Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Borderlands 3 krijgt hotfix op pc voor deel van problemen met progressieopslag

Uitgever 2K Games heeft een hotfix uitgebracht die een deel van het probleem van niet opgeslagen progressie voor de pc-versie van Borderlands 3 moet oplossen. Hiermee zou een bug zijn weggewerkt bij cloudsaves en als er meer dan één apparaat worden gebruikt.

Op een ondersteuningspagina van Epic Games, het bedrijf achter de Epic Games Store waar de pc-versie van Borderlands 3 exclusief wordt verkocht, schrijven 2K Games en Gearbox dat er problemen kunnen ontstaan als een speler het spel op bijvoorbeeld twee verschillende apparaten speelt. Volgens de uitgever gaat het om de situatie waarbij het spel offline wordt gespeeld op het ene apparaat A of dat cloudsaves niet zijn ingeschakeld. Als er vervolgens op apparaat B online wordt gespeeld, kan het zo zijn dat de opgeslagen progressie van apparaat A niet is overgezet. Als het spel dan wordt afgesloten en vervolgens Borderlands 3 op apparaat A weer wordt gestart om online te spelen, wordt een leeg profiel van apparaat B opgehaald. Zodra dat gebeurt, moet er een pop-upvenster verschijnen om het conflict van de verschillende cloudopslagsessies op te lossen.

2K Games raadt spelers aan om bij dit pop-upvenster het nieuwste opslagbestand te kiezen om te voorkomen dat er data verloren gaat. Als de verkeerde wordt gekozen, kan dat volgens de uitgever leiden tot progressie die verloren gaat en dat is niet meer te herstellen. De hotfix betreft specifiek dit pop-upvenster. In sommige gevallen verscheen dit venster niet. De bug die volgens 2K Games daarvoor verantwoordelijk was, moet door de hotfix zijn weggewerkt. Het probleem van cloudopslagbestanden die worden overschreven, lijkt hiermee overigens nog niet geheel te zijn opgelost. De bedrijven bieden hun excuses aan voor de problemen.

Behalve over de problemen met savebestanden wordt ook geklaagd over prestatieproblemen bij Borderlands 3, die zowel op de pc als op de consoles aan de orde zijn. Daarbij gaat het onder meer om haperingen en framedrops.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

17-09-2019 • 10:19

84 Linkedin

Reacties (84)

Wijzig sortering
Ik wacht wel even tot deze game op Steam komt. Tegen die tijd is BL3 vast glad gestreken en verbeterd.
vond BL(1/2) erg leuk, maar multiplayer (met randoms) resulteerde in 9/10 keer in 'cheat' game.

middels willowtree - https://borderlands.fandom.com/wiki/Willowtree - kun je jouw locale safegame wijzigen (gun met 999999 ammo, of 999999 schade per schot) die stats bleken vervolgens online ook te werken .... leuk ... -O-

zijn dit soort 'geintjes' in BL3 nog steeds mogelijk? game valt of staat voor mij met de online beleving, maar als die door andere verstoord wordt haalt dat de gameplay wel onderuit voor mij

//edit; duplicaten was een van die dingen; duur item 1000x clonen; vervolgens cashen ... heel die online beleving is kapot bij BL1 en 2, vraag me af of BL3 ditzelfde truukje accepteerd

//edit2; hoezo is dit offtopic?

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 17 september 2019 12:51]

Ze hebben aangegeven wat standaard zut in de game te hebben (zgn sanity check), maar verder blijven ze bij het principe 'play as you want'. Als mensen willen cheaten, doen ze dit toch wel, dit is geen competitieve game, geen ranking en geblokte mensen krijg je geen matchmaking meer mee.

Als er mensen zijn die met 999999 dmg rondlopen.. by all means doe dat gewoon. Als er eentje in je lobby komt, kick hem gewoon. Als hij geduupte zooi dropt, pak het niet op. De focus van PVE (eigenlijk volledig), maakt het niet uit.

In BL2 is het nooit anders geweest, maar gewoon kwestie van kicken en klaar, meer dan genoeg mensen die helemaal zonder deze zut spelen. Mensen gooien aan de lopende band elk denkbare legendary op hun char, doe dat vooral, je kan met een inspect zien of het kan, anders een kick en weer verder.

Interview staat nog ergens op YouTube, ze zijn daar best open in.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 17 september 2019 10:41]

Wat ik het leukste vind aan de cheats van bl, je spaart alle items van je perfecte build en dan zijn ze allemaal low level, je kon dan met een knopje al je items op jou level krijgen, die je wel legit gefarmed hebt.
Vooral builds proberen was het makkelijkste aan Gibbed. Gewoon 20 codes tegelijk invoeren en je had alles in je inventory. Als je tevreden was kon je gaan farmen, legit om alles te krijgen, of met die ingespawnde items om lol te hebben. Hoop dat dit er nog is in BL3.
Je had gewoon een character editor waar je letterlijk alles kan aanpassen, nog makkelijker
WillowTree? Ik heb altijd Gibbed saveedit gebruikt. Daar kon je ook alles aanpassen van story checkpoints tot je geld.
WillowTree was voor BL1, Gibbed voor BL2, beide doen iets vergelijkbaars maar dan dus voor een andere game.

Verder heb ik altijd mn playthroughs netjes 'zoals het hoort' gespeeld, maar op een gegeven moment ben je het ook wel beu om dan na lang zoeken net die ene legendary in verkeerde en low level config te vinden. Farmen van raid bosses in je eentje is ook niet te doen (met the Bee wel met Zer0 tot die gepatcht werd), dus ja dan kies ik er soms voor om zelf maar wat te maken. Uiteindelijk heb je er niemand mee aangezien het ten hoogste co-op is, maar meestal speel ik alleen (sws niet met random mensen online).


Edit: Met cheatEngine kun je natuurlijk nog veel meer aanpassen, zoals spawns etc. Is ook wel grappig om een keer te doen maar uiteindelijk verprutst het dat wel

[Reactie gewijzigd door mark-k op 17 september 2019 13:19]

Tja, dat is niet alleen bij Borderlands, vrijwel elk online spel trekt wel mensen met bijv aimbots of wallhacks aan. Daarom koop ik eigenlijk ook weinig spellen meer welke multiplayer open-world PvP zijn, want dan is de lol er snel af.

Borderlands speel ik dan eigenlijk ook alleen maar met mensen die ik ken, waarvan ik weet dat ze zonder hacks zullen spelen, anders wordt het al snel een single player avontuur :p
Borderlands gaat stukje verder, of bijna 'old school' met simpele savegame editors.

De tool voor BL2/TPS is behoorlijk uitgewerkt, lvl's, skills, credits, wapen-element aanpassingen, plus online zijn er voor elke legendary/pearlecent/andere gradaties allemaal 'codes' te vinden om deze direct te importeren (en aan te passen aan je lvl) in de editor.

Je kan theoretisch in die editor je op lvl1 een set legendaries geven en deze bij elke lvl up een 'match lvl' geven, zodat ze van lvl1 tot lvl80 blijven meeschalen.

Ik heb deze tool gebruikt om mijn originele characters terug te halen (qua lvl), omdat 'old steam' geen cloudsaving had en ik geen backup meer heb van 2012.

Hacks, of wederom de 'simpele' methode met een cheatengine, is een compleet ander niveau voor oneindig kogels, insta reload, on the fly lvl aanpassen, zelfs voor de mensen in je sessie (jij bent host).
Voor zo ver ik kan zien kun je redelijk veel invloed hebben op 't spel. ik weet alleen niet of je die damage zo hoog kan rollen.

Je kunt blijkbaar characters gemakkelijk dupliceren. Dat betekent dus ook items. Ik hoop eigenlijk dat ze daar wat aan doen. Maar als ze dat bij 1/2 al niet deden, zal 't nu ook niet ophouden.
Van wat ik begreep is dat inderdaad nog steeds het geval. Alles is lokaal opgeslagen.

Nu speel ik nooit met random mensen maar alleen met vrienden die ik ken. Dus minder problemen.
Het grote probleem van multiplayer in BL1 en BL2 is niet zozeer dat mensen cheaten. Je kan namelijk ook de stats/levels/experience van mensen die bij de host binnenkomen wijzigen, via memory editing (Er zijn uitgebreide cheat engine tables voor beschikbaar)

Stel nu, je bent level 49, bijna level 50. Wat mogelijk is voor de host is om je experience naar 0 te zetten. het gevolg daarvan is dat je nu alle experience t/m level 49 opnieuw moet gaan halen om level 50 te worden. Daarbij moet worden opgemerkt dat, ook al heb je 0 experience, je bij level <45 vijanden nooit meer experience krijgt vanwege je level.

Kortom, zonder dat je het direct merkt, kan je zorgvuldig en eerlijk gelevelde karakter compleet om zeep worden geholpen door een scrupuloze gamehost. Dat is best kwalijk, en gelukkig geen weidverspreide kennis. Wel kennis echter, die bekend zou moeten zijn, aangezien het een risico vormt waarvan men zich bewust dient te zijn.
Het is nu eenmaal een feit dat als je met rando's speelt dat je mensen tegenkomt die er niet op uit zijn om er een leuke pot van te maken, met of zonder hacktooling. Het is en blijft een kwestie van geluk hebben dat je met gelijke zielen in een game zit.

Het maakt het moment dat het waar is wel driedubbel leuker natuurlijk.
Idealiter zouden ze op zijn minst een systeem als Diablo II invoeren - een systeem van 19 jaar oud, maar goed - waarbij je lokale files kon hacken wat je wilde, en daarmee online op open battle.net kon spelen. Serieuze co-op spelers konden echter terecht op closed battle.net, waarbij alles online-only was en dus een stuk lastiger om te hacken en het spel te verpesten voor mensen die daar geen zin in hadden.
Waarom dit er nog altijd niet is voor Borderlands anno 2019 vind ik zelf ronduit vreemd.

Ik kan me nog herinneren dat ik borderlands 1 had gekregen voor mijn playstation. Ik ga direct online, want het leek me leuker dan singleplayer. Ik krijg een wapen van iemand - geen idee wat er gaande was, en oppeens was ik onsterfelijk en alles. Daarna de game nooit meer opgestart. Wat een kut ervaring was dat zeg...
Goed dat ze erachter zitten met snelle patches. Toch altijd wel erg jammer om te zien dat het daadwerkelijk altijd wel ergens fout gaat..
Ik vind het jammer dat spel ontwikkelaars steeds meer en meer half afgewerkte games op de markt uitbrengen om dan de spelers als testers te laten werken.
Leer spellen niet direct te kopen maar, op zijn minst, een maand te wachten
Of in het geval van EGS exclusives - wanneer ze elders verkrijgbaar zijn.
De vraag is of Borderlands 3 dus ooit nog elders uit komt gezien het gewijzigde beleid van steam.

Ze hebben 30 dagen de tijd om hem op steam uit te brengen anders komt hij er niet meer op.
En gezien ze voor de kortzichtige moneygrab van epic gevallen zijn hebben ze een exclusiviteitsdeal getekend en kunnen ze dus niet binnen 30 dagen naaar steam.

Ik vind dit echt een geniale zet van steam want dit kost game developers bakken vol geld en bijna zeker weten meer dan dat ze van epic gekregen hebben.
Die paar % die je mogelijk op steam meer betaald verdiend zichzelf op dag 1 terug door de enorme hoeveelheid extra verkopen en dat lopen ze nu al mis.
Zo regeling is alleen maar slecht voor jou en voor mij (de consument). Gewoon schandalig zelfs. Valve weet dat ze monopolie hebben met steam. Laat steam maar eens flink op zijn bek gaan.

Steam is zeer goed qua functionaliteit maar de anderen doen wat het moet doen. Die komen er ook geleidelijk wel.
Dat is al het beleid van Steam sinds 2017, maar het is nog nooit effectief toegepast. Niet alles geloven wat je leest. In werkelijkheid vraagt Valve devs die een deal met Epic hebben om zo snel mogelijk een store page aan te maken op Steam.
En nu maar hopen dat bij de volgende fix dit probleem niet terugkomt.
Het is geen fallout 76 he.
Snel? Het spel is vrijdag uitgekomen en nu is het dinsdag. Voor enorm veel spelers is het spel onspeelbaar door de FPS issues. En dan fixen ze iets als savefiles als eerste...
Er werken meerdere afdelingen gelijktijdig aan patches. Dat ze deze patch nu uitbrengen, in plaats van wachten tot een later moment wanneer de performance verbeterd is, is alleen maar goed.
Dat zei ik ook niet dat het slecht was. Overigens lijkt de hotfix vanuit Epic Games te komen

"We have shipped a hotfix that addresses this bug. This screen will help make sure players are able to choose their preferred and correct save states going forward. Our apologies to all affected players."

Nog steeds geen patches voor de performance, wat een veel groter issue is.
Ronduit slecht.
Performance is veel lastiger en complexer om te patchen. Ondanks alles heeft borderlands bij mij nog elke dag patches gehad.

Performance is gelukkig bij mij wel ok overigens.
Hoe zie je dat je elke dag patches gehad hebt? De game zegt wel om de haverklap dat er game updates zijn en of je terug wil naar het menu om ze toe te passen, maar dat voelt eigenlijk zelf meer als een bug zo vaak als het er staat. Het lijkt me niet dat ze elke paar uur een patch uitrollen.
Dat is ook wel een echt nadeel van de Epic launcher, hij is zo spartaans, je ziet er niks in...
Dat zou uiteraard kunnen. maar aangezien ik het echt totaal niet constant heb. Ik heb ge-no-lifed dit weekend.

Ik zag de melding elke dag maar 1x. Ik had verwacht dat dit 'n kleine content patch was.
Maar uiteraard. Geen idee, maar dezelfde vraag kun je stellen na 't downloaden van 10gb. Is het niet toevallig hetzelfde?

Rollbacks gebeuren ook wel eens per ongeluk.
Onspeelbaar is nogal een groot woord :-)

Ik heb zelf af en toe last met een gtx1080 kaart wat random frame drops, maar onspeelbaar niet. Daarnaast draait het spel niet lekker met dx12, maar deze is nog beta in BL3.
Het verschilt ook heel erg per persoon, ik heb om de 30 seconden framedrops van 60 naar 40. met een rtx2080 op 1080p ;)
Ja, dat heb ik niet om de 30 seconden, maar echt lag heb ik niet pas als er grote groepen mobs komen heb ik wel eens wat delays.

Voor de rest speelt het wel heerlijk weg :-)
En ik heb op een 1060 totaal geen framedrops... het treft dan blijkbaar ook niet iedereen.
Je vergeet alleen dat er een weekend tussen zit. Effectief dus op de tweede dag na release dat is best snel. Ik heb het liefste dat ik geen problemen heb met de voortgang in de game en dat daarna performance issues opgepakt worden. De een doet af aan de ervaring, de ander is maar performance. Blijkbaar is dat best een dingetje voor sommigen, maar ik heb dus liever eerst een goed draaiende motor, die daarna pas opgevoerd wordt wanneer alles goed werkt.
Dit is misschien weer zo'n combinatie waar je als developer niet aan denkt en in de beta's ook niet naar voren is gekomen.
Bijzonder dat er veel games gewoon echt in een broken-state op de markt komen, en dat een populaire game zoals dit met minor issues helemaal platgebrand kan worden in de comments. #hiptohate
Ik zou zelfs meer zeggen: schaamtelijk dat er digitale game stores echt in een broken-state op de markt komen.

EGS heeft geen werkend winkelmandje, je mag niet teveel games tegelijk kopen of je account kan geblokkeerd raken, er zijn geen forums, geen user reviews, geen degelijke manier om games te ontdekken in hun store, geen offline backup mogelijkheden, geen mod support, barslechte security (eerder dit jaar 80 miljoen gecompromitteerde accounts), geen achievements, geen Linux support, en nu hun nieuwste feature (cloud saves) werkt blijkbaar maar half waardoor veel spelers hun savegames kwijtraakten.

Ondanks al deze grote tekortkomingen rekenen ze wel nog steeds dezelfde prijs aan voor hun games als Steam (en vaak zelfs méér omdat ze i.t.t. Steam de transactiekosten door de klant laten betalen)!

Je moet maar durven.
Ik zou zelfs meer zeggen: schaamtelijk dat er digitale game stores echt in een broken-state op de markt komen.
Ik zou zelfs meer zeggen: knap dat je dit artikel weet om te draaien om de EGS af te kunnen branden, grote klasse!
Heb je het artikel gelezen? Het gaat over een mankement in de EGS waarbij cloudsaves (die dus naar de EGS gaan) niet goed werken.
Euh, heel het artikel gaat over het falende cloudsave systeem van de EGS.
Door de wildgroei van game store exclusives zijn games ook non eens behoorlijk duurder geworden.
Al deze stores en hun exclusives vragen een jaar+ later nog de volledige prijs van 50 euro voor bepaalde games die je voorheen op dag 1 al elders goedkoper kon vragen.

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren met borderlands en steam gezien de recente wijziging van steam i hun policy. zoals het er u uit zien komt borderlands 3 nooit naar steam waar al mijn andere borderlands games en expansions staan.
De kans dat ik dit ga kopen is dus nihil de kans dat ik het ga piraten en toevoegen 99%.
BL3 zou toch binnen 6 maand naar Steam komen?
ah right. Maarja dt is ng te veel volgens steam dus of hij nog komt. (tenzij de deal met steam voor deze afspraak natuurlijk al rond was).
Die lijst gaat grotendeels ook op voor Origin, uPlay en Battle.Net.

Gezien de problemen met Borderlands 3, is het wat makkelijk om het op EPIC af te schuiven.
Bijzonder dat er veel games gewoon echt in een broken-state op de markt komen
Dat is niet nieuw, dat lijkt de computer game state vanaf het begin te zijn. Natuurlijk worden AAA games daar op afgebrand, die vragen een hele hoop geld en hebben een enorme pool mankracht. En issues met savegames zijn natuurlijk geen minor issues, dat zijn big issues.

Dit is geen W10 verhaal waarbij een kleine update je nic niet laat werken, welke je ook nog eens kan terugdraaien. Dit is issues bij release, met updates die je nooit terug kan draaien.
Heeft mij behoorlijk wat progressie verlies voorkomen, crash nog regelmatig, start je de game weer op, zie je dat de cloudsaving bijna 2-3 uur achterloopt. Blij dat lokale saving dan gewoon nog werkt.
Aan de andere kant hoeft Cloud Saving ook helemaal niet zo'n hoge prio te hebben als er lokaal wordt gesaved. Cloud Saves zijn er om je progressie te kunnen meenemen naar een andere installatie, niet als primari save-mechanisme. Dat het zo ver achterloopt is niet netjes, maar het zal een kunstje zijn om de "sweet spot" te vinden. Hoe vaak zal het voorkomen dat je na een tijdje spelen op 1 systeem, binnen een uur weer verder gaat op een volgend systeem?
In mijn geval is die kans dus nihil. Ik speel het op 1 systeem. Daarom vond ik het dus ook extra merkwaardig dat er een discrepantie tussen mijn lokale en cloud save zat waarbij die in de cloud nieuwer was. Dat leek mij nogal raar. Genoeg mensen die ongeacht de keuze een kapotte save game of een oude save game terug kregen. Ik heb het idee dat de implementatie van de cloud save feature van de Epic Launcher wat slordig doorgevoerd is. Het is overigens erg vervelend dat er een lege save game of een oude save game opgehaald kan worden uit de cloud wanneer je slechts op 1 device speelt. Ik heb ook het idee dat de fix die ze nu doorgevoerd hebben niet per definitie alle save games perikelen oplost.
... He?

Ja, dan ben ik het er inderdaad mee eens dat die save game problemen best ernstig en onverklaarbaar zijn. Een gevalletje "Dit ontwikkelteam heeft geen tijdzone-problemen ervaren voor: -2 uur" misschien?
Dat zou zomaar eens een verklaring kúnnen zijn. Overigens helpen crashes van het spel dan ook niet. Maar het lijkt mij sterk dat de game eerst naar de cloud opslaat en daarna pas lokaal. Dus wanneer er een discrepantie tussen de bestanden zit, dan gaat daar volgens mij iets meer fout dan "je speelde op een ander systeem". Ik heb nu maar een eigen cloud save functie ingeschakeld: Synology Drive continuous backup. Op dit soort grapjes zit je namelijk niet te wachten wanneer je de nodige uren in een karakter hebt gestoken...
Dit is toch wel 1 van de meest vervelende bugs, dat je je progressie kwijt bent. Gelukkig bij mij niet gebeurt. Hoop wel dat ze snel een patch bezorgen die wat doet aan de prestatie van de game, gaat echt alle kanten op met de frames |:(
Mooi; nu de console-versie fixen. Echt, de PS4 (pro!) versie is wat mij betreft onspeelbaar, ook op performance.

Geef mij maar graphics uit het jaar kruik met een stabiele framerate van 60.
Volgens mij is dit echt maar een partial fix. Ik en nog de nodige andere spelers hebben juist door die cloud save aardig wat progressie problemen voorbij zien komen.

Zo crashte eergister het spel, wilde ik het gister verder spelen en de Epic Launcher bood mij het Local vs Cloud venster aan. Kiezen voor de cloud save (die was nieuwer) zorgde er dus voor dat ik iets (gelukkig niet heel veel) van mijn progressie kwijt was. En dat dus terwijl ik nergens anders dan op die ene PC speel en ook niet offline speel. Erg merkwaardig probleem.

Het heeft mij in ieder geval doen besluiten om de Synology Drive continuous backup taak aan te passen en de Documents/My Games folder (waar de save games van BL1, BL2, BL3 en Presequel allemaal staan) in de backup op te nemen. Zo wordt er voortdurend bij een aanpassing van de save game een backup gemaakt en kan ik terug in de tijd als er iets mis is gegaan.

Dat cloud save verhaal heb ik dus voor nu maar even uitgeschakeld.
Is het mogelijk om savefiles die je bij Epic opbouwt op den duur over te zetten naar Steam? Zodat je daar verder kunt spelen met het niveau dat je bereikt hebt?

Want ik heb een sterke voorkeur voor Steam omdat ik daar mijn andere BL's ook onder heb gebracht. Maar ik kan nauwelijks nog geduld opbrengen om niet BL3 te gaan spelen. En nu zou ik 6 lange maanden moeten wachten.
Het lijkt mij dat de lokale save game niet gaat veranderen wanneer BL3 op Steam uitgebracht wordt. Ik denk dat wanneer je de Epic versie van de game zou verwijderen en de Steam versie zou installeren dat je gewoon vrolijk verder kunt gaan spelen. De cloud save van Steam ziet dan je lokale save game staan, ziet dat er (nog) geen cloud versie van is en upload je save games dan naar de servers van Steam.

Maar!!! Dit is allemaal een aanname. Het kan goed dat de praktijk straks anders is. Hoewel het mij echt heel sterk lijkt wanneer de save game straks anders is dan bij Epic.

Overigens zie ik het dan nog wel mis gaan bij de achievements tenzij die dan allemaal ineens getriggered worden zodra je het spel opstart maar dat zal wel weer niet. Dat zal wel weer een nieuw karakter aanmaken worden en een nieuwe play through spelen worden...
Moet je wel 2x betalen want denk maar niet dat je je game zelf vanuit EGS mee kan nemen naar Steam
Da's wel een puntje ja. Maar ik hoop dat tegen die tijd de game relatief goedkoop aangeboden gaat worden.

@alexvanniel: inderdaad. risico.
Dit is echt zo'n game voor een 80% sale over een jaar of 3.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True