Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blackmagic brengt Pocket Cinema Camera met 6k-filmfunctie uit voor 2495 dollar

Het Australische Blackmagic Design komt met een nieuwe versie van zijn Pocket Cinema Camera. Het nieuwe model krijgt een grotere sensor en kan filmen in 6k-resolutie in raw-formaat. Blackmagic geeft het toestel een Canon EF-vatting.

De nieuwe BMPCC6K komt naast de BMPCC4K in het assortiment. Die eerder uitgebrachte versie heeft een microfourthirdssensor met een 4k-filmfunctie. Het nieuwe model heeft een sensor met afmetingen van 23x13mm, wat overeenkomt met aps-c in fotocamera's. De maximale filmresolutie is 6144x3456 pixels en bij die 16:9-verhouding is de maximale opnamesnelheid 50fps. Die snelheid gaat omhoog naar 60fps als er wordt gefilmd met een lagere verticale resolutie en een beeldverhouding van 2,4:1.

Ook kan de camera opnemen in 120fps bij een resolutie van 2868x1512 pixels en er is een filmmodus met een 6:5-verhouding die bedoeld is voor gebruik in combinatie met anamorfische objectieven, waarbij het beeld in de nabewerking uitgerekt wordt. Dergelijke objectieven worden nog veel gebruikt in de filmindustrie vanwege de kenmerkende ovale weergave van achtergrondonscherpte en de opvallende lensflares.

Volgens Blackmagic heeft de sensor een dynamisch bereik van dertien stops en een dual native iso-waarde van 400 en 25.600. Filmbestanden kunnen worden opgeslagen in ProRes-formaat met een kleurdiepte van 10bit. Daarbij is de resolutie beperkt tot 4k. In Blackmagics eigen raw-formaat kan 6k-video worden vastgelegd met een kleurdiepte van 12bit. Er is een CFast 2.0-slot aanwezig voor dergelijke bestanden en er kan ook opgenomen worden op een externe ssd via de usb-c-aansluiting.

De kleine camera is voorzien van een EF-vatting met elektronische contacten en heeft aan de achterkant een 5"-touchscreen. De camera kost 2495 dollar, omgerekend met btw is dat zo'n 2700 euro. Het 4k-model met mft-sensor blijft ook beschikbaar.

Blackmagic staat bekend om zijn relatief goedkope professionele filmcamera's. De Pocket kan bijvoorbeeld gebruikt worden als extra camera of in kleine ruimtes. Ook zijn de BMPCC's in trek bij filmmakers met een klein budget. De 6k-variant is de derde camera in de serie.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-08-2019 • 09:41

35 Linkedin Google+

Reacties (35)

Wijzig sortering
"Het nieuwe model heeft een sensor met afmetingen van 23x13mm, wat overeenkomt met aps-c in fotocamera's."
Bijna maar niet helemaal. Want 23x13mm is heel wat kleiner dan APS-C. Het originele APS-C ("Advanced Photo System type-C" waarbij de "C" voor "Classic"staat) is 25,1 x 16,7mm (beeldverhouding 3:2). Dat betekent dat het oppervlakte van de nieuwe Blackmagiccamera zo'n 28,7% (!) kleiner is dan het oppervlak van een klassieke APS-C sensor. Dat betekent in de praktijk voor deze Blackmagicsensor per pixel inderdaad iets meer ;( dieptescherpte dan bij een echte APS-C sensor bij gebruik van een lens met dezelfde brandpuntsafstand bij hetzelfde diafragma.

NB Hier moet meteen bij opgemerkt worden dat de meeste andere camerafabrikanten de aanduiding APS-C ook wat losser hanteren en sensoren gebruiken die de facto iets kleiner zijn dan APS-C. Maar ook die sensoren zijn doorgaans nog wel wat groter dan deze Blackmagicsensor. Nikon APS-C (Nikon noemt dat 'DX-formaat' ter onderscheiding van het fullframe (24x26mm) 'FX-formaat') is bijvoorbeeld in breedte ergens tussen de 23,5 en 23,7 en hoogte 15,5 tot 15,8 mm (met uitzondering van een paar instapcamera's die sensoren van 23,1x15,4mm hebben) dus qua oppervlakte 11,6% kleiner dan klassiek APS-C formaat. De 'vermenigvuldigingsfactor' (de vermenigvuldigingsfactor voor de brandpuntsafstand van het objectief in vergelijking met het gebruik van hetzelfde objectief bij een fullframe sensor of kleinbeeldfilm) is ongeveer 1,5. Canon camera's hebben 'APS-C' sensoren die nog iets kleiner (ongeveer 22,3x14,8mm dus qua oppervlakte 21,3% kleiner dan klassiek APS-C) zijn dan bij Nikon zodat Canon een iets grotere vermenigvuldigingsfactor van 1,6 tot 1,7 hanteert. Fuji gebruikt 'APS-C' sensoren die qua grootte en oppervlakte dicht bij de Nikonsensoren zitten: 23,6x15,6mm (oppervlakte 12,2% kleiner dan klassiek APS-C).

Een prominent nadeel van kleinere sensoren (afgezien van de grotere dieptescherpte per pixel, dat is een artistiek nadeel maar voor sommige toepassingen juist een praktisch voordeel) is altijd dat je meer beeldruis hebt dan bij een grotere sensor bij dezelfde lichtgevoeligheid (als je tenminste van een technisch vergelijkbare sensor uitgaat bijvoorbeeld allebei BSI). Je hebt het bij vergelijking tussen APS-C en fullframe over een stop verschil in gevoeligheid door het dubbel zo grote sensoroppervlak. Dat is best een groot verschil maar in de praktijk kun je door in de nabewerking zorgvuldig ruisonderdrukking toe te passen nog steeds erg mooie 2k of 4k filmpjes maken met APS-C camera's hoor (bij telefoons is de sensor nog veel kleiner dus daar kun je bij wat minder licht dramatische verslechtering in beeldkwaliteit verwachten). Als je heel goed kijkt zul je zien dat de opname met de fullframesensor iets scherper zijn dan met de APS-C camera (mits de fullframecamera het volle sensoroppervlak benut, dat is bij 4k niet altijd het geval).

Een interessant van de Blackmagiccamera's is dat ze, net als de Panasonic mirrorless camera's, 10 bit kleurdiepte bieden. Dat bieden de meeste fabrikanten van reflexcamera's helaas niet. Er werd lang gedacht dat dit zou zijn om te voorkomen dat er concurrentie zou ontstaan met de eigen filmcameradivisie (bij zowel Sony als Canon is dat een behoorlijk grote bedrijfstak). Met de komst van mirrorless is er echter wel wat veranderd in het veld. Sony biedt, als een van de weinigen, nog steeds nadrukkelijk geen 10 bit (rara waarom :Y) ). Maar de Z6 en Z7 mirrorless camera's van Nikon kunnen wel opnemen in 10 bit bij gebruik van een externe recorder (bijvoorbeeld een Ninja Atomos). Ook Canon biedt nu 10 bit in haar Eos R mirrorless bij gebruik van externe recorder. De ontwikkelingen gaan op dat gebied toch snel, tot een jaar geleden was 10 bit bijna exclusief voorbehouden aan flimcamera's en de Panasonic GH-buitenbeentjes (die helaas erg kleine sensoren hebben).
Het is jammer dat Blackmagic dit soort compacte camera's alleen met EF-bajonet aanbiedt en niet met bijvoorbeeld een mirrorless mount (Sony E, Nikon Z). Je kunt geen bajonetconverters monteren op een EF-bajonet, die is relatief nauw en zit te ver van de sensor af. Op een moderne mirrorlessbajonet kun je met adapters zo'n beetje elk kleinbeeldobjectief monteren (zelfs de mooie oude Zeissobjectieven voor Contax of de fraaie Leica meetzoekerobjectieven) en dat zou zeker voor een filmcamera, toch interessante artistieke mogelijkheden bieden...
De reden dat Blackmagic dit doet is waarschijnlijk van historische aard. De eerste spiegelreflexcamera's waarmee filmen populair werd waren Canoncamera's (NB Nikon had inderdaad met de D90 eerder een spiegelreflexfilmmogelijkheid dan Canon maar bij Canon werkte het gewoon mooier en beter zodat Canon destijds (maar dat is de laatste 5 jaar wel wat veranderd met de opkomst van de SOny in de sensor- en cameramarkt) al snel terecht de naam had de beste keuze voor filmen met reflexcamera's te zijn) wat al snel tot hele leuke ontwikkelingen leidde (denk aan magic lantern firmware etc). Waar vroeger beginnende filmers weinig keuze hadden (geen probleem, aan een Canon Eos 5D had je genoeg!) zijn er nu veel merken met interessante typen met elk zo hun eigen voor- en nadelen. Bij Panasonic heb je een erg kleine sensor maar hij is wel speciaal voor filmontworpen (glabal shutter etc). Bij Sony en Nikon heb je super fraaie sensors, maar de autofocus van Sony werkte (tot de komst van de Nikon Z6 en Z7) duidelijk beter bij filmen maar dan moet je wel met 8 bit genoegen nemen. Canon mirrorless sloeg niet zo goed aan maar de huidige EOS 5D camera's zijn nog steeds erg mooi en bieden genoeg voor zeer fraai filmwerk (maar geen 10 bit). Ik ben benieuwd wanneer Blackmagic de compacte filmcamera's ook in mirrorlessbajonet gaat aanbieden...

Edit: 10 bit en bajonetoverwegingen toegevoegd, typo's gecorrigeerd
Edit 2: beeldverhouding

@ thamm: je hebt volkomen gelijk dat de extra APS-C hoogte bij filmen minder gebruikt wordt wanneer 16:9 gefilmd wordt! Bij gelijke sensorbreedte (maar de Blackmagicsensor is 6 mm smaller dan de APS-C sensor van Nikon en Fuji en 5mm smaller dan de Sony APS-C sensor!) zou je dan een vergelijkbare dieptescherpte per pixel moeten hebben. Maar hij is dus smaller en lager en zelfs als bij Nikon en Fuji maar 13mm hoogte gebruikt zou worden heb je met de Blackmagic nog steeds een sensoroppervlak wat krap 8% kleiner is dan bij Nikon en Fuji en 6,5% kleiner dan bij Sony.
Omdat de grootte van het sensoroppervlak, of beter gezegd het effectief benutte sensoroppervlak, direct gerelateerd is aan de dieptescherpte per pixel en lichtopbrengst lijkt me de constatering dat de Blackmagic sensor heel wat kleiner is toch juist. Ik vind de benaming APS-C ook niet helemaal correct omdat de beeldverhouding van de Blackmagicsensor afwijkt van APS-C. Canon, Nikon, Fuji, al die sensorformaten hebben een beeldverhouding van nagenoeg 3:2, net zoals het klassieke APS-C formaat. Maar de Blackmagic heeft een verhouding van 3:1,7. De Blackmagicsensor is met 13mm hoogte (i.t.t. 14,8-15,7) dus wat lager (en 6mm smaller dan Nikon en FUji) en dus alleen geschikt voor 16:9 en niet voor 3:2. Nu is 16:9 tegenwoordig meer gangbaar als (breed)beeldformaat dan 3:2, maar 3:2 wordt nog steeds gebruikt en is voor sommige toepassingen ook veel praktischer dan 16:9. Ik had dus liever een iets grotere sensor in die Blackmagic gezien.

[Reactie gewijzigd door quadsimodo op 9 augustus 2019 15:26]

Je vergeet in dit hele verhaal even dat die extra hoogte bij reguliere APS-C sensoren amper gebruikt wordt bij filmen, doordat je dan gebruik maakt van een 16:9 kader. Op APS-C is die 25,1 millimeter breedte de beperkende factor, bij deze camera 23 millimeter. Je kunt dus wel degelijk stellen dat de grootte ruwweg overeenkomt met APS-C, ik zou dit zeker niet heel wat kleiner noemen.
Wat heeft 6k voor nut aangezien dat geen gangbare resolutie is? Cropruimte voor 4k beeldmateriaal?

[Reactie gewijzigd door JT op 9 augustus 2019 09:48]

Crop ruimte inderdaad. Ook voor motion tracking en greenscreen keying, stabilizing en compositing is het handig. Maar om je vakantie videos erop te schieten is wat overkill inderdaad :)

Edit: autocorrect.. :P

[Reactie gewijzigd door Inverted_World op 9 augustus 2019 10:35]

Composting? :+

Grapje even aan de kant... het nut van 6K volgens Black Magic is:

"This means that you can shoot in 6K and then in post production zoom and re‑frame to allow wide shots and close ups to be created, all from a single camera and without losing image quality!"
Ik gebruik 4K-materiaal ook regelmatig om mee te croppen (voor uiteindelijk 1080p-video). Heerlijk als je interviews op moet nemen met mensen die er totaal geen ervaring mee hebben. Als een stukje dan opnieuw moet knip ik het foutieve stuk eruit, gooi ik de scaling op ~175% en dan heb ik opeens een closeup. Daarna weer een keer naar 100% en zo een paar keer op en neer (afhankelijk van de lengte van het interview). Minder druk voor de persoon die geïnterviewd wordt, en makkelijker voor mij om alles in elkaar te zetten omdat er geen tussenshots nodig zijn om harde cuts te verbloemen.
Maar om je vakantie videos erop te schieten is wat overkill inderdaad :)
Ik bedacht me ineens dat we 15-20 jaar geleden, tijdens de start van de digitale (spiegelreflex) camera revolutie, toch echt dit soort bedragen aan het neertellen waren. En dat was dan soms ook voor alleen maar vakantiekiekjes. Even €500 voor een microdrive erbij...

Als je dan je wereldreis aan je familie laat zien, dan hoef je je alvast niet te schamen voor de beeldkwaliteit... maar waarschijnlijk wel harder voor de rest :+
Cropruimte is een ding, maar daarnaast is zelfs 8k ook (langzaam) in opkomst. Niet bij de consument thuis, maar wel aan de pro-kant van het spectrum.
Ja maar dit is 6k ;) Als de resolutie 8k was dan had ik mijn vraag niet gesteld :)
720p en 1080p hebben ook tijden naast elkaar bestaan. Ik zie dit niet heel anders dan dat, gewoon een tussenmaatje voor wie de technologie of het budget nog niet heeft voor de 'grote' versie :)
Waarschijnlijk zullen eerst de high end blackmagic camera's 8k krijgen en deze 'instap' camera pas bij een volgende generatie. Je zou volgens blackmagic 6k kunnen upscalen naar 8k als je deze als tweede camera bij een 8k gebruikt zonder problemen.
Crop ruimte en stabiliseren achteraf kost pixels, dus meer is in dit geval gewoon beter en handiger. Daarbij zal over een tijdje 4k ook weer outdated zijn inderdaad.
6k is alleen geen standaard, 8k is de volgende dus het toekomstbestendigheidsverhaal gaat niet op voor deze resolutie.
Tegen dat 8K mainstream wordt, is deze camera al "oud". Dus hier kan je nog wel paar jaar verder mee. Zeker voor kleinere producties, reclame, aftermovies en zelf alle series en dergelijke.

Meeste films worden nu nog zelfs in 2K gemastered. Dus eigenlijk je 4K disc, is een upscaled versie.
Bijvoorbeeld één van de grooteste films van de laatste maanden: Avengers Endgame is 2K in de bios en gemastered!

Nog een kleine toevoeging: de eerste 4K tv kwam uit in 2012. 7 jaar later, ja 4k is echt wel mainstream nu dat we echt al moeten uitkijken naar 8K!

[Reactie gewijzigd door Nees op 9 augustus 2019 11:23]

4k tv's worden nu steeds meer verkocht maar 4K media of zeg tv is nog lang niet mainstream, laat staan dat 8k dat is.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 9 augustus 2019 11:39]

Avengers Endgame is volledig opgenomen op 6.5K Arri Alexa IMAX camera's (dit zijn customized Alexa 65mm camera's) De rest van de distributie is inderdaad 2K (Zie ook hier) voor de domestic release info voor de bioscopen.

Het masteren van extreem CGI-gebruik in films is overigens nog steeds kostbaar, IMAX gebruikt een proprietary upscale voor weergave. Dat is uiteindelijk goedkoper totdat er een echte businesscase voor de gehele productielijn op 4K zit van shot tot media.
Ik ben het met je eens hoor, de content die ik heb is allemaal 720p of 1080p. Meerwaarde van 4k vind ik zeer beperkt, voor de meeste mensen niet zichtbaar denk ik. Alleen als je op 2 meter van je 75" scherm zit ofzo. Ik heb laatst 8k met een demo disc gezien op een 75" geen haar op m'n hoofd die 8k lcd zou verkiezen boven 1080p OLED.
En als je 8K mét crop wil, moet je weer een 10-12K camera hebben, en dát is dan wel weer een fikse stap op deze 6K....
Dit blijft wel even hoor. Het probleem is de verwerker van die beelden. Die verwerker is meestal 1K en af en toe 2K. Daarnaast is CGI rendering van een 1K beeld een kwestie van een paar uur rekenen, bij 4K is het een aantal dagen.

Het meeste beeldmateriaal wat je in de winkel koopt is feitelijk upscaled 1K materiaal. Ware het niet dat ze een hele goede upscaler gebruiken.

https://www.youtube.com/watch?v=YSZ-yFTSmfY
1024 X 786 was ook ooit niet gangbaar. Vooruitgang, ontwikkeling altijd goed voor de toekomst
Dan mis je mijn inziens mijn punt want 8k is de volgende standaard in beeldresolutie en 6k valt daar tussenin.
Tja, QHD / 1440p kom je eigenlijk ook alleen maar tegen bij smartphones, computerschermen en games, terwijl dit naast HD Ready, Full HD en UHD c.q. Cinema 4K ook totaal geen standaard is voor tv en film. Het was ooit gepland als logische opvolger van VGA (640x480), maar was toen technisch niet haalbaar. Daarom is er destijds gekozen voor 720p en 1080p. Toch zullen de meeste gebruikers stellen dat de extra resolutie fijn is, ook als ze 1080p materiaal willen bekijken. Het blijft immers technologische voortuitgang en bijna overal is een nut voor te bedenken.
Ik weet niet zeker of het bij video ook zo is, maar als je downsampled naar een kleiner formaat, neemt de pixelkwaliteit toe. Vooral relevant als je op volle resolutie toch wat artefacten/ruis hebt.
Als ze hier nou een 1 inch sensor in gedaan hadden was het qua scherpte diepte wél heel leuk en een game changer.

Edit: ik bedoelde full frame ipv 1 inch. Thx to @FlameBoy

[Reactie gewijzigd door Chielllie op 9 augustus 2019 10:08]

Je wilt er liever een kleinere sensor in? 1inch is veel kleiner dan APS-C hè. APS-C is bijna de grootte van Super 35 wat ze in de meeste cinema-camera's stoppen.

Of je bent een liefhebber van een grote scherpte-diepte (=alles scherp) dat kan natuurlijk ook. Maar dat zijn de gebruikers van deze apparatuur doorgaans niet.

6K 12 bit RAW... dit is zeker weten een game changer. Kijk voor de grap eens wat concurrenten Sony, Canon, Panasonic, Arri, Red... aanbieden in deze prijscategorie.

[Reactie gewijzigd door satoer op 9 augustus 2019 10:33]

Full frame is leuk, maar dan moet er dus ook grotere lenzen op, en waarschijnlijk duurder. En een grotere sensor wordt warmer, dus dat maakt 6K@60FPS weer lastiger....

En met (bijvoorbeeld) een 50mm F1.0 heb je echt wel genoeg scherptediepte :+ ook op een APS-C lens O-)
De lens die er op getoont wordt is anders wel een EF full frame 85mm f/1.8. Dat is een favoriet bij filmmakers. Dus de prijs en maat zal denk ik niet heel veel meetellen maar warmte kan ik me ook goed voorstellen. En grotere sensoren hebben meer last van rolling shutter dus wat mij betreft ook een goede reden om de sensor niet te groot te maken.

EDIT: Geen idee of iedereen weet wat rolling shutter is. Dat is het effect dat ontstaat doordat de sensor zijn data (een array van pixels) moet vastleggen, dat kost tijd en hoe groter de sensor hoe meer elektronische vertraging onstaat in de contacten op de sensorchip, Bij een foto zie je dat nauwelijks maar bij video kan er daardoor een streep van onder naar boven door het beeld heen gaan lopen. Hoe sneller het wegschrijven hoe trager de streep tot op het punt dat je geen streep meer ziet omdat er geen rolling shutter is. In films die idee willen geven dat ze op een rol gemaakt zijn willen makers dit effect nog wel eens laten zien of creëren.

Bij goedkopere fotocamera's die video maken komt dit effect best vaak voor door de gebruikte sensoren maar ook bij duurdere fullframes zie je dit effect juist omdat de sensor zo groot is. Ik verwacht dat Blackmagic als top prio heeft om dit effect te voorkomen en daarom dus voor een aps-c formaat gaat en niet groter.

[Reactie gewijzigd door Hengst op 9 augustus 2019 14:22]

Hoezo dan?

Er zit nu een APS-C formaat sensor in, die is groter dan 1" en levert dus ook minder scherptediepte.

EDIT: Er is ook nog de pocket met zijn MFT formaat sensor. Maar ook dat is groter dan 1".
Zie: http://photoseek.com/wp-c...-sizes-2018-PhotoSeek.jpg
.

[Reactie gewijzigd door FlameBoy op 9 augustus 2019 10:03]

Zal waarschijnlijk voorbehouden blijven voor de high end blackmagic camera's. Aan de andere kant is een super 35 ook wel leuk voor deze specifieke look en gebruik van 'goedkopere' kwalitatieve EF lenzen zoals Sigma 18-35mm f1.8 en 50-100mm f1.8 die menig filmmaker reeds zal bezitten.
Interessante camera, en dan met name de EF-mount en Super35 sensorgrootte.

Ik film zelf met de 4K versie, met MFT mount en dus een kleinere sensor. Hierbij gebruiken vrijwel alle filmmakers een Speedbooster, een adapter (van zo'n 700 euro) waardoor je toch efficiënt gebruik kunt maken van reguliere EF-lenzen. Goed om te zien dat dit niet meer nodig is bij deze nieuwe versie, dit zal voor velen een groter voordeel zijn dan de 6K-resolutie. De meerprijs van ruwweg 1000 euro boven de 4K versie valt dus goed te verantwoorden, vermoedelijk had ik voor het nieuwe model gekozen als ik er nu een moest kopen.
Hoezo... er wordt juist heel veel onzin uitgekraamd. Wel erg vermakelijk.

Zoals een EF lens 85mm 1.8 is de favourite lens van filmmakers.

[Reactie gewijzigd door KaiTak op 9 augustus 2019 15:30]

Heb geen verstand van filmmaken en inderdaad even een google search en zie daar toch vrij korte brandpunt afstanden tegen komen en eigenlijk ook wel te begrijpen anders moet je flink afstand houden van het te filmen subject. +1


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Televisies

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True