb je die kracht niet nodig.
Misschien als quicksync gebruikt wordt oid maar afaik wordt alles gewoon door je dGPU afgehandeld.
Ik weet niet beter dan dat lichte taken via de igp worden uitgevoerd en de zwaardere taken (waar de igp te zwak voor is) via de dGPU. Het is alweer jaren geleden dat ik een desktop had, maar ik weet het nog: World of Goo (game) ging via de IGP maar als ik Battlefield Bad company 2 opstarte, ging de dGPU aan.

Dit is toch juist hét voordeel van een igp? Lichte taken daardoor uitgevoerd en zware taken door de dedicated gpu. Je bespaart veel energie zo. In ieder geval een paar jaren geleden waren gpu's niet dynamisch maar draaiden ze sowieso 100%.
Gpus hebben zowel een 2d als 3d klok.
zolang de igpu alleen beeld geeft via de dvi/hdmi/displayport op het moederbord en een dGPU allleen via de poorten op de kaart doet een desktop dit niet.
en vooralsnog ben ik nog nergens iets tegen gekomen dat dit doet, behalve bij laptops waarbij er maar 1 circuit is/lijkt te zijn

(anders hoor ik het graag, maar zover ik weet kan het niet)
Desktop processoren sparen ook energie door terug te schakelen. Desktop processoren gaan meestal terug naar 800 MHz als weinig te doen hebben. Laptop processoren gaan daarin nog wat verder en fabrikanten schakelen hem bij laptops ook terug als de temperatuur te hoog wordt. Sinds kort kun je dat ook doen bij desktop processoren via cTDP.
D Laptop processoren gaan daarin nog wat verder en fabrikanten schakelen hem bij laptops ook terug als de temperatuur te hoog wordt.
Dit doen desktop cpu's al vele jaren ter bescherming van de cpu en ter voorkoming van vele RMA verzoeken.
Dat klopt, de TJmax die jij bedoelt heeft een andere functie, niet de bescherming van het apparaat maar alleen de processor. Het zit in de processor bij alle desktop en laptop processoren. Fabrikanten van desktops schakelen de processorsnelheid niet standaard terug (want dat zit al in de processor), terwijl fabrikanten van laptops dat wel doen omdat laptops veel sneller warm worden en onvoldoende koeling hebben. Daarom betaal je relatief veel voor een laptop processor. Het benutten van de volledige capaciteit is meestal niet langdurig mogelijk wegens gebrek aan koeling.
Eind resultaat is natuurlijk hetzelfde de microcode in de bios bepaald welke temp er als max geaccepteerd word voordat de chip naar beneden gaat schalen.
Het kan wel zo zijn dat laptop fabrikanten deze wat agressiever instellen dus op 85 graden ipv 100 of 115.
Met deze CPU's gaan laptops heel veel energie besparen ...
Ze passen namelijk alleen in Desktops :)
Nee hoor is zijn ook laptops met een 9900k.
Het kan prima maar het is gewoon voor velen de moeite niet.


https://www.amazon.de/dp/...c_427957031_t1_B07NH43GNB
Beter niet, de CPU blijft de CPU. Dus als er twee gelijke zijn en je heb een videokaart --> goedkoopste kopen.
Die paar euro die je misschien aan stroom bespaart ben je weer kwijt als je je moederbord met CPU 2ehands wil verkopen met display-uitgang maar zonder beeld...
Tenzij je het systeem levert met videokaart natuurlijk....

Het is dat je een tijd niet echt een keuze had(elke fatsoenlijke niet server-CPU had een igp), maar elke euro die ik bespaar op een igp die ik letterlijk nooit zal gebruiken is er één. Vind het ook een vorm van verspilling eerlijk gezegd. En om te testen heb ik altijd een grafische kaart over, dus daar dient het voor mij ook geen doel...

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 7 oktober 2019 16:02]

Was het niet zo dat de processoren van Intel zonder igp, toch stiekem een uitgeschakelde videochip hadden? Dat er fysiek bussen waren doorgelast. Er staat me iets van bij
De Intel-processors met KF- en F-aanduiding zijn varianten van de gelijknamige versies maar dan met een uitgeschakelde gpu. Intel begon vorig jaar met het leveren van deze aangepaste processors, vermoedelijk om het 14nm-procedé optimaal te benutten. Intel kan chips met defecten op de gpu zo alsnog verkopen als KF- of F-versie.
Deze CPU's bevatten daadwerkelijk de GPU, enkel is deze uitgeschakeld. Hierdoor zul je deze CPU niet zonder separate videokaart kunnen gebruiken. Andersom zal de performance van een separate GPU niet beïnvloed worden door het wel of niet aanwezig zijn van een on-chip GPU
Is dit fysiek uitgeschakeld, weet je dat?
Intel Quick Sync is afhankelijk van de iGPU. Encoderen van video is sneller via Quick Sync dan via de CPU zelf.
Sneller wel, kwaliteit is bij zelfde bitrate stukken minder dan cpu.

Als je record op 25mbit of hoger worden de verschillen wel kleiner...
Als moet ik zeggen dat het op een amd 16threads toch ook behoorlijk snel gaat :D
Beter in dat opzicht niet perse maar het zal vrijwel zeker wel wat energiebesparing opleveren, hoe klein ook.
Wellicht is de processor zelf ook net wat koeler dan met een igpu erin ook al wordt deze niet gebruikt.
Maakt niets uit, tenzij je echt héél erg krap zit met je RAM - die geintegreerde videokaart zal daar wat vanaf snoepen.

Persoonlijk kies ik liever een chip/moederbord combinatie met een iGPU, het maakt het testen bij problemen/incompatibiliteit énorm veel makkelijker.

Praktijkvoorbeeld: Ik heb nu nog een i7 2600k uit 2011 draaien, waarbij m'n GTX 960 uit 2015 niet helemaal ondersteund is. Het moederbord heeft geen updates meer gekregen. M'n videokaart geeft nu pas beeld als Windows of Linux zijn opgestart. Als ik op dit systeem nu m'n BIOS instellingen wil aanpassen, of iets in safe mode moet nakijken, moet ik éérst weer een oudere videokaart erin stoppen :+

[Reactie gewijzigd door Vyo op 7 oktober 2019 18:58]

Dit heeft TH er over te zeggen :

Surprisingly, Intel decided to boost output by selling new F-series processors with disabled on-die graphics engines. These CPUs suffered defects during manufacturing that would have rendered their graphics subsystems unusable. In the face of a severe shortage, however, Intel figured out how to boost production by resurrecting chips that would have otherwise been considered defective.

Now, you'd expect to pay less for a CPU with fewer features. But Intel assigns its F-series models the same MSRP as existing processors with functional graphics. This gives vendors the green light to charge premium prices for handicapped chips, which is exactly what's going on.

https://www.tomshardware....sabled-graphics,6004.html
Hou er wel rekening mee dat het bericht dat je linkt van bijna 6 maand geleden is. Ze vragen vanaf nu dus juist lagere prijzen voor cpu's zonder GPU. Waardoor de laatste zin in dit geval niet meer klopt.

De vraag is wel hoever dit gaat doorwegen in de consumenten prijzen. Je ziet nu dat er $25 af gaat bij de F versie's, echter zijn dat wel de prijzen per 1000 stuks, niet de consumenten prijs. Ik heb bijvoorbeeld wel eens gezien dat het aanpassen van de "per 1000 prijs" niets veranderd aan de consumenten prijs, maar ook wel eens dat juist de consumenten prijs veel meer daalde dan de "per 1000 prijs".

[Reactie gewijzigd door Dennism op 7 oktober 2019 16:32]

Beetje laat Intel? En vind het erg schamel. Het zal mij iig niet verzetten om een upgrade te doen.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 7 oktober 2019 15:08]

T is gewoon 25 euro verlaging op elke processor. Percentages zijn niet zo relevant lijkt me?
Intel met hun marketing en 40 PCI-E lanes...Er zitten dus gewoon 16 PCI-E lanes op, welke direct via de CPU lopen (dit is bij de gehele architectuur 14nm zo). De andere 24 PCI-E lanes zijn via de chipset aangesloten, waar AMD Ryzen er 20 heeft. Zo ook in het HEDT platform waar AMD Threadripper 64 PCI-E lanes heeft heeft die rechtstreeks op de CPU aangesloten zitten en Intel slechts 44 of 48 PCI-E leens heeft die direct op de CPU aangesloten zitten (afhankelijk van de processor) waar ze met 72 PCI-E lanes adverteren, Wat dus totaal - 24 PCI-E lanes zijn, welke op de chipset zijn aangesloten...Niet om negatief te zijn over Intel (heb er zelf ook jaren mee gedraaid), maar vind dit toch wel een soort van misleidende reclame.

[Reactie gewijzigd door nvaert1986 op 7 oktober 2019 16:57]

Nog duur voor CPUs zonder Hyperthreading.
ik blijf lekker op mijn 6 jaar oude i5 4670k
Bijzonder, hoe een processor van 6 jaar oud nog priiima mee kan komen hedendaags. Dat hoefte je in het core2duo/quad echt niet te doen
Wat dan over de 2700k? Das pas een beestje dat al tijdje meegaat.
Tja, ik op mijn 9 jaar oude i7 860. Wel een nieuwe ssd en 2de hands videokaart, maar ik heb geen noodzaak aan meer. Zeker niet met mij type spellen i.c.m. mijn backlog.

Intel blijft in de marge rommelen qua prijsverlagingen en specsvehogingen. Ik ben bang alleen AMD niet genoeg is en dat ARM straks de grote concurent moet worden om Intel tot innovatie te dwingen. Masr gezien de 14nm capaciteitsproblemen en 10 nm procede problemen... zijn ze flink van het pad af.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.