Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Generation Zero komt op 26 maart uit voor de PlayStation 4, Xbox One en pc

De openworldshooter Generation Zero komt op 26 maart uit. Het was al bekend dat het spel dit jaar ging uitkomen, maar er was nog geen concrete verschijningsdatum bekend. Generation Zero krijgt een richtprijs van 35 euro.

Avalanche Studios heeft de verschijningsdatum via verschillende kanalen bekendgemaakt, waaronder de Twitter-pagina van Generation Zero. Vorig jaar toonde de Zweedse ontwikkelaar de eerste gameplaytrailer van het spel, waarvan het verhaal zich afspeelt in Zweden in 1989. In het najaar ging een besloten bètatest van start.

De speler moet zien te overleven in de wildernis en tegelijk vechten tegen vijandige robots. Generation Zero bevat onder andere een dag- en nachtcyclus en weersomstandigheden. Robots die beschadigd raken, maar niet meteen worden uitgeschakeld, blijven beschadigd. Dit betekent dat wanneer de speler de robot weer treft na het vorige gevecht, het makkelijker is om deze kapot te krijgen.

Avalanche Studios is onder andere bekend van de Just Cause-serie. Daarnaast werkt het samen met id Software aan Rage 2, dat op 14 mei uitkomt.

generation zero

Door Loïs Franx

Stagiair nieuwsredactie

25-01-2019 • 10:06

30 Linkedin Google+

Reacties (30)

Wijzig sortering
Heb de Beta gespeeld, en de sfeer was goed, liep ook soepel, miste alleen wat meer actie, maar als die er was dan had je ook wel wat te doen. (Ja is singleplayer/squad based voor wat ik getest hebt.)

De AI van de robots voelde al goed aan, en zochten al goed beschutting op e.d. En natuurlijk de Jaren 90 muziek. Denk dat het een (ondergewaardeerd) toppertje wordt.

[Reactie gewijzigd door Illegal_Alien op 25 januari 2019 10:17]

Ik deel je mening eerlijk gezegd niet...
Samen de Beta gespeeld met een vriend van mij en wij waren totaal niet onder de indruk.

Kleine opsomming:
- graphics waren wel netjes, behalve dat het gras meer als een liquid aanvoelde
- Er zaten 3 robots in, Hond, Drones (verschillende versies ervan dat wel), en een grote robot
- Behoorlijk weinig wapens
- de objectives waren ongelooflijk saai, je werd basically van punt A naar B gestuurd (misschien werd het verder in de beta anders maar wij zijn er na krap 5 uur spelen mee gestopt.
- Gear en alle stuff was ook beperkt, al het ammo waren gewoon aangepaste varianten van elkaar
- Sommige plekken in de map waren mooi maar sommige zagen eruit alsof er snel even wat neergezet was
- Het was totaal niet immersive, we kregen niet het gevoel dat we het verhaal in gesleept werden. ''Wat doen we hier nou eigenlijk, beetje robots afknallen?''
- Ai was juist behoorlijk ''bagger'' naar mijn inziens, je verwachtte de robots waar ze waren en ze kwamen massaal op je af. Heb totaal niet mogen ervaren dat ze dekking zochten, en als je eenmaal hun zwaktepunten doorhad kon je ze als bosjes afschieten zelfs in de benarde situaties dat we niet meer konden healen door een bug redde we ons eruit.
- Edit: @Tusk Inderdaad de gameplay viel behoorlijk snel in herhaling, we hadden het idee dat we alleen maar hetzelfde aan het doen waren, van punt A naar B, van B naar C en ondertussen robots afknallen. ''Jeej''

Verder behoorlijk wat bugs maar goed het is een beta, alhoewel wij meer het idee kregen alsof het een demo was. Het miste gewoon behoorlijk aan content, als de release dan al bijna komt dan moeten ze behoorlijk wat dingen doen om al deze punten aan te pakken...

Het blijft natuurlijk een beta en als ze deze punten aanpakken dan wil ik hem zeker nog wel weer een keer proberen, maar ik wacht eerst even rustig de reviews en filmpjes af.

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 25 januari 2019 12:13]

Ik deel je mening. Ik heb er ook ongeveer 6 uur in gestopt (3 alleen en 3 met vrienden) en het was gewoon van A naar B naar C terwijl je ondertussen robots afknalt. Echt een uitdaging was het overigens inderdaad niet., zelfs in mijn eentje kon ik gewoon een enorme horde aan dogs aan. Het verhaal was naar mijn mening ook totaal afwezig en maakte dat de wereld als leeg en zielloos overkwam.

[Reactie gewijzigd door Tim2010 op 25 januari 2019 12:01]

Klinkt als een multiplayer game waar ze een singleplayer element in hebben geprobeerd te stoppen. Laten we hopen dat de release beter is, maar "beta" betekent in software development meestal dat het qua ontwerp en content af is.
Klinkt als een multiplayer game waar ze een singleplayer element in hebben geprobeerd te stoppen. Laten we hopen dat de release beter is, maar "beta" betekent in software development meestal dat het qua ontwerp en content af is.
Ja hoop niet dat het net als Fallout 76 woord, daar kijk ik echt niet naar uit.
had ergens gelezen dat de gameplay snel in herhaling viel. Heb je dat ook ervaren? Of juist niet?
Het werd op een gegeven moment wel een herhaling van wat je al had gedaan, ligt denk ik ook grotendeels aan je speelstijl, het gebrek aan wapens, en hoeveelheid robots is inderdaad wel een puntje waar wat verbetering in kan komen.

Verhaal technich *kuch* het gebrek van verhaal, werd op een gegeven moment wel erg duidelijk. (binnen 10 seconde na de start.)

Mischien is mijn ervaring stuk anders omdat ik juist niet het ABC objective heb gedaan, maar zelf heb rondgezocht, en op deze manier een betere indruk gehad,

Het was huisje -> kerkje -> boerderij als je objectives zou doen. En ja dan is het saai.

Komt er eigenlijk op neer dat het een game is van ja maar dan net niet, maar toch trekt het je/me aan.

[Reactie gewijzigd door Illegal_Alien op 25 januari 2019 13:49]

Dit ziet er leuk uit! Hoop dat het (ook) lekker single player is.
Dit ziet er leuk uit! Hoop dat het (ook) lekker single player is.
Hoop het ook, volgens Steam is hij ook Singleplayer, hoop ook dat dat klopt, dan zou ik hem wel willen kopen.

https://store.steampowered.com/app/704270/Generation_Zero/
"Robots die beschadigd raken, maar niet meteen worden uitgeschakeld, blijven beschadigd. Dit betekent dat wanneer de speler de robot weer treft na het vorige gevecht, het makkelijker is om deze kapot te krijgen."

Ook is het zo dat de robots blijven bewegen in de map. Ze hebben een eigen leven zeg maar. De beschadigde robot kan de dag erna dus op een heel andere plek in de map zijn omdat deze heeft besloten verder te lopen.

Kan zelf niet wachten tot de release.
Kijk vooral ook even de developer streams - aanrader!
Ik mag maar hopen dat ze dit spel wel de aandacht geven die het verdient, en dat we niet weer een onder gemiddeld spel krijgen zoals Just Cause 3 en Just Cause 4. Het vertrouwen is er bij mij wel een beetje uit voor Avalanche Studios.
Laatst keek ik naar Just Cause 4 walkthrough en na 10 uur kon het me nog steeds niet boeien en ben ermee gestopt. Tweakers review kwam redelijk overeen.

Het spel was repetitief , volop met bugs.

Als Avalanche Studios wederom dezelfde kwaliteit presenteert in Generation Zero dan denk ik dat vele mensen dit spel laten liggen totdat deze in de budgetbakken ligt.
Laatst keek ik naar Just Cause 4 walkthrough en na 10 uur kon het me nog steeds niet boeien en ben ermee gestopt.
LOL!!! Sorry hoor, maar als je er 10 uur naar kijkt denk ik dat het jou wél boeit... of vind je het lekker om jezelf onnodig pijn te doen? :D Als iets mij niet boeit, dan stop ik al na enkele minuten met kijken.

On-topic: als het een fatsoenlijke singleplayer heeft wil dit best spelen, ik vind open world shooters erg leuk om te spelen!
Sommige spellen hebben een trage start. Paar keer in het verleden meegemaakt en daarna was het spel wel te pruimen. Daarom wilde ik Just Cause 4 altijd nog een kans geven.

Sterker nog ik viel meerdere malen letterlijk in slaap bij het kijken van de Just Cause walkthrough.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 25 januari 2019 10:45]

misschien moet je het dan de volgende keer eens proberen te spelen, ipv naar te kijken?
Je moet JC4 ook niet zien als een singleplayer game waar je van voor tot achter doorheen akkert. Dat doe je met games als Doom, en die zijn daat ook steengoed in. JC is een game om fratsen uit te halen, dicking around en dat soort dingen. Laat die campaign lekker links liggen.
Enerzijds kudo's voor de lagere prijs. Anderzijds doet dat denken dat de game toch wat minder groot en diepgaand is als andere titels?
Of ze verwachten dat er door middel van loot boxes of microtransacties nog genoeg binnen komt.
Voor de prijs van €35 zou ik hem nog wel bestellen als de reviews van de single player goed zijn.
En het geen grindfest wordt

[Reactie gewijzigd door -Colossalman- op 25 januari 2019 10:44]

Beetje liften op het succes van Horizon Zero Dawn / PUBG lijkt me zo maar goed; voor die prijs is het misschien wel een leuke titel.
Ik heb de Beta gespeeld op de Xbox One. Ik werd telkens genadeloos afgestraft door de kleine robots, was denk ik ook de bedoeling van de Beta.
Vond de besturing niet helemaal lekker lopen, het richten van je gun is moeilijk en de robots kleuren redelijk mee met de omgeving, zijn rete snel en moeilijk uit te schakelen (kost veel kogels).
Het is een robot survival game.
De Beta had zeker niet de grafische pracht die de Just Cause games wel hadden, en zeker niet die van Rage en Rage 2.
Lees mijn ervaring hierboven, wij vonden het spel juist veel te makkelijk maar misschien dat het komt omdat wij het op pc speelden.
"Robots die beschadigd raken, maar niet meteen worden uitgeschakeld, blijven beschadigd. Dit betekent dat wanneer de speler de robot weer treft na het vorige gevecht, het makkelijker is om deze kapot te krijgen."

Misschien mis ik iets, maar is dit al niet zo sinds Wolfenstein 3D en Doom? En elke game ever met vijanden? Is dit bijzonder?
Nee games waren destijds geavanceerd genoeg om vijanden volledige gezondheid (en daarmaa snelheid, vaardigheid, etc) te geven tot het moment dat hun allerlaatste HP afgeschoten wordt. Misschien kregen sterke vijanden een andere sprite na X keer schieten, maar veel dan dat hoef je niet te verwachten. De Cyberdemon was met 3000HP* dus net zo gevaarlijk als met nog maar 10HP*.

Beschadigde/verwondde vijanden die al kruipend nog half op je schieten, is echt iets van de laatste tijd.

* Gokje/voorbeeld getal, is niet echt zo
Dat en bij de meeste open world games respawnen vijanden na verloop van tijd met weer volle health, ipv dus met de eerder opgelopen schade.
Nou is het leuke van open world ook dat je nooit de hele wereld leeggeschoten hebt. Je kunt altijd wel ergens heen om ruzie te gaan zoeken :)

Dus eigenlijk het niet-respawnen van vijanden zou ik zien als een bug.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 27 januari 2019 15:51]

Beschadigde/verwondde vijanden die al kruipend nog half op je schieten, is echt iets van de laatste tijd.
De eerste Soldier of Fortune had ook zoiets. Die bleven nog schieten terwijl hun been eraf lag. Natuurlijk wel wat simpeler dan wat Generation Zero doet, maar vijanden die nog nét niet dood waren maar wel nog steeds een gevaar vormde had je in 2000 dus ook al :)
Het ziet eruit als een interessante game, maar als ik de trailers zo zie dan doet het mij erg denken aan Horizon Zero Dawn. Het is dan wel een andere tijd setting, maar het heeft grotendeels hetzelfde idee.

Doet er niet aan af, dat ik zeer waarschijnlijk wel een bezoekje doe aan deze game. Co-op multiplayer open world is altijd mooi werk met Vrienden.