Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Switch-game SteamWorld Quest komt op 31 mei uit op Steam

SteamWorld Quest komt eind deze maand uit voor de pc. Ontwikkelaar Image & Form brengt de game uit op Steam, nadat het spel eerder voor de Nintendo Switch verscheen. Het spel is een rpg waarin spelers met behulp van kaarten gevechten uitvoeren.

De pc-versie van SteamWorld Quest werkt op Windows, macOS en Linux. Een prijs is nog niet bekendgemaakt, maar de Switch-versie kwam in april uit voor 25 euro. Het spel heeft dezelfde grafische stijl als de eerdere games in de SteamWorld-serie, maar een andere gameplay. Het is een turn-based rpg met een verhaal waarbij spelers per beurt drie kaarten spelen om aanvallen uit te voeren.

SteamWorld Quest: The Hand of Gilgamech is de vierde game in het SteamWorld-universum. Eerder verschenen platformgames SteamWorld Dig 1 en 2, SteamWorld Tower Defense en SteamWorld Heist. Laatstgenoemde is een turn-based strategiegame.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

15-05-2019 • 10:06

20 Linkedin Google+

Reacties (20)

Wijzig sortering
Hmm, grappig dat Valve een game toelaat met "Steam" in de naam.

De turn-based gevechten met kaarten lijken volgens mij op die van de browser-game Metroplexity: Je moet kaarten met een opeenvolgend nummer te spelen, je kan niet zomaar je allersterkste kaarten achter elkaar spelen.
Want het Engelse woord voor Stoom mag alleen door Valve gebruikt worden. :+
Het lijkt me dat ze geen patent hebben op het woord steam. Zeker gezien steampunk een stijl is waar de titel naar refereerd, zo zijn er nog een hoop games in die stijl. :)
Hmm, grappig dat Valve een game toelaat met "Steam" in de naam.
Dat gaat wel heel erg ver. Het gaat om een onderdeel van een totale merknaam. Niet een 1-op-1 kopie.

Coca-Cola heeft ook geen auteursrecht op het woord "Cola" zelf. Dat is gewoon een type frisdrank.
En zo heb je volgens mij ook Monolith Soft en Monolith Productions, beide game studios.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 15 mei 2019 13:20]

Toch moet je het wel verdedigen. Zoals bv bij The Elder Scrolls vs Scrolls
Vreselijk deze Steam exclusive! Boycotten die troep van Valve!! :+

[Reactie gewijzigd door kangeroe op 15 mei 2019 10:20]

1. Niet excluive, want ook op de Switch.
2. Ik betwijfel of Valve hiervoor heeft betaald ofwel gelobby'd, wat bij de Epic Launcher wel vaak het geval is.
@Stoelpoot Al die games die uitkomen op de Epic Store kun je ook kopen op de consoles, non-argument dus!!

[Reactie gewijzigd door kangeroe op 15 mei 2019 10:22]

Je weet toch niet hoe het in elkaar zit? Ze hebben tot nu toe al hun games op Steam uitgebracht dus ook deze. Misschien alleen maar uit gewenning.

Of wie weet vereist Epic wel een exclusive deal om het in die store te plaatsen.

Zolang ze het niet aankondigen als exclusieve deal dan is het dat ook niet. Epic treitert Steam er maar al te graag mee.
Het spel heet ook STEAMWorld, dus het lijkt me logisch dat het op Steam uitkomt! :) :+
Het gevoel dat Epic mij geeft is niet dat ze Valve treiteren maar dat Epic Valve onder druk (get it!) zet met betere voorwaarden voor developers:

“If Steam committed to a permanent 88% revenue share for all developers and publishers without major strings attached, Epic would hastily organize a retreat from exclusives (while honoring our partner commitments) and consider putting our own games on Steam,” https://twitter.com/TimSw...tatus/1121218551342350336

De enige, echte monopolie zie je voor mijn gevoel alleen met de App Store, en misschien ook de consoles. Toevallig ook de enige plek(ken) waar fortnite niet op een andere manier te krijgen is.
Dit is inderdaad iets waarbij het lijkt alsof men kiest dat argument te negeren. Ik vind het alleen maar goed dat Steam wat concurrentie krijgt en dat Epic hiermee ervoor zorgt dat er wat policies gewijzigd moeten worden bij Valve. Ik ben absoluut niet voor exclusiviteit, maar als dit er voor zorgt dat developers er beter van worden, dan graag! Kan ons als consument uiteindelijk ook weer genoeg opleveren, zoals goedkopere games, langere ondersteuning voor games etc.
Veel indie devs worden beter van de voorwaarden van steam dan van Epic. Bij epic zijn verborgen kosten hoger dan bij Steam
Dit hoor ik vaker, maar lees ik doorgaans nergens goed onderbouwd terug. Het enige wat ik lees over minder verdiensten is omdat er wat terughoudendheid is mbt de EGL en hierdoor minder mensen de game zullen kopen. Welke verborgen kosten doel jij dan precies op?
Steam heeft zelf een aantal services die gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld multiplayer spellen waar bij Epic niets geregeld is. Je zal dus als je voor Epic Store iets hebt gemaakt moet je daarnaast ook nog een server omhoog houden voor die extra diensten.
Ook doet steam aan cloud saves, iets wat je als je als kleine ontwikkelaar bij Epic nooit zou kunnen betalen.
Ik heb zelf nooit een spel gepubliceerd op een van de besproken platformen maar goede kennissen van mij die dat wel hebben klagen er wel over.

Daarnaast zijn er ook verborgen kosten voor de consument. Steam betaalt namelijk alle transactie kosten. Bij Epic is dat voor de consument. Nu is dat voor diensten als IDeal of Paypal nou niet zo heel duur maar voor een aantal vrienden uit Libië is een spel van 40 euro opeens 70 euro geworden. Bij Steam zijn de extra kosten voor hen ongeveer 5 euro.


De kennissen die ik heb balen er ook van dat ze hun eigen keys moeten kopen om ze op een site als HumbleBundle te kunnen verkopen. Bij steam kunnen ze gratis honderden dan niet duizenden keys aanmaken.
Sorry maar het is niet alsof Steam diezelfde ontwikkelaars niets heeft gebracht. Dat het de laatste jaren uit de hand gelopen is met de hoeveelheid (gare) games is wel duidelijk, maar genoeg games die juist succes hebben gehad door uitgelicht te worden in de app, sales en meest verkocht/best reviewed lijsten.

Daar naast verzorgt Steam de servers voor het downloaden, workshop en de cloud saves. Je kan steggelen over hoeveel procent dat het moeten zijn, maar Epic heeft nog helemaal niets opgezet wat klantvriendelijk is.

Zo krijg je er geen goedkopere games door, kan je niet zien wat andere gebruikers er van vinden en kan je opnieuw beginnen als je save corrupt raakt.

Zolang Epic niet op Steam lijkt kwa gemak koop ik er ook helemaal niets. En Statisfactory en Borderlands 3 stonden hoog op mijn lijst dus het is niet dat er geen verleiding is, maar ik wacht wel. En nu ze Psyonix hebben gekocht met Rocket League als 1 van mijn meest gespeelde games hebben ze bij mij hoe dan ook kwaad bloed gezet. Zie niet hoe dat gevoel ooit nog anders wordt.

Edit: Ik heb dus niks tegen concurrentie, maar laat mij lekker kiezen waar ik mijn games koop.

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 15 mei 2019 11:58]

Clowntje vergeten? Of een /s ?
Gave game, heb hem mogen reviewen en was er zeer lovend over!
Hele leuke game en perfect voor de switch. Heb hem bijna uitgespeeld. Mijn enige kritiek is dat het op normal wat makkelijk is en de conversatie gaat soms iets te lang door. Ik wil meteen weer een battle in. Maar dat kan je natuurlijk ook als compliment zien voor de gameplay ;)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True