Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gamingvideonetwerk Machinima sluit officieel zijn deuren

81 werknemers van gamingvideonetwerk Machinima worden ontslagen en het bedrijf sluit zijn deuren. Slechts een kleine selectie werknemers zal overblijven. Dit volgt kort op het op privé zetten van alle video's op het Machinima-kanaal op YouTube en is niet onverwacht.

De overgebleven werknemers zullen zich richten op de rest van de portfolio van moederbedrijf Otter Media. Dat zijn merken als animestreamingdienst Crunchyroll en gamingvideokanaal Rooster Teeth. Daarnaast zijn VRV, Fullscreen, Hello Sunshine en Gunpowder & Sky merken van Otter Media. Otter Media is een dochter van Warner Bros., dat weer eigendom is van telco AT&T. Onder andere Deadline maakt melding van de ontslagen. Machinima's video's stonden sinds een kleine twee weken op privé.

Machinima betekent het gebruik van realtime-graphics-engines, zoals in games, om video's te maken. Dat was een van de zaken waar het Machinima-netwerk zich op richtte: video's gemaakt in games, bedoeld als vermaak voor gamers. Voorbeelden zijn Gamer Poop, Two Best Friends Play en Freeman's Mind. Machinima bestond sinds het jaar 2000 en werd in 2016 ingelijfd door Warner Bros. en Otter Media, die sinds medio 2018 weer dochters van AT&T zijn. Machinima heeft 12 miljoen abonnees op YouTube en was in 2012 vijfde op de ranglijst van meest geabonneerde YouTube-kanalen, aldus Wikipedia.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

02-02-2019 • 13:13

77 Linkedin Google+

Reacties (77)

Wijzig sortering
Misschien wilde niemand meer voor Machinima werken. Tenminste niet meer onder hun voorwaarden.
Machinima was berucht om het uitbuiten van beginnende Youtubers: een 3-jarig wurgcontracten waarbij ze 40% van de inkomsten kregen. De beloofde "coaching and support" stelde meestal weinig voor: er zijn genoeg "rants" op youtube te vinden.
Ik ben blij dat ze weg zijn. Ik vind het parasieten. Wel jammer dat ze alle content mee hebben genomen. Zeker aangezien ze er -voor zover mijn bekend- niets van zelf hebben gemaakt.
Hoe kun je met 12 miljoen abonnees niet winstgevend opereren?

Hoeveel overhead zat er in die organisatie? Een paar makers van video's die daarvoor games gebruiken, die kunnen toch prima betaald worden van de advertenties.
Abonnees op zichzelf geven geen inkomsten, het gaat vooral om minutes/ads watched qua inkomsten.

Machinima is/was een Multi Channel network (MCN),(beginnende) Youtubers maakten er vooral gebruik van omdat dat de enigste manier was om ad-revenue te krijgen of bescherming tegen copyright strikes.
For a Fee of course.

Youtube heeft het de laatste jaren makkelijker gemaakt om dat zelf in de hand te houden en vinden veel Youtubers het het geld gewoon niet meer waard

intersante link:
https://www.youtube.com/watch?v=A9Ut0CkHA4k
Snap het ook niet met een moeilijke doelgroep als IT kan bijvoorbeeld LinusTEch er ook van leven samen met nog 30 mensen denk ik.

BTW: wist niet dat Crunchyroll van hun ook is. Want daar kijk ik alle anime series op die niet tv beschikbaar zijn in EU.
Linus tech tips gaat ook nog eens onderuit, denk ik. Ik verwacht niet dat je met clickbaity content zoals ik het van Linus langs zie komen nog veel langer kunt blijven functioneren. Je moet echte, eigen en originele content maken. Daar komt de videoindustrie langzamerhand achter. Machinima is een van de eerste grotere tech groepen die zelfs met 12 miljoen abonnees onderuit kan gaan. Als dat geen voorbode is...

Dit is allemaal gebaseerd op mijn mening, dus ik ben benieuwd naar die van jullie hierover. Maar mijn punt is: de laatste maanden zie ik wel aanbevelingen van Linus op YouTube, maar ik klik er nooit meer op, want de titels schreeuwen om aandacht en alles lijkt (en zal ook wel) stevig gesponsord zijn. Jammer. Niet authentiek. Word ik niet blij van. Ik kijk liever originele content van mensen met passie. Niet van kanalen met tientallen medewerkers en sponsors.
Defy Media (waar ik wel eens mijn eigen videos aan verkocht heb, altijd voor een vast bedrag en nooit een percentage van de winst) is ook onderuit gegaan.

Youtube hun slimme computer algorithms worden heel erg hard gegammed.

Eerst stopte youtube met het betalen van de kleine man met minder dan 1000 subs en 4000 watchhours per maand. (daar was ik er eentje van, daarvoor maakte ik 100 USD per jaar met mijn kanaal)

Toen kwamen er steeds meer youtube copyright trolls die probeerde om andermans geld af te pikken door te dreigen 3 strikes te doen (je kunt die allemaal counter striken tot ze een DMCA request moeten doen. Dat kun je ook counter claimen, al je persoonlijke informatie aan youtube geven en dan heeft de andere partij 2 weken tijd om je aan te klagen. Iets dat trolls nooit doen)

Nu zijn de grote content aggregators allemaal failliet aan het gaan.
Daar komt nog bij dat je tegenwoordig je hosting door YouTube kunt laten doen terwijl je opbrengst binnen kunt halen over crypto. Dat is allemaal nog piepklein maar wel een voorbode wat er nog gaan komen voor YouTube. Ik neem aan dat omdat er steeds meer jongere mensen online komen, het percentage van mensen met een adblocker die geen reclame zien ook steeds hoger gaat.

Het advertentie model van YouTube staat dus al langere tijd onder druk en het woord niet beter.

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 2 februari 2019 19:38]

LTT heeft inderdaad iedere video een sponsor die ze een seconde of 30 promoten. Gemakkelijk voor mij om langs te spoelen, maar wel een flinke inkomstenbron voor het kanaal en hun organisatie. Ik durf zelfs bijna te zeggen dat ze waarschijnlijk meer geld verdienen aan sponsors dan aan Youtube.

Ik zit veel op Youtube en weet hoe ermbarmelijk de omstandigheden tegenwoordig zijn voor content creators. Veel kanalen zouden zonder sponsoren niet meer bestaan.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 2 februari 2019 15:03]

Heb ook het idee dat LTT aan het uitbreiden is door werknemers met de benodigde acumen in andere bedrijven te plaatsen die zijn opgericht als dochterbedrijf van LMG. Daardoor zullen ze minder afhankelijk worden van YouTube en/of sponsoren.

Linus ziet in dat op 1 paard wedden niet zo verstandig is en daarom investeert in uitbreidingen ipv zichzelf te bedruipen met de weelde die LTT op dit moment genereert. Denk dat hij daarmee wel succesvol zal blijven en als die andere investeringen goed uitpakken, dan kan hij weer meer onafhankelijke content produceren.

Daarnaast stoort de manier waarop sponsoren worden vermeld in de LTT videos mij niet, Reviews vallen vaak in het midden uit, maar dat is ook niet zo'n probleem. Niet iedereen stelt dezelfde eisen of heeft dezelfde use-cases voor een produkt. Dan heb je meer aan het bespreken van zoveel mogelijk use-cases dan een 5 sterren review of zoiets dergelijks. En dat is waar de focus meestal op ligt bij hun product reviews.

Na het zien van een heleboel verschillende Youtube content/kanalen is LTT een van de weinige kanalen waar ik om de 2-3 dagen altijd terugkeer.
Linus heeft tijdens de weekelijkse analyse van het news (WAN) show van deze week nog bevestigd dat ze ongeveer 250.000 USD hebben uitgegeven voor LTX, hun expo van dit jaar, en ze verwachten geen winst te maken. Als ze dit kunnen uitgeven, dan zitten ze zeker niet in financiële problemen.
Post edit: ze geven dit geld uit als werving van nieuwe kijkers, bron: WAN SHOW 25 Jan.

[Reactie gewijzigd door Bram_H67 op 2 februari 2019 16:57]

Dit zijn hun kosten aan LTX voordat ze de winsten hebben meegenomen. Ze gaven aan dat in de aller aller beste scenario (volledig uitverkochte tickets, de sponsoren komen die ze in gedachte hebben) dat ze dan break even draaien op LTX en dus 0 kosten hebben. Maar dat ze verwachte een kleine verlies te draaien, een exacte nummer is daarbij niet genoemd. Dus ik zou dan denken dat wellicht de ticket verkopen en sponsoren samen misschien zo'n 200.000 in t laatje brengen en hun zelf 50.000 erin stoppen en dat wegscrhijven als "wervingskosten".

Die 250.000 moeten ze wel in kas hebben omdat ze alle kosten eerst moeten maken voordat ze enige winsten hebben.

[Reactie gewijzigd door marco282 op 2 februari 2019 19:47]

Die 250.000 moeten ze wel in kas hebben omdat ze alle kosten eerst moeten maken voordat ze enige winsten hebben.
Bedrijven betalen doorgaans niet op voorhand of gelijk hun rekening, daar kan prima 7 tot 30 dagen tussen zitten (in Nederland, uitzonderingen daargelaten). Aan de andere kant zullen de verkopende bedrijven ook wel een credit check doen.
En heel veel van de rekeningen zullen ruim meer dan 30 dagen van te voren binnen komen. Zaken die op de expo opgezet moeten worden wil je toch echt een maand van te voren al in huis hebben....

Die 250k zullen vast niet allemaal vooraf betaald hoeven te worden maar een groot deel van het geld moeten ze echt al in kas hebben en al afgerekend hebben voordat de expo plaats vindt.
Linus heeft hier (1,5 jaar geleden, Vessel is ondertussen niet-meer) een uitleg gegeven over waar hun revenue vandaan komt. Hierbij het stukje waar er wordt besproken welke percentages van inkomst waar vandaan komen: https://youtu.be/t73wXF8IF-8?t=211

Let wel: Dit is van 1,5 jaar geleden. een groot gedeelte hiervan zal nog steeds gelden, maar kan dus wel enigszins afwijken (Directe Youtube Adsense revenue zal tegenwoordig een kleiner gedeelte opmaken, neem ik aan, terwijl ze méér inkomsten hebben van het livestreamen op Youtube).

[Reactie gewijzigd door Awesomehobo op 2 februari 2019 18:04]

Volgens mij hebben ze zelfs een keer bevestigd dat inkomsten van Youtube maar een klein deel van hun inkomsten uitmaakt. Ik stoor me eigenlijk ook niet zo aan die sponsorberichtjes... Ze zijn heel kort aan het begin van de video, en dan wat langer aan het eind (en dan scroll ik gewoon alvast naar de comments of ga naar de volgende video, het is heel duidelijk wanneer je de rest van de video kunt negeren). De enige keer dat ik me echt ging ergeren aan de sponsoring was met CES omdat één partij de hele bulk sponsorde en je dus helemaal doodgegooid werd met dat merk.

En inderdaad zoals @GeroldM ook zegt zijn ze duidelijk bezig om niet alleen maar afhankelijk te zijn van Youtube, vooral met hun eigen Youtube concurrent, Floatplane.

Wat betreft de clickbait titels... Tja, zo kun je het zien... maar ik denk dat het merendeel van hun kijkers komt voor Linus en zijn medewerkers. Die mensen zijn leuk om naar te kijken. Wat ze precies doen is bijna secundair.
Er is ook de oprichting van Floatplane (om mensen aan te trekken via hun te gaan livestreamen, beetje een Youtube kloon) en andere platformen onder LinusTech. Hoogstwaarschijnlijk om zo veel mogelijk geld te generen en kijkers te lokken.

Tevens zijn er meer en meer mensen die gebruik maken van Patreon. (Vechs, PaulSoaresJr,....)
Ik kijk zelfs regelmatig de sponsor berichten, er zitten zelfs af en toe nuttige tussen >.<

En om heel eerlijk te zijn, de berichten aan het begin van de filmpjes zijn ook niet irritant, die aan het eind soms wel. Het kanaal beinvloed in mindere mate mijn koopgedrag, door op zijn minst opties toe te voegen aan mijn repertoire.
Ik ben bv momenteel bezig smartdeploy te testen voor ons bedrijf.
Linus gaf een code voor 15 machines levenslang en 1 jaar support.
Ik ben dit nu rustig aan’t testen op onze employee laptops te imagen. Wij hebben verschillende locatie en het meeste zit in de cloud. Dus de cloud based imaging lijkt me super voor ons :-)
Ja, jammer, makkelijkste is dan om het zelf te maken... Bestellen is ook al geen optie i.v.m. douane, ook al zou er niets levends in kunnen zitten.
Hoewel de titels van LTT inderdaad naar clickbait neigen maken ze wel goede professionele content. Nog belangrijker is echter dat de reviews ook daadwerkelijk eerlijk en accuraat zijn, wanneer een product slecht is melden ze dat ook daadwerkelijk, en dat wordt gewaardeerd door de kijkers. Ik denk zelf dat LTT nog wel even blijft.
Ik denk dat die reviews niet 100% eerlijk zijn, sommige zijn toch wel gekleurd vind ik. Maar ja, LTT is ook maar een bedrijf, die moeten ook geld maken :)
Dat weet ik nog niet zo zeker. Ze werken veel samen met bijvoorbeeld Razer, maar de nieuwe Blade Stealth werd door Linus well met de grond gelijk gemaakt. Ze doen wel vaak gesponsorde video's over nieuwe producten die heel erg lijken op een review, maar daarbij wordt de sponsoring altijd duidelijk vermeld en het woord "review" wordt nooit gebruikt.
Daarnaast groeien ze ook nog steeds met een paar honderd duizend subscribes per maand. Ze zijn zelfs van 6,8 naar 8.1 miljoen gegaan in korte tijd.
En ook gemiddelde views per video lijkt naar boven de miljoen te zijn gestegen waar dit voorheen 450l tot 750k was.
Zelf vind ik het jammer dat hun content wat TE toegankelijk en te entertainment geworden is. ik zie lievr ietsjes meer inhoud en detail en die zal ik nu vaak elders moeten halen.
En behalve dat alles, het is prettig luisteren naar hem en zijn verhalen en zijn fouten en conclusies. Het is niet enkel info, het is ook vermaak.
Linus heeft een open video waarin ze hun bron van inkomsten bespreken, ik denk dat het prima is.
Als je als kanaal wilt groeien en je visie verbreden zal je het in sponsoring moeten zoeken want alleen het geld wat Youtube betaald ga je het dan niet van redden. En als je wilt groeien en wilt investeren in projecten heb je simpelweg een team mensen nodig. Overigens zeg 12 miljoen abonnees helemaal niets over hoeveel geld je verdiend, je zal toch views moeten genereren... en laat dat nou bij Machinima al een flinke tijd een probleem zijn om een bedrijf van dat formaat draaiende te kunnen houden.

Wat betreft clickbaity titels bij LTT, dat is daar altijd met een dikke knipoog... dat is ook de typische humor van Linus. Bij LTT maken ze absoluut "echte, eigen en originele" content, ze doen met regelmaat gekke projecten ipv alleen maar productreviews en buildguides. Ook het enthousiasme spat er nog altijd bij Linus vanaf, zeker als hij weer bezig is met het bouwen van een of ander "gestoord" project.

Ze zijn ook zeker niet bang om zelfs gesponsorde producten van flinke kritiek te voorzien als het product niet bevalt... waarmee ze met een flink aantal bedrijven al aardig wat gezeik hebben gehad die de kritiek niet konden verdragen. Daar zijn ze bij LTT ook altijd transparant over, hij heeft zelfs al eens een video gewijd aan uitleg hoe ze omgaan met sponsoren en dat ze die bedrijven duidelijk maken dat gesponsorde producten voor hun niet betekent dat ze daardoor minder kritisch zijn... en er worden met regelmaat producten compleet afgebrand. Goed recent voorbeeld; Origins PC's zijn met regelmaat sponsor bij LTT, maar onlangs bij een onderzoek naar bedrijven die "premium pre-built gaming pc's" verkopen waren ze niet bepaald mals over Origin.

Naar mijn mening sla je de plank echt een beetje mis wat betreft je opvatting over LTT... en ben ik het ook zeker niet met je eens dat je als Youtube kanaal met een groot productieteam gedoemd bent om te falen of dat dit betekent dat je daardoor geen goede originele content meer kan maken. Genoeg voorbeelden die het tegendeel bewijzen, zie Good Mythical Morning of Dude Perfect maar als zeer bekende voorbeelden.
Het grappige is dat Linus hier zelf wel eens een video over gemaakt heeft. Waarom die schreeuwerige titels en thumbnails? Hij legde toen uit dat, hoewel het ook niet zijn eigen keus zou zijn geweest, het simpelweg meer views oplevert en zorgt dat de videos meer opvallen. En uiteindelijk is Linus Media Group ook gewoon een bedrijf dat de rekeningen moet betalen, en dan is de keus snel gemaakt. Je gaat mee met de trend van de dag.

Sowieso moet Linus het niet hebben van YT inkomsten en veel meer van hun eigen sponsors. Die weg zijn ze al jaren geleden ingeslagen juist omdat ze dit soort dingen (teruglopende YT inkomsten) al lang aan zagen komen. Je moet als bedrijf niet afhankelijk willen zijn van de advertentie inkomsten van YouTube.

Wat Machinima betreft, daar zit ook een flink stukje mismanagement achter. Dat blijk ook wel uit het feit dat iemand de beslissing genomen heeft om alle videos dan maar te verwijderen van de één op andere dag.
Je moet echte, eigen en originele content maken.
Kijk jij überhaupt ooit naar die video's? Echter en origineler ga je het niet krijgen.
Ik vraag me af welke video's van LTT je kijkt, want volgens mij zijn het niet dezelfde als ik. Pak even een willekeurige recente video en vergelijk deze met zijn review van de Razer Blade Stealth 2019. Die video was echt Linus op zijn echtst, je merkt de passie bij hem. Vergelijk dat vervolgens met zijn andere recente video's, zoals de video over de Honor View20. Dag en nacht.
Volgensmij draait linus op t moment keiharde winst, sleept het sponsor na sponsor binnen en breidt het ieder jaar de crew weer uit.
Subcount en viewcount blijven stijgen.

Ga zo maar door

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 4 februari 2019 11:41]

Ik gebruik kissanime. Hun adds zijn irritant maar te omzeilen met ublock origin.
Het is onderdeel van een groter bedrijf waar alle financiën gedaan worden door mensen die daarvoor opgeleid zijn en betaald moeten worden ipv dat de channel-eigenaar het allemaal zelf moet doen. Machinima had gewoon een kelderproject moeten blijven om het winstgevend te houden.

Kijk nou naar Smosh, daar is het bedrijf failliet gegaan door al het bestuur dat helemaal niet nodig is. Ze maken nog steeds videos op de kanalen in hun eigen tijd omdat het niet veel geld kost(alleen tijd).

PewDiePie is rijk omdat hij slim genoeg is om te weten dat YouTube kanalen niet genoeg geld verdienen om daar een heel bestuur voor te betalen, die doet alles met zo'n 3 man tegenover 81 man. En dat met 80 miljoen subscribers tegenover 13 miljoen.

Niks stopt Machinima eigenlijk om gewoon nog videos te uploaden. Het kanaal zelf blijft gewoon eigendom van YouTube en degene die de accountgegevens in handen heeft.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 2 februari 2019 14:38]

PewDiePie is rijk omdat ie geen onnodige dingen doet, maar hij kan heus een groot team betalen. Er zijn zat kanalen die met een team goed afkunnen, maar je moet inderdaad kijken naar hoeveel management je werkelijk nodig hebt en hoe je reclame goed kunt passen binnen de opzet van je video's. Afhankelijk zijn van alleen advertenties op filmpjes zelf is tegenwoordig niet betrouwbaar genoeg (iets wordt al heel snel offline gehaald of weggekaapt), maar als je een advertentie zelf in je video zit, kun je daar veel makkelijker geld op verdienen. Je kijkers willen alleen niet teveel reclame zien en als alles alleen om sponsoring gedaan wordt, ga je ook kijkers verliezen.

Youtube gaat ook helemaal verkeerd om met Pewdiepie en zet hem al snel in een David vs Goliath strijd, wat hem alleen maar helpt. Ook hoe T-series aan het groeien is en hoe zijn community daarmee om gaat, helpt hem momenteel enorm. Als je verder kijkt hoeveel views T-Series heeft op nieuwe videos en dat vergelijkt met PewdiePie, dan zie je wel waarom die laatste nog steeds zo groot is. Dat mensen in India automatisch lid worden van dat kanaal zegt ook genoeg. En het is eigenlijk niet 1 kanaal maar een stuk of 30 die samen zoveel abonnees hebben. Het grootste subkanaal heeft nog geen kwart van PewdiePie.

Machinima heeft misschien wel subscribers, maar ze kijken de videos niet meer. Bovendien is de kwaliteit ver te zoeken omdat alle goede Youtubers zijn weggegaan. Niet omdat ze dat zelf wilden, maar vanwege mismanagement, hebberigheid en onkunde. De marges die ze vroegen en handicaps die ze vele Youtubers gaven, maakten dat ze zich afsplitsten. Je kon enorm veel abonnees hebben maar alsnog te weinig geld binnenhalen om van te leven en dat heeft Machinima de das om gedaan. Youtube pakte hun percentage (ik geloof 35%), Machinima pakte vervolgens 40% en wat overbleef was van jou. Verder mocht je niet zomaar merch uitgeven of deals maken voor sponsoring, etc. Ik sta dus totaal niet te kijken van dit resultaat
Omdat de mensen je video's wel moeten bekijken? Ben heel even geabonneerd geweest, het was echt een stortvloed aan video's. Kan me niet voorstellen dat een groot deel van die 12 miljoen echt actief is en al helemaal niet alle video's bekijkt. Schijnt vooral te gaan om het algemene publiek (het algoritme }> ), niet je abonnees.
Wie zegt dat alle 12 miljoen abonnees daadwerkelijk alle video's keken inclusief de reclame? Waar maak je uit op dat het failliet is? Zover ik begrijp is het niet failliet, maar sluit het moederboedrijf het voor een andere reden. Het kan een concurrentie dingetje zijn geweest voor andere kanalen.
Eat ik lees is dat 81 worden ontslagen en een onbekend aantal gaan ergens anders verder. Dat zijn niet “een paar” makers.

Ik weet ook niet hoeveel je verdient aan een abonnee, maar blijkbaar kan het niet uit.
Wat ik een beetje mis is de precieze rede achter de keuze om te stoppen; tegenvallende inkomsten neem ik dan maar aan O-) ?

Overigens lijkt me dat je ook dan beter al die video's gewoon online kan laten; de content is toch al gemaakt en het kost je letterlijk 0,0 tijd en moeite om bij te houden. Echter haal je dan via youtube passief wel inkomsten binnen
Tenzij er een copyright kickback is met de game uitgevers... Of met de makers van de video zelf. Dan komt er ineens een boel administratie bij kijken, en is offline halen makkelijker
Machinima heeft voor lange tijd kwantiteit boven kwaliteit verkozen, veel abonnees begonnen steeds meer teleurgesteld te raken maar ook de content makers die hun kwalitatieve video's steeds meer zagen wegzakken in de ondermaatse rommel en dus ook de weergaven steeds meer tegen gingen vallen.
En tja, verder nog meer copyright geneuzel dat het er niet beter op heeft gemaakt.

Ik kende Machinima sinds de vele GTA IV blooper video's die Ultra Ben Buja had gemaakt, naderhand toen GTA V naderde is het allemaal wel erg snel bergafwaarts gegaan.
Deze persoon (inmiddels vriend :+) heeft van ellende al een groot deel van de video's op eigen kanaal gepubliceerd.

En wat eigenlijk ook wel meetelt is dat het videolandschap met name op YouTube sinds die tijd enorm is veranderd en er veel meer kwalitatieve content ook is bijgekomen alsmede kanalen.
In de tijd van GTA IV was het vooral magere amateuristische (gaming) content terwijl Machinima toen nog wel de betere video's publiceerde.
Machinima is daardoor ook wel een speld in een hooiberg geworden...
Bestond dat nog dan?

Nee maar even serieus: sinds Youtube is gaan rommelen met het algoritme lijkt het wel alsof veel grote kanalen van vroeger zijn verdwenen uit de zoekresultaten. Zal mij niks verbazen als het mede daardoor slecht af is gelopen met dit voor zijn tijd toch wel vrij revolutionaire kanaal.
LinusTechTips heeft dus precies daarover meerdere video's gemaakt en Linus heeft dan ook gedeeld hoe er op ingespeeld kan worden met Google Analytics. Inmiddels haalt zijn kanaal met 8m subs gemiddeld genomen tussen de 1 en 2m views per nieuwe video en ~3-4m views in totaal per dag. Dat is een hoop views voor een kanaal met 'maar' 8m subs. Vergeleken met PewDiePie doet LinusTechTips het dus in verhouding meerdere malen beter en dat is knap! Alleen is het dus wel zo dat het beleid van LinusTechTips bestaat uit de host zelf en zijn vrouw, oftewel, de onnodige kosten zijn zeer beperkt gehouden!

Machinima heeft het dus zwaar verknald. Jaren geleden volgde ik elk van hun video's maar op een gegeven moment haakte ik af. Ja, de subs groeiden, maar met ~100-150k views per dag is het wel erg treurig en zeker niet rendabel voor een team van 80 man. Hoger op hebben ze het dus voor elkaar gekregen om het ontzettend hard te verknallen.
Sorry dat is niet waar, Linus heeft iets van 30 man in dienst. Hij heeft iets van 7 editors, een paar schrijvers en nog meer mensen. Check dit filmpje even waar iJustine bij Linus zijn studio is.

https://www.youtube.com/watch?v=pIs77g86WhA

Daarbuiten heeft Linus ook zijn eigen betaalde site waarvoor je iets van 3 dollar betaald en dan heb je video`s een week eerder. Niet alles, sponserd video`s en coverage van een event niet. https://www.floatplane.com

[Reactie gewijzigd door NickC op 2 februari 2019 14:58]

@thesinsher bedoelt dat het beleid alleen wordt gemaakt door Linus en zijn vrouw. Dat klopt volgens mij ook.
https://www.youtube.com/user/ChannelSuperFun/

dit is het fun kanaal van linus. Helaas is er de laatste tijd weinig activiteit meer op dit kanaal
die 12M abbonees zullen niet lang meer blijven als ze hun video's op private houden.

ik verwacht dat ongeacht wat ze doen met het kanaal, het zal sterven. omdat veel abbonees niet eens zullen zijn met de veranderingen
Overschat je nou niet een beetje wat een abonnee op Youtube is? Dat wil niet meer zeggen dan dat het kanaal in de lijst van subscriptions staat. Als je niet óók op het bell icoontje klikt dan krijg je niet eens notificaties (niet dat je notificaties krijgt van een dood kanaal). Volgens mij unsubscribet bijna nooit iemand van kanalen op Youtube, daar is ook eigenlijk weinig reden voor.
Dit ja. Je hoeft maar 1x een 'viral' video te uploaden en je krijgt er veel subs bij. Maar het gemiddelde aantal kijkers op je video's gaat er niet substantieel van omhoog als je niet dat 'niveau' (= interesse van die grote massa) kan aanhouden.

En ook; als ik een subscription stopzet dan is dat in de meeste gevallen omdat ze een een paar keer in korte tijd een video hebben geüpload die mij niet aanstaat (meestal door dubieuze sponsors btw :+). Maar iemand die niet, of relatief weinig upload, heeft dit 'probleem' niet. En ik ben vast niet de enige die zo omgaat met zn Youtube subs.
Toch jammer dat ze alle videos offline hebben gezet. Met circa zo'n 150k views per dag op bestaande videos lopen ze toch minimaal zo'n 200-300k opbrengsten per jaar mis (passief!). Wellicht zit er veel administratie achter om die videos live te houden en de content creators allemaal nog een klein deel daarvan over te maken.

Wellicht kan YouTube hier een move maken want toffe series zoals bijvoorbeeld BFFs (BattleFieldFriends) zijn nu gewoon niet meer bereikbaar (op YouTube).
200k-300k is netgenoeg om 3 a 4 man te betalen, tel daar de kosten bij op voor kantoor etc, dan ga je snel de min in.
3 tot 4 man maar.... Als dat zo is ga ik opzoek naar ander werk. Moet er minimaal 7 jaar voor werken of liggen de lonen daar wat hoger?
Jouw 40k bruto komt nog ruim 10k sociale premies bij, plus kosten aan kantoor, apparatuur etc en ga er met een hele kort-door-de-bocht vuistregel maar van uit dat je je baas bijna dubbel je bruto salaris 'kost' om in dienst te hebben.
Daar kan afhankelijk van soort werkzaamheden met reiskosten en andere uitgaven bij projecten etc nog wel het nodige bovenop komen.