Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Starlink krijgt geen nieuwe fysieke uitbreidingen wegens tegenvallende verkoop

Ubisoft brengt geen fysieke uitbreidingen meer uit voor action-adventuregame Starlink: Battle for Atlas. Volgens de uitgever is de game minder goed verkocht dan werd verwacht. Het spel krijgt nog wel digitale uitbreidingen.

Ubisoft zegt in een blog 'enorm trots' te zijn op de modulaire Starship-techniek en hoe spelers daar op gereageerd hebben. Omdat de verkoop van de game tegenvalt komen er echter geen nieuwe fysieke uitbreidingen.

Daarmee doelt de uitgever op de plastic accessoires die te koop zijn voor de game Starlink: Battle for Atlas. Spelers kunnen speelgoed kopen dat eruit ziet als een ruimteschip en dat op hun controller plaatsen. Ook uitbreidingen voor dat ruimteschip, zoals piloten en wapens, zijn fysiek te koop.

In februari kondigde Ubisoft de Spring-update voor Starlink: Battle for Atlas aan, die in april verschijnt. Volgens de uitgever is dat de grootste uitbreiding tot nu toe en bevat deze nieuwe ruimteschepen, piloten en wapens. Die nieuwe voorwerpen moeten aangeschaft worden en verschijnen dus niet fysiek, maar alleen digitaal

Er komt ook gratis nieuwe inhoud voor het spel, waaronder missies, uitdagingen en activiteiten. Zo krijgt de game een Outlaw Racing-modus, die door de community is aangedragen. Tweakers publiceerde in oktober vorig jaar een review van de game. Starlink: Battle for Atlas kwam in oktober 2018 uit voor de Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

05-04-2019 • 11:27

17 Linkedin Google+

Reacties (17)

Wijzig sortering
Deze dingen liggen overal al in de budget bak. Die schepen waren 30, zijn nu overal 15 etc... Ik vond de game heel leuk totdat ik erachter kwam dat ik gewoon heel snel al gedwongen werd om nog meer fysieke schepen te gaan kopen. Daarnaast had je ook dat hele verhaal dat je dus beter meteen voor de digitale versie kon gaan omdat je dan voor een pak minder geld een stuk meer ingame dingen had. De fysieke kopie zoals ik die had gekocht voldeed eigenlijk vanaf het begin al niet, waardoor je direct al genoodzaakt was om meteen weer extra's aan te schaffen. Met 1 schip (en dus 1 leven) kon je de eerste arche niet eens verslaan.

Wat dat betreft hebben ze dan een hele leuk game meteen vanaf het begin al de grond ingetrapt. Daarnaast waren de fysieke accessoires mijn inziens ook gewoon te duur. 12,50 voor een 2 pack wapens, 30 euro voor een schip etc. kom op.

Voor mij was het gewoon echt een soort Starwing reboot en ik was er heel blij mee. Maar liep gewoon te snel tegen de grens aan dat ik weer dingen moest kopen, heb het daarna links laten liggen en ben het eigenlijk vergeten daarna. Toen ik die schepen in de budget bak zag liggen twijfelde ik nog heel even om er een te kopen, maar ben totaal niet meer invested in de game eigenlijk dus toch maar niet gedaan.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 5 april 2019 11:38]

Tja, klinkt misschien een beetje bot maar dit was vanaf het begin al duidelijk toch?
En eigenlijk in alle previews was dit al duidelijk, des te meer geeft dit dus aan hoe belangrijk het is om dus previews en reviews te lezen voordat je een spel koopt.

Overigens was het bij Disney Infinity, Lego Dimensions en Skylanders ook al gefaald, dus dit was te voorspellen.
Skylanders is alles behalve gefaald. Enorm succesvol juist. Dat is juist de reden dat de rest het ook ging proberen.

bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Skylanders

As of February 2015, the Skylanders series has crossed the threshold of $3 billion in sales, with 175 million toys sold since 2011, making the series one of the top 20 highest-selling video game franchises of all time.[43][44] As of 2015, over 250 million toys were sold.[45] As of 2016, over 300 million toys have been sold and the franchise has become the 11th biggest console franchise of all time.[46]
Uiteraard was het inderdaad te verwachten, maar ik had hem op release dag gekocht en toen was nog niet helemaal duidelijk dat je dus veel beter de digitale versie kon kopen en dat je met enkel de fysieke star fox editie (stiekem had ik ik heb daarom ook gekocht) lang niet genoeg in huis zou hebben om hem echt tot het einde te kunnen spelen.
Daar kwam ik ook achter. Ik heb uiteindelijk 1 schip en 1 weapon pack gekocht, dan kon je alle missies halen.
Maar ik vond het te veel geld voor wat je er voor kreeg.
Maar met alleen het starters pack is het wel uit te halen, je mist alleen wat side missies.
Ik heb mij er goed mee vermaakt maar zeker qua start geen extra's erbij gekocht omdat het al duidelijk was dat het snel zou gaan dalen.

Toevallig vandaag na de kidsrun bij de MediaMarkt (coolsingel Rotterdam) de vliegtuigen voor 4,99 gehaald en wat poppetjes en wapens voor 0,99 - 1,99. Leuk voor de verzameling en de kinderen kunnen het nog in de game gebruiken.
Heb het spel voor de oorspronkelijke prijs gekocht (Switch versie dus met Starfox).
Later in de aanbieding eigenlijk alle schepen, piloten en wapens gekocht en gekregen met kerst en verjaardag. Voor mijn vrouw nog het spel gekocht voor de lage prijs omdat ze het ook wel wilde spelen. Ook de reden geweest om fysiek de schepen te kopen. Enige nadeel is dan ook wel echt dat je ze iedere 7 dagen op je Switch moet koppelen om ze digitaal te kunnen gebruiken.
Heb ze hoofdzakelijk omdat ik ze mooi vind en uiteindelijk neer wil zetten, maar datzelfde heb ik met de Amiibo ook. Ze zijn mooi en ga ze ook zeker neerzetten buiten de Amiibo welke ik gekocht heb voor de functie.

Je kon op de site zien dat ze wel intenties hadden om meer schepen e.d. uit te brengen, maar had zelf al het idee dat het spel niet zo aangeslagen heeft als dat ze verwacht hadden en dat die er niet zouden gaan komen. Wat me wel verrast is dat ze toch digitaal nog wat onderdelen hebben ontwikkeld en verkopen. En wat me ook verbaast is dat nog steeds de DLC buiten de schepen e.d. gewoon gratis is. Dat is dan wel erg netjes.

Heb het spel zelf nog niet uitgespeeld, maar doe ook lekker langzaam met alle spellen die ik heb.
Ik vraag me af: Als de extra schepen al voor/sinds de release van dit spel op de website staan, en ze niet worden uitgebracht, heb je dan niet een ongelofelijk sterke positie om je geld terug te vragen omdat de ontwikkelaar in gebreke is gebleven en daardoor in juridische term de koper bedrogen heeft? Ik heb me dit al eerder afgevraagd met de ondersteuning van Battlefront 2 bijvoorbeeld. Er wordt van alles beweerd en beloofd, maar dat is met de asterisk dat er x miljoen moet zijn verdiend...
Sorry, was niet helemaal duidelijk. Alleen de huidige schepen, piloten en wapens staan op de site, maar de digitale pack heeft als benaming iets van Starlink Collection 1 pack wat je doet denken dat er nog meer is of moet komen. Maar om daar bijvoorbeeld je geld op terug te vragen. Het spel is zeer goed te spelen met wat er nu is, dus lijkt me niet echt een reden voor.
Bij Destiny 1 werd ook beloofd dat er 10 jaar ondersteuning zou zijn en zou worden uitgebouwd. Nu is dat netjes omschreven en zou het goed kunnen dat Destiny nog ondersteund wordt en is nergens gezegd dat de uitbreidingen gratis zouden zijn. Ik kan er ook nog wel inkomen dat ze destijds 'de wereld van destiny' bedoelden, dus dat vervolgen e.d. daar ook onder vallen. Neemt niet weg dat de originele aankondiging 't gevoel gaf dat die release destijds 10 jaar vermaak zou geven.

Er zijn genoeg voorbeelden te noemen waar games simpelweg niet meer te spelen zijn omdat de servers uit te lucht zijn gehaald. Zelfs singleplayer-games.

Battlefront 2 was mijn voorbeeld hierboven omdat er veel beloofd is, maar dat helemaal is omgegooid nadat de spreekwoordelijke excrementen de ventilator raakten. Hierna is ontwikkeling en currency helemaal omgegooid.

Siege, wat ik zelf uitgebreid speel, had eerst enkel MTX om nieuwe operators te kopen. Toen kwamen de Alpha Packs (MTX), Elites (aanpassingen aan operators die alleen met echt geld gekocht kunnen worden), en op dit moment hebben we al een 4de of 5de event waarbij de event packs alleen met echt geld kunnen worden gekocht. Aan de ene kant prima, zolang ik het spel al 3+ jaar dagelijks uren speel voor zo'n 30 euro in totaal. Aan de andere kant geeft het wel duidelijk het boiling frog gevoel. Elke keer de duimschroeven wat verder aandraaien tot het geen gezeur meer oplevert, en dan nog wat verder aandraaien. Ik vind zo'n event geweldig, en bedank ze netjes voor gratis content, maar er is zoveel onvrede over de fundamenten van Siege dat je je afvraagt of het gaan voor het geld van de packs echt voor de community (incl. hun ESL-teams en meest lucratieve streamers) tevreden houden moet gaan... Ook daar valt weer op te zeggen dat je niet iedereen tevreden kunt houden.

Al met al: we gaan steeds verder naar Games-as-a-Service, waarbij games na release nog worden afgemaakt, en waar gameplay-elementen compleet kunnen veranderen. Moeten we dit als consument zomaar accepteren, of moeten we developers aan hun beloftes houden? Misschien iets van wetgeving dat ondersteuning van spellen enkel mag worden gestopt als de hele software open source moet worden, of op zijn minst het deel om een spel speelbaar te houden.
Geen idee. Je koopt een fysiek model tenslotte, geen digitale. Ja, dat je daarmee het digitale scheepje unlocked... maar een fysiek model is ook een verkoopargument.
Begrijpelijk, leuk spel opzich, goed idee, maar na een half uur spelen valt alles 100 maal in herhaling tot het einde. Erg jammer, hopelijk een beter vervolg.
Leuke game, hopelijk wordt er nog iets gedaan aan de tijd dat je een fysiek gekochte accessoire digitaal kunt gebruiken; daar zit nl. een limiet op; daarna moet je de accessoire weer fysiek gebruiken. Dat is op de Switch niet handig als je handheld speelt.

Digitale uitbreidingen zou ik nog best kopen, fysiek niet (meer). Wel vanuit de budgetbakken een paar vliegtuigen en wapen opgepikt.
Als men enig logisch denkvermogen zou gebruiken bij het vaststellen van verwachtingen, had men meteen kunnen inzien dat dit zou floppen.

Mensen gaan niet dit soort absurde bedragen neerleggen voor deze kleine accessoires en schepen. Zeker niet als je dan ook nog eens kijkt wat je er in de game daadwerkelijk voor terugkrijgt. Ze hadden het qua prijs meteen een heel stuk goedkoper moeten maken en eventueel meer schepen bij moeten leveren, dan had het nog iets kunnen worden.

Aan de andere kant zitten weinig mensen te wachten op een hele constructie bovenop een controller...
Ik heb dit spel gekocht voor de verjaardag van mijn zoon. Denk dat we op korte termijn voor weinig geld een mooie set aan plastic spullen voor hem kunnen verzamelen. Game zelf lijkt me wel leuk, zeker voor een jongen van 8.
Ik heb het spel overgeslagen, omdat Ubisoft te lamlendig was om het hele spel op een Switch cartridge te zetten... :(
Ik had nog niet zoiets en vind het geweldig hoe de fysieke schepen en wapens digitaal op het scherm verschijnen. Dat alleen al was reden genoeg om hem te kopen. Wat betreft gameplay valt het me wel wat tegen. Ben wel blij dat er regelmatig dit soort dingen uitkomen. Net zoals de Cardboard, VR etc.

Misschien worden de items voor starlink nog goedkoper en haal ik nog wat speelgoed erbij. De kinderen spelen er ook leuk mee zonder digitale game erbij. Het ziet er gewoon geweldig uit.

[Reactie gewijzigd door spannow op 6 april 2019 08:42]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True