Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Belgen kunnen verkeersboete vanaf november via een qr-code betalen

Belgen die een verkeersboete ontvangen kunnen deze vanaf november betalen via een qr-code, ongeacht bij welke bank ze zijn aangesloten. De code staat al een half jaar op elke verkeersboete, maar door technische problemen konden alleen KBC- en Belfius-klanten op deze manier betalen.

In het VRT Radio 2-programma De Inspecteur stelde woordvoerder Edward Landtsheere van de Federale Overheidsdienst Justitie dat deze technische problemen binnenkort moeten zijn opgelost. In het verleden liep het mis met de betalingen omdat de FOD Justitie gebruikmaakte van de Europese standaard voor qr-codes. Volgens VRT NWS konden veel banken daar niet mee overweg. Overleg met de sector om over te stappen op de Europese standaard leverde niets op.

De Federale Overheidsdienst Justitie schakelt in november daarom over naar een ander soort qr-code, die ontwikkeld is door het Antwerpse bedrijf POM. Deze code laat mensen na het scannen zelf kiezen met welk betaalmiddel ze de boete willen voldoen, zoals Bancontact, Maestro of Visa. De betaling verloopt niet langer via de bankapplicatie, maar via de diensten van het geselecteerde betaalmiddel.

Volgens woordvoerder Tom Totté van POM valt er met de codes van zijn bedrijf niet te frauderen. "Zelfs wanneer een fraudeur de code vervangt, zal die de betaling niet kunnen ontvangen. We werken namelijk uitsluitend met goedgekeurde ontvangers", zei hij in het radioprogramma De Inspecteur.

Vorig jaar werden in België bijna vijf miljoen verkeersboetes verstuurd. Samen waren ze goed voor een bedrag van ongeveer 500 miljoen euro.

De POM-code op een overschrijvingsformulier. Afbeelding: De Inspecteur, VRT Radio 2

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

18-09-2019 • 10:15

69 Linkedin Google+

Submitter: stijn014

Reacties (69)

Wijzig sortering
Ja en je krijgt een vage brief met een link naar https://www.verkeersboetes.be/
Je wil niet weten hoeveel mensen naar de politie bellen om te vragen of dit geen phising is.
De site ziet ook echt fake uit! Waarom nemen ze niet gewoon politie.be of fin.gov als basis?

Grappig dat ze zelf op hun site waarschuwen voor frauduleuze e-mails :)
Met zo'n url kan je mensen makkelijk oplichten natuurlijk.
En daarbovenop geeft opera aan dat de site niet volledig beveiligd is. :+
https://i.imgur.com/1fAWwts.png
Dat komt alleen maar omdat er "mixed content" word geserveerd. De plaatjes die te zien zijn op de website komen van een http:// url... terwijl ze ook gewoon vanaf https geladen konden worden :+ Good job
alleen maar
Hier wil ik toch op toevoegen dat het serveren van mixed content nog steeds een beveiligingsrisico is waarvandaan MITM Attacks kunnen plaatsvinden op een website van een overheidsinstantie.
Dat is bekend, het ging er meer om dat de ontwikkelaars zo lui zijn dat ze zo'n klungelige issue niet gefikst hebben :) Letterlijk een letter verschil in de URL en de volledige site wordt in https geserveerd.

[Reactie gewijzigd door Salmon op 18 september 2019 13:30]

Wel heel erg knullig ja, sommige browsers blokkeren mixed content zelfs standaard. Ook al komt het plaatje van http zou je het zelf nog kunnen proxien naar https, zoals dat op forums e.d. gebeurt waar mensen (links naar) plaatjes posten.

Maarja Belgie he :') Ik wil het nooit afkraken want ik woon er al 4 jaar als Nederlander maar dit soort zaken erger ik me gewoon nog steeds aan.

Trouwens wel knap een boete van € 15,69. Zo laag heb ik ze nog nooit gehad :)

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 18 september 2019 12:32]

Is dat het ergste wat je stoort aan België? Een letter tekort op een overheidswebsite? Dan heb je nog nooit de trein genomen hier? Of internet moeten betalen. Ik ben maar aan het zwanzen. Welkom
Al een paar keer de trein genomen en dat is tot nog toe goed gelukt, maar dat is in NL net zo verschrikkelijk geloof me. Net als de files bijv. Ach het is overal iets.
images die ingeladen worden over http... een vrij basis iets om toch op te vangen tegenwoordig..
En firefox :-)

Trouwens, de getoond QR is van een echte betaling begin deze maand.
Ben benieuwd wie hier nog meer mee kan.

[Reactie gewijzigd door pe0mot op 18 september 2019 10:41]

Daarom gaan ze over naar POM, wat een groter betaalplatform is in belgie.
Wat ik echter niet weet is deze ook door buitenlanders gebruikt kan worden.

Als er met de QR code wordt gekloot zal de POM-app hem niet herkennen en de betaling niet uit voeren.

Overigens geeft https://pay.pom.be dan weer een 403 error. Wat weer niet zo netjes is, gezien dat het root domein is dat onder de QR code staat.
Maar ik neem aan dat iedereen een POM account kan registeren, alsnog kun je natuurlijk gaan fishen met ander payment providers.

Je zou zeggen dat die qr code inderdaad alleen maar zou moeten leiden naar de overheids website, niet direct naar POM. Of de brief moet via overheids platform verstuurd worden, niet per post (e.g. mijn inbox zoals in Nederland van de overheid, zodat je de zender kan valideren).

Van de POM terms en conditions wordt je nou ook niet heel blij:
3.8 POM can process your personal information as described in articles 2.1, 2.2, 2.3 and 2.4 to inform any third party in the context of an eventual merger, acquisition of/by or separation by that third party, even if that third party is located outside the EEA.

3.9 POM can process your personal data as described in articles 2.1, 2.2, 2.3 and 2.4 in order to protect the legitimate interests of POM, its partners or a third party if there is one and if your registration or use of the App can be considered as (a) a breach of applicable terms of use or the intellectual property rights or other rights of a third party, (b) a threat to the security or integrity of the website, (c) a danger for the website or one of the sub-systems of POM or his subcontractors as a result of viruses, Trojan horses, spyware, malware, or any other form of malicious code, or (d) in any manner whatsoever, hateful, obscene, discriminatory, racist, defamatory, offensive or on any other way inappropriate or illegal.


Jouw boete data wordt dus ongewenst al gedeeld met een derde partij POM zonder dat jij daar expliciet goedkeuring voor kan geven of kan opt-outen of maar iets.

Ook Xerius (een van de KVK bedrijven van belgie) doet dit, ziekenhuizen gebruiken het. POM kan zo een groot profiel van je maken. Had liever gewild dat het dan geen private company is die zoveel doet met je data:

2.1 When you use our Website we can collect following data:

• technical information about the device you use, such as your IP address, browser type, geographic location, and operating system;
• information about your browsing behaviour, such as how long you visit the page, what links you click, what pages you visit and how often you visit the page.

2.2 When you register for the App, we collect:

-personal identification data of you and family members you are adding (e.g. name, e-mail address, date of birth);
-data concerning your address (such as your address itself, house number, postal code and country);
-information on the expiry date of your identity card;
-user data (such as your user name and password) and
-date and time of registration.

2.3 When you use the App, we collect data on your invoice (such as the amount, the content and the date of your invoice, to whom you have to pay, the date of your payment, the payment method and a photo or scan of your invoice).

2.4 If you are a Sender, we may collect the following information:

• data concerning your company (such as the name of your business, corporate and tax number);
• personal identification information (such as your name and e-mail address);
• financial data (such as your bank account number and the amount to be paid);
• data regarding your invoice (such as the amount, the content and the date of your invoice, who has to pay to you, the date of payment, the payment method and a photo or scan of the invoice sent by you), and
• date and time of registration

2.5 When you use the app, we may collect the following information:

• personal identification information (such as your name and e-mail address);
• data regarding the use of the App (such as the extent to which you used the App).


Als je op de site komt worden er al meteen 6 trackers geopent (linked in is er 1 van):
https://www.pom.be/en/privacy

[Reactie gewijzigd door joelharkes op 18 september 2019 11:06]

Dit werkt zeker ook phishing in de hand net zoals die QR codes, die kan iedereen verzinnen.

OMG! Dat logo van van Federale Overheid Justitie...wat ziet mijn dirty mind daar toch in? :X
Voor de manager die meeleest, hier staat wat er opgelost moet worden: https://www.whynopadlock....f5-4886-84d0-e4ae7ce79f1a
Dit gaat aangepast worden naar police.belgium.eu binnenkort. Deze melding hebben ze al vele malen binnen gehad kan ik je vertellen
Email adressen zijn al gemigreerd, hiervoor had bijna elke zone zijn eigen @pzXXXX.be of zelfs
@politiezonenaam.be
beetje phishingmail met verkeeersboete.be en snel cashen.
In Nederland kun je instellen dat je boetes in je online DigiD berichtenbox krijgt. Via daar kun je gewoon betalen met een ideal link. Lijkt mij kwa phishing minder gevoelig, omdat ik niet zomaar een nep bericht kan sturen naar iemands berichtenbox.
Overigens, niet dat ik er ervaring mee heb hoor O-)
Ik betaal mijn verkeersboetes altijd via www.verkeersboetes.be . Op zich een goed systeem, het voorkomt fouten en discussies met de politie van mensen die niet kunnen lezen, iets wazigs in de omschrijving zetten of gestructureerde mededelingen fout overnemen omdat bankoverschrijvingen weinig controles kennen. En voor de zeikerds, we praten over twee keer per jaar eens een snelheidsovertreding van 2km/h op plaatsen waar het slecht staat aangegeven, iedereen heeft die :) . Dit soort codes kan ook weer helpen al geven sommigen hier aan dat het fraudegevoelig is. Zelf surfen naar een website van de flikken is altijd veiliger dan linkjes natuurlijk.
2 km/h? in België wordt je pas geflitst vanaf 7km/h te snel, op de autosnelweg vanaf 9km/h.

Verder zit er wel degelijk een controle op gestructureerde mededelingen.
De eerste tien cijfers zijn bijvoorbeeld een klantennummer of een factuurnummer. De laatste twee cijfers vormen het controlegetal dat verkregen wordt door van de voorgaande tien cijfers de rest bij Euclidische deling door 97 te berekenen (modulo 97).
Zelf vind ik www.verkeersboetes.be alleszins beter als die van de Franse overheid voor buitenlanders (vooral als je moet doorgeven dat je eigenlijk gewoon netjes in België zat die dag), uiteindelijk gewoon de telefoon genomen.

[Reactie gewijzigd door white modder op 18 september 2019 10:59]

die 2 km/h is na correctie, in NL passen we 5 km/h correctie toe. Dus hij heeft 7 km/h te hard gereden
Zelfs dat is incorrect. In Nederland passen we onder de 100 km/h 3 km/h correctie toe, en boven de 100 3% van de aflezing.
die 2 km/h is na correctie, in NL passen we 5 km/h correctie toe. Dus hij heeft 7 km/h te hard gereden
Om dan toch helemaal correct te zijn... :)

Gezien hij in België geverbaliseerd werd (en dus via verkeersboetes.be betaald heeft) en de correctie in België 6 km/u bedraagt tot 100km/u en 6% daarboven, heeft hij:
- 8 km/u te hard gereden (op een plaats waar de maximumsnelheid onder de 100km/u ligt)
- ofwel 9 km/u te hard gereden waar de maximumsnelheid 100 is
- ofwel 10km/u te hard gereden waar 110 of 120 is toegelaten

Natuurlijk is dat de gemeten snelheid. Daar kan ook nog een kleine variatie opzitten, maar het antwoord op hoe nauw de tolerantie is na de ijking van de meettoestellen moet ik schuldig blijven.

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 18 september 2019 11:44]

Ik durf er goed goud op te zetten dat zo'n meter binnen 1kmh goed zit.

Ik denk dat er meer variatie in de snelheidsmeter van auto's zit. Zo zit er in mijn auto altijd 5-10% verschil tussen de GPS en de zijn eigen meter. Gelukkig geeft mijn auto dan de hogere snelheid weer.

[Reactie gewijzigd door D.oomah op 18 september 2019 14:42]

Dat laatste is een verplichting! De eisen aan de snelheidsmeter zijn (waren) min 0 tot plus 6% nauwkeurig. De meter mag dus in theorie nooit te weinig aanwijzen.
Als er op de boete staat 2km/h dan zal dat wel zo zijn zeker? Ik heb er al gehad met "u heeft 51km/h gereden waar u 50 mocht, foei". Hun meettoestellen zullen vast beter geijkt zijn dan mijn teller dus ik ga van die snelheid uit. Tellers wijken af, als mijn wagen zegt dat ik 50 rijdt rijdt ik trager. Dat is gewoon een feit en hou ik rekening mee.
Dat is na correctie, er wordt een kleine snelheid weerhouden. Dat hoeven ze technisch gezien helemaal niet, want na ijking zijn die flitstoestellen veel nauwkeuriger als dat. Zie het als een soort gedoogzone. (omzendbrief va de justitie over de correctie bij flitsboetes)
Dan heb je niet helemaal begrepen hoe ijking werkt. Dat het meetapparaat met meer decimalen aangeeft betekent niet dat hij nauwkeuriger is dan dat de ijking heeft uitgewezen. Het kan zijn dat ze onder omstandigheden beter zijn, maar de ijking geeft aan wat de minimum gegarandeerde nauwkeurigheid is. Een meting is van meer factoren afhankelijk dan de meter: de opstelling speelt een rol, de hoek waaronder gemeten wordt, de afstand, en, afhankelijk van de meter, zelfs de temperatuur. Niet iedere agent zet de spullen even nauwkeurig weer, en zelfs al zou dat wel gebeuren, dan nog kan er variatie in de meting zitten.

De minimum gegarandeerde nauwkeurigheid, waarbij ook reproduceerbaarheid een rol speelt, is het enige waar een meting op gebaseerd kan zijn.

[Reactie gewijzigd door daemonix op 18 september 2019 13:24]

en waar beweer ik hetgene jij zegt? (of waar zou ik anders gezegd hebben?)

[Reactie gewijzigd door white modder op 18 september 2019 15:44]

Ik ben geflitst aan 130km/h wat na correctie 121km/h is en dus €59 boete en kreeg melding van die website en ik dacht echt dat het phishing was, probeerde met qr code en werd niet herkend.
Tja de ontvanger in de QR code aanpassen werkt dan niet, omdat ze alleen een X aantal ontvangers kennen in hun systeen. Maar een nep boete versturen, met de QR code zo aangepast, dat die helemaal naar een andere nep website gaat, dat kan natuurlijk nog wel....
De QR code moet je scannen met de POM app die een nep QR code niet herkent.
Je moet het niet scannen met een andere QR app.

Het is net zoiets als de DigID app. De QR code die je bij het inloggen van digid krijgt scan je toch ook alleen met de digid app en niet met een andere app?

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 18 september 2019 10:35]

De QR code moet je scannen met de POM app die een nep QR code niet herkent.
Je moet het niet scannen met een andere QR app.
Nee hoor, ik lees toch duidelijk "Scan met een smartphone camera, QR-reader of de POM app".
Dit was ook het eerste waar ik aan dacht. De woonstichting waar ik huur had 2 jaar terug een brief gestuurd naar elke huurder waarin stond dat fraudeurs nep acceptgiro's hadden gestuurd naar diverse huurders, met daar in een brief waarin wijziging van rekeningnummer stond.
Erg professioneel en realistisch opgezet.
Wat de fraudeurs deden was post onderscheppen (werknemers bij PostNL), en zelf de fraude post versturen. Natuurlijk alles via een geldezel.

Kortom, ik betaal niet graag snel via QR codes, (nep)Tikkies, etc., maar maak liever ouderwets geld over of gewoon handje contantje. Er zitten gewoon teveel gevaren in en teveel mogelijkheden voor criminelen, die dankzij geldezels nooit traceerbaar zullen zijn.
"Deze factuur eenvoudig mobiel betalen?"

Ik wist niet dat een boete / beschikking een factuur was... Mag ik ze dan ook opvoeren als kosten? :+
Volgens mij mag dat in NL wel.
In BE niet.
Boetes niet, een retributie wel dacht ik.
Hier op ons bedrijf gaan ze toch de boekhouding in.

Geen idee hoe het weggeboekt wordt maar ze komen wel tussen de rest van de facturen.
Wss hangt het af welke boekhouder je hebt :D

[Reactie gewijzigd door SadisticPanda op 18 september 2019 11:53]

Als de firma betaalt is het logisch dat ze in de boekhouding gaan, maar je kan ze niet inbrengen als beroepskosten.
Voor zover ik weet kan je alleen schikkingen verrekenen. Alle boetes (persoonlijk en bedrijfsmatig) mogen niet verrekend worden. Bij sommige "parkeerboetes" kan dat wel omdat die dingen boete heten maar eigenlijk een naheffing zijn.
Afhankelijk waarvoor je hem gekregen hebt.
Wat wij een 'parkeerboete' noemen is in feite een naheffing parkeerbelasting, waarbij je het normale parkeertarief betaald voor 1 uur (of langer indien aantoonbaar) verhoogd met een flink bedrag aan 'administratiekosten'.

Trouwens, dat bedrag op de 'factuur' :D Ik teken er voor :p
Vroeger kon dat in belgie, das al lange tijd afgeschaft
Sommige boetes zijn inderdaad aftrekbaar, maar geen verkeersboetes

https://ondernemingsdatab...TABTAR_EU142102/7/related
De nieuwe QR-codes verschijnen al even op de facturen van een aantal ziekenhuizen, energieleveranciers en een 300-tal andere bedrijven, scholen en organisaties. Ook de politie vervangt de QR-code die ze nu gebruikt vanaf november door de nieuwe QR-code. Die is ontwikkeld door het Antwerpse bedrijf POM, wat staat voor 'peace of mind' of 'gemoedsrust'. Een knipoog, want betalen via deze code zou volgens de makers makkelijker, sneller én veiliger moeten zijn
Het nieuwsbericht gaat over POM an sich, niet over een verkeersboete alleen. De foto is een generieke factuur, niet specifiek verkeersboete.
Misschien kunnen ze ook een abonnement invoeren, onbeperkt bekeuringen voor een vast bedrag per maand :Y)
We kunnen het niet leuker maken, wel makkelijker.
Ik zie de eerste vervalsingen al binnenkomen straks.. Zou wel handig zijn om er tips bij te geven hoe je zeker weet dat je geld overmaakt naar de juiste instantie.. QR codes zijn immers reuze veilig
Gezien de staat van IT projecten bij de Belgische overheid denk ik dat het redelijk is om aan te nemen dat als je de QR code voor een boete afprint en op je nummerplaat plakt, dat de volgende keer dat je geflits word de flitscomputer ook perongelijk betaald.
Dus je kunt de boete geregistreerd door een camera, betalen via je camera :Y)
Yep, slave flitser naast je nummerbord monteren (meestal verboden).
In New Mexico was reflecterende folie op je nummerboard populair (en niet verboden).