Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gesloten bèta van ar-spel Minecraft Earth verschijnt binnen twee weken voor iOS

Minecraft-ontwikkelaar Mojang laat weten dat het binnen twee weken een gesloten bètaversie zal vrijgeven van Minecraft Earth, de langverwachte augmented-realityversie van het sandboxspel voor smartphones. De bèta verschijnt eerst voor iOS, de Android-app volgt 'kort daarna'.

In Minecraft Earth kunnen spelers via hun smartphone bouwsels in de echte wereld plaatsen, en dat zowel alleen als in co-op. Het was lange tijd stil rond het spel, maar nu kondigt Mojang dus een gesloten testversie van de app aan die nog deze maand zal verschijnen.

Geïnteresseerden kunnen zich via deze pagina registreren voor deelname aan de closed beta. Het aantal deelnemers is echter beperkt; wie geselecteerd wordt, ontvangt binnen enkele dagen een e-mail met instructies. Gamers die zich registreren krijgen tijdelijk wel allemaal een code voor een gratis Minecraft Earth-skin voor Minecraft, die via de Microsoft-website kan worden verzilverd.

De primeur van de gesloten bèta is voor iOS-gebruikers. Dat komt niet als een grote verrassing, aangezien Minecraft Earth begin juni al uitgebreid werd gedemonstreerd op Apples Worldwide Developers Conference. Android-gebruikers zijn 'kort daarna' aan de beurt. De minimale vereisten voor Minecraft Earth zijn iOS 10 of Android 7. Deelnemers moeten daarnaast ouder zijn dan achttien jaar en ook minstens één keer per week spelen. Gebeurt dat niet, dan gaat de registratie voor de gesloten bèta automatisch naar iemand anders.

Gelijktijdig met de aankondiging van de gesloten bèta publiceerde Mojang ook een nieuwe trailer van Minecraft Earth.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

12-07-2019 • 10:59

18 Linkedin Google+

Reacties (18)

Wijzig sortering
Interessant dat ze eerst een iOS versie lanceren, zal wel te maken hebben met het grote aantal verschillende toestellen waar Android zijn marktaandeel door gekregen heeft.
Omdat ontwikkelaars voor iOS gebruik kunnen maken van ARKit. Er zit ook een stukje machine learning achter waardoor het stukje bij beetje beter wordt.
Je ziet het wel vaker dat ontwikkelaars eerst voor iOS kiezen, ik denk dat dit komt omdat het grootste deel van de actieve apparaten draait op iOS 12. En daarnaast zoals je zelf aangeeft heeft het te maken met de verschillende soorten toestellen.
Alles heeft met geld te maken. Zoals altijd. Dat is de enige reden. Hoewel er eem veelvoud aan android apparaten actief zijn ten opzichte van iOS apparaten, wordt er meer geld verdient in de app store ten opzichte van de play store. iOS gebruikers zijn gemiddeld gezien veel eerder bereid om geld uit te geven aan apps. Dus er zit meer geld in iOS versies, dus die worden eerder ontwikkeld. Als er ooit meer geld te verdienen is op android dan zullen bedrijven hun focus allereerst daar leggen.
Je ziet ook vaak dat ze eerst apps uitbrengen voor Android (Fortnite bijvoorbeeld).

En in dit geval is het "maar" een beta en komt het niet uit.
Kan zo maar zijn dat de definitieve versie eerst op Android uitkomt.

Ik vermoed dat het team dat de iOS versie gebruiksklaar maakt een kleine voorsprong heeft op het Android team.

Maar ja...vermoedens.
Fortnite :) ook dat was er eerder voor iOS spelers.
Dat was toch eerst samsung only?
Ja bij de Android merken misschien, maar het was al een maand of 3 voor iOS beschikbaar.
Hmm ok. Dacht dat ze niet mee wilde werken aan de hoge rates van inkomsten afdragen van een playstore en applestore en daarom eerst samsung store deden.
Er zijn weliswaar een hele hoop meer Android gebruikers in absolute getallen, maar dat is inclusief alle Android modellen die al moeite hebben met WhatsApp.. Wanneer je het aantal toestellen wegstreept die niet fatsoenlijk AR berekeningen kunnen doen, denk ik dat het je nog vies tegenvalt.

Laat staat dat de grootste reden dat iOS gekozen wordt ARKit zal zijn.
En er zijn een aantal features die alleen voor ios lijken te zijn:
https://www.youtube.com/watch?v=GNo38kNy_EU
2:30 people occlusion, dus je kunt andere mensen door je build zien lopen, zeg maar een greenscreen effect. Dat is het enige wat ik uit het filmpje kan halen
Dat schijnt nieuw te komen in arKit in iOS13, dus dat klinkt logisch dat het alleen op iOS is. Zoiets zelf implementeren is wel even iets anders dan ‘gewoon’ een 3d wereld.
ik zie het al voor me, pietje heeft net een nieuwe iphone X1, iets gemaakt im minecraft AR, en dan komen zijn klasgenootjes effe creepers in zijn bouwerk plaatsen, hij loopt de deur in, en van schrik laat hij zijn telefoon vallen.

weg iphone X1
Ik zie het al voor me, ons pitoreske Gelderse dorpje vol met geslachtdelen
Ik zou het leuker vinden als je inderdaad in die echte wereld kon bouwen maar het lijkt erop dat je alleen op 'build plates' kan spelen en dat die alleen zichtbaar zijn voor jou en je matties.
Desalniettemin ziet dat verkenningsdeel er best prima uit, zit wel potentieel in denk ik.
Die skin die je krijgt werkt alleen voor de Bedrock editie van Minecraft als DLC voor de Windows 10 of Xbox Edition van Minecraft. Dus niet voor de o.a. de Java editie
Dat komt omdat je in de Java editie alles gratis kunt doen. Er is vast ook een Minecraft earth skin daarvoor beschikbaar.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True