Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

DiRT Rally verschijnt later dit jaar voor macOS

Door , 59 reacties

Feral Interactive gaat een macOS-versie van DiRT Rally uitbrengen. De game verscheen in 2015 voor Windows en in 2016 voor consoles. Eerder dit jaar kwam er al een Linux-versie uit. Een releasedatum van de macOS-versie is nog niet bekendgemaakt.

De uitgever zegt in een aankondiging dat de rallygame 'later dit jaar' voor macOS verschijnt. Feral Interactive gaat de game verkopen via zijn eigen winkel, op Steam en in de Mac App Store voor 50 euro. De inhoud van de game is hetzelfde als van de versies die al op de markt zijn.

Feral Interactive is niet de uitgever van de oorspronkelijke game, dat is Codemasters. Feral Interactive is een uitgever die games van andere makers naar Linux en macOS brengt. Eerder deed de uitgever dat bijvoorbeeld met Hitman, Mad Max en Deus Ex: Mankind Divided. In maart verscheen DiRT Rally voor Linux.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11-10-2017 • 09:28

59 Linkedin Google+

Reacties (59)

Wijzig sortering
Zijn de grafische kaarten in de macs etc niet een beetje te zwak om dit soort games te spelen?
Ja en nee. Het hangt ervan af welke macs je bedoelt. De MacBook Pro 2012 (intel HD 4000) waarmee ik dit bericht typ is natuurlijk veel te zwak om zo'n spel fatsoenlijk te spelen, maar bijvoorbeeld de nieuwe MacBook Pro15 inch met een Radeon Pro 560 kan dit makkelijk aan. Daarnaast zijn er meer modellen met een dedicated GPU, zoals de IMac en is het met USB-C ook mogelijk om een externe videokaart aan te sluiten en dan is er opeens veel meer mogelijk.

True, de markt hiervoor is niet groot aangezien de meeste nog op een Mac zitten met integrated videokaart, maar het is altijd leuk dat MacOs en Linux ook eindelijk wat games krijgen.
Maar wat bedoel je met makkelijk aan? Gezien de Pro560 een klasse 2 videokaart is (en niet eens een supersnelle), denk ik niet dat je op de native resolutie het spel kan spelen met ultra-settings.
Een externe videokaart is dan natuurlijk wel weer een optie en heb je meer kans dat het spel alles op max te spelen valt.
Het is niet alsof Native + Ultra nou echt een must is. De meeste spelletjes die leuk te spelen zijn hebben na medium of high settings weinig meerwaarde. Als je echt de hoogste instellingen nodig hebt om iets leuk te kunnen spelen vraag ik me af of de gameplay uberhaupt goed is...
Nodig niet, maar is wel het mooist natuurlijk.
Alhoewel, als je detail in je binnenspiegels wil, is high/ultra zeer gewenst. En dat maakt het (nog) leuker.
En wie wil nou niet op de leukste stand spelen.
Ik denk dat die laatste 10% meer graphics niet perse ook 10% extra leuk is :p Na dat je medium settings draait is alles wat daar weer boven op kan meer 'kijk mij eens' dan daadwerkelijk een spelletje dat leuker wordt.
Gameplay is natuurlijk wel het belangrijkste. Maar dit soort spellen die het ook moeten hebben van realisme, hebben zeker baat bij hogere settings. Zeker met dingen als details in de spiegels. En native is geen pre maar hoe hoger de resolutie, hoe mooier het spel vaak oogt. Het is vaak ook rustiger voor het oog.

Ik beweer dus ook niet dat de ultra instellingen nodig zijn om een spel leuk te maken, maar wel leuker.
Let wel, Dirt Rally is geen superzwaar spel. Is intussen al een paar jaartjes oud en was bovendien nooit een resource hog. Native met ultra-settings zal misschien niet lukken, maar dan moet je ook maar niet op een macbook gamen, denk ik.
Klopt, maar de recommended specs voor ultra is toch een AMD Radeon R9 290 or Nvidia GeForce GTX 780 minimaal. Maar het is leuk dat meer spellen naar de Macbook komen en het lijkt me goed speelbaar.
Als je specifiek naar dit spel gaat kijken zou het goed te doen moeten zijn op low'ish end hardware. Dirt Rally is namelijk best goed geoptimaliseerd.
Als je Apple moet geloven, zouden mits deze games in metal 2 gemaakt worden, 100x de performance gehaald moeten worden tegenover OpenGL. Is het probleem bij dit soort games niet vooral dat ze eerder gepoort worden ipv in bv metal 2 worden gemaakt.
Die 100x performance ten opzichte van OpenGL is ook niet zo moeilijk aangezien Apple nog steeds op een versie van OpenGL zit uit 2010 (OpenGL 4.1). Deze versie loopt qua features zover achter dat ik dat goed kan geloven. Zeker omdat Metal veel van dezelfde architectonische verbeteringen heeft die Mantle/Vulkan/DirectX 12 gebruiken om de performance flink op te schroeven.
Dat valt nog mee, ik hou de releases van MacOS niet echt bij maar ik weet zeker dat ze niet zo heel lang geleden nog op OpenGL versie 3.5 zaten.
Ik denk dat je OpenGL 3.3 bedoeld want OpenGL 3.5 is er nooit gekomen. OpenGL 3.3 is ook uit 2010 en is tegelijkertijd gelanceerd met versie 4.0.

OpenGL 3.3 was bedoeld voor hardware die op het niveau van DirectX 10 zat terwijl OpenGL 4.0 bedoeld was voor hardware op het niveau van DirectX 11.

[Reactie gewijzigd door CrazyJoe op 11 oktober 2017 17:05]

Maar zeker niet 100x de performance van DirectX. En reken er maar op dat de performance minder zal zijn dan onder Windows (simpelweg omdat het minder geoptimaliseerd zal zijn, want lagere verwachtte verkoop). Daarbij komt nog dat Apple geen geoptimaliseerde drivers heeft (zoals nVidia en AMD voor Windows ongeveer maandelijks uitbrengen), en geen GPUs gebruikt die voor games gemaakt zijn.

Apple heeft geen magisch ding om games veel sneller te maken onder dezelfde hardware. Tot nu toe zijn er wel eens ports gebencht onder MacOS en Windows via bootcamp, en draaide ze vrijwel altijd sneller onder Windows.
Nou ja, ik hoop dat de koeling toereikend genoeg is.

Wat is er zo goed aan de Radeon Pro 560?
Waarom hadden ze geen “betere” kaart in de Macbook Pro kunnen stoppen?

Geen saracsme of haat. Gewoon een normale vraag.
dat vraag ik me ook af. Radeon pro 560 vs GTX1050 heeft de GTX1050 3.2x zoveel pixel rate... is niet niets en voor fullhd gaming al eigenlijk minimum anno 2017 wat je wil. Dirt Rally is natuurlijk een game uit 2015 maar toch.

bron: https://www.notebookcheck...s-and-Specs.226608.0.html

Gamelijst : https://www.notebookcheck...aphics-Cards.13849.0.html
(zie je dat pro 560 geen 1080p in ultra kan terwijl gtx1050 vaak wel)

[Reactie gewijzigd door hawkeye73 op 11 oktober 2017 12:02]

De Radeon pro 560 was toen de enige kaart die 6 streams kon aanbieden op HDMI 1.2 om 2x 5K schermen aan te sturen op 60Hz. De 15" macbook pro's ondersteunen 2 externe schermen met 5K, de 13" versie kan 1 5K scherm aansturen op 60hz. Toen de macbook uitkwam was de maximum van Nvidia 5 stream wat net niet voldoende bandbreedte leverde op 2X 5K te streamen over TB3.
Na wat zoeken de bron teruggevonden.

Daarnaast stelt apple hoge eisen aan het verbruik, warmteproductie van een gpu. GTX 1050 en 1060 gebruiken teveel voor een macbook. Het TDP ligt tussen de 70watt en de 90watt terwijl de Radeons beperkt blijven tot 35watt tdp. AMD had in 2016 gewoon een erg goede GPU die krachtig genoeg is voor productivity software te accelereren en 5K schermen kon aansturen op een erg efficiente wijze.

Het voordeel is dat de batterij langer meegaat en uw laptop lekker koel en stil maar het nadeel is dat je geen brute kracht hebt voor bijvoorbeeld wetenschappelijke berekeningen of Rendering. Daarvoor zal Apple de E-gpu supporteren om GPU's extern aan te sluiten. Het is echter niet bedoeld voor gaming omdat TB3 nog geen pcie snelheden kan halen maar het is wel geschikt voor andere berekeningen waarbij de hele berekening kan gebeuren in het ram van de gpu.

Dirty Rally 4 heeft helelaal geen hoge minimum specs. Je speelt het op een geintegreerde intel gpu dus op een Macbook po of Imac met de Radeon 560 of 540 moet dat helemaal geen probleem zijn. Niet elk spel heeft tot GPU nodig. Ik draai veel games via bootcamp op men macbook pro 15" van 2013, gaat perfect maar je moet niet alles op high zetten om de aller laatste titels draaien, om steam staan er tonnen goede games.
Dankjewel voor de uitleg.
Ik heb het bericht "ArsTechnica review explains why Apple had to use AMD GPUs in the 15″ MacBook Pro" compleet gemist. 8)7

Ik ging er standaard vanuit dat NVIDIA wel een energie zuinige GPU had. Aangezien AMD altijd wordt afgeschoten daarop.

[Reactie gewijzigd door Yamikaminari op 11 oktober 2017 13:38]

Ze kunnen in de Macbook Pro niet zomaar een betere videokaart stoppen puur en alleen al omdat het een laptop is. En de iMac bestaat ook uit laptoponderdelen. In een laptop en in een alles-in-1 zoals de iMac is de ruimte beperkt en kan het wat moeilijker zijn om warmte af te voeren, daarom moeten er componenten gebruikt worden die wat minder warmte wegstoken. De max. warmte die een component mag produceren is een beperking voor de performance.

In dat kader kom/kwam je bij de Mac al snel uit bij de Mac Pro (de gewone/desktop) als je wilt gamen. Daar past een 'gewone' videokaart in. Maar de Mac Pro is behoorlijk veel duurder.

Nu weet ik niet in hoeverre deze argumenten vandaag de dag nog geldig zijn om niet op een mac te gamen er is nu een optie tot externe videokaarten via usb en mogelijk zijn de mobiele GPU's ook al een stuk beter geworden.
Sommige macs zijn gemaakt om 3D renderen te optimaliseren voor bvb gameontwikkelaars. Deze hebben zeker en vast een sterke grafische kaart aan boord en kunnen games zonder problemen op de hoogste settings spelen.
Als je dit 5 jaar geleden had gezegd had iedereen je gelijk gegeven.

De systemen die Apple hier voor bedoelt zijn de Mac Pro. Die zijn uitgevoerd met maximaal een AMD FirePro D700, een kaart die gelijk is aan de HD7870 die eind 2012 op de markt kwam.

Op dit moment is geen enkele mac bruikbaar voor game ontwikkelaars. Daar lopen ze simpelweg te ver voor achter.
Dat is wel heel dramatisch gezegd. Dus MacBook Pro’s en iMacs komen met fatsoenlijke en recente Radeon kaarten, je gaat mij niet vertellen dat deze volledig onbruikbaar zijn voor games.
Of denk je werkelijk dat alle games alleen maar voor de extreme High-end kaarten worden ontwikkeld?
Genoeg games die voor fatsoenlijke specs worden ontwikkeld, er is een handje vol ga,es dat voor extreme specs wordt ontwikkeld, maar bij die games loop je ook op een Windows bak ook snel achter alle feiten aan.
Je hebt mij nergens iets zien zeggen over het spelen van games.

Iemand zette een claim neer over macs die geoptimaliseerd zouden zijn voor game ontwikkelaars. Game ontwikkelaars hebben net iets andere eisen dan game spelers. Game ontwikkelaars hebben inderdaad extreme high-end kaarten nodig, anders wordt het heel lastig je product te testen met alle mogelijkheden die het zou moeten hebben.

Ik zeg nergens dat een spel niet op een Mac te spelen is. Ik zeg wel dat er op dit moment geen enkele Apple computer is die gemaakt is, of Łberhaupt geschikt, om games mee te ontwikkelen, als het over grafische zaken gaat.
De iMac Pro eind dit jaar (dus bijna :) ) komt met AMD VEGA kaarten. Niet bepaald langzaam volgens mij ;)
Mja, dat is wel weer een nicheproduct in een nichemarkt... Kosten die dingen niet makkelijk 3000 euro? Dat is weer anderhalf keer zoveel als een high-end game PC met ongeveer dezelfde hardware.
Je kan de iMac Pro niet in een ander systeem zo makkelijk krijgen. (Kijk alleen al naar het beeldpaneel)
Maar hij kost nog veel meer dan 3000 euro maar dat komt ook omdat ie met echt super goede specificaties komt.
Maar die specs krijg je ook in een zelf gebouwde game PC, met monitor, van rond de 2000-2500 euro. Mijn punt is dat je dus betaalt voor het design, de kast en een zeer beperkte moddability. Daar staat natuurlijk tegenover dat het wel meer waardevast is, maar tegen de tijd dat je het ding weer zou verkopen heb je het verschil er al uit.

Ik zie gewoon niet direct het nut in tenzij je heel specifiek een all-in-one zoekt met dat specifieke design voor een specifieke plek in het huis. Niche dus. Laat staan dat er weinig games zijn die op OSX (goed) lopen vergeleken met Windows of zelfs Linux. De videokaart lijkt dan ook enorme overkill?
Het draait macOS en is een gegarandeerde en geteste configuratie. Niet iedereen wil de hele dag met z'n hardware of software spelen ;-) Soms wil je gewoon dat het werkt, op een consistente manier, zodat je gewoon je ding kan doen. Ook als dat betekent dat niet je perse de dikste 1337-pc hebt.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 11 oktober 2017 23:06]

Dat ook, en daarbij zoals hierboven door mijzelf gepost scheelt het niet eens zoveel geld en heb je niet zo'n mooi gelikt systeem :)
Exact dť reden dat ik naar Mac ben geswitched... het wťrkt gewoon
Dat is dus echt onzin....
Ik heb hier even een lijstje gemaakt (en bijna alles het goedkoopste onderdeel gekozen afgezien van de kast en cpu koeling). Dan is dit lijstje met een i7 - 8core en de iMac Pro gaat geleverd worden met de nieuwste generatie Xeon en ECC geheugen en dat zou de prijs nog verder opdrijven.

Als je een soortgelijk iets zou willen bestellen (incl. dezelfde resolutie monitor - lees niet dezelfde kwaliteit alleen...) dan kom je hierop uit:
Product Actuele prijs Subtotaal

Intel Core i7-7820X (Tray)

Processors

§ 590,- § 590,-

Asus TUF X299 Mark 2

Moederborden

§ 215,- § 215,-

Sapphire Radeon RX Vega 56 8G

Videokaarten

§ 538,50 § 538,50

Fractal Design Define C TG

Behuizingen

§ 91,10 § 91,10

Trust Full HD 1080p Webcam

Webcams

§ 30,33 § 30,33

HP Z27q Zwart

Monitoren

§ 1.099,89 § 1.099,89

Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM

Besturingssystemen

§ 12,95 § 12,95

Logitech Z333

PC speakersets

§ 43,85 § 43,85

Scythe Mugen 5 PCGH Edition

Processorkoeling

§ 49,99 § 49,99

Apple Magic Keyboard met numeriek toetsenblok - Nederlands

Toetsenborden

§ 141,81 § 141,81

Apple Magic Mouse 2

Muizen

§ 81,- § 81,-

Team Group Vulcan TLYED432G3000HC16AQC01

Geheugen intern

§ 265,50 § 265,50

Corsair RM550x Zwart

Voedingen

§ 87,95 § 87,95

Samsung 960 Pro 1TB

Solid state drives

§ 536,95 § 536,95
Totaal § 3.784,82

Dus met de meerprijs van ECC geheugen en de Xeon in het achterhoofd (en wellicht een iets duurder moederbord) kom je op ruim §4000,-!! En dan heb ik de verschillende standaardsoftware pakketten niet meegerekend alleen het OS.

[Reactie gewijzigd door Manyuken op 11 oktober 2017 13:48]

Beetje jammer dat deze hardware nooit in een iMac gaat komen. Kijk eens voor de lol naar de TDP van die i7 en ook van de Vega 56.

De iMac komt waarschijnlijk gewoon weer met een mobiele videokaart zoals elke andere iMac.
Kijk eens op de site en je zal zien dat er volwaardige hardware in komt.
Lijst toevoegen werkt niet....mijn excuses.

[Reactie gewijzigd door Manyuken op 11 oktober 2017 13:47]

Interessant inderdaad. Maar het is altijd oppassen met Apple. Soms klokken ze de kaarten wat terug om binnen de tolerantie qua temperatuur te blijven. Dit kan zo een procent of 10 - 20 schelen. Maar met een VEGA aan boord is het dik voor elkaar natuurlijk.
Vind je dit dan "onbruikbaar"?

https://www.youtube.com/w...rnjiuecsmygwozeerk0h00410

Het is dan ook nog eens onder Windows 10/Bootcamp dus helemaal niet geoptimaliseerd...
Nee hoor, ligt natuurlijk een beetje aan het model dat je hebt, maar genoeg van die machines heeft er een prima videochip inzitten waar dit wel op gaat draaien.
De nieuwe iMac 27 inch heeft een Radeon Pro 470, 575 en 580. Dat zijn geen slechte kaarten voor eens een game te spelen. De Macbook Pro krijgt in 2018 mainstream external GPU support.
Die is er met High Sierra al, voor alle MacBook pro’s ;)
Dat is de reden waarom ik schreef mainstream. Het is tot op het heden niet gericht op consumenten. Het is een DEVELOPMENT KIT die nu wordt aangeboden door Apple.
Onzin, er zijn al langer eGPU behuizingen op de markt. Die worden nu ook ondersteund en werden dat zelfs al met een aantal simpele scripts in Sierra.
Neen, zit gewoon standaard in macOS zonder een of andere dev kit te moeten installeren.
Ja en Nee, ik heb een GTX1080TI perfect draaien in een mac. Nou ja geen echte Mac maar het performt altijd minder dan Windows met dr DirectX. Ik vind het wel knap van Feral Interactive dat ze de games zo aanpassen dat ze op de Mac draaien. Wel altijd een puntje van aandacht is de multiplayer ondersteuning. Zo kwam die er in Company of Heroes nooit en in COH2 alleen voor hetzelfde platform (macOS dus). De spelling is aanmerkelijk dunner qua mensen die dit soort games spelen op de Mac.
Hopelijk doet Feral beter werk dan Aspyr. Die laatste gooit duidelijk alleen maar een wrapper om het Windowsspel heen waardoor een simpel spel al gigantisch traag werkt.
Weet je zeker dat je niet in de war bent met Virtual Programming? Die staan er om bekend dat ze het Windows spel verpakken in eON, een technologie die vergelijkbaar is met wat Wine doet. Zij hebben onder andere The Witcher 2, Bioshock Infinite en Dirt Showdown naar Linux geport. Deze ports hadden allen veel problemen op het moment dat ze uit kwamen, met name op grafische hardware van AMD en Intel. Veel van deze problemen zijn geloof ik inmiddels opgelost, maar zeker weten doe ik dat niet aangezien ik de spellen in kwestie niet bezit.

Aspyr en Feral daarentegen porten beiden daadwerkelijk de broncode naar MacOS en Linux, wat resulteert in een native binary. Beiden gebruiken wel een stukje middleware of wrapper om DirectX graphics calls te vertalen naar OpenGL, zodat ze niet voor iedere port een OpenGL rendering backend hoeven te schrijven. Feral noemt dit InDirectX, hoe Aspyr hun technologie noemt weet ik niet.
Nee, ik weet zeker dat ik Aspyr bedoel, met oa Civ 5 was dit het geval. En uitgaande van foutmeldingen die ik wel eens gehad heb, gebruiken ze in ieder geval Wine.
Dat valt me dan van ze tegen, aangezien de ontwikkelaars van Aspyr altijd beweren dat ze alleen native ports maken. Ik weet zeker dat de ports van Borderlands 2 en TPS native zijn, op de eerdergenoemde middleware om grafische calls te vertalen na. Civilization 5 bezit ik zelf niet dus kan ik niets over zeggen.
toch blijft het veel, een game van 2015 voor §50...
ik snap dat ze ergens hun ontwikkelingskosten moeten recupereren maar het blijft een oude game en dat valt eraan te zien, grafisch is het geen hoogvlieger meer.
op de gameplay valt niets aan te merken, wel een zeer moeilijke game voor de race leken
Zijn er eigenlijk stuurwielen die werken met een Mac? Een game als Dirt Rally speel je imo toch best met stuur en pedalen.
In het verleden Mad max 3 gekocht voor de mac. Wel geteld 4min gespeeld, daarna werd het beeld hier en daar zwart en werd er niks meer opgebouwd. Met een ander spel ook gehad waarvan ik naam alweer vergeten ben. Tuurlijk heeft mijn macbookpro niet de sterkte 3d kaart, maar op low low low settings zou het wel gewoon beeld moeten geven. Deus Ex is bijv wel gewoon speelbaar. En volgens de app store zou het moeten werken.... Meerdere mac os versie geprobeerd totdat je het gewoon stopt. Zonde van het geld. Ik kijk sindsdien wel uit met games op de mac.
Tevens vind ik 50euro heel veel geld voor een 2 jaar oude game,
zou een mac air 2015 i7 met 8gb ram dit ondersteunen?
Linux needs more love. Jammer dat de meeste publishers zich vooral toespitsen op windows en macOS. Wel begrijpelijk gezien het (nog steeds marginale) marktaandeel van Linux, maar toch.
Euh, het artikel zegt letterlijk "Eerder dit jaar kwam er al een Linux-versie uit."? Dus Linux heeft toch wat love gekregen? :)
In dit geval is de Linux port toch echt uitgekomen voordat er aan de MacOS port gewerkt is. Over het algemeen brengen Feral Interactive en Aspyr de spellen die ze porten voor beide platformen uit, maar helaas niet altijd tegelijk. Ik ben in ieder geval erg blij met het werk dat deze bedrijven en een handjevol freelance porters doen om meer spellen naar Linux te krijgen.
Square Enix en Feral Interactive zijn een van de weinig welke hun games (goed) porten naar linux *O*
Als ze ook de drivers verbeteren voor Linux of de goede drivers makkelijker toegankelijker maken in de package managers ben ik helemaal blij, want tot nu heb ik op bijna elk spel nog steeds betere performances op Windows, ondanks dat mijn idle usage in Linux (Manjaro Cinnamon) Zo goed als niets is vergeleken met Windows
Wordt dat spel nog wel gespeeld dan?! 8)7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*