Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft voegt zenden van links naar telefoons toe aan share-menu browser op pc

Microsoft heeft het voor Windows 10-gebruikers mogelijk gemaakt om websitelinks vanuit de browser op een pc naar een Android-telefoon te sturen. De link komt dan als notificatie binnen op de telefoon waar hij geopend kan worden in de browser of de Jouw telefoon-app.

Dat meldt MSPoweruser. Om van de functie gebruik te kunnen maken moet de Jouw telefoon-app geïnstalleerd zijn op zowel de Android-telefoon als op de computer. Dan kunnen pc-gebruikers via het 'Delen-menu' van de browser de websitelink doorsturen door op Jouw telefoon te klikken.

De browser moet dan wel het Delen-menu van Windows 10 geïntegreerd hebben. Onder meer Edge en Firefox hebben ondersteuning voor dat menu. Na het delen krijgt de gebruiker een notificatie binnen; als daarop wordt geklikt opent de browser de gedeelde website. Volgens MSPoweruser opent die link alleen in de Edge-browser, maar gebruiker Batman schrijft dat de pagina ook in de Jouw telefoon-app opent als Edge niet op de smartphone is geïnstalleerd.

Jouw telefoon, in het Engels Your Phone, is een companion app om een Android-telefoon met een Windows 10-computer te verbinden. Gebruikers kunnen met het programma onder meer notificaties en foto's van hun telefoon benaderen, zonder dat er een fysieke verbinding tussen de apparaten nodig is. Microsoft werkt ook aan een functie om het scherm van een telefoon te kunnen spiegelen naar een computer.

Met Edge op Android is het sinds 2017 al mogelijk links naar gekoppelde Windows 10-pc's te sturen. Op die pc verschijnt dan een notificatie over de gedeelde pagina. Als de pc-gebruiker hier op klikt, opent de pagina in de Edge-browser voor Windows 10.

Zo ziet de functie eruit in de Edge-browser, met in de lijst van apps Jouw telefoon. Het gaat om de Delen-knop van de browser zelf, rechts bovenin tussen de Notities toevoegen- en Instellingen-knoppen.

Door Hayte Hugo

Stagiair nieuwsredactie

25-03-2019 • 14:26

47 Linkedin Google+

Reacties (47)

Wijzig sortering
Ik gebruik hiervoor al jaren pushbullet voor. Werkt perfect.
Het zelfde geld voor 'Send Tab to Device', al een flinke tijd ingebouwd in Firefox, waarbij je tabs heen en weer kan sturen tussen verschillende apparaten via je Firefox Account.

[Reactie gewijzigd door timvisee op 25 maart 2019 16:24]

Op iOS/macOS kan ik gewoon van al m'n devices (iPhone, iPad, MacBook) de lijst met open tabs zien en openen. Ideaal.

De implementatie van MS lijkt alleen te werken als je specifiek een link doorstuurt, daar zie ik niet zo het nut van, het is juist erg handig als je niet thuis bent en je thuis een tabje open had staan.

Wat is hier het voordeel van boven gewoon de link copy-pasten naar je mobiel ? Dat is veel makkelijker en sneller.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 25 maart 2019 15:09]

Pushbullet werkt ook met plaatjes, tekst of bestanden, platform onafhankelijk. Weet niet precies hoe de mac/ios implementatie is.
Pushbullet werkt ook met plaatjes, tekst of bestanden, platform onafhankelijk.
Ja, dat kan dus op iOS / macOS gewoon met copy-paste. Ik kan een foto kopiëren op m'n MacBook (cmd-C) en dan in een mail/notitie/etc. plakken op m'n iPad of iPhone (of andersom natuurlijk). Geen speciale apps voor nodig.

Platform onafhankelijk is niet nodig, want ik heb alleen maar Apple spul. En hoe werkt pushbullet qua security ? Hier gaat het automatisch tussen apparaten die aangemeld zijn op hetzelfde iCloud account. Lijkt me niet veilig als het zomaar tussen alle apparaten werkt en WEER een extra account + app + login klink nu ook niet bepaald handig.
Ik heb zelf geen Apple spul dus voor mij is het een uitkomst. Het is end-to-end encrypted. Cross device copy paste hebben ze ook, weliswaar tegen betaling.
. Het is end-to-end encrypted.
Dat leek me vanzelfsprekend.

Maar hoe weet Pushbullet naar welke devices hij dingen mag sturen ? Moet je op al die devices gaan lopen inloggen ? Dit is het grootste probleem met Android en Windows, een heleboel kan wel, maar overal is een los appje voor nodig, met voor elk appje en eigen login, etc.
Je moet een account aanmaken inderdaad.
Moet jij niet ingelogd zijn in Icloud voordat dit werkt? Is dit nu niet compleet het zelfde?
Dat doe je eenmalig bij het installeren van je OS. Probleem is niet dat je een account nodig hebt, probleem is dat je er een heleboel nodig hebt. Met die ene login regel je niet alleen copy-paste, maar alle hand-off features, je passwords (incl. dingen als wifi), het kunnen telefoneren en SMSen via je iPhone met je Mac of iPad, iMessage, FaceTime, Backups, Find my Phone, etc. etc.

Als je hetzelfde wilt doen op Windows/Android heb je 20 verschillende apps en accounts nodig.
Dat dus, en push bullet werkt ook prima op de chromebook; dus iets sturen van een chromeos naar windows en/of Android gaat zo ook.
Interfaces die spreken van "jouw" in plaats van "mijn" ("Jouw telefoon") :/

Als ik degene ben die de handeling uitvoer, moet het worden verstuurd naar mijn telefoon. Zeker als Edge verder gewoon spreekt van "Mijn standaardbrowser" en "Mijn favorieten". Spotify doet hetzelfde met "jouw muziek". Het is niet jouw muziek, het is mijn muziek. |:(

(verder natuurlijk handige toevoeging)

[Reactie gewijzigd door STK op 25 maart 2019 14:39]

Ik ben meer voorstander van jouw dan van mijn. Het is namelijk de PC die zegt dat je iets door kan sturen naar jouw telefoon. Als hij mijn telefoon zegt, dan suggereert dat dat de telefoon van de PC is en niet van jouw...
Het hangt af van degene die de handeling uitvoert, of wilt uitvoeren.

Bedenk maar zo:

A: Wanneer het apparaat een handeling uitvoert of voorstelt, dan is het jou/jouw: "Er wordt een link verstuurd naar jouw apparaat".
B: Wanneer ik zelf de handeling uitvoer, dan is het mij/mijn: "Verstuur de link naar mijn apparaat".

Mooie voorbeelden zijn bijvoorbeeld bij het verwijderen van je Facebook of iets dergelijks:

Melding: "Weet je zeker dat je jouw account wilt verwijderen?"
Knop: "Ja, verwijder mijn account."

Draai jouw/mijn maar eens om die context, dan klopt er niks meer van ;)

Om jou te quoten: "Het is namelijk de PC die zegt dat je iets door kan sturen naar jouw telefoon", dan is het inderdaad voorbeeld A, en dus jouw, maar dat is hier niet het geval. Er staat namelijk een knop die je zélf moet indrukken om de handeling uit te voeren.

[Reactie gewijzigd door STK op 25 maart 2019 16:08]

Het is mijn PC die wat naar mijn telefoon stuurt.

Facebook is niet van mij.
Eens. Ik kreeg laatst een rekening waar "Mijn rekening" boven stond. Ik dacht: betaal hem dan zelf maar.
Ik voel me zo denigrerend aangesproken als men en al helemaal programma's over "jouw" spreken,, wat is er mis met het u/uw,,? Achja iets met slogans als "niet omdat het moet, maar omdat het kan" en de verloedering van de jeugd en fatsoen...

Zeker van echte diensten/programma's en dergelijke verwacht ik toch wel meer professionaliteit dan dit. Feature is leuk maar enkel al voor het beeld dat ze me geven over hoe zij over hen gebruikers denken doet mij rechtsomkeert maken

Edit: ik zou graag mensen willen bedanken voor de nette discussie hieronder en opmerken dat veel mensen hier verschillend naar kijken. De 1 vind je of jouw schijnbaar neerbuigend en de ander vind u uw juist weer denigrerend overkomen. Beide kanten kan ik bij inkomen.

[Reactie gewijzigd door Jan Bob op 26 maart 2019 07:53]

Heel eerlijk bent u dan een uitstervend ras. Ik vind tutoyeren ook niet heel fijn, maar veel mensen geven juist aan dat het gebruik van je/jij zorgt voor een meer persoonlijke band met een merk/bedrijf.
Of dat nu met verloedering te maken heeft weet ik niet. Het gebruik van u/uw wordt als ouderwets gezien en te formeel.
Denk je ?
Maar dan alleen als het in het eigen voordeel is.

Dagelijks te maken met klanten aan de telefoon, die mij met Jij en Jouw aanspreken, en behandelen of ik één op één in hun dienst zou zijn.
Je merkt gewoon dat de sfeer in het gesprek anders wordt, als IK hem/haar met Jij/Jouw begin aan te spreken.

Waar ligt het verschil, waar ligt de grens ?
Ik wil gewoon respect en fatsoen, beide kanten op, ik ken hem niet, hij mij niet ... gewoon fatsoen en waarden, meer niet.

Online ( zoals hier ) is het je en jouw, iedereen is gelijk, iedereen is hetzelfde.
Ga je daar met u en uw werken, is dat imho respectloos, een teken van 'neerkijken' op de ander.
Online ( zoals hier ) is het je en jouw, iedereen is gelijk, iedereen is hetzelfde.
Ik zie niet in waarom dat wel online zou zijn, en per telefoon opeens niet meer?
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. (...)
Lijkt me duidelijk, we zijn allemaal gelijk. Het gebruik van u als "betere" vorm van "je" impliceert ongelijkheid en ervaar ik een beetje als ongemakkelijk.

[Reactie gewijzigd door Ed Vertijsment op 25 maart 2019 16:31]

Ik sprak over online fora, een plek waar je samenkomt met gelijkgestemde gedachten.
Zoals hier, Tweakers.net

Een wettekst aanhalen met betrekking gelijke behandeling is iets totaal anders dan onderling respect.
Als jij het verschil niet kan inzien, ligt dat geheel bij jezelf.

Het is niet verboden om iemand te tutoyeren, dat staat in geen opzicht gelijk met jouw wetsartikel, dat is normen en waarden.
Je spreekt in het echte leven onbekenden aan met u en uw, TOT samen overeengekomen wordt dat je gaat tutoyeren.
Telefonische gesprekken zijn van datzelfde kaliber in mijn optiek.
Ik denk niet dat je punt helemaal snapt, mijn fout dat geef ik je na maar goed.

Ik doel hier niet op de wet maar het idee dat iedereen gelijk is.
Je spreekt in het echte leven onbekenden aan met u en uw, TOT samen overeengekomen wordt dat je gaat tutoyeren.
Dat is een kijk op het leven, ik kan daar respect voor opbrengen en daar rekening mee houden.

Persoonlijk vind ik het echter vreemd dat we ongelijkheid introduceren in hoe we elkaar aanspreken. Ik doel dan vooral op het aanspreken op basis factoren zoals leeftijd of functie. Ik kan dat niet rijmen met gelijkheid, wat ik een voorwaarde vind om goed en eerlijk met elkaar te communiceren..
Persoonlijk vind ik het echter vreemd dat we ongelijkheid introduceren in hoe we elkaar aanspreken. Ik doel dan vooral op het aanspreken op basis factoren zoals leeftijd of functie. Ik kan dat niet rijmen met gelijkheid, wat ik een voorwaarde vind om goed en eerlijk met elkaar te communiceren..
Maar een ongelijkheid hoeft niet perse slecht te zijn.
Mijn werkgever ken ik nu zo'n 13 jaar.
In de eerste periode heb ik hem ten alle tijden met meneer, u en uw aangesproken.
Na een paar weken kwam hij aan dat hij liever met je en jij aangesproken werd, en zijn voornaam.
Nog steeds heeft hij meer waarde in het bedrijf, meer aanzien van buitenaf, en heb ik respect voor hem.
Zijn vader, die nog regelmatig langskomt is nu bijna 80, vriendelijke man en heeft geen invloed meer in het bedrijf ( tenminste niet op papier ;) )
De man wordt aangesproken met u en uw, meneer ( en soms senior, achter zijn rug )
Senior is het 'ergste' wat wij hem noemen ... hij is niet meer of minder waard, maar heeft dit gewoon verdiend.

Zodra je als persoon iets te bieden hebt, komt je gelijkheid vanzelf, met of zonder tutoyeren, ik ben van mening dat dat los staat van elkaar.
Ik hou het kort gelijkheid heb je imo in de basis, dat hoef je niet te verdienen.
Als in jouw optiek iedereen gelijk zou zijn, heb je geen bedrijven of overheden nodig.
Maar de mens is in wezen geen gelijkheid van plan, iedereen wil nét dat beetje meer dan degene tegenover hem
Dat laatste zal beslist met de leeftijd te maken hebben verwacht ik. "wij" vinden (vonden?) het een teken van respect, niet zozeer formeel. Dat het uitstervend lijkt te zijn? Zonder twijfel, maar dat gaat ook op voor "mijn" of "m'n", enz. enz...
Ik weet niet hoe oud u bent en uit welk milieu u komt, maar op het moment dat u een zakelijke transactie met mij aangaat of een rechtsgeding uitvecht sta ik zeer zeker nog op het correct en formeer taalgebruik, edoch wanneer ik je vraag, of ik er alstjeblieft even bij mag omdat je een beetje in de weg staat in de supermarkt. zie ik in dat taal gebruik geen verloedering, sterker nog ik zie daar vriendelijkheid en welwillendheid.

wanneer ik u vraag enkele passen opzij te gaan, kunt u dat overigens maar beter en snel doen, aangezien ik anderszins genoodzaakt ben passende maatregelen te treffen of te doen treffen.

Mag ik er even bij? snap ik wel, daarvan gaan bij mij ook de nekharen overeind staan, maar dat zelfde geldt voor mensen die menen zich boven het 'plebs' te kunnen verheffen door erop te staan gevousvoyeerd te worden. Dat komt bij mij in het zelfde rijtje als die bejaarden die respect menen te verdienen op basis van louter hun leeftijd, ongeacht welk onbeschaamd (of zelfs onbeschoft) gedrag ze vertonen.

Enige respect behoord iedereen toe en voor het overige moet je het verdienen!
Ik pas het nog steeds toe wanneer ik vind dat het van toepassing is. Zo houd ik ook nog een deur open voor vrijwel iedereen en ga als laatste persoon van een groep een ruimte in of uit, dit gaat vanzelf. Het zit gewoon ingebakken en doe het niet bewust. Als je er mee bent opgegroeid (of opgevoed, ere wie ere toekomt), zul je het niet gemakkelijk meer afleren, via spraak of gedrag.
Hier ben ik het volledig mee eens. Denk echter dat het meer te maken heeft met aangeleerd gedrag. Zelf ben ik nog redelijk jong(26) maar als ik naar mijn leeftijdsgenoten kijk, verbaast het mij hoeveel lui dit eigenlijk niet doen. Het wordt ook een beetje gezien als oubollig/niet hip. Helaas is dit echter een trend die zich door blijft zetten en komt het verzet voornamelijk van de wat oudere lui.

Hierdoor stel ik mezelf altijd nog de vraag, "Misschien waren bepaalde dingen vroeger toch nog net ietjes beter?"
Met u en de mensen die op u hebben gereageerd ben ik het dus volledig eens. Hoewel ik er een paar dingen voor mezelf toevoeg.

Ikzelf ben ook niet de oudste (25) en komt het vooral van een (tegenwoordig niet geaccepteerde ouderwetse christelijke) opvoeding. Maar ik had geen andere opvoeding gewild! Hoewel dat bestek niet me arm in hoefde als ik met me elleboog op tafel leunde. Me aanspreken was voldoende geweest
Als ik een email krijg met 'Je factuur staat klaar' krijg ik spontaan oprispingen. Het heeft te maken met respect vind ik, bedrijven die mij tutoyeren dicht ik een gebrek aan respect toe. Misschien kunnen ze het een optie maken net als aanhef op sommige sites. Of gewoon altijd gebruiken, zoals het hoort.
Ik deel die mening enigszins. Ik werk al meer dan 10 jaar aan de telefoon, in contact met klanten. Ik ben zo iemand die na het horen van "Zeg maar je, hoor", uit gewoonte weer vervalt in de u-vorm. Toch merk ik meer en meer, dat mensen het een oubollige manier van spreken vinden. Persoonlijk gebruik ik altijd de u-vorm als ik de ander niet ken. Meer uit fatsoen, dan bewuste overweging.
Ik word alleen niet misselijk als een bedrijf "Je" gebruikt. Ze weten meer van me dan de gemiddelde persoon, dus dat hele beleefde en afstandelijke kun je ook als vreemd bestempelen.
Ik vind het verschrikkelijk om met 'u' aangesproken te worden (ben 38, dan krijg je dat wel al :| ) Ik ben juist het tegenovergestelde van mening
Altijd nog beter dan iemand je mevrouw noemt omdat je lang haar hebt. :X
Tja, je kunt de niet zo subtiele hint natuurlijk ook ter harte nemen.
Inderdaad. Een hint om het contact met diegene te verbreken, omdat diegene je haardracht belangrijker vindt dan wat je te melden hebt.
Haha, je ziet bv. ook dat het welkom tekst in de tijd van Win 10 1511 naar 1809 stapgewijs ook steeds asocialer wordt en brutaler, alsof Microsoft jouw PCtje bezit.

Voor de meeste Tweakers zal dit onderhand zowiezo al realiteit zijn aangezien iedereen zichzelf compleet aan MS overgeeft xD
Firefox? (tabblad naar apparaat verzenden, delen...) Opera? Volgens mij zijn daarmee (via de historie) al lang links door te sturen. Ook gedeelde bookmarks zijn daarin handig.

Of is het een chromium feature die nu ook in edge gebruikt kan gaan worden?

[Reactie gewijzigd door beerse op 25 maart 2019 14:47]

IE op Windows 8 en Windows Phone konden dit al. Dit is nu van Windows zelf naar andere/alle smartphones.

[Reactie gewijzigd door batjes op 25 maart 2019 18:40]

Waarom maken ze de functionaliteit dan niet gelijk aan de omgekeerde versie? Verder lezen van Edge op Android pushed de site naar je desktop en kan je verder lezen waar je was.
Dat doet het toch ook?
Microsoft heeft het voor Windows 10-gebruikers mogelijk gemaakt om websitelinks vanuit de browser op een pc naar een Android-telefoon te sturen. De link komt dan als notificatie binnen op de telefoon waar hij geopend kan worden in de browser of de Jouw telefoon-app.
Met Edge op Android is het sinds 2017 al mogelijk links naar gekoppelde Windows 10-pc's te sturen. Op die pc verschijnt dan een notificatie over de gedeelde pagina. Als de pc-gebruiker hier op klikt, opent de pagina in de Edge-browser voor Windows 10.
Klinkt mij als hetzelfde in de oren.
Firefox heeft al enige tijd een vergelijkbare functionaliteit: Screenshot

Uiteraard werkt dit ook vanaf Firefox op je telefoon naar je computer.
Ik krijg "Jouw telefoon" niet aan de praat icm. Oneplus 6T.. desktop krijgt maar geen response bij het instellen.
Zit je met je PC en je telefoon op hetzelfde netwerk? Dat is nodig om elkaar te kunnen zien. Een goede scheiding tussen het bedraade deel en het WiFi deel kan al voor problemen zorgen.
Ja, zit beiden op hetzelfde netwerk. Bovendien zou het via het Microsoft account moeten werken?

Het schijnt een Oneplus dingetje zijn?
Een interessant feature voor malware-schrijvers - maar voor de rest compleet overbodig.
Ben ik de enige die nu denkt: En share functie naar Outlook is nog steeds niet mogelijk. net als dat niet mogelijk is met de 'vernieuwde' snip & sketch tool waar dat wel mogelijk is met de snipping tool... :?