Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

DiRT Rally 2.0 krijgt in de zomer ondersteuning voor Oculus Rift

Codemasters gaat DiRT Rally 2.0 nadat het spel uitkomt op 26 februari van vr-ondersteuning voorzien. In de zomer verschijnt er een update die het spel compatibel maakt met de Oculus Rift-headset.

Codemasters zegt in een tweet dat het geluisterd heeft en dat ook Oculus dat heeft gedaan. Daarmee doelt de uitgever op klachten over het ontbreken van vr-ondersteuning bij DiRT Rally 2.0. Toen die game in september vorig jaar werd aangekondigd, werd er niets gemeld over vr-ondersteuning. Het eerste deel had ondersteuning voor de Oculus Rift en de PlayStation 4-versie werkte in combinatie met de PSVR-headset.

In de tweet noemt Codemasters alleen Oculus-ondersteuning. Vooralsnog lijkt er geen PSVR-versie te komen. Het is mogelijk dat die later komt en dat Oculus tijdelijke exclusiviteit heeft bedongen. Bij de eerste versie van DiRT Rally kwam PlayStation VR-ondersteuning ook later uit, bovendien gebeurde dat via een betaalde update.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11-02-2019 • 09:02

35 Linkedin Google+

Submitter: Devin19

Reacties (35)

Wijzig sortering
De eerst Dirt Rally vind ik juist een van de beste games om in vr te spelen. Ik wist eigenlijk niet dat dat er nog niet bij launch in zou zitten. Nou ja, dan wacht ik een paar maandjes langer om het te spelen.
Ik volg de VR markt niet zo, hoe staat het met verbetering voor motion sickness?
Is een spel als dirt 2 al goed te spelen voor mensen met wagenziekte?
Ik heb ook "wagenziekte", maar heb hier geen last van als ik zelf rijd (een echte auto). Met racespelletjes in VR gaat het ook redelijk goed, tot het moment dat ik een klapper maak en ineens heel snel stil sta. Op dat moment gaat m'n gevoel nog rechtdoor, maar visueel sta ik stil en krijg ik direct een gevoel van misselijkheid / duizeligheid over mij heen. Als ik teveel klappers maak, moet ik echt even pauze. Ik denk dat het voor iedereen anders is, en je het gewoon eens moet proberen om te zien hoe de ervaring is op je eigen lichaam.
Maakt 't wel realistischer. Een kapper maken en ook fysiek wat voelen :P
Ik vraag me af of dit bij het gebruik van een motion seat minder zou zijn, omdat je dan ook fysieke imput van een crash krijgt. (Behalve natuurlijk dat je stuur ook beweging van de crash doorgeeft.)
Je zit in een auto, die auto gaat hard, hard over ondergronden die niet vlak zijn en jij vraagt of het een goed idee is als je wagenziekte hebt :')
"VR legs" kun je trainen. Er zijn in ieder geval geen verbeteringen tegen motion sickness. De hardware is ook weinig veranderd, Vive Pro en Rift CV1 zijn al een tijdje de high-end HMD's. Bij mij was Dirt rally in ieder geval de manier om binnen 5 min misselijk te worden. Misschien nog eens proberen.
Zelf heb ik wagenziekte als ik beweging voel, maar niet zie (als ik dus in een auto naar een boek kijk).

Als ik beweging zie, maar het niet voel heb ik er totaal geen last van (zoals in VR).
Ik vind het wel een beetje mal dat SteamVR niet wordt ondersteund. Dan pak je in één keer de Rift, de verschillende HTC Vive-modellen en de aankomende Pimax 8K/5K+ mee. Zeker het grote FOV van de Pimaxen voegt echt wat toe aan de ervaring. Uiteindelijk zal het vast wel weer werkend te krijgen zijn met behulp van Revive, maar ik snap de keus van Codemasters hier niet.
En ook nog eens Windows MR toestellen. :) Zal wel Oculus geld achter zitten. Helaas.
SteamVR werkt met de Windows MR toestellen. Dus deze worden direct ondersteund mocht openvr/steamvr worden geïmplementeerd.
Ook nog eens de vorige thread van de originele Dirt Rally VR ondersteuning bekeken, ook daar was het Oculus only, maar men kreeg het wel (voor sommigen) werkend met Revive.

Hoedanook, jammer dat Code"Masters" blijkbaar niet eens deze feature van de vorige game op de roadmap had staan voor het vervolg. Terwijl racing zich uitstekend leunt voor VR.
Dat bedoelde ik ook.
Dan pak je in één keer de Rift, de verschillende HTC Vive-modellen en de aankomende Pimax 8K/5K+ mee.
...en ook nog eens Windows MR toestellen

Ik heb zelf een Vive en een Lenovo Explorer(WinMR).

Revive werkt prima, maar daarvoor moet(/moest) je wel de Oculus home software installeren. Dat heb ik ooit wel gedaan, maar dat wil ik eigenlijk liever niet meer... Al is het alleen maar omdat die op vervelende momenten opstartte. Plus het feit dat het Facebook software is.
Net als de vorige keer heeft Codemasters gewacht tot Facebook/Oculus met een zak geld aankwam alvorens VR in te schakelen.
Als je goed naar de tweet kijkt zie je ook dat 'Oculus geluisterd heeft'. Die hebben dus de portemonee getrokken, dus vandaar dat het weer een exclusive is.
De kans is aanwezig dat het ook gewoon voor SteamVR uit komt, maar de aankondiging is nu eenmaal gedaan icm Oculus, en die gaan dan echt niet SteamVR zitten promoten.
een van de weinige spellen waarbij mijn hart sneller gaat kloppen!
Zonder stuur is deze spel niet te spellen. Ik rijd dirt rally in de cockit and geen overview.
Alleen die Oculus Rift is en blijft duur. Mijn RX580 is niet genoeg.
De Oculus Rift zelf valt enorm mee in prijs, is een heel stuk goedkoper dan de HTC Vive. De normale prijs van de Rift (dus inclusief controllers, 2 camera's en nog wat gratis games) is nu 399 (das ook inclusief verzendkosten vanaf oculusvr.com). en de RX580 is beter dan de recommended die ze stellen, de RX480 (of heb ik het verkeerd, 580 is toch beter dan de 480? ben niet zo'n AMD expert).
Refresh. RX 580 = RX 480 + 100Mhz

Recommended hangt af van het spel natuurlijk. Aan Async heb je niet zoveel in een racespel, omdat je liever echte frames wilt en zoveel mogelijk visuele info in realtime. Maar DiRT is helemaal niet zo zwaar naar mijn ervaring. Dirt Rally 1 draait zonder problemen op mijn RX580 / eyefinity set-up (geen VR, wel dubbel zoveel pixels.) Daarbovenop zijn er een heleboel grafische praaltjes, zoals reflecties, die je kan uitzetten als je vanuit cockpit view speelt.

[Reactie gewijzigd door Mijiru op 11 februari 2019 14:17]

Zal het helaas aan mezelf voorbij moeten laten gaan. Met VR ben ik, als het net even te snel gaat, binnen 1 minuut echt misselijk voor de rest van de dag. Helaas kun je dat niet trainen en wordt dat erger hoe ouder je wordt. Misschien dat pilletjes tegen wagenziekte of zeeziekte zouden kunnen helpen ... maar of ik daar aan moet beginnen, dat lijkt me niet gezond voor een spelletje
Dat kun je wel trainen, en een groot deel komt ook gewoon omdat mensen de headset eerst niet goed afstellen. Ook verschilt het natuurlijk per spel.
Awesome, toevallig net een Oculus aangeschaft en wat een ervaring tot nu toe zeg.
Probleem is nog steeds wel dat er gewoon heel veel spellen uitkomen zonder vr ondersteuning terwijl het echt een goede toevoeging had kunnen zijn.
Ben met je eens, maar probleem is ook dat VR support wat meer resources trekt aan je GPU, dus als de gewone versie al behoorlijke impact heeft dan wil je niet zomaar een visueel 'mindere' versie uitbrengen die op een doorsnee GPU dan nog wel in VR te trekken is. Naast natuurlijk ook de controls en onscreen UI.
Er zijn natuurlijk altijd tools die je kunt gebruiken om elke 3D game wel in VR te tonen, google maar eens.
Ugh alleen Oculus(laagste resolutie momenteel op de markt). Waarom jezelf zo beperken in een toch al krappe VR markt. Erg ongezond met third party exclusives voor een bril. Alsof mensen meerdere VR brillen gaan kopen.
Resolutie is niet lager dan de HTC vive. En als je op SteamVR kijkt is het grootste deel daar nog steeds de Oculus Rift, en met Revive kun je dus ook Oculus exclusives spelen op je Vive. Net zoals dat er op Steam nog genoeg VR games zijn die niet fatsoenlijk de Oculus ondersteunen (hun controllers).
My bad, dacht altijd dat de standard vive ook al hoger had. Hiervoor heb je de te dure Pro nodig. Ik gebruik zelf ook revive om alles te kunnen spelen, maar ben de oculus home en dergelijke liever kwijt dan rijk.
Slechte zaak.

Maak het gewoon voor VR, niet voor maar een versie...

Oerdom.
Kijk dat is nog eens goed nieuws. Was van plan deze game te skippen vanwege het ontbreken van VR, maar nu zal ik hem zeker oppakken als de patch uit is als het spel goed ontvangen wordt.
Mooi! De eerste Dirt Rally in VR is erg vermakelijk. Hopelijk volgt PSVR na de Rift versie.

En nog meer hoop ik dat er in de toekomst een F1 game komt met VR ondersteuning.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True