Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Broncode verraadt komst ingebouwde gezichtsherkenning Android Q

De aankomende versie van Android, met codenaam Q, krijgt waarschijnlijk ingebouwde functionaliteit voor gezichtsherkenning. Sporen hiervan werden in de broncode van Android gevonden. Momenteel moeten fabrikanten gezichtsherkenning nog zelf inbouwen.

De website XDA Developers ontdekte na het uitpluizen van de broncode op het Android Open Source Project dat er veel verwijzingen zijn naar gezichtsherkenning. Daarmee moet het onder andere mogelijk worden om het apparaat te ontgrendelen, maar zou het ook gebruikt kunnen worden voor andere toepassingen, zoals aankopen bevestigen die via het Android-apparaat worden gedaan.

Net als met de vingerafdrukscanner verplicht Android het instellen van een wachtwoord, pin of een ontgrendelpatroon voor gezichtsherkenning kan worden gebruikt. Afbeeldingen van de functionaliteit zijn er echter niet; het lukte XDA Developers niet om deze te extraheren uit de beschikbare gegevens.

Het inbouwen van gezichtsherkenning in Android moet het voor fabrikanten gemakkelijker maken om deze functionaliteit toe te passen. Er zijn al wel fabrikanten met Android-smartphones die gezichtsherkenning bieden, maar deze hebben zij handmatig aan de code moeten toevoegen. Daarnaast is er kritiek dat deze implementaties niet erg veilig zijn, omdat ze veelal alleen van de smartphonecamera gebruikmaken.

Eerder verklapte de broncode van Android al dat Google het waarschijnlijk mogelijk wil maken om geavanceerde simlocks in te bouwen. Zo zou het onder meer mogelijk worden om per simslot whitelists en blacklists te maken van providers. Een eerdere preview van XDA Developers toonde daarnaast functies zoals een desktopmodus en een mogelijkheid om apps alleen de locatie te laten opvragen als ze op de voorgrond staan.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

26-01-2019 • 09:38

67 Linkedin Google+

Reacties (67)

Wijzig sortering
Dit zat toch zeven jaar geleden al in Android 4?

Edit: https://developer.android...ns/android-4.0-highlights als je op deze pagina zoekt op "Face unlock" zie je dat het een native Android feature was, in 2011.

[Reactie gewijzigd door dherre65 op 26 januari 2019 09:51]

Het zit in Smart Lock. Technisch gezien is dit geen onderdeel van Android zelf maar komt mee met de Google Play Services.
Dat is waar, maar praktisch gezien is nagenoeg elk toestel op de markt voorzien van Google Play Services (in ieder geval fabriek-af dan), dus in zekere zin is het niet heel groot nieuws dat het nu in Android zelf wordt ingebouwd.
Serieuze vraag: waarom wil je gezichtherkenning als je al een vingerafdrukscanner hebt? Is die laatste niet veel veiliger (en handiger)?
Nee de laatste is niet veiliger. Maar de reden dat je gezichtsherkenning wil is gebruiksgemak. En ja ik heb het al duizend keer gehoord dat iemand een vingerafdrukscanner handiger vindt maar dat is dan altijd van iemand die nog geen "serieuze" gezichtsherkenning heeft gebruikt.

Dezelfde vraag werd destijds ook gesteld bij de vingerafdrukscanner en toen waren er ook veel mensen die beweerden dat het unlock scherm handiger was en ook veel dat ze zelfs geen slotje nodig hadden. Nu kan dan weer niemand zogezegd meer zonder de vingerafdrukscanner. Net als toen heeft het te maken met dat je je een gewoonte hebt aangeleerd. Eens gezichtsherkenning ook snappy werkt is het ook veel intuïtiever dan een vingerafdruk. Een smartphone kan je niet blind bedienen zonder audio feedback dus moeten je ogen altijd op het toestel gericht zijn om het effectief te gebruiken. Je krijgt dus een vereenvoudiging in gebruik. Waar je nu de shortcut gebruikt om je vinger te verplaatsen en vervolgens toch naar het scherm moet kijken, moet je enkel nog naar het scherm kijken. Het is eenvoudiger dan een vingerafdrukscanner dus je geraakt er zo snel aan gewend dat je binnen een aantal jaren lacht met die tijd toen we nog vingerafdrukscanners gebruikten net zoals we nu naar die lockscreens of het gebrek aan zelfs de minste beveiliging van destijds kijken.
Vingerafdruk is ook handiger, zeker nu die in het scherm gaat komen. Je hoeft er
A) niet boven te hangen als hij locked is en op tafel ligt.
B) niet voor te staan om te unlocken voor iemand anders als je bijv. kinderen hebt.
C) is ook vriendelijker voor disabled people die blind zijn en daarom gebruik maken van toegankelijkheidsopties die inmiddels in elke telefoon zitten ingebakken.

[Reactie gewijzigd door LNDN op 26 januari 2019 12:33]

Je kan precies hetzelfde zeggen over face unlock t.o.v vingerafdrukscanner.

A) Je hoeft niet raar je vingers te buigen om ze op het scherm te krijgen als je telefoon plat op tafel ligt
B) Je hoeft niet de telefoon overgehandigd te krijgen als iemand anders hem even moet gebruiken, de andere persoon hoeft hem alleen naar jou te richten en hij gaat openen, juist veel handiger met kinderen
C) Is vriendelijker voor disabled people die blind zijn, deze hoeven nu alleen de telefoon enigszins goed richting hun gezicht te richten in plaats van een vingerafdrukscanner zoeken onder het scherm die niet voelbaar is

Beide hebben hun fouten, en de beste oplossing is om beide te hebben (ik heb Mate 20 pro, dus in display fps en snelle gezichtsherkenning). Maar vingerafdruk is zeker niet de facto beter dan gezichtsherkenning, en ook niet andersom. Andere technieken met andere pluspunten die toevallig hetzelfde werk verrichten, namelijk je telefoon unlocken.
Je kan precies hetzelfde zeggen over face unlock t.o.v vingerafdrukscanner.

A) Je hoeft niet raar je vingers te buigen om ze op het scherm te krijgen als je telefoon plat op tafel ligt
Gast, ik weet nie hoe jij jou vingers vingerafdrukscanner bedient, maar het is een kwestie van je (vooraf ingestelde) wijsvinger op het scherm leggen als hij op tafel ligt. Doe je ook als je bijv. knock-on van LG gebruikt terwijl hij op tafel ligt.
B) Je hoeft niet de telefoon overgehandigd te krijgen als iemand anders hem even moet gebruiken, de andere persoon hoeft hem alleen naar jou te richten en hij gaat openen, juist veel handiger met kinderen
Ja, als ze misbruik ervan willen maken ja. Alleen maar ff richten en je kijkt al. Een vinger kunnen ze (tenzij je zo zwak als een spons bent) niet zomaar op het scherm krijgen.
C) Is vriendelijker voor disabled people die blind zijn, deze hoeven nu alleen de telefoon enigszins goed richting hun gezicht te richten in plaats van een vingerafdrukscanner zoeken onder het scherm die niet voelbaar is
Heb je überhaupt een blinde weleens een smartphone zien gebruiken? Ze kunnen het verschil tussen 10 euro en 100 euro voelen, dus een vingerafdrukscanner zoals in de oudere iphone of gewoon de onderste helft van het scherm weten ze echt wel te vinden. Veel moeilijkere is het om blind iets naar jezelf te richten zonder de visuele cues te hebben.

[Reactie gewijzigd door LNDN op 27 januari 2019 12:53]

Ik vind dat je je echt wel laatdunkend over blinde mensen uitlaat. Waarom zou een iPhone X een probleem moeten zijn voor een blinde? Denk je dat een blinde echt niet het verschil weet tussen de bovenkant van een iPhone X en de onderkant van een iPhone X? Denk je echt dat Apple een toestel op de markt zou brengen dat niet gebruikt kan worden door blinden? In plaats van voor de blinden te spreken zou je beter een blinde laten spreken: iPhone X, a blind person’s getting started guide
All I'm saying: iets op de tast vinden is makkelijker dan iets ergens richten op basis van cues die je niet hebt. Daar moet je bij de setup ff bij begeleid worden. (Ik heb ook niet gezegd dat dit niet onmogelijk is). Bij een fingerprint sensor wat ook op de tast gaat, is hulp niet zo veel nodig als bij de een face unlock. Het hele Brailleschrift is gebaseerd op de tast vandaar die nogal logische conclusie.


"In the brief time I have been training people to use Face ID, most problems are caused by people being far too close to the camera."

Proves my point exactly. Voor een fingerprint heb je geen training nodig. Die kunnen ze easypeasy op de tast vinden want die zit of: in een homeknop, hele/halve scherm, vaste plaats met richel.

[Reactie gewijzigd door LNDN op 27 januari 2019 10:31]

Maar nu doe je nog steeds alsof je weet hoe een blinde de wereld ervaart. Een iPhone X heeft nog steeds fysieke knoppen aan de zijkant die het voor een blinde heel gemakkelijk maken het toestel te oriënteren.

Voor een vingerafdrukscanner heb je evenveel training nodig als voor ééntje met Face-ID. Het is niet zo dat blinden destijds de iPhone oppikten en het zonder training konden gebruiken. Je zelf trainen voor nieuwe situaties is iets wat blinden nu eenmaal vaak moeten doen. Onze wereld is dan ook niet afgestemd op blinden. Gelukkig hebben blinden tools zoals de iPhone die voor hen de wereld toegankelijker maken.

Beetje hypocriet trouwens om er blinden bij te betrekken om toch maar proberen je gelijk te halen dat een vingerafdrukscanner handiger is. Ben jij blind misschien?
Jij haalt een bron aan, ik gebruik hem om MIJN punt te bewijzen en dan ga jij butthurt lopen doen? Donder ff gauw op. DOEI
Common, gebruikersgemak....., vereenvoudiging... Wil je alleen maar dingen om je heen dat je niet hoeft aan te raken en alleen maar naar hoeft te kijken? Kijk dat is wat Google wil, jou herkennen, in alle facetten en voorschotelen wat voor jou 'handig' is en jij denkt ook nog dat het handig voor jou is omdat verteld is dat het voor jou handig is. Willen we nog zelf nadenken of moet alles op een presenteerblaadje, dat wat de fabrikant voor jou denkt handig te zijn.

Ik stel mij al voor dat wanneer ik in de buurt kom van een koelkast dat de deur automatisch opengaat (en de koelkast eventueel precies weet wat ik ga consumeren), god, wat een gebruikersgemak, hoef ik niet meer aan de handel te trekken (en eventueel zelfs niet na te denken wat ik ook alweer lekker vind op tijdstip x). Ondertussen heeft de koelkast geregistreerd dat ik voor de koelkast heb gestaan, heeft aan mij kunnen zien wat mijn emotie is (gezichtsherkenning plus plus + registratie hoe ik aan kom lopen), dat ik product x uit de koelkast heb gepakt en daarna begint de koffieautomaat spontaan een kopje koffie te pruttelen omdat gebleken is uit waarnemingen van de koelkast dat ik dat wel nodig zou hebben.

Ondertussen worden deze gegevens via het internet gedeeld en de conclusie dat ik mogelijk niet goed in mijn vel zit en en ontvang ik een email met producten dat ik altijd koop als ik niet goed in mijn vel zit (het is namelijk gebleken dat het werkt, ben daar al eerder op ingegaan). Als ik weer achter mijn bureau zit en een zoekopdracht uitvoer krijg ik uitsluitend de dingen te zien die mij weer tevreden moeten maken, dingen/producten die ik leuk vind.

Het lijkt allemaal een beetje extreem dit wat ik nu schets en misschien denk je "wat heeft dit er nu mee te maken" maar sommige mensen hebben echt geen benul wat er nu werkelijk aan de hand is en hoe we steeds maar weer bespeelt worden met (opgedrongen) 'handigheidjes' waarbij niet is uitgesloten dat ze voor hele andere toepassingen worden gebruikt. Nieuwe functies met nieuwe opties die standaard aanstaan maar gevolgen heeft voor je privacy is daar één van, kan zomaar gebeuren met een update. Jaja, geen tijd voor de voorwaarden of dreigen dat andere apps niet werken als je het niet accepteert en/of uitschakeld. En zo sluipen ze steeds verder je privé leven in, ze doen er alles aan om het voor jou 'handig' te maken, om te weten wie jij bent en te kunnen voorspellen wat jij wil. Je kunt tevens praten tegen je telefoon maar dat wist je waarschijnlijk al, ontzettend handig allemaal. Sorry, ik maak er geen gebruik van.

De situatie zoals ik dit nu schets, hoe denk je dan nu over je SMARTphone, nog steeds hetzelfde? Als we een paar jaar verder zijn, was het dan inderdaad lachwekkend dat je nog een vingerafdruk scanner gebruikte om bij je 'eigendommen' te komen of was dat eigenlijk ook al een dom idee. Zou het dan tevens een dom idee zijn geweest om te betalen met je telefoon, in te loggen met je hoofd, een app te gebruiken om al je kortingskaarten/toegangskaarten in op te slaan etc omdat het allemaal zo gemakkelijk is. Alles delen met zo'n apparaat omdat het zo gemakkelijk is en natuurlijk een OS dat je beschermd tegen andere indringers of kwaadwillenden en je daarom alles wel toevertrouwd aan een maker van een OS. Hopelijk voel je nu iets gaan knagen, niets is voor niets, ook bij Google niet.

Alles zal 'beter' worden qua slimmigheid, de vraag is wie hier beter van wordt, hou graag bepaalde dingen zelf in de hand. Gelukkig heb ik een sleutel van mijn voordeur en kan daarmee binnenkomen wanneer ik wil en niemand hoeft dat te weten. Wellicht komt daar in de toekomst ook een oplossing voor, hoef je geen sleutels meer mee te nemen, hoef ik alleen maar voor de deur te staan of mijn SMARTphone te gebruiken. Vind het al erg genoeg dat mijn energieleverancier kan 'zien' dat ik thuis ben gekomen omdat ik een lichtje inschakel.

Nou ja, hopelijk begrijp je de strekking van dit (lange) verhaal.

[Reactie gewijzigd door codebeat op 28 januari 2019 05:07]

Ben het echt helemaal met je eens! iPhone Xs gebruiker hier, komend van een iPhone 8 (niet zelf gekocht, upgrade gekreegen via het werk;)), maar wat een verademing is FaceID. Het voelt echt zo terug in de tijd als je nu een phone met TouchID in handen hebt. Echt een geval van ervaren om te vergelijken dingetje.
Handschoenen met dit winterweer ;)
Ok kom je wel in de knel met muts en sjaal voor je gezicht, maar ala. :+
Die werkt ook zo geweldig met handschoenen aan. ;)
Er zijn touchscreen handschoenen te krijgen.
Weet ik, maar die heeft natuurlijk lang niet iedereen. Ik heb bijvoorbeeld liever fijne handschoenen. Dan maar geen telefoon bedienen. Of gewoon één handschoen af doen natuurlijk. :P
Je kunt het ook met je neus doen :P
Daar hebben ze in het verre oosten zelfs tools voor op de markt gebracht.
Of een extra gevoelig scherm (modus), ik hoef handschoenen niet uit te doen...

En wat wil je zonder touchbediening überhaupt doen op je telefoon. Voor notificaties hoef je normaliter niet te unlocken en om iets met een notificatie te doen heb je meestal iets van input nodig.
Wat is veiliger? Vast en zeker als iemand beeldmateriaal van je heeft, maar dat zullen de meeste dieven niet hebben. Verder vind ik gezichtsherkenning veel makkelijker dan de vingerafdruk, zeker in combinatie met sommige hoesjes en mijn dikke vingers.

[Reactie gewijzigd door Finger op 26 januari 2019 10:30]

Vingerafdruk is meestal veiliger dan face unlock. Zeker als je kijkt naar de meeste Chinese implementaties, waarbij het vooral als marketing gebruikt wordt en je met een foto super makkelijk de telefoon kan unlocken.
Face ID van apple is nochtans veiliger dan hun Touch ID.
Moeten ze wel een goede foto van je hebben. Veilig genoeg voor de meeste situaties dus.
Aangezien je nog steeds een wachtwoord, pin of patroon in moet voeren die je ook kunt gebruiken, is de vraag welke van deze 2 veiliger is niet echt relevant naar mijn mening.
Vingerafdruk en gezichtsherkenning zijn manieren om het makkelijker te maken, en zeker voor mensen die minimaal 30x per uur hun telefoon ontgrendelen. Veiliger maakt 't het niet zolang je ook nog op niet-fysieke manier in kunt loggen.
Ligt een klein beetje aan de sensor. Sowieso is een vingerafdruk niet uniek, maar omdat zo'n scanner maar een heel klein gedeelte scant, heb je dus meer kans dat iemand met zijn vinger ook kan unlocken. Hoe groter de scanner, hoe meer vinger er wordt gescand hoe veiliger het wordt.

Die scanners onder het scherm kunnen dus wel groter worden (dan bv in home buttons). Volgens Apple is hun FaceID veiliger dan hun TouchID, maar dat is volgens Apple en icm een kleine sensor.
Zodat ze ook weten welk gezicht bij de vingerafdruk hoort :+
Niet-werkende vingerafdrukken bijvoorbeeld. Mijn vingerafdrukken 'veranderen' om de ongeveer drie maanden. Moet dan steeds weer opnieuw mijn vingerafdrukken invoeren omdat het toestel ze niet meer herkent. Dit probleem heb ik niet alleen met smartphones maar ook met bijvoorbeeld toegangssystemen die op vingerafdrukken zijn gebaseerd.
Ben t met je eens. Heb veel liever een vingerafdrukscanner ingebouwd in het scherm
Zou er een manier zijn om die ook gewoon uit te zetten? Ik vind het toch nog steeds vreemd om Google zo een perfecte analyse van mijn gezicht cadeau te doen, Waarschijnlijk hebben ze dat al lang, though...
Als je een Google telefoon gebruikt hebben ze toch al alles van je, je gezicht is dan een laatste kleine aardigheid...... :+ :+ :+
Volgens mij is er maar één manier om niet geanalyseerd te worden gebaseerd op je uiterlijke kenmerken.
En dat is simpelweg niet op foto's verschijnen. In de praktijk natuurlijk volkomen onrealistisch.

Ik snap natuurlijk wel dat je ze de data niet zelf wilt aangeven.
Inderdaad onrealistisch. Alleen al het feit dat er tegenwoordig overal beveiligingscamera's hangen... overal kennen ze je gezicht inmiddels wel. Enige oplossing is kluizenaar worden :+
Op basis van wat denk je dat ze dat stiekem doen? Daarbij moet je net als je vingerprint toch echt zelf aan zetten en instellen. Dus als je dat niet wilt dan gebruik je het niet? Als ze het anders al doorsturen, want dat is ook maar uit de lucht gegrepen.
Ik denk dat het tijd wordt dat de mainstream android fabrikanten hier echt mee aan de slag gaan. Toen Apple touchID liet vallen voor faceID, vond ik ze knettergek. Echter, nu ik gezichtsherkenning gebruik op mijn s9+, in combinatie met mijn vingerafdrukscanner, zie ik duidelijk het potentieel. Het werkt eigenlijk erg handig, 2 goede manieren hebben om je telefoon te unlocken bijvoorbeeld. In de ene situatie is gezichtsherkenning fijner, en vaak zat is de vingerafdrukscanner de beste manier. Het vervelende aan veel android telefoons, waaronder die van mij, is dat de gezichtsherkenning gewoonweg niet veilig is, in tegenstelling tot de technieken die apple gebruikt, en een handjevol android telefoons hebben (ik dacht de huawei mate 20 pro, oppo find X, en een xiaomi?). Nu high end telefoons vrijwel allemaal een introductieprijs hebben van +-1000 euro, lijkt er mij budget genoeg om er een faceID achtige techniek in te zetten, en een goede vingerafdrukscanner. Het liefst niet in een notch, die vind ik echt spuuglelijk, maar dat is een persoonlijke mening.
Een design zoals de galaxy s9 of de nieuwe sony telefoons kan toch gewoon een flood detector in de bezel hebben?
Dat heeft niks met de integratie in Android zelf te maken, dat is prima te bouwen door wie dan ook. Meer aan de hardware...
Vanuit het oogpunt van privacy, hopelijk vallen deze niet onder de standaard camera permissies, maar komt er een aparte permissie voor. Eigenlijk zouden ze voor- en achtercamera ook apart instelbaar moeten maken.
Volgens mij is een pincode veiliger? En Q krijgt eindelijk een darkmode 8-)
Een pincode is anders ook makkelijk af te lezen als je hem intoetst. Verder heeft niet iedereen military grade security nodig op zijn mobiel...

Verder heb ik alleen een lock op mijn mobiel zitten omdat dit vereist is om voor bv betalingen of het openen van bepaalde apps je vingerafdruk te kunnen gebruiken. Vroeger hadden we dat niet dus had ik ook geen pincode nodig.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 26 januari 2019 12:59]

Ik gebruik altijd screenlock, want je weet maar nooit of je telefoon wordt gestolen of dat je hem vergeet.
Gezien ik hem altijd bij me heb, zie ik niet waarom ik dat moet doen. Knappe jongen die hem uit mijn broekzak voorin steelt.
Voorkomen is beter dan genezen ;)
Laat me je vertellen, er bestaan zulke “knappe” jongens :/
Mijn OnePlus One is zo in Brussel gestolen. Het lompe en grote ding zat gewoon vooraan in m’n broekzak. Je wordt expres afgeleid en aangeraakt ergens anders en huppa, je hersens negeren blijkbaar alle andere prikkels. Beetje zoals die filmpjes waarin bepaalde mensen de horloge van anderen kunnen losmaken zonder dat ze het doorhebben. Ik dacht dat ik niet óók zo stom zou zijn maar goed, blijkbaar dus wel :+
"En P krijgt eindelijk een darkmode"
"En O krijgt eindelijk een darkmode"
"En N krijgt eindelijk een darkmode"
Volgens mij horen we dit al een tijdje :+ maar het zal mij benieuwen
P heeft een dark modus, (mijn instellingen en taakbalk etc allemaal zwart met witte letters (op een amoled))een stuk zuiniger.
het heet alleen geen "dark"mode maar "nachtstand" op de nederlandse android.

[Reactie gewijzigd door sprikkel25 op 26 januari 2019 10:23]

Instellingen veranderd niet, blijft wit.

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 26 januari 2019 14:53]

Klopt niet, dit is gewoon om het blauw licht te filteren...
Dat is "night light"
"Device theme" is wat men hierboven bedoelt
Tenminste hier op de Pixel 2 xl

[Reactie gewijzigd door Chaser2600 op 26 januari 2019 22:39]

Super! dat was het wat ik nodig had dus... Op One Plus is het ook 'theme'. en die kan je op dark zetten
Dat horen we inderdaad al een tijdje, echter, nu is het ook op test builds van Q voor consumenten uitgelekt (zie XDA-developers) en blijft het dus niet bij loze woorden.
Gewoon lineageOS installeren, heeft al tijden een dark mode system wide.
Ik heb OxygenOS dus ik heb het ook al tijden op m'n OnePlus
Of substratum gebruiken.
nachtstand (nederlandse vertaling).
Geen behoefte aan, ik heb een vingerafdruk scanner op de achterkant zitten en mijn telefoon is al unlocked voor ik hem uit mijn zak heb gehaald.

Dit is langzamer en potentieel onveiliger. Ik zie het voordeel niet, techniek is leuk maar moet het wel echt wat toevoegen, niet "omdat het kan" en zo voelt het nu een beetje voor mij.
Ik vermoed eerder dat er een hash van de gezichtskenmerken lokaal op het device wordt opgeslagen, net zoals in iOS gebeurt.
Inderdaad. Dat populistische gepraat elke keer begint vervelend te worden.

Ze kunnen je vingerafdruk toch ook niet uit je telefoon halen?
Een fatsoenlijke gezichtsherkenning werkt op basis van een irisscanner (zoals Windows Hello dat doet) of maakt gebruik van een 3D-projectie van puntjes en die informatie wordt vervolgens versleuteld opgeslagen op het toestel. Dan kom je nergens met een foto.
Dit werkt niet goed. Kijk maar oneplus 6t, Samsung met een foto, allemaal geunlocked.
Ja en die hebben dus geen "fatsoenlijke" gezichtsherkenning.
"Een fatsoenlijke gezichtsherkenning werkt op basis van een irisscanner (zoals Windows Hello dat doet) of maakt gebruik van een 3D-projectie van puntjes"

Oneplus en samsung hebben maar 2D scanners. Daar gaat het fout. De nieuwe iPhones en de Mate 20 pro hebben bijvoorbeeld 3D scanners en die houd je niet voor de gek met een foto.
Want jij hebt de source code volledig doorgelezen en daarmee geconcludeerd dat bij de initiële gezichtsscan een foto gemaakt word en geupload naar bigb.static.fbi.gov ?