Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

KPN zet formulier online voor schadevergoeding door landelijke storing

KPN heeft een schadeformulier online gezet waarmee gedupeerden schadeclaims kunnen indienen naar aanleiding van de telefoonstoring van vorige week. De telecomprovider zegt dan per geval te bekijken of zij in aanmerking komen voor een schadevergoeding.

Het formulier is te vinden op de website van de provider. Klanten kunnen daar het formulier invullen, en meer informatie krijgen over de storing. Die vond op 24 juni plaats in het telefoonverkeer van KPN, waardoor het hele netwerk plat lag. Door de storing lag ook alarmnummer 112 eruit, wat kwam door verkeerde routering van het telefoonverkeer.

Het schadeformulier is bedoeld voor klanten die schade opliepen door de telefoonstoring. In de voorwaarden wordt niet gesproken over schade die is geleden naar aanleiding van de 112-storing. Bovendien mogen alleen klanten van KPN de schade verhalen. Volgens KPN gaat het om een coulanceregeling, waarbij per geval wordt gekeken of de schade terecht is.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

02-07-2019 • 08:13

68 Linkedin Google+

Reacties (68)

Wijzig sortering
Hoe zit het met de virtuele providers op het KPN netwerk?

[Reactie gewijzigd door tobitronics op 2 juli 2019 13:25]

Dan moet je als consument bij die virtuele provider zijn. Die kan vervolgens met KPN aan tafel. De consument van een virtuele provider heeft geen overeenkomst met KPN namelijk.
In de voorwaarden van de regeling staat onder punt 5: "Deze regeling geldt uitsluitend voor KPN-klanten, die als zodanig geregistreerd zijn ten tijde van de onderbreking van de beschikbaarheid"

[Reactie gewijzigd door Tijs Hofmans op 2 juli 2019 08:31]

In het formulier staat een link naar de voorwaarden. Als je die bekijkt...

5. Deze regeling geldt uitsluitend voor KPN-klanten, die als zodanig geregistreerd zijn ten tijde van de onderbreking van de beschikbaarheid

Tenzij dat nog aangepast wordt lijkt het me toch echt alleen voor KPN klanten.
Altijd maar die drang om auteurs op Tweakers te verbeteren.. moedeloos. Fact check het dan tenminste
Stel dat je als ziekenhuis / huisartspost op KPN vaste telefoonlijn onbereikbaar was voor spraakoproepen, of niet naar buiten kon bellen. Kan je via het formulier de schade declareren. Vandaar de vraag of je getracht hebt 112 te bereiken in dat formulier.

Je zou als loodgieter maar op KPN mobiel zitten, kan je schade oplopen (contact met klanten, afspraken maken voor de volgende dag, maatje niet kunnen bellen bij een probleem).

Dat eeuwige "coulance" is ergerlijk, zeker weer ingefluisterd door de juridische afdeling. Net een verzekeringsmaatschappij.
Ja en welke schade precies? Daar gaat het om. Aantoonbaar, schade te hebben geleden.Dat ik ff niet bereikbaar ben geweest met mijn lijntje thuis, dat is geen schade. Als ik echter als hostingpartij bijv SLA lever en bij een storing niet bereikbaar was (door toedoen van KPN) dan is dat een ander verhaal.
Nou vind ik dat als je bijvoorbeeld in je SLA 99,99% uptime garandeerd dat je zelf moet zorgen voor een backup-line, al is deze minder snel. Lijkt me niet dat je alle schadeclaims van je klanten 1 op 1 door kan rekenen aan KPN.
Die sla's zijn leuk 99,99%. als ze dat niet halen mag je claimen, maar als je dan leest wat je mag claimen kom je vaak ook bedrogen uit.
Natuurlijk weet ook kpn dat het moeilijk is om echt schade aan te kunnen tonen. Heb je vandaag omzet gemist kan het zijn dat je die later die dag wel gehad hebt.
Als er een pin storing in een supermarkt is, komen de klanten meestal ook gewoon teurg dus is er ook geen echte schade als je het zo stelt.
Slim van kpn om het individueel te bekijken, lijkt dan alsof ze iets doen maar denk niet dat er veel uitgekeerd zal worden.
Gevolgschade wordt in letterlijk elke SLA uitgesloten. En je SLA geldt ook meestal over een bepaalde periode (gemiddelde van de afgelopen 3 maanden of zo), met gepland werk uitgesloten. En dan is het ineens knap lastig om dat percentage te halen. 99.6% is tamelijk standaard, 99.99% betaal je letterlijk de hoofdprijs voor, zie het maar als een verzekering. Laatste, 99.99% over één aansluiting ben ik nog nooit tegengekomen, daar heb je vaak twee aansluitingen voor nodig over glas, over verschillende paden gerouteerd en zo. En vandaar die hoofdprijs.
Tenzij je KPN zakelijk hebt, waar ook gewoon sprake is van een SLA. Als die SLA vervolgens niet gehaald wordt, heb jij gewoon recht op een vergoeding. Dan hoef jij echt niet aan te tonen of je eigen SLA hierdoor niet gehaald is.
met een SLA van 99,99% mogen ze per jaar 53 minuten (afgerond) plat liggen. 3 uur is dus teveel.
Ingevuld. Ik verwacht er niet veel van moet ik zeggen.
Als kleine ondernemer dien ik altijd bereikbaar te zijn, zeker als er storingen zijn. Tijdens een gesprek viel de verbinding weg en daarna was ik een hele tijd niet bereikbaar. Baal daar goed van.
Heb je een zakelijk abonnement? Dan heb je vaak sowieso al recht op een teruggave. Als je gewoon een goedkopere consumentenlijn hebt afgesloten boeit het “zakelijk” gebruik niet, want daar is het abonnement niet voor bedoeld. ;)
ja, ik heb zakelijk. Maar als ik 3 Euro terugkrijg kost het me een Euro of 10 om dat administratief te verwerken.
Ze verrekenen het met je volgende factuur, dus als ‘t goed is boek je gewoon net als altijd een factuur in - alleen is het bedrag lager die maand.
onzin . ze hebben er een beste tijd uitgelegen en moeten gewoon alle kpn klanten compenseren . voor extra geleden schade kunnen ze altijd kijken , maar een basis vergoeding voor alle klanten is gewoon normaal .je betaalt voor een service en als die eruit ligt ga je niet het volle pond betalen .
al is het maar 1 euro .
Dat heeft hier niets mee te maken, het gaat om KPN klanten die niet hun telefoon voor andere zaken konden gebruiken

112 wordt juist in het artikel erbijgehaald dat deze coulance daar niet over gaat.
Sowieso vindt ik de berichtgeving er over subjectief.
Er wordt aangegeven dat er een 112 storing was, terwijl het een KPN storing is geweest.
Dat 112 niet bereikbaar was, was onderdeel voortvloeiende uit die storing.

Er zijn velen niet bereikbaar geweest hierdoor, 112 was degene met de grootste impact
Dood vergoeden kan zijn het betalen van een goed verzorgde uitvaart, annuleringskosten van vakanties van nabestaanden, een x aantal maanden het loon doorbetalen van de overledene aan de weduwnaar en een extra bedrag ter compensatie, noem een 25.000 euro. Tevens kan je denken aan extra steun in diverse vormen zoals uitnodiging bij een vergadering voor het verbeteren van 112-bereikbaarheid (ik noem ff wat, ik zou dat erg waarderen maar geen idee of een ander dat wil). Extra AED's in de wijken plaatsen... you name it. Zelfs een bonus van de managers uitkeren aan de hartstichting oid.

Je maakt de dode niet levend, je kan niet toveren, maar op deze manier toon je wel aan dat je er zoveel mogelijk aan wil doen om dit te voorkomen en dat werkt toch verzachtend voor de nabestaanden.
Dan zal KPN waarschijnlijk eerst eisen dat van de 3 overledenen eerst wordt onderzocht wat de overlevingskansen waren als 112 eerder ter plaatsen was geweest. Want niet snel genoeg is niet hetzelfde als niet. En dat kan een lang en slepend proces worden wat ook veel tijd, geld en moeite kost van de nabestaanden.
Correct, maar ook hier kan KPN netjes omgaan en voordeel van de twijfel geven. Als blijkt dat tijdstip van overlijden bij aankomst van de ambu al 3 uur eerder was heeft het geen nut, blijkt dat bijvoorbeeld een kind te water is geraakt en er direct gepoogd is 112 te bellen had dat zeker voldoende overlevingskansen. In steden kan er vaak al binnen enkele minuten een persoon met reanimatiecursus ter plekke zijn. Die zijn er vaak 1-2 minuten eerder dan politie en nog veel eerder dan de ambu.
Ik ben het met je eens. En laten we eerlijk zijn, de PR schade is veel hoger als je hier niet (wellicht iets te) coulant mee omgaat.

Dan kost deze ene case KPN eens 100.000 euro. Daar zouden ze geen seconde wakke rom liggen, en je buigt de PR opeens om naar een positieve reactie. KPN heeft waarschijnlijk niet opzettelijk iets fout gedaan en neemt dan toch haar verantwoordelijkheid. Dat straalt vervolgens positief op ze af.
Aan iemand die overlijdt hangt gewoon een bedrag hoor, hoe hard het ook klinkt. Bijvoorbeeld bij autoverzekeringen is de uitkering bij overlijden meestal in de richting van 25.000 - 40.000 euro.

Blijvende invaliditeit hangt meestal een hoger bedrag aan.

[Reactie gewijzigd door Navi op 2 juli 2019 09:58]

Maar dat heeft dus niks met dit formulier te maken.

Daarnaast is het natuurlijk nog de vraag of het verwijtbaar is, en dan door wie het verwijtbaar is. Heeft de overheid bij de aanbesteding voldoende eisen gesteld, heeft KPN wel aan die eisen voldaan? Is er een maximum bedrag dat mag worden geïnvesteerd om een hogere uptime te krijgen?

En wat als dat 20 miljoen moet kosten. En je redt daarmee dat ene leven (Als dat al zo is, want misschien was de hulp hoe dan ook te laat geweest), is 20 miljoen het dan waard? Had je van dat geld niet veel meer andere mensen het leven kunnen redden? Er is geen onbeperkt geld beschikbaar, en dagelijks moet er gekozen worden welke mensen we wel en welke mensen we niet helpen. Elke extra euro spenderen aan het ene zorgt ervoor dat er minder geld beschikbaar is voor anderen.

Daarin moet je een balans vinden, en de uptime van het nummer is ronduit indrukwekkend volgens mij. Ik vind het veel erger dat de wettelijke termijn van x minuten ambulance aanrijtijd bijna nooit gehaald wordt. Hoe ga je daar je claim voor indienen? Of is dat iets anders?
3? Dat was bij de vorige 112-storing. Dit keer zijn er voor zover ik weet maar 2 doden gevallen: https://www.rtlnieuws.nl/node/4761936
"In Twente (Overijssel) blijkt er iemand te zijn overleden tijdens de 112-storing van afgelopen maandag. Dat zegt de Veiligheidsregio Twente tegen RTL Nieuws. Eergisteren werd bekend dat er ook al iemand in Breda overleed."
Toch wel raar dat mensen overlijden omdat de telefoon niet werkt? Hoelang is het geleden dat iedereen telefoon in huis had ( 1975 misschien ), dan praat ik niet eens over mobiel. Toen konden we ook gewoon werken en naar het ziekenhuis toe of de dokter. Kortom onderneem zelf iets dan alleen maar blijven drukken op die herhaal toets. 8)7
Toch wel raar dat mensen overlijden omdat de telefoon niet werkt?
Niet per se raar alswel naar..
Als ik een hartaanval krijg en geen hulp kan bellen, ga ik vermoedelijk dood. Als ik de telefoon al kan bereiken..
Bij één van die mensen herinner ik me uit het Halfachtnieuws dat ze wel degelijk zelf hebben geprobeerd te reanimeren, maar dat het niet lukte.

Verder wel met je eens dat mensen meer zelf zouden kunnen doen.
Je vraagt om een bron waarin aangegeven wordt dat er mensen overleden zijn.
Wat heeft dat op zich met het artikel te maken dan ?
In 2012 ja... Ik ga verder niet meer op je in.
Twee doden bij laatste grote landelijke 112-storing
24 JUN 2019, 19:06 / UPDATE: 24 JUN 2019, 19:07
Tuurlijk ...

mompelt iets over begrijpend lezen ....
https://www.limburger.nl/...lpdiensten-kwamen-te-laat
https://www.limburger.nl/...leden-tijdens-112-storing
https://www.rtlnieuws.nl/...jssel-tijdens-112-storing

* student managment zeker .... want zelf even verder kijken is lastig

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 2 juli 2019 13:36]

Welke Mod mongool doet dit?
Welk account is dit?
Dit begint meer op politiek te lijken, als dat het een open discussie forum voor en van IT/ICT is... :( :( :(
Persoonlijk denk ik nog steeds dat de "storing" kwam door de hack :)
Is er sprake van een hack?
Zodra er problemen in ons netwerk zijn, schakelen wij ons Cyber Emergency Response Team in. Dit team behoort tot de wereldwijde top. Zij onderzoeken of er sprake is van een hack. Onze experts hebben geen aanwijzingen gevonden dat dit een hack betreft.
Hmm, kijk hier eens https://gizmodo.com/at-le...d-in-suspected-1835830831 en zie de datum :)

Dit is maar 1 van de bronnen.... maar vind het raar dat het niet in nederland word besproken..... alsof ze het willen verbergen zodat de aandelen niet kelderen.

Tuurlijk is dit geen bewijs maar vind het wel erg toevallig dat de CEO, 1 dag later opstapt..... en zegt dat het niet komt door de "Storing". En dan die zelfde avond lees ik op amerikaanse site's over de telecom hack die plaats vond die dag.
De hack die precies dezelfde dag plaats vond en daarbij zijn 10 a 20 telecom provider gehackt. Je vind hier zeer weinig informatie over in Nederland en persoonlijk denk ik ook dat ze alles in de doofpot willen stoppen aangezien er bijna nergens aandacht aan word geschonken. https://gizmodo.com/at-le...d-in-suspected-1835830831
Tja, een van de vragen is :"Welke nummers hebt u geprobeerd te bereiken?"

Daar kan natuurlijk een probleem liggen, maar, zeker bij bedrijven, lijkt me veel meer van belang: "Welke nummers hebben geprobeerd U te bereiken?". En die vraag kun je natuurlijk heel moeilijk beantwoorden. Welke klanten heb je allemaal gemist, welke opdrachten zijn nu naar een ander, die wél bereikbaar was, gegaan?
Bewijs dat maar is - ze hebben duidelijk een charmeoffensief gelanceerd met stekels en weerhaken er aan vast.
Omdat de verantwoordelijkheid voor de 112-storing in dit geval - lijkt mij - niet bij KPN ligt, maar bij 112. Voor burgers zou het niet uit moeten maken welke onderliggende infrastructuur bij de noodcentrale gebruikt wordt, het moet gewoon werken. Om dan als 112 (of de politiek) de verantwoordelijkheid op KPN af te schuiven lijkt mij lekker makkelijk, het was gewoon niet afdoende ingericht. Dat bleek uit eerdere evaluaties overigens ook al.

Als er wat mis is met een product die je koopt, bijvoorbeeld bij de supermarkt, dan zal je als consument ook de supermarkt verantwoordelijk houden voor de kwaliteit van dat product, en niet de leverancier. De overheid/112 kan vervolgens bij haar leverancier - KPN dus - de schade verhalen, afhankelijk van welke afspraken zij daarover gemaakt hebben.

En met dit formulier doet KPN precies dat dus, haar eigen klanten voor wie zij verantwoordelijk is een ingang geven om schade te claimen, mocht die zijn geleden. Je rechten zijn overigens maar minimaal bij dit storingen als consument: https://www.consuwijzer.n...ing-wat-zijn-mijn-rechten - voor zakelijke aansluitingen zal dit anders liggen, vooral als er afspraken zijn gemaakt over de beschikbaarheid. Maar meestal zijn er dan ook wel afspraken op papier over de passende vergoeding.
quote: Consuwijzer
Duurt de storing tussen de 12 en 24 uur?
Dan hebt u recht op een bedrag gelijk aan de abonnementskosten die u voor één dag betaalt.

[Reactie gewijzigd door Mmore op 2 juli 2019 08:47]

De overheid is klant bij KPN en eigenaar van 112 en kan dus een schadeclaim indienen. Of ga je ook een klacht indienen omdat je je oma niet hebt kunnen bereiken die KPN heeft?

Lijkt me volkomen logisch dat alleen klanten een klacht kunnen indienen over de bereikbaarheid van hun nummer.

Gelukkig wonen we niet in Amerika.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 2 juli 2019 08:22]

Volgens mij is dit schadeformulier voor de storing bij KPN onderling, dus dat je niemand anders kon bellen als je zelf KPN had. Staat los van het feit dat 112 ook niet bereikbaar was.
Dat er op het schadeformulier aangevinkt kan worden dat je 112 hebt proberen te bellen betekent niet dat je alleen schade hierdoor hebt ondervonden. Je kan namelijk ook opgeven welke nummers je hebt proberen te bellen, dus buiten 112 om.
Het gaat niet alleen om een klacht in te dienen voor de storing op het landelijke nummer.
Het schadeformulier is bedoeld voor klanten die schade opliepen door de telefoonstoring

[Reactie gewijzigd door Emin3m op 2 juli 2019 08:23]

Er staat duidelijk in de tekst: "In de voorwaarden wordt niet gesproken over schade die is geleden naar aanleiding van de 112-storing." Dit is dus enkel voor de schade van KPN klanten op zich. Daarbij leven wij gelukkig niet in Amerika, waar je iemand aan kan klagen voor 1 miljoen voor het laten vallen van je broodje kaas.
In Afrika ook, in Australië ook. Nederland ligt niet in Amerika (gelukkig), wat is je punt?
Omdat dit formulier daar niet voor bedoeld is? :?
Omdat dit geen betrekking heeft op 112, maar op de mobiele nummers van KPN die die middag ook niet bereikbaar was.

Voor 112 zal vast ook een schadevergoeding zijn, en die zal niet mals zijn, maar die wordt uitbetaald aan de overheid (degene die KPN opdracht gaf 112 dienst in de lucht te houden), niet aan de bellers ervan.

Voor anderen die KPN klanten hebben geprobeerd te bellen (112 of KPN mobiele nummers), en voor klanten van MVNO's die gebruiken van het KPN netwerk (maar niet direct KPN klant zijn) zijn er -voor zover ik hier lees- (nog) geen regelingen.
Dit formulier heeft niets met de 112 storing te maken. Dat staat ook duidelijk in het artikel.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.