World of Warcraft kan op Windows 7 met DirectX 12 gespeeld worden

Microsoft heeft naar eigen zeggen op basis van een verzoek van Blizzard ondersteuning uitgebracht waarmee World of Warcraft-spelers op een Windows 7-systeem gebruik kunnen maken van DirectX 12.

Microsoft laat weten dat de ondersteuning voor DirectX 12 op Windows 7-systemen nu beschikbaar is als onderdeel van de uitgebrachte gamepatch 8.1.5 voor World of Warcraft: Battle for Azeroth. Hiermee is World of Warcraft de eerste game die op Windows 7 ondersteuning heeft voor DirectX 12, al meldt Microsoft dat er momenteel aan enkele andere games wordt gewerkt om hetzelfde mogelijk te maken. Nadere details geeft Microsoft hier nog niet over.

Blizzard bracht eind 2018 al DirectX 12-ondersteuning uit voor World of Warcraft voor Windows 10. Volgens Blizzard had dit positieve effecten voor de prestaties, waardoor het bedrijf onder meer met Microsoft samenwerkte om dit ook mogelijk te maken voor Windows 7-gebruikers. Spelers kunnen beduidend hogere framerates verwachten, wat mede komt door een DirectX 12-element als multi-threading. Het bedrijf benadrukt wel dat de ervaring altijd beter zal zijn op Windows 10 door de optimalisaties die in deze versie van het besturingssysteem zitten.

World of Warcraft-spelers die op Windows 7 gebruik willen maken van DirectX 12 moeten de laatste grafische drivers hebben en een gpu die DirectX 12 op Windows 7 ondersteunt. Dit moet wellicht eerst worden aangezet in de geavanceerde systeeminstellingen bij het onderdeel 'graphics api'.

Naast de uitgebreidere ondersteuning voor DirectX 12 heeft Blizzard met de huidige game-update onder meer twee nieuwe rassen toegevoegd voor de Alliantie: Kul Tiran Humans en de Zandalari Trolls. Verder zijn er nieuwe quests toegevoegd en is vanaf 16 april een nieuwe raid met twee eindbazen beschikbaar: Crucible of Storms.

World of Warcraft Battle for Azeroth

Door Joris Jansen

Redacteur

13-03-2019 • 08:19

102

Submitter: Sp3ci3s8472

Reacties (102)

102
102
67
2
1
22
Wijzig sortering
Volgens mij mist het artikel wel wat belangrijks :) Namelijk dat niet DirectX 12 beschikbaar is gemaakt maar enkel een deel van de usermode runtime. De rest is nog steeds Win10 exclusive.
At Microsoft, we make every effort to respond to customer feedback, so when we received this feedback from Blizzard and other developers, we decided to act on it. Microsoft is pleased to announce that we have ported the user mode D3D12 runtime to Windows 7.
Zie ook: https://blogs.msdn.micros...-12-running-on-windows-7/

Je zal dus nog steeds nooit DirectX12 kunnen installeren voor Win7 maar zal dus enkel de user runtimes met specifieke games meegebundled gaan worden.
Dit neemt toch nog steeds het feit niet weg dat DirectX 12 op windows 7 werkt? Of word er eerst een emulatie van windows 10 gestart, voor het spel opgestart wordt?
Een deel van alles wat DX12 omvat is geport naar Windows 7, niet de gehele library.
Dus delen van het spel gebruikt DX12 en andere delen DX11?
Maar het mag duidelijk zijn dat de game industrie wel behoefte heeft aan een DX12 op Win7
Nee, het hele spel gebruikt delen van DX12.
Ik interpreteer dit als een library die de DX12 API implementeert en gebruikt maakt van de kernel calls die voor Windows 7 gespecificeerd zijn. Dus de eis "DX12 compatible driver" is losgetrokken van de API.
Een maand voordat de support van Windows 7 verloopt? Sorry, maar ik volg even niet waarom Microsoft hier moeite en geld in zou willen steken.

/EDIT: Zoals meerdere mensen hieronder aangeven nog een aantal maanden. Mijn geheugen wordt blijkbaar slechter. ;)

[Reactie gewijzigd door RalphM. op 23 juli 2024 02:22]

Helemaal mee eens. Binnenkort is windows 7 out-dated en heeft bijna niemand Windows 7 meer. Voor ong 15 euro kan je op 1 of andere website een windows 10 licentie kopen. Snap idd ook niet waarom ze er nog tijd,moeite en geld instoppen als ze weten dat het grootste aantal van de spelers het toch al op windows 10 speelt.
Genoeg bedrijven die op Windows 7 draaien. Hier in Cargolux is alles nog Windows 7. Er wordt gesproken over migratie. Maar niet wanneer die komt.

Windows 7 zal voorlopig nog wel bestaan. Is de basis van Windows 8 - 10. Want drivers die normaal voor Windows 7 zijn kan je dus ook voor 10 gebruiken. Dus het is niet echt nodig om te migreren voorlopig de eerste 2-3 jaar volgens mij.
Los van dat je geen security updates meer krijgt en dus een mooi doelwit voor malware word. Ja goed bedrijven betalen MS waarschijnlijk nog wel even voor extended support wat inderdaad tot 3 jaar kan, maar dat kun je als normale gebruiker niet.

Ik snap echt niet dat men het weer tot op het randje laat lopen terwijl er al jaren support roadmaps zijn. En dan maar weer raar opkijken als er ergens een paar miljard verdampt omdat er weer wat ransomware een netwerk van een groot bedrijf heeft geïnfecteerd.
Denk dat je eerder je zorgen moet maken om de eindgebruiker en de infra. Als dat al niet goed geregeld is maakt het helemaal niks uit welke OS en updates je hebt.
Dat is zeker waar. Wij hebben vorige week in het bedrijf ook definitief alle windows 7 machines omgezet naar windows 10. Alleen ik doelde er meer op het thuis gebruik en gamende aantal. Ik denk niet dat je op je werk (op een windows 7 machine) WoW gaat spelen, haha.
Dat komt omdat bedrijven te lang op w Xp hebben gezeten.

Hier ook, maar gelukkig hebben ze bij de overgang van W7 meteen gezegd. We bereiden ons voor op W10 zodat we dit makkelijker kunnen doen.

Elk bedrijf dat dat niet direct gedaan heeft is in mijn ogen dom. De meeste zijn overgestapt naar W7 toen W10 al zo goed als(of helemaal) uit was.
Je kunt nog steeds gratis upgraden. Misschien niet officieel meer maar de link is bij Microsoft nog steeds actief.
Ik wil waarschijnlijk de overstap maken en gratis heeft mijn aandacht. Kun je kort zeggen hoe en wat?

Edit: bedankt mannen. Voldoende info zo.

[Reactie gewijzigd door croiky op 23 juli 2024 02:22]

Gewoon de media creation tool van microsoft downloaden, hiermee kan je of je pc bij werken of een stick van win10 maken.
Ik kan echter zo niet de directe link vinden op he twerk, en loop ook nog via een duitse proxy.

Zoek even via google windows 10 media creation tool.

Win10 zal dan gewoon jou huidige win7 of win8 licentie pakken, en deze gewoon activeren dan.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 juli 2024 02:22]

Gewoon de Windows 7 key gebruiken! Die accepteert hij gewoon.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Hulp programma downloaden, starten en upgraden.

Advies: Sla je bestanden die je nodig hebt/wilt bewaren veilig op, maak via de tool een ISO

Brand deze op een DVD/zet 'm op een USB-stick en herstart je pc (clean install), dan weet je zeker dat je geen "rare" fratsen op dan duur krijgt in windows 10 met een niet werkend start-menu, schijf onderdelen die te klein zijn in windows 10 tov 7 (heb 't hier over die 500MB grote partition;recovery e.d.)
Direct linkje naar de microsoft upgrade tool:

https://download.microsof...Windows10Upgrade24074.exe

Wanneer je Windows 7 of 8 versie geactiveerd is, zal dat ook voor Windows 10 het geval zijn.
Ah kijk, dat wist ik dus niet. Bedankt :-)!
Er is geen link je heb gewoon media creation tool nodig van microsoft, welke je gebruikt om windows 10 bij te werken of een stick te maken.
Is inderdaad de meerderheid, maar t verschil in aantal Windows 7 gebruikers is maar een paar procent. Wel apart dat ze zoiets dergelijks toevoegen als ze juist iedereen naar Windows 10 over willen hebben.

https://www.theverge.com/...sses-windows-7-statistics
Dat zijn dus niet de cijfers van de WoW spelers maar globale cijfers.
Er zijn heel veel spelers van WoW of gamers in zijn algemeen die weigeren over te stappen op Windows 10.
Men ergert zich eraan wat men heeft gedaan met Windows 10 of ziet juist helemaal geen meerwaarde om überhaupt een upgrade te doen.

En ik moet ze toch ook wel gewoon gelijk geven, als je enkel aan het gamen bent en dan met name / alleen games als WoW, waarom zou je dan een upgrade uitvoeren?
Nieuwe functies of beveiliging van het OS interesseren je helemaal niet, de game moet werken en dat doet hij op 7.
Ja, net kreeg ik nog ergens in een topic 0 of -1 omdat ik zei dat Microsoft het helemaal verprutst heeft met windows phone en windows 8. Schijnbaar is iedereen (aldus poster daar) dol op livetiles. {Persoonlijk wist ik niet hoe snel ik die meuk uit moest zetten zodat ik naar desktop ging bij login.

Het is een PC. geen telefoon. geen tablet.
Ik wil een OS voor mijn PC.
Is dat daadwerkelijk overal zo? Ik kan me best voorstellen dat er heel veel internetcafé's zijn in Azië die nog op Windows 7 draaien.
Microsoft kent twee niveau's van support; een is regulier support, daarna gaat het extended support in en worden alleen security fixes gemaakt. Eerst genoemde eindigt binnenkort.
De eerste is al lang gedaan. Win7 zit in extended support, het OS is dan ook al weer meer dan 10 jaar oud. Volgend jaar is het helemaal gedaan met ondersteuning behalve voor bedrijven die ervoor willen betalen.
Ah, dank voor de extra duiding, ik zat al te twijfelen of het klopte!
https://support.microsoft...dows-lifecycle-fact-sheet

Nee, de extended support eindigt binnenkort. De basis support is al in 2015 geeindigd.
Reguliere support is allang beeindigd, extended support verloopt binnenkort dus dan komen er helemaal geen patches meer voor Windows 7 enkel tegen betaling of als je naar Azure verhuist.
And for those customers still on Windows 7 and planning to stay that way beyond the January 2020 end of extended support, Microsoft has a new scheme for receiving paid updates. Windows 7 Extended Security Updates (ESU) will offer an additional three years of security fixes, through January 2023.
Effectief nog maar 10 maanden, ook ik snap de logica om DX12 te ondersteunen in Windows 7 niet, maar ik geloof graag dat heel veel privésystemen na 2020 nog Windows 7 zullen blijven draaien om WoW (of andere games/toepassingen) te kunnen blijven spelen . . .
De mensen die nu nog op Windows7 draaien zullen dat in de toekomst ook niet meer upgraden. Blizzard weet goed genoeg hoeveel mensen dit zijn. En blijkbaar is dit percentage hoog genoeg om de kosten te maken.
Waar blijkt dit uit, genoeg mensen die nu nog een oudere PC hebben die ze inderdaad niet meer zullen upgraden. Kans is zeker aanwezig dat zodra ze een nieuwe PC nemen in de toekomst ze wel zullen (moeten) upgraden omdat bijvoorbeeld Windows 7 geen fatsoenlijke support heeft voor de meest recente Intel en AMD cpu en bijbehorende chipsets (je kan het uiteraard wel werkend krijgen, maar het geeft wel gedoe).
Dat het aandeel nu nog aanzienlijk is, is duidelijk. Ook bijv. zakelijk gezien wordt Windows 7 nog veel gebruikt. Dat is echter de vraag niet, er wordt een statement gemaakt dat "De mensen die nu nog op Windows7 draaien zullen dat in de toekomst ook niet meer upgraden", de vraag is waar dat uit blijkt. Ik zie namelijk geen enkele onderbouwing voor dit statement. Zo ken ik bijvoorbeeld een boel (zakelijke) relaties die wel bezig zijn met het plannen van upgrades maar dit nog niet (volledig) uitgerold hebben.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 23 juli 2024 02:22]

De onderbouwing daarvoor is de historie... Windows XP werd ook nog lange tijd nadat het unsupported was door Blizzard ondersteund. Verder denk ik inderdaad dat mensen met een oude Windows 7 bak weinig geneigd zullen zijn nogmaals een licentie te kopen om Windows 10 te krijgen met alle onzekerheden die dat met zich meebrengt (nieuw/onbekend/telemetry/een OS dat nog doorontwikkeld wordt versus dat wat bekend is en niet meer wijzigt).

Wat je eerder zult zien is dat mensen een hele machine neerzetten die vanaf dag 1 Windows 10 draait, en dan simpelweg omdat de oude W7 bak stuk is gegaan. Een OS is slechts een middel, geen doel. We hebben ook al een uitgerekte periode van free upgrades achter de rug. De mensen die nu op 7 blijven zitten, doen dat heel bewust - of het boeit ze te weinig om uberhaupt van een upgrade mogelijkheid te weten 'als het maar werkt'... en daar gaat Blizzard in voorzien.

Verder lijkt mij dat je zakelijk hierin buiten beschouwing moet laten, dit gaat over een game en dus over particulier.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 02:22]

Dat is nog steeds geen sluitende onderbouwing voor de statement dat iemand die nu nog Windows 7 draait dit "tot het einde der tijden" zal blijven doen. Dat is namelijk wat Cricque beweerd.

Dat een deel van de mensen nog voor langere tijd Windows 7 zal gebruiken zal zeker vast staan, daar zal ook geen discussie over bestaan, echter die statcounter die jij linkt zal echter ook naar beneden blijven gaan. Het marktaandeel van Windows 7 zal gewoon blijven dalen doordat mensen op den duur gewoon Windows 7 machines de deur uit zullen doen en inruilen voor moderne machines met Windows 10 / OSX of misschien zelfs wel Linux. Of omdat nieuwe (bijvoorbeeld cpu + mobo upgrade) hardware niet lekker meer werkt met hun Windows 7 installatie omdat MS geen support meer levert, en dit zal in de toekomst alleen nog maar vaker voor gaan komen.

Windows 7 zal inderdaad morgen echt niet op 0% marktaandeel staan, het marktaandeel zal echter ook zeker geen +-33% blijven. Dit zal langzaam maar zeker gaan zakken naar een paar %, net zoals dit gebeurt is met Windows XP.
Verder lijkt mij dat je zakelijk hierin buiten beschouwing moet laten, dit gaat over een game en dus over particulier.
Dat ben ik niet volledig met je eens, deels zal dit zeker het geval zijn. Ik ken echter ook genoeg mensen die ook gamen op de zakelijke machine. Het een sluit het ander zeker niet uit.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 23 juli 2024 02:22]

Dat betwist ook niemand, maar je trekt de stelling van Cricque een beetje uit verband. 'Sluitende onderbouwing'... dit is geen exact vak ofzo, maar een kwestie van trends. In die statcounter zie je ook dat het aandeel Windows XP tegenwoordig nagenoeg nihil is (paar procent). Tegelijkertijd zie je dat Windows 7 heel langzaam terrein verliest aan Windows 10. Dus: natuurlijk verloop. We zeggen hetzelfde, machines die stuk gaan, niet meer meekunnen, etc.

Kortom: de machines die nu Windows 7 draaien, gaan geen WIndows 10 draaien. Die gaan door tot ze obsolete zijn en pas dán ontstaat er (misschien) een nieuwe Windows 10 bak. Dus ja, die draaien tot het einde der tijden Windows 7.

Volgens mij zijn we hier een beetje aan het mierenneuken en zeggen we allemaal hetzelfde: er zijn nog zat WoW spelers die na 2020 op 7 zullen blijven hangen, dus is er een markt, /topic.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 02:22]

Het wordt nu wel een beetje muggenziften, maar ik ben niet van mening dat ik zijn stelling uit verband trek, ten eerste heeft hij het duidelijk over mensen die niet meer zullen upgraden. Er wordt gewoon een stelling gedropt zonder onderbouwing. Als er nu gesteld zou zijn "Een (mogelijk aanzienlijk) deel van de particulieren die nu nog Windows 7 draait op hun machine zal de betreffende machine niet meer upgraden naar Windows 10" was ik het volledig met de stelling eens geweest.

Natuurlijk verloop zal zeker een grote factor zijn, echter "Machines die nu Windows 7 draaien, gaan geen Windows 10 draaien" ben ik het zeker niet mee eens, ik ben bijvoorbeeld as we speak nog een machine aan het upgraden van Windows 7 naar Windows 10 om er daarna een image mee uit te rollen over een aanzienlijke serie laptops (die bij de betreffende werkgever naast zakelijk, ook privé gebruikt mogen worden).
Prima... er is een niche die zal upgraden (én dan ook nog als zakelijk een particulier gebruik heeft én WoW speler is...) zoals er overal wel een niche bestaat. Nu happy?

Het doet aan de trend niets af en daar ging het om.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 02:22]

Met tot het einde der tijden bedoelde ik dus de leefduur van hun PC, als die een nieuwe kopen dan zullen die mensen windows 10 gebruiken. Ook de piraterij niet onderschatten. Het is nu eenmaal gemakkelijker voor een Windows 7 te vinden dan een Windows 10. Of dat al dan niet aangewezen is totaal iets anders. Maar mensen die nu nog Windows 7 draaien, zullen most likely alleen overstappen als ze een nieuwe pc kopen of er effectief problemen zijn met hun huidige pc en ze niet anders meer kunnen. Zoland dat een groot percentage is van je klanten, moet je dus wel "backwards" compatible zijn. Dit is misschien ook gedaan omdat blizzard gewoon nieuwe dingen wilt gaan gebruiken en het gemakkelijker is om dit gewoon op deze manier te doen
Ik vind het eigenlijk behoorlijk schokkend dat Win7 zelfs in Noord Amerika en Europa nog een aandeel van 28/29% heeft. Had ik niet verwacht!
Zeker niet onlogisch, veel overheden maar ook bedrijven zitten nog volop in de migratie naar Windows 10. Een aantal van deze partijen zal ook zeker nog wel weer gebruik maken van de mogelijkheid 3 jaar support bij te kopen bij MS.
Je bedoeld dat er een hoop potentiële botnet klanten in 2020 er bij komen. Ik dacht dat we toch wel door hadden dat security toch echt wel een belangrijke factor geworden was, en dat een systeem draaien op een unsupported legacy OS een slecht idee is.

Het is ook niet zo dat die PC's niet aan het internet hangen als er WoW op gespeeld word. En nog slechter dat Blizzard het nu ook nog lijkt aan te moedigen in plaats van mensen te overtuigen om eens te gaan kijken om naar een nieuwer OS te switchen.
Het is gewoon nog een grote groep die op Windows 7 zit en WoW speelt.
Je kunt de support voor 7 natuurlijk ook staken, maar dan loop je toch een aardig risico dat een grote groep ( tijdelijk ) niet kan spelen.

Of je vanaf 2020 als Windows 7 gebruiker meer kans hebt om in een botnet te belanden zou kunnen, maar als je enkel WoW speelt lijkt mij er geen extra risico te zijn.
Degenen die dan in een botnet belanden zullen hoogstwaarschijnlijk meer doen dan enkel de game WoW downloaden/spelen.
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand enkel en alleen een Windows 7 PC heeft staan om WoW te kunnen spelen. Die zullen minstens ook een webbrowser gebruiken om fora en zo te bezoeken, en het is meer dan eens gebleken dat legitieme sites via hun ongemodereerde advertentie partners bezoekers vatbaar maken voor malware.

En als MS support staakt dan zullen andere partijen dat ook gaan doen dus je krijg straks. Ik zie geen enkele reden om onnodige risico's te nemen. Zeker niet om enkel een MMO te kunnen spelen.
Dat geloof ik inderdaad ook niet, maar mijn punt is dat het spelen van WoW en alles wat je moet doen om het werkend te krijgen ook na 2020 vrijwel 100% veilig zal zijn, of tenminste niet minder veilig op een Windows 7 systeem dan Windows 10.

Als iemand het lukt om malware op een legitieme website te zetten moet je er ook niet vanuit gaan dat jouw geüpdate Windows 10 systeem hier niet vatbaar voor is, meestal is er een antivirus nodig om zulke zaken te blokkeren.
En dan alsnog is het mij een aantal maanden geleden gelukt om een browser startpage hijacker geïnstalleerd te krijgen op mijn geüpdate Windows 10 systeem met een extern beveiligingspakket.
Geen idee hoe ik er aan ben gekomen maar gelukkig wel weten te verwijderen met een speciaal programma.
Dat is minder dan een jaar. Dat gaat vrij snel.

Dus vreemde keuze.... Nog vreemder dat Microsoft niet eerder Directx 12 wou vrijgeven voor Windows 7. Behalve dan dat ze Windows 10 wouden pushen.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 23 juli 2024 02:22]

Blizzard heft wellicht betaald. En wat ik uit het artikel begrijp zit DirectX in een patch van Blizzard, niet van Microsoft. Dus strikt genomen is dit werk van Blizzard, niet van Microsoft.
Precies, je moet dit vergelijken met de periode dat Blizzard nog support leverde voor games onder Windows XP. Dat was ook veel langer dan de officiele support vanuit MS. Andere belangen. Blizzard hoeft alleen maar zijn eigen tuintje veilig te stellen én zoveel mogelijk klanten behouden.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 02:22]

Blijft dan nog steeds raar dat ze er dan toch moeite in steken.
Een maand voordat de support van Windows 7 verloopt?
Een maand? Er blijven kritieke en beveiligingsupdates uitkomen tot 14 januari 2020 voor alle Windows 7 systemen.

Daarna kunnen grote bedrijven nog drie jaar betalen voor updates, maar dat zal niet zo relevant zijn voor spellen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 02:22]

dat zijn 9 maanden ofzo. Niet echt de moeite waard zou ik zeggen. Tenzij WOW nog veel w7 spelers heeft. en het vanuit die hoek komt.
Het mooie van WoW is altijd geweest dat de minimale systeem eisen erg laag zijn. Door de W7 DX12 ondersteuning toe te voegen bedienen ze waarschijnlijk nog steeds een erg groot deel van de userbase.

En het is niet zo dat Windows 7 na het aflopen van de support ineens verdwijnt.
De systeemeisen voor windows 7 en 10 zijn nagenoeg gelijk, met als verschil: minimum 2 gb ram voor windows 10 waar dat 1 gb is voor windows 7.
Ah oke, nooit op gelet, maar neemt niet weg dat het toch mooi is dat ze zulke dingen nog toevoegen aangezien niet iedereen op W10 zal spelen.
dat zijn 9 maanden ofzo.
Wat meer dan een maand is, waar ik op reageerde.
Er is nog geen "Windows One" alternatief, dus veel mensen blijven bij Windows 7 hangen zo lang het kan.
Wat is Windows One? Los van een referentie naar Windows 10 als grap kan ik niets vinden, en al helemaal geen reden om bij Windows 7 te blijven.
op basis van een verzoek van Blizzard
Er zal ook wel wat voor betaald zijn.
Een maand voordat de support van Windows 7 verloopt? Sorry, maar ik volg even niet waarom Microsoft hier moeite en geld in zou willen steken.
De ondersteuning verloopt pas 14 januari 2020. Daarnaast is het op verzoek van Blizzard, dus daar zal goed voor betaald zijn.
Ik weet dat WoW de nodige tijd al meegaat, ik weet dat WoW door de jaren grafisch al flink verbeterd is, maar ik vraag mij oprecht af wat de toegevoegde waarde gaat zijn van DirectX 12 op een dergelijk oude game.
Het is misschien een game die al wat langer meegaat, maar bij iedere upgrade komen er nieuwe grafische mogelijkheden. Gebruik maken van specifieke features in de dx12 stack levert kennelijk performance winst op.
Behoorlijk veel. WoW staat/stond er om bekend dat het altijd zwaar op de processor leunt en niet op de GPU. Probleem was echter dat het nooit echt goed gebruik kon maken van multicore processors en de prestaties hielden dus op waar de singlecore performance eindigde. Ik zelf werk met een 8600k @ 4.8GHz en een 1080Ti met alles op ultra en 1440p. Dus zelfs met goed hardware was het af en toe niet vooruit te branden.
Voor de patch (8.1) welke optimalisaties door voerde in met DX12 kon ik in de allerdrukste gebieden (bvb. Boralus)een minimum framerate verwachten van 25-30 fps.Sinds de 8.1 patch is dat absolute minimum gestegen naar 45-50 fps en meestal 60+ fps. Ik heb over de gehele lijn een 40 tot 100% hogere fps dan daarvoor.
Gigantisch, aan het begin van de Battle For Azeroth expansion is dit geimplementeerd en gelijk merk je het verschil in framerate. Het ligt natuurlijk een beetje aan de hardware die je gebruikt maar ik had zo'n 20+ fps increase, dat is best behoorlijk :)
Ook oude MMO's hebben last van performance problemen op moderne systemen, en dit komt doordat graphics APIs voor DX12 en Vulkan slechts één CPU thread konden gebruiken voor het sturen van draw calls naar de GPU (alles wat zich afspeelt vóór dat moment kan wel gewoon multi-threaded zijn overigens).

MMO's worden gekend door de soms extreem hoge aantallen draw calls die gedaan moeten worden, wanneer er veel characters bij elkaar zijn en met alle effecten en dergelijke die daar bij komen kijken.
Heeft iemand enig idee of DX12 inmiddels al goed werkt in WoW? Toen het net mogelijk was om dit te gebruiken, had ik zeer veel performance loss op mijn 1060 als ik 12 gebruikte ipv 11.
In de tekst staat het volgende:
Microsoft laat weten dat de ondersteuning voor DirectX 12 op Windows 7-systemen nu beschikbaar is als onderdeel van de uitgebrachte gamepatch 8.1.5 voor World of Warcraft: Battle for Azeroth.
Wat dus inhoudt dat patch 8.1.5 dit dus naar de spelers brengt. Toen je het dus gebruikte, lijkt het me dat het een beta feature was, die nu dus stabiel genoeg is om released te worden.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 02:22]

Ik denk dat @Aelyss doelt op het gebruik op W10. Ik merk wel performance increase van DX11 naar DX12, dat scheelt aanzienlijk. Sinds het in WoW zit staat het dan ook aan bij mij.
Inderdaad. DX12 is volgens mij al sinds BfA beschikbaar op W10 (misschien iets eerder of later), maar het was niet goed te gebruiken destijds ivm performance issues.

Ik was inderdaad vergeten te vermelden dat dit voor W10 specifiek was, maar ik gok dat W7 dezelfde performance issues kan hebben.
Jazeker, sinds 8.1.0 is DX12 ‘the way to go’. Simpelweg hogere framerates in bijvoorbeeld Boralus.
Dan ga ik 'em straks zeker even proberen!
Ik vermoed dat DirectX 12 zonder veel moeite altijd al werkte op Windows 7 maar dat men dit gewoon om marketing redeneren geblokkeerd heeft. DirectX in het OS zit niet zo complex in elkaar. Gezien de nieuwe "open" koers van Microsoft laten ze mogelujk het nu toe omdat de marketingstrategie ondertussen veranderd is?
Wat waarschijnlijker is, is dat Blizzard wat geld heeft overgemaakt. En daarna aan de slag is gegaan om DirectX als onderdeel van de game uit te brengen.
Nee, gewoon nee.

Dit is een subset van Direct3D12 wat ze op verzoek (na ontvangen van grote zak geld) van Blizzard (en anderen) uiteindelijk maar toch uitgevoerd hebben. Heel veel DX12 features zitten niet in deze DirectX 12 voor Windows 7.

Alleen usermode van DX12 is nu beschikbaar op Win7, de API zelf die nu opnieuw getranslate wordt zodat deze op de kernelmode van Direct3D kan draaien. Er zit wat meer in Direct3D dan enkel de API waar een game tegen aan lult.

DX12 wordt ook gebundeld met WoW zelf en komt niet als losse package voor het OS beschikbaar. De API is namelijk niet de volledige DX12 APi zoals op Windows en er zal per game apart voor ontwikkeld moeten worden. Je kan gewoon niet van de volledige feature set van Dx12 gebruik maken onder Windows 7.
Het begin is er, het zal me niet verbazen als er vroeg of laat een aantal mensen de gehele directX12 library backporten naar Windows 7. Microsoft laat hier zelf goed zien dat het zeker wel mogelijk is mits er voldoende tijd en inspanning in wordt gestoken. Wel verwacht ik dat Microsoft niet zelf deze gehele backport zal gaan.
DX12 was vooral een smerige truc om gamers te "dwingen" naar Windows 10 over te stappen. En daar zitten ze dan, vier jaar later, zonder ook maar één DX12 game.
Uiteraard bedoel ik dan ook games die daadwerkelijk gebruik maken van DX12 features en niet games die DX12 slechts als DX11 wrapper gebruiken. En dan blijft er dus gewoon niks over. ;)
Sowieso Ashes of the Singularity.
Mensen upgraden het OS van een bestaande pc vaak niet, je koopt een pc en het OS wat erop staat blijft erop staan, de gemiddelde consument denkt zolang het werkt waarom zou je dan upgraden.

Dat wij tweakers naar support en beveiliging kijken is bij de gemiddelde consument helemaal niet aan de orde, die vinden het vooral vervelend van alweer updates etc en stellen het liefst zo lang mogelijk uit.

Windows 7 wordt het nieuwe XP lijkt het.

Maar wel best vreemd om nu nog (gedeeltelijk) DX12 erin te bouwen, zo kort voor EOL, en ja over ongeveer 1 jaar is laat, Windows 10 is nu wel redelijk ingeburgerd.

Er blijven altijd wel lui Windows 7 gebruiken net als Windows xp en Windows 98 het geval.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 23 juli 2024 02:22]

En dan te bedenken dat Windows 7 nu al twee jar ouder is dan Windows XP was toen 7 uit kwam...

Ik begrijp het hangen op Windows 7 ook niet. Ok, Windows 8 heeft een nare smaak achter gelaten. Maar Windows 10 is wat 8 had moeten zijn. Net zoals 7 was wat Vista had moeten zijn. XP is wat Me had moeten zijn. En zo blijven mensen contstant hangen, gaan dan laat over en blijven dan weer op die versie hangen. Maar verwachten wel dat MS oude versies blijft ondersteunen. Resources die naar de huidige versies van Windows kunnen gaan. En dat er Tweakers zijn die het doen snap ik al helemaal niet.
Wtf, eerst zeggen dat DX12 niet op W7 werkt. En nu wel nog even speciaal voor WoW toevoegen, echt wtf.
Vanwege marketingtechnische redenen is het helaas echt niet mogelijk om DX12 op Windows 7 te draaien.
Wacht, directX 12 op Windows 7. Kan ik dan ook ander directX 12 games op Windows 7 draaien?
Al meldt Microsoft dat er momenteel aan enkele andere games wordt gewerkt om hetzelfde mogelijk te maken. Nadere details geeft Microsoft hier nog niet over.
Nadere details zijn er wel.

DX12 wordt met de game mee gepackaged. Games zullen dit zelf moeten gaan implementeren om dit te ondersteunen.

Het is niet dezelfde DX12 als op Windows 10, het is een subset aan features welke vertaald worden naar de DX9-11 (1 van de) kernel modes en deze dus aanspreekt.

[Reactie gewijzigd door batjes op 23 juli 2024 02:22]

Het antwoord staat in het artikel. 8)7

-1? sorry hoor, maar teveel mensen geven commentaar of stellen vragen zonder het artikel te lezen. daar mag ik best op wijzen?

[Reactie gewijzigd door gjmi op 23 juli 2024 02:22]

Blijkbaar niet. Weliswaar kondigt Microsoft dit aan, maar het is een patch van Blizzard. Dus DirectX lijkt te zijn uitgerold als onderdeel van de game.
Voor mij de enige reden om toch voor w10 te gaan in mijn setup. Kan ik nu weer terug :).
Draait WOW niet onder linux?
Want ik denk niet dat je terug moet, ik denk dat je verder weg moet van windows.
Het is wel werkend te krijgen onder Linux, ik vond het echter belabberd slecht draaien vergeleken met Windows.
Ik spreel al een paar jaar geen wow meer. Maar draaide het wel altijd onder Ubuntu /wine. Werkte inderdaad prima.
Dat kan, maar dan moet je geen CPU hebben die nieuwer is dan de 6e generatie, anders draait Windows 7 niet goed.
Dat er zelfs tweakers zijn en beveiliging minder serieus nemen verbaast me helemaal. Voor de consument is er weinig redenen om bewust Windows 7 nu nog op nieuwe hardware te zetten.

Als straks 7 EOL is zit je weer met een lek systeem en onverantwoord op internet.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 23 juli 2024 02:22]

Eens. Maar straks duurt nog wel even. Ik vind 10 zelfs na een paar maanden geen verbetering qua usability.
Hmm misschien toch ma weer upgrade naar windows 7.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.