Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung geeft 'oudere' smartwatches software-update met One UI-interface

Samsung heeft een belangrijke update uitgebracht voor de Galaxy Watch en de al wat oudere smartwatches Gear S3 en Gear Sport. De toestellen krijgen hiermee een aantal functies van de nieuwe Galaxy Watch Active, zoals de One UI-interface.

De One UI-software voor Tizen, die nauw aansluit bij de interface van de nieuwe Samsung Galaxy smartphones, vervangt Tizen-versie 4.0.0.2. Naast een modernere look biedt de nieuwe interface meer controle over een aantal functies. Voorbeelden zijn de frequentie van dagplannerberichten en de mogelijkheid om waking on touch in en uit te schakelen

Volgens de releasenotes maakt de nieuwe software het ook eenvoudiger om activiteiten te tracken via de Samsung Health-app. Verder werd outdoor zwemmen toegevoegd als nieuwe activiteit en zijn er veel meer statistieken over het slaapgedrag. Zo vergelijkt de smartwatch het slaappatroon met dat van andere gebruikers in dezelfde leeftijdsgroep. Eveneens nieuw zijn de Apple Watch-achtige waarschuwingen bij een hoge hartslag.

Gebruikers kunnen na de update ook een aantal watchfaces oftewel wijzerplaten van de Galaxy Watch Active naar hun uurwerk downloaden. De lijst met wijzigingen belooft tot slot ook een optimalisatie van het energiegebruik en meer controle over apps die op de achtergrond draaien, waardoor de klokjes wellicht minder vaak moeten worden opgeladen.

Samsung heeft de update beschikbaar gesteld voor de Galaxy Watch, Gear S3 en Gear Sport, maar het kan even duren voordat alle gebruikers de software kunnen downloaden.

De One UI-interface op de Samsung Galaxy Watch Active

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

20-05-2019 • 10:13

80 Linkedin Google+

Reacties (80)

Wijzig sortering
Ik vind dat Samsung lekker bezig is qua updates op hun horloges. Ik heb mijn Gear S3 nu al ruim 2 jaar, maar van veroudering is op deze manier nog lang geen sprake. Om de zoveel tijd een grote software update + een batterij die nog net zo lang mee gaat als 2 jaar geleden = nog absoluut niet toe aan een nieuw horloge :)
Klopt, ik was een beetje huiverig voor de Tizen 4 update, maar ik doe nu 3 dagen met mijn smartwatch ipv 2,5 dag. Die halve dag is in mijn geval dus extra belangrijk. Ik weet niet of 3 dagen kort of lang is, maar daar zit ook GPS gebruik bij om te sporten.

De nieuwe features zijn niet zo belangrijk voor mij en alle bestaande opties zijn nog volledig aanwezig. De response van het geheel is gelijk gebleven. Trappen tellen gaat iets beter en de hoogte meter is wat nauwkeuriger. Hartslag bij inspanning zit wat te hoog in vergelijking met een fitbit of een band en dat is helaas niet veranderd tov Tizen 3. GPS tijdens hardlopen is beter en klopt met dezelfde route in google maps. De routes op mijn horloge gaven te weinig meters aan met Tizen 3. Volgens mij kan je nu hartslag ook op continu zetten tijdens sporten ipv van max 1 maal per 10 min, maar ik kan helaas niet terug in de tijd om te controleren hoe dat was met Tizen 3.

Ik ben een tevreden klant, maar een echt kompas zou ik wel een mooie uitbreiding vinden, incl. wat meer geheugen voor muziek. In de VS zijn, volgens mij, veel meer apps beschikbaar en helaas zijn apps ook regio gebonden en ook dat zou wel beter kunnen. Volgens mij is niet het horloge regio gebonden, maar wel de samsung store op de telefoon.

O ja, Mickey Mouse kan je vinden met de FACER watchface, net zoals op een apple watch

Kleine wijziging: Deze update lijkt mij alleen cosmetisch en de grote verschillen zitten tussen Tizen 3 & 4.

[Reactie gewijzigd door tonblom op 20 mei 2019 14:48]

Hartslag staat bij mij op continu sinds ik de galaxy 42 sinds sept-2018 heb.
NB: batterij 2,5 a 3 dagen naargelang (sport-) activiteit.

[Reactie gewijzigd door PaulC op 21 mei 2019 10:09]

Niet gedacht dat mensen zo blij zouden zijn dat ze na 2 jaar hun horloge nog niet hoeven te vervangen :Y) . Zeker niet voor die prijzen van dit soort horloges.
Als je het vergelijkt met een regulier horloge is twee jaar natuurlijk peanuts. Maar als je het ziet als het zoveelste elektronische apparaat a la de smartphone, waar al meerdere nieuwe modellen van zijn uitgebracht sinds zijn release, dan vind ik dat Samsung gewoon goed bezig is. Toen ik de Gear S3 kocht kon ik niet voorspellen of Samsung na 2 jaar nog Tizen zou supporten of over zou stappen op Android Wear. Of dat de accu het zou uithouden, of dat de draaiende bezel en het scherm na alle tikken en stoten nog zouden functioneren.

Wat dat betreft overtreft de Gear S3 mijn verwachtingen, en daar mag je best blij mee zijn toch?
ik ben ook super tevreden over mijn s3. ik heb 2 dagen batterij met always on aan. Ik ben ook te spreken over de ui, had hiervoor android wear ( of hoe het nu ook heet) en daar zag je dat Google geen idee had welke richting het opwou met hun os. Samsung heeft ook al 2 grote update voor de s3 uitgebracht terwijl ik bij Android Wear er maar 1 kreeg.

[Reactie gewijzigd door suljo op 21 mei 2019 05:20]

Helemaal mee eens!!
dit ja. Ben zelf nog dik tevreden met mijn Gear S3.
Ditto! super blij hiermee
Samsung is met deze update weer lekker bezig.
Ps: ik heb de update al :D _/-\o_
Lucky you! Ik heb al een paar keer gekeken in de app, but still no dice :'(
ze zijn echt lekker bezig als ze de S2 ook nog even meepakken. :)
Zo te zien helaas geen update voor de Gear Fit Pro 2 :(

Geloof dat ik daarvoor maar één update gezien heb en de tracking kunstjes van het apparaat laten nog wel wat te wensen over.
Ja klopt! Er was letterlijk maar 1 update voor de Gear Fit pro 2. Voor mij geen Samsung meer!
Samsung maak je eigen os voor al je apparaten . Zie huawei
Ze hebben Tizen al maar dat is nog niet klaar voor prime time.
Tizen is grotendeels OSS en draait op heel veel TVs die Samsung levert. Het is echt heel erg klaar prime-time.
Ik bedoelde het als reactie op OP en dan specifiek op smartphone gebied (waaraan hij refereert, zie Huawei).

Samsung heeft eerder geprobeerd Tizen te pushen op mobieltjes maar daar ontstond het kip en ei verhaal rondom applicaties en had je de duopolie van Android en iOS. Om het compleet te maken was er ook nog een relletje rondom (veel) security issues in het OS. Daar komt bij dat Tizen op smartwatches minder goed met Android en iOS integreert.

Ik vind Tizen op mijn tv dik in orde maar ik zou het niet op andere apparaten willen hebben.
Heb je al eens een Tizen smartwatch geprobeerd? Ik heb nu een Gear S3 en het integreert prima met mijn Android smartphone. Sterker nog... ik heb nog nooit zo'n stabiele smartwatch gehad als deze. Hiervoor 2 Android Wear watches gehad, en niets als ellende. Telkens vastlopers, erg traag navigeren in de menu's etc.

Met Tizen heb ik daar geen last van. De enige keren dat mijn horloge een reboot krijgt is tijdens een update/upgrade. En ik heb hem nu bijna twee jaar. Dus stellen dat het niet goed integreert is onzin.
Tizen op mijn TV is anders retetraag.
En ligt dat aan Tizen of aan je TV?
Het wordt gemarket als een complete oplossing, die bij elkaar hoort, je kan ook niet kiezen welk OS je erop zet, dat wordt voor je geregeld. Daarmee dus een ietwat onaardige tegenvraag want het is niet alsof OP kan kiezen welk OS erop staat ;)

Maar, ik moet wel zeggen dat ik op beide Samsung TV's, een goedkoop 4K model en een duurdere recente 8 series, geen verschil merk en het gewoon rap aanvoelt. Ik gebruik wel alleen media-apps (Plex, NPOStart, YouTube) en geen dingen als Facebook of spelletjes.
Daarmee dus een ietwat onaardige tegenvraag want het is niet alsof OP kan kiezen welk OS erop staat
Het is dan ook een retorische vraag. Het feit dat zijn UI langzaam is hoeft niet per se door Tizen te komen. Correlatie impliceert geen causatie :)
Het is dan ook een retorische vraag.
Ik kan uit je vraagstelling niet halen wat je standpunt en wat dus het volgens jou correcte standpunt zou moeten zijn. Het kan zowel de TV als Tizen zijn. Daarmee is het geen retorische vraag.
Correlatie impliceert geen causatie
Fout, correlatie impliceert aan de lopende band causatie. Correlatie expliciteert echter niet altijd causatie. Hier iemand die het een stuk beter kan uitleggen dan ik: https://np.reddit.com/r/s...on_is_associated/ddzj8rb/

[Reactie gewijzigd door deadlock2k op 20 mei 2019 15:21]

Ik kan uit je vraagstelling niet halen wat je standpunt en wat dus het volgens jou correcte standpunt zou moeten zijn
Mijn standpunt is dat de conclusie uit zijn ervaring niet kan zijn dat Tizen traag is. Misschien is het dat, misschien niet, maar zijn ervaring geeft niet genoeg data. Mijn vraag was retorisch omdat het antwoord "dat weet ik niet" is.
Hier iemand die het een stuk beter kan uitleggen dan ik
Lees je dan ook zelf even mee?
Correlation does imply causation, at least in large samples
N is hier 1 :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 20 mei 2019 15:41]

Ik heb ook niet gezegd dat het aan Tizen ligt, ik heb alleen geconstateerd dat het op mijn tv traag is.
Met je "anders" lijk je zoiets wel te willen suggereren.
Zoals @jabberwock al stelt. Had voor de Galaxy Watch een Zenwatch 3 met Android Wear. Die haalt het gewoon niet bij de Galaxy. Drie dagen accu IPV 1 dag. Blijft supersnel. Android Wear heeft te maken met slechte cpu's want simpelweg te oud. Daardoor draait Android Wear niet goed. Jammer alleen dat Bixby op Galaxy Watch draait. Maar qua smartwatch blijft Samsungs Tizen gewoon beter.
Als zelfs Blackberry met een zeer goed OS en logische zakelijke propositie en het machtige MS het niet kunnen redden in deze business om appdevelopers in voldoende mate aan zich te binden, gaat Samsung het ook niet lukken. De markt wil niet wachten. Zelfs techenthusiasts willen het niet. Ze hebben het geprobeerd in nieuwe markten, met name India, en waar ze met Tizen best wat afzet vonden, groeit de Indiase markt ook en groeit ook Android daar, zowel in de hogere (die voor steeds meer mensen bereikbaar zijn) als de lagere prijsklassen. Tsja, waarom dan de kosten maken om Tizen door te ontwikkelen met alle gerelateerde kosten zoals de infrastructuur voor toestellen en verkoop?
Ze zullen het in-house wel doorontwikkelen voor het geval dat ze het nodig hebben, net als LG ook WebOS schijnt door te ontwikkelen voor telefoon en ook Huawei een eigen OS in ontwikkeling heeft. Ook Sony schurkt wel erg met Sailfish, en zo hebben ze dus allen wel hun plannen klaar. Maar het lijkt puur voor noodgevallen te zijn en voor sommigen (Sony en LG) zou het logischer zijn om gewoon helemaal te stoppen of iig de markt voor hunzelf te herdefiniëren mocht Android geen optie meer zijn.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 20 mei 2019 14:49]

Als het nu niet klaar is zal het nooit klaar zijn. Er zijn al Tizen telefoons uit in India als ik me niet vergis. De enige reden dat Samsung het nergens anders gebruikt op telefoons is omdat er gewoon geen markt voor is, niet omdat de software er niet klaar voor is.
Denk dat ze daar al wel mee bezig zijn.
Bij mijn Huawei P10 zit er zo veel meuk op android gegooit dat ik haast geen Android meer terug vind, dus ze zijn al een goed eind onderweg.
Zie een bedrijf deels in bezit / onder invloed van een vijandelijke staat vergeleken met een bedrijf in een staat die bijna door de VS is opgezet? :+ Niet om aantijgingen naar China te maken, maar Samsung zit in een land wat vele malen betere betrekkingen heeft met de VS.
Samsung komt uit zuid Korea en sinds die braaf zijn heeft die niks te vrezen. En een open markt hebben helpt ook!
Samsung is geen Chinees bedrijf maar een Zuid-Koreaans bedrijf. Zuid-Korea heeft als bondgenoot van de VS ook weinig te vrezen.
De bondgenoten van vandaag zijn de tegenstanders van morgen. In WO2 waren de Sovjet Unie en China ook bondgenoten en waren Duitsland en Japan de vijanden. 5 jaar na het einde van WO2 was het allemaal precies omgedraait. Ik zou me niet te snel rijk rekenen.
De VS en Zuid-Korea zijn al sinds 1953 geallieerd met elkaar. Daarnaast hebben ze hele grote onderlinge economische belangen. Deze alliantie houdt nog wel even stand...
Samsung is Koreaans. edit: zie al gemeld hier

[Reactie gewijzigd door vj_slof op 20 mei 2019 11:46]

Maakt helemaal niks uit. Als de relatie tussen VS en Zuid Korea eens slecht wordt dan is Samsung aan de beurt. Samsung zou het geld en macht moeten hebben voor een eigen os.
Misschien erg offtopic maar heb wel even een vraagje:

Ik heb zelf een iphone XR en zat te denken aan een smartwatch. Echter vind ik die van Samsung mooier dan die van Apple. Nu heb ik al gelezen op internet dat je die van samsung wel op de iphone kan, echter verlies je wel wat functies.

Maar hoe storend is dit nou eigenlijk? Of is het gewoon het beste om met een iphone icm smartwatch in de IOS eco te blijven?
[Samsung Galaxy Watch] Ervaringen & Discussie

Hier staan wat ervaringen van IOS gebruikers met een SGW.. Wellicht wat veel om door te lezen, maar ik zou daar eens zoeken of je vraag stellen :)
Ah natuurlijk, niet eens aan gedacht. Bedankt! :D
Misschien erg offtopic maar heb wel even een vraagje:

Ik heb zelf een iphone XR en zat te denken aan een smartwatch. Echter vind ik die van Samsung mooier dan die van Apple. Nu heb ik al gelezen op internet dat je die van samsung wel op de iphone kan, echter verlies je wel wat functies.

Maar hoe storend is dit nou eigenlijk? Of is het gewoon het beste om met een iphone icm smartwatch in de IOS eco te blijven?
Ik gebruik hem op een Iphone XS en dat gaat echt boven verwachting goed. De Samsung wear app op je Iphone installeren, het horloge verbinden, aangeven welke notificaties je wilt ontvangen en het werkt.

Het enige wat ik niet kan ontdekken hoe ik het horloge vanaf mijn Iphone kan updaten. De laatste update heb ik erop gezet door hem even te koppelen met mijn android, updaten en weer terug.
En werkt die hartslagmeters etc dan net zo goed als met Apple watch? Ik vind 400-500€ voor een horloge best prijzig. Dus kijk even naar goede alternatieven
S2 niet?

[Reactie gewijzigd door fey op 20 mei 2019 10:38]

Correct als je de tekst gelezen hebt, ook ervan uitgaande dat het klopt.
ik hoop er ook op! horloge werkt goed maar meegaan met een nieuwe update zou mooi zijn. Heb hem 3 jaar nu., de S2 classic.
Ik snap dat ik uiteindelijk mee moet maar de S2 voelt nog 'als nieuw'.
Al lijkt ie sinds de laatste udpate wel ineens halverwege de dag leeg te zijn.....

Ik kan niet zonder maar vindt het veel te vroeg voor een nieuwe.

Gelukkig is One UI geen must-have.

Ik wacht af... ;-)
De update is nog niet beschikbaar voor mijn Galaxy Watch.
Ik heb ook nog geen update beschikbaar.
Volgens mij hebben de galaxy watches deze al een tijd. Tizen 4.0.0.1.

Gear s 3 zat nog op tizen 3
Leuke update enzo maar de verschillende apps en bixby lees je dan weer niks.
Nu heb ik zelf geen GW maar een Huawei Watch 2 Classic, maar zit al een tijdje te denken aan een update. Had bijna de special edition gekocht maar als ik dan de reviews lees zijn het gebrek aan apps en de onwerkbaare Bixby assistent toch zware pijnpunten.
Gear S3 updated! :)
Dus ze updaten wel "oudere" smartwatches, maar hebben geen "zin" om bugs, etc op te lossen in de Galaxy note 8 met Android 9? Ik heb sinds februari Android 9 op mijn branded Note 8 (Vodafone), in de tussen tijd al 2 updates gehad zonder fix. Niks werkt, ik moet dit doen en ik moet dan doen van Samsung, niks werkt. En moet verder maar gaan afwachten.

Prestatie problemen, vastlopers.
Geen notificaties in spaarstand, zou die juist wel moeten krijgen. Achtergrond gegevens staan gewoon aan, etc.
Geluid stopt steeds als scherm uit is. Het geluid gaat dan steeds uit, weer aan, weer uit. Echt irritant.

Blijkbaar heeft Samsung andere plannen, maar goed. Dat neemt niet weg dat het wel goed is dat ze dit doen. :) (al heb ik geen smart watch) 8)7
Veel frustratie. Ik zou misschien ook gefrustreerd zijn als ik jouw ervaringen had met mijn NOTE 8.
Maar wat ik zou doen is kijken op het forum. Misschien zijn er met mensen met jouw ervaringen (twijfelachtig) of oplossingen (waarschijnlijker)
Succes!
Je moet niet bij Samsung zijn, maar bij Vodafone. Zij testen en rollen de ROM op jouw toestel uit, dus evt. bugfixes lopen ook via hen.
Voor mij de reden dat ik nooit meer een branded toestel neem. Tuurlijk, Samsung kan zelf ook een bug over het hoofd zien, maar een provider als tussenpartij is dan weer een stapje minder snel.
Ah ja dat dacht ik al. Alleen heb aan Samsung (via Twitter) veteld dat het een branded toestel is (met abonnement) en ze hebben verder niks gezegd. Maar ik zag ook andere artikelen op Engelse of Amerikaanse websites, met de zelfde problemen en andere providers. Dus het zou wel raar zijn als deze problemen alleen bij providers ligt.