Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony maakt functie voor wijzigen PSN-id donderdag beschikbaar

Sony maakt het wijzigen van het id op PlayStation Network donderdag mogelijk. Dat zegt de consolemaker in een eigen blog. Sony kondigde de functie eind 2017 al aan, maar gaf gamemakers de tijd om games aan te passen.

PSNOndanks die tijd zijn niet alle games er klaar voor, zegt Sony. Uit de lijst van de fabrikant blijkt dat het gaat om tien games, waaronder diverse MLB-spellen, Worms Battlegrounds, Just Dance 2017, LittleBigPlanet 3 en Onrush. Spelers van die games kunnen hun voortgang of aangekochte items verliezen als ze hun PSN-id wijzigen, zegt Sony.

Het wijzigen van het id kan op een PS4-console of in de browser. Dat is mogelijk vanaf donderdag. Sony kondigde een half jaar geleden al aan dat de functie begin 2019 actief zou zijn en dat testers het konden gaan uitproberen. Eind 2017 zei Sony al dat het zou gaan werken aan de mogelijkheid om het PSN-id te veranderen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

10-04-2019 • 19:18

72 Linkedin Google+

Reacties (72)

Wijzig sortering
You may lose access to content (including paid-for content) that you may have acquired for your games including content like add-ons and virtual currency.

Ik snap niet dat er geen opstand komt? Dit is toch echt wel een major fuckup.
De vraag is ook wat de oorzaak is.

Als game developers een username gebruiken als unique identifier ipv een uniek onwijzigbaar ID krijg je dit soort problemen. In dat geval is het niet de schuld van Sony.
Dit is toch echt wel een major fuckup.
Het is eerder een indicatie dat er teveel bezuinigd is op ervaren IT personeel die een goed doordachte data(base)structuur kan neerzetten.
En dat noem je dus een major fuck-up.
Ik begrijp dus echt niet dat een bedrijf als Sony gaat bezuinigen op IT personeel... Dan vraag je om problemen in de toekomst.
Een fuckup is als basis functionaliteit niet werkt. Ze hebben altijd aangegeven dat dit niet mogelijk was. Dus of ze hadden de functionaliteit nooit laat werken of ze doen het nu op deze manier en zetten duidelijk de mogelijke consequenties neer.

Als je een spel speelt en het staat tussen de lijst van spellen met issues kun je zelf de keuze maken.
Het is geen fuck-up, maar wel een major design flaw. Waarom linken die games aan een account naam, en niet aan een uniek nummer (zoals het hoort), waarbij games bepaalde data aan een PSN ID hangen (ID als opvolg nummer van je account).

Dan zou het wijzigen van welke naam of waarde dan ook totaal niet relevant zijn.
Dat ligt aan de manier waarop sommige games ontwikkeld zijn. Zie ook het lijstje met games waar problemen te verwachten zijn. Staan er genoeg tussen die feillloos werken.
Omdat het om een paar titels gaat en Sony duidelijk aan geeft bij welke dat is.
Knap van je dat jij al 30 jaar game accounts hebt. 30 jaar geleden gamede ik nog op de NES en daarna op de SNES, en bestond het internet nog niet voor de consument.
ZX spectrum, MSX 1, MSX 2, Amiga, uit dat tijdperk ;-), toen waren het misschien nog geen echte "accounts" maar wel al mijn gebruikte gamertags.

[Reactie gewijzigd door rogier1974 op 11 april 2019 12:52]

Had je daar al online accounts dan? Ik heb ook een PSN naam die ik vroeger grappig vond, verder onschuldig, maar hedendaags wel iets anders zou willen. Een jaar of 15 geleden was ik dan ook een slechts een puber.
Ik vind een naam met een random cijfer erachter belachelijk omdat het weinig originaliteit uitstraalt.
Dat kan zo zijn, maar ik hoef nu niet te huilen dat ik gamesaves kwijt zou kunnen raken door domme keuzes uit het verleden. ;-)
Ik merk dat je jezelf nogal cool vindt dat je nog nooit een andere naam hebt gebruikt, en deze situatie gebruikt als dekmantel voor je matige creativiteit. Alsof mensen ooit eens hebben gezegd dat je nooit een andere naam hebt gehad, en nu eindelijk vol trots kan zeggen dat het toch wel een goed idee was om nooit meer een andere game naam aan te nemen.

Ik vind het zielig voor je dat het feit dat je nooit van game naam hebt veranderd een van je grootste prestaties is in je leven, ik ben ondanks dat blij voor je dat je het eindelijk kan delen met mensen.
Jouw nickname en leeftijd zeggen mij al genoeg.

Gr. Rogier
Waarom kost dit technisch zo veel moeite bij Playstation en waarom kan dit zulke grote gevolgen hebben zoals het kwijtraken van progressie binnen games e.d.?
Niemand hier heeft natuurlijk inzage in de technische achtergrond, maar waarschijnlijk is er bij het oorspronkelijk opzetten van het systeem niet over nagedacht dat mensen de naam ooit zouden willen wijzen. Als ze daar wel rekening mee gehouden zouden hebben dan hadden ze bijvoorbeeld vanaf het begin elk account een (voor de gebruiker onzichtbaar) unieke identifier kunnen geven en af kunnen dwingen dat er altijd alleen maar door games en systeemsoftware gerefereerd wordt aan die unieke identifier. Dan kun je de naam vrij wijzigen zonder dat er allemaal verwijzingen stuk gaan.

Waarschijnlijk is die unieke identifier er (ondertussen) ook wel, maar is dat afdwingen niet gebeurd waardoor je dus allemaal verschillende oplossingen krijgt, zoals dus ook games die alles aan je psn-id (je naam) ophangen in plaats van aan die identifier. Als je dán zomaar de naam verandert, dan zoeken die games nog naar de oude naam en vinden je account ineens niet meer.

Slechte planning bij het begin van PSN dus, jaren geleden.

edit: Overigens zou ik denken dat ze dan het oude naamveld gewoon laten bestaan, maar een nieuw veld creëren en overal de software aan gaan passen om naar dat nieuwe naamveld te verwijzen. Software die ze dan missen, of oude games die niet meer geupdate worden, die blijven dan gewoon de oude naam tonen in plaats van dat ze gewoon helemaal kapot gaan. Maar wellicht dat ze daar toch weer tegen andere problemen aanliepen (of was dit domweg te veel werk voor ze).

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 10 april 2019 20:18]

De oude naamvelden blijven bestaan, hoe ik het lees op hun website is dat je altijd terug kan gaan naar eerder gekozen namen wat zou betekenen dat alle namen aan je account geplakt worden.

Wat in oktober gezegd werd kan ik niet terug vinden, namelijk dat al je trophies verdwijnen. Hoe ze het nu uitleggen is dat trophy progressie van games verloren kan gaan, dus neem aan dat ze bijvoorbeeld een kill count die naar een trophy gaat niet meer bijhouden.

Denk wel dat ik het ga uitproberen, gaat het mis switch je lekker terug.
Als het mis zou gaan en je gaat terug naar je oude username schrijft Sony dit.

Reverting back should resolve most issues
Bron: blog.eu.playstation.com/2...all-ps4-players-tomorrow/

Lijkt mij dus niet helemaal veilig om zo maar even te doen.
Zal ik je wat vertellen?

Bij Nintendo Network ID kan het niet eens.

En dat systeem is pas op 26 januari 2012 opgetuigd. Pakweg 5 jaar later nadat PSN in November 2006 live ging.

Nog vreemder vind ik dat een naam immutable moet zijn omdat het als (primary) identifier gebruikt wordt. Daar dient een "klantnummer" toch voor?
Conclusie: Japanners kunnen geen database opzetten? :Y)
Dat ligt er maar net aan hoe het opgenomen is in het ontwerp.

Dit toont wel aan dat Microsoft met dit soort zaken mijlen ver voorloopt op Nintendo en Sony.
Misschien dat de achtergrond van Microsoft ze hier meegeholpen heeft. Best practices uit de zakelijke wereld helpen om dit soort problemen te voorkomen. Als je altijd alleen maar op games gefocust bent geweest (of bij Sony meer apparatuur in het algemeen) dan heb je dat wellicht minder meegekregen dan een Microsoft die juist uit de zakelijke software hoek komt.
Inderdaad, maar dat komt ook voort uit de consumentenwereld, waar een naam aanpassen ook 'dagelijkse' kost is. Microsoft is op de Xbox ook continu bezig met het optimaliseren van hun GUI (soms tot vervelens toe voor bepaalde gamers :P ).
Verbazingwekkend hoelang het geduurd heeft en dat het zelfs nu nog niet helemaal correct werkt. Legacy is een bitch.
  • Your previous Online ID may remain visible to you and other players in some areas.
  • You may lose progress within games, including game saved data, leaderboard data, and progress towards Trophies.
  • Parts of your game and applications may not function properly both online and offline.
  • You may lose access to content (including paid-for content) that you may have acquired for your games including content like add-ons and virtual currency.
Desalniettemin is het fijn dat het alsnog beschikbaar komt.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 10 april 2019 19:33]

Lijkt mij dus beter om gewoon een extra account aan te maken 8)7
Vooralsnog zijn er vrij weinig van de geteste games die deze 'vrij ernstige problemen' geven: https://www.playstation.c...s/change-online-id-games/

Daarnaast is een extra account aanmaken voor veel mensen die games delen met familie of een vriend geen optie. Dan heb je immers geen toegang meer tot je gekochte games en PS Plus.
You may lose progress within games, including game saved data, leaderboard data, and progress towards Trophies.

Dus al een grote reden om het eigenlijk niet te doen, trophies mogen van mij gestolen worden maar processie in games enzo kwijt raken wel heel slecht.
Op de PlayStation 4 kan je toch ook backuppen via USB?
Ja dat kan inderdaad zowel online als usb maar

You may lose progress within games

Dan kan je wel backuppen maar heeft niet veel zin denk ik.
Je backupt je saves naar USB, Veranderd van naam en na de eerste cloudsync kopieër je de saves van USB naar je PS4, waarna je de saves naar de cloud pompt.

Tenzij de saves gekoppeld zijn aan je PSN naam (wat ik in technisch opzicht raar vind), zie ik het probleem niet?
Dat laatste wat je zegt is het geval. Save games op PS3 en 4 worden gekoppeld aan je account (misschien niet per see PSN naam, maar in ieder geval aan je account). Dat is ook de reden dat je geen save games kunt downloaden van andere spelers en daar dan mee verder kunt gaan, dat voorkomt dat mensen op een valse manier aan trophies kunnen komen.
Dat werkt niet zoals jij hoopt, zelfs bij een fysieke game waar jij later de digitale versie van downloadt kun je de savegames niet bij overzetten, is mijn ervaring.
Gevolg is dus wel dat er nog minder mogelijke PSN’s beschikbaar zijn gezien alle eerder gebruikte PSN’s aan je account blijven ‘hangen’...
Geen verschil. Heel veel mensen maakten al 20 accounts om zo meerdere saves in sommige games mogelijk te maken. Of smurfs. Want dat kan gewoon op PS4. Op PC moet je de game telkens opnieuw kopen, maar op de PS4 kan je met 1 licentie tig Overwatch accounts.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 10 april 2019 21:37]

Als Sony slim is, is voor de oude naam een nieuwe databasecolumn toegevoegd waarin kommagescheiden oid de oude en toekomstig oude namen in kunnen staan. Zodat er enkel in op de profielpagina "In the past known as" met daarachteraan de oude PSN namen.

Redirects op oude PSN namen werkt weer stalking e.d. in de hand.
Laat ze het eerst mogelijk om je taal volledig aan te passen. Het is van de zotte dat ik een Nederlandstalige store heb 'omdat ik in Nederland woon'.
Klopt niet helemaal wat je zegt, je hebt aangegeven dat je in Nederland woont. Ik wist al van tevoren dat ik absoluut geen zin had in Nederlandstalige spellen of stores dus ik heb een Engelstalig land uitgekozen bij het maken van mijn account. En voordat je het vraagt, ja ik woon ook in Nederland.
Wat ik zeg klopt, je hebt het alleen omzeild. Heb Sony aan de lijn gehad, daarmee ben je in overtreding op hun beleid en voorwaarden. Content en prijzen kunnen anders zijn dan waar je 'recht op hebt'.

Maar als je geen Nederlands kan (of wilt kunnen) lezen, ben je dus de sjaak. Ik kan het wel, maar ik erger me gewoon mateloos aan de Nederlandse vertalingen.

[Reactie gewijzigd door Raziel op 11 april 2019 11:47]

Nee niet helemaal, ik heb een Nederlandse account waarop ik aankopen doe met PSN plus, echter mijn account waarop ik game is Engelstalig. Elke subaccount heeft namelijk toegang tot alles op de hoofdaccount. Ik koop daar niets dus ik overtreed geen regels op deze manier. Misschien een goede tip als je ook om de Nederlandse taal heen wilt.

Edit: Het intereseert mij ook geen bal of ik in overtreding ben bij Sony eerlijk gezegd.

[Reactie gewijzigd door GF187um op 11 april 2019 21:06]

Daar zijn ze snel mee... Op Xbox kan dit al jaren geloof ik.

Maar wel fijn voor PS gamers die in hun puberjaren een grappig bedoelde id hebben aangemaakt en er nu nog mee zitten.
Op de Xbox kost het $10!
Ik ben juist super blij dat het geld kost bij xbox. Hier voorkom je een hoop trollen mee die vervelend doen met hun player id
Cooldown er op en tada.
Voor die ene keer dat je je naam verandert lig ik niet wakker van die 10 euro
Van een jaar? Anders heb je er niks aan..
Ook op de PS4 zal het geld kosten, de eerste wijziging is gratis daarna zal het $/€10 kosten.

Bron: https://blog.us.playstati...-your-questions-answered/
Dat is alleen voor PS+ leden.
The first change is free, and changes after that will cost $9.99 USD / CAD. For PlayStation Plus members, it will cost $4.99 USD/ CAD for each change after the first one.
maar goed kan me voorstellen dat 90% plus leden zijn waarom naam veranderen als je toch niet online speelt ;)
Eerste keer is gewoon gratis, geen onzin vertellen.
Klopt. Prima toch voor een service waar je weinig tot geen gebruik van maakt.
Moeten ze hier eens proberen...
Zover ik weet is alleen de eerste keer gratis en daarna ook €10 per keer.
Zo werd het destijds gebracht eind vorig jaar.
Dat geld vragen voor deze niet-significante wijziging is om trollen te voorkomen net als bij Microsoft.

Niet zo klagen om een (hoogstwaarschijnlijke) zeldzame keer dat je meer dan 1 keer je naam wilt wijzigen (want de eerste is gratis)
Met alle nadelen die er bij komen schiet je er dus nog steeds niks mee op en is het beter om een nieuwe account te maken!
Maar verlies je dan niet je aangeschafte spellen?
Juist daarom loont het om games fysiek te kopen. Dan "heb" je het tenminste :)
account sharing en alle games voor de helft aanschaffen heeft mij meer opgeleverd.
Zo ook een risico op een permaban van Sony vanwege accountsharing 8)7
niet zolang je je aan de voorwaarden houdt
Je kunt je oude account gewoon op de PS4 laten staan, dan kan je nieuwe account de games gewoon blijven spelen (dat oude account moet de PS4 dan wel als primary ingesteld hebben, je kunt dus niet tegelijk ook nog aan accountsharing doen).
Dat LittleBigPlanet 3 op die lijst staat verbaast mij, alle andere games met ernstige fouten zijn "jaarlijkse" games of games met een relatief laag profiel. Maar LBP is imho voor Sony wat Mario is voor Nintendo. Daarnaast is het door Sony zelf gepubliceerd en zijn ze nog redelijk actief met het vermarkten van het spel en DLC.

Ook is het onmogelijk om opnieuw aan bepaalde DLC zoals de Marvel level kit te komen omdat licenties daarvoor inmiddels verlopen zijn. Een hele grote steek laat Sony hier dus vallen, en hoewel ik tevreden ben over mijn psn naam dalen ze daarmee aanzienlijk in mijn oordeel.

[Reactie gewijzigd door Magic op 11 april 2019 09:58]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.