Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD brengt budgetprocessors Athlon 220GE en 240GE uit

AMD voegt twee nieuwe budgetprocessors toe aan zijn assortiment. De Athlon 220GE en 240GE zijn dualcores en hebben een Vega 3-gpu, net als de eerder uitgebrachte Athlon 200GE. De nieuwe modellen hebben een iets hogere kloksnelheid.

De 220GE heeft een kloksnelheid van 3,4GHz en de 240GE haalt 3,5GHz. De Athlon 200GE die AMD in september introduceerde is op 3,2GHz geklokt. Op de snelheid en de prijs na zijn de nieuwe modellen gelijk aan hun voorganger. AMD geeft de nieuwe cpu's adviesprijzen van 65 en 75 dollar, tien en twintig dollar meer dan het instapmodel.

Net als de Ryzen-processors zijn de Athlon GE-modellen gebaseerd op de Zen-architectuur en passen ze op am4-moederborden. Het gaat in alle gevallen om dualcores met smt en een geïntegreerde Vega-gpu met drie compute units. Volgens AMD zijn de nieuwe 220GE en 240GE per direct verkrijgbaar.

Processor AMD Athlon 200GE AMD Athlon 220GE AMD Athlon 240GE
Cores/threads 2/4 2/4 2/4
Kloksnelheid/turbo 3,2GHz 3,4GHz 3,5GHZ
Gpu Vega 3 Vega 3 Vega 3
Cache 5MB 5MB 5MB
Tdp 35W 35W 35W
Prijs 55 usd 65 usd 75 usd

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-12-2018 • 09:33

73 Linkedin Google+

Reacties (73)

Wijzig sortering
Verbaas me toch wel een beetje over het prijs punt van deze processors.
Als we de leaks voor de komende reeks mogen geloven staat volgend jaar dit op ons te wachten

"Finally, the Ryzen 3 3300G is a six-core, 12-thread CPU with a 3.0GHz base clock, 3.8GHz boost and 65W TDP. Unlike the other Ryzen 3 processors, this one will apparently come with an integrated Navi 12 GPU with 15 compute units, making it the first ever six-core desktop APU from AM."

Dat zou betekenen dat we voor 60 euro extra 4 extra cores krijgen, 8 extra threats en een mooie mid range GPU met de 15 Navi gpu units.

Nu begrijp ik dat dit bijna een dubbele prijs heeft in vergelijking tot deze modellen maar toch lijkt het mij meer dan waard dat beetje extra te investeren voor zo veel extra power in je gloed nieuwe beestje.
Net als alle rumours en hype-trains is het altijd allemaal fantastisch, dit soort dingen moet je niet met een korreltje zout maar met een zak strooizout nemen.
Wat een feit is, is dat AMD bij de laatste Epyc presentatie een 64c 128t cpu liet zien, met 8 Chiplets. Dat zou dus betekenen dat er nog steeds 8c 16t per chiplet gaan zijn, net als in Ryzen 1xxx en 2xxx. De shrink naar 7nm (en geen lp) zal best performance mee brengen, maar ik denk niet dat het realistisch is om aan te nemen dat er straks 12c Ryzen 3xxx cpus gaan zijn.
Daar naast zijn de APU's altijd een 'budget' optie geweest en ik zie niet waarom ze daar van af zouden stappen met Zen 2. Wat denk ik een goede aanname is, is een hogere kloksnelheid/betere efficientie, ook 5GHz is denk ik twijfelachtig. wat ook in de Epyc presentatie bevestigd werd, en een mooie verbetering in IPC (instructions per clock) door optimalisatie van Zen naar Zen2.
Het zou voor AMD niet logisch zijn het aantal cores in de 3x serie aan te passen omdat Intel nu moeite heeft met productie van 14nm en 10nm nog minimaal een jaar weg is voor massaproductie.
Ga sowieso niet uit van rumours en speculatie met je aankoop beslissingen, ook zeker niet die van mij ;).
Overigens ben ik geen Intelfanboy en heb ik zelf een Ryzen, realistisch blijven is alleen belangrijker dan hypen om teleurstelling te voorkomen :D. Blijf in ieder geval altijd kritisch nadenken!

Edit:
Oeps 8c/16t per chiplet niet 4/8, bedankt Countess!

[Reactie gewijzigd door marcmeide op 21 december 2018 12:00]

4c 8t per chiplet
het is 8c 16t per chipset. elke chiplet heeft nog steeds 2 CCX-en

Verder heb je grotendeels gelijk (al denk ik dat 5ghz XFR boost niet onrealistische is, dat is maar 14% meer als de huidige 4.5ghz max)

De geruchten over meer als 8 core CPU's voor de mainstream socket berusten op het gerucht dat daar ook met een I/O die gewerkt zou worden waardoor er meer dan 1 chiplet gebruikt zou kunnen worden, maar die geruchten zijn ontkracht. Wat ik ook wel logische vind, want dat zou niet geweldig zijn voor de memory latency wat op de desktop killing kan zijn, waar het bij servers weinig uit maakt.
Het zou voor AMD niet logisch zijn het aantal cores in de 3x serie aan te passen omdat Intel nu moeite heeft met productie van 14nm en 10nm nog minimaal een jaar weg is voor massaproductie.
het zou wel beteken dat AMD in een keer af zou kunnen rekenen met intel's reputatie in de desktop markt natuurlijk (wat ze al gaan doen in de server market).
ik denk, net als jij, niet dat het gaat gebeuren, maar dit lijkt me juist een uitstekende reden om het WEL te doen voor AMD.

[Reactie gewijzigd door Countess op 21 december 2018 10:24]

Helemaal mee eens.
Heb sinds deze week mijn systeem op een Ryzen 2700x draaien en ben er erg tevreden mee!
Voor AMD is het naar mijn idee wel verstandig nu door te stoten en nog 1 laatste echte wauw factor te creëren met Ryzen 3. Voor erg veel mensen zit het nog steeds in hun hoofd dat Intel veruit de betere keuze is. Wanneer AMD de rumours waar kan maken dan hebben ze een deal waarin er vrijwel geen ruimte meer is voor Intel van budget tot high end. Daarnaast zullen ze dus 7 nanometer op de markt brengen terwijl Intel voorzichtig een paar delen van de chip op 10 zal proberen te maken.

Kortom een uitermate goede markt positie en outlook voor AMD en super goed nieuws voor iedereen die een nieuwe pc in elkaar gaat schroeven. Want zowel de moederborden als de processoren zijn echt een stuk goedkoper tegenover de blauwe competitie.
Je hebt gelijk hoor! Maar eens mens mag dromen toch ;)

Ik heb mijn build nu al een jaar uitgesteld omdat ik op de 2019 serie wacht. Dit icm de nieuwe gpu's om een all AMD build te maken.

Dus ik hoop echt dat ze dichtbij de geruchten zitten. Tot dan hou ik het nog wel even uit met mijn 2e hands i3 8100 met rx580
Er zijn 8cores per chiplet niet 4c per chiplet dan zou er meer nodig moeten zijn.
dus het kan wel kloppen dat er nog maar 1 chiplet nodig is maar inderdaad dit is voor epyc wil niet zeggen dat ze het met ryzen anders gaan doen natuurlijk.
Voor een gedeelte heb je gelijk. De 3300G heeft veel meer cores / threads. Maar dit betekend lang niet altijd sneller. Enkel de kloksnelheid per core telt voor de meeste applicaties. Hou er rekening mee dat vandaag de dag nog steeds niet alle applicaties gebruik maken van meerdere cores, met een beetje geluk gebruiken ze er 2 of 3.

Dan blijft alleen nog de GPU over die beter is.
3,8GHz van de 3300G is ook meer dan de 3,5GHz die voor de 240GE is geadverteerd ;)
En core optimalisatie maakt echt wel flinke stappen en de laatste paar jaren.
Zeker nu zowel AMD als Intel de core aantallen flink verhogen gaan we hier ook steeds meer profijt van krijgen.
Klopt weer half. Hierbij haal je de base-clock en de boost door elkaar. Base-clock is de betrouwbare snelheid die altijd gehaald wordt op alle cores. De boost is de maximum snelheid die op sommige cores gehaald kan worden.

Hierbij heeft de 3300G een base van 3.2GHz en een boost tot 3.8GHz.
De 200GE heeft een base van 3.2GHz zonder bekende boost.
Ik denk dat deze cpu's zich echt focussen op low-budget HTPC's. Een kast die je gewoon in je woonkamer aan de tv gooit en niet meer naar om kijkt
Niet alleen HTPC, maar elke huis/tuin en keuken computer die hoofdzakelijk Office/Mail draait, en zo af en toe zo'n leuk filmpje over katten die drummen op YT willen kijken. :Y

En dat is best een grote markt.
En vergeet budget laptops niet.
Ik zou niet snel verwachten dat je deze in laptops tegen gaat komen, dat is toch in de regel het domein van <15W TDP cpu's, nu zijn er natuurlijk wel wat laptops met <35W TDP cpu's, maar dat zijn dan weer de desktop vervangers voor gebruikers die veel performance nodig hebben, iets wat deze cpu's niet bieden.
Ik denk meer aan embedded systemen. Denk dan aan industrie systemen etc.
nee dit zijn echt low budget processoren. Voor embedded systems zijn het wat meer geintegreerde systemen en daar heeft AMD de R-series voor https://www.amd.com/en/products/embedded-r-series

Deze processor kun gewoon los kopen op een off the shelf moederbord plaatsen en gebruiken zoals je wilt. Embedded systemen zijn wat meer business specifiek
Dit heeft alles te maken met de strategie van AMD . Ze de maken gebruik van met schaal vergroting.
Je maakt chiplids en bouwd alles als Lego steentjes aan elkaar .
Je test de chiplits hoeveel cores er werken hoeveel GPU cores en van bepaal je wat de cpu is ryzen 9 perfect ryzen 7 met een dode core ryzen 5 met meer dode cores en de rest gaat naar de next gen consols .
Waar ze er miljoenen per jaar van verkopen
Link naar een betere uitleg en hoe schaal vergroting werkt
Deze CPUs zijn met name geënt op kantoorgebruik of HTPC. Ze zijn heel zuinig en vlot zat voor de gemiddelde thuisgebruiker. Die hoeft geen processor van bij wijze van 150 euro. Daar starten Word en Chrome niet sneller van op.

Bovendien geloof ik nog geen hout van de geruchten. Navi is nog niet eens aangekondigd, dus ik verwacht dan ook niet dat er bij de release van Zen2 in Ryzen 3 meteen Navi IGP's zijn.
Voor kantoor zouden ze ideaal zijn,
maar de kans dat ze ooit in grote series worden opgenomen bij Dell/Lenovo/etc betwijfel ik.
In zakelijke PC's zal je ze nooit zien. De norm in de huidige Office PC's van Dell en HP is 6 cores, dus daar kunnen ze geen dual core gaan slijten die misschien 100 euro scheelt op de 700-800 van de gemiddelde zakelijke PC.
Je zal eerder Ryzen Pro 5 en 7 gaan zien, zeker als de tekorten bij Intel blijven aanhouden. We kunnen daardoor al een tijdje een bepaalde HP serie niet bestellen.
Zover ik de geruchten heb gelezen komen Zen2 CPUs met Navi pas in 19h2 of zelfs 19q4 uit. Op CES (meer specifiek 8 januari geloof ik) kondigen ze eerst non-g modellen aan, en in mei nog een paar. Wanneer de g modellen precies aangekondigd gaan worden weet ik even niet.
APU's verwachting is pas eerste helft 2020.
Sja, dan ben je mogelijk wel weer een jaar verder. Tegen die tijd kan de prijs waarvoor deze CPU's verkocht worden ook al weer een stuk lager liggen.
Wachten zal altijd een snellere chip opleveren. Maar ergens moet je instappen.
Die Ryzen 3300G is ook de CPU waar ik op wacht, al zou ik nu al een prima systeem met de huidige 2400G kunnen bouwen, is die 3300G zo veel krachtiger dat ik daar maar op wacht.
Ga morgen backup/hobby systeempje bouwen met de 2200G. Puur omdat ik nu budget voor heb en dan volgend jaar alleen die 3300G of 3600G erin hoef te planten en dan voorlopig vooruit kan op deze backup pc.
"toch lijkt het mij meer dan waard dat beetje extra te investeren voor zo veel extra power in je gloed nieuwe beestje."

Mensen die een Athlon halen zijn niet op zoek naar een "beestje". 60 euro is een boel extra geld als je een typmachine haalt voor het kantoor. Denk aan zoiets. Het is niks om te gamen, maar voor 240 eur heb je toch een best luxe machine voor kantoor werk. Voor een bedrijf is dit ook prima, zeker als je ze in bulk moet aanschaffen. Stroom kosten maken dan ook uit.

[Reactie gewijzigd door simen op 23 december 2018 11:53]

Als ze verder hetzelfde zijn, zou je dan niet gewoon de goedkoopste chip kunnen kopen en ze overclocken? Of zijn ze op slot gegooid?
officieel zijn ze locked, tenzij je de nieuwste AGESA update installeert, dan zijn ze automagisch unlocked. Alleen nog niet op Asrock borden beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door nelizmastr op 21 december 2018 09:53]

locked, tenzij je een MSI B350 of B450 bord hebt.
Of elke ander moederboard met de laatste AGESA microcode via een bios-update. Met o.a. Gigabyte of Asus mobo's is het ook al geen probleem meer.
Het werkt echter niet op Asrock borden momenteel, dus kennelijk nog niet op alles.
Klopt, want ASRock moet die update nog uitbrengen voor zijn moederborden.
Zouden die al compatibel zijn met FreeNAS?
Deze Athlon processors hebben alleen helaas geen ondersteuning voor ECC geheugen, wat voor FreeNAS (lees: ZFS) wel sterk aangeraden wordt. Voor ECC blijft de goedkoopste optie een Ryzen 3 1200, maar daar zul je dus wel een losse videokaart bij moeten installeren.
Alleen de ryzen pro ondersteunen ecc, en de pro kan je niet los/retail kopen 😉
Voor de APU geldt dat inderdaad. Maar de Ryzen CPU's zonder integrated graphics ondersteunen wel degelijk ECC, ook de non-Pro varianten, mits je een moederbord hebt die daar gebruik van kan maken. Onlangs heb ik een FreeNAS machine in elkaar gezet met een Ryzen 3 1200 en een Gigabyte B450 ITX bordje, en met 'dmidecode' kan ik vaststellen dat ECC aanstaat en werkt. Ik heb het ook met een Athlon 200GE geprobeerd en dan werkt ECC helaas niet. Jammer, want deze APU's zouden anders ideaal zijn voor FreeNAS, omdat je het PCIe slot dan had kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld een extra SATA controller card.
Hmm, dan zal een familielid van me een compability issue hebben, die heeft een 2400G, in combinatie met z'n moederbord (weet even niet welke) heeft ie iig geen ECC zover we via de CLI hebben kunnen zien.
De 2400G is dan ook een APU.

Ik lees hieronder dat de 2400G wel degelijk ECC ondersteuning hoort te hebben.

[Reactie gewijzigd door FlotterPower op 21 december 2018 16:49]

Dat de 2400G ondersteuning voor ECC zou hebben is nieuw voor mij. Ik heb van de meeste bronnen begrepen dat alleen de Pro-versies van de Ryzen APU's ECC ondersteunen. De informatie hieromtrent is wel beperkt en de documentatie is erg vaag, dus de enige manier om het zeker te weten is door het zelf te proberen.

Daarnaast is een 2400G met 4 cores/8 threads naar mijn mening al wat overkill voor een NAS. Misschien als je veel real-time video transcoding doet met Plex Media Server, maar zelfs dan zou 4 hardware threads al genoeg moeten zijn. Power consumption daarentegen is wel een belangrijke factor voor een NAS, dus daarom is in mijn ogen een 2C/4T of een 4C/4T CPU ideaal voor een FreeNAS build.
Nee alle Ryzens behalve de 200GE en 2200G ondersteunen ECC. Nu komen daar de 220GE en 240GE bij die het niet ondersteunen, maar CPU's als een Ryzen 1200 ondersteunen gewoon ECC geheugen.

edit: 2400G heeft na verder zoeken tot nu toe nergens succesvol ECC ondersteuning. De was in het verleden wel aangegeven dat het ECC ondersteuning zou hebben, maar is schijnbaar dus onjuist geweest.

[Reactie gewijzigd door Hakker op 21 december 2018 18:37]

Dan zal het het een 2200G worden :)
Bedankt voor nuttige info!
2200G ondersteund ook geen ECC de 2400G wel.
Oeps, bedoelde 2400G, bedankt voor de rechtzetting.
Het blijkt dat de 2400G ook nooit ECC ondersteuning heeft gekregen dit is in het verleden wel als zodanig uitgebracht. Wel jammer want dan heeft AMD dus geen enkele APU die ECC ondersteuning heeft die je als consument kan kopen.
Beide ondersteunen geen ECC. Je hebt de Pro varianten nodig die ik nog niet in het wild heb gezien :P.
Je kan ook prima zonder videokaart, je zal de eerste keer alleen wel een videokaart nodig hebben met de installatie, daarna kan alles prima via SSH of de webinterface.
Dat heb ik tenminste zo werkend op mijn Asrock moederbord met ECC.
Dat klopt wat betreft het ECC geheugen. Wat betreft de 2200G of 2400G, van beide heb je de PRO versie nodig.
Je hebt overigens voor Freenas geen videokaart nodig, alleen bij de installatie. Ik doe zelf alles via SSH en de webinterface. Ik weet niet of dit afhankelijk is van het moederbord, ik heb zelf een Asrock bord wat dus prima zonder videokaart kan.
Waarom video kaart? je kan toch via het netwerk inloggen vanaf een andere computer en maintainen.
FreeNAS heeft net een dikke update naar de stable branch van FreeBSD 12 gehad, dus vast wel.
De 240GE is 65/55 = 18% duurder en heeft een 3,4 / 3,2 = 6% hogere kloksnelheid.
De 240GE is 75/55 = 36% duurder en heeft een 3,5 / 3,2 = 9% hogere kloksnelheid.

Qua prijs/snelheid kan je dus het beste gewoon de 200GE kopen.
Je moet es de prijs opmaken voor een volledig systeem (met bord, case, memory, ssd) en dan nog eens de prijs vergelijken. Dan zal het systeem met de 240GE geen zeker geen 9% duurder zijn, en dat voor een 9% sneller systeem !
De snelheid van het systeem neemt niet met 9% toe omdat je CPU een 9% hogere kloksnelheid heeft, dit is niet meer de jaren '90 met een Pentium 166 vs een Pentium 200... Nog even los van dat je systeem ook afhankelijk is van je SSD en de interface naar de SSD, het geheugen, de videochip, noem maar op.
Als ik het zo lees, is de rest van het systeem gewoon hetzelfde. Al deze processoren zouden passen op het AM4-slot.
En dat vind ik nu het mooie aan AMD. Vandaag heb je misschien een simpele huis- tuin- en keukenpc nodig, morgen een gamepc. En dit kan prima door de cpu te vervangen. Bij intel zit je dan gegarandeerd op een andere socket.
Je mist het punt denk ik. Als je alleen de CPU 9% meer kloksnelheid geeft, dan wordt de CPU performance niet automatisch 9% hoger, alleen voor taken die puur van de kloksnelheid afhankelijk zijn. Taken die gegevens verplaatsen en/of weinig cache kunnen gebruiken zijn meer tijd kwijt aan waitstates en daar helpt je hogere kloksnelheid niet bij. Dat is ook in verscheidene benchmarks terug te zien, de performance schaalt niet exact met de kloksnelheid.

Hetzelfde geldt voor het systeem an sich. Als je RAM, SSD, GPU allemaal hetzelfde blijven, dan heb je ook nog eens het deel van je taak dat met die componenten bezig is. Vrij eenvoudig gezegd is bij een spel meestal de SSD bepalend voor de laadtijd en de GPU bepalend voor de videoperformance (fps). Dan gaat die 9% kloksnelheid je dus geen 9% performance winst geven.

Kortom, de stelling "en dat voor een 9% sneller systeem ! " is niet het hele plaatje. Misschien als je Prime95 draait ja, maar niet in het algemeen. Het aantal taken dat puur van de kloksnelheid afhankelijk is zelfs een minderheid van wat je normaal gesproken met je systeem doet.
Is er ook informatie over de snelheid van de geintegreerde GPU, als deze ook 9% hoger geklokt is dan is het zeker games al snel wel een een snelheidverhoging die richting de 9% gaat. Vooral omdat CPU en iGPU in deze prijsklasse daarvoor de bottleneck is.
_/-\o_ En deze kan je zeker ook lekker kietelen met een MSI B350 bordje, net zoals de 200GE? _/-\o_

Helemaal niet zo'n gek proccie op 4GHz :)
Als de fabrikant van je moederbord de nieuwe AGESA update uitbrengt kun je ze allemaal overclocken met elk moederbord :)

https://nl.hardware.info/...ltiplier-amd-athlon-200ge
Jammer dat ze niet meer actieve GPU cores hebben, Vega 3 is niet verkeerd voor een €55 proc, maar Vega 5,6 of 8 was voor de budgetgamer fijner geweest.
een ryzen 2200g is niet zo heel veel duurder (100 euro). Zeker niet als dat betekend dat je geen GPU hoeft te kopen (en je een quadcore krijgt ipv dual core)
als budgetgamer is dat meer dan het geld waard.

voor de prijs zijn dit prima CPU's volgens mij, maar budget gaming is niet de doelgroep.

[Reactie gewijzigd door Countess op 21 december 2018 10:21]

Als je met zon klein budget wil gamen kan je dan niet beter een ps of een Xbox halen?

Pc’s kunnen heel gave dingen qua games maar niet op een ingebakken GPU, ook niet die van een Ryzen.
2 keer een game kopen op een xbox of ps en je heb het prijs verschil al meer als op gemaakt.

Daarbij kan je meer met een PC als alleen gamen, en heb je toegang to een VEEL grotere catalogus aan (oude) games.
Klopt dat een pc meer kan, maar het ging hier om gaming.

Nieuwe games zijn op de pc normaal maar iets goedkoper, oude games heb je een goed punt.

Ieder zn eigen keuze, maar voor gaming zou ik een console halen met zo een budget.
Niet iedereen hoeft persé de laatste titels te spelen he. Ik heb ook een 2200G in de HTPC zitten. Voornamelijk om fatsoenlijk Kodi te draaien, maar zo nu en dan speel ik eens wat Ori, Rayman of WoW en dat gaat heel prima :)

Een console is goedkoper, maar niet om naast een HTPC aan te schaffen.


Ding werkt sinds 4.17 ook eindelijk fatsoenlijk onder Linux trouwens, ook érg prettig voor 'set and forget' zaken als een HTPC

[Reactie gewijzigd door MartijnGP op 21 december 2018 10:44]

Zat mensen die af en toe eens een spelletje willen spelen, en dat ook "gamen" noemen. Zoals GTA: Vice City, Far Cry 2/3, een of andere CoD, RollerCoaster 1 en dat allemaal niet op dik 4k met alles op ultra hoeven... (Zoals ik)
Helemaal goed, iedereen lekker op zn eigen manier gamen maar ik denk dat voor de meeste games die jij noemt de igp van deze processor ook niet voldoet.
Dat zou ik wel sneu vinden als dat echt zo is, ik heb met mijn AMD 4650 512MB nog heel wat "gegamet" ;). Zou erg zijn als deze igpu dat oudje niet evenaart.
O jawel hoor! Alleen niet op 4K/ultra. Op 1080p of anders 720p valt genoeg plezier te beleven.
Hoop dat er snel een fan-less kastje van op de markt komt. Uiteraard tegen een schappelijk prijsje ...
Ben benieuwd of je deze dan nog hoger kunt overklokken
Best veel geld voor dual core processors, waar je nu of binnen 2 jaar performanceproblemen mee hebt. 2e hands of 40 euro meer uitgeven aan een systeem heb je een stuk langer plezier van.
Ligt natuurlijk enorm aan wat je ermee doet. Mijn ouders gebruiken een computer voor: email, online krant lezen, telefoonnummer opzoeken, recept opzoeken. En elk jaar vakantie regelen. Zal deze CPU heus nog lang blijven doen. (Zelf gebruikte ik tot voor kort zonder irritaties dagelijks nog een Core2Duo voor dit soort kantoorzaken )