Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sharp onthult smartphone met 120Hz-scherm met twee inkepingen

Sharp heeft het bestaan van de Aquos R3 wereldkundig gemaakt. De smartphone heeft een 120Hz-scherm met ondersteuning voor Dolby Vision. Het scherm heeft zowel aan de bovenkant als aan de onderkant een inkeping.

De inkeping aan de bovenkant is voor de 16-megapixelcamera, die aan de onderkant voor de fysieke homeknop met vingerafdrukscanner. Het is niet de eerste Sharp-smartphone met twee inkepingen: de Aquos R2 Compact van vorig jaar heeft dat ook al. Dat toestel heeft een 5,2"-scherm en de Aquos R3 is met zijn 6,2"-scherm een stukje groter.

De resolutie van het scherm is 3120x1440 pixels en de maximale verversingssnelheid is 120Hz. net als de schermen van veel recente 'gamesmartphones'. De Aquos R3 heeft verder een Snapdragon 855, 6GB werkgeheugen en 128GB opslaggeheugen. De accucapaciteit bedraagt 3200mAh en het toestel ondersteunt draadloos snelladen op basis van de Qi-standaard.

Er zijn twee camera's aan de achterkant, een met 12,2-megapixelsensor en een breedhoekcamera met 20-megapixelsensor. Naast de hdr-standaard Dolby Vision ondersteunt het apparaat Dolby Atmos en is er stereoweergave van audio. Of het Japanse bedrijf de Aquos R3 in Europa uitbrengt is onduidelijk. Met de R2 Compact was dat niet het geval maar Sharp brengt hier wel de Aquos B10, C10 en D10 uit. Dat zijn echter budgettoestellen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

09-05-2019 • 19:50

56 Linkedin Google+

Reacties (56)

Wijzig sortering
Wat ik dus niet snap, is waarom je zo'n enorme hoge resolutie in een gaming smartphone wil? Die 120Hz haal je in hedendaagse 3d games niet. Neem een kwart van die resolutie (1560x720) en je krijgt waarschijnlijk 2x zo hoge fps, zelfs met een beetje anti-aliasing, en een langere batterijduur door VSync.
"Die 120Hz haal je in hedendaagse 3d games niet."

Hoezo niet? 3D games met goede optimalisatie of minder intensieve 3D elementen kunnen prima die temporale resolutie aan.

En waarom mensen het willen.. tja, het kijkt gewoon fijner. Waarom willen mensen een smartphone in plaats van een dumbphone? Waarom willen mensen een gaming computer in plaats van een gameboy?

"Neem een kwart van die resolutie (1560x720) en je krijgt waarschijnlijk 2x zo hoge fps"

Neem verbetering van hardware en software en je krijgt een twee keer zo hoge resolutie en twee keer zo hoge framerate. Ik argumenteer toch liever naar verbetering dan naar compromissen op basis van verslechtering.
En waarom mensen het willen.. tja, het kijkt gewoon fijner.
Grappig genoeg zijn in de TV wereld de (hardwarematige) hogere beeldfrequenties min of meer weggemarketingt: mensen kopen massaal 4K en UHD zonder dat dat veel doet, intussen zijn vrijwel al die TV's 50hz.

Ik heb zo m'n twijfels bij de suggestie dat consumenten rationale keuzes zouden maken.
Kan wellicht te maken hebben met het feit dat het signaal zelf 50 Hz is en niet 120 Hz. Dergelijke televisies hebben een iets betere frame-op-frame accuraatheid met betere motion blur en dergelijke, doordat er om het frame (na 50-60 Hz conversie) een zwart frame ingezet is.

Ben het eens met je laatste zin, maar dit is daar zeker géén voorbeeld van.
Ik vermoed dat de verversingssnelheid en het aantal fps in een game twee verschillende grootheden zijn.

Het eerste is een eigenschap van het scherm zodat het niet zichtbaar flikkert.

Het tweede hangt af van de snelheid waarmee de grafische processor de beeldjes van de game berekent.
Hedendaagse schermen flikkeren niet door een te lage refreshrate (behalve als je buiten spec raakt soms)... Dat was vroeger omdat een beeldbuis niet continu licht gaf maar een hoop flitsen achter elkaar wat onze ogen als een continu beeld waarnamen. 100 flitsen per seconde was dan een stuk rustiger voor je oog dan 50.

LCD en oled schermen geven constant licht af (als je niet met opzet een knipperende backlight gebruikt in het geval van een LCD), dus er is daar helemaal geen sprake van flikkeringen. Het enige waar een hogere refreshrate goed voor is is vloeiendere bewegingen (en eventueel iets lagere inputlag).
Wel even een kleine correctie ook hededaagse schermen flikkeren ivm PWM backlight, zolang je de backlight op 100% zet is er niks aan de hand, maar redelijk veel schermen hebben 350 cd/m of hoger, daar ontkom je haast niet aan om het te dimmen.

Hier staat daarom ook een scherm met DC (Direct Current) techniek, ipv PWM.
Een 144hz scherm maakt ook verschil bij de meest simpelste taken zoals scrollen in de browser of gewoon muisaanwijzer, het hoeft niet alleen bij gaming.

In mijn geval geeft het een boel rust aan de ogen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 10 mei 2019 19:49]

Klopt, ik had geen rekening gehouden met schermen die flikkeren omdat het gewoon baggerzooi is wat niemand zou moeten kopen... Ik dacht alleen aan schermen die het met opzet doen voor betere bewegingsscherpte (zoals Nvidia ULMB).
Het eerste is een eigenschap van het scherm zodat het niet zichtbaar flikkert.
LCD en OLED zijn sample&hold schermen, maw er is geen refresh nodig om flikkeren te voorkomen dit in tegenstelling tot crt en plasma.
Dat is niet 100% correct..

Zowel LCD als (AM)OLED werken met een Row/Column aansturing, waarbij elke subpixel maar tijdelijk van spanning/stroom voorzien wordt. Hoewel ze inderdaad sample&hold gedrag vertonen, is dit "hold" effect niet eeuwig.
  • OLED is tegenwoordig bijna altijd Active Matrix, waarbij elke subpixel tijdelijk aangestuurd wordt, hierbij wordt er meteen een condensator opgeladen die ervoor zorgt dat de subpixel lang genoeg blijft branden. Als je niet refresht, dan is deze pixel na een aantal miliseconden leeg en zal de pixel uit zijn.
  • Bij LCD wordt door het sturen van een spanning de subpixel op een specifieke grijswaarde gezet, als deze niet ververst wordt dan valt de subpixel na verloop van tijd terug naar 100% transparant of 100% zwart (afhankelijk van paneel type), ook hierbij moet dus gerefreshed worden.
Om te zorgen dat je geen flikker krijgt met deze schermen is er dus altijd een minimale refreshrate nodig van een tiental Hz, en zal het scherm dus opnieuw beeld informatie nodig hebben. Echter is er natuurlijk geen nieuw frame nodig, de framebuffer kan gewoon opnieuw uitgelezen worden om hetzelfde frame nog een keer te laten zien, en er zijn technieken als self-refresh, waarbij het beeld in een lokaal buffer in het scherm wordt opgeslagen, en het scherm zichzelf kan refreshen tot er nieuwe data binnenkomt.

En om motion blur door het sample&hold effect op te lossen wordt vaak black frame insertion gedaan, hierbij is het nog belangrijker dat er gerefreshed wordt.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 10 mei 2019 08:56]

mwah, opzich waar, maar het zal niet de eerste keer zijn dat je een scherm ziet flikkeren door interferentie van de knipperende backlight (pwm) en een TL balk bv....
OLED heeft geen extra licht, dus daar heb je dat probleem niet en bij hedendaags LCD werkt het met LED backlight, en niet meer met TL edge light.

En in je voorbeeld knippert dus de EXTRA verlichting en niet het paneel zelf.

(het is overigens echt interessant om eens een TV rustig open te schroeven tegenwoordig (evt on begeleiding van iemand die met stroom werkt want het kan gevaarlijk zijn.) Als je ziet hoe dat is opgebouwd met laagjes en dan backligt... viel bij mij de mond open hoe eenvoudig het scherm zelf eigenlijk is. Het is net een placemat :) )

[Reactie gewijzigd door World Citizen op 10 mei 2019 08:41]

ik zeg nergens dat backlight bij lcd displays TL gebruikt. Ook bij LED backlight wordt vaak pwm gebruikt om de helderheid te regelen. Dat kan interfereren met andere lichten die knipperen, zoals bv TL balken (maar ook LED verlichting), waardoor het opvalt, ondanks dat het vaak op een frequentie van enkele KHz-en knippert.

Bij OLED kan je vergelijkbare verschijnselen hebben. Als de regeltechniek voor de helderheid niet helemaal lekker is, lage frequentie pwm (pulsbreedte modulatie in goed Nederlands), dan kan je dat ook zien.
Een voordeel van hoge refreshrates is ook dat een framedrop naar 45fps resulteert in een frame rate van 40fps op 120hz ipv 30fps op 60hz.
Dat is niet correct!
In beide gevallen blijft de framerate 45fps, maar wel met judder als gevolg van frame doubling

[Reactie gewijzigd door Carbon op 9 mei 2019 22:13]

Ik neem aan dat @Richh bedoelt met vsync aan... Dan valt de framerate wel terug naar 40 op een 120 Hz scherm als je een frametime van 1/45 seconde hebt (waarmee je 45 fps zou krijgen zonder vsync).
Alle Android-toestellen hebben altijd een vorm van v-sync ingeschakeld. Je krijgt dan inderdaad dubbele frames; het duurt niet gelijk een hele seconde :P (cc @Finraziel )
'Neem een kwart van die resolutie (1560x720) en je krijgt waarschijnlijk 2x zo hoge fps.'

Dit is vast waar maar ik wil niet dat mijn games er gepixeld uitzien, 720p op een flagship is naar mijn mening iets uit het jaar 2012. Zeker met de steeds groter wordende schermen is dit naar mijn mening een no-go.

Daarnaast is dit ook geen gaming smartphone, Tweakers maakt die vergelijking maar Sharp zet het toestel niet zo op de markt. Tel daarbij op dat ik 120Hz een feature vind die niet perse voor games nuttig is maar ook voor de gehele user interface. Je toestel voelt gewoon een stuk vloeiender, ook als je geen games speelt.

Ook hebben veel toestellen tegenwoordig de mogelijkheid om de schermresolutie aan te passen (Samsung phones). Nou heb ik echt geen flauw idee of dit toestel dat ook ondersteund, maar als dat het geval is kan je ook vloeiend games spelen op een scherm met 2K resolutie.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 9 mei 2019 20:43]

Ik neem dat die hoge refreshrate met name voor de ui bedoelt is. Voelt het toestel lekker snel aan.

Volgens mij is dit dan ook niet per se een gaming telefoon.
Render resolutie van games staat niet vast aan scherm specificaties. Je kunt je game alsnog op een lagere resolutie draaien (en dat is al gebruikelijk bij bijv. fortnite). Een hogere resolutie beeldscherm is wel extreem fijn bij het lezen van tekst (webpagina's bijv.) en een refreshrate van 120Hz is extreem soepel en fijn voor de ogen en "user experience".
Ik vermoed dat de hoge resolutie meer bedoelt is voor webcontent, foto's e.d. en de refresh rate voor de smoothness van bewegende beelden in spellen.

Verschillende usecases dus, de meeste games zullen hun backbuffer sowieso op een lagere resolutie renderen verwacht ik, vanwege beperkingen op de geheugen bandbreedte.
Weet je, veel eigenschappen van dit scherm zijn erg indrukwekkend.
- Hoge resolutie
- Verlengde aspect ratio
- 120Hz verversingssnelheid
- Dolby vision
- Hoge screen to body ratio
- Sharp kennende, waarschijnlijk ook een goed contrast

En dan heeft ie een dubbele notch :+ , in een tijdperk waar veel notches al uitgefaseerd worden. Misschien vinden jullie het er prima uitzien, ik vind het verschrikkelijk lelijk. Ik snap dat de vingerafdrukscanner niet achter het scherm kan omdat het geen OLED paneel is, maar plaats hem dan tenminste op de achterkant.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 9 mei 2019 20:49]

En aan de achterkant kan je er weer niets mee als het toestel met scherm omhoog op je bureau/tafel/bed/weetikveelwat ligt. Elk voordeel heb z'n nadeel :+ . De design keuzes zijn hier al gemaakt, als niemand het koopt is Sharp weer wat wijzer geworden.

Ik ben zelf iemand die een enorme hekel heeft aan de "navigation bar" op zo'n beetje alle huidige Android "all-screen" smartphones. Net als een inkeping neemt het ruimte in op je display die niet (nuttig) anders kan worden gebruikt. Ik zie liever nog een kin met nav bar op toestellen of anders net zo'n soepele gesture based navigatie als de iPhone X en nieuwer. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die vergelijkbare gevoelens over de home knop specifiek hebben. Fysieke knoppen hebben nog steeds wel iets :P.
Op de oneplus (6t) kan je deze software knoppen vervangen door gestures. Werkt perfect. Ik weet alleen niet of dit van standaard android afkomt of vanuit oneplus zelf.
Dat komt vanuit OnePlus. Het probleem met Android is dat iedere fabrikant het weer anders moet doen. Google en Motorola hebben bijvoorbeeld beide nog de verspilde ruimte van de nav bar. Bij Samsung kan die uit maar zijn de gestures eigenlijk gewoon button presses omdat je over de knop swiped ipv indrukt. Huawei doet het vrij goed maar daar moet je ook weer op bepaalde plekken swipen voor bepaalde functies etc.

IMHO... (en ik zeg dit als gebruiker van een Windows laptop, een iPhone XS Max, een Galaxy S10+ en een reeks Android, Windows Mobile en iOS devices in het verleden, niet als fanboy)... Doet Apple de gesture navigatie nog het beste momenteel. Full screen, consistent, super simpel, super vloeiend. Maar goed, dit gaat allemaal offtopic :P.

Ik wilde alleen maar aangeven dat er een redelijk spectrum is aan user preference, dus waarschijnlijk vast ook een groep die het liefst een fysieke homeknop voorop wil hebben en daar een notch voor over heeft.

Ik verlang zelf af en toe nog stiekem naar de fysieke "opnemen" en "ophangen" knoppen onder m'n touchscreen
Ik heb 3 merken all screen android telefoons. Alle 3 kan je die nav bar uitzetten en gestures gebruiken. Ze implementeren het net allemaal iets anders maar is gewoon standaard Android.
Ik gebruik gestures, nog mooier en makkelijker. Geen lelijke bar en geen lelijke knop.
Voor iemand als mij heb ik het liever vooraan of aan de zijkant, ik vind het persoonlijk vrij lastig aan de achterkant. Blijkbaar heeft er een leidinggevende bij Sharp daar ook een mening over.

Inderdaad ook erg indrukwekkende eigenschappen voeg maar lekker ook
Dual speakers en 3.5mm audio jack toe _/-\o_
https://s.blogcdn.com/sli...981/slug/l/aquos-r3-1.jpg

Echt geweldig!
Ik denk dat dit em voor mij gaat worden als het compatibel is met Europese gsm antenne
Mooie ontwikkeling ik ben blij dat het nu eindelijk meer gepusht wordt hogere refreshrate schermen. Ik heb het al op mijn iPad pro en het werkt zoveel fijner.
Ja, ik ga sowieso even wachten met mijn huidige smartphone upgraden totdat ik er een kan krijgen met een 120Hz scherm.
Qua specificaties ziet het er erg fraai uit, en die inkepingen maken volgens mij toch niet veel uit omdat het scherm extra lang is. 120Hz is erg welkom, en draadloos snelladen is ook erg fijn. Ik hoop dat ze hem hier ook uitbrengen, en dan niet voor een Apple of Samsung prijs want dat slaat echt nergens meer op.
0:42 in de video somt érg goed op wat mijn mening over dit toestel is.
Ik hoop dat Linus Tech Tips deze telefoon gaat reviewen }>
Ik snap de discussie over fps, maar laten we nou gewoon even benoemen waar het hoofdzakelijk om gaat. 120hz voelt zo lekker snel. Alles vloeiend over je scherm. I love it!
Een inkeping is geen unique selling point, maar een compromis.
Niet persé, als je een telefoon wil met grotere scherm-apparaat verhouding. In plaats van het te zien als inleveren van inkeping-vormige schermruimte, moet je het zien als verkrijgen van extra schermruimte naast de inkeping.
Ja, dat is hoe marketing werkt ;)
Als mijn OnePlus 6 geen inkeping had maar wel de camera, speakers en IR sensor kwijt moest, had dit in een marge boven het scherm gemoeten waardoor het al grote toestel nog groter zou zijn - niet echt ergonomisch.

Kan je marketing noemen, en misschien dat ze er ook op deze manier mee hebben geadverteerd, dat weet ik niet (geen televisie, geen advertenties), maar het is wel degelijk de waarheid.
Die OnePlus had ook die zogenaamde "gewonnen" pixels er af kunnen laten.

Want wees eens eerlijk, hoe nuttig zijn die extra pixels? In vrijwel geen enkele app die ik kan bedenken zul je met je ogen focusen op dat punt van het scherm. Je scrollt dingen onder de notch door zodat ze echt in zicht komen. Net zoals je op een monitor ook niet in de uiterste bovenhoek gaat zitten lezen.
Die extra pixels hadden eraf gelaten kunnen worden, maar dat zou zonde zijn. Er is wel degelijk een nut in die pixels. Inderdaad, je zal je niet focussen op dat punt van het scherm - precies de bedoeling, precies waarom het een excellente positie is voor de statusbar. Scrollen is geen argument want je ziet in dit geval een beetje, versus niets bij een notchless ontwerp. En inderdaad, op een monitor ga je niet in de uiterste bovenhoek lezen in de meeste gevallen... dus ook dat is géén verschil met de notch.

Zit die notch je dwars omdat het functioneel minder goed zou zijn? Of vind je het gewoon niet mooi?

[Reactie gewijzigd door Lapjespoes op 10 mei 2019 00:22]

Dat is nog maar de vraag; als alle sensoren etc. in de vezels zitten en de schermaansturing ook hou je elders ruimte over. Het moet ergens blijven tenslotte. Kan het toestel dunner worden, of een grotere batterij bevatten.
Zelf vind ik het wat doorgeschoten; de bezels van een paar jaar geleden waren wel erg groot, maar boven en onder een halve cm en aan de zijkanten (bijna) niets lijkt mij aantrekkelijker dan dat gedoe met notches of allerlei mechanische kunsten voor de selfie camera.
Dat is in mijn ogen een compromis en nog wel een hele slechte. Liever heb ik dan minder pixels en geen inkeping in mijn beeld. Gelukkig gebruik ik geen high-end modellen en is deze nonsens nog niet ingeburgerd in de low/mid-end modellen. Ik zou dit echt nooit willen.

Maar dat zal iets zijn met mijn videofiele kijk op schermen. Ik vind een film kijken op tv ook een ramp door beeldmerken en ondertiteling die soms ook half in het zwart half in het beeld zit. Als ik een film met ondertitels kijk, liever niet ingebrand zodat ik het zelf in de zwarte balk kan duwen met MPC-hc.

[Reactie gewijzigd door tomaat23 op 9 mei 2019 20:02]

Het is een compromis, net zoals een hogere marge boven het scherm een compromis is als je de camera en omstreken boven het scherm zou hebben. Dus dit argument maakt het verschil niet.

Je kan het zelf liever anders willen, en dit bijvoorbeeld bereiken door de schermruimte uit te schakelen in de instellingen, of een andere telefoon te kopen. Jouw keuze. En die keuze is niet belangrijker dan die van andere mensen die wél graag een dergelijke oplossing willen.

Ik hoorde initieel ook tot de groep die de inkeping maar niks vond. Maar uiteindelijk ben ik de waarde ervan gaan begrijpen.
In plaats van het te zien als inleveren van inkeping-vormige schermruimte, moet je het zien als verkrijgen van extra schermruimte naast de inkeping.
Dat is wat de fabrikant graag wil dat jij denkt. Gelukkig moeten wij consumenten helemaal niets en mogen we zelf onze meningen en conclusies vormen :)
Maar het is op feiten gebaseerd. Ofwel kies je het compromis van hogere marge boven het scherm voor camera en dergelijke, ofwel het compromis van de inkeping (met bijvoorbeeld dezelfde of kleinere totale toestelhoogte voor een groter respectievelijk gelijkaardige schermgrootte).

Er zal best een ronde marketing overheen gegaan zijn, dat heeft voor mij geen invloed gehad daar ik de inkeping initieel juist als negatieve factor zag en deze later pas ben gaan waarderen obv ervaring.

Dat jij het niets vindt is helemaal prima. Dat betekent niet dat mensen die het wel wat vinden, in marketing trappen. Alsof ze het minder goed doorhebben dan jij. Kom op zeg.
Ik plaatste een geheel objectieve opmerking op jouw reactie. Voor de een is een inkeping een unique selling point: extra scherm. Een ander ziet er vooral in dat het een compromis is en vind het daardoor niet mooi. Waar ik jou op wilde attenderen is dat beide meningen waar zijn. Net zoals mijn mening dat ik niets 'moet vinden', en zeker niet als daar marketing onder ten grondslag ligt.

Ik heb geen mening over inkepingen. Ik ben momenteel tevreden met mijn Nokia 8.
Klopt, maar sharp had natuurlijk gewoon een in screen vingerscanner moeten implementeeren....
Maar dan zou er geen fysieke homeknop zijn geweest - niet dat ik dat zo'n probleem had gevonden, maar blijkbaar willen ze die knop erin.
Maar dan had je geen 120hz LCD gehad. Maar een OLED met misschien 90.
Als je het ziet als het verkrijgen van inkepige ruimte op een groot scherm, is het misschien nog mooier :-)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones