Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft verpakt Kinect in klein pc-accessoire

Microsoft heeft Kinect nieuw leven ingeblazen met een klein pc-accessoire met camera's en microfoon en een developer kit. De module is bedoeld voor ontwikkelaars en bedrijven en niet voor consumenten, benadrukt het bedrijf.

De Azure Kinect DK, zoals Microsoft het apparaat noemt, heeft een 1-megapixeldieptecamera, een 12-megapixelcamera, zeven microfoons voor 360-gradenontvangst, gyroscoop, accelerometer en ir-sensoren. Het apparaatje meet 103x39x126 mm en weegt 440 gram. Als toepassingen noemt Microsoft computer vision en spraakmodellen, waarmee de Kinect-module op bedrijven, onderwijs en ontwikkelaars gericht is. Het rekenwerk gebeurt via Microsofts Azure-clouddienst.

Microsoft meldt nadrukkelijk dat de Azure Kinect DK geen vervanger voor de Xbox Kinect is. Het apparaatje kost 399 dollar. Het is een nieuwe poging van Microsoft toepassingen te vinden voor zijn Kinect-technologie.

Kinect begon als accessoire voor de Xbox-consoles voor bediening van spellen met gebaren en later voor Windows-systemen. Dat werd geen groot succes en in 2017 stopte het bedrijf met de productie. Wel integreerde Microsoft de techniek in zijn HoloLens-bril voor augmented reality, waarvan Microsoft tijdens MWC in Barcelona een nieuwe generatie onthulde.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

25-02-2019 • 08:13

54 Linkedin

Submitter: robcoenen

Reacties (54)

Wijzig sortering
Super! Instellingen als het revalidatiecentrum het Roessingh gebruikt de Kinect met erg veel toepassingen om ergonomische behandelingen te kunnen doen. Bijvoorbeeld gedragmethodieken meten, bekijken en aanpassen. Waar eerder een hele hal met camera's en rode+blauwe bollen nodig was met kabels is het nu slechts een Kinect (dit was 1998). Erg fijn dat MS dus weer verder gaat.
Info over het "Novalab" van Het Roessingh: https://www.roessingh.nl/over/novalab

Hier kan je een Kinect hier en daar zien. Maar bij de meeste custom machine's is die er wel bij aangebonden om zo lichaamstaal te zien van die persoon. https://www.youtube.com/watch?v=ksTV8Zotc3A

[Reactie gewijzigd door Kecin op 25 februari 2019 08:31]

De Kinect wordt inderdaad nog voor veel mooie toepassingen gebruikt. Het was daarom ook echt jammer dat Microsoft er mee stopte. Al hebben we bij het bedrijf waar ik werk wel de overstap kunnen maken naar een Astra camera van het bedrijf Orbbec. Die komt in verschillende vormen (denk aan een Kinect ter grootte van een AA batterij) en verschillende specificaties: detectie tot 8 meter of een infrarood map van 1280x800. En dat allemaal over USB 2 met een enkele kabel en dus zonder dik kabelblok.
Ze zijn duidelijk gestopt met de consumentenversie en in de tussentijd heeft Microsoft aan een zakelijke versie gewerkt,
kabels is het nu slechts een Kinect (dit was 1998)
Cool, dat is 12 jaar voordat de kinect officieel geïntroduceerd werd.
Ik bedoel met de opmerking aan te geven dat 12 jaar voor de Kinect er dus een hele bedrijfshal stond, speciaal personeel om de programma's te bedienen. Meerdere statische camera's. Een lange vaste grijze lijn over de grond die gelopen moest worden, een half uur lang over doen om een pak aan te doen en te configureren om bewegingen vast te leggen. Achteraf kon het gerenderd worden en worden terugbekeken door een arts om zo voortgang te meten. Een enkele sessie kon al snel duizenden euro's kosten! Daarna zijn er verschillende studenten en bedrijven aan de gang gegaan met de Kinect om deze in te zetten voor hetzelfde doel. En dat apparaat kost nog niet 1/100e van zoiets anders. In mijn opinie helemaal super dat zoiets medisch ingezet kan worden, maar ook goed. Dus geen Google Glass bril voor een Chirurg die in praktijk niet wordt gebruikt. De Kinects zijn makkelijk te verwisselen als ze stuk zijn. Een nieuwe Kinect die wellicht nog meer rekenkracht aankan of specifieker dingen kan meten brengt ook enorm veel voordelen naast gamen/streamen/skypen ook veel zaken met zich mee. En Microsoft weet dit natuurlijk.
Zie ook: Microsoft kills Kinect, but healthcare users will carry on
Heb 6 jaar terug in een reïntegratie project gezeten waarbij de Kinect in combinatie met de XBox gebruikt werd. Die games waren perfect om weer te leren bewegen.
Met een mobiel device en wat AI kan je tegenwoordig al veel meer dan je denkt
https://www.cultofmac.com...etball-app-ai-jeremy-lin/
http://www.fysiotherapieapps.nl/ubersense/
https://3dlook.me/

Ik weet niet of dat 1 op 1 te vertalen is naar wat een Kinect kan, maar veel functies zijn dus niet zo heel speciaal meer.
mannen (of jongetjes), kom ff op zeg!! Wij hebben het hier over serieuze dingen/zaken. laat je kinderlijke (achterlijke) reacties ffies thuis aub.
fijne dag ;)
Geweldig als je meerdere Kinects vanuit de DK kan combineren (zoals in het filmpje wordt gesuggereerd). Dat kan - buiten het consumentendomein - best nog best leuke toepassingen opleveren :9.
Daar zijn al lang alternatieven voor bedacht :
https://pterneas.com/2017/10/25/kinect-dead/
De zaken in het filmpje van Microsoft zijn gewoon wat leuke renders bedacht door de marketing afdeling.

[Reactie gewijzigd door -=bas=- op 25 februari 2019 08:59]

Ze hebben hem erg compact gemaakt (in vergelijking met de vorige) _/-\o_
Zo heel veel kleiner is die niet hoor, deze is juist weer een stuk dieper.
Deze nieuwe Kinect Azure is maar 40% van de breedte van een Kinect 2 en 60% van de hoogte.
Hij is inderdaad wel beduidend dieper maar als geheel toch een stuk kleiner
Yup, en een +800% prijskaartje!
Vergeet je Azure abonnement niet... Zonder dat doet dit apparaat waarschijnlijk helemaal niets..Tweakers verteld helemaal niets over de feitelijk kernpunten waar de keynote over ging: Azure (intelligent cloud, intelligent edge)

Voor wie 13 minuten heeft: Microsoft's HoloLens Event in 13 Minutes at MWC 2019

Microsoft wil diensten verkopen, geen producten.
Het grootste probleem met kinect is / was gewoon dat het niet echt goed werkte. Als dat ding serieus goed 1 op 1 je bewegingen en gebaren kon herkennen was het denk ik heel anders gelopen. Mensen staan echt wel open voor bewegings besturing, maar men wil wel gewoon iets dat echt werkt! Bij de wii gingen mensen er nog vol blind in om er thuis achter te komen dat het toch niet helemaal was wat was beloofd. Toen de kinect eenmaal uitkwam waren mensen logischerwijs toch al wat terughoudender tegenover bewegings besturing. De uiteindelijke reviews lieten gewoon zien dat kinect maar een half gebakken product was en dus lieten mensen het links liggen.

Er is niks mis met het concept en het blijft juist een hele leuke interessante techniek. Maar het moet wel werken, mensen zijn niet achterlijk.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 25 februari 2019 08:34]

De kinect bij de Xbox one was echt veel beter. Het probleem is dat er gewoon geen killer games bij geleverd werden. Voornamelijk casual games. Die gamers vond je met name bij Nintendo. Xbox gamers zijn gemiddeld genomen denk ik minder casual gamers. Daarom had daar echt een super gamr bij gemoeten. Daar is MS gewoon niet zo goed in. Daar komt nu hopelijk verandering in.
Enige games die er echt goed gebruik van maakten waren idd de dance games. Disney's Fantasia was op zich wel een uitzondering, maar ook iets waar je van moet houden. Zeker niet genoeg om alleen daarvoor een kinect te halen
Bepaalde sport games waren ook geschikt en Kinectimals natuurlijk.
min ervaring was nochtans ook anders, nu toegegeven het was open demo set en ik mocht wat tennissen tegen iemand die 40 cm groter is dan mij en de helft van mijn bewegingen werden niet geregistreerd, omdat ik te "klein" was. nochtans 2 andere collega's kleiner dan mij kon wel perfect tegen elkaar spelen. maar als het verschil in grootte te groot was ging het niet.
Voor met de kinect moet ik zeggen dat hij bij mij eigenlijk altijd prima heeft gewerkt. Vond wat ik er mee kon uiteindelijk niet zo boeiend, maar werkte voor de rest prima.
Heb zelf enorm van de kinect genoten, het spelen met meerdere mensen was echt hilarisch, en de filmpjes naderhand (kinect sports of iets dergelijks speelden we dan) Ik vind het jammer dat het niets meer is geworden. Wel wat gedoe met spullen aan de kant, maar echt fun met meerder mensen / kinderen
Dat er een gyroscoop in zit, suggereert dat het ook bedoelt is om mee rond te lopen? Of zou dat een andere reden hebben?
Denk eerder zodat hij weet of hij scheef staat of niet. Of misschien op zijn zij. Zodat die beter rekening kan houden van de kamer en gebaren.

Of als iemand de kinect op zijn kop gebruikt, weet die meteen dat die het beeld moet omdraaien :+

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 322701 op 25 februari 2019 08:53]

Een gyroscoop is voor relatieve beweging niet voor absolute plaats hoek bepalingen.
Dat is voor als je er bijvoorbeeld een object mee wilt inscannen waarbij de Kinect gemonteerd staat op een ronddraaiend toestel.
In het filmpje zie je het apparaat ook langs een magazijn gaan dus ik ga er vanuit dat ze daarmee de robots bedoelen die de dozen scannen en oppakken en dus daarlangs bewegen.
Kan deze ook als beveiliging werken voor een huis? Net zoals de face unlock van iPhone die technische dingen lenen van het patent... Niet dat ik het wil verder maar toch.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 25 februari 2019 08:27]

Hij herkent ook profielen die voor hem langskomen. Mijn zoon logt ie automatisch in als hij naast me komt zitten
dit zou nou een leuk ding zijn als het 100 euro had gekost, dan was het iets wat echt een groot suc6 zou kunnen worden..genoeg resolutie..ideale aanvulling op de digitale assistent!
Dit is een DevKit, dus de prijs van de ConsumerVersion zou nog best eens in de buurt kunnen komen.
Er zal hier geen consumentenversie van komen omdat dit niet voor consumenten bedoelt is.
Goed punt.

Desalniettemin betreft dit een devkit dus zal er hoogstwaarschijnlijk nog een nieuwe versie van komen welke wat aangenamer geprijsd zal zijn.

Eventueel komt er later alsnog een consumentenversie wanneer hij dit keer succesvoller wordt.
Mooi om te zien welke weg Microsoft aan het inslaan is met de Kinect en Microsoft Hololens. Gevoelsmatig denk ik dat zij de eerste zijn die hologrammen voor elkaar gaat krijgen (gebaseerd op een voorgevoel).

Grappig om te zien hoe het Kinect project blijft leven... en dat terwijl het oorspronkelijk bij een gameconsole hoort.
Daar kan je dus wel is gelijk in hebben dat Microsoft het 1e daar in gaat zijn omdat voor elkaar te krijgen, lees dit maar eens wat hardware info heeft geplaatst.

https://nl.hardware.info/...-compacte-kinect-hardware zij willen tastbare hologrammen die iedereen kan zien via de cloud... Jesus het begint er bijna op te lijken dat we echte hologrammen gaan zien.

Krijgen we dadelijk echte Pokémon over 10 jaar of wat...

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 25 februari 2019 11:12]

wat een absurde prijs. Het mooie van de oude kinect was juist dat je hem voor 50 euro kon kopen, en daardoor was hij heel leuk voor studenten projecten. Toen ik de kop van het artikel last dacht ik, Yes die moet ik hebben, maar nu ik de prijs heb gezien laat ik hem toch maar aan me voorbij gaan.
Je kunt een oude kinect kopen voor de ontwikkeling van je project.
Degenen die zo'n project uiteindelijk echt implementeren wil kan wel een apparaatje van 400 euro betalen.
Of als je hem niet direct hoeft te hebben; er komt vast wel een versie 2.0; waarbij MS de oude voorraad met flinke kortingen verkoopt; of je neemt een tweedehansje over van een early adopter.
Lijkt mij dat ze dit ding ontwikkeld hebben voor de Hololens 2. (Azure/Kinect) En dat ze dachten. Als we dit ding nu ook eens in een behuizing plaatsen en apart verkopen. Misschien kunnen we dan de R&D kosten drukken.
De pricing kan natuurlijk ook strategisch zijn. Als je het aan de consument wil slijten moet het elcheapo zijn. Als je het aan corporate omgevingen wil slijten moet je je de prijs daar ook op aanpassen.

[Reactie gewijzigd door 0vestel0 op 25 februari 2019 11:05]

Je kunt dan ook wel denken dat ze veel techniek uit de originele Kinect versies hebben overgenomen in Hololens. Met name mbt ruimtelijke beeldverwerking