Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Apple neemt maker van astma-monitoringapplicatie Tueo Health over'

Het lijkt erop dat Apple Tueo Health heeft overgenomen, de makers van een applicatie om kinderen met astma te monitoren. De software werkt met ademhalingssensoren zodat ouders 's nachts in de gaten kunnen houden of hun kind goed blijft ademen.

Apple zelf wilde niet bevestigen dat het Tueo Health heeft overgenomen; een woordvoerder van het bedrijf wilde niet reageren nadat CNBC het nieuws bracht op basis van een niet nader genoemde bron. Van Apple is echter bekend dat zij veel, vooral kleine, overnames niet publiekelijk bekendmaken. Wel is op LinkedIn te zien dat de oprichters van de start-up inmiddels bij Apple werken; het lijkt er daarbij op dat de overname al eind vorig jaar is rondgekomen.

Tueo Health heeft als belangrijkste product een applicatie waarmee astmasymptomen zijn te monitoren bij kinderen. De applicatie kan gekoppeld worden aan commercieel verkrijgbare ademhalingssensoren waarbij ouders bijvoorbeeld 's nachts in de gaten kunnen houden of hun kind goed blijft ademen; bij veranderingen in het ademhalingspatroon geeft de app een seintje.

De overname past in Apples beleid om meer te doen met gezondheid. Zo bracht het onlangs de mogelijkheid om een hartfilmpje, ofwel ecg, te maken naar de Apple Watch. Ook heeft het met HealthKit software voor het maken van gezondheid- en fitnessapplicaties. Naar verwachting is gezondheid een van de belangrijkste onderwerpen op het WWDC-congres van Apple, dat op 3 juni begint.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

26-05-2019 • 12:09

56 Linkedin Google+

Reacties (56)

Wijzig sortering
Voor mij is en blijft LTE de killer feature voor de Apple Watch en het is super frustrerend dat de Nederlandse telecombedrijven allemaal zo treuzelen met de uitrol van eSIM support.

Toch is het zeker wel zo dat ik geloof dat alle health- en fitnessfeatures zeker helpen bij een gezondere levensstijl. Ik twijfel om niet toch alvast een Duitse met LTE te kopen.
Voor mij is en blijft LTE de killer feature voor de Apple Watch en het is super frustrerend dat de Nederlandse telecombedrijven allemaal zo treuzelen met de uitrol van eSIM support.

Toch is het zeker wel zo dat ik geloof dat alle health- en fitnessfeatures zeker helpen bij een gezondere levensstijl. Ik twijfel om niet toch alvast een Duitse met LTE te kopen.
Dat dacht ik in het begin ook. Maar de keren dat ik per jaar zonder telefoon uit huis ga is zo ontzettend klein, dat ik ik geen mobiele verbinding nodig heb op mijn Apple Watch. Het bereik via bluetooth is groot genoeg, en zolang je op het zelfde Wi-Fi netwerk blijft (met roaming, zoals bijvoorbeeld op kantoor) is het bereik zo goed als oneindig. LTE op de Apple Watch is leuk om te hebben, maar niet noodzakelijk; en voor veel mensen de meerprijs niet waard.
Je kan sinds 2015 gewoon bij de Apple store een Apple of e-Sim kopen en inladen.

https://www.apple.com/nl/ipad/cellular/
In Nederland bieden diverse providers verschillende data-abonnementen aan. Bij elke provider kun je kiezen uit een abonnement voor korte of lange termijn, gewoon vanaf je iPad. Maar je kunt ook een prepaidpakket nemen waarbij je voor een vaste hoeveelheid data betaalt. Wat je ook kiest, je hebt altijd een verbinding op de momenten dat je die nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 26 mei 2019 22:51]

E-sim koop je niet bij de Apple store een e-sim zit vast in het device. Dit wordt alleen nog niet in Nederland ondersteund.

Geen enkele e-sim overigens. Niet alleen die van Apple niet.
Jawel hoor - Truphone ondersteund e-sim, ik heb dit in combinatie met een normale t-mobile sim in m’n iphone xs.

Ik zal alleen niemand aanraden om met Truphone in zee te gaan, dit is de meest dramatische provider ever :|
De e-sim in mijn iPad doet het prima, en ik heb 'm meerdere keren gebruikt. In Europa heeft het geen zin, maar als je buiten de EU data nodig hebt, heb je binnen een maar minuten een bundel van een paar gigabyte.

Ik moet alleen een fysieke sim in m'n iPad steken om mijn KPN abo te kunnen gebruiken. Terwijl het een eitje is om m'n KPN 'sim' (het keypair wat op m'n fysieke sim staat) te verhuizen naar de e-sim. Het is pure domme onwil van Nederlandse providers.
En dus blijft het probleem: providers in NL van NL voor NL hebben geen eSIM ondersteuning.
Die ondersteuning is er dus wel vanuit Apple door je Sim te kopiëren naar de e-Sim of door een E-Sim of AppleSim abbo afsluiten in de Apple winkel.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 26 mei 2019 22:55]

Dat werkt dus nog niet. Je kan ze niet kopiëren en ook niet kopen.
En dus is het in Nederland nutteloos.
Een NL e-Sim abbo of prepaid koop je wel in de Apple store! Je kan daar gewoon een abbo afsluiten(kopen) die Ja die e-Sim zelf zit in het toestel en ja kpn, Vodafone ,t-mobile ondersteunen het niet. Maar er zijn wel kleinere nl aanbieders en ja het is al sinds 2015 mogelijk via de Apple winkel en store.
Via de store kan je gewoon zelf vanaf je iPad de e-Sim activeren met het gewenste NL data/voice abonnement.

https://www.apple.com/nl/ipad/cellular/
In Nederland bieden diverse providers verschillende data-abonnementen aan. Bij elke provider kun je kiezen uit een abonnement voor korte of lange termijn, gewoon vanaf je iPad. Maar je kunt ook een prepaidpakket nemen waarbij je voor een vaste hoeveelheid data betaalt. Wat je ook kiest, je hebt altijd een verbinding op de momenten dat je die nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 26 mei 2019 22:51]

Jij bent in de war met Apple Sim denk ik?

Want de iPads welke E-sim ondersteunen waren nog niet uit in 2015.

Edit: hetzelfde geld voor iPhone en Apple watch overigens.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 26 mei 2019 23:03]

nee, Apple Sim was de de voorloper maar het prenciepe is het zelfde.
eSIM- en Apple SIM-dekking
Als je een data-abonnement wilt kopen, kun je terecht bij specifieke providers in Nederland en meer dan 180 andere landen en regio’s over de hele wereld.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 26 mei 2019 23:11]

Dan snap ik even niet hoe je er bij komt dat E-sim al sinds 2015 mogelijk is in de Apple store aangezien devices hiermee nog helemaal niet beschikbaar waren.

Maar goed doet er niet toe. E-sim wordt zoals het er nu uit ziet alleen ondersteund door Truphone en dat is jammer.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 26 mei 2019 23:27]

Volgens mij zit er in auto’s e-sim kaartjes.
Waarom zou je dat doen dan? E-Sim werkt dan niet in NL. Ook wanneer je een Duits abonnement zou afsluiten, dan nog wordt roaming niet ondersteund.
Roaming wordt niet ondersteund buiten het dekkingsgebied van uw aanbieder.
bron
Om straks niet een nieuw model te hoeven kopen als E-Sim uitgerold wordt. Ikzelf heb nog een S0 die het prima doet, een paar jaar doen met zelfs de eerste generatie is niet ondenkbaar.
Door de esim bij je nieuwe provider te registreren. Komt geen Apple Store aan te pas.
Reageer je altijd zonder enige kennis van zaken?
Ware het niet dat dit als doel heeft om research kit verder uit te breiden en warempel: het is open source.
Je weet hoe researchkit werkt ? En ja ze doen wel degelijk aan opensource software. Maar goed dat zal je wel niet "geloven".

Het is een zeer slimme move van apple, die hebben de implementatie in hun OS zitten. Device makers maken het iOS compatible en Apple verkoopt daardoor meer apparaten, tegelijkertijd komt er veel meer onderzoek data binnen bij de onderzoekers. Win-win. Patenten zijn niet relevant hier.
https://opensource.apple.com

Wellicht interessant om hier eens te kijken?

Een mening is prima, maar ga geen dingen roepen over onderwerpen waar je nog geen enkele poging tot onderzoek hebt gedaan.

Edit: post hierboven was me voor met de link.

[Reactie gewijzigd door DrWaltman op 26 mei 2019 13:35]

Het is jouw stijl duidelijk niet om je eerst te informeren voor je iets post.
[offtopic]

niet te vergeten de USA forceert hun patenten overal ter wereld, zodat hun bedrijven de macht houden, en als een chinees bedrijf in china een patent maakt, op bv 1 april, en een amerikaans bedrijf hetzelfde patent aanvraagt en goedgekeurd krijgt op 2 april, dan ziet de USA dat hun patent over het chinees patent regeert
Ik vind het heel goed dat ze het voorbeeld van Philips Healthcare willen volgen.
Ik hoop dat dit leidt tot nog meer health chips in de Apple Watch!
Apple speelt ‘health’ uit omdat het privacy gevoelig is, net waar Apple een streepje voor heeft op alle anderen. Gezondheid is iets erg persoonlijk en erg belangrijk.

Het geval Huawei zal Apple geen windeieren leggen en zelfs al zou Huawei een eigen OS ontwikkelen, het is maar de vraag of mensen bijv hun patientendossier willen delen met Chinese services.

Ook is gezondheid erg relevant voor mensen en Apple wil met een ruim ecosyteem van gezondheidsmonitors en data behandeling (Bijv uw EKG hartfilm op de Apple watch met uw cardioloog delen.)

Ook partijen zoals Facebook hebben afgedaan als het op privacy aankomt en Microsoft blijft verdacht stil als het op medische data aankomt. Ook Google hewft zich nog niet vol op die markt gesmeten. Ik ben dan ook benieuwd wat de toekomst zal brengen en hoe de machtsveehoudingen zullen evolueren maar alles lijkt er op dat Apple hier een voorapong heeft. Op technologisch gebied (ecosysteem, apple watch..) en op gebied van etiek (privacy..)
Dat denk ik zeker, dat Apple een streepje voor heeft wat dat betreft. En healthcare is natuurlijk gewoon hip. Bovendien ziet Apple het als mooie kans om meer Watches te verkopen straks. Win-win.
Wist je dat ze in ziekenhuizen ook gewoon Windows gebruiken op hun PC's waar jouw dossiers in komen te staan?
Wat is er mis met opkopen?
Monopolie zal wel meevallen, en data verzamelen en verkopen doet Apple niet aan.

Dit is uiteindelijk ook de strategie die ons eigen vaderlands Philips heeft gevolgd,
groot worden met gloeilampjes, stereo-dingen en tv's, en uiteindelijk alles afstoten, en health-care als top-produkt ontwikkelen.

Apparaatjes vernieuwen houdt op een gegeven moment op....Maar gezondheid blijft belangrijk en groeit als een gek. Onderhand gooit zelfs iedere fanatieke dierenliefhebber zijn zwangere kat al onder de ultrasoon scan. Dat is een ruige groeimarkt.
Liever Apple dan Google

Maar waarom Apple volgens jouw niet een Philips wel

Wat is het verschil tussen een Apple en Philips iPod/mp3 speler

https://www.google.nl/amp..._02.amp/gogear-mp3-speler

Of
Wat is het verschil tussen een Apple iPhone of een Philips smartphone
https://youtu.be/EnKyQyygfQo

[Reactie gewijzigd door xbeam op 26 mei 2019 13:10]

Ik hield al op bij 'wilt'. Maar je reden slaat ook nergens op.

Health is booming. De hele wereld is te dik. En gezond bezig zijn is tegelijkertijd toch hot. En dus kun je er geld mee verdienen.

[Reactie gewijzigd door iAmRenzo op 26 mei 2019 16:20]

Ze kopen een bedrijf op voor een specifieke toepassing en jii spreekt meteen over een monopoli.
Apple mikt enorm op healthcare, iedereen kan inmiddels wel hardware maken, het komt nu op diensten en toepassingen aan. Apple heeft al jaren een groot team incl artsen op healthcare zitten. Dus ja healthcare is een belangrijk onderdeel. Niks mis mee.
Het monitoren van de gezondheidstoestand van de gebruiker wordt een groter deel van de use-case van de 'telefoon'. Je ziet dat het tijdperk van enkel bellen en sms'en al enkele jaren achter ons ligt.
Ik zou het geweldig vinden als we een aantal lichaamsfuncties preventief zouden kunnen monitoren.

Apple is hier niet alleen in, ik meen me te herinneren dat Samsung ook bepaalde functies heeft om het hart te controleren.

En net op dat moment leg ik liever mijn gegevens neer bij het Apple dan bij Google.
Amazon koopt toch ook een supermarkt? Juist door combinaties komen mooie oplossingen.
Diensten zijn meer en meer belangrijker geworden, dat heeft Apple verschillende keren aangegeven en health is daar een belangrijk onderdeel van. Ze zetten daar sterk op in omdat dit het verschil maakt, met hardware naak je niet meer het grote verschil.

Ze kopen healthcare bedrijven, maar veelal zijn dat kleinere bedrijven, puur om de kennis.
Het zijn geen bedrijven als Philips. Dat monopoly is uit de lucht gegrepen
De core business van Philips waren toch ook lampen? Zelfs dat doen ze tegenwoordig al niet meer; Signify is niet meer van Philips.

Philips richt zich ook op healthcare. Apple ook. Dat, in combinatie met technologie en hun privacy-gebaseerde verdienmodel.

Maar hey, als je liever hebt dat een Facebook zoiets gaat doen, ook prima toch? :)
Ik zal niet zeggen dat Apple heilig is maar verdiep je eerst ff in wat Apple doet met zelfde informatie en hun plannen e.d.
Dergelijke bedrijven moeten zeer terughoudend zijn met diagnoses.
Er zijn geen apparaten (en dus geen fabrikanten) die diagnoses stellen. Dit nieuwsbericht vermeld wat de fabrikant doet in de eerste zin, in niet mis te verstane bewoordingen:
een applicatie om kinderen met astma te monitoren
Deze app levert data die artsen kunnen gebruiken om de juiste diagnose te stellen.
Uiteindelijk is het wellicht beter om een app een diagnose te laten stellen. Een arts heeft uiteindelijk zijn menselijke beperkingen, kan slechts uit zeer beperkte bronnen putten en heeft te maken met menselijke biases. Een app kan in theorie objectief uit alle beschikbare bronnen putten.

Ik heb geen cijfers, maar ik denk dat technologie nog wel eens nauwkeuriger diagnoses kan stellen dan dat artsen dat kunnen.
Het is bedoeld voor monitoren. Het voordeel is niet dat een app beter zou zijn dan een dokter, maar dat de app continue data krijgt. Je kunt niet naast elk kind met asthma een dokter zetten.
Als de app zegt dat er ingegrepen moet worden kan de dokter wel de data van de app gebruiken om een beter diagnose te stellen.
Je kan nooit zeggen dat de een beter werkt in alle gevallen dan de ander.

Soms heb je de menselijke intuitie nodig die met een "6e zintuig" aanvoelt wat er mis is wat een apparaat of stuk software niet kan.

En soms kan juist een apparaat of software nauwkeuriger vaststellen dan een mens.
Uiteindelijk

https://youtu.be/7Pq-S557XQU

[Reactie gewijzigd door Noisia op 26 mei 2019 20:52]

Waarom moet Apple terug houdend zijn en mag Philips wel dergelijke diagnostische hardware maken?

Zolang Philips ook van Senseo's Tot schaam haar verwijderaars maakt zit echt geen verschil tussen deze 2 bedrijven.
op*. Niet om. Een bedrijf dar expertise in huis heeft, heeft dat na overname nogsteeds.
Philips is van origine geen healthcare bedrijf. Ook zij moesten eens ergens beginnen. En ook Philips koopt bedrijven op:

March 7, 2019: Healthcare Information Systems business of Carestream Health
September 19, 2018: Blue Willow Systems
August 29, 2018: Xhale Assurance Inc
June 13, 2018: Remote Diagnostic Technologies
June 5, 2018: EPD Solutions
May 8, 2018: NightBalance
December 8, 2017: VitalHealth
December 5, 2017: Forcare
November 24, 2017: Analytical Informatics, Inc.
July 18, 2017: TomTec Imaging Systems GmbH
July 4, 2017: Health & Parenting Ltd
June 29, 2017: CardioProlific Inc.
June 28, 2017: The Spectranetics Corporation
June 22, 2017: Electrical Geodesics
May 22, 2017: RespirTech
March 27, 2017: Australian Pharmacy Sleep Services
July 20, 2016: Wellcentive
June 21, 2016: PathXL
October 6, 2015: Blue Jay Consulting
February 17, 2015: Volcano

https://www.philips.com/c...cation/acquisitions.html/
Wat doet een lampenfabrikant in de healthcare? Wat heeft het daar te zoeken? /s


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Huawei

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.