Salomon Smith Barney: binnenkort 2 nieuwe Athlons

Salomon Smith Barney meldt in hun periodieke rapport over de ontwikkelingen in de halfgeleider industrie dat AMD ons deze maand naast een nieuwe 900MHz Duron mogelijk op twee snellere Athlons zal trakteren. Om welke snelheden het gaat wordt niet genoemd, maar we mogen aannemen dat in ieder geval de 1,33GHz Thunderbird van de partij is. Over de snelheid van de tweede nieuwe speedgrade gaan inmiddels wilde speculaties. De gedachte dat er al deze maand een 1400 of 1466MHz Athlon komt zal velen vrolijk stemmen, maar is helaas wat onwaarschijnlijk. Aan de andere kant maakt een 1266MHz versie weinig sense vanwege het kleine verschil tussen 1200 en 1333MHz.

De verkopen op de processor markt bleven volgens SSB erg laag in januari. Ondanks de goede bedoelingen van Intel lijken hun prijsverlagingen daar weinig verandering in te brengen. De recent geïntroduceerde 1,3GHz Pentium 4 en Celeron 800 waren bovendien slecht leverbaar:
Following Intel's (INTC-$36, 2M) price move last weekend, the average gray market discount to list price narrowed from 13% to 3%. For Pentium IIIs, where the price cuts were largely limited to the higher speed versions, the discount to list dropped from 16% to 6%. The recently introduced P4-1.3GHz and the Celeron 800 MHz remain in short supply and are trading at a premium to the list price. Intel's hope is that the latest round of price cuts will stimulate demand, but in talking with motherboard suppliers and PC OEMs, general sales remain pretty weak and the Pentium 4 in particular has been pretty disappointing. In fairness, however, Intel has yet to really push that product to consumers. AMD# (AMD-$24, 2S) processor prices remained flat for the third week in a row. Trade press reports suggest AMD will debut a 900MHz Duron and at least one, and possibly two higher-speed versions of the Athlon processor in the first half of February.

Door het overvloedige aanbod van DRAM chips bleven de prijzen op de DRAM markt een dalende lijn vertonen. De 128Mbit chips zijn inmiddels tot een historisch laag niveau van 5 dollar gezakt. Dit is minder dan het dubbele van de 64Mbit prijzen, wat aangeeft dat de overschakeling van 64 naar 128Mbit productie grotendeels is voltooid door de DRAM fabrikanten. In de komende weken zullen de prijzen waarschijnlijker verder zakken. Sommige handelaren vrezen dat binnenkort zelfs de 4 dollar grens wordt geslecht: [/break] While the weakness in prices may not come as a surprise to those who have been following the DRAM market, brokers are increasingly frustrated by what they perceive as an endless downward drift in spot prices. Some are reporting they have never seen more parts more available on the market. Last week, 64Mbs declined 4.2% to about $2.50, while 128Mbs declined 7% to solidly break $5 for the first time. A week ago we reported that scattered trades below $5, but volumes were light at that level. Last week, sub-$5 volumes picked up and some brokers expressed concern that 128Mb prices could fall to $4 in a number of weeks. Note that at current prices, 128Mbs are finally falling below par (2x) vs. 64Mbs, an indication that 128Mbs are now the bellwether DRAM. Recently, prices for 64Mb EDO, an older technology used largely in workstations and networking applications, have come down significantly. 64Mb EDOs were selling for $20 three months ago, $12 two months ago, and are now trading at $7, with lots of parts available. Both Micron Tech (MU-$41, 2S) and Samsung (5930KS- W220,000, 2H) have made very good money by overweighting EDO sales in recent quarters.


Zoals je ziet heeft Tweakers.net vanaf vandaag voor het eerst de PC100 en PC133 geheugenprijzen van het complete afgelopen jaar in beeld.

Door Femme Taken

UX Designer

06-02-2001 • 12:30

32

Bron: Silicon Investor

Reacties (32)

32
31
29
5
0
0
Wijzig sortering
Zonder de Palomino-revamp kan AMD denk ik geen 1400 of 1466 maken (niet genoeg althans), dus het lijkt mij erg waarschijnlijk dat het toch om een 1266 en 1333 gaat. Dit soort kleine verschillen hebben we toch vaker gezien (800-850-900-950-1000 etc.)

Duron 900 is niet meer dan logisch natuurlijk :)
precies, en 75W+ voor 1 CPU is een tikkie aan de hoge kant voor een normale non-tweaker pc... dan moet je die dingen al bijna standaard met een Alpha gaan leveren ofzo.
Daarnaast is geeft 75 watt ook problemen met lichte voedingen, daarnaast is het ook wel logisch dat ze soms met kleine stappen verder gaan, anders hadden ze nu toch al de 2Ghz uitgebracht?

* 786562 TheGhostInc
AuteurFemme UX Designer @Daniel6 februari 2001 13:25
Er zou ook nog een 1133MHz Athlon moeten komen (volgens deze nieuwsposting. In dat geval is 1266 nog wel logisch (1000, 1133, 1200, 1266, 1333).
Dit soort kleine verschillen hebben we toch vaker gezien (800-850-900-950-1000 etc.)
Mee eens, maar toch ook weer niet helemaal. Je moet 't wel relativeren natuurlijk; die stappen waren eigenlijk toch best groot, als je dat vergelijkt met de processorsnelheid (800-900). Volgens mij is het verschil tussen een 1200 en een 1333 al niet zo groot, laat staan het verschil tussen 1266 en 1200/1333... maar ach, van mij mogen ze hoor, ik hou ze niet tegen

<font color=#786562>* roelkw's volgende computer bevat ZEKER een AMD processor!</font>
AMD zal met deze move intel in een pijnlijke wurggreep houden. Als de duron processor op 900 mhz komt, en de laagste op 800 mhz, dan wordt intels pentium 3 naar het low budget segment gepushd.

Aangezien de pentium 3 meestal maar 900 mhz haalt en AMD positioneert daar een 900 mhz duron tegenover, dan wordt de P3 zo goed als buitenspel gezet voor de mainstream computermarkt. Intel zal de P3 dan niet meer voor de exorbitante prijzen kunnen verkopen zoals zij jaren gedaan hebben.

De pentium 4 wil intel in de mainstream pushen, maar AMD zit in de ogen van de consument nog steeds in de ideale segment van ongeveer 3-5 speedgrades beneden de topsnelheid. AMD heeft na deze intorductie nu het lucuratieve segment in handen van 1 tot 1.3 ghz. De P4 vormt geen alternatief, door het dure moederbord en geheugen.

Hoewel intel de P4 pusht bij de OEM's als alternatief voor de AMD athlon, zullen zij deze truuk maar een keer toe kunnen passen, doordat de consumenten zich genaaid gaan voelen door de slechte configuratie van een P4 bak, die voor de hoge prijs moet compenseren.

Gevolg, steeds meer mensen laten zich eerst door ons adviseren over een nieuwe PC en halen een AMD systeem bij de Paradigit, Norrod, etc. etc. Intel is nog sterk in het business segment, maar deze markt zal binnen enkele jaren inzakken, doordat vervanging van PC steeds minder nodig is, doordat alleen games de reden zijn voor een >1ghz processor.

Intel gaat dus steeds meer markaandeel verliezen, en AMD zal als sterkste overleven in de thuis PC markt.
Het business segment is niet alleen de desktopjes van de kantoorslaaf, maar ook de (database) server en workstation markt. En die vragen zeker wel zware processoren en zijn bereid daar goed voor te betalen!
De meeste klanten in dat segment vragen toch om een A-merk server en dan heb je dus altijd een Intel processor.

Het zou goed zijn voor AMD als ze een deel van de appliance / 1U rackmount server markt weten te kapen. Dat went de mensen aan het idee.
Hij zal wel desktop busines PC bedoelen.
Servers zijn weer andere segmenten
Je hebt ook small busines en die kijken ook o.a.
naar de centjes
Als AMD een paar grote OEMs achter zich krijgt dan kunnen ze best wel een ingang krijgen in de workstation/server markt. Performance is het probleem niet als de dual en quad Athlons eenmaal van de grond komen. De plannetjes van AMD kunnen alleen door Intel gesaboteerd worden als Foster met SMT opeens wonderbaarlijk goed presteert en als Intel de prijzen van hun server procossors structureel verlaagd. Anders heeft AMD een tamelijk groot price/performance voordeel (op zich niet zo relevant voor zakelijke kopers, maar als je de per proc 2000 piek kunt besparen dan telt dat wel aan).
Door de komst van snellere proc. zullen de prijzen van de athlon 900t/m 1,2GHz waarschijnlijk nog verder dalen! :)
Ik kan niet w8 tot het zover is :9 Heb je straks een 1,1 en moederbord samen voor fl700,- :7
En voor fl 1000,- heb je dan ook nog een leuk reepje geheugen erbij :9

Hier valt toch eigenlijk niet meer tegenop te tweaken. Heb je net je systeem een getweakt, is er voor minder geld een sneller system beschikbaar 8-)
Anoniem: 2693 @Robo7 februari 2001 09:42
Ja (al staat er boven overbodig) je hebt hierin weze natuurlijk wel gelijk, het "tweaken" is tegenwoordig minder efficient dan vroeger ;)
Ik heb dus sinds afgelopen vrijdag een KTA7Raid (abit) en een Duron 850 (tijdelijk, totdat amd met 133MHZ FSB komt) voor nog geen 780 piek!
Kijk, dat is geen geld!
Als het geheugen nog goedkoper wordt ben ik bang dat ik ga hamsteren.

Het feit blijft dat dit gewoon gunstig is voor de algemenene strijd tussen Intel en AMD en natuurlijk veel beter voor ons. De prijzen van de 'langzamere' processoren worden natuurlijk ook gunstiger :).
Anoniem: 11750 @kiddyl6 februari 2001 13:02
waarom hamsteren?
ik denk dat de prijzen niet meer boven de 200 gaan uitkomen, bovendien: inmiddels heeft SDRAM inmiddels zijn grootste tijd wel gehad, binnenkort zullen we overstappen op DDR DRAM toch?
Alhoewel het nog niet zo wil opschieten met de chipsets (AMD 760 schijnt niet goed genoeg te zijn voor mamaplankjes fabrikanten). Maar als VIA met de KT266 sjipset komt, denk ik dat DDR geheugen een stuk intressanter wordt, zeker als tegen die tijd de geheugefabrikanten ook een beetje mee willen werken.
Kortom... Rampbus is natuurlijk nog sneller.. maar veel ste duur. SDRAM is wel weer heel goedkoop, maar begint langzamerhand een te grote bottleneck te worden bijd de prestaties die processor en viedokaart leveren.
blijft over: DDR DRAM
Uit tests in o.a. Computer Totaal is gebleken dat RDRAM PC800 ietsjes langzamer is dan PC133(2-2-2) SDRAM...Dan zal DDR-SDRAM toch wel een stukje sneller zijn. Ik verwacht alleen dat RAMBUS ook niet stil blijft zitten. Groot nadeel van SDRAM: bij DDR zit de interface eigenlijk wel op z'n limiet!
Anoniem: 18837 @bobsnl6 februari 2001 13:14
Ze hebben toch al QDR (2x zoveel bandbreedte als DDR) ram? Kan me herinneren dat er laatst een nieuwsitem over stond op tweakers.net.
gerbertn: En als je ziet dat DDR niet eens voor 20% performancewinst kan zorgen, dan zal de stap naar QDR wel helemaal niks meer uitmaken.

Dat is het punt met SDRAM, tuurlijk kunnen ze tot het einde der tijden nieuwe interfaces bedenken met meer bandbreedte, maar op een gegeven moment is de rek gewoon uit de technologie en boeit het allemaal niet meer.

Persoonlijk vind ik DDR al tegenvallen... Als straks CPUs standaard grotere caches gaan krijgen zal RDRAM een voorsprong gaan pakken. Ik hoop alleen dat er in de tussentijd een soortgelijke technologie tevoorschijn komt want ik wil eigenlijk die lui van Rambus niet spekken...
DDR kan dan wel sneller zijn.....maar alleen bij AMD systemen en niet bij Intel systemen. Omdat de processors van intel gewoon wat beter kunnen werken met Rambus geheugen zullen de performance uiteindelijk wel gelijk liggen aan de Amd processors met DDR-RAM.
:) :)
De intels die ze op DDR zetten zijn die P3 en
die hebben 'n enkele 100 of 133 fsb (GTL bus)dus die
DDR wordt al door de chipset afgenepen

AMD TB'tjes hebben hier geen last van (EV6 bus)
Bandbreedte van geheugen naar chipset is evengroot
als die van chipieset naar CPU
AMD blijft maar doorstomen...ben benieuwd, misschien halen ze de 2GHz wel voor de zomer, ipv de geplande Q4 2001... (toch?)

Ik denk dat als het nog een jaar zo door gaat, dat Intel de rol moet gaan vervullen die AMD jaren vervuld heeft....die van ondermaatse meeloper.

Ben benieuwd wanneer Intel een passend antwoord klaar heeft op korte termijn...
Hoezo "AMD blijft maar doorstomen" ? De 1.2Ghz Tbird stamt van medio oktober vorig jaar. Eind 2000 en 29 januari jl. bleef de introductie van de verwachtte 1.3 Ghz Tbird uit. Nu gaat het gerucht de ronde in de pers dat medio februari er wellicht/waarschijnlijk 1 of 2 nieuwe Tbirds aan zullen komen (1.266 en 1.333?).

Pas verderop dit jaar zal er, met de nieuwe Palomino core, eerst een 1.5Ghz en weer wat later een 1.7Ghz Palomino uitkomen. Hogere snelheden heb ik nog niets van vernomen. Dus dat 2Ghz al vóór de zomer op de markt zou komen is wel erg onaannemelijk en wishfullthinking (maar dagdromen is niet verboden, hoor :)).

Dat Intel over een jaar de rol van "een ondermaatse meeloper" zal gaan vervullen, is natuurlijk ronduit onzin. Om meerdere redenen (ik noem er heel kort 2, voor de rest zou ik zeggen; lees eens wat meer rond, o.a. roadmapjes enzo):

1) AMD zit zo ongeveer aan de limiet qua productiecapaciteit; veel grotere aantallen verkopen kunnen ze bijna niet meer.
2) Intel zit ondertussen ook niet stil en komt dit jaar met een aantal 'nieuwigheidjes' ("Oh ja?", "Ja!" ;)), zoals Tualatin (PIII en mobile CPU's, 1.13 en 1.26 Ghz?), NorthWood (P4 vanaf 2Ghz en hoger) en Foster (server/workstation CPU). Ondertussen zitten er DDR chipsets aan te komen, zodat de P4 gemakkelijker mainstream kan worden.
Het verschil tussen 1,33 Ghz en 1400 Mhz is net zo groot als het verschil tussen 1200 en 1266 en 1,33 Ghz. Dus een 1,33 Ghz en een 1,4 Ghz is de meest onlogische situatie. Immers, als AMD een gat van 66 Mhz genoeg vind, dan zullen ze wel een 1266 Mhz en een 1,33 Ghz beestje maken.

1466 Mhz lijkt me wat te hoog gegrepen voor de huidige Thunderbird core. Dus we zullen het nog even moeten doen met 1266 Mhz en 1,33 Ghz denk ik. En maar hopen dat die Palomino core snel komt.
Het verschil tussen 1,33 Ghz en 1400 Mhz is net zo groot als het verschil tussen 1200 en 1266 en 1,33 Ghz
Ja in echte kloksnelheden is het wel net zoveel, maar procentueel gezien niet. Die 66 MHZ extra van 1200 naar 1266 zal procentueel gezien een grotere prestatiewinst geven dan van 1,33 naar 1,4GHz. Ter illustratie: van 60MHz naar 120MHz is nog minder dan 66MHz verhoging, maar reken maar dat die 60MHz verschil daar een stuk invloedrijker is dan de 66MHz waar we het hier over hebben.

Hoe hoger de kloksnelheden worden, hoe meer verschil in MHz er gaat zitten tussen de verschillende kloksnelheden; één MHz meer of minder maakt immers niet zoveel uit.
Anoniem: 14308 6 februari 2001 13:44
AMD zijn toch de beste processors. Waarom?
Ze zijn betaalbaar, ook voor particulier, ze zijn niet zo idioot duur, hebben een lange houdsbaarheid (ik zit al 3 jaar op een AMD k6 2 400 mhz), alleen je hebt nog steeds intel-amd gevecht :

INTEL: Processors duur, Mammaplankjes goedkoop
AMD: Processors goedkoop, mammaplankjes duur

Ik hou zelf meer van AMD, want de Duron 800 kwam veel beter de markt uit als de intel 1500 !! Geef mij maar AMD... toch iets goedkoper, maar wel rete relaxed !
>INTEL: Processors duur, Mammaplankjes goedkoop
>AMD: Processors goedkoop, mammaplankjes duur

Deze uitspraak klopt niet meer gans...
Toen de Athlons uitkwamen = dure Mb's en Intel had toen al lang een series legioen van Mb makers achter zich (met goedekoope Mbs).
Maar kijk nu eens naar de P4 Mb's ivm de 1.5Ghz Athlon Mb's die uit zijn... Dubbel van de prijs van Athlons Mb's... Ik denk dat je Tabel er zo moet uitzien:

Intel: Piii, duur Cpu, goedkopere Mb's
Amd: Athlon/duron, verry cheap Cpu's, medium priced Mb's
Intel: P4, extreem dure Cpu's, Extreem dure Mb's...

Natuurlijk gaan de prijzen zakken van de P4 maar de tijd dat je kan zeggen dat de P series goedkopere Mb's heeft (dankzij o.a. geintegreerde vga etc...) is voorbij...
En wanneer worden de 133 MHZ FSB athlons verwacht?
AuteurFemme UX Designer @4566 februari 2001 18:48
Alle nieuwe Athlons hebben een 266MHz FSB, dus ook de twee die deze maand worden geïntroduceerd. De KT133A is inmiddels goed verkrijgbaar dus ik neem aan dat AMD binnenkort begint met het daadwerkelijk leveren van 266MHz FSB Athlons.
zullen de snellere Athlons al met een palamino core worden uitgerust? Ik ben wel benieuwd welke snelheden die core kan halen. Zal het ineens een grote sprong voorwaarts worden of zal het geleidelijk overgaan net zoals tussen de classic en de TB

evengoed..*kwijl* *kwijl*
Anoniem: 14726 6 februari 2001 12:43
Sommige handelaren vrezen dat binnenkort zelfs de 4 dollar grens wordt geslecht:
:P

Ik vrees daar niet voor, maar ik bid erom :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.