Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sharp brengt smartphone met 120Hz-scherm en twee inkepingen uit in Benelux

Sharp brengt zijn topmodel in de Aquos-serie van smartphones, de R3, uit in de Benelux. Het toestel werd in mei al aangekondigd, maar destijds was het nog onduidelijk of de telefoon in Europa uit zou komen. De R3 is vanaf half september verkrijgbaar voor 729 euro.

De Aquos R3 heeft een scherm van 6,2" met een resolutie van 3120x1440 pixels. Dit verhoudt zich tot een beeldverhouding van 19,5:9. Het scherm heeft daarnaast een verversingssnelheid van 120Hz en ondersteuning voor Dolby Vision-hdr. Opvallend is dat het scherm zowel aan de bovenkant als aan de onderkant een inkeping heeft. De inkeping aan de bovenkant bevat een frontcamera met een resolutie van 16 megapixel, terwijl de onderkant een homeknop met vingerafdrukscanner heeft. De R3 is overigens niet de eerste telefoon met twee inkepingen. De Sharp R2 Compact bevat dit ook. De R2 is daarentegen nooit in Europa uitgekomen.

Daarnaast bevat de R3 de Snapdragon 855-processor en beschikt het toestel over 6GB ram. De R3 heeft 128GB intern opslaggeheugen dat met maximaal 512GB kan worden uitgebreid met een micro-sd-kaart. De R3 heeft een accucapaciteit van 3200mAh en ondersteunt een snellaadtechniek via usb-c en draadloos opladen. De achterkant van het toestel bevat twee camera's, een 12,2-megapixelcamera en een groothoeksensor met een resolutie van 20 megapixel.

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

06-09-2019 • 11:30

47 Linkedin Google+

Reacties (47)

Wijzig sortering
Kan mij nog herinneren dat Sharp een paar jaar geleden een toestel uit had gebracht met alleen een bezel aan de onderkant en het was een toestel dat er futuristisch uit zag en camera was ook onder. bone conduction was de selling point. nu met dit uiterlijk is het een achteruitgang. ZONDE!

Het ging om de Sharp Aquos Crystal

Update:
meer info:
http://www.sharp-world.com/corporate/news/140819.html

[Reactie gewijzigd door mahsalti op 6 september 2019 13:03]

Dat was wel een CMDA-toestel. Daarnaast weet ik niet in hoeverre dit daadwerkelijk een Sharp-toestel is, of dat het gewoon ergens bij Foxconn gemaakt is en er vervolgens het Sharp-label opgeplakt is.
Volgens onze Oosterburen is dit een Japans volbloed. https://www.computerbild....rp-Aquos-R3-24054929.html Fijne om deze fabrikant met z'n fijne schermen terug te zien in Europa. Heb jaren geleden een mooi plat toestel van ze gehad met een fijn oled scherm... Het type ontgaat me. *edit* logisch dat ik niets kon vinden, destijds had ik een Panasonic Eluga Power. Geen Sharp dus. Bijna weekend.

[Reactie gewijzigd door Rexxar op 6 september 2019 12:38]

Ik zie ze nergens stellen dat het specifiek om het Japans toestel gaat. Het label lijkt gebaseerd te zijn op het feit dat Sharp Japans is.
Ik ken het toestel. Effe opgezocht. Ondersteunde inderdaad alleen CDMA en LTE (vreemd genoeg voor een toestel uit die tijd). Als ze het konden maken voor reguliere signalen (ergo UMTS) hadden ze dit wel gedaan zou je zeggen....
Vrijwel elk toestel wordt door FOxcon geproduceerd. Het gaat erom wie het ontwerpt. Dat heeft Sharp toch echt zelf gedaan. Een erg typisch Japans toestel overigens. Ooit in mijn handen gehad en het had zelfs een coating erop dat alleen de gebruiker het beeld kon zien etc. De SOC was destijds wel een midranger.
Dat bedoelde ik ook met het maken, niet per definitie het produceren. Overigens deed Sharp voor de overname wel degelijk veel zelf of in eigen beheer (tenminste, als het ging om de eigen producten. Er waren ook wat licentiedeals, vooral qua keukenapparatuur). Dit is ook de reden dat hun producten qua degelijkheid van een hogere norm waren en ze het laagste segment voor televisies nooit bediend hebben. Ook met bedrijfsethisch hoge normen waar ik het merk altijd om gewaardeerd heb. Maar goed, helaas niet meer de realiteit van vandaag de dag.
In die tijd liepen producenten als Sharp qua R&D not wel voor op de Chinese fabrikanten. Nieuwere schermtechniek kwam toen bijna altijd uit Japan.
De telefoon zelf lijkt mij geweldig alleen die 2 inkepingen... ben er zelf geen fan van. ook is de batterij klein en al helemaal als het zo'n hoge resolutie scherm heeft in combinatie met 120Hz.

[Reactie gewijzigd door JohnnyDon op 6 september 2019 15:10]

Ik vind één inkeping nog teveel. Liever een kleine bezel boven voor de camera.
Gelukkig kun je vaak exact die situatie met een instelling bereiken.
Ik vond het ook nooit wat, maar in de praktijk valt het best mee. Misschien scheelt het ook dat mijn telefoon (Mi 9) een redelijk kleine Notch heeft die alleen een stukje uit de notificatie balk haalt. Dat gigantische ding op een iPhone zou ik me denk ik meer aan storen.
Ben ik mee eens eerst was ik van meh, lelijk maar als je eraan gewend bent dan valt het inderdaad mee.

Komt grotendeels denk ik door de randen welk rond is, dus oogt smooth voelt smooth als het scherp waren dan..
Daar ben ik het mee eens, ook hoef ik niet zo snel een "pop-up" camera
Een frontcamera hoeft van mij sowieso niet zo nodig. Ik maak praktisch nooit selfies en ik gebruik hem eigenlijk ook nooit voor bellen. :P
Smartphone-innovatie:
2016: Fingerprint unlock
2017: Face recognition unlock
2018: Inkeping in het scherm

2019: 90+ Hz schermen....en dubbele inkepingen in het scherm :+
Zowel fingerprint als face unlock op smartphones gaan wel verder terug dan dat. De Galaxy S5 uit 2014 had beide al. Wat voor de één de feature van het jaar is, is voor een ander weer heel wat anders. Performance, camera's, connectiviteit, GPS, scherm, sensoren hebben de laatste jaren flinke upgrades gekregen, het ligt er maar net aan wat je belangrijk vindt.
Wel even een opmerking over Face-unlock. Dit is iets waar Apple als eerste een hardwarematig construct voor instelde op basis van sensoren. En ik weet dat Oppo het ook introduceerde in de Find X. Derest is puur op basis van foto-herkenning. Overigens is de irisscanner die je op diverse Samsungs tegenkwamen ook best een aardig idee. Werkt alleen niet praktisch (vind ik overigens ook van gezichtsunlock, zij het in mindere mate).

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 6 september 2019 12:53]

Was ook meer een gechargeerd voorbeeld op smartphone innovatie...
Al met al is het duidelijk dat de "rek" er uit is.
Misschien. Ik was m'n S8 nog niet perse zat, prima toestel nog, maar toch is er in 2 jaar genoeg verbeterd om blij mee te zijn.
Eens gelijk, heb zelf ook de S8 en heb dat de Irisscanner gewoon sneller is dan ik en de telefoon al unlocked voordat ik met mijn vinger de vingerprintscanner aanraak.
Flinke upgrades is ook overdreven
Ik dring al tijden aan op het aanbrengen van VIER notches, aan iedere kant één, voor de OCD-lijders onder ons.
Dit is natuurlijk wèl een stapje in de goede richting.
:+
En toen gingen we terug naar telefoons met gigantische bezels 8)7
Ik heb ooit eens een Galaxy S7 Edge vervangen voor een reguliere platte omdat ik helemaal gaar werd van de accidental input. Nu ze alleen nog maar (iets mildere) edge toestellen maken (aan de bovenkant van hun aanbod) heb ik heel Samsung maar achter me gelaten.
Ik snap niet waarom mensen zo allergisch zijn geworden voor een beetje bezels eigenlijik. Op die manier functionaliteit onderschikt maken aan het ontwerp op een apparaat die je elke dag minstens 20 keer in je handen hebt kan ik niet rijmen. Maar ik zal het wel weer niet snappen.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 6 september 2019 13:22]

Als die er eind vorig jaar was was het een mooie optie geweest maar ze hebben me al verloren aan een concurrent de komende twee jaar.
Wat dat betreft wel too little too late.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 6 september 2019 14:51]

Ik snap je wel hoor. Na 2 jaar heb ik weer een platte telefoon. Het ziet er iets minder mooi uit, maar het is wel praktischer. En daar gaat het uiteindelijk wel om.
omdat mensen soms meer voor de aesthetics gaan dan functionaliteit. Dat kan zo z'n plus punten en min punten hebben.

Zelf heb ik de Galaxy S8 en soms heb ik dat ik de zijkanten van de "infinity display" perongeluk aanraak en of mijn andere touch niet registreerd of dan klik ik iets aan wat ik niet wil. Nu ben ik er al lang gewend aan geraakt maar toch gebeurt het zo nu en dan.
Wel zorgd het ervoor dat mijn telefoon nog steeds niet heel outdated eruit ziet :*)
Ik snap niet waarom mensen zo allergisch zijn geworden voor een beetje bezels eigenlijik. Op die manier functionaliteit onderschikt maken aan het ontwerp op een apparaat die je elke dag minstens 20 keer in je handen hebt kan ik niet rijmen
Simpel toch? Je hebt dat ding in handen om naar het scherm te kijken. De gemiddelde gebruiker wil meer scherm en minder rand.
Ik heb al een poosje een Sharp C10 en ik moet zeggen dat hij me echt heel goed bevalt. Veel veel beter dan de HMD Nokia's en Nexus's die ik afgelopen jaren gehad heb.
Dan breng je zo'n toestel uit met, op papier, goede specs, maar dan zit er zo'n kleine batterij in. Dat icm 120 hz geeft mij weinig vertrouwen dat ik de dag zou doorkomen met zo'n telefoon.
Dat is bij Sony toestellen met een evenzo (relatief) kleine batterij anders ook geen enkel probleem.
Bij mij staat Sony er bekend om dat ze goede batterij optimalisatie toepassen al heb ik her en der gelezen dat Sony fans laatste jaren ook meer te klagen hebben. Hoe Sharp dit doet, weet ik niet, maar heb niet idee dat zij een team hebben die de next step gaat zitten wat betreft batterij optimalisatie.
Ik heb wat ervaring met een Xperia XZ2 Compact en deze heeft ook een beperktere batterij capaciteit maar er valt voorlopig nog niks te klagen over het uithoudingsvermogen van dat toestel.
Dat is zelfs met een LCD ipv de huidige OLED displays.

In bovenstaand artikel staat niets over het updatebeleid, wat kan je van Sharp verwachten op dit vlak?
Buiten dat ik Sharp telefoons altijd erg sexy vind vraag ik mij af of de bootloader te unlocken is en hoe de support m.b.t. custom roms is, iemand ervaring mee?

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 6 september 2019 16:10]

Als dit toestel een amoled scherm heeft en geen lcd vind ik dit een zeer goede opvolger voor mijn oneplus 3t, vooral omdat zo'n losse vingerafdruksensor vaak veel beter werkt dan eentje onder het scherm. Ik ben alleen benieuwd of dit toestel ook op android one gaat draaien.
Er zijn mensen die de vingerafdrukscanner aan de voorkant missen, maar of dit nu de oplossing is... Dat kan ook in een minimale bezel verwerkt worden lijkt me. Als ze het aan de zijkant van de phone kunnen...
In het scherm kan ook, Xiaomi doet dit bijvoorbeeld met de Mi9t. In mijn ervaring niet het snelste systeem maar je ziet er niks van.
Ik weet niet of die heel erg verschilt van de normale Mi 9 maar daar vind ik de vingerafdruk scanner erg prettig werken. Je kunt de scanner alleen niet meer voelen maar dat mis ik niet erg.
Aan de snelheid en accuraatheid kan vaak nog wel wat gedaan worden.. In ieder geval waren de problemen die ik had grotendeels verholpen op mijn Samsung A50 na een update.
Typisch Sharp ...
Kom je anno 2020 (daar zit je bijna tegen de tijd dat je zoiets in je bezit hebt en er ebnige bekendheid is) en dan verpest je het scherm met een dikke Kin onderin !
Het 120hz verhaal slaat natuurlijk op het scherm en de voordelen maar die verpest je maximaal met een dergelijke idiote keuze,

Sorry maar er zijn zat andere Biometrics oplossingen en de homeknop kan ook onzichtbaar gemaakt worden.
Enorm 2016 dit.
Word ook een standaard dramatische opmerking hier.

Anyway, vind het zelf ook niet mooi.
Maar ik vind de home knop onderaan bij de p20 pro echt enorm fijn, zou dus liever een inkeping hebben in de onderkant, zodat ik de home en navigatie knop kan blijven houden.
De camera vooraan mag gewoon helemaal weg.
Nee die moet blijven want ik wil wel selfies kunnen maken om te delen zodat iedereen weet wat mijn blije kop doet in deze wereld..
Aanstellen is ook een vak..


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Moederborden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.