Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 14 reacties
Bron: AnandTech

Matthew Witheiler van AnandTech heeft een uitgebreid artikel gemaakt over de Hidden Surface Removal feature die door 3dfx in de nieuwe 1.04.01 drivers is geïntegreerd. Net als de eerdere bevindingen was hij erg enthousiast over de snelheidsverbeteringen die HSR teweeg kan brengen. Helaas zijn, vooral in de hogere resolties, erg veel fouten zichtbaar zoals wegvallende vloeren in Quake III. Het is dus duidelijk dat er nog veel werk nodig is om HSR op de bestaande Voodoo's speelbaar te maken. Volgens onderstaande conclusie was 800x600x32 met 2xFSAA en een HSR setting van 2 overigens wel speelbaar, waardoor je toch een snelheidswinst van 38% kan behalen:

The hidden surface removal feature of the 1.04.01 driver build is quite exciting. Not only does it show that 3dfx has some interesting technology in the works for upcoming driver releases and cards, it also shows the huge potential behind this technology. The problem is that there are still quite a few bugs that need ironing out.

The user most likely wanting to use the current form of HSR is one who owns a Voodoo5 5500 and plays with FSAA 2x enabled at lower resolutions. We have shown that at 800x600x32, an HSR setting of 2 results in a 38% performance gain without causing any noticeable image quality problems.

The other area in which the current form of HSR appeals is at low resolutions when paired with a Voodoo4 4500 card. Our tests showed no image quality problems at 640x480x32 with HSR settings up to the maximum of 4 and it is likely that more conservative settings paired with the 800x600x32 resolution will result in increased performance with little image sacrifice.

[...]The problem is the lack of acknowledgment on 3dfx's side. By not explaining what exactly is going on as well as proclaiming that future driver releases will not possess this feature, they may be shielding themselves from another company stealing their technology but they are also hurting their current product line. From now until the HSR feature of the Voodoo4 4500 and Voodoo5 5500 is finalized we must play a waiting game, waiting to see exactly what 3dfx can do with this exciting technology. From the looks of it, we may have some powerful technology on the way soon from 3dfx.

Volg deze link voor meer info en véél benchmarkresultaten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (14)

Ik vraag me toch serieuz of hoe 3dfx dat voor elkaar heeft gekregen. Volgens mij is het alleen maar een software matige oplossing. En dat zou idd betekenen dat het ook toepasbaar is op videokaarten van andere fabrikanten. En een snelheidswinst van 38% bij 800x600x32 met 2xFSAA en een HSR setting van 2 is heel erg veel.

Zoals uit de test blijkt zijn er in hogere resoluties nog veel artifacts te zien. Dus delen vallen gewoon weg of sluiten niet op elkaar aan. Dat zal door optimalisatie helemaal weggewerkt kunnen worden terwijl naar mijn mening het nagenoeg helemaal geen verlies in snelheid op zal leveren. De ruwe kantjes moeten er simpelweg van worden afgeschaafd. Veelbelovend allemaal. Nu wachten tot andere fabrikanten hun drivers op deze manier gaan optimalieren :)

Ik bedenk ineens dat het ook hardwarematig in hun T-buffer zou kunnen zitten. Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk want dan hadden ze het al lang laten zien in hun technologie showcase.


* 786562 The
Dat zal door optimalisatie helemaal weggewerkt kunnen worden terwijl naar mijn mening het nagenoeg helemaal geen verlies in snelheid op zal leveren. De ruwe kantjes moeten er simpelweg van worden afgeschaafd.
Dat denk ik niet hoor. Het feit dat er zoveel artifacts zijn en dat er verschillende "agressiviteitsniveaus" zijn geeft aan dat er in het algoritme nogal wat "gegokt" wordt. En vaak is het zo dat je vrij redelijke heuristieken kunt maken die vrij goed presteren, maar voor graphics in spellen moet het toch vrijwel 100% betrouwbaar zijn omdat artifacts gewoon erg irritant zijn. Ik ben dus bang dat het meer zal zijn dan een beetje bijschaven.
Tja, maar waarom denk je dat Nvidia dat nog niet gedaan heeft? Zou Nvidia dan bang zijn dat het verschil tussen een NV20 en een Geforce 2 minder wordt of zo?
wat denk je? als hsr word geimpleteerd worden de kaarten een flink stuk sneller, waardoor het voorlopig (en eigenlijk nu ook al) niet nodig is om een niewe kaart te kopen.
alle spellen draaiden dan toch met 100+ fps, dus waarom heb je dan een snellere nodig?

dit is natuurlijk niet goed voor de omzet/winst van nvidia.

aan de andere kant is het wel dom dat ze het niet doen. als het 3dfx lukt om dit goed te impleteren, krijgen ze weer een voorsprong op nvidia.


Ik denk dat als 3dfx dit voorelkaar krijgt, nvidia snel zal volgen....
Zijn er geen slimme programmeurs die drivers kunnen programmeren? Er zijn genoeg enthousiaste gamers die kunnen programmeren.

Of is dit echt alleen aan de grote bedrijven toebedeelt?
Het onbreekt gewoon aan informatie. Er lopen genoeg knappe koppen rond die het zouden kunnen (ondanks dat HSR echt geen eenvoudige klus is want anders hadden we het al of ging het wel goed bij Q3)

3Dfx heeft ooit wel eens de technische documentatie voor het 2D gedeelte van de VooDoo Banshee vrijgegeven omdat ze zelf blijkbaar geen linux drivers konden maken en zo hoopten dat iemand anders het voor ze deed.
Voor de rest is er bar weinig officiele documentatie te vinden. :r
Zou Nvidia dan bang zijn dat het verschil tussen een NV20 en een Geforce 2 minder wordt of zo?
Wat staat hier?!

Leer eerst eens lezen, drol! :D
Die feature was oorspronkelijk waarschijnlijk een hidden feature :)
In eerdere prostings over hsr op t.net lees je dat die buffer vermoedelijk de reden is dat het kan op een voodoo kaart en vanwege het ontbreken van zo'n buffer vermoedelijk niet op de huidige nvidia kaarten
De voodoo 5 met HSR haalt op dit moment nog niet de performance van de prijstechnisch vergelijkbare NVidia kaarten. Het is natuurlijk leuk voor diegene die al een Voodoo 5 bezitten, maar het zegt niet zoveel over de toekomst vrees ik. Hoewel de NV20 geen HSR zal gaan toepassen, zal deze toch weer veel sneller zijn dan de GTS Ultra. Het ziet er voorlopig gewoon nog niet naar uit dat 3Dfx NVidia aan 't inhalen is. (en ik zou zelf ook blij zijn met meer concurrentie aan de top)
"Hoewel de NV20 geen HSR zal gaan toepassen" Reactie op blissard

Here's the copy-and-paste from Diane Vanesse's (PR girl) van nVidia

Hidden Surface Removal - z occlusion/z culling is not a feature which will ever be enabled for any of our current product line. As for NV20, we do not talk about any products before they are announced

Dat weten we dus nog niet lees anders zelf maar

www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=14857
|:(
De voodoo 5 met HSR haalt op dit moment nog niet de performance van de prijstechnisch vergelijkbare NVidia kaarten
Het ligt er maar net aan op welk gebied je kijkt. Beeld kwaliteit van de Voodoo 5 is beter dan die van Nvidia. Stel je de prioriteit aan een hoge Fps neem dan Nvidia, wil je beelkwaliteit en een acceptabele Fps, neem dan de Voodoo 5 of voor 2d een Matrox. Kwa prestaties in Fps schiet de Voodoo 5 idd wat te kort met de vergelijkbare kaarten van Nvidia, maar met de voodoo 6 komen ze al een stuk dichter in de buurt, zeker met FSAA aan. Op FSAA 4x is hij zelfs sneller dan de NV20 (volgens het eerder gelekte nieuws) waar overigens de betrouwbaarheid van moet blijken. Ik ben in ieder geval heel benieuwd.
Wow, dit artikel op Anand is wel must-read

www.anandtech.com/showdoc.html?i=1382&p=12 wat HSR is en vergelijking met tile-based rendering en HyperZ.
www.anandtech.com/showdoc.html?i=1382&p=13 hoe HSR te enablen
www.anandtech.com/showdoc.html?i=1382&p=14 de problemen, met pics en videos!

en bechmarks waarin duidelijk dmv sterren wordt aangegeven (hoe meer sterren hoe slechter het beeld) hoe de beeldkwaliteit was
sweet! als 3dfx nou dat hsr ook weet goed/beter weet te implementeren in de rampage dan is er eindelijk een reden om van nvidia af te stappen!

[droom]
rampage: 4xfsaax1600x1200 60fp/s dat moet toch te doen zijn met hsr. Tel daarbij de goeie 2d op en je hebt 1 kick ass kaartje!
[/droom]
Volgens onderstaande conclusie was 800x600x32 met 2xFSAA en een HSR setting van 2 overigens wel speelbaar, waardoor je toch een snelheidswinst van 38% kan behalen:
Wat heb je er eigenlijk aan om met 200 fps quake te spelen op 800*600?? dit heeft toch geen nut!! Ik hoop dat het binnenkort zo is dat het speelbaar is op 1600x1200 want dan heb je er ps wat aan!!..Zoals het er nu voor staat kun je er denk ik nog niets mee.....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True