Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft verwijdert MS Paint toch niet uit Windows 10

Microsoft is teruggekomen op zijn besluit om MS Paint uit Windows 10 te verwijderen en het programma via de Microsoft Store beschikbaar te maken. De tekenapplicatie blijft in het besturingssysteem aanwezig.

De bevestiging dat MS Paint in Windows 10 blijft komt bij monde van Brandon LeBlanc van het Windows Insider Program-team bij Microsoft. Hij reageert daarmee op een opmerking dat een waarschuwingsscherm over het verdwijnen van Paint niet meer verschijnt in de tekensoftware.

Microsoft maakte twee jaar geleden bekend dat MS Paint als Classic Paint in de Microsoft Store zou verschijnen. Gebruikers zouden daar voortaan de applicatie gratis kunnen downloaden. Het bedrijf wilde het programma niet meer standaard met Windows 10 meeleveren omdat het OS in de ogen van Microsoft al de opvolger bevat: Paint 3D.

In de afgelopen updates van Windows 10 bleef het tekenprogramma gewoon aanwezig en waarom Microsoft nu definitief terugkomt op zijn beslissing is niet bekend. Ook is niet duidelijk of Microsoft Paint blijft ondersteunen met nieuwe functies en er bijvoorbeeld wel een app op basis van het Universal Windows Platform van maakt.

Bij de bekendmaking dat Paint uit Windows zou verdwijnen kwam er de nodige kritiek van gebruikers die vonden dat Paint 3D niet de eenvoud had van de voorganger. Paint zit al sinds 1985 bij het verschijnen van Windows 1.0 in Microsofts OS.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

23-04-2019 • 13:47

148 Linkedin Google+

Reacties (148)

Wijzig sortering
Ik wou dat MS alle niet noodzakelijk software uit Windows alleen ter beschikking stelde via hun appstore.

Weg met Edge en candy crush saga of andere onwenselijke bloatware/crapware/malware.
*Opend powershell:*

Get-appXProvisionedPackage -online | Remove-AppXProvisionedPackage -online

Zo een beetje het eerste wat ik doe op een verse installatie. ;)
En voor de nog mensen die nog minder willen hoeven doen:

Get-AppxPackage | Out-GridView -Passthru | Remove-AppXPackage

Bovenstaande opent een soort menu waar je kan selecteren wat je wilt verwijderen. Dit kan je ook voor alle nieuwe gebruikers doen:

Get-AppxProvisionedPackage -Online | Out-GridView -PassThru | Remove-AppxProvisionedPackage -Online

[Reactie gewijzigd door mainvoid op 23 april 2019 14:20]

Even een vraagje. Onthou je die commando's. Of sla je ze op in kladblok. Zelf zie ik me die commando's niet onhouden. Ik installeer Windows in keer in de drie jaar.
Ikzelf heb er een script voor geschreven welke op een ext usb staat,, en als ik die niet bijdehand heb dan quak/duck ik hem even snel
quak/duck = ?
Waarvoor staat dat aub? C/P?
Duckduckgo gok ik?
Duckduckgo,, voor anderen: google
Ja, alleez toch niet helemaal. Gebruik gewoon het "DOS standaard help argument" "/?" wanneer je hulp nodig hebt (dism /?) en echt moeilijke commando's dump ik in een script met een beetje inline documentatie.

Het is belangrijker om het proces van een hoger niveau te begrijpen want ook dism
is al een vervanging van een andere command line tool (imagex). En daarvoor werden er nog andere third party tools gebruikt om images te maken (acronis trueimage, norton ghost, linux/ntfsclone).

Maar er was/is een tijd dat je dit dagelijks doet (maken van een nieuwe gold image) en dan blijven die commando's na verloop van tijd toch bijzonder goed steken.
Gewoon in kladblok ofzo opslaan, heb op een USB stick mapje fix win10 staan.

Hier staan wat dingetjes in die altijd aanpas in Windows 10, en dus ook deze powershrll commando’s.
Ik onthou meestal gewoon appx. Daarna Get-Command *appx* en dan kom je er ook wel uit.
Op linux is het een stuk makkelijker te onthouden.. pacman -Q | grep <zoekterm> list alle geinstalleerde packages, pacman -R verwijdert ze.
Alleen krijg je dan geen grafische interface. Wel heb je bijvoorbeeld aptitude (op debian based distro's), waarmee je een overzichtelijke interface hebt voor je package management.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 24 april 2019 11:38]

"Op linux"

Je bedoelt op Arch Linux en afgeleiden, want alleen daarop werken de door jou gegeven opdrachten.
Als je nog minder werk wilt hebben dan verwijder je de meuk gewoon direct uit de install.wim :P en zit het helemaal niet meer in je schone installatie.

https://community.spicewo...pps-from-windows-10-media

[Reactie gewijzigd door HKLM_ op 23 april 2019 15:16]

Van mij mogen ze ale meuk eruit gooien en die zooi als extra gratis downloads aanbieden. Na elke upgrade moet ik alles weer bijlangs, instellingen, ongewenste apps....

U weet trouwens dat de snippet tool er ook is voor screenshots e.d.
Thanks,,

weet idd niet meer hoe me volledige script er uitziet (tijd al niet geupdate en het doet nog wat andere meuk weghalen als ook blokkeren via regedit ^^). Soms mis ik de echte clean install uit het xp tijdperk nog,, ja oké we hadden toen minesweeper en patience,, maar dat speelde ik/we ook daadwerkelijk xD
Get-AppxProvisionedPackage -Online | Out-GridView -PassThru | Remove-AppxProvisionedPackage -Online
Kijk, HIERVOOR kom ik naar Tweakers ! _/-\o_

This post improves on that effort by using the PowerShell Out-GridView cmdlet to give you a sortable, filterable, graphical view in which to select one or more AMIs to delete (or “deregister” in AWS’s terminology).
https://www.yobyot.com/aw...-s3-snapshots/2016/04/28/

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 april 2019 15:12]

Welke apps omvat dit dan?
Heb je uitleg bij je commando. Ik remove de packages 1 voor 1 altijd.
Alle apps die vanuit de store te trekken zijn, dunno uit me hoofd of ik de store, ie en dergelijke los daarvan nog in het register nog verder om zeep help maar iig al je apps. Store en dergelijke word sws via register verder vernield want ik heb graag niet de mogelijkheid om een app the downloaden.

Funny thing: wanneer je toch een app wil downloaden/installeren wil windows de store app zoeken wat niet gaat dus adviseerd ie je om de store in de store te downloaden xD

[Reactie gewijzigd door Jan Bob op 24 april 2019 08:18]

Alle apps die bij nieuwe gebruikers standaard geïnstalleerd worden (provisioned).
Precies. mspaint en kladblok kan ik nog begrijpen maar Flipboard, Duolingo en al die andere 'Desktop Experience'-apps zijn belachelijk. En het is helemaal absurd dat er zelfs bij 10 Pro geen GPO is om de installatie van die apps te blokkeren.

Het is een OS bedoeld voor de zakelijke markt. Hou dan toch op met die ongewenste apps!
Dit kan je doen in de Firewall rule. Outbound voor applicatie "Microsoft Store" blokkeren.
Dan kunnen je gebruikers geen verbinding krijgen met de store.
De rule kan je weer met een GPO erin krijgen.
Misschien kan je je gebruikers gewoon toegang tot de Store ontzeggen met de daarvoor bedoelde GPO?
Bedankt voor de tips. Is een optie, maar we staan gebruikers nu wel toe om gratis apps vanuit de Store te installeren, zoals Spotify e.a. Dus dat zou een achteruitgang zijn.

Microsoft zou een oplossing voor dit probleem moeten bieden, i.p.v. zelf moeten klooien. Maar ik weet zeker dat zij het niet als probleem zien.
Voor "zakelijke" deployments vanaf een vijf à tiental computers wordt het sowieso interessant eens na te denken over een custom installmedium. Zo heb je al vanaf de installatie alles wel en niet geïnstalleerd wat je maar wil.
Maar helpt dat ook in dit geval? Het lijkt erop dat de apps pas worden geïnstalleerd wanneer een gebruiker voor de eerste keer inlogt op een PC. Dat ze niet vooraf geïnstalleerd zijn verhindert niet dat ze dan alsnog geïnstalleerd worden.
Ze moeten gewoon in al die installatie stappen een extra schuifje maken, wilt u de beste windows 10 ervaringen(Die uiteraard default op ja staat).
Als je die uit zet dat je al die rommel niet krijgt, gewoon windows met de oude applicaties en edge uiteraard.

Maag geen candy crush/paint 3d/ telefoon app en weet ik het allemaal.
Weg met Edge
Lijkt me moeilijk een andere browser te downloaden zonder een browser ;)
Want in de App Store staan geen browsers?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 april 2019 17:19]

Nee, in de ms store staan geen browsers
Je hebt gelijk, de populaire (in het buitenland, althans) UCBrowser is hartstikke nep... oh wacht ;)
https://www.microsoft.com...onofsystemrequirementstab

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 april 2019 17:19]

Sorry dat ik de browser met 0,5% market share heb gemist, hoe heb ik de honderden gebruikers over het hoofd kunnen zien! :P
Het gaat er meer om dat er dus wel degelijk minimaal 1 browser beschikbaar is. In het buitenland zijn er overigens veel meer gebruikers.
Internet Explorer zit nog standaard in windows 10. :+
Ja, maar dat is geen browser meer he, alleen nog maar een compatibility solution!
Command line tool.
Exact dit. Iedere keer dat ik een Windows 10 installeer bij iemand zijn dat de eerste dingen die ik er uit haal. Voor de huis-tuin-en-keukengebruiker voegt het niets toe en schept het alleen maar verwarring.
Ik verwijder al die app zelfs de nieuwe foto/video speler wat een verschrikkelijk ding, gewoon standaard de oude photo viewer weer aan(En windows media player voor de video).
VLC is the only way
IEn windows media player voor de video).
Ik denk dat Potplayer dan nog beter is... ;)
MPC-HC black edition ftw
Lekker minimalistisch en doet gewoon echt elk formaat (net als VLC, maar dat is wat meer bloated, en niet zwart gethemed :p)
Voor MP3tjes gewoon een oude versie van Winamp. Winamp 3 of 2 is prima, klein en er zit geen rommel tussen. Werkt voor mij prima.
Gebruik zelf musicbee voor muziek. Aanrader vind ik zelf, heeft meer handige (en up to date) functies en word ook nog actief aan ontwikkeld.
MPC ftw inderdaad.

Ervaar ook dat sommige 4K films stotteren in VLC en vlekkeloos werken in MPC.
ken ik niet maar wat is er NOG beter aan dan VLC ?
Met MPV en PotPlayer heb je volgens mij meer customizatie volgens mij. Pitch/snelheid aanpassen is iniedergeval zeer simpel met MPV, heb niks voor VLC kunnen vinden. Ook kan MPV met een hotkey video roteren en repeat aan/uit zetten.

Mijn mpv.conf:
ctrl+r cycle-values video-rotate 0 90 180 270
L cycle_values loop-file inf no
] multiply speed 1.01
[ multiply speed 0.99
Veel meer customization en out of the box formats die het kan afspelen. Skins.
Werkt met MadVR. Het heeft veel meer instellingen dan mpc-hc.

Ik heb ze allemaal getest en vond de video output het best van Potplayer en mpc-hc. Gekozen voor Potplayer vanwege de mogelijkheden.
Ja kan ook maar voor meeste is media player meer dan voldoende, speelt alles af voor 9/10 mensen.
Scheelt weer stukje extra software installeren/bijwerken soms, zelfs bij me zelf installeer ik vlc al niet meer(Die enkele keer dat ik iets afspeel, en speelt ook mkv enzo af ondnertussen).
Wat is er toch aan de hand met die nieuwe foto viewer? Het laden ging met de oude of met ye olde paint <1 seconde, nu meer dan 5 seconden.
Ja geen idee ik vind het een gedrocht van een app, verwijder hem ook meteen bij elke installatie(Oude voldoet prima).
Het is tevens ook niet echt alleen een foto viewer, het is zowel foto's als filmpjes in 1.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 april 2019 16:35]

Kan zijn dat je foto's voornamelijk in de cloud staan? Dan kan het even duren voor de hi-res variant ingeladen is.
Nee, allemaal lokaal. Met paint opent hij het vrijwel direct, net als met de klassieke photo viewer.
Bij mij is die nieuwe photo viewer gewoon instant net zoals de oude photo viewer dat is.
De video speler is ook gewoon instant en vele malen sneller dan windows media player welke op oudere windows versies de standard was.
Dat klinkt goed, hopelijk is het verbeterd in een update dan! :)
Voor de huis-tuin-en-keukengebruiker zou ik Pop OS installeren.
Is dat een app in W10 ?
Het is wel erg subjectief wat onwenselijk is. Bovendien komt edge uit op basis van chromium. Dan stap ik over.
Ga maar eens een 'schone' install van Windows 10 Pro 1903 doen.... Edge zal er natuurlijk gewoon in blijven zitten, maar al die andere crapware is er zo goed als uit.
En ik zou graag willen dat de app-store zelf ook een optionele applicatie zou worden. Al die toeters en bellen, ik wil gewoon een schoon en licht OS.
En meteen ook maar de appwinkel weg uit Android, iOS, etc.
Appels met peren wat mij betreft. Maar ik snap je gedachte.
Maar waarom wil je op het ene OS wel een app store en op het andere niet? Op iOS kan ik me voorstellen dat je niet wilt jailbreaken, maar op Android kun je out-of-the-box gewoon losse APK's installeren.
Maar losse APKs hebben meestal geen auto update toch? Ik dacht dat de meeste updates verlopen via de Play Store integratie, tenzij de apps specifiek een ingebouwde update functie hebben zoals MangaRock.
Maar losse apps op Windows hebben ook niet altijd een (auto-)updatefunctie...
Werkt met Windows apps precies hetzelfde.

Losse APK's en losse windows programma's zijn beide afhandelijk van of de ontwikkelaar een update functie heeft ingebouwd.
Daarintegen Microsoft Store en Play Store applicaties hebben altijd een auto update functie.

Als auto updates een belangerijk punt zijn voor jou zou je juist de store als een positief iets zien.
is wel grappig dat in oudere versies de bedrijven bloatware toevoegen, maar met win10 doen ze het zelf.

gelukkig is 9/10 van de apps gemakkelijk te verwijderen.
wat niet te zeggen is over de crap zoals mcaffee
McAfee komt niet met Windows 10 mee.
Van HP en Lenovo weet ik wel dat het meegeleverd werd/word.
met Ccleaner gemakkelijk te verwijderen. In 1809 moeten ze ook meteen vanuit Windows gemakkelijk te verwijderen zijn.
Ik deed ook met ccleaner maar dan moet je 1 voor 1 doen, er zijn powershell commando's kan je alles in 1 keer verwijderen(Die ik even niet zo bij de hand heb).
Get-AppxPackage | Out-GridView -Passthru | Remove-AppXPackage
Appstore werkt hier niet; eens in de zo veel tijd kan ik een bestand downloaden; maar het is crap, instabiel. Naar mijn mening kunnen ze beter de appstore weg doen.
Hallo, Edge heb je nodig om te browsen hoor.
Edge is toch die gratis PDF viewer?
Ook nog inderdaad! Kun je na gaan.
Ik ben niet tegen MS producten, maar vind gewoon dat een OS schoon moet zijn en dat het in de kern alleen een schakel is tussen mens hardware. Voor de rest is het allemaal voorkeuren en subjectief wat je wilt gebruiken als hulpmiddelen.

Edge hoort niet thuis in het OS maar moet optioneel te verkrijgen zijn.
Mooi, nou nog de klassiek Snipping Tool erin houden en ik ben blij. Ze willen de Snipping Tool ook gaan vervangen door het onoverzichtelijke Screen Sketch...
Greenshot is een goede open source variant met m.i. betere user interface en opties. In ieder geval het proberen waard!

[Reactie gewijzigd door Roorensu op 24 april 2019 09:31]

Greenshot is een goed alternatief inderdaad. Echter verkies ik altijd ingebouwde functionaliteit boven een third party applicatie. Als het niet hoeft installeer ik liever ook niks. Voorlopig kan ik nog vooruit met de Snipping Tool maar als hij op een gegeven moment echt weg is ga ik wel over op Greenshot, dat is altijd nog een veel beter programma dan Screen Sketch.
Jij!!!!! Jij krijgt zeker van mij een drankje naar keuze als ik je ooit zie!
Die toetsencombinatie is stukken sneller dan de built in snipping tool.

Dank voor deze TIP!
Dank voor deze TIP!
Graag gedaan maar alle eer gaat naar user "TechandMusic" waarvan ik plagiaat pleegde O-)
O had ik niet direct gezien @TechandMusic jij ook een +1 en natuurlijk een drankje!
De Snipping Tool zou ik niet missen, Windows 10 heeft immers de Windows+Shift+S snelkoppeling die een snip tool opent die voor mij net zo goed werkt als de oude, vrijwel hetzelfde in gebruik.
Persoonlijk vind ik Screen Sketch in de laatste versie gewoon goed en zelf prettiger dan Snipping Tool. Maar zelfs eenvoud zoals de Print Screen knop op het toetsenbord gebruik ik ook nog steeds...
Om eerlijk te zijn pak ik MS paint altijd boven Paint 3D, als ik iets snel moet bewerken. Het gebruiksgemak van MS Paint is erg fijn.
Eens, gemak en (dus) snelheid...…
Neemt niet weg dat ik toch het liefst zie dat W10 zo kaal mogelijk geleverd wordt. Het principe van toevoegen wat je nodig hebt is beter dan verwijderen wat je niet nodig hebt.
Ik ben toch heel blij dat Paint in W10 zit. Ik gebruik het af en toe en zou het niet kunnen missen. Het is heel eenvoudig te gebruiken. Ik gebruik ook altijd Paint en niet Paint3D.
Helemaal mee eens , MS lever aub zo kaal mogelijk , maar helaas wordt er steeds meer in gepropt .
3D paint gebuik ik nooit en veel niet , waarom geen optie voor degenen die het wel willen , een download , tijdens install een keuze ofzo.

En gewoon naast besturingssyteem een paar basic dingen , notepad , paint etc maar zo basic mogelijk

[Reactie gewijzigd door Steiner op 23 april 2019 18:00]

Voor gemak zijn er tegenwoordig toch veel fatsoenlijkere tools. De laatste keer dat ik in MS Paint iets heb bewerkt is denk ik wel 10 jaar terug. Het oogt ouderwets en verdient het ook om met pensioen te gaan.

Paint 3D vindt ik dan persoonlijk weer geen goede opvolger, dus dan snap ik wel weer dat ze de oude MS Paint er ook gewoon in laten zitten.
Je klinkt als een enthusiast, ik denk dat de gemiddelde gebruiker het erg op prijs stelt om snel met paint de grootte aan te passen of te croppen met een programma die al wellicht 2 decennia bestaat. Als ik hem op Linux had had ik hem nog steeds gebruikt. Eenvoud en gewenning is een groot goed voor mensen die geen interesse hebben in bewerkingsprogramma's.
Hear hear ...

- snel eventjes geschrift uitgommen op een document -> paint
- snel een screen capture maken en uitknippen -> paint
- snel een paar lijnen verduidelijken -> paint

Gimp/photoshop zijn vaak zo complex en intimiderend (voor de niet-artiest) dat je de bovenstaand acties mag gaan googlen om ze daarna weer te vergeten en in de toekomst hetzelfde terug op te zoeken.
Photoshop is veel en veel te zwaar voor MS-Paint taken. Dan zit je eerst een minuut naar een splashscreen te kijken en dan mag je tussen alle 200 knoppen de crop of tekst functie zoeken. Daarna het export schermpje door zien te geraken. 8)7 :P
Klopt helemaal, ik gebruik Gimp en photoshop al jaren af en toe en weet nog steeds slechts de beperkte basis, voor de rest moet ik zoeken waar ik weinig zin in heb. Ik ben al een expert in andere onderwerpen :+ Zo blijkt ook maar weer hoe belangrijk het KISS principe is, ain't nobody got time for that. :D
Op Linux zijn er Paint-klonen met hetzelfde gebruiksgemak, zoals bijv. Kolourpaint (meteen ook de bekendste).

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 april 2019 16:44]

Het zal vast ook met 3D kunnen, maar na zoveel jaar is het toch een automatisme geworden. Om snel iets uit een afbeelding te snijden heb je geen uitgebreide software nodig.
WIN -> R
"mspaint"
ENTER

Zou geeneens weten wat dit voor Paint3D zou zijn hèhè ;)
Gelukkig, paint is toch echt wel heel handig om screenshots te editen. Net genoeg tools voor de snelle edits zonder daarvoor heel photoshop ervoor te moeten starten.
Ben blij dat het blijft.
Ik raad je aan om de app Greenshot eens te proberen ;)
Daar kun je dan beter win+shift+s en de bijbehorende editor gebruiken lijkt me, is een stuk sneller ;)
Kan ook, als ik nu FN + Print screen klikt zit ik al gelijk in de Greenshot editor
Inderdaad. En meer dan dat zelfs.
@Alvaro89 op werk is dat vrij lastig helaas.
Niet als je Systeembeheerder bent en het zelf kan installeren ;)
Haha. I'm not helaas.
Ik ben altijd blij als ik om 5 uur windows weer achter me kan laten.
Ik gebruik het nog altijd om even snel een printscreen-screenshot te bewerken en te croppen ipv van die vervelende overlays te gebruiken. Goed dus dat het blijft.
Met de ingebouwde snipping tool kan je makkelijk een venster selecteren of een "free selection" doen. Het zit ook gelijk op je clipboard. Ik vind het fijnere flow dan via Paint, minder stappen en alsnog enkel meegebakken software.
Ik doe het alleen al zo'n 10 jaar en doe het in zo'n 10 seconden, moeilijk te wennen aan deze snippet tool :X

Print screen->Open Paint->Ctrl+V->Selection box->Select what you wanna crop->Ctrl+C->Open new paint>Ctrl+V->Save 8-)

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 24 april 2019 00:35]

Win+shift+s, sleep wat je wilt, is meteen gekopieerd en als je op de notificatie klikt kun je m opslaan.

Of alsnog in paint plakken en opslaan :p
Die wist ik nog niet :o Wel een graf toetscombinatie zeg 8)7
de snippet tool kan dat ook toch? Knippen en aantekenen heet dat tegenwoordig. Dus geen paint meer nodig. ;)
Lekker, paint blijft er wel in en sets gaat er weer uit. Wie gebruikt er nog paint als er al betere gratis alternatieven zijn?

Zo heb je GIMP, Krita voor echt tekenen en schilderen en Incscape voor vector tekenen. Allemaal programma's waarbij paint niet in de schaduw mag staan.

Paint.net is al veel beter dan MSpaint.

Alternatieven:
https://alternativeto.net...t-paint/?platform=windows

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 23 april 2019 14:08]

Het gaat niet om "beter". Als ik Paint open dan is het omdat ik een vierkantje en twee woorden tekst in een screenshot wil zetten. Zelfs Paint.net is dan eigenlijk al moeilijker dan noodzakelijk (hoewel nog prima bruikbaar).
Paint.net is dan al veel beter en net zo gemakkelijk. Ze kunnen paint er net zo goed uithalen. Paint 3D zit er ook al in.
Ik denk niet dat mensen Paint als alternatief voor Gimp zien maar meer als toegankelijke tool om even snel een plaatje bij te snijden, een stuk eruit te knippen of een circeltje ergens omheen te zetten voor de duidelijkheid.

Daar heb je natuurlijk geen GIMP / Krita / Photoshop voor nodig.
Deze worden gebruikt voor totaal andere redenen.
Paint is voor snel wat te knippen/plakken en/of wat aanduiden.
Het is vlug en overzichtelijk want de toolbar heeft maar 2 tabs en een twintigtal verschillende knoppen, bij Gimp heb je meerdere menu's met veel meer knoppen wat het voor iemand die er niets van kent veel moeilijker maakt.
Ik gebruik paint bijna dagelijks om even snel iets bij te knippen. Als ik daar elke keer GIMP voor moet opstarten ben ik veel langer bezig...
Hier ook, alt, paint <enter> cntrl+v, nieuwe selectie maken, cntrl+c en terug naar Powerpoint.
Het is zo belangrijk om aan de gemiddelde gebruiker te denken. Ik zag pas dat slechts 5% van de bevolking computer skills heeft, de rest heeft weinig interesse en is weer druk met andere dingen. Windows is gemaakt voor de gemiddelde gebruiker, niet voor enthusiasts. Dat gebruiksgemak is juist deel van wat Windows zo nuttig maakt.
Het gaat er denk ik meer om dat je "weer" iets moet installeren.
Vergeet dan ook niet dat je dan ook dat nog eens moet updaten.
Vergeet dan ook niet dat de applicatie ook weer resource in gebruik/beslag neemt.

Liever applicaties die in Windows zitten lekker laten zitten of zoals andere aangeven lekker in de Store zetten en als optie kunnen downloaden.
Ik hou van het antieke MSPaint...
Gebruik het nog 1 of 2 keer per maand wanneer je een no-nonsense snelle .JPEG maker nodig hebt met screenshots.
Die snipping tool werkt simpelweg niet altijd met fullscreen applicaties.
Bill Gates heeft de code geschreven van MSPaint , daarom gebruik ik het. :P
Logisch: met MS Paint kan je ook heel goed tekenen: https://www.youtube.com/watch?v=d_ZCU3-jU9E
Ik snap zelf ook niet zo goed dat mensen bloatware als Adobe Illustrator gebruiken. Respect voor de artiest!! :)
Omdat Illustrator een vector programma is en Paint op pixels gebaseerd is, als je dan gaat haten doe het dan goed en noem Sketch of Photoshop.