Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Codemasters brengt DiRT Rally 2.0 uit op 26 februari 2019

Codemasters heeft DiRT Rally 2.0 aangekondigd. De rallygame komt eind februari volgend jaar uit voor de pc, de PlayStation 4 en de Xbox One. Het spel bevat zes locaties en acht officiële WRX-rallycrosscircuits.

Codemasters legt in de aankondiging uit dat DiRT Rally 2.0 zich afspeelt op locaties in Nieuw-Zeeland, Argentinië, Spanje, Polen, Australië en de Verenigde Staten. Er zijn acht officiële circuits van het FIA World Rallycross-kampioenschap in de game opgenomen. Ook bevat de game officiële rallyauto's uit verschillende klassen, maar welke er allemaal in de game zitten, is nog niet bekend.

De game krijgt een carrièremodus, losse Events en Championships, en een multiplayermodus. Na de release komen er betaalde uitbreidingen voor de game. Codemasters zal een Deluxe Edition uitbrengen en spelers die daarvoor kiezen, krijgen ook de eerste twee seizoenen dlc, elk met drie nieuwe locaties. Kopers van de Deluxe-uitvoering krijgen daarbij sneller toegang tot vijf rallywagens, waaronder de Lancia Stratos en de Subaru Impreza 1995. Deze duurdere versie van de game is al beschikbaar vanaf 22 februari, een paar dagen voor de release van de reguliere versie.

Het eerste deel van DiRT Rally kwam in 2015 eerst uit via Steam Early Access. Het tweede deel wordt op een normale wijze uitgebracht, zonder testperiode.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

26-09-2018 • 13:50

37 Linkedin Google+

Submitter: Devin19

Reacties (37)

Wijzig sortering
Had al het idee dat Codemaster de WRC licentie had verkegen aangezien de WRC maker V-rally uit heeft gebracht. Tot zover het goede nieuws, want ik zie VR totaal niet genoemd worden :?
Dit gaat over de WRX (rallycross) licentie, niet de WRC (rally) licentie.
The official game of the FIA World Rallycross Championship presented by Monster Energy, DiRT Rally 2.0 will also feature cars from the 2018 season as well as eight of the official WorldRX circuits at launch.
bron

Ik hoop inderdaad dat VR weer beschikbaar word, want dat maakte DiRT Rally wel echt DiRT Rally. Hier zijn echter nog geen officiële uitspraken over gedaan.

Op het forum gaan nog geruchten dat er vanavond wat tijdens Oculus Connect aangekondigd gaat worden gezien de timing, maar dit zou ik met een flinke schep zout nemen (helaas).

[Reactie gewijzigd door Devin19 op 26 september 2018 14:56]

Goed punt, heb even verduidelijkt dat het om WRX gaat :)
Had al het idee dat Codemaster de WRC licentie had verkegen aangezien de WRC maker V-rally uit heeft gebracht. Tot zover het goede nieuws, want ik zie VR totaal niet genoemd worden :?
Logisch, want als jij een VR bril op zet en in je auto stapt en de gevolgen zijn niet te overzien :P
Hopelijk houden ze nu wel deze basis game voorlopig en brengen continu nieuwe content uit. zoals al meerdere sims doen. en niet een paar tracks die je continu moet rijden.
En helemaal zou het mooi wezen om je eigen content te kunnen creëren (zoals asseto corsa).
Er is in ieder geval bevestigd dat er minstens 2 'seasons' aan komen wat DLC betreft:
there will also be a DiRT Rally 2.0 Deluxe Edition which also includes the first two seasons of post-launch additional content, each with three locations (split between rally and rallycross)
bron

[Reactie gewijzigd door Devin19 op 26 september 2018 21:07]

Ik denk dat ik deze maar oversla, DiRT Rally 1 had een veel te irritante hardcore handling voor veel mensen, vooral als je het met een controller of keyboard speelt.

DiRT 4 kon me wat meer bekoren, wel met de gamer handling echter heeft dat spel ook veel stages waar je meer op de rem hangt dan lekker gas kan blijven geven en in de bochten kan smijten, alhoewel het redelijk goed gebalanceerd was.

Ik mis nog steeds een waardige opvolger van DiRT 2 waar een stuk meer arcade aanwezig was en wat meer vergevingsgezind was en je lekker met de auto kon hoeken en scheuren op hoge snelheden, het had een heel andere feeling dan de huidige spellen.

DiRT 3 was nog aardig maar gymkana was niet echt m'n ding dus eigenlijk positioneer ik het spel net onder DiRT 2, hoewel het nog wel lekker arcade reed.
helemaal niet mee eens .. laat dirt rally maar een echte sim blijven die met stuurtje moet...
Er moet ook keuze zijn om uit te kiezen dus heb er verder geen probleem mee voor mensen die er wel naar uitkijken.
Ik zeg alleen dat ik het zelf waarschijnlijk zal overslaan, dat is mijn persoonlijke mening en het bovenstaande is uw mening.

Ze kunnen er wel voor kiezen een 'gamer' handling uit te brengen voor het spel zoals DiRT 4 om het wat toegankelijker te maken, want ze willen immers ook genoeg kunnen verkopen.
Dan heb je toch het beste van twee werelden lijkt me.
Dat is precies wat ze deden met Dirt 4. Hier kun je in de settings kiezen voor Simulation of Gamer handling. Echter kraakte de elite Dirt 4 alsnog af omdat de handling alsnog simplistischer zou zijn. In werkelijkheid was de sim handling realistischer maar volgens de elite is moeilijker altijd realistischer. Auto's in DR voelde imo vaak veel te licht en 'twitchy' aan terwijl deze in D4 meer aan voelden alsof je ook in een auto zit ipv een driewieler. Grafisch was het wel een stapje terug aangezien DR exlusief voor PC is ontwikkelt en Dirt 4 niet. Ik ben ook wel verbaasd dat ze zo snel met een nieuwe Dirt komen. Ik zou graag een opvolger zien van het 4 jaar oude Grid Autosport.
klopt helemaal dat ieder zijn eigen mening heeft. En ik snap ook best dat er mensen zijn die met tobo willen racen. Maar wanneer je dit binnen 1 game wilt halen, ben ik bang dat iedereen wat in moet leveren. Daarom zie ik graag dat Dirt een sim blijft.
Dan zou codemasters hiernaast een compleet nieuwe arcade game moeten aanbieden. en dat zal wel teveel kosten.
Hoe het op dit moment voor mij lijkt, is dat Dirt en Dirt Rally naast elkaar blijven bestaan als twee aparte franchises, waar Dirt een stuk meer de "simcade" kant op gaat en Dirt Rally de hardcore kant. Als je echt een arcade spel wil, kan je altijd voor Grid gaan.
Of nog beter: geef mensen gewoon zelf de keuze.
helemaal niet mee eens .. laat dirt rally maar een echte sim blijven die met stuurtje moet...
Het is natuurlijk klinkklare onzin dat dat een OF OF verhaal is.
Ze kunnen echt wel stuur-sim en een deftige controller support ondersteunen met gewoon wat al dan niet optionele driving aids waar je dus ook online-play gebalanceerd mee kan houden, ik snap niet waarom ze dat niet doen.

Als game heb ik namelijk het "serieuzere" Dirt Rally liever dan de Arcade broertjes maar ik heb geen stuur en ga die ook niet alleen voor Dirt kopen. Deze apparaten zijn duur en ik heb er geen ruimte voor. Zeker niet voor zo'n hele play seat.

Dit spel is echter betrekkelijk onspeelbaar zonder stuur.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 26 september 2018 14:26]

Mee eens, maar te weinig progressie, is nog steeds DX11 game.
Helaas is DiRT 2 nergens meer te koop. Die zou ik graag weer willen hebben.
Dat mag toch geen probleem zijn in deze digitale tijden?
Dirt 3 vond ik echt een leuk spel, alleen inderdaad dat Gymkana argh. Difficulty op easy en er snel even doorheen knallen om daarna weer op de echte races te focussen. Gymkana hoort naar mijn mening ook niet thuis in een rally/rallycross spel.
Ben benieuwd, hopelijk word het net zo realistisch als Dirt rally 1!

[Reactie gewijzigd door jgreven op 26 september 2018 13:53]

Het zal net zo onrealistisch worden idd. Zelfde Ego engine die al meer als een decenia zonder ingrijpende verandering gebruikt word.
Ik vond de handeling realistisch genoeg, wat vind je onrealistisch als ik vragen mag?
Alles...

Gas geven is een lineair gebeuren, terwijl bij het gas geven in een echte auto je de lucht inlaat klep bediend. Echter de motor reageert in het echt niet lineair op de hoeveelheid lucht die binnenkomt.

Remmen is ook zo'n ding. Deze zijn ook lineair en veranderen niet in remkracht met temperatuur. Dus je hoeft je remmen niet eerst warm te remmen voordat ze optimaal werken, en je kan ze ook niet over verhitten tot de remkracht weg ebt.

Banden simulatie is ook al een model zo oud als Dirt 2. Het is een erg simpel model die gewoon niet realistisch reageert op temperatuursveranderingen danwel op het weg oppervlak waarop je rijd.

Dan nog het sturen met een stuurtje. De FFB is totaal los gekoppeld van de Physics en dus voel je niet wat de auto nu echt doet. Daarnaast is het systeem sterk verouderd van Toca Race Driver 3 waarin alleen nog maar sturen met 270 graden worden ondersteunt. Elk modern stuur heeft 900 graden of meer, en aangezien de FFB schaalt op (als in uitgesmeerd word over) het aantal graden van het stuur... dan werkt de FFB dus voor geen meter met moderne apparatuur.

Daarom vind ik de Ego engine een sterk verouderde en voor moderne toepassingen waardeloze game engine, en elke game die er mee gemaakt word is gewoon gelijk rijp voor het afval in mijn ogen. Het speelt immers alleen nog maar lekker met een gamepad, maar dat is ver van realistisch te noemen. Zelfs een Tesla rijd je nog niet met een gamepad in het echt.
Hmm oke, denk dat ik nog een rookie ben op dat gebied :-).
Niet helemaal mee eens. Je kan toch je stuur naar believen aanpassen zodat je met FFB enigzins in de buurt van realisme komt?

Sowieso snap ik nooit zo goed waarom een racegame zo realistisch mogelijk moet zijn. Wie van de gamers rijdt hier nu dagelijks over stoffige achterafawegen en kan bepalen of iets realistisch is? Je technische omschrijving mag accuraat zijn, ze mogen het implenteren in de game, maar realistisch wordt het daar ook niet door. Je mist altijd nog zoiets als beweging van de carresorie van de auto. Een stuur kan dat nooit zo goed nabootsen.

Ergo, zolang ik het gevoel heb dat ik met de auto kan doen wat ik wil, binnen de beperking van het spel, ben ik tevreden. Realistisch of niet. Bij Dirt Rally had ik dat gevoel (Dirt 4, niet, te veel onderstuur), dus 2.0 mag van mij zeker komen.
Het stuur is niet in te stellen omdat de FFB los staat van wat er op natuurkundig niveau berekent word. Het is dus niet samenhangend en de een kan dus geen fysieke representatie vormen van wat er onderhuids gebeurd.

Een race spel mag best onrealistisch zijn. Forza Horizon 4 is een leuke game bijvoorbeeld.
Waar ik overval is wanneer ze het realistisch noemen, en dat uiteindelijk het niet realistisch is. Of dat ze de physics en FFB veranderd zeggen te hebben, maar dat het nog exact hetzelfde waardeloze systeem is als voorheen.
Ik kan dus niet over die leugens van Codemasters.

Dat je kan doen met een auto in een spel geeft voldoening. Echter als je een zo realistisch mogelijke race simulatie speel, en je gaat met je maten bijvoorbeeld karten... als je dan je digitale ervaring over kan brengen in het echt geeft nog veel meer voldoening.
Tevens is die vertaalslag ook te maken voor gewoon auto rijden. Des te meer je bekend raakt met verschillende oppervlakken en hoe de auto daarop reageert, des te makkelijker word het voor jouw om de auto onder controle te houden als het een keer verkeerd gaat. Immers zit het al instinctief dan bij jouw erin.
Dus er is zeker wat te zeggen voor realistische race games, al kan een arcade racer als Dirt of F1-series ook z'n charme hebben natuurlijk.
We verschillen in mening over wat we zoeken in een racegame. Ik ben het namelijk met je eens dat met vrienden karten veel voldoening geeft en het gaaf zou zijn dat terug te zien in game. Daarentegen is dat voor mij niet per se iets wat ik zoek in een game. Dirt Rally is me uitdagend genoeg om voldoening uit te halen, maar als dat net zo realistisch zou worden als echt rallyrijden, weet ik niet of het nog steeds de game voor mij is- en velen met mij. Uiteindelijk wil Codemasters winst maken met het product en zullen ze dus ergens moeten inleveren aan realisme. Van mij mogen ze dan nog steeds claimen dat ze een realistische racegame proberen te maken. Ik zie namelijk niet in welke rallygame op dit moment een dergelijke ‘realistische’ ervaring biedt. Ze weten zelf denk ik ook heel goed dat het nog realistischer kan, maar doen dat om bovengenoemde reden denk ik niet. Het is in mijn optiek dan ook eerder een halve waarheid dat ze zeggen realisme na te bootsen. Net zoals zoveel reclamepraatjes.

P.S.
Ik vind je naam in dit verband iets ironisch hebben. Spreken over FFB en realisme en dan een naam hebben die mij aan de Logitech-stuurtjes doet denken. :p

[Reactie gewijzigd door Borundil op 27 september 2018 18:32]

Een spel moet voldoening geven, en er moet inderdaad voor ieder wat wils zijn. Ook ben ik het eens dat het deels marketing praat is, echter moet die wel communiceren met de ontwikkel afdeling om te zorgen dat ze niet de boel lopen te flessen met hun uitingen. Ze moeten dus weten waar ze over praten, en dus reken ik het toch aan op de ontwikkelaars. Die zouden in kunnen grijpen als ze het er niet mee eens zijn.

Rally game niet, maar Project CARS 2 en iRacing bieden beide een goede off-road ervaring. Waarbij de eerste Dirt Rally heeft overtroffen in Rally Cross.


Over mijn naam. Die is ontstaan omdat ik fan was van het oudere Star Trek, en ik Spock een interessante man vond. Iemand die met de kracht van logica vele problemen probeerde te benaderen. Dus vandaar kracht van logica, LogiForce.
Ik ben ooit wel begonnen met een Logitech stuurtje voor mijn eerste FFB stuur, maar ik heb al zo'n 8 jaar inmiddels Fanatec producten. Ik ben tevens tester voor Fanatec de Clubsport lijn van producten.
Dus ik heb weinig met Logitech van doen. Zelfs mijn keyboard en muis zijn van Razer. :p
Ben erg benieuwd. Grafisch ziet het, op basis van de trailer, er goed uit. Dirt 4 was grafisch gezien niet echt een upgrade t.o.v. zijn voorganger. Hopelijk gaat deze game zowel de arcade-sim als de hardcore-sim bekoren :).
Ben erg benieuwd! Ik heb erg genoten van DiRT Rally, en die game hoop ik nog eens te kunnen beleven met een toekomstige VR-headset. Ze noemen VR trouwens nergens in de hele aankondiging, dus ik vrees dat er niet in zit. (of ze laten vanavond een demo zien op Oculus Connect!)

Waarom je trouwens een trailer voor een game die in 2019 uit komt niet even in 4k rendered is mij een raadsel (60 fps is dan wel weer fijn).

Ondertussen zijn de huidige DiRT-games flink in de aanbieding op Steam: DiRT Rally voor €8,74, DiRT 4 voor €13,74 en de bundel voor beiden voor €20,24.

[Reactie gewijzigd door Balance op 26 september 2018 14:25]

Ik verwachtte toch eerder een nieuwe Grid! Maar dit is ook prima natuurlijk.
De acht officiële circuits van het FIA World Rallycross-kampioenschap die in de basis game zijn opgenomen zijn:
  • Barcelona
  • Montalegre
  • Mettet
  • Lohéac Bretagne
  • Trois-Rivieres
  • Hell
  • Holjes
  • Silverstone
(met per circuit nog verschillende varianten.)
bron
Jammer dat er geen stages van Finland, Griekenland of Duitsland (Verbundsring <3) er niet gelijk inzitten. Bij Dirt Rally toch wel de dikste landen met de dikste stages. Rallycross is leuk maar met vrienden om de beurt een dikke tijd neerzetten op een Thrustmaster T300 Ferrari Alcantara met H-shifter en zelfgemaakte handrem (gemaakt van deurklink van de Gamma en nog paar onderdeeltjes voor nog geen 10euro), maakt dit spel en natuurlijk de opvolger met gemak 10x leuker dan rallycross imo.
Heb je ivm die handrem meer info beschikbaar? Of ergens online gevonden?

Btw, wreckfest is ook leuk met stuurtje :P
Yep. Good ol' YouTube. Zie https://www.youtube.com/watch?v=Tu6WikqAxYE

Ik gebruik als standaard een Wheelstand Pro met shifter uitbreiding. Onder de base van het stuur hebben we een extra metalen plaat laten uitsteken zoals ook in het filmpje. Daar een recht hoekje op geschroefd en daar de deurklink op. Aan de achterkant steekt een lange staaf die bij het aantrekken van de deurklink de knop induwt die gemapped is naar de handrem. Works like a charm en kost geen drol behalve een uurtje klussen. 8)
helaas, er is nu al bevestiging dat er geen vr gepland is:

https://www.usgamer.net/a...has-no-vr-support-planned

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True