Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Renders tonen Pixel 4 XL-telefoon zonder inkeping en met drie camera's achterop

Er zijn renders verschenen van wat wellicht het ontwerp van de komende Google Pixel 4-telefoon gaat worden. Deze opvolger van de Pixel 3, die vermoedelijk over drie maanden wordt onthuld, mist een inkeping bovenaan het scherm en heeft drie camera's op de achterkant.

In tegenstelling tot de Pixel 3 heeft de Pixel 4 geen inkeping bovenaan het scherm. In plaats daarvan krijgt het toestel aan de bovenkant een relatief dikke schermrand over de hele breedte, zo meldt OnLeaks op basis van de renders die hij in samenwerking met de website Pricebaba publiceerde. De renders en de bijbehorende gepubliceerde video zijn gebaseerd op cad-tekeningen van de nieuwe smartphone van Google.

Op basis van de renders stelt OnLeaks, oftewel de doorgaans betrouwbare Steve Hemmerstoffer, dat het scherm een diagonaal van 6,25" heeft en dat de schermrand bovenaan een dubbele frontcamera bevat en 'twee onbekende sensors'; dit zijn vermoedelijk de licht- en nabijheidssensor. De achterkant zou uit glas bestaan en beschikt over een vierkant camera-eiland waarin drie camera's zijn gehuisvest, naast een microfoon en een led-flitser.

Een vingerafdrukscanner lijkt te ontbreken, waardoor de smartphone wellicht over een achter het scherm geïntegreerde scanner beschikt. De schermrand aan de onderkant van het scherm is relatief dun, zodat de naar voren gerichte speakers van de Pixel 3 bij de nieuwe telefoon naar de onderkant van de telefoon zijn verhuisd, naast de usb-c-poort. Een 3,5mm-aansluiting ontbreekt en de afmetingen zouden uitkomen op 160,4x75,2x8,2mm.

Google Pixel 4 XL renders

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

08-07-2019 • 21:31

84 Linkedin Google+

Reacties (84)

Wijzig sortering
Ieder jaar zit ik toch best wel uit te kijken naar de nieuwe Pixel telefoons, maar afgelopen jaren valt het helaas alleen maar tegen.

Toestel zal ongetwijfeld weer fantastische foto's en video's maken, maar het design is naar mijn mening echt niet van deze tijd.
Het lijkt nu op een S8 van samsung, maar nog altijd stukken beter dan die notch... Het voelt al jaren alsof je met een oude telefoon loopt. Het grootste voordeel is de camera, wat voor meer dan de helft waarschijnlijk softwarematige voorsprong is. Als je ziet wat de camera app GCam op andere telefoons voor verbetering brengt. Daarnaast is het dacht ik HTC die het maakt, waar het eens een voorloper was lijkt de samenwerking met Google nauwelijks verbetering gebracht te hebben.
Google heeft de HTC divisie die pixels maakte opgekocht, pixel3A was de erste google inhouse pixel....pixel 4 dus de 2e

[Reactie gewijzigd door WORPspeed op 9 juli 2019 18:12]

Ik vind gewoon een randje bovenaan veel mooier dan zo'n notch, ik snap echt helemaal niet waarom men op een gegeven moment over is gegaan op zo'n notch de minimale ruimte voordelen wegen wat mij betreft niet op tegen het asymmetrische notch gevoel
Eens qua design. Die grijze achtergrond helpt niet echt mee en zo'n witte knop op een zwart design oogt best goedkoop. Ook de plaatsing en de layout van de camera's schreeuwt niet heel erg 'high end' naar mijn mening.

Maar aan de andere kant. Ik doe persoonlijk altijd een hoesje om mijn telefoon. Die zijn er in alle smaken en kleuren dus er zit sowieso wel iets bij wat je mooi vind. Het enige wat je dan nog hebt is de bezels maar zo erg is dat nou ook weer niet. Beter dan de notch.
Ik snap ze wel. Heel de notch en mechanische pop up camera hype skippen en gewoon zo minimaal storend houden en volproppen met sterke camera hardware & software.
Hopelijk ook met infrarood/3d scan face recognition - hoogstwaarschijnlijk wel als we kijken naar de foto's. Iets wat op al die notchless designs ontbreekt en een van de handigste dingen zijn in een smartphone.
De marketing hype rond dunne bezels is nu wel dood, dus we kunnen weer terug naar bezels. Veel steviger en geen afleidende notches en cut-outs.
De notch skippen? Helaas, dit hadden ze inderdaad moeten doen... Met de Pixel 3XL hebben ze een compleet nieuwe betekenis gegeven aan de "notch" ;(
Denk dat dit model heel wat meer mensen aanspreekt!
Heb de 3XL, echt geen moment last van die notch gehad. En wel een stereo speaker, groothoek front camera en extra ruimte op het scherm.
Ja, maar in vergelijking met andere telefoons is de notch op die Google telefoon ronduit lachwekkend en verschrikkelijk lelijk.
Hoezo? De Oneplus 6 is ook zo en zo lelijk is het nou ook weer niet. Ik vind de waterdruppel namelijk veel en veel lelijker.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 10 juli 2019 01:00]

Zon kleine, minieme uitsparing tegen die uitsparing van de Pixel 8)7 Sorry hoor, maar zoek er eens een plaatje van op, het ziet er niet uit hoe groot die stomp is.
Als het om privacy gaat, is een voordeel van Google Pixel dat er geen bloatware op zit, anders dan software van Google. (Althans, dat neem ik aan.) LineageOS is ook een optie, maar die ondersteunt vaak niet de nieuwste telefoons.

Hopelijk komen ze ook met een kleinere versie, 5 inch is voor mij voldoende.
Heb je nou privacy en Google samen in één zin staan zonder ontkenning? Volgens mij heb je een typefoutje gemaakt :/
Nee, ik zeg er expliciet bij "anders dan software van Google". Uiteraard weet ik dat Google te veel van ons weet, maar het maakt het leven moeilijker om Google geheel te weren. Maar de software die standaard op een Pixel zit, is neem ik aan puur Google software zonder de extra bloatware die je normaal er óók nog eens bij krijgt bij een gemiddeld ander merk. De Pixel zou dan juist relatief erg clean moeten zijn.
Als het je gaat om een zo clean mogelijke Android installatie dan moet je bij Nokia zijn. De moderne Nokias zijn schoner dan de OnePlus en Pixel toestellen.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 9 juli 2019 07:45]

Dat denk jij misschien, maar zoek maar eens op je telefoon in de apps naar 'com.evenwell.*' packages. Die zooi is allemaal écht niet stock Android. Dat hele phone home naar China debacle van de Nokia 7 plus zeker ook even gemist?
Als ze bij hdm nou eens fatsoenlijke trilmotoren gebruiken die wel goede haptische feedback geven zou ik best weer terug willen naar nokia!

Ik ben nu gevallen voor het stokje van de Note 9 dat samen met prima feedback tijdens het typen en een decent formaat scherm is het voor mij een super telefoon!
Dan de Pixel toestellen lijkt me onwaarschijnlijk?
Gaat Google ondertussen elk jaar voor de lelijkste phone award?
iig het minst innovatief.. ze doen 0 moeite om die randen smaller te maken..
@BeOnFilms Liever de beste camera dan een dunne schermrand en vieze enge notch. Ik heb nu een telefoon zonder scherminkeping (asus zenfone 6), laatst een oneplus 6 van een maat in handen. Ik kon alleen maar kijken hoe het scherm vies eng niet symmetrisch is een onderbroken wordt door een notch. Iedere telefoon zonder notch is in mijn ogen al mooier dan 1 met.
Dus innovatie staat synoniem voor notch/vies/eng/niet symmetrisch?? volgens mij kan een bedrijf prima innovatief zijn zonder die dingen te gebruiken die jij noemt, en toch een moderne telefoon uit te brengen, Google brengt al 3 jaar telefoons uit die zwaar achter lopen qua ontwerp..
"vies eng niet symmetrisch"

Dat is dus precies mijn probleem met het design van deze render van de pixel 4, liever twee gelijke grote randen dan ongelijke.
Ik vind zelf dat OnePlus hun notch erg hebben verbeterd na OnePlus 6T en je kunt de Notch altijd nog uit zetten.
Wat ik mooi niet vind aan dit design dat het geen dual front facing speakers heeft.
En dat de boven kant en onderkant niet symmetrisch is.
Ik heb er nu een paar maanden 1 met een notch; een Huawei Mate 20 Pro. Ik moet zeggen dat het geen seconde stoort in het dagelijks gebruik.
Dan zal een Samsung S10 echt pijn aan jouw ogen doen?
Hier wel ja, daarom de Note 9 hier..

Hou ook niet van notches.. Man ik lijk wel een zuurpruim zo in dit topic.. Haha

[Reactie gewijzigd door Vinnie2k op 9 juli 2019 08:06]

Nee want randen moeten natuurlijk zo smal mogelijk...
Wat een onzin allemaal. Ik ben persoonlijk juist enorm fan van dit design.
Je hoeft geen innovative telefoon op de markt te brengen om maar innovatief te zijn. Gebogen randen en notches, je hebt er echt helemaal niks aan. Magoed sommige mensen zijn nou eenaal heel erg gevoelig voor zulke marketingtrucjes.
Nee dat heet vooruitgang.. ontwerp verbeteren, groter scherm.. dingen proberen.. enz..

volgens jou beredenering is een benzine motor uit 1930 ook prima, het werkt.. waarom innoveren, laat het lekker ouderwets zijn, meer pk en zuiniger, kleiner, je hebt er niks aan..
Nee hoor heeft niets met vooruitgang te maken.

Je ziet toch ook moderne techniek in een oud jasje, juist omdat er mensen zijn die het oude design mooi vinden.

Tenzij vorm iets toevoegt aan de functionaliteit blijft het een uiterlijke kenmerk en geen functie. Sterker nog het kan zelfs in de weg zitten van innovatie of praktisch gebruik.

[Reactie gewijzigd door Dark_man op 9 juli 2019 03:49]

Geen bezels voegt wel degelijk iets toe aan functionaliteit, als je telefoon daardoor kleiner wordt is hij een pak handzamer en makkelijker te bedienen met 1 hand (voor dit laatste doet enkel de onderste bezel ertoe uiteraard). Maar goed, gelukkig zijn er genoeg alternatieven zonder bezels. Ik vind Google ook alles behalve innovatief op gebied van design, maar dat hoeft imo ook niet. Heb zelf een Poco F1 en stoor me toch geregeld aan de notch (is ook wel groot bij dit toestel). De notch is zeker geen goede oplossing, maar ik ben volledig te vinden voor een pop-up front cam of eentje achter het scherm waar ze momenteel mee bezig zijn. Face unlock zou ik daarvoor gerust laten vallen.

M'n volgend toestel wordt er zeker een zonder notch, voor de rest is de Pocophone F1 wel een top toestel, zeker voor z'n geld.

Ik vind het design van deze Pixel 4 best ok, maar ook niet meer dan dat. Persoonlijk zie ik ook liever de cameramodule achteraan centraal zitten, is toch aangenamer als je het toestel plat op de tafel gebruikt, al is dat makkelijk weg te werken met een hoesje.
Je hebt het over een schijn-exclusief produkt. Drukte over hoe het is uitgevoerd is gevolg van kunstmatige afhankelijkheid. Smartphones zijn slechts de laatste generatie computers. Om economische redenen zit de I/O randapparatuur daar praktisch onvervangbaar aan vast. Een barstje in je scherm of iets anders stuk betekent bijna altijd een nieuwe computer. Sjonge, wat een vooruitgang...

[Reactie gewijzigd door blorf op 8 juli 2019 23:14]

Beetje rare vergelijking. De motor is meer te vergelijken met de processor. Het ontwerp daarin tegen is meer de buitenkant van die auto en dat is tegenwoordig ook dertien in een dozijn.
Is een prima vergelijking !
Ging erom dat dat die nieuwe zaken niet hoefden want een smartphone moest gewoon werken en klaar.

Op die manier is de Pixel 4 zinloos want alles wat je vandaag kan en wilt doen op een smartphone kan ook prima op een Pixel 2 bijvoorbeeld.

Net zoals met de motor wilt de consument gewoon verbeteringen zien maar zoals wel vaker zien we hier op Tweakers mensen die overal tegen zijn en dit juist cool vinden.
Succes met de Pixel 4.
Nah, ik hou het bij mijn Nokia 7 plus. Ik ben geen early adopter. Onzin om geld uitgegeven aan spul wat je toch niet gebruikt.
Praktisch is het in ieder geval wel. Geen notches in alle soorten vormen, geen gaten/holes, geen sliders/schuivers of wat voor oplossing dan ook. Geen onnodig hoge Screen2Body marketing gimmicks.
Nee, doe mij maar gewoon een rechthoekig scherm zonder fratsen.

Laat functie weer belangrijker worden dan vorm. Ik zie ook geen gebogen randen (nog zo'n kansloze marketing gimmick) in de render, Go Google! Ik geloof in jullie. :)

[Reactie gewijzigd door TheTinusNL op 8 juli 2019 21:54]

Alhoewel ieder zijn voorkeur heeft, heb ik zelf liever gewoon een bezelless scherm. Deze renders vind ik er niet uit zien, maar dat komt niet doordat er bezels zijn ...

Als Google dan bezels implementeert, maak ze dan a.u.b. klein en SYMMETRISCH. Als ik de 3de afbeelding bekijk (front-view) dan moet ik echt huilen. Meizu laat met de Meizu 16s zien dat sexy bezels mogelijk zijn.
Lekker symmetrisch die Meizu 8)7 8)7 8)7
Wel of niet? :s

Lijkt me niks mee met dat uiterlijk.
Inderdaad, heb veeel liever een chin/forehead (:?) dan een notch of dergelijke.
Dus jij vind het prima om een telefoon te hebben die in 2012 hip was.. prima.. maar ik niet, Google kan ook echt innovatief zijn door super smalle bezels te nemen maar toch met de tech die ze nu hebben, of onder het glas camera.. ze doen geen moeite om innovatief te zijn en brengen een model uit wat in 2012 hip was, en toch vragen ze er 1100 euro voor.. nee dankje..

(en gebogen glas is voor mij ook een no no trouwens, maar een druppel notch, of pop up camera ala one plus 7 pro is prima voor mij, ik gebruik die selfie camera toch niet)
2012? Uh...
Geen moeite? Op uiterlijk-vlak misschien...
Overdrijven is ook een kunst. ;)

Afgezien van dat: in ieder geval blijkt dat jij gevoeliger bent voor vorm dan ik. Prima, smaken verschillen. Ik kijk bij het prijskaartje veel verder dan alleen het uiterlijk en ik vermoed dat velen met mij zo zijn, zeker op sites die de toestellen reviewen/previewen zoals o.a. Tweakers.
De markt wordt echter volgens mij grotendeels gevormd door relatief onwetende consumenten en ja, dan speelt uiterlijk van de telefoon een grote rol op de aantrekkingskracht en snap ik de focus van fabrikanten op vorm daarom wel.

Selfie camera weghalen ten behoeve van een hogere S2B ratio zou ik overigens toejuichen, maar ik weet bijna zeker dat fabrikanten daar niet aan gaan beginnen. Want ja, social media... :)
je doet een klein beetje denigrerend in je post.. misschien moet je dat proberen niet te doen :)
En je heb aardig wat aannames\insinuaties.. ook niet chill :)

Ik ben gevoelig voor ontwerp ja, maar ook voor de hardware, en de camera, net zoals de meeste tech geeks..

En de focus op het uiterlijk is omdat de hardware tegenwoordig geen zak meer uitmaakt, iedere semi top model telefoon heeft dezelfde hardware, en kan android zonder problemen aan.. dus vandaar de focus op uiterlijk, en ja dat is top want ik kijk meerdere keren per dag naar dat ding, dan mag die best mooi zijn.. ik heb een Essential PH-1 en die is nu 2 jaar oud, en ziet er moderner uit dan de pixel 4 die nog uit moet komen..
je doet een klein beetje denigrerend in je post..
Denigrerend?
Het is toch een logische constatering als ik zeg dat de gemiddelde consument van een smartphone maar weinig weet over de binnenkant van het toestel?
Kijk eens in jouw omgeving (familie/kennissen). Oma's, oude ooms en tantes, een paar digibeten, noem maar op... zij zullen echt geen Pixel kopen omdat de software schoon is, of een OnePlus voor de prijs-prestatieverhouding. Nee, daar zie je de "Apple want makkelijk" en "Samsung want bekend merk" en dergelijke redenaties. Kijk vervolgens eens naar de aantallen "tech geeks" in verhouding tot zojuist genoemde groep... ;)
Daar is niets denigrerend aan, dat is gewoon een constatering.
Op vergelijkbare wijze hoef je mij niets over auto's te vragen... daar vind ik uiterlijk wel een heel belangrijk onderdeel maar weet ik verder ook bijzonder weinig over. Ieder zijn ding.
En je heb aardig wat aannames\insinuaties..
Ik spreek vermoedens uit, ik pretendeer nergens mijn aannames als waarheden te beschouwen.
En de focus op het uiterlijk is omdat de hardware tegenwoordig geen zak meer uitmaakt
Oneens.
Qua SoC en RAM: daar heb je in de meeste gevallen zeker een punt. Maar een toestel gaat verder dan enkel hardware en uiterlijk.
Overigens is de ene Android ervaring de andere niet. ;)
Ik gebruik de frontcamera regelmatig om met mijn dochter te videobellen. Laat die dingen alsjeblieft op telefoons blijven zitten.
Behalve de camera's vind ik 'm wel fraai. Eerste pixel waarvan ik dat kan zeggen.
Ik noem het liever lekker eigenwijs van Google. In plaats van als bijna edereen proberen na te doen met nog dunnere bezels. Wanneer je je telefoon in een hoesje steekt merk je toch het verschil al niet meer.

Ik ben zeer benieuwd naar de eerste reviews van deze Pixel. Vooral de camera functie want die was uitmuntend bij de laatste Pixel. Google is goed bezig!
Ik noem het lui ontwerpen.. een telefoon uitbrengen die 4 jaar geleden er al was.. hoef je iig geen geld meer te steken in ontwerp.
Trieste is dat je de hoofdprijs betaald voor hun flagships en dan heb je enkelt hele goede software !

Op geen enkel vlak blinken pixels qua hardware uit want de camera module was niet exclusief voor de pixel. Het is de software die het verschil maakte.

Denk dat OP goed bezig is en over een jaar de beste keuze is voor velen.
Pixel Visual Core

Squeeze functie (bijna exclusief)

en hopelijk dus een SOLI chip in de Pixel4 en verbeterde Pixel Visual Core chip
Fabrikanten doen van alles om continue nieuwe telefoons te verkopen. Als jij graag 1000 euro iedere paar wil betalen voor een dunner randje of een streepje aluminium, tja.

Een basis ontwerp kan ook goed genoeg zijn. Dan is een goede zet van Google dat ze een andere koers volgen. En door betere software veel meer uit bijvoorbeeld de camera hardware weet te halen dan de concurrent.
Heeft wel een stevig pareidolia effect (dat je gezichten ziet in dingen) als ik die camera's zo zie staan samen met de flits eronder.
Een rand boven het scherm vind ik prima maar dan ook graag aan de onderkant. Beetje symmetrie als het kan. Dan ontstaat er ook gelijk een plaats voor echte stereo speakers.
Wow wat lelijk, hopelijk niet waar. :o
Ik wil wel eens weten of op dit toestel "voice Match" wel werkt in het Nederlands.
Dat is inderdaad een interessante vraag!
Op mijn telefoon werkt dat Voice Match ook niet. Als mijn telefoon ontgrendelt is en ik zeg "Ok, Google" gebeurt er ook niks.. Ook zo vaag.
Google kan heel veel en heeft veel betekent de afgelopen 2 decennia.
Design echter snappen ze geen ruk van en hebben bij geen enkele hardware device iets echt moois gemaakt.
Google kan zich het beste bezig houden met software en een collaboratie aangaan met Samsung ofzo.
Wel een kleine nuance, de gewone Pixel 3 heeft nu ook geen inkeping. Dat is de Pixel 3 XL.

Ik ben zelf blij met de 3 omdat er bovenin de twee camera's zitten waarbij ik best vaak de wide lens gebruik.
Wel benieuwd naar de extra camera's. Dit gaat dan ook de eerste pixel zijn waarbij functies niet naar de vorige Pixel gaan komen.
De Pixel 3 heeft geen inkeping, maar wel een bezel groter dan telefoons uit het jaar 2013...Houdt de Pixel 3 is naast een S8. De Pixel 3 lijkt dan plots per direct een jaar of 2-3 ouder dan de S8. Zo een Samsung S10 of iPhone Xs straalt luxe en finesse uit. Het lijkt wel degelijk op een heel duur apparaat. Dat kan ik helaas niet zeggen over de nieuwe Pixel 4 XL. Dat ding, zelfs naast de bijna 3-jaar oude S8 lijkt ouder dan de S8. Dus dan spreken we nu ook niet meer over een modern ontwerp bij Google. Nee, zelfs de trend van jaren geleden bijhouden lukt ze niet blijkt...
Ik vind een gat in het scherm nou niet echt 'luxe en finesse' uitstralen. Het ziet er niet uit en bovendien is de status bar hier groter dan normaal waardoor je juist meer bruikbare schermruimte kwijt bent. Ook zo'n notch vind ik zonde van het scherm, veel minder ruimte voor notificatie-icoontjes. Maar die gaten in het scherm van Samsung slaan echt alles...

Ik vind een minimale bezel helemaal geen slecht idee. Ik heb er geen last van op mijn S8.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 9 juli 2019 10:24]

En laat de nieuwe Pixel 4 XL er meer gedateerd uit zien dan een S8...Persoonlijk vindt ik de S10 er fantastisch uit zien, alleen het gat door het scherm vind ik niet mooi in de status bar. In video's is het wel weer fijn omdat dat gat in een hoek zit waardoor het al gauw in het beeld weg valt. De nieuwe OnePlus 7 Pro heeft al helemaal geen notch en dat is dan nog mooier. Geen notch en ook amper bezel.

Ik heb zelf de S8 gehad, fantastische telefoon met een fantastisch ontwerp. De S10 overtreft het kwa ontwerp. De Pixel 4 XL lijkt nog altijd 'antiek' naast zulke moderne ontwerpen. Hoe dan ook, des te kleiner de bezels, des te kleiner de telefoon. Vroeger was 5,8" veels te groot, maar je ziet het al bij telefoons met een modern ontwerp zoals de S8/S9 en de iPhone X(s) dat mensen er van houden en het zien als een 'compacte' telefoon.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True